Jump to content
Search In
  • More options...
Find results that contain...
Find results in...

Velkommen gjest!

Hvis du registrer deg vil du få mulighet til å delta i diskusjoner og laste ned filer. Du vil også få tilgang til medlemsfordelene dersom du når et visst antall innlegg.

Superb lll

Oljeskift utenom serviceintervall

Recommended Posts

Min bil nærmer seg forsiktig 1 år siden jeg hentet den hos forhandler, men siden det gjerne er litt ventetid så tenkte jeg at jeg kanskje skulle bestille et oljeskift utenom serviceintervallet. Det er en god stund etter kjørecomputeren sin info til at min bil skal ha enten oljeskiftservice eller hovedservice, men jeg har såpass mye småkjøring at jeg likevel vurderer og legge inn et oljeskift, slik at den får ny olje og oljefilter etter ca 1 år kjøring.

Bilen har i dag kjørt 13.000km og vil muligens komme opp i ca 14 - 15.000km i Juli når den er 1 år gammel. Av denne kjørelengden her på 13.000km, så er nok ca 60 - 70% av det småkjøring, og da synes jeg det kunne vært greit å bytte olje og oljefilter, selv om serviceintervallene egentlig sier noe helt annet. Forhandler sier det er bortkastede penger å ta det ekstra oljeskiftet, mens min oppriktige mening er at det er en god investering for motorens levetid, i hvert fall når en kjører lite og det meste av kjøringen er lite gunstig, så det blir nok til at jeg gjør dette.

Men hvordan tenker dere andre her, følger dere konsekvent serviceintervallene, eller gjør dere noe utenom (slik jeg mest sannsynlig kommer til å gjøre nå)?

Så hva lønner det seg å gjøre tro, når en kjører såpass lite som jeg gjør........?

Legger ved et skjermbilde fra ŠKODA Connect appen, slik at dere kan se hva bilen egentlig informerer om.

 

1204732617_Screenshot_20190512-231402_KODAConnect.thumb.jpg.e665e327111262141fa41eac31c84709.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg har forholdt meg til longlife. Jeg har da fulgt de lange intervallene på oljeskift som da følger på longlifeservice. Men jeg følger deg på det du sier, jeg har tenkt samme tanke som deg med tanke på hyppigere oljeskift. Det virker som det er longlife(olje) du også benytter (ca. 30.000 km)? Kan du ikke heller droppe longlife og heller benytte ordinær (olje)service med hyppigere oljeskift? Longlifeoljen koster iallfall skjorta å bytte oftere enn den er tiltenkt...

Edited by Tryggvis

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja det stemmer det @Tryggvis, det er Longlifeserviceintervallene bilen er satt opp med fra fabrikk og bilen varsler etter. Om en kjører lenger i året (enn hva jeg gjør med privatbilen for tiden) slik at en kanskje kommer til et sted i mellom 20 -og 30.000km så blir det litt annerledes etter min mening, for da får en jo byttet olje etter ca 1 års tid. For min del nå, så vil det jo bli smøkjøring med den samme oljen i 2 år før det første oljeskiftet, og det føles ikke helt bra etter min mening. 

Jeg har forhørt meg med forhandler tidligere om å bytte til en mer tradisjonell service (for å kalle det det), men det mener altså forhandler at er penger rett ut av vinduet og fraråder dermed det, for dagens olje er så bra at det ikke finnes noen problemer med å kjøre i inntil 2 år/30.000km på den samme Longlifeoljen. Så det skal jo i utgangspunktet ikke være et problem, men jeg føler ikke helt det er den rette måten og bevare motorens levetid, til tross for hva VAG selv skriver. Ikke at ejg vet bedre enn dem, men det handler bare om å ha den rett «følelsen» for å ta vare på bilen/motoren :) 

De første bilene jeg eide ble det jo byttet olje etter ca 5.000km (mineralolje), men det ble stadig litt lengre intervaller i mellom oljeskiftene når en kunne gå over til syntetisk olje, da var det jo 10 - 15.000km i mellom. Så kom en da til VAG sin Longlifeolje, og så var det helt opp til 30.000km i mellom hvert oljebytt/service, avhengig av kjørestil og bruksmønster. På min VW Transporter (2018) arb.bil sin del, så er det jo 40.000km serviceintervaller, med en oljeservice i mellom (som regel)........

Så jeg skal ta en tur innom forhandleren i dag og forhøre meg litt mer om heller å bytte til en mer tradisjonell service, med service hver 30.000km/2år, men med olje -og oljefilterskift for hver 15.000km/1år, det vil føles mye bedre med tanke på hvordan min kjøring er for tiden på privatbilen.

Takk for svar og forslag @Tryggvis :) 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har nå forhørt meg med forhandleren, og det svaret de er bedt om å gi kundene fra fabrikken er kort og godt, følg hva bilen varsler om. Alt annet er unødvendig, oljen tåler dette, selv om en bare har småkjøring.

MEN, han la også til at de hadde en del kunder som gjerne ville bytte serviceprogram, slik at de får varsel etter 1år/15.000km for oljeskift og service etter 2år/30.000km, osv.

Jeg har nå valgt dette serviceintervallet i stedet, så nå vil min bil varsle etter det, etter at jeg har byttet olje i førsten av Juli, for da er bilen min 1år.

Dette oljeskiftet inkl oljefilter kom på 1.990,- ( + noen kontrollsjekkpunkter ) og det er det for meg verdt pengene, så får andre velge det de selv føler er riktig for dem. 🙂

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja jeg synes det er en god investering for motoren dette her, det var som nevnt ikke nødvendig, men det gir meg en god følelse. For jeg synes det er for mye med 2 år på den samme oljen, men det er jo selvfølgelig bare mitt synspunkt, jeg har ingen teknisk info eller kunnskap som tilsier at det skal være et problem. Det er høyst ukvalifisert synsing fra min siden ;) 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Min bil har 30000 km.oljeskift-intervall,  (150 hk.diesel).  Men eg skiftar olje kvar 15000 uansett.  Spesielt sidan det er ein dieselmotor.  Er nok av eksempel på turbohavari, slitte kamaksler, tette/koksa inntaksiler etc.. gjerne i kombinasjon med partikkelfilterproblem. Uansett bilmerke..  Ein av grunnane til at bilfabrikanten har lange skiftintervall, er at EU-krav om mindre totalforbruk av olje.  Og du kan kjøpa olje hos f.eks. motoroljer.no til langt lavare pris enn hos forhandlar.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg tenker at det mest sannsynlig er bortkastede penger med en moderne motor meg god olje. MEN om du har tenkt å ha bilen selv til den dør, kan det være et godt poeng, men da hadde jeg gjort det selv. Men om du har tenkt å bytte bilen før den har rullet 200 000, vil du aldri oppleve noen verdi av ekstra oljeskift, den gleden gir du til den siste eieren av bilen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timer siden, BorgeH skrev:

Jeg tenker at det mest sannsynlig er bortkastede penger med en moderne motor meg god olje. MEN om du har tenkt å ha bilen selv til den dør, kan det være et godt poeng, men da hadde jeg gjort det selv. Men om du har tenkt å bytte bilen før den har rullet 200 000, vil du aldri oppleve noen verdi av ekstra oljeskift, den gleden gir du til den siste eieren av bilen.

Det å ta vare på bilen/motoren og gi den ny olje/oljefilter en gang i året er i mine øyne ikke bortkastede penger, det er heller med på å og beholde motorens kvaliteter og mest sannsynlig også forlenge levetiden.  

Men hvor nødvendig det er, det er en helt annen sak. Som merkeverkstedet sier etter fabrikkens retningslinjer, bilen har Longlifeolje/serviceintervaller og bilen varsler selv, hva og når den trenger oljeskift/service, men om kundene likevel ønsker et årlig bytte av olje/oljefilter (f.eks. pga en del småkjøring) så er det en fornuftig investering for de kundene.

Så det har jeg tenkt til å fortsette med med den nye bilen jeg nettopp har hentet også, så får andre gjøre det som fungerer best for dem  :) 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Reply to this topic

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Emner

  • Siste Innlegg

    • Jeg har noen deler liggende fra min Octavia 2015. Jeg er usikker på pris, de legger bare i boden og tar opp plass. Ikke alt er egnet til å sendes, men hvis noen er interessert i noe så gi meg tilbud. Mer info på forespørsel. Bilder kommer. 1. Sorte emblemer med rød bakgrunn. Disse er kjøpt på Superskoda og aldri montert. Kan faktisk brukes på alle bilfarger for de som tør å gå litt utenfor..... 2. Innsynsgardiner til bakrute og bakre sideruter. Veldig lettmonterte og stopper muligheten for innsyn til bagasjerommet. 3. Luftfilterinnsats, K&N 33-3005, med vaske- og reoljesett. Lett å montere, erstatter originalfilteret. Dette er et evigvarende filter som du renser selv. Det kalles "sportsfilter", skal visst gi noe effektøkning eller lettpustende motor. Men det er i tilfelle marginalt. Kjørt muligens 20000 km. 4. Speilkapper i RS-blue. Satt på bilen fra fabrikk til forhandler, deretter byttet av forhandler. 5. Krom grillramme. Satt på bilen fra fabrikk til forhandler, deretter byttet av forhandler. 6. Gearhendel til DSG/4x4. Ubrukt, satt på bilen fra fabrikk til forhandler, deretter byttet av forhandler.
    • Tusen takk for at du har tatt deg tid til å se hva Supernova felgene faktisk vil koste fra SuperSkoda @Core2Duo, det setter jeg stor pris på   Det gjør det i hvert fall enda tydligere at dette ikke er veien å gå for å kjøpe originale felger. Fint forslag det du kommer med her, jeg har ikke tenkt tanken på å ta en tur over grensen til «söta bror», så det kan jo være en idé og forhøre seg litt der også om det skal bli aktuelt. Tror faktisk ikke at det vil vært så mye mer kostbart og tatt turen til merkeforhandler heller om en snakker med selgeren som har solgt de siste bilene til meg, enn at en går rett til delelageret. Mulig selgeren kan ha noen «magiske evner og triks» i ermet med tanke på prisen   Men helt realistisk sett, så tror jeg enten det å tenke litt mer på felgene som ligger på Finn.no og så lakkere dem, er det nærmeste det jeg kan komme innenfor en fornuftig prisramme. Eller forsøke en annonse med ønskes kjøpt på Finn.no, her på forumet eller i Skoda gruppa på FB.  Utfordringen med det er jo at det er flere som selger «gråstein» til prisen av gull....... Det neste jeg vurderer er jo bare å beholde de felgene jeg kjøpte i fjor sommer, og så levere dem til lakkering. Det er ikke noen merker i felgene, men jeg merker meget godt at det er rimelige felger når jeg ser på «lakk finishen». Det er relativt grove lakkporer i klarlakken, og det gjør jo at absolutt alt setter seg meget godt fast, og er nesten helt håpløst og fjerne igjen. Selv med allverdens felgrens og felgbørster, og jo mer jeg må bruke av dette, jo mattere blir lakken og enda mer setter bremsestøv og skitt seg fast. Det sier vel det meste om kvaliteten på klarlakken også, og det er jo selvfølgelig en av årsakene til at felgene var såpass rimelige som det de var......... At det er mange skarpe kanter mot eikene på felgene og i selve felgen, gjør jo heller ikke rengjøringen til en enkel jobb for å si det slik. Det er jo selvfølgelig bare snakk om «jåleri» dette her, men jeg synes nå at en relativt grei bil som Superben er også burde ha litt fine felger på sommeren    
    • Jeg har jo bruker på Superskoda jeg - men jeg rakk ikke å finne brukernavn- og passord da jeg skrev svaret ang nettsiden til toll.no. Jeg fant innloggingen nå, jeg sjekket totalpris og slikt på Supernova iallefall; Totalt inkl. gebyrer og frakt på Superskoda skal de ha 1.553 EURO.  Da sier toll.no følgende:  Totalt for varen inkludert avgifter 19 606,63 NOK I tillegg må du betale et gebyr til firmaet som fortoller varen for deg. For eksempel tar Posten 299 kroner for å fortolle denne typen sendinger. Dette gir en totalpris på 19 905,63 kroner. Så det blir altså ikke spesielt billig å handle derifra. Da er det som du nevner, at du like gjerne kan være heldig å få en matchende pris hos din lokale forhandler, om ikke billigere? Kunne det vært et alternativ å dra over til "söta bror"? Jeg spurte en forhandler over grensa angående akkurat disse Supernova-felgene, og de kunne tilby disse til 3768 SEK. Jeg må understreke at dette var i mars 2016, så det er jo en stund siden. Gitt at prisen fortsatt er 3768 SEK blir regnestykket slik: Resultat (i norske kroner) Sum før fortolling 14 440,48 Toll (0 %) 0,00 Merverdiavgift (25 %) 3 610,12 Sum etter fortolling 18 050,60
    • Takk for innspill @Sjåføren   Jeg har allerede felger som ikke er originale, de er kjøpt i Norge og de er helt greie. Men jeg må si at jeg har et ønske om originale felger i stedet om jeg skal gjøre et bytte av felger. Jeg har kommet over noen på Finn.no som jeg vurderer litt, de er uten dekk og har noen merker. De selges til en relativt grei pris og der tenker jeg at de kan bli meget pene i finishen om en leverer de til reparasjon og lakkering, men så var det om en liker designet da. For det er ikke alle originale felger som frister meg heller, og disse var nok ikke ett førstevalg for å si det slik, men om de lakkeres i en mørkere gråtone som ingen andre har, så blir de nok ganske fine likevel til en hvit bil   Det er jo en del som bytter ut originale felger, for å få et annet innpress og/eller større hjul enn 19", så en annonse om å kjøpe felger ligger også til vurdering. De felgene jeg linket til fra SuperSkoda er helt uaktuelle, i hvert fall Phoenix felgene. Jeg la ikke merke til at de var av chrome utførelse før jeg la inn linken heller, og da er de garantert ikke av interesse for meg. Jeg har mest lyst på Phoenix  som kan bestilles originalt til Superb L&K i 19", så mulig en ønskes kjøpt annonse er veien å gå for min del om jeg skal gjennomføre dette. Supernova er også et alternativ jeg kan tenke meg.  Vega er også fine felger, men de er jo først og fremst originale felger til Sportline, så det er muligens litt «feil» å ha dem på en L&K. Men alt kommer jo an på hva som er tilgjengelig på markedet, og ikke minst til hvilken pris de selges. Det billigste er jo selvfølgelig å beholde de jeg allerede har, og evt lakkere dem i en annen fargetone, men det hele må nok «modnes» litt mer før en går videre i denne prosessen.  
    • Mange spennende felger på markedet, @Superb lll  To fine du tenker på der, men Phoenix var jo, ehmm litt  i øvre prisleie! Kjøper du slike, blir du ganske alene om å ha dem. Ikke så mange kromfelger å se! Supernova er tøffe de også, og litt mer overkommelig i pris. Men originale felger er kostbare, finnes mange fine felger på ettermarkedet. Skal de brukes som sommerfelger, så er ikke toppkvalitet absolutt nødvendig, Det er mye bra (og fint) til lavere pris. Personlig liker jeg slike som disse: https://www.finn.no/166595725  Da har du kontroll på prisen, og du stiller litt sterkere mtp event. reklamasjon (i forhold til utlandet). 
    • Takk for svar og info @Core2Duo   Jeg har ikke laget en bruker på SuperSkoda (enda), men jeg har undersøkt litt likevel, og det er ikke sikkert at det blir så billig med felger fra SuperSkoda heller.  Det var kun to sett med felger jeg kunne tenkt meg fra Superskoda, og det er  Phoenix - de koster 2.499,99 EURO for 4 stk, og da kommer alle avgifter i tillegg. Supernova - de koster 1.339,99 EURO for 4 stk, og da kommer alle avgifter i tillegg.  Pakkene veier 51 kg totalt, så det vil jo bli litt kostnader med frakt for å si det litt forsiktig......... Så her tror jeg faktisk at å snakke litt med den lokale Skoda forhandleren kanskje kan være lurt for å få til en «deal», er ikke så sikker på at det vil bli så mye mer kostbart, i hvert fall ikke om en ser i retning av Phoenix felgene. Så jeg tror rett og slett at jeg får ha litt is i magen, og heller se om det dukker opp noen originale 19" felger til Superb tilsalgs etterhvert. Jeg har sett noen komplette sett med dekk og felg, men de var allerede solgt dessverre. Jeg trenger forsåvidt bare felgene, men her må en nok bare slå til når det kommer noe en liker og vil ha ser det ut til.  
    • Velkommen! Fine, gode biler, begge to. Men de er fra to forskjellige tidsepoker, ja. Sikkert forskjellige kjøreopplevelser med de også. Begge har sine nykker, men hvis du passer på dem og tar det som dukker opp så kan begge ha et langt liv. Sønnen min hadde en -98 modell (tror jeg det var) 1,6 bensin. God og behagelig å kjøre, stor plass og faktisk ganske så gjerrig på forbruket. Ikke avskrekkende mye problemer som dukket opp heller. Bilen ruller på veiene enda, i alle fall i fjor høst. Nå leaser han en Fabia, så han har holdt seg til Skoda han også. Fortell gjerne mer om dem og flere bilder er også kjekt. 
    • Gå inn på www.toll.no så får du fasiten der.   Lag deg evt. en bruker på Superskoda, så får du eksakt hvor mye det koster i frakt osv om du legger det i handlekurven, så får du eksakte tall du kan bruke på www.toll.no .
    • Hei. Har kjøpt Superb 2017 modell og ønsker bagasjeromsgitter i den.    noen erfaringer?  møller sier jeg trenger 3v9 017 222 og -221, og dette er kostbart.   mvh    
    • Er det noen som vet hvor mye det koster i frakt, toll/avgifter og sende felger SuperSkoda hit til Norge, jeg er klar over at det tilkommer mva på hele summen i etterkant. Jeg vurderer å kjøpe originale 19" felger til min Superb, hos forhandler koster de ett sted i mellom 3 - 4.000,- pr felg (avhengig av hvilken felg som velges), og det synes jeg koster betydelig mer enn det smaker. Nå har jeg bare fått en ca pris hos merkeforhandler,  om det kan "forhandles" litt med en selger i stedet for delelager har jeg foreløpig ikke spurt om.  Først vil jeg vite hva totalen på felger inkludert frakt og alle avgifter blir fra SuperSkoda, så jeg har noe å sammenligne med.
  • Other new topics

  • Andre nye innlegg

    • Ligger an for overgang til Audi, nærmere bestemt e-tron🙄 Har ikke bestilt enda, men nært forestående... Er vel litt leveringstid, så Octavian må nok holde ut med meg noen måneder til!
    • Den var både artig og stilig @Tommy Thon  
    • I dag fikk jeg en t-shirt med en kombinasjon av favoritt bil merke, og favoritt rockeband. Litt barnslig for en gubbe i 50åra, men det får stå til...😎😉
    • Det  tror jeg nok kan være et godt valg @Helge (selv om det ikke er Skoda ), bilen ser flott ut    Så er det som du sier at det er lov å håpe at oppfølgeing og serviceinnstillingen til BOS er bedre enn hva den kan være hos Møller på litt for mange verksteder etter hva en leser. Det er jo snart på tide at de forstår at de er avhengig av sine kunder for å overleve, synd at det er merkeverksteder/forhandlere som ødelegger slik at flere bileiere velger andre bilmerker fordi de har fått for dårlig oppfølging, da har det sviktet i flere grunnleggende ledd etter min mening............

Skodaforum Norge

Uoffisielt forum for Skoda eiere og andre interesserte

Nyttig informasjon:

Populær kategori:

×
×
  • Create New...