Gå til innhold
Vandreren

Blindsonevarsling slår seg av


Anbefalte innlegg

Skrevet

Har to ganger nå opplevd at blindsonevarslingen ikke har fungert. Når jeg går inn i menyen står den til "Aktiv" men det er ikke huket av  i firkanten.

Andre som opplever dette? Ganske skummelt, man venner seg jo til at speilet sier i fra om det er noen i blindsonen.

Skrevet

Det har skjedd en del ganger på min Superb også, og det forekommer oftere at det blir slik fordi jeg har deaktivert Lane-assist. Vet ikke hvorfor og har egentlig ikke tenkt noe særlig på det heller før jeg så posten din her nå @Vandreren.

Skal til forhandleren i slutten av uken for å avklare noe i forbindelse med den nye bilen jeg har bestilt, og da kan jeg forhøre meg litt der også, men så var det dette med hukommelsen da............. ;)

Skrevet

Nå kjører jeg Superb 17-modell, og da merker jeg at etter jeg har kjørt med tilhenger må jeg inn på menyen og slå dette på igjen etter hengeren er koblet fra. Ganske irriterende, og jeg funderte mye på hvorfor den ofte var avslått, spesielt at det ikke kom noen varsel etter en tur på en 4-felts motorvei. 

Men det har da altså med tilhengerkjøring og gjøre fant jeg ut. :)

Skrevet
På 11.6.2018 den 0.27, Core2Duo skrev:

Nå kjører jeg Superb 17-modell, og da merker jeg at etter jeg har kjørt med tilhenger må jeg inn på menyen og slå dette på igjen etter hengeren er koblet fra. Ganske irriterende, og jeg funderte mye på hvorfor den ofte var avslått, spesielt at det ikke kom noen varsel etter en tur på en 4-felts motorvei. 

Men det har da altså med tilhengerkjøring og gjøre fant jeg ut. :)

Har nettopp vært på langtur med tilhenger. Som det blir beskrevet her, blir blindsonevarslingen deaktivert og må settes på igjen i menyen.

Skrevet

Jeg kan også bekrefte at den skrur seg av ved hengerbruk. Har skrudd terrasse i helgen. Heldigvis ikke over 30 grader i skyggen, bare 29:S

Skrevet

Hehe

Ja, stusset over det samme, men for fornuftig hengerbruk må man også slå av ryggestoppen ?. Så da kan man like godt ta en runde på innstillinger

Motorsag 2 timer, ryddesag 6 timer og jordbor 4 timer i helgen her. Å svette er ikke lenger et verb, det er en tilstand ?

Skrevet
11 timer siden, PaulusA skrev:

Ja, stusset over det samme, men for fornuftig hengerbruk må man også slå av ryggestoppen ?. Så da kan man like godt ta en runde på innstillinger

Bare litt nysgjerrig @PaulusA, hva legger du i det som er uthevet? :) 

Enkelte biler deaktiverer jo ryggesensorene når en kobler noe i tilhengerkontakten, men det gjelder ikke alle. Slik er det i hvert fall på min Superb og det regner jeg vel med at det er på Octavia også?

Arb.bilen skriker jo som besatt når jeg rygger med tilhenger pga rygge sensorene, men de er det dessverre ingen mulighet til å deaktivere heller, er nok en litt billig utgave denne arb.bilen med minimale muligheter av innstillinger.

 

Skrevet (endret)

Sensorene på min Octavia, skrur seg ikke av ved hengerbruk. Men, det kan nok være at jeg valgte henger rygge assistanse saken. Dem piper ikke på konstant. Men, dem registrerer hvor hengeren er til enhver tid.. vinkelen på disse. 

Når der gjelder assistenter som blir skrudd av automatisk ved henger bruk. Så er jeg 90% sikker på atte dette gjelder: Blindsone og utmanøveringsassistenten.

Endret av Marius
Skrevet

Det jeg mener er at automatisk fotgjenger stopp gjør at bilen bråstopper ved rygging. Skvatt så det grein etter første gangen ?

  • Lik 2
Skrevet

Henta meg en 163 meter lang plank med henger i dag. Da ble jeg varslet om at ditt og datt ble deaktivert. Måtte aktivere de selv når jeg satte fra meg hengern. 

Skrevet

Jepp @Superb lll det er sikkert det den heter. Kjekk funksjon (sikkert), men har også slått inn ved planlagt rygging mot vegg. Da ble det også skvetting, hehe

163m plank kan jo få plass på elva i elvebyen, etter en Dram(men)?

Skrevet (endret)
20 timer siden, tronna skrev:

I plankebyen såklart!

Selvfølgelig, da ble det en tur til Østfold og Fredrikstad forstår jeg ;) 

13 timer siden, PaulusA skrev:

Jepp @Superb lll det er sikkert det den heter. Kjekk funksjon (sikkert), men har også slått inn ved planlagt rygging mot vegg. Da ble det også skvetting, hehe

Ah, I see.

Kan nok være en god funksjon på bevegelige ting som plutselig nærmer seg når en rygger, men mot statiske ting som allerede ryggesensorene (og evt. ryggekameraet)  kan observere og gi signal om, så forstår jeg at det kan bli noen unødige stopper fordi automatikken slår inn. 

Så da er nok det en funksjon jeg kommer til å ha litt blandede følelser og opplevelser med, for jeg har mye lukeparkering og rygging i mot andre statiske ting, og de har jeg jo kontroll på. Og da blir det nok som du skriver noen reaksjoner på bilen en ikke helt ser komme, og det føles nok litt så som så ja, i hvert fall inntil en blir vant til at det skjer.

Litt det samme som den adaptive cruice kontrollen har gitt meg når jeg har tatt igjen andre biler i andre kjørefelt og bilen automatisk bremser opp, den er heller ikke grei når en kjører på motorvei og en har biler rett bak...........

Endret av Superb lll
Skrevet

Problemet er vel at hengeren blir registrert som noe som beveger seg (kommer nærmere) når man svinger.
Tipper det er derfor nødbremsen slår inn...?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Hm, jeg har visst tolket det du skrev litt feil. Det er vanskelig å feilsøke på nett, jeg har ikke direkte hatt en sånn feil. Men har du sjekka hjula for ubalanse i maskin? Det kan være bakhjula. Har du firehjulstrekk så kan det være bakakseldiff/Haldex også. 
    • Det rister ikke i rattet og bilen går rett frem uansett 
    • Heihei. Det er mange ting som kan gjøre at det rister i rattet. Som du sier, det kan være en foring eller bærekule i hjulopphenget, eller en drivakselknute. Et dårlig motorfeste eller f.eks en skjev drivaksel vil vel merkes i lavere hastigheter også? Og du vil ha hørt at lydnivået har blitt forskjellig i bilen fra tidligere. For eksempel klunkelyder når du kjører over fartshumper eller dumper og kanter i vegen. Hva mener du med at du har sjekket alle dekk? Har alle hjul blitt sjekka i avbalanseringsmaskin? Som oftest er risting i rattet i et gitt fartsområde ubalanse i dekk/felg. Det kan også være at ett eller flere balanselodd i en felg har ramlet av. Har du nettopp lagt om til sommerdekk? Lykke til, håper du finner ut av det. Og kom gjerne med tilbakemelding og oppfølging her.
    • Det er mobiltelefonen som er tilkoblet bilen som har lavt batterinivå.
    • Hva betyr det at denne batteri-indikatoren står på laveste trinn og er rød? Finner ikke ut av dette i brukerhåndboken.
    • Medlem Skrevet 7 minutter siden Hei. Har ein Roomster som plutselig begyntge å gå på 3 sylindere. Feilkode: misfire cyl 3. Bytta tennplugg, sjekka for gnist, bytta om på dyse 2 og 3 utan at feil fulgte over til cyl 2. Målt motstand i spoler til  alle dyser 6 ohm, alle. Sjekka kompresjon sylinder 3, ok. Sjekka at det faktisk er cyl 3 det er feil på ved å dra ut pluggledning med motor i gang. Sjekka om det kjem spenning "pulsvis" til dyse 3. Her får jeg litt variabel blink i prøvelampe inntil det ikkje kjem puls i de heile etter ca 10 sek. Sjekka kabling frå ECU til innsprøytingsdyse så lant det lar seg gjera, ingen feil funnet. Konkluderer med defekt ECU. Så til spørsmålet. Dersom jeg kjøper ECU frå høgger , kva må til for å ta denne i bruk. Er det mulig å montere denne og teste om bilen starter og deretter eventuelt kode om dørlåser osv, eller må koding gjøres først for at vi skal få strata bilen ( startsperre osv) Takknemlig for alle seriøse tips til kva som må til for å få bytta ECU 🙂
    • Hei har en karoq 2018 som har begynt å riste når jeg kjører i 90 km/t , det starter i 85 men mer voldsomt i 90 . Har sjekket alle dekk og  det er ikke noen risting I dekk, ratt det er i selve bilen under 85 er det ingen risting.  Er litt redd for at det  kan være foringer,motorfeste,kulelager o.s.v for hvis jeg slipper rattet så går bilen 100 % rett frem og null risting . Er det noen som har opplevd dette og funnet ut hva det kan være , det er litt lettere enn at jeg må innom flere verksted for å finne ut hva som er galt. 
    • Hei. Jeg har en Octavia 2018 med Columbus, og har hittil oppdatert kartene hvert halvår.  Når jeg slår inn mitt VIN nummer får jeg opp kartene over Indonesia? Noen ganger 29GB, andre ganger 9GB. Jeg tør ikke teste installasjon av 29GB som jeg tror er den rette, da filene ikke er likadan som tidligere, jeg er redd for å ødelegge hele kartsystemet. Er det andre som har opplevd dette?  https://updateportal.skoda-auto.com/en-US  
    • Hei. Har hat samme Symptom. Har vært 2 grunner til at den  ikke starter. For lav spenning (Ladeproblem) Eller at bilen er på reservetank.
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...