Gå til innhold
Stardustsilver

Reservasjon ŠKODA VISION iV


Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer på om noen her på forumet har satt seg på reservasjonslisten til Skodas kommende familie elbil? Hvis dere har gjort det, hva kan føre til  at dere ikke gjennomfører bestillingen når bilen blir lansert? Hva kan dere klare dere uten, og hva må bilen ha av utstyr/ rekkevidde o.l ?

Skrevet

Det blir et litt mer generelt svar med tanke på elbil for min del @Stardustsilver :) 

 

Nei, jeg har ikke satt meg på liste for Skoda Vision iV, og kommer heller ikke til å gjøre det (på lenge ennå). For min del så er ikke elbilene i nærheten av å være der de skal være før jeg vurderer en. Dvs de finnes, men; 

  • Pris (for få og for kostbare biler som kunne vært aktuelle)
  • Rekkevidde (den er for kort på de bilene som passer min økonomi)
  • Ladetid (det tar alt for lang tid for å lade opp til en brukbar rekkevidde)
  • Lastekapasitet (de bilene som kan passe mitt behov koster altfor mye)
  • Mangel på biler med tilhengerfeste (og de få som har det er for kostbare)
  • 4x4 (samme her, aktuelle biler er for kostbare)
  • Antall ladestasjoner (de er det altfor få av her jeg bor og kjører mest, og enda færre med god kapasitet på hurtiglading, det samme gjelder jo tilgjengelige biler i riktig prisklasse)

 

  • I tillegg så måtte jeg ha gjort ganske mye i boligen for å få kapasitet til flere strømuttak i sikringsskapet, og for å få en ekstra ladekurs/kabel ut av huset for å kunne lade hjemmefra, dette vil også koste ganske mange kroner. Dette er jo noe en må gjøre på sikt, for biler med fossilt brennstoff skal jo fases ut (dessverre).

 

Noe annet som er viktig er vel at de klarer å lage batterier av andre grunnstoff/materialer enn hva de gjør i dag, for her er det etter hva jeg har lest på andre forum ikke nok tilgjengelig for at det kan pågå i så mange år med dagens batteriers byggemåter og materialer.

Det med antall ladesteder og hurtiglading med høy effekt er det jo ikke bare å bygge ut heller, for det krever mye energi som det lokale strømnettet på langt nær er klar for å tåle. Mange steder går kabler og eksisterende nettstasjoner allerede opp mot 100% overlast. Så en ytterligere utvidelse her vil kreve at den lokale netteier faktisk bruker noen av pengene de tar inn i nettleie til å forsterke strømnettet og lar være å gi det i utbytte til aksjeeierne slik de har gjort i mange år. Mange steder vil kostnadene for en slik investering bli liggende på utbyggeren av laderene, og da vil de bli langt mer kostbare og det vil igjen gi høyere pris for lading. Jeg har jobbet med lokal infrastruktur på det sentrale østlandet siden 1987, så noe har jeg en ganske god oversikt over.

Nå er det vel heller ikke så mange elbiler som takler hurtiglading med høy ladeeffekt, der er det vel nesten bare Tesla som virkelig har dette tilgjengelig på enkelte modeller. En longrange modell fra Tesla som kanskje kunne vært den rette elbilen for de fleste av mine ønsker er rett og slett altfor kostbar for min økonomi.

 

Joda, jeg vet at en må omstille seg en del når en skal over til elbil, men foreløpig så er det for store og for mange kompromier som må til for at det skal være aktuelt for min del. Jeg er ikke i det hele tatt negativ til hverken elbiler eller ny teknologi, men for min del så har de foreløpig ikke kommet langt nok. Hvor langt de har kommet innen 2025 er jo ikke så godt å si, men at vi er klare for at alle nye biler da kun skal være elbiler (og muligens hydrogen?) har jeg ikke helt troen på, men det er fullt mulig at jeg bommer her. Det er jo det de tar sikte på, men så mye tror jeg ikke de får til på under 6 år, men igjen, det er kun mine tanker......

 

EDIT:

Om dette svaret var altfor off-topic i forhold til trådens tema @Marius eller @Core2Duo, så får dere bare flytte det over til en mer egnet kategori i en ny tråd f.eks. 

Skrevet
4 timer siden, Superb lll skrev:

Det blir et litt mer generelt svar med tanke på elbil for min del @Stardustsilver :) 

 

Nei, jeg har ikke satt meg på liste for Skoda Vision iV, og kommer heller ikke til å gjøre det (på lenge ennå). For min del så er ikke elbilene i nærheten av å være der de skal være før jeg vurderer en. Dvs de finnes, men; 

  • Pris (for få og for kostbare biler som kunne vært aktuelle)
  • Rekkevidde (den er for kort på de bilene som passer min økonomi)
  • Ladetid (det tar alt for lang tid for å lade opp til en brukbar rekkevidde)
  • Lastekapasitet (de bilene som kan passe mitt behov koster altfor mye)
  • Mangel på biler med tilhengerfeste (og de få som har det er for kostbare)
  • 4x4 (samme her, aktuelle biler er for kostbare)
  • Antall ladestasjoner (de er det altfor få av her jeg bor og kjører mest, og enda færre med god kapasitet på hurtiglading, det samme gjelder jo tilgjengelige biler i riktig prisklasse)

 

  • I tillegg så måtte jeg ha gjort ganske mye i boligen for å få kapasitet til flere strømuttak i sikringsskapet, og for å få en ekstra ladekurs/kabel ut av huset for å kunne lade hjemmefra, dette vil også koste ganske mange kroner. Dette er jo noe en må gjøre på sikt, for biler med fossilt brennstoff skal jo fases ut (dessverre).

 

Noe annet som er viktig er vel at de klarer å lage batterier av andre grunnstoff/materialer enn hva de gjør i dag, for her er det etter hva jeg har lest på andre forum ikke nok tilgjengelig for at det kan pågå i så mange år med dagens batteriers byggemåter og materialer.

Det med antall ladesteder og hurtiglading med høy effekt er det jo ikke bare å bygge ut heller, for det krever mye energi som det lokale strømnettet på langt nær er klar for å tåle. Mange steder går kabler og eksisterende nettstasjoner allerede opp mot 100% overlast. Så en ytterligere utvidelse her vil kreve at den lokale netteier faktisk bruker noen av pengene de tar inn i nettleie til å forsterke strømnettet og lar være å gi det i utbytte til aksjeeierne slik de har gjort i mange år. Mange steder vil kostnadene for en slik investering bli liggende på utbyggeren av laderene, og da vil de bli langt mer kostbare og det vil igjen gi høyere pris for lading. Jeg har jobbet med lokal infrastruktur på det sentrale østlandet siden 1987, så noe har jeg en ganske god oversikt over.

Nå er det vel heller ikke så mange elbiler som takler hurtiglading med høy ladeeffekt, der er det vel nesten bare Tesla som virkelig har dette tilgjengelig på enkelte modeller. En longrange modell fra Tesla som kanskje kunne vært den rette elbilen for de fleste av mine ønsker er rett og slett altfor kostbar for min økonomi.

 

Joda, jeg vet at en må omstille seg en del når en skal over til elbil, men foreløpig så er det for store og for mange kompromier som må til for at det skal være aktuelt for min del. Jeg er ikke i det hele tatt negativ til hverken elbiler eller ny teknologi, men for min del så har de foreløpig ikke kommet langt nok. Hvor langt de har kommet innen 2025 er jo ikke så godt å si, men at vi er klare for at alle nye biler da kun skal være elbiler (og muligens hydrogen?) har jeg ikke helt troen på, men det er fullt mulig at jeg bommer her. Det er jo det de tar sikte på, men så mye tror jeg ikke de får til på under 6 år, men igjen, det er kun mine tanker......

 

EDIT:

Om dette svaret var altfor off-topic i forhold til trådens tema @Marius eller @Core2Duo, så får dere bare flytte det over til en mer egnet kategori i en ny tråd f.eks. 

Neida, lang innenfor :) Skal få opprettet egen kategori til Vision IV, så fort vi vet det endelige navnet på bilen også :) 

Skrevet

Hopper over å sitere innlegget ditt @Superb lll 😀Men mange gode tanker rundt elbil. Jeg står på ventelisten, da jeg uansett ser for meg å bytte ut min Octavia i slutten av 2020, og har elbil (Vision iV) som et av flere Skoda alternativ. Jeg la inn min reservasjon dagen etter de åpnet for dette og har "kønummer" 3716, så en viss interesse er det for denne kommende Skoda elbilen. Jeg kan enkelte dager kjøre 20- 30 mil i jobb, og andre dager kanskje bare 5 mil, så en forventet rekkevidde på minst 50 mil er et "krav". Nå er jo VisioniV også lovet med 4x4 og trolig med hengerfeste, det siste er også noe jeg må ha. Ryktene sier jo også at Suv utgaven kommer først, noe som også gir et håp om brukbar størrelse på bagasjerom i Skoda stil.

Antall ladestasjoner ser jeg ikke på som noe stort problem der jeg kjører mest, det kommer stadig flere, og med høyere kapasitet. Spørsmålet blir jo hvordan Vision iV blir utstyrt for hurtiglading f.eks sammenlignet med Audi e- tron. Hjemmelading har jeg allerede i garasjen, da kona kjører en snart 1 år gammel i3. Spørsmålet blir jo om vi da må begynne å diskutere hvem som skal ha prioritet på hjemmeladeren 😉

Grunnen til at jeg faktisk vurderer å gå fra Diesel til enda en elbil er mye pga erfaringen vi har med i3, men den er jo mest som en bybil. Håper VisioniV kan levere mye av det de lover i ferdig produksjonsmodell når den blir lansert.

Skrevet (endret)

Ja som sagt så er jeg ikke negativ til å gå over til elbil på sikt jeg heller, men foreløpig så finnes det ingen som passer til mine behov, ønsker og ikke minst innenfor mitt budsjett. Skoda  Vision IV kan så absolutt bli et alternativ,  men blir det priser som Audi e-tron så treffer de i hvertfall ikke min lommebok.

Treffer de med prisen for en grei kjørelengde, 4x4 og muligheten for tilhengerfeste som omtrent en meget godt utstyrt Skoda Octavia 2,0/190 TSi, så ja mer enn gjerne, men frykter vel at en fort kan se opp mot prisene til en Skoda Kodiaq med 2,0/190hk TSi (eller mer), og da treffer de ikke min lommebok dessverre. Håper virkelig at jeg bommer her, men når en ser litt i retning av hva de andre bilmerkene med slike specs ligger på, så frykter jeg vel at Skoda Vision IV ikke blir en billig elbil.........

Dette sammen med en stor ombygging innvendig i eget hus for å bytte både sikringsskap i forhold der det er plassert, og ikke minst få en ladekurs ut av huset og bort til garasjen, så blir det dessverre også en høy kostnad for min del.

13 timer siden, Stardustsilver skrev:

Spørsmålet blir jo om vi da må begynne å diskutere hvem som skal ha prioritet på hjemmeladeren 😉

Den er enkel @Stardustsilver, happy wife = happy life, og da vet du allerede hvem som har førsteprioriteten der, hehe 😉

Endret av Superb lll
Skrevet (endret)

Jeg har kjempetrua på denne bilen og gleder meg til å få hendene på en demobil, blir nok en svært aktuell bil. Var nære på å kjøpe Tesla Model X 75D, noe vi hadde spart rundt 2k i mnd på - men 20-25 mil på vinteren er uakseptabel rekkevidde så vi droppet det.

Slik jeg har forstått det kommer Vision iV til å ligge på ca samme pris som Kodiaq/Superb, så et sted mellom 600-700k er absolutt innafor synes jeg.

Endret av Gjest
Skrevet
3 timer siden, BGB skrev:

Jeg har kjempetrua på denne bilen og gleder meg til å få hendene på en demobil, blir nok en svært aktuell bil. Var nære på å kjøpe Tesla Model X 75D, noe vi hadde spart rundt 2k i mnd på - men 20-25 mil på vinteren er uakseptabel rekkevidde så vi droppet det.

Slik jeg har forstått det kommer Vision iV til å ligge på ca samme pris som Kodiaq/Superb, så et sted mellom 600-700k er absolutt innafor synes jeg.

Ja bilen tror jeg også kommer til å bli meget bra, så gjenstår det jo å se hvilke endringer som evt blir gjort før konseptbilen blir en endelig produksjonsmodell til oss kundene.

Prismessig så er det vel der jeg også tror den vil bli @BGB, og selv om det egentlig ikke er så avskrekkende, så passer det dessverre ikke helt for min lommebok, ellers så hadde en Superb 2,0/272hk vært bestilt for lenge siden ;) Men i forhold til andre elbiler i nogenlunde samme sjiktet så tror jeg nok de treffer ganske godt med både bil og pris. Fasiten drøyer det vel kanskje dessverre en stund til før vi får se, jeg vet ikke om den er klar før årskiftet 19/20?

 

Har lest litt om Tesla 3, men den blir dessverre litt i minste laget for oss i noen år til, ellers så treffer den relativt bra når det gjelder rekkevidde, AWD og pris for vår del. Tilhengervekten den kan dra er også litt i minste laget for min del. Men mindre biler koster jo gjerne litt mindre naturligvis, så med en gang en ser mot Model S eller X, så havner de utenfor mitt budsjett dessverre.......

Skrevet

Du nevner pris @Superb lll

Regnet du da total besparelse eller ser du kun på kostpris?

Feks når vi hadde Octavian som kostet ca 460-470k og bensin utgifter ville en Model X til 800k gjort vårt bilhold 2000kr billigere i måneden. Mange ser seg blind på kun kjøpspris, og tenker ikke total besparelse. Noe man burde gjøre, spesielt med en motor med så dårlig på forbruk som 1.8 TSI har.

Skrevet (endret)

Jeg snakker kun om kjøpesum @BGB

Jeg har aldri hatt lån på en bil, og det hadde jeg egentlig ikke tenkt til å ha i fremtiden heller, men det er muligens noe en burde se litt annerledes på.........?

Jeg har muligheten til å komme meg opp mot 480-500k uten billån (med en gjeldfri bil i innbytte), og da har jeg bare driftskostnader å ta hensyn til. Helt enig i at en 1,8/180 TSi på en Octavia Scout er veldig langt unna billig i drivstoff, men jeg kjører ikke mer enn ca 15.000km i året.

Så jeg vil jo få langt høyere driftutgifter om jeg skal låne meg opp til en kjøpesum av bil til ca 700k, selv om den er vesentlig billigere å kjøre med, så vil det ta flere år før jeg har spart inn 200k + lånerenter.........  Skal jeg låne penger til bil, så må jeg også foreta justeringer av boliglånet, slik at jeg betaler mindre i mnd der, for å kunne bruke det mnd. beløpet til billån. 

Egenkapitalen jeg har kommer av overtid, litt arv og noen få oppsparte midler når en mnd har litt lavere totale utgifter. Overtid er jo noe som kommer i bølger og ikke noe en kan basere seg på fast. Når arv er brukt opp, så er den brukt opp. 

Hva som da vil lønne seg vet jeg ikke, men jeg tror ikke at å låne mer penger vil gi meg lavere mnd utgifter, selv om en elbil er billigere å kjøre med en den bilen jeg har i dag er..........

Endret av Superb lll
Skrevet (endret)

Har lest igjennom ganske mange av postene i FB innlegget ang. reservasjon av Vision IV nå, og ser at det er noen som har vært på tur og sett konseptbilen som har fått antydet noe rundt 550.000,- for den mest vellutstyrte utgaven. Andre skriver noe rundt 500.000,-

Dette er selvfølgelig bare spekulasjoner, men det er jo lov å håpe at de ikke bommer så mye med dette :) 

Da er det absolutt et alternativ for meg også :) 

Ellers så har jeg lest noen «spådommer» (for å kalle det det) i dag om at når vi kommer nærmere 2025 så vil det være opp mot 200 forskjellige elbil alternativer og velge i mellom, så et alternativ for oss alle er det nok tilgjengelig på sikt :) 

EDIT:

I løpet av 2 år så ser det ut til at det kan være så mange som 100 elbiler tilgjengelig.

https://www.tu.no/artikler/om-to-ar-har-du-nesten-100-rene-elbiler-a-velge-mellom/470017

Endret av Superb lll
Skrevet
8 minutter siden, Superb lll skrev:

Ellers så har jeg lest noen «spådommer» (for å kalle det det) i dag om at når vi kommer nærmere 2025 så vil det være opp mot 200.000 forskjellige elbil alternativer og velge i mellom, så et alternativ for oss alle er det nok tilgjengelig på sikt

 

Tror du har en null eller tre for mye, det er omlag 1700-2000 modeller (totalt el, diesel, bensin, png etc) pr nå.

200k modeller på 5,5 år høres ikke litt realistisk ut en gang 😛

Skrevet
1 minutt siden, Superb lll skrev:

Hehe, det var noen nuller for mye der ja, 200 er tallet det skulle stå @BGB :) 

Takk for korreksjonen, har rettet opp i innlegget mitt nå :) 

Det høres absolutt realistisk ut, og jeg håper det skjer. Da blir prisene presset ned over hele fjøla. Sånn som det er nå koster det ALT for mye for en fullverdig familiebil med rekkevidde. 

Skrevet
28 minutter siden, BGB skrev:

Det høres absolutt realistisk ut, og jeg håper det skjer. Da blir prisene presset ned over hele fjøla. Sånn som det er nå koster det ALT for mye for en fullverdig familiebil med rekkevidde. 

Ja jeg håper også virkelig at dette er en realitet, for det er vel egentlig bare Tesla (model S og X), Audi e-tron og Jaguar i pace som gir det meste av dette. Og de koster jo absolutt sine kroner, og vel så det. 

Spørs jo bare hva regjeringen (enten den sittende eller en evt neste) vil gjøre med forskjellige avgifter for elbiler, vi «etternølere» kan kanskje komme litt for seint på banen til at vi får billige elbiler og/eller kan få med oss noen av de andre «sponsede» fordelene. Gratis parkering/redusert park.avgift på enkelte plasser, kjøring i enkelte kollektivfelt (med visse restriksjoner i noen av dem), redusert avgift i bomringene og avgiftsfritak for kjøp av bilen er det vel kanskje tidsspørsmål før enten forsvinner eller i beste fall reduseres gradvis nedover.

 

  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • En bruktbilhistorie. Etter litt fundering og nøling, så tenker jeg å lage en tråd her om min bruktkjøpte Octavia Scout. Altså en 2015 modell, som er kjøpt brukt i februar 2024. Nå, etter å ha brukt den 11 måneder, så er det kanskje på sin plass. Funderingen har egentlig gått på manglende aktivitet og interesse for forum-plattformen. Det virker som det langt større aktivitet for Facebook, og det er kanskje greit nok. Men FB har en del negative sider, og jeg begynner ærlig talt å miste interessen for FB, med all reklamen og alle de uinteressante innleggene som står i kø i feeden. Men altså... Jeg har altså "hoppet av" nybil for en tid tilbake, etter at Karoq'en ble levert inn etter leasingperioden på 3 år. Da prøvde jeg meg på en 2014 Rapid 1,2 TSI , men ble aldri helt fortrolig med den. Mest på grunn av manglende firehjulstrekk, lav bakkeklaring og den lave sitteposisjonen. Men jeg likte godt bilens enkelhet og den var faktisk ganske sporty. I Rapid-perioden leita jeg endel etter en passende bensin-Yeti med firehjulstrekk. Men det er et magert marked for slike (selv om jeg har merket en større bruktsirkulasjon nå de siste månedene). Så dukka denne Octavia Scout'en opp lokalt. Den hadde det meste av utstyret jeg ønsker, og jeg skjønte ganske fort at det var et godt kompromiss, og det ble handel. Bare gått litt over 100' og så ut til å være ganske godt holdt. Så var det å finne noen representative bilder av klenodiet, da. Begynner med noen fra salgsannonsen på Finn. Den har fått kallenavnet "Dølle Grå" (selv om den er i en noe blå nyanse og har MØRK BRUNT interiør (!). Nå har jeg kjørt bilen i snart et år og rundt 10' km. Så vil jeg komme tilbake med "putlerier og rariteter" som jeg har ordnet på bilen og beskrive litt av inntrykkene jeg har fått av denne "Norgesfavoritten".
    • Er det noen som vet om billige alternativ til orginallykt og nivåsensor til min Skoda Octavia scout?
    • Reg.reim tenker eg på, ikkje multireima. Reg.reima er jo under dekselet. Har den vore bytta tidligare?
    • Som i drivreim? I så fall så er den hel. 2,0 16V diesel 4 sylinder  tdi 4x4 Automat  Generasjon 2…
    • Kva type motor?  Har du sjekka registerreim?
    • Hei. Jeg har hatt flere Skodaer og ikke hatt problemer med sinkslipp. Jeg tror det kan være årsmodeller som er mere utsatt enn andre, men jeg vet ikke helt. Haldex. Her må du være nøye med oljeskift og rens av sil (på Octavia 3 og nyere). Tidligere versjoner hadde sil på pumpa + oljefilter på Haldex'en. Men på de nyere versjonene, så ble filteret tatt bort (Haldex ble solgt til Borg Warner). Da forsvant også forbruker-informasjonen om dette systemet. I tillegg ble silen i pumpa IKKE sjekket og dermed ikke renset ved behov. Og det er behov for rensing av silen. Så dette MÅ du be om ved hvert oljeskift. Og olja bør helst skiftes oftere enn anbefalt intervall. Da har du større sikkerhet for at firehjulstrekken faktisk virker når du trenger det, og at pumpa ikke skjærer seg på grunn av manglende oljegjennomstrømning. Oljepumpa går så lenge motoren går (eller kanskje til og med så lenge tenningen er på). Bildet viser silen på min ca. et halvt år etter at jeg kjøpte bilen (brukt). Jeg vet ikke hvor lenge det var siden siste oljeskift eller silrens, men det er absolutt verdt å passe litt ekstra på.
    • Hei @Lars1988 Trykket i dekkene er det som bærer vekten av bilen. Det er mange faktorer som virker inn på hva som er "riktig" trykk i dekka, dekkgummien er fleksibel og vil forme seg etter underlaget, innvendig trykk og generell belastning (statisk og dynamisk). Så på vinterdekk ville jeg absolutt ikke brukt for lavt eller for høyt trykk i forhold til det som står oppgitt i tanklokket. På vinterdekk ville jeg lagt på 10-15%, men ikke mer. Alt er relativt, og det er forskjellige vinterforhold gjennom sesongen, pluss at føret varierer mye. Kjører du mye på motorvei med "svart" asfalt og høy hastighet, så kan høyt trykk være greit for å få ned forbruket. Men kjører du på varierte forhold der vinteregenskapene er viktigst, så hadde jeg ikke satset på at høyt trykk gir godt grep når du trenger det som mest. Jeg hadde i alle fall satt forbruk lengre ned på prioriteringslista på vinterdekk. På vinteren er det flere andre forhold som uansett drar opp forbruket. Hvis du synes 2,5 bar gir gode egenskaper, så hadde i alle fall jeg fortsatt å kjøre på det. Men igjen, alt er relativt.
    • Hei. Min skoda har gått helt fint uten problemer frem til nå. Kjørte hjem fra jobb, satte fra meg bilen. Sto en 5-6 timer. Startet den på kvelde, sto på tomgang ca 10 min, for å bli varm. Kom en rar lyd fra motoren, (som om noen sto med en spade og hakket i grusen) Så stoppet den plutselig. og vil ikke starte igjen. Er strøm på batteriet. full tank diesel. Alt av lys i dash og bil + radio og varmeapparat  funker. Drivreima er hel, tenninga funker, ingen fare varsellamper har begynt å lyse.....vil bare ikke starte...som om den ikkemfår diesel kan virke som... Har kjørt diagnose på den, men ingen fornuftige feilkoder som dukker opp... annet  enn :  vannpumpe 2, - brudd på strømkrets.  og dieel-varmer, men den har vært ute av drift lenge. + cruisecontroll- noe jeg ikke visste at jeg hadde en gang... Kan nesten virke som en plutselig nødmodus har slått inn eller noe. startsperre? Hva kan jeg gjøre?  Er en utomat, så får jo  ikke akkurat tauet den til verksted.... Noen ideer?  Kan det  evt være noen sikringer ssom forårsaker dette? hvor finner jeg evt de?  HJELP. Takker for svar.
    • Hei! Jeg kjører vinterdekkene Continental VikingContact 7 på min Octavia og pleier å holde trykket på 2,5 bar foran og bak. Synes de gir veldig godt grep på is og snø, men vurderer å øke til 2,6 bar for å redusere rullemotstand. Har noen erfaring med hvordan dette påvirker komforten eller slitasjen på dette dekket?  
    • Hei alle sammen! Dette forumet er skikkelig nyttig. Jeg ser noen nevner utfordringer med zinkslipp – er det noe som bare gjelder spesifikke årsmodeller? Og er det noe spesielt å være obs på når det gjelder service for Haldex-systemet? Setter stor pris på innspill!
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...