Gå til innhold
TheHaughom

TheHaughom's Skoda Kodiaq Sportline 2.0 TSI 2018


Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk en hyggelig telefon fra selger i dag.
Bilen er ankommet Oslo og ferdig klargjort!

De har aldri opplevd at det har gått så fort. Så bilen shippes nå videre til Stavanger hvor de har den om et par dager.
Så skal den inn på Dinitrol-behandlingen tidlig neste uke, før jeg får den utlevert i slutten av neste uke.

Så fra å ha estimert levering i Oktober, deretter uke 34, og nå blir det visst levering blir i uke 33! :D

  • Lik 1
Skrevet

Positiv overraskelse! 

Min fikk skilter i går, så bilene våre var kanskje med samme båt?

Min skal ikke lange turen ut fra Oslo, så kanskje det blir utlevering tidlig neste uke? :D

 

Skrevet

Ja, om du ikke får den allerede denne uken, siden den ikke skal lenger!
Skal du ha ekstra understellsbehandling (Dinitrol/Tectyl e.l.) så går det vel et par dager ekstra etter den har ankommet forhandling.

Skrevet

Hyggelig lesing dette her @TheHaughom:) og hyggelig at din også kom @Frederik! Vår også ankom en liten måned før estimert utlevering så de har hatt driftig produksjon nå :)

Er spent på bilder og hva dere selv synes om bilene jeg! Er klar for mer interessant lesing fremover. :)

Skrevet
36 minutter siden, TheHaughom skrev:

Da blir det henting på torsdag neste uke! Det gledes! :D

Dette høres veldig bra ut @TheHaughom:)

En ny bil  krever jo både at den kjøres og blir fotografert, så vi ser frem til både «referat» og bilder ;) 

Skrevet

Da er dagen kommet. Ble noe amputert søvn i natt, gitt! Men det overlever vi nok! :D 
Samboer vet ikke at bilen er klar, hun tror fortsatt den kommer i slutten av neste uke... :P 

Skrevet

Forstår at gleden er stor  nå da ja :) 

Litt spennende at du ikke har fortalt samboeren din om at bilen skal hentes i dag, skal bli artig å høre hvilken reaksjon det ble ;)  :D 

Og ikke minst @TheHaughom, vi ser gjerne noen bilder av vidunderet ditt, selv om det er første dagen med ny bil ;) 

Skrevet

Ble noen mil bak rattet i dag, ja. Og større glis skal man nok lete lenge etter. All skepsis til fargevalg er borte, Quartz Grey er en fantastisk flott farge, og synes ikke den gjør seg så aller verst mot de svarte detaljen til Sportline.

Er utrolig fornøyd så langt! :D 

Fikk knipset et par bilder under første kjøretur.

2JFwt0jj5DQlafrrxhMjG8sZ0Ht1PwNpwg54GeU_rKLNMydEKcvk767Rcy5P6IkhktSRocWfMKy700PQR9ffgbAY7FJQd1MbQBWNdTnGtvUyFRo1xC1urao-sgQ-CboS3_AK5FOHH7kEM7KenhuWwL3IPC1EyXxA3Ol5rTP1Rcy3qZTqWIXasjWnhRor88tQ2eljO12ZJdRkOMhI6G0THr3o9HbBWtRmEo8chsmDSftMdAUZvFo8iFBJfLfyVmE4vD4ZfH0YeJcSKZyQxoVJp94RFgqY0Typf2pSMgKheCSxKJzxR3hESUuvi8doc-KRUZiMPVGsdmthbMMTXWdaS7ax-CRXU89zKpvZNbj3Z0Umt243jVBiaDQGkNdhhMTOjRHJUrsxFL_rYX_yHBFuno6yZ-8ep37vqtbMqEiZh1_9yTzNELzFKLwAH1mnKJKDtjZtkhkPtos2sAQEse24inCZEorGm8OmgQpVrr0Cb91raFymYXo8v3y8WQpnD16VI8MTX73VthAo7HwqrJw7AmX3MNRIxkbFvewNeuysluDpcPOOrZ9AUp8WG_s1KIM41SuVFwgRz8S6WNNZRf1NAm6-uEjTltxZvm6LCnQ=w1704-h958-no

TKeFrGd4s3A3HjS3EMMxR0TJnjKsuIJRDv3AYgFWc-x6PzFVpFs1BR_vFgHjFVgC1wTIKcAGyZ9QRCu2pnw7X1AaJldZjZi_IJTS3YKLSpO5K03XD3AdyyPKOP5gfD7dEcgXThLitGY8DPe7znUdn9G3HqrCwJdpJcPW6yFnEUgANVENgoEwqXcnWNC1Cbziyey6zW8Y9emkLUO9eytDqfod8BXLfhgjwneWAo3ohliazg5lZt2Zm2zovhGykHH6lqqalqU5nS10h5VMfL-x-BUWdznE3DAEqnxdMVRcAqo_bGa8mibRziIVOwp9gCekQJWMNwNVAlJuU0I9Stb6DaLqo-lIOb74Ym6w08gJAz597UwY4dUeRFS867YmxIZN1jrMwfOYNhtewN_GqSPHLe8mBj-zNwayj8ZwrwLVA5pMf5OMRjwlVxKuaf6oTjo9ChlcVgDb4E1hrRcDhKjTRoSV6eSrY0E5nRyK_tL9b6UNWeMXImUXPuwq4sJg3GleImfQI8LiWF7BVSBP9ydrV8ZN_vRZuT46h4b8mId9Fx7Sykq6WHAHHJ33pQLjjk8NLgQbT2HwriMopws-GNDM5Be-tR5s91RTSi14KAo=w1704-h958-no

  • Lik 5
Skrevet

Gratulerer med ny bil @TheHaughom :) 

Og samboeren ble vel både overrasket og fornøyd vil jeg tro..........? ;) 

Helt enig med deg, Quarts Grey metallic er en flott farge (men der er jeg kanskje litt inhabil, hehe ;)), og den bringer fint frem de sorte Sportline detaljene også. Dette så veldig flott ut :) 

Skrevet (endret)

Da blir det omlegging til vinterdekk i morgen. Kjøpte meg Nokian Hakkapelliitta R3 SUV (235/50-R19).
Dekkforhandler sa at Continental ContiVikingContact 7 blir lansert og kommer på lager i September, men ville ha dekk på felgen før felgene får glasscoaten neste uke. Vet jo ikke hvor mye et dekkbytte sliter på eventuell coating osv...

Dekkforhandler tilbydde meg også 4400 kroner for de ubrukte sommerdekka som fulgte med bilen, så da takket jeg ja til det. Vet ikke om jeg hadde fått noe særlig mer for dem på Finn.no, men slipper i alle fall styret med det. :) 

 

 

 

image.png

Endret av TheHaughom
Skrevet

Synes prisen du fikk for dekka var meget kurant egentlig. Selvfølgelig vil jo ikke de kjøpe dem av deg om de ikke ser mulighet for å kunne tjene på videresalg, men tror heller ikke at du som du sier hadde fått stort mer på finn. Og nå slipper du også alle de masete telefonene der folk skal prute å mene det ene med det andre. Ser prisene på nett (Contisportcontact 5, vet ikke hva du hadde) etter hva jeg finner varierer mellom 1400- 1900 så synes ikke å få et innbyttetilbud på 1100 pr var så ille :) 

Skrevet

Nokian Hakkapeliitta R3 er vinterdekka jeg også fikk @TheHaughom, jeg hadde bestilt R2, men det kom et nytt dekk som hverken selger eller jeg visste om. Så det skal bli spennende å teste ut dem i vinter :) 

Den «innbytteprisen» skal du nok være ganske fornøyd med @TheHaughom, for som @Sverre også sier så slipper du da mange telefoner ang et slikt salg. I tillegg så er det ikke så sikkert at du hadde opp nådd en bedre (total)pris på å selge dem selv heller, for om de skal sendes, så er det gjerne noe kjøper forlanger inkludert eller i hvert fall en deling av frakt, og det å sende 4 dekk av den dimensjonen og vekten koster nok garantert sine kroner..........

Skrevet

Da er bilen levert inn hos detailer for glass+nanocoat (Modesta BC-04 på bil og BC-06 på felger).
Detaileren, Bjarne Ruyter, var meget hyggelig og snakket med stor lidenskap om bilpleie og lakkbehandling. Jeg er sikker på at bilen er i meget trygge hender, og får den beste omsorgen som tenkes kan! Han var for øvrig veldig glad for at jeg ikke hadde vasket bilen enda, da unngikk han en ekstra dag med arbeid og tørking for å fjerne vaskeriper og slikt før han kunne legge på coatingen, og dét føler i alle fall jeg som ufaglært at høres ut som ekstremt nøyaktig arbeid!

Sånn ellers har bare 3 av 4 vinterdekk ankommet dekkforhandler, så har ikke fått lagt på disse enda. Det betyr også at detailer ikke fikk det felgsettet som avtalt, men det haster jo ikke å få dem tilbake, så han får bare beholde dem så lenge han har behov for. :) 

Skrevet

Bilen er helt sikkert i de tryggeste hender :) 

Men det er likevel noe jeg stusset litt på i det du skrev,

6 timer siden, TheHaughom skrev:

Han var for øvrig veldig glad for at jeg ikke hadde vasket bilen enda, da unngikk han en ekstra dag med arbeid og tørking for å fjerne vaskeriper og slikt før han kunne legge på coatingen

Skal han ikke vaske bilen før han legger på coatingen, eller bare tok han det helt for gitt at du lager vaskeriper når du vasker?

Var bilen/lakken klargjort før du fikk den da @TheHaughom? Om bilen så var det, så må vel det uansett også fjernes før han kan legge coating?

Jeg kan ikke så mye om dette selv enda, men etter hvordan jeg ser de jobber med bilene på DCN.no, så er det noe som ikke er helt klart for meg her. Jeg mener ikke å kritisere noe, jeg spør kun for å lære :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • En bruktbilhistorie. Etter litt fundering og nøling, så tenker jeg å lage en tråd her om min bruktkjøpte Octavia Scout. Altså en 2015 modell, som er kjøpt brukt i februar 2024. Nå, etter å ha brukt den 11 måneder, så er det kanskje på sin plass. Funderingen har egentlig gått på manglende aktivitet og interesse for forum-plattformen. Det virker som det langt større aktivitet for Facebook, og det er kanskje greit nok. Men FB har en del negative sider, og jeg begynner ærlig talt å miste interessen for FB, med all reklamen og alle de uinteressante innleggene som står i kø i feeden. Men altså... Jeg har altså "hoppet av" nybil for en tid tilbake, etter at Karoq'en ble levert inn etter leasingperioden på 3 år. Da prøvde jeg meg på en 2014 Rapid 1,2 TSI , men ble aldri helt fortrolig med den. Mest på grunn av manglende firehjulstrekk, lav bakkeklaring og den lave sitteposisjonen. Men jeg likte godt bilens enkelhet og den var faktisk ganske sporty. I Rapid-perioden leita jeg endel etter en passende bensin-Yeti med firehjulstrekk. Men det er et magert marked for slike (selv om jeg har merket en større bruktsirkulasjon nå de siste månedene). Så dukka denne Octavia Scout'en opp lokalt. Den hadde det meste av utstyret jeg ønsker, og jeg skjønte ganske fort at det var et godt kompromiss, og det ble handel. Bare gått litt over 100' og så ut til å være ganske godt holdt. Så var det å finne noen representative bilder av klenodiet, da. Begynner med noen fra salgsannonsen på Finn. Den har fått kallenavnet "Dølle Grå" (selv om den er i en noe blå nyanse og har MØRK BRUNT interiør (!). Nå har jeg kjørt bilen i snart et år og rundt 10' km. Så vil jeg komme tilbake med "putlerier og rariteter" som jeg har ordnet på bilen og beskrive litt av inntrykkene jeg har fått av denne "Norgesfavoritten".
    • Er det noen som vet om billige alternativ til orginallykt og nivåsensor til min Skoda Octavia scout?
    • Reg.reim tenker eg på, ikkje multireima. Reg.reima er jo under dekselet. Har den vore bytta tidligare?
    • Som i drivreim? I så fall så er den hel. 2,0 16V diesel 4 sylinder  tdi 4x4 Automat  Generasjon 2…
    • Kva type motor?  Har du sjekka registerreim?
    • Hei. Jeg har hatt flere Skodaer og ikke hatt problemer med sinkslipp. Jeg tror det kan være årsmodeller som er mere utsatt enn andre, men jeg vet ikke helt. Haldex. Her må du være nøye med oljeskift og rens av sil (på Octavia 3 og nyere). Tidligere versjoner hadde sil på pumpa + oljefilter på Haldex'en. Men på de nyere versjonene, så ble filteret tatt bort (Haldex ble solgt til Borg Warner). Da forsvant også forbruker-informasjonen om dette systemet. I tillegg ble silen i pumpa IKKE sjekket og dermed ikke renset ved behov. Og det er behov for rensing av silen. Så dette MÅ du be om ved hvert oljeskift. Og olja bør helst skiftes oftere enn anbefalt intervall. Da har du større sikkerhet for at firehjulstrekken faktisk virker når du trenger det, og at pumpa ikke skjærer seg på grunn av manglende oljegjennomstrømning. Oljepumpa går så lenge motoren går (eller kanskje til og med så lenge tenningen er på). Bildet viser silen på min ca. et halvt år etter at jeg kjøpte bilen (brukt). Jeg vet ikke hvor lenge det var siden siste oljeskift eller silrens, men det er absolutt verdt å passe litt ekstra på.
    • Hei @Lars1988 Trykket i dekkene er det som bærer vekten av bilen. Det er mange faktorer som virker inn på hva som er "riktig" trykk i dekka, dekkgummien er fleksibel og vil forme seg etter underlaget, innvendig trykk og generell belastning (statisk og dynamisk). Så på vinterdekk ville jeg absolutt ikke brukt for lavt eller for høyt trykk i forhold til det som står oppgitt i tanklokket. På vinterdekk ville jeg lagt på 10-15%, men ikke mer. Alt er relativt, og det er forskjellige vinterforhold gjennom sesongen, pluss at føret varierer mye. Kjører du mye på motorvei med "svart" asfalt og høy hastighet, så kan høyt trykk være greit for å få ned forbruket. Men kjører du på varierte forhold der vinteregenskapene er viktigst, så hadde jeg ikke satset på at høyt trykk gir godt grep når du trenger det som mest. Jeg hadde i alle fall satt forbruk lengre ned på prioriteringslista på vinterdekk. På vinteren er det flere andre forhold som uansett drar opp forbruket. Hvis du synes 2,5 bar gir gode egenskaper, så hadde i alle fall jeg fortsatt å kjøre på det. Men igjen, alt er relativt.
    • Hei. Min skoda har gått helt fint uten problemer frem til nå. Kjørte hjem fra jobb, satte fra meg bilen. Sto en 5-6 timer. Startet den på kvelde, sto på tomgang ca 10 min, for å bli varm. Kom en rar lyd fra motoren, (som om noen sto med en spade og hakket i grusen) Så stoppet den plutselig. og vil ikke starte igjen. Er strøm på batteriet. full tank diesel. Alt av lys i dash og bil + radio og varmeapparat  funker. Drivreima er hel, tenninga funker, ingen fare varsellamper har begynt å lyse.....vil bare ikke starte...som om den ikkemfår diesel kan virke som... Har kjørt diagnose på den, men ingen fornuftige feilkoder som dukker opp... annet  enn :  vannpumpe 2, - brudd på strømkrets.  og dieel-varmer, men den har vært ute av drift lenge. + cruisecontroll- noe jeg ikke visste at jeg hadde en gang... Kan nesten virke som en plutselig nødmodus har slått inn eller noe. startsperre? Hva kan jeg gjøre?  Er en utomat, så får jo  ikke akkurat tauet den til verksted.... Noen ideer?  Kan det  evt være noen sikringer ssom forårsaker dette? hvor finner jeg evt de?  HJELP. Takker for svar.
    • Hei! Jeg kjører vinterdekkene Continental VikingContact 7 på min Octavia og pleier å holde trykket på 2,5 bar foran og bak. Synes de gir veldig godt grep på is og snø, men vurderer å øke til 2,6 bar for å redusere rullemotstand. Har noen erfaring med hvordan dette påvirker komforten eller slitasjen på dette dekket?  
    • Hei alle sammen! Dette forumet er skikkelig nyttig. Jeg ser noen nevner utfordringer med zinkslipp – er det noe som bare gjelder spesifikke årsmodeller? Og er det noe spesielt å være obs på når det gjelder service for Haldex-systemet? Setter stor pris på innspill!
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...