Jump to content
Search In
  • More options...
Find results that contain...
Find results in...

Velkommen gjest!

Hvis du registrer deg vil du få mulighet til å delta i diskusjoner og laste ned filer. Du vil også få tilgang til medlemsfordelene dersom du når et visst antall innlegg.

Heyyeh

Full stopp før giring frå framover til revers med DSG?

Recommended Posts

Fikk en kommentar fra en bekjent av en annen i dag som har litt erfaring med DSG-kasser i jobben sin. Vet ikke hva slags merke det var. Ham hadde sagt at en burde vente til bilen står helt i ro før en girer fra D til R og omvendt. Litt trill er det gjerne på bilen når jeg girer over, men det er rett før den stopper. 

Er det noe i dette en bør være klar over?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest

Hvis man skal gjøre alt helt riktig så burde man strengt tatt gjøre det på alle girkasser, det er jo klutsjen som får litt ekstra å jobbe med. 

Nå er jo DSG kassene egentlig manuelle girkasser styrt av elektronikk og hydraulikk,  disse tåler mer enn konvensjonelle automatkasser. 

Jeg også har alltid litt bevegelse i bilen når jeg setter bilen i revers, det har jeg gjort med mange forskjellige biler med DSG. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

I den ideelle verden så står bilen alltid helt stille når man skifter mellom forover og revers gear i alle biler. Det tannhjulet inni gearkassen som gjør at bilen går bakover, roterer motsatt veg av de andre (for at bilen skal gå bakover.... 😀)

Selv om det heter at DSG-kassene er automatisk styrte manuelle gearkasser, så er det en vesentlig forskjell: "alle" tannhjulene er mekanisk i inngrep hele tiden, men er frakoblet med clutcher (litt forenklet sagt). Så når du triller forover med DSG og setter spaken i R så slurer clutchen inntil bilen står helt stille. Det er kanskje dette som er bekymringen fra mekanikeren. Men i en DSG-kasse er det alltid litt forsinkelse før revers kobler inn.

I en vanlig manuell gearkasse løper tannhjulet for revers uten inngrep inntil gearspaken fysisk settes i R (igjen, det går motsatt veg enn de andre). Prøver du å sette gearspaken i R når bilen triller fremover får du en forferdelig raping, tannhjulene roterer hver sin veg og tennene rasper mekanisk over hverandre, uten å gå i inngrep. Du vil ikke fysisk klare å legge inn revers før bilen står 100% i ro (jo forresten, du KAN klare å få lagt inn revers med litt fremoverbevegelse, men da låses drivhjulene og du får en kjempebelastning på disse tannhjulene).

Huff, dette var kanskje ikke så godt forklart og muligens vil en DSG-ekspert arrestere meg for feil eller ullen forklaring. DSG er  tysk ingeniørkunst, og er avanserte greier. Vanskelig å sette seg 100% inn i, og forklare. 

Edited by Sjåføren

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
10 minutter siden, Sjåføren skrev:

DSG er  tysk ingeniørkunst

Såvidt jeg vet er DSG utviklet av BorgWarner som er et amerikansk selskap. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 timer siden, BGB skrev:

Såvidt jeg vet er DSG utviklet av BorgWarner som er et amerikansk selskap. 

Ok. BorgWarner er et svært amerikansk multinasjonalt konsern, som utviklet Dual Tronic gearkassen. VAG produserer denne på lisens. Hvordan dette kommersielt foregår, på hvilke fabrikker og hvordan produktutviklingen skjer, vet jeg ikke. VAG har iallefall døpt den om til DSG (DirektSchalt-Getriebe) og har nok en finger med i spillet.

EDIT: Forresten, det er litt uklart for meg hvordan DSG-kassen faktisk kobler inn revers. Det er ikke lett å se på de skissene jeg har kommet over, og jeg har ikke sett det beskrevet noe sted, så her er jeg på tynn is..... En clutch er til odde gear og en til like gear forover, så hvor revers kommer inn er ubeskrevet.

Edited by Sjåføren

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det er jo ingen problem å skifte til revers når bilen triller fremover, dette så fremt clutchen er koblet "inn/fra" 🤪

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kan ikke helt skjønne hva evt. besparelse er på å skifte gir før bilen har stoppet. Høres ut som en uvane som kanskje og kanskje ikke kan bli kostbar. Gjør du dette på en manuell, koster det litt ekstra hver gang. Ikke urimelig å tenke seg at det gjør det på en DSG også. Anbefaler omlegging av vaner :)

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det fungerer sikkert greit å legge inn revers når bilen ruller litt fremover, men hvor lenge det fungerer er det vel ingen som vet. Det skal heller ikke gjøres i følge instruksjonsboka, og det er helt sikkert en årsak til at det står sort på hvitt der. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
22 timer siden, BGB skrev:

Det handler vel ikke om besparelse men flyt i kjøringen.

Flyt i kjøringen??? Høres mest ut som mishandling av girkasse og en dårlig uvane. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
7 minutter siden, BorgeH skrev:

Høres mest ut som mishandling av girkasse og en dårlig uvane.

Nå snakker jeg om svært sakte bevegelse i bilen. Det er mye mer påkjenning for klutsjene å ta løs i en bratt bakke. 

Dette har jeg diskutert med fagteknikere på området. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
17 minutter siden, BGB skrev:

Nå snakker jeg om svært sakte bevegelse i bilen. Det er mye mer påkjenning for klutsjene å ta løs i en bratt bakke. 

Dette har jeg diskutert med fagteknikere på området. 

Er det ikke enklere å bruke ting slik det skal brukes enn å spekulere mye på hvordan man kan bruke det på en annen måte? Det gir overhode ingen mening å tvinge ting til å endre retning i fart. Et lite trykk på bremsen, så stopper bilen helt, veldig enkelt. Men det er din bil, så du kan selvsagt bruke den akkurat som du ønsker :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 timer siden, BGB skrev:

Det er mye mer påkjenning for klutsjene å ta løs i en bratt bakke. 

Det er en meget stor påkjenning på DSG kassa ja, så når jeg parkerer i bratte bakker, så stopper jeg bilen helt opp, trekker til brekket og så setter jeg DSG kassa i park. Da er ikke belastningen på girkassa, hverken når bilen står rolig parkert eller når den skal frigjøres før kjøring.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
39 minutter siden, Superb lll skrev:

Det er en meget stor påkjenning på DSG kassa ja, så når jeg parkerer i bratte bakker, så stopper jeg bilen helt opp, trekker til brekket og så setter jeg DSG kassa i park. Da er ikke belastningen på girkassa, hverken når bilen står rolig parkert eller når den skal frigjøres før kjøring.

Du har helt rett angående dette, bilen skal aldri hvile på girkassen.

Men det var ikke det jeg siktet til, når man tar løs fra stillestående i en bakke (ved kø feks) er spennet i girkassen og på kløtsjene mye sterkere enn ved å trille forover i >1 km/t og sette bilen i revers.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Reply to this topic

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Emner

  • Siste Innlegg

    • Hmm! Samme feilmelding  her, i dag,  med samme Kodiaq- modell.... Sjekka, og må etterfylles, ja. Langt under anbefalt nivå.. Tør ikke kjøre den, nei! Må gå til jobb i morgen, da🙁
    • Her høres det ut som et spjeld som fører varm/kaldt luft har hengt seg opp. Altså at spjeldet ikke åpner eller lukker seg og at det istedenfor varm luft, kommer kald luft. 
    • Høres ikke bra ut i disse tider... hva slags verksted har du brukt? Om du ikke var hos merkeverksted, ville evt tatt turen dit, med diagnose osv.
    • Oppdager at vindusvisker ikke virker. Bilverksted klarer ikke finne ut noe og det eneste de fant ut er at viskermotor fungerte da de målte dette. Bilen er en Skoda Fabia 2010 mod. Noen som har erfaring med dette?
    • Hi.Jeg for problem med klimaanlegg bak som kaster kaldt luft selvom jeg justerte dem på 30 grader nak.foran virker helt greit men bal både på guøvet og midten kaster kaldt luft.Er det noen som har peilonh på det?
    • Hei, Jeg har enn Octavia Scout 2018 model, hvor radioen har begynt å spørr om PIN kode? Jeg skriver inn enn random PIN også star det "vent litt" eller.no så skjer det ikke noe mere... så jeg skrur av og på radioen og da kommer den opp igjen og fungerer helt fint uten å spørr om PIN kode igjen.. Se vedlagt bilde. Hva er dette for noe ? er det tyveri sikring vist spenning har vert borte eller.no ? Tusen takk for innspill.      
    • For all del, beklager så mye at jeg informerte et nytt medlem om hva som kan skje om koding går feil, eller blir gjort av noen som ikke har den rette kunnskapen. Men den informasjonen er det jo bare Møller/VAG selv som kommer med, så da er nok det ikke så viktig å ta hensyn til............. Problemet er jo at merkeforhandler ikke koder lenger, fordi de ikke har lov til det, etter hva de informerte meg om i sommer når jeg ville kode bort det jeg nevnte over her på den nye bilen jeg hentet da, men det kunne de som nevnt ikke gjøre. Det var svaret de fikk fra fabrikken når de la inn en bestilling på nye koder til min bil for at de skulle bli lagret i bilens programvare og ikke bli slettet ved neste service.
    • Guest
      Få din lokale forhandler til å kode for deg hvis du ikke kjenner noen med diagnoseverktøy. Blir det gjort riktig har det ingenting å si for nybilgarantien.    Men det er tydeligvis veldig viktig for vedkommende over her å skrive det i hver bidige tråd når det er snakk om koding.
    • Det har ikke vært noen problemer med å ha kontakt med bilen siden serveren ble friskmeldt for min del, men jeg må legge til at jeg heller ikke har gjort noe annet enn å sjekke at det er samarbeid mellom bil og app. Når jeg gjorde et forsøk på å aktivere park.varmeren i går så fikk jeg samme meldingen som du skriver om her @Core2Duo, men for meg så løste det seg etter at jeg logget ut/inn av appen 1 gang. Det tok litt tid før alle systemene var oppegående etter den innloggingen, og det som tok lengst tid var park.varmeren, men den startet via appen etter en stund og siden det så har det fungert for min del.
    • Leter etter dobbelt hundebur til Skoda Kodiaq. Alle de mest brukte som 4Pets og Trixie ser ikke ut til å passe 😕 Noen som har noen gode tips? Har en Gordon Setter og en Keeshond, så en stor og en mellomstor hund. Skulle gjerne hatt de med meg på en trygg måte. Andre gode forslag tas imot med takk 😇
  • Other new topics

  • Andre nye innlegg

    • Må straks gå til innkjøp av barnesete nr 2. Det kommer til å stå mest i samboeren sin 2016 Fabia Monte Carlo Edition. Er det noen som har forslag til hvilke stol som passer bra i de? Å som ikke tar for mye plass. 
    • Har ikke fått noe slikt, nei, så jeg regner med det ikke er så mange muligheter utenom og få oppdateringer fra selger. Jeg mener man i alle tilfeller burde få det med en gang, om det var muligheter for det.     Spørs om Møller har det samme systemet.. De burde vel ha det, men jeg har på følelsen at de ikke har det.. 😅 Får vel sende en liten henvendelse til selger om jeg ikke hører noe fra han den nærmeste tiden!  
    • Det kan godt hende at det er en mye bedre sporings system her i Norge også for alt jeg vet @Marius, for som sagt så var det fra min bestilling av Superb i 2016 jeg skrev om over her, så forhåpentligvis har det også blitt enklere  her i Norge også nå   Den Superben jeg kjøpte nå i sommer var det mye enklere å spore/finne, for den sto midt på gulvet i salgslokalet  
    • Ganske sikker på Skoda i UK har et mer omfattende sporings system på dette her, har ved flere anledninger lest på briskoda at dem kan spore der (Kundene/kjøper)  

Skodaforum Norge

Uoffisielt forum for Skoda eiere og andre interesserte

Nyttig informasjon:

Populær kategori:

×
×
  • Create New...