Gå til innhold
TheHaughom

TheHaughom's Skoda Kodiaq Sportline 2.0 TSI 2018


Anbefalte innlegg

Skrevet

Da var det vel på høy tid å opprette en egen tråd for nybilen.
Har fortsatt en stund i tråden jeg opprettet angående et potensielt kjøp av Kodiaq (se under), men siden det nå er signert og bilen nærmer seg tenkte jeg det var like greit å få en egen tråd.

Full utstyrsliste

Quote

Bilen

  • Skoda Kodiaq Sportline 2018
  • 2.0 TSI, 180hk
  • Quartz Grey Metallic lakk

Ekstrautstyr fra fabrikk

  • Vinterpakke
    • Parkeringsvarmer
    • Setevarme bak
    • Delingsnett
  • 3-sone climatronic
  • Transportpakke
    • Elektrisk tilhengerfeste
    • Elektriske bakluke (sensorstyrt)
    • Isofix foran
  • Parkeringspakke
    • Parkeringsassistent
    • Trailer Assist
    • Area View Ryggekamera
  • Barnepakke
    • Elektrisk barnelås
    • Mekaniske solgardiner bak
  • Elektriske seter foran (minnefunksjon på førerside)
  • Trafikkskiltgjenkjenning
  • Canton Sound System
  • Plassbesparende reservehjul
  • Columbus Navigasjon
  • Handfree premium
  • DMS Personaliseringsmulighet (3 nøkler og lagring av profil)
  • Adaptivt understell
  • Oppvarmet frontrute
  • 19" Triglav Antrasitt vinterfelg

Norskmontert ekstrautstyr

  • Skvettlapper foran/bak
  • Gummimatte bagasjerom
  • Ekstra understellsbeskyttelse (Dinitrol)

Ekstrautstyr bestilt utenom

  • 20" Vega black sommerfelg

Bilder av min bil blir lagt ut så fort jeg får den overlevert i uke 34, men her er bilde av tilsvarende bil med 20" Vega felg:

_57-2-jpg.131688

  • Lik 1
Skrevet

Hmm. Så man må lage egen tråd når man har bestilt ny bil?

Gikk meg hus forbi ?

Får vel lage en jeg også da . Dukker plutselig opp i et forum nært deg ?

Skrevet

Må og må... Synes absolutt at du også burde gjøre det, tho! :P

Tenkte det var greit siden tråden jeg opprinnelig opprettet var for å stille spørsmål før et eventuelt kjøp.

Skrevet

Fikk en hentemelding om pakke på nærmeste butikk i går.
Var innom i dag, og fikk da hentet ut siste felgen.

At det står dør-til-dør på pakken har visst gått Bring hus forbi. Men jeg har i alle fall alle felgene nå, til tross for at sporingen mener at to av pakkene fortsatt er på vei.

Skrevet
På 18.6.2018 den 13.46, sletto skrev:

Hmm. Så man må lage egen tråd når man har bestilt ny bil?

Gikk meg hus forbi ?

Får vel lage en jeg også da . Dukker plutselig opp i et forum nært deg ?

En må ikke @sletto, det er frivillig tvang, hehe ;):D  Ser frem til at du også lager en tråd på din nye bil ? :) 

 

Er veldig greit at vi gjør det, og det for å se hvordan andre bygger sin bil med tanke på valg av utstyr for kanskje å få noen nye idéer/forslag når en skal bygge seg en ny bil. For de fleste skriver jo hva de velger av utstyrspakker, utstyr, farge, felger, etc, og det kan jo bidra til at noen får nyttige tips på noe de selv ikke har tenkt på :) 

22 timer siden, TheHaughom skrev:

Fikk en hentemelding om pakke på nærmeste butikk i går.
Var innom i dag, og fikk da hentet ut siste felgen.

At det står dør-til-dør på pakken har visst gått Bring hus forbi. Men jeg har i alle fall alle felgene nå, til tross for at sporingen mener at to av pakkene fortsatt er på vei.

Kan jo være at de har glemt å kvittere ut at de har levert deg noen av kolliene, men det synes vel på sporingen om de resterende kolliene nærmer seg i sendingen?

Skrevet

Haha! Det var nå en spøk det der da :-)

Det kommer nok en tråd om ikke lenge.  Jeg har bare ikke hatt tid til å lage utstyrsliste enda, og har tenkt at det er et minimum å ha klart hvis jeg skal lage en tråd.

Skrevet
16 minutter siden, sletto skrev:

Haha! Det var nå en spøk det der da :-)

Det kommer nok en tråd om ikke lenge.  Jeg har bare ikke hatt tid til å lage utstyrsliste enda, og har tenkt at det er et minimum å ha klart hvis jeg skal lage en tråd.

Hehe, ja jeg forstod det @sletto, det var derfor jeg ordla meg som jeg gjorde også ;) 

Helt enig, greit å ha med alle detaljene når en først skal lage en slik tråd. :) 

Skrevet
På 18.6.2018 den 12.51, TheHaughom skrev:

Da var det vel på høy tid å opprette en egen tråd for nybilen.
Har fortsatt en stund i tråden jeg opprettet angående et potensielt kjøp av Kodiaq (se under), men siden det nå er signert og bilen nærmer seg tenkte jeg det var like greit å få en egen tråd.

Full utstyrsliste

Bilder av min bil blir lagt ut så fort jeg får den overlevert i uke 34, men her er bilde av tilsvarende bil med 20" Vega felg:

_57-2-jpg.131688

Dette ser jo veldig bra ut da @TheHaughom :) 

Det er stort sett akkurat slik jeg også ville ha utstyrt en Kodiaq om jeg skulle ha kjøpt det, spent på å se bilder av den når vidunderet kommer :) 

  • 2 uker senere...
Skrevet

Da har jeg avtalt behandling med lokal detailer.

Han anbefalte Modesta BC-04 på bil/lakktypen og BC-06 på felgene.
Behandling av bilen kom på 12.500 kr og felgene tar han 5500 kr for.

Håper det er verdt det.

Skrevet
21 timer siden, TheHaughom skrev:

Da har jeg avtalt behandling med lokal detailer.

Han anbefalte Modesta BC-04 på bil/lakktypen og BC-06 på felgene.
Behandling av bilen kom på 12.500 kr og felgene tar han 5500 kr for.

Håper det er verdt det.

Seriøst?? Gullbelagt da, mer eller mindre? Jeg må si jeg lurer på nødvendigheten av slik behandling. Men nå er jeg langt unna psyken til de detailerne da ?

Skrevet

Det florerer jo av biler som ikke har slik behandling på veiene, så nødvendig er det vel ikke...
Men jeg håper det kan lette vask og generelt vedlikehold av bilen, samt. beskytte lakken mot vind, vær og salt.

Skrevet

Det var da en seriøs sum. 

Jeg leverer inn min på Onsdag, og betaler 6000,- for lakkforsegling og felglakkforsegling.  Lurer jammen på om det ikke var inkludert impregnering av seter og alkantara på dørene også. 

 

Skrevet
På 28.6.2018 den 16.54, TheHaughom skrev:

Da har jeg avtalt behandling med lokal detailer.

Han anbefalte Modesta BC-04 på bil/lakktypen og BC-06 på felgene.
Behandling av bilen kom på 12.500 kr og felgene tar han 5500 kr for.

Håper det er verdt det.

Jeg har frekventert DCN forumet litt i det siste (ikke aktiv) og etter hva jeg har lest, så er vel dette en virkelig god lakkbeskyttelse, men den hadde jo virkelig sin pris også må jeg si.........

Men om den virker slik den skal og ikke minst også er holdbar, så er den sikkert verdt prisen. Det ligger jo mye jobb i klargjøringen av lakken før den kan legges på også, så det er nok ganske mange arb.timer som går med her.

Hvor lang holdbarhet er det skissert her da @TheHaughom?

Jeg vet jo at det kommer an på flere ting, slik som hvor ofte en vasker, hvor mye kjemiske stoffer den blir utsatt for (slik som avfetting, fjerning av flyverust, kjøring i salt, etc) lakkbeskyttelsen blir utsatt for.

Hvor lang tid tar dette da?

Håper du blir fornøyd @TheHaughom :) 

 

Selv har jeg valgt for en skikkelig voksbeskyttelse av min nye bil, som blir lagt på før jeg får den. I tillegg så blir lakken renset for all forurensing, før det, lagt på voksbeskyttelse av felger, fjerning av emblemer og beskyttelse av vinduer, og generell innvendig klargjøring. Dette skal jeg ut med rett under 3.000,- for, men der har jeg fått en meget hyggelig pris, det er jeg klar over :D 

Skrevet (endret)

Ditec Ceramic Ultra koster jo også rundt 11 - 13.000 kroner, så sammenligner man med den synes jeg prisen er grei. I alle fall i forhold til de variable resultatene som ser ut til å finnes på Ditec behandlingen.
Så vidt jeg har funnet ut skal glassforsegling være noe av det beste som finnes. Levetiden er skissert fra 3 - 10 år, men krever en årlig topcoat til 1500 kr ca. 

Jeg har faktisk ikke spurt om hvor lang tid det vil ta. Hadde vel egentlig regnet med at det var gjort på en dag, men der tror jeg jammen jeg skal sende av gårde en mail.

Endret av TheHaughom
Skrevet (endret)

Nja, dette tar nok ganske sikkert mer enn 1 dag, vil vel tippe ca 3 dager jeg for min del. Vask, lakkrens, polering og så en coating som skal herde, men det vil du jo få svar på når du sender en mail til de som skal gjøre dette :) 

Har du tenkt på en beskyttelse til rutene @TheHaughom eller?

Ser de som virkelig gjør en detailing av en bil bruker jo fort 40-50 timer på dette, men da er det jo gjerne snakk om lakkorrigering (fjerning av vaskestriper, riper, etc), innvendig vask/rens og støvsuging i tillegg.........

Når det gjelder prisen så var det mest prisen på felgene jeg reagerte litt på, det er mye jobb med felger det er jeg klar over, men akkurat den biten synes jeg likevel var relativt kostbar.

Ditec Ceramic fikk jeg pris på også, og det var som du sier ca 10.000,-, så den coatingen du velger der er det nok ikke noe å si noe på når det gjelder pris. Men det det blir fort en kostbar totalpris, når det kommer på en årlig topcoat i tillegg, men det gjør det også på Ditec Ceramic altså.

Bilpleie har en pris uansett hva en velger, det viktigste er at en velger noe en er fornøyd med, og har den kvaliteten og holdbarheten en forventer. :) 

Endret av Superb lll
Skrevet

Jobben tar 3 dager, så skal det herde i minimum 24 timer. Blir altså 4 dager uten nybilen den første uka... ¬¬

  • 4 uker senere...
Skrevet (endret)

Mini-update:
Har fått pris på 10.000 kr for Nokian Hakka Black2 dekk til 20" Vega felgene. Får lagt på dekka tidlig neste uke.
Godt å få enda en ting klart. Jeg tenkte å høre med forhandler om de kan bytte felgene til 20" Vega (som jeg har kjøpt separat) under klargjøringen, før jeg får bilen.

Sånn ellers er bilen nå produsert (skal i alle fall være) og er vel på vei til forhandler. Har etterspurt status, men mener å huske at kontaktpersonen der har hatt ferie til denne uken, så han har kanskje litt å ta igjen.

Har også forespurt pris på servicekontrakt. Er det noen som har noe formening om hva dette burde koste, eller evt. har kjøpt dette på sin Skoda og kan dele noen priser?

For øvrig litt trist å se at prisen på Sportline 190hk TSI er 20.000 kr lavere enn jeg ga for 2018 180hk TSI. 

Dekk:

Nokian-Hakka-Black-2.png

Felg:

PIC_565071490AFL8.jpg

Endret av TheHaughom
Skrevet

Der synes jeg du har fått en grei pris for dekka @TheHaughom :) 

Skal du benytte standard dimensjon til sommerdekka, eller har du valgt noe bredere?

Det burde de jo kunne legge om for deg, spør i god tid slik at det ikke kommer plutselig på dem, så er det nok ganske enkelt å få til det vil jeg tro :) 

 

Husker jo fra tidligere innlegg her at du skulle ha en lakkforsegling på denne bilen @TheHaughom, og det er jeg helt enig med deg i. Skal jeg komme med et lite tips til deg for å gjøre rengjøring enklere og da spesielt på bakenden av bilen, så be de fjerne emblemer/bokstaver slik at du kun har det runde Skoda merket igjen. De bokstavene samler opp utrolig mye skitt, men om en er flink til å bruke de rette midlene så løser det seg fint, men det er også et fint stedt for vannet å samle seg, som renner ned på det som allerede er tørket. Det er ikke alle som liker at det blir «nakent» uten disse emblemene, mens andre synes det blir rent og ryddig, jeg personlig synes ikke det tilfører noe som helst, så for min del kan det ikke bli fjernet fort nok. Både pga det visuelle, men også for det praktiske ved vask/tørk av bil :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • En bruktbilhistorie. Etter litt fundering og nøling, så tenker jeg å lage en tråd her om min bruktkjøpte Octavia Scout. Altså en 2015 modell, som er kjøpt brukt i februar 2024. Nå, etter å ha brukt den 11 måneder, så er det kanskje på sin plass. Funderingen har egentlig gått på manglende aktivitet og interesse for forum-plattformen. Det virker som det langt større aktivitet for Facebook, og det er kanskje greit nok. Men FB har en del negative sider, og jeg begynner ærlig talt å miste interessen for FB, med all reklamen og alle de uinteressante innleggene som står i kø i feeden. Men altså... Jeg har altså "hoppet av" nybil for en tid tilbake, etter at Karoq'en ble levert inn etter leasingperioden på 3 år. Da prøvde jeg meg på en 2014 Rapid 1,2 TSI , men ble aldri helt fortrolig med den. Mest på grunn av manglende firehjulstrekk, lav bakkeklaring og den lave sitteposisjonen. Men jeg likte godt bilens enkelhet og den var faktisk ganske sporty. I Rapid-perioden leita jeg endel etter en passende bensin-Yeti med firehjulstrekk. Men det er et magert marked for slike (selv om jeg har merket en større bruktsirkulasjon nå de siste månedene). Så dukka denne Octavia Scout'en opp lokalt. Den hadde det meste av utstyret jeg ønsker, og jeg skjønte ganske fort at det var et godt kompromiss, og det ble handel. Bare gått litt over 100' og så ut til å være ganske godt holdt. Så var det å finne noen representative bilder av klenodiet, da. Begynner med noen fra salgsannonsen på Finn. Den har fått kallenavnet "Dølle Grå" (selv om den er i en noe blå nyanse og har MØRK BRUNT interiør (!). Nå har jeg kjørt bilen i snart et år og rundt 10' km. Så vil jeg komme tilbake med "putlerier og rariteter" som jeg har ordnet på bilen og beskrive litt av inntrykkene jeg har fått av denne "Norgesfavoritten".
    • Er det noen som vet om billige alternativ til orginallykt og nivåsensor til min Skoda Octavia scout?
    • Reg.reim tenker eg på, ikkje multireima. Reg.reima er jo under dekselet. Har den vore bytta tidligare?
    • Som i drivreim? I så fall så er den hel. 2,0 16V diesel 4 sylinder  tdi 4x4 Automat  Generasjon 2…
    • Kva type motor?  Har du sjekka registerreim?
    • Hei. Jeg har hatt flere Skodaer og ikke hatt problemer med sinkslipp. Jeg tror det kan være årsmodeller som er mere utsatt enn andre, men jeg vet ikke helt. Haldex. Her må du være nøye med oljeskift og rens av sil (på Octavia 3 og nyere). Tidligere versjoner hadde sil på pumpa + oljefilter på Haldex'en. Men på de nyere versjonene, så ble filteret tatt bort (Haldex ble solgt til Borg Warner). Da forsvant også forbruker-informasjonen om dette systemet. I tillegg ble silen i pumpa IKKE sjekket og dermed ikke renset ved behov. Og det er behov for rensing av silen. Så dette MÅ du be om ved hvert oljeskift. Og olja bør helst skiftes oftere enn anbefalt intervall. Da har du større sikkerhet for at firehjulstrekken faktisk virker når du trenger det, og at pumpa ikke skjærer seg på grunn av manglende oljegjennomstrømning. Oljepumpa går så lenge motoren går (eller kanskje til og med så lenge tenningen er på). Bildet viser silen på min ca. et halvt år etter at jeg kjøpte bilen (brukt). Jeg vet ikke hvor lenge det var siden siste oljeskift eller silrens, men det er absolutt verdt å passe litt ekstra på.
    • Hei @Lars1988 Trykket i dekkene er det som bærer vekten av bilen. Det er mange faktorer som virker inn på hva som er "riktig" trykk i dekka, dekkgummien er fleksibel og vil forme seg etter underlaget, innvendig trykk og generell belastning (statisk og dynamisk). Så på vinterdekk ville jeg absolutt ikke brukt for lavt eller for høyt trykk i forhold til det som står oppgitt i tanklokket. På vinterdekk ville jeg lagt på 10-15%, men ikke mer. Alt er relativt, og det er forskjellige vinterforhold gjennom sesongen, pluss at føret varierer mye. Kjører du mye på motorvei med "svart" asfalt og høy hastighet, så kan høyt trykk være greit for å få ned forbruket. Men kjører du på varierte forhold der vinteregenskapene er viktigst, så hadde jeg ikke satset på at høyt trykk gir godt grep når du trenger det som mest. Jeg hadde i alle fall satt forbruk lengre ned på prioriteringslista på vinterdekk. På vinteren er det flere andre forhold som uansett drar opp forbruket. Hvis du synes 2,5 bar gir gode egenskaper, så hadde i alle fall jeg fortsatt å kjøre på det. Men igjen, alt er relativt.
    • Hei. Min skoda har gått helt fint uten problemer frem til nå. Kjørte hjem fra jobb, satte fra meg bilen. Sto en 5-6 timer. Startet den på kvelde, sto på tomgang ca 10 min, for å bli varm. Kom en rar lyd fra motoren, (som om noen sto med en spade og hakket i grusen) Så stoppet den plutselig. og vil ikke starte igjen. Er strøm på batteriet. full tank diesel. Alt av lys i dash og bil + radio og varmeapparat  funker. Drivreima er hel, tenninga funker, ingen fare varsellamper har begynt å lyse.....vil bare ikke starte...som om den ikkemfår diesel kan virke som... Har kjørt diagnose på den, men ingen fornuftige feilkoder som dukker opp... annet  enn :  vannpumpe 2, - brudd på strømkrets.  og dieel-varmer, men den har vært ute av drift lenge. + cruisecontroll- noe jeg ikke visste at jeg hadde en gang... Kan nesten virke som en plutselig nødmodus har slått inn eller noe. startsperre? Hva kan jeg gjøre?  Er en utomat, så får jo  ikke akkurat tauet den til verksted.... Noen ideer?  Kan det  evt være noen sikringer ssom forårsaker dette? hvor finner jeg evt de?  HJELP. Takker for svar.
    • Hei! Jeg kjører vinterdekkene Continental VikingContact 7 på min Octavia og pleier å holde trykket på 2,5 bar foran og bak. Synes de gir veldig godt grep på is og snø, men vurderer å øke til 2,6 bar for å redusere rullemotstand. Har noen erfaring med hvordan dette påvirker komforten eller slitasjen på dette dekket?  
    • Hei alle sammen! Dette forumet er skikkelig nyttig. Jeg ser noen nevner utfordringer med zinkslipp – er det noe som bare gjelder spesifikke årsmodeller? Og er det noe spesielt å være obs på når det gjelder service for Haldex-systemet? Setter stor pris på innspill!
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...