Gå til innhold
maxidot

Parkeringsvarmer starter ikke


Anbefalte innlegg

Skrevet

Nylig kjøpt en brukt Octavia 2, 2010 Facelift 4x4. Denne har parkeringsvarmer/stillstandsvarmer/kjørevarmer - hva heter den nå egentlig?

Uansett, den har knappen for oppvarming i menypanelet for Climatic osv. Altså den fysiske knappen som viser "fyring"... Det vises ingenting i menyen på Maxidot'n. Altså ikke noe punkt på lista som sier "Auxillary heater". Dro tilbake til Skodaforhandleren jeg kjøpte den av. Den ene selgeren som solgte meg bilen syntes det var rart, fikk hentet en annen kar. Han mente også at det burde vært i lista der, og han reagerte på at ingenting skjedde når han trykket på den fysiske knappen - da skulle i det minste varmeren ha startet (selv om det var +20 ute?) Han mente dette var en tidlig modell av Webastoene,  som manglet visse egenskaper som nyere biler hadde utnyttet bedre (med integrasjon i Maxidot osv). Samtidig som jeg hadde bilen der var den også på en hovedservice. Ingenting oppdaget i forbindelse med dette.

Så hva er greia her egentlig? Har jeg kjøpt en bil som bare har en liksomknapp, begynner jeg å lete etter Webasto'en finner jeg kanskje et tomt rom i front? Nei her må det være noe lureri, er det noen som har peiling? Hvis ikke engang Skodaforhandler fikser dette må jeg sjekke selv da? Noen som har VCDS i Lillehammer-området?

Glemte også nevne at det er Octavia 4x4 Winter utgaven..

Skrevet

Ikke sikkert det hjelper deg, men denne videoen viser litt forskjellig

 

Kan ta med at fikk ikke min til å starte her om dagen da jeg skulle teste den. Ringte Møller og de ba meg vente til sola hadde gått ned. :)  Det hjalp. :)

Skrevet (endret)

Takker for svar @knarsa:)

 

Saken er, at menyen som vist på videoen her ikke er lik den jeg har. Jeg har ikke valget "Aux heater" eller tilsvarende. Kun den fysiske knappen på klimapanelet midt i bilen..

Og senest i dag tidlig testet jeg, det var da +6.5C ute og jeg tenkte at nå starter den. Det eneste som skjer er at lyset på knappen blinker grønt én gang. Så slår det seg av. Det kommer ikke noe informasjon opp i Maxidot displayet (foran rattet), ingen feilmeldinger. 

Kanskje det må være enda kaldere? Jeg har sett noen andre VAG-biler som opererer med en grense på +5. Kan det stemme tro.. Hadde jo vært kjekt å kunne starte den en gang i blant, selv om det er varmt ute også - for å brenne av litt sot/skitt eller bare vedlikeholde funksjonen. Men mulig jeg tar helt feil her.

Endret av maxidot
Skrevet
36 minutter siden, maxidot skrev:

Takker for svar @knarsa:)

 

Saken er, at menyen som vist på videoen her ikke er lik den jeg har. Jeg har ikke valget "Aux heater" eller tilsvarende. Kun den fysiske knappen på klimapanelet midt i bilen..

Og senest i dag tidlig testet jeg, det var da +6.5C ute og jeg tenkte at nå starter den. Det eneste som skjer er at lyset på knappen blinker grønt én gang. Så slår det seg av. Det kommer ikke noe informasjon opp i Maxidot displayet (foran rattet), ingen feilmeldinger. 

Kanskje det må være enda kaldere? Jeg har sett noen andre VAG-biler som opererer med en grense på +5. Kan det stemme tro.. Hadde jo vært kjekt å kunne starte den en gang i blant, selv om det er varmt ute også - for å brenne av litt sot/skitt eller bare vedlikeholde funksjonen. Men mulig jeg tar helt feil her.

Et slikt merket skal sitte i motorrommet på bilen din. Om det er webasto som er montert. Om du ikke får start på den ved å trykke på knappen i 6+ så er det noe gærnt. Du kjøpte en bil med varmer. Så forhandler bør lese ut feilkoder og rettet dette gratis for deg.

20171206_184825.jpg

Skrevet (endret)

I motorrommet sitter denne lappen: 

Altså er det en Webasto Thermo Top V jeg har. Men fungerer gjør den ikke sånn rett ut av boksen. Men litt pussig at forhandler som nettopp har solgt meg bilen ikke kunne hjelpe til der og da med dette da. Det er jo en av hovedårsakene til at jeg kjøpte bilen - at den hadde vinterpakke med parkeringsvarmer/Webasto.

 

thermotopv.png

Endret av maxidot
språk
Skrevet

Det er bare å gjøre kravet gjeldende for selger.
Enten må de hjelpe deg med instruksjoner på hvordan det skal fungere, eller så er bilen levert med en mangel som du skal få dekket.

Skrevet
48 minutter siden, maxidot skrev:

I motorrommet sitter denne lappen: 

Altså er det en Webasto Thermo Top V jeg har. Men fungerer gjør den ikke sånn rett ut av boksen. Men litt pussig at forhandler som nettopp har solgt meg bilen ikke kunne hjelpe til der og da med dette da. Det er jo en av hovedårsakene til at jeg kjøpte bilen - at den hadde vinterpakke med parkeringsvarmer/Webasto.

 

thermotopv.png

Er bilen importert fra Tyskland? Eller er den solgt ny i Norge? Uansett.. gjør kravet gjeldene for forhandler. Er det autorisert Skoda forhandler/verksted du kjøpte hos?

Skrevet (endret)

Ja @Marius, kjøpt ny i Norge og hos autorisert Skoda forhandler. Har gjort forhandleren klar over problemstillingen.

Ser at du stiller spørsmål om bilmport fra Tyskland, er det på bakgrunn av klistrelappen i motorrommet jeg viser til? Det er vel helst at det er klistret på slik fra fabrikk tenker jeg.  Vegvesen.no sier bilen er førstegangsregistrert i Norge og under matta i bagasjerommet er det en annen klistrelapp med samme forhandlers navn og dato 2010.  Det er altså samme forhandler som jeg nå har kjøpt bilen av som også solgte den da den var ny. 

..kanskje forhandleren selv har importert bilene fra Tyskland - og så solgt de som "ny" i Norge?...går det an? I den forbindelse kom jeg også til å tenke på at MFD/informasjonsdisplayet kun har engelsk, tysk og andre ikke-skandinaviske språk som valgmulighet. Ikke noe norsk. Men dette var kanskje vanlig i 2010.

Endret av maxidot
nye opplysninger
Skrevet
52 minutter siden, maxidot skrev:

Ja @Marius, kjøpt ny i Norge og hos autorisert Skoda forhandler. Har gjort forhandleren klar over problemstillingen.

Ser at du stiller spørsmål om bilmport fra Tyskland, er det på bakgrunn av klistrelappen i motorrommet jeg viser til? Det er vel helst at det er klistret på slik fra fabrikk tenker jeg.  Vegvesen.no sier bilen er førstegangsregistrert i Norge og under matta i bagasjerommet er det en annen klistrelapp med samme forhandlers navn og dato 2010.  Det er altså samme forhandler som jeg nå har kjøpt bilen av som også solgte den da den var ny. 

..kanskje forhandleren selv har importert bilene fra Tyskland - og så solgt de som "ny" i Norge?...går det an? I den forbindelse kom jeg også til å tenke på at MFD/informasjonsdisplayet kun har engelsk, tysk og andre ikke-skandinaviske språk som valgmulighet. Ikke noe norsk. Men dette var kanskje vanlig i 2010.

Ja, reagerte bare på at lappen stod på tysk og ikke engelsk. Men, det var nok helt sikkert vanlig i 2010 :) Da får du se hva forhandler gjør iforhold til dette :) Meld gjerne ifra her om hvordan det løste seg. 

Skrevet

Bilen kan nok være registrert for første gang, bruktimportert, og registrert første gang i Norge det samme året, så det er ingen umulighet, men så lenge du har forhandlers ord på at den er kjøpt ny i Norge så stemmer helt sikkert det. Det ser du vel egentlig info om i serviceheftet også?

 

Men når det gjelder Webastoen så er det nok noen problemer der, for du nevnte at det bilnket en grønn lampe i bryteren når du trykket på den? Det indikerer jo at det blir gitt et signal, men den tenner ikke. De enkleste løsningene er at:

  1. Det ikke er nok drivstoff på tanken
  2. Det er for lav spenning på bilbatteriet
  3. Det har gått en sikring e.l.

Men så kan en komme til de litt mer kompliserte og mer kostbare løsningene:

  1. Feilbruk av tidligere eiere, slik at brennkammer er sotet igjen/tett
  2. Sirkulasjonspumpe er sotet/tett
  3. I verste fall begge deler.

Dette er som nevnt meget kostbare feil å rette OM det er noe av dette som er problemet, så her er det om å gjøre å ta det med forhandler så fort som mulig, slik at de kan få rettet på dette eller du evt. hevet kjøpet, siden det var vinterpakken på denne bilen som gjorde at du valgte den.

Jeg høres kanskje ganske negativ ut nå, men jeg har snakket med en som kun jobber med Webasto (installasjon/vedlikehold/reparasjoner), og de fleste feil kommer av feilbruk. Og når en bil har en alder slik din har, så skal det nok litt til for at den ikke har blitt gjort det i løpet av bilens levetid så langt. En annen ting er jo at det rett og slett er bruksslitasje også, men uansett, det er kostbare reparasjoner. Vi har mange (flere hundre) biler med Webasto i det firmaet jeg jobber, så det blir en del slike reparasjoner i løpet av året, så noen ting har vi plukket opp. Gjelder det f.eks. både brennkammer og sirkulasjonspumpe som er tett og må byttes, så snakker en fort om kostnader i prisklassen 10-15.000,-  (mye jobb og kostbare deler). Så det er derfor jeg ber deg om å ta dette med forhandler så fort som mulig.

Vi har fått en hel liste over hvordan en Webasto burde/skal brukes for å ha lengst mulig levetid, og her hadde i hvert fall vi på jobben mye å lære. Men etter at vi fikk denne informasjonen for noen år siden nå, så har også reparasjonskostnadene gått betydelig ned. :) 

Ikke noe av dette jeg har kommet med forslag om her behøver jo å være løsningen eller problemene som gjelder for din bil @maxidot, det var bare for å komme med noen litt mer konkrete forslag/tips til deg :) 

 

Lykke til @maxidot, så håper jeg du finner en løsning på problemet, og at du kommer tilbake med resultatet når du vet litt mer.

  • Lik 1
Skrevet

Hei! En liten oppdatering. Fikk kjapt svar i går av forhandler om en time til kontroll (om 14 dager).  Tenkte at det er en stund til så jeg kan jo undersøke litt selv også. Google er min venn, så etter at du @Superb lll nevnte nøkkelordet "sikring" så gikk det opp et lys for meg. Tok en kikk i sikringsboksen ved siden av batteriet i motorrommet, ser kjapt en 20A sikring som er røket. Søker opp fuse box layout for denne Octavia'en og joda - F11 - det er Control Unit for Auxillary Heating. 

Inn med ny sikring, på med tenning og voila, nå er menypunktet "Auxillary heating" på plass i funksjonsdisplayet/maxidot. 
Fysisk trykk på knappen på konsollet og Webasto fyrer i gang..so far so good. Men pussig da - at noe så basalt som en røket sikring ikke fører til noen feilkoder i displayet eller lignende. Det kunne jo med fordel kommet opp noe om at varmer ikke kan starte fordi AUX heat unit ikke har strøm. Men men, grensesnittet er vel bygd opp slik. Utlesing av feilkoder på OBD kontakten gir vel sikkert beskjed om det og ville blitt oppdaget den 20.

MEN, nå virker jo dette vel og bra enn så lenge, men det må jo ha vært en grunn til at sikringen røk i første omgang?
Og her er det vel et vell med årsaker kan jeg tenke meg. Så jeg skal se - om jeg med normal bruk av varmeren får sikringen til å ryke igjen. Da har vi noe konkret å jobbe med når bilen skal inn den 20. juni.

Interessant det du nevner @Superb lll om hvordan en Webasto burde/skal brukes for å ha lengst mulig levetid. Har du noen tips å dele? Jeg har fått med meg at varmeren ikke bør brukes i lenger tid enn man har tenkt å kjøre. Men er det noen andre vedlikeholdstips utover det? Vedlikeholdslading av batteriet på vinteren gjør jeg uansett på min andre Octavia uten Webasto så det skal jeg nok fortsette med her også.

Og er det slik at denne brenneren begynner å synge på siste verset og jeg ikke får dekket reparasjon/utskifting av deler så har jeg tenkt litt på Defa som et supplement/erstatning. Noen som har erfaring med bruk av Defa/Webasto om hverandre? ikke samtidig altså, men jeg er nødt til å ha et alternativ hvis webasto ryker. Bilen står ute året rundt og på vinteren er det gjerne lange kuldeperioder med -20C eller kaldere. Bilen er en stykk isklump som må tines opp hver dag. Jeg får vondt langt inn i skjelettet de få gangene jeg må starte bilen og du hører motoren såvidt klaprer seg i gang..

Det blir jo lavere effekt og lenger oppvarmingstid med Defa, det er det eneste ankepunktet jeg har på den. Samt nødvendigheten av nettspenning da, der er jo Webasto overlegen - starter hvor som helst og når som helst. (så lenge ikke noe elektromekanisk er gåent da..).. Defa igjen skal ha at det er en veldig forutsigbar og trygg oppvarmingsmåte. Det er få komponenter som skal feile der..

Skrevet

Noen tips fikk vi med oss @maxidot, det er ikke så avansert, men kan likevel ha stor betydning for Webastoens levetid :) 

  • Webastoen skal brukes i minst 15min
  • Kjøringen bør vare minst like lenge som Webasto har vært i bruk, helst lenger slik at en ikke tapper bilbatteriet
  • Webastoen skal brukes minst 1 gang i mnd H E L E året, også sommerstid, slik at det ikke «setter» seg. Åpne evt vinduene slik at varmen kommer ut.
  • Ikke start/stopp i korte intervaller, for den må få brent i minst 15 min som sagt, slik at brennkammer og sirkulasjonspumpe ikke soter igjen.

Når det gjelder din Webasto så er det jo veldig fint at du fant at sikringen som hadde røket, og at det virket etter at den ble byttet, men så er det som du skriver også en årsak til at en 20A sikring ryker. Så selv om det nå ser ut til at den virker som den skal, så hadde jeg likevel fått dette undersøkt/kontrollert, slik at forhåpentligvis kan eliminere bort en feilkilde.

Jeg hadde nok strukket meg langt for å kunne ha liv i Webastoen lengst mulig, for den fungerer jo også som en kjørevarmer, og det kan komme godt med å en effektiv dieselmotor om belastningen er liten og det er kaldt ute, for da skal det noen ganger litt til for å oppnå rett arb.temperatur på motoren slik at en også får opp varmen i kupéen.

  • Lik 1
Skrevet
57 minutter siden, maxidot skrev:

Hei! En liten oppdatering. Fikk kjapt svar i går av forhandler om en time til kontroll (om 14 dager).  Tenkte at det er en stund til så jeg kan jo undersøke litt selv også. Google er min venn, så etter at du @Superb lll nevnte nøkkelordet "sikring" så gikk det opp et lys for meg. Tok en kikk i sikringsboksen ved siden av batteriet i motorrommet, ser kjapt en 20A sikring som er røket. Søker opp fuse box layout for denne Octavia'en og joda - F11 - det er Control Unit for Auxillary Heating. 

Inn med ny sikring, på med tenning og voila, nå er menypunktet "Auxillary heating" på plass i funksjonsdisplayet/maxidot. 
Fysisk trykk på knappen på konsollet og Webasto fyrer i gang..so far so good. Men pussig da - at noe så basalt som en røket sikring ikke fører til noen feilkoder i displayet eller lignende. Det kunne jo med fordel kommet opp noe om at varmer ikke kan starte fordi AUX heat unit ikke har strøm. Men men, grensesnittet er vel bygd opp slik. Utlesing av feilkoder på OBD kontakten gir vel sikkert beskjed om det og ville blitt oppdaget den 20.

MEN, nå virker jo dette vel og bra enn så lenge, men det må jo ha vært en grunn til at sikringen røk i første omgang?
Og her er det vel et vell med årsaker kan jeg tenke meg. Så jeg skal se - om jeg med normal bruk av varmeren får sikringen til å ryke igjen. Da har vi noe konkret å jobbe med når bilen skal inn den 20. juni.

Interessant det du nevner @Superb lll om hvordan en Webasto burde/skal brukes for å ha lengst mulig levetid. Har du noen tips å dele? Jeg har fått med meg at varmeren ikke bør brukes i lenger tid enn man har tenkt å kjøre. Men er det noen andre vedlikeholdstips utover det? Vedlikeholdslading av batteriet på vinteren gjør jeg uansett på min andre Octavia uten Webasto så det skal jeg nok fortsette med her også.

Og er det slik at denne brenneren begynner å synge på siste verset og jeg ikke får dekket reparasjon/utskifting av deler så har jeg tenkt litt på Defa som et supplement/erstatning. Noen som har erfaring med bruk av Defa/Webasto om hverandre? ikke samtidig altså, men jeg er nødt til å ha et alternativ hvis webasto ryker. Bilen står ute året rundt og på vinteren er det gjerne lange kuldeperioder med -20C eller kaldere. Bilen er en stykk isklump som må tines opp hver dag. Jeg får vondt langt inn i skjelettet de få gangene jeg må starte bilen og du hører motoren såvidt klaprer seg i gang..

Det blir jo lavere effekt og lenger oppvarmingstid med Defa, det er det eneste ankepunktet jeg har på den. Samt nødvendigheten av nettspenning da, der er jo Webasto overlegen - starter hvor som helst og når som helst. (så lenge ikke noe elektromekanisk er gåent da..).. Defa igjen skal ha at det er en veldig forutsigbar og trygg oppvarmingsmåte. Det er få komponenter som skal feile der..

@Superb lll er det verdt å lytte til. Han går grundig til verks @maxidot

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Hm, jeg har visst tolket det du skrev litt feil. Det er vanskelig å feilsøke på nett, jeg har ikke direkte hatt en sånn feil. Men har du sjekka hjula for ubalanse i maskin? Det kan være bakhjula. Har du firehjulstrekk så kan det være bakakseldiff/Haldex også. 
    • Det rister ikke i rattet og bilen går rett frem uansett 
    • Heihei. Det er mange ting som kan gjøre at det rister i rattet. Som du sier, det kan være en foring eller bærekule i hjulopphenget, eller en drivakselknute. Et dårlig motorfeste eller f.eks en skjev drivaksel vil vel merkes i lavere hastigheter også? Og du vil ha hørt at lydnivået har blitt forskjellig i bilen fra tidligere. For eksempel klunkelyder når du kjører over fartshumper eller dumper og kanter i vegen. Hva mener du med at du har sjekket alle dekk? Har alle hjul blitt sjekka i avbalanseringsmaskin? Som oftest er risting i rattet i et gitt fartsområde ubalanse i dekk/felg. Det kan også være at ett eller flere balanselodd i en felg har ramlet av. Har du nettopp lagt om til sommerdekk? Lykke til, håper du finner ut av det. Og kom gjerne med tilbakemelding og oppfølging her.
    • Det er mobiltelefonen som er tilkoblet bilen som har lavt batterinivå.
    • Hva betyr det at denne batteri-indikatoren står på laveste trinn og er rød? Finner ikke ut av dette i brukerhåndboken.
    • Medlem Skrevet 7 minutter siden Hei. Har ein Roomster som plutselig begyntge å gå på 3 sylindere. Feilkode: misfire cyl 3. Bytta tennplugg, sjekka for gnist, bytta om på dyse 2 og 3 utan at feil fulgte over til cyl 2. Målt motstand i spoler til  alle dyser 6 ohm, alle. Sjekka kompresjon sylinder 3, ok. Sjekka at det faktisk er cyl 3 det er feil på ved å dra ut pluggledning med motor i gang. Sjekka om det kjem spenning "pulsvis" til dyse 3. Her får jeg litt variabel blink i prøvelampe inntil det ikkje kjem puls i de heile etter ca 10 sek. Sjekka kabling frå ECU til innsprøytingsdyse så lant det lar seg gjera, ingen feil funnet. Konkluderer med defekt ECU. Så til spørsmålet. Dersom jeg kjøper ECU frå høgger , kva må til for å ta denne i bruk. Er det mulig å montere denne og teste om bilen starter og deretter eventuelt kode om dørlåser osv, eller må koding gjøres først for at vi skal få strata bilen ( startsperre osv) Takknemlig for alle seriøse tips til kva som må til for å få bytta ECU 🙂
    • Hei har en karoq 2018 som har begynt å riste når jeg kjører i 90 km/t , det starter i 85 men mer voldsomt i 90 . Har sjekket alle dekk og  det er ikke noen risting I dekk, ratt det er i selve bilen under 85 er det ingen risting.  Er litt redd for at det  kan være foringer,motorfeste,kulelager o.s.v for hvis jeg slipper rattet så går bilen 100 % rett frem og null risting . Er det noen som har opplevd dette og funnet ut hva det kan være , det er litt lettere enn at jeg må innom flere verksted for å finne ut hva som er galt. 
    • Hei. Jeg har en Octavia 2018 med Columbus, og har hittil oppdatert kartene hvert halvår.  Når jeg slår inn mitt VIN nummer får jeg opp kartene over Indonesia? Noen ganger 29GB, andre ganger 9GB. Jeg tør ikke teste installasjon av 29GB som jeg tror er den rette, da filene ikke er likadan som tidligere, jeg er redd for å ødelegge hele kartsystemet. Er det andre som har opplevd dette?  https://updateportal.skoda-auto.com/en-US  
    • Hei. Har hat samme Symptom. Har vært 2 grunner til at den  ikke starter. For lav spenning (Ladeproblem) Eller at bilen er på reservetank.
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...