Gå til innhold
TheHaughom

TheHaughom's Skoda Kodiaq Sportline 2.0 TSI 2018


Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk en hyggelig telefon fra selger i dag.
Bilen er ankommet Oslo og ferdig klargjort!

De har aldri opplevd at det har gått så fort. Så bilen shippes nå videre til Stavanger hvor de har den om et par dager.
Så skal den inn på Dinitrol-behandlingen tidlig neste uke, før jeg får den utlevert i slutten av neste uke.

Så fra å ha estimert levering i Oktober, deretter uke 34, og nå blir det visst levering blir i uke 33! :D

  • Lik 1
Skrevet

Positiv overraskelse! 

Min fikk skilter i går, så bilene våre var kanskje med samme båt?

Min skal ikke lange turen ut fra Oslo, så kanskje det blir utlevering tidlig neste uke? :D

 

Skrevet

Ja, om du ikke får den allerede denne uken, siden den ikke skal lenger!
Skal du ha ekstra understellsbehandling (Dinitrol/Tectyl e.l.) så går det vel et par dager ekstra etter den har ankommet forhandling.

Skrevet

Hyggelig lesing dette her @TheHaughom:) og hyggelig at din også kom @Frederik! Vår også ankom en liten måned før estimert utlevering så de har hatt driftig produksjon nå :)

Er spent på bilder og hva dere selv synes om bilene jeg! Er klar for mer interessant lesing fremover. :)

Skrevet
36 minutter siden, TheHaughom skrev:

Da blir det henting på torsdag neste uke! Det gledes! :D

Dette høres veldig bra ut @TheHaughom:)

En ny bil  krever jo både at den kjøres og blir fotografert, så vi ser frem til både «referat» og bilder ;) 

Skrevet

Da er dagen kommet. Ble noe amputert søvn i natt, gitt! Men det overlever vi nok! :D 
Samboer vet ikke at bilen er klar, hun tror fortsatt den kommer i slutten av neste uke... :P 

Skrevet

Forstår at gleden er stor  nå da ja :) 

Litt spennende at du ikke har fortalt samboeren din om at bilen skal hentes i dag, skal bli artig å høre hvilken reaksjon det ble ;)  :D 

Og ikke minst @TheHaughom, vi ser gjerne noen bilder av vidunderet ditt, selv om det er første dagen med ny bil ;) 

Skrevet

Ble noen mil bak rattet i dag, ja. Og større glis skal man nok lete lenge etter. All skepsis til fargevalg er borte, Quartz Grey er en fantastisk flott farge, og synes ikke den gjør seg så aller verst mot de svarte detaljen til Sportline.

Er utrolig fornøyd så langt! :D 

Fikk knipset et par bilder under første kjøretur.

2JFwt0jj5DQlafrrxhMjG8sZ0Ht1PwNpwg54GeU_rKLNMydEKcvk767Rcy5P6IkhktSRocWfMKy700PQR9ffgbAY7FJQd1MbQBWNdTnGtvUyFRo1xC1urao-sgQ-CboS3_AK5FOHH7kEM7KenhuWwL3IPC1EyXxA3Ol5rTP1Rcy3qZTqWIXasjWnhRor88tQ2eljO12ZJdRkOMhI6G0THr3o9HbBWtRmEo8chsmDSftMdAUZvFo8iFBJfLfyVmE4vD4ZfH0YeJcSKZyQxoVJp94RFgqY0Typf2pSMgKheCSxKJzxR3hESUuvi8doc-KRUZiMPVGsdmthbMMTXWdaS7ax-CRXU89zKpvZNbj3Z0Umt243jVBiaDQGkNdhhMTOjRHJUrsxFL_rYX_yHBFuno6yZ-8ep37vqtbMqEiZh1_9yTzNELzFKLwAH1mnKJKDtjZtkhkPtos2sAQEse24inCZEorGm8OmgQpVrr0Cb91raFymYXo8v3y8WQpnD16VI8MTX73VthAo7HwqrJw7AmX3MNRIxkbFvewNeuysluDpcPOOrZ9AUp8WG_s1KIM41SuVFwgRz8S6WNNZRf1NAm6-uEjTltxZvm6LCnQ=w1704-h958-no

TKeFrGd4s3A3HjS3EMMxR0TJnjKsuIJRDv3AYgFWc-x6PzFVpFs1BR_vFgHjFVgC1wTIKcAGyZ9QRCu2pnw7X1AaJldZjZi_IJTS3YKLSpO5K03XD3AdyyPKOP5gfD7dEcgXThLitGY8DPe7znUdn9G3HqrCwJdpJcPW6yFnEUgANVENgoEwqXcnWNC1Cbziyey6zW8Y9emkLUO9eytDqfod8BXLfhgjwneWAo3ohliazg5lZt2Zm2zovhGykHH6lqqalqU5nS10h5VMfL-x-BUWdznE3DAEqnxdMVRcAqo_bGa8mibRziIVOwp9gCekQJWMNwNVAlJuU0I9Stb6DaLqo-lIOb74Ym6w08gJAz597UwY4dUeRFS867YmxIZN1jrMwfOYNhtewN_GqSPHLe8mBj-zNwayj8ZwrwLVA5pMf5OMRjwlVxKuaf6oTjo9ChlcVgDb4E1hrRcDhKjTRoSV6eSrY0E5nRyK_tL9b6UNWeMXImUXPuwq4sJg3GleImfQI8LiWF7BVSBP9ydrV8ZN_vRZuT46h4b8mId9Fx7Sykq6WHAHHJ33pQLjjk8NLgQbT2HwriMopws-GNDM5Be-tR5s91RTSi14KAo=w1704-h958-no

  • Lik 5
Skrevet

Gratulerer med ny bil @TheHaughom :) 

Og samboeren ble vel både overrasket og fornøyd vil jeg tro..........? ;) 

Helt enig med deg, Quarts Grey metallic er en flott farge (men der er jeg kanskje litt inhabil, hehe ;)), og den bringer fint frem de sorte Sportline detaljene også. Dette så veldig flott ut :) 

Skrevet (endret)

Da blir det omlegging til vinterdekk i morgen. Kjøpte meg Nokian Hakkapelliitta R3 SUV (235/50-R19).
Dekkforhandler sa at Continental ContiVikingContact 7 blir lansert og kommer på lager i September, men ville ha dekk på felgen før felgene får glasscoaten neste uke. Vet jo ikke hvor mye et dekkbytte sliter på eventuell coating osv...

Dekkforhandler tilbydde meg også 4400 kroner for de ubrukte sommerdekka som fulgte med bilen, så da takket jeg ja til det. Vet ikke om jeg hadde fått noe særlig mer for dem på Finn.no, men slipper i alle fall styret med det. :) 

 

 

 

image.png

Endret av TheHaughom
Skrevet

Synes prisen du fikk for dekka var meget kurant egentlig. Selvfølgelig vil jo ikke de kjøpe dem av deg om de ikke ser mulighet for å kunne tjene på videresalg, men tror heller ikke at du som du sier hadde fått stort mer på finn. Og nå slipper du også alle de masete telefonene der folk skal prute å mene det ene med det andre. Ser prisene på nett (Contisportcontact 5, vet ikke hva du hadde) etter hva jeg finner varierer mellom 1400- 1900 så synes ikke å få et innbyttetilbud på 1100 pr var så ille :) 

Skrevet

Nokian Hakkapeliitta R3 er vinterdekka jeg også fikk @TheHaughom, jeg hadde bestilt R2, men det kom et nytt dekk som hverken selger eller jeg visste om. Så det skal bli spennende å teste ut dem i vinter :) 

Den «innbytteprisen» skal du nok være ganske fornøyd med @TheHaughom, for som @Sverre også sier så slipper du da mange telefoner ang et slikt salg. I tillegg så er det ikke så sikkert at du hadde opp nådd en bedre (total)pris på å selge dem selv heller, for om de skal sendes, så er det gjerne noe kjøper forlanger inkludert eller i hvert fall en deling av frakt, og det å sende 4 dekk av den dimensjonen og vekten koster nok garantert sine kroner..........

Skrevet

Da er bilen levert inn hos detailer for glass+nanocoat (Modesta BC-04 på bil og BC-06 på felger).
Detaileren, Bjarne Ruyter, var meget hyggelig og snakket med stor lidenskap om bilpleie og lakkbehandling. Jeg er sikker på at bilen er i meget trygge hender, og får den beste omsorgen som tenkes kan! Han var for øvrig veldig glad for at jeg ikke hadde vasket bilen enda, da unngikk han en ekstra dag med arbeid og tørking for å fjerne vaskeriper og slikt før han kunne legge på coatingen, og dét føler i alle fall jeg som ufaglært at høres ut som ekstremt nøyaktig arbeid!

Sånn ellers har bare 3 av 4 vinterdekk ankommet dekkforhandler, så har ikke fått lagt på disse enda. Det betyr også at detailer ikke fikk det felgsettet som avtalt, men det haster jo ikke å få dem tilbake, så han får bare beholde dem så lenge han har behov for. :) 

Skrevet

Bilen er helt sikkert i de tryggeste hender :) 

Men det er likevel noe jeg stusset litt på i det du skrev,

6 timer siden, TheHaughom skrev:

Han var for øvrig veldig glad for at jeg ikke hadde vasket bilen enda, da unngikk han en ekstra dag med arbeid og tørking for å fjerne vaskeriper og slikt før han kunne legge på coatingen

Skal han ikke vaske bilen før han legger på coatingen, eller bare tok han det helt for gitt at du lager vaskeriper når du vasker?

Var bilen/lakken klargjort før du fikk den da @TheHaughom? Om bilen så var det, så må vel det uansett også fjernes før han kan legge coating?

Jeg kan ikke så mye om dette selv enda, men etter hvordan jeg ser de jobber med bilene på DCN.no, så er det noe som ikke er helt klart for meg her. Jeg mener ikke å kritisere noe, jeg spør kun for å lære :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Jeg er fleksibel. Interresert i å få gjort dette før vinteren, så hele østlandet er interresant. 🙂   
    • Er nok lurt å skriva kor hen i landet du befinner deg.. Men om du ikkje tenker å.gå til Møller, blir det å spør lokale verkstader der du bur.
    • Hei igjen.. Min Skoda Yeti Adventure treger å få byttet varmeapparat register/varmeveksler. Noe som vet hvem som kan utføre dette til en ok pris?  mvh Bjørn H 
    • Jeg kan ikke gi id4 skylda for at jeg har en ødelagt kropp/rygg, men setene er det definitive endepunktet for den bilen nå. Det har også vært noen utfordringer med den, har byttet hovedskjermen etter gjentatte ganger hvor den «frøs» og ikke lot seg betjene i det hele tatt. Da fungerte heller ikke stemmestyringen, samt at mange andre ting får en ikke da betjent/justert i det hele tatt. I tillegg så har den noen ganger mistet all data forbindelse og gps, slik at bilen etter kartet da har låst seg langt ute i Skagerak. De haptiske knappene på rattet er heller synes jeg mindre og mindre om, og spesielt vinterstid når en kanskje har på seg et par tynne hansker, så er det jo nesten håpløst å betjene noe som helst. Savner også at det er flere fysiske knapper, for det meste må jo betjenes fra skjermen. Appen synes jeg også var et veldig tilbakeskritt i forhold til Skoda sin, der kunne jeg følge med på forbruk, kjørelengder på turer, etc, mens på VW sin er det jo omtrentlig ingenting som kan leses av. Vinterstid var det vanskelig å sette i gang varmepumpa gjennom appen, fordi den ikke fikk kontakt med serveren (forsåvidt kjent VAG problem). Skoda Enyaq RS har mer av det jeg savner i VW id4, samt seter som er bedre tilpasset til mine utfordringer. Type SUV må jeg ha pga helsa, jeg må inn i bilen, ikke ned. Jammen ikke greit å bli gammal «kæll» skal jeg si deg, hehe   Fronten er jeg helt enig med deg i @Marius, den er den direkte årsaken til at jeg ikke valgte Enyaq sist jeg byttet bil. Liker ikke den forrige fronten i det hele tatt, og det hjalp heller ikke når «Crystal Face» grillen kom, den er for dominerende i mine øyne. Men smaken er heldigvis forskjellig   Om kvaliteten er bedre gjenstår jo å se, de er jo bygget på samme plattformen, og deler jo mange komponenter og programvare. VW id7 er en veldig flott bil, det er det ingen tvil om.  Den er både stillig og romslig, og har et fint design i mine øyne. Fikk du med deg «oppgraderingen» av tilhengervekten til 1.800kg? Skoda Enyaq skal også få den i løpet av høsten etter hva jeg har forstått, men mulig min blir produsert før det er tilgjengelig. Fikk opplyst produksjonsuken i går, og den er i uke 45, så da er det mulig bil levering i første del av desember om transporten går etter planen. Ja Enyaq RS ble kostbar og valgt ekstrautstyr gjør også sitt med totalprisen, bare vinterhjul er det over 43.000,- for på kontrakten. Vi fikk et meget godt tilbud på den nye bilen og mye av ekstrautstyret, men desto dårligere innbytte pga sterkt nedsatte priser og kampanjer på helt nye id4. Så kan en jo sette sammen regnestykket slik en ønsker, det er uansett mellomlegget som sier hva jeg må betale.... Håper du får en bedre opplevelse og mindre feil på din VW id enn det jeg har hatt så langt. Altså ikke noen graverende feil, likevel ganske irriterende når en ikke får gjort noe med verken lydanlegg, adaptivt understell, etc, for det må gjøres på en skjerm som ikke fungerer.
    • Det var jo synd du ikke følte deg til rette i ID4, for det er jo knall bil det også, såvidt jeg har skjønt. Ikke prøvd. da jeg ikke ønsker "SUV" ... Derfor jeg gikk for en ID7 denne gangen. Også pga Skoda ikke hadde noe alternativ.  Tesla var ikke noe alternativ for min del heller, for mye problemer med de bilene der. Har jeg inntrykk av i hvertfall.  Enyaq RS er knall bil sies det Den blir du nok HELT sikkert fornøyd med. Liker nye "trynet" til Skoda. Tøft! Syntes Enyaq RS blir noe dyr med "Alt" utstyr. Kommer vel tett oppmot 700k vel. ID7 kom på litt over 600k. Holder i massevis det også egentlig, men... Det er vel slik prisene er i dag. Fikk en veldig god innbytte pris på Superb'en. Så, da var prisene litt enklere å svelge! 
    • Takk for det @Marius   Jeg fant meg rett og slett ikke til rette i id4, setene passer ikke min rygg/kropp som har fått litt for mye «juling» i jobb, så da er jeg nødt til å gjøre noe med det. Fant to biler som kunne være bedre, så prøvde Tesla M Y Juniper Performance først. Det var jo en fin bil med heftige prestanda for å si det litt forsiktig   Den gikk som et uvær, hadde ganske gode seter, men traff likevel ikke helt 100%. Den neste var Skoda Enyaq RS, og der traff setene godt i forhold hvilke utfordringer jeg har med rygg. Så da valgte vi å bestille en slik. Volvo er jo også kjent for gode seter, men jeg synes at EX40 er litt gammeldags og nesten litt utdatert med tanke på hvor gammel den faktisk er (som XC40). Ikke 100% overbevist etter alle skriverier den siste tiden heller. Id7 er jo en fantastisk bil, den er dessverre litt for lav for meg, og setene er heller ikke de rette. Men jeg har kjørt litt id7, og det er virkelig en bil som tiltaler meg. Synd kroppen er som den er, for det setter dessverre mange biler og bilmerker ut av bildet. Det viktigste @Marius er faktisk at bilen passer til de behovene en har i hverdagen, ikke hvilket merke den har i grillen. Det er så mange samarbeid mellom forskjellige bilmerker i dag, at det er nesten håpløst å følge med på alt sammen. Så der har du gjort et godt valg vil jeg tro  
    • Hei, Noe sent svar! Her ser det ut som du må ut av landet for å ta få tak på dette. f.eks  https://www.skoda-parts.com/spare-part/03l121151l-connecting-pipe-european-union-52036.html Dette kan helt sikkert sveises også, da det er kun er kjølevæske. Men, kanskje litt jobb å få ut?
    • Hei, Velkommen tilbake til forumet!  Jeg har også vært veldig stille og ikke altfor ofte innom her fortiden. Gratulerer med bestilling av ny bil! Du blir helt sikkert fornøyd!   Jeg kvittet meg med Superb'en i juni, Ikke for det jeg var misfornøyd. Men, hadde hatt den altfor lenge i forhold til planen! Da Skoda ikke hadde så mange alternativer iforhold til det jeg jaktet på, så endte jeg faktisk opp med en VW ID7 GTX Exclusive -25 modell. Hentet ut 17.Juni. Meget fornøyd til nå, med både rekkevidde og ladehastigheter på litt lengere turer!   Har passert 6000km nå.. Så ikke voldsomme mengder
    • Takk for det @Sjåføren 🙂 Har tittet innom forumet, men ikke vært aktiv siden jeg byttet over til et annet merke i fjor høst, blir nok litt mer aktiv til tider etter at jeg har mottatt bilen. Ja bilen virker meget bra, var svært behagelig å kjøre. RS har 4-hjulstrekk og er vel den utgaven av Skoda som har mest krefter, selv om det er mer enn nok i hverdagen, så er det jo veldig lite i forhold mange andre elbiler. Den er jo egentlig meget rask fra 0-100km/t om en tenker noen få år tilbake i tid, men blir jo likevel regelrett «parkert» av svært mange andre i dag. Den utviklingen går meget fort i dag, prøvekjørte Tesla M Y Juniper Performance tidligere i uken, og der var det 0-100km/t på 3,5 sekunder. Ingen som trenger dette i hverdagen selvfølgelig, men Norges desidert mest solgte bil har altså slike «ess i ermet» for dem det betyr mye for. Etter snart 1 år med elbil, så må jeg bare si at det fungerer helt utmerket for min del. Synd jeg ikke gikk over til elbil tidligere, men var lenge meget skeptisk og synes de alle sammen hadde altfor kort rekkevidde etter hva jeg var vant til fra før med mine bensin/diesel biler.  Rekkevidde er jo ikke noe jeg tenker på engang lengre, det som er mye mer interessant er jo ladehastigheten når en først stopper for å ta en pause. Der er jo ikke Enyaq noen racer, verken i hvor høy effekt den kan ta i mot (max 185kW), eller hvor fort det går. De beste elbilene har i dag 800V DC og lader med +/- 400kW, og da går det virkelig unna. Men det er ikke noe jeg har behov for til mitt bruk, men at det er et viktig punkt for mange andre i hverdagen forstår jeg veldig godt. 99% av min lading gjør jeg hjemme i garasjen, så har kun prøvet hurtiglading 3-4 ganger i løpet de 10 mnd jeg har hatt elbil, trengte det ikke da heller, men det var bare for å ha prøvet det slik at en har litt erfaring den dagen en skulle ha et konkret behov. Dessverre så er tilhengervekten den kan dra svært begrenset (1.200kg). Jeg vet at det kommer versjoner i 2026 som får øket det til 1.800kg, og det vil jo ble vesentlig bedre. VW id4 GTX 2026 mod. har allerede fått øket det til 1.800kg. Så det er høyst usikkert om bilen jeg har bestilt kommer med 1.800kg hengervekt, men nå drar jeg aldri på campingvogn eller andre store/tunge tilhengere, så for min del er det ikke et problem uansett. 21'' sommerhjul kler den bilen veldig godt synes jeg, og det sammen med DCC (adaptivt understell), så blir det en bil som sitter ganske bra på veien. Har 21'' sommerhjul på den jeg har i dag og 20'' vinterhjul, og det er helt uproblematisk. Det som virkelig er behagelig med denne typen bil er jo hvor stille og rolig det er, billige driftskostnader, effekten/dreiemomentet er der umiddelbart og har jo nm i massevis. Er ferdig oppvarmet på under 5 min, og det kan også gjøres i en lukket garasje. Men elbil passer selvsagt ikke til alle, selv om det blir flere og flere elbiler på markedet som gjør at det nå er vanskelig å ikke finne noe som passer. Men enkelte bor slik til at det ikke er mulig med hjemmelading og at det er langt til en ladestasjon, mens andre drar på store campingvogner, båthengere, etc, og det er klart at da er det ikke like bra med elbil. Med tung tilhenger/campingvogn etter en elbil, så forsvinner strømmen fort, og da må det lades desto oftere. Kulda gjør jo også sitt med tanke på rekkevidde, så er det greit å ha litt størrelse på batteriet. En ting er i hvert fall helt sikkert, jeg har eid min siste bil som det må fylles bensin/diesel på 😉
    • Wow, gratulerer! Så kjekt å ha deg tilbake igjen. Vi får ta opp igjen tråden, men det har vært temmelig stilt på forumet det siste året. Spennende bil du har gått for. 21" sommerstørrelse  er heftig. Jeg er ikke så veldig i elbil verdenen, har RS 4-hjulstrekk? Du har ikke campingvogn eller tung henger du skal dra på?
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...