Gå til innhold
Heyyeh

Full stopp før giring frå framover til revers med DSG?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk en kommentar fra en bekjent av en annen i dag som har litt erfaring med DSG-kasser i jobben sin. Vet ikke hva slags merke det var. Ham hadde sagt at en burde vente til bilen står helt i ro før en girer fra D til R og omvendt. Litt trill er det gjerne på bilen når jeg girer over, men det er rett før den stopper. 

Er det noe i dette en bør være klar over?

Skrevet

Hvis man skal gjøre alt helt riktig så burde man strengt tatt gjøre det på alle girkasser, det er jo klutsjen som får litt ekstra å jobbe med. 

Nå er jo DSG kassene egentlig manuelle girkasser styrt av elektronikk og hydraulikk,  disse tåler mer enn konvensjonelle automatkasser. 

Jeg også har alltid litt bevegelse i bilen når jeg setter bilen i revers, det har jeg gjort med mange forskjellige biler med DSG. 

Skrevet (endret)

I den ideelle verden så står bilen alltid helt stille når man skifter mellom forover og revers gear i alle biler. Det tannhjulet inni gearkassen som gjør at bilen går bakover, roterer motsatt veg av de andre (for at bilen skal gå bakover.... 😀)

Selv om det heter at DSG-kassene er automatisk styrte manuelle gearkasser, så er det en vesentlig forskjell: "alle" tannhjulene er mekanisk i inngrep hele tiden, men er frakoblet med clutcher (litt forenklet sagt). Så når du triller forover med DSG og setter spaken i R så slurer clutchen inntil bilen står helt stille. Det er kanskje dette som er bekymringen fra mekanikeren. Men i en DSG-kasse er det alltid litt forsinkelse før revers kobler inn.

I en vanlig manuell gearkasse løper tannhjulet for revers uten inngrep inntil gearspaken fysisk settes i R (igjen, det går motsatt veg enn de andre). Prøver du å sette gearspaken i R når bilen triller fremover får du en forferdelig raping, tannhjulene roterer hver sin veg og tennene rasper mekanisk over hverandre, uten å gå i inngrep. Du vil ikke fysisk klare å legge inn revers før bilen står 100% i ro (jo forresten, du KAN klare å få lagt inn revers med litt fremoverbevegelse, men da låses drivhjulene og du får en kjempebelastning på disse tannhjulene).

Huff, dette var kanskje ikke så godt forklart og muligens vil en DSG-ekspert arrestere meg for feil eller ullen forklaring. DSG er  tysk ingeniørkunst, og er avanserte greier. Vanskelig å sette seg 100% inn i, og forklare. 

Endret av Sjåføren
Skrevet
10 minutter siden, Sjåføren skrev:

DSG er  tysk ingeniørkunst

Såvidt jeg vet er DSG utviklet av BorgWarner som er et amerikansk selskap. 

Skrevet (endret)
4 timer siden, BGB skrev:

Såvidt jeg vet er DSG utviklet av BorgWarner som er et amerikansk selskap. 

Ok. BorgWarner er et svært amerikansk multinasjonalt konsern, som utviklet Dual Tronic gearkassen. VAG produserer denne på lisens. Hvordan dette kommersielt foregår, på hvilke fabrikker og hvordan produktutviklingen skjer, vet jeg ikke. VAG har iallefall døpt den om til DSG (DirektSchalt-Getriebe) og har nok en finger med i spillet.

EDIT: Forresten, det er litt uklart for meg hvordan DSG-kassen faktisk kobler inn revers. Det er ikke lett å se på de skissene jeg har kommet over, og jeg har ikke sett det beskrevet noe sted, så her er jeg på tynn is..... En clutch er til odde gear og en til like gear forover, så hvor revers kommer inn er ubeskrevet.

Endret av Sjåføren
Skrevet

Det er jo ingen problem å skifte til revers når bilen triller fremover, dette så fremt clutchen er koblet "inn/fra" 🤪

  • 5 uker senere...
Skrevet

Kan ikke helt skjønne hva evt. besparelse er på å skifte gir før bilen har stoppet. Høres ut som en uvane som kanskje og kanskje ikke kan bli kostbar. Gjør du dette på en manuell, koster det litt ekstra hver gang. Ikke urimelig å tenke seg at det gjør det på en DSG også. Anbefaler omlegging av vaner :)

  • Lik 1
Skrevet

Det fungerer sikkert greit å legge inn revers når bilen ruller litt fremover, men hvor lenge det fungerer er det vel ingen som vet. Det skal heller ikke gjøres i følge instruksjonsboka, og det er helt sikkert en årsak til at det står sort på hvitt der. 

  • Lik 1
Skrevet
22 timer siden, BGB skrev:

Det handler vel ikke om besparelse men flyt i kjøringen.

Flyt i kjøringen??? Høres mest ut som mishandling av girkasse og en dårlig uvane. 

Skrevet
7 minutter siden, BorgeH skrev:

Høres mest ut som mishandling av girkasse og en dårlig uvane.

Nå snakker jeg om svært sakte bevegelse i bilen. Det er mye mer påkjenning for klutsjene å ta løs i en bratt bakke. 

Dette har jeg diskutert med fagteknikere på området. 

Skrevet
17 minutter siden, BGB skrev:

Nå snakker jeg om svært sakte bevegelse i bilen. Det er mye mer påkjenning for klutsjene å ta løs i en bratt bakke. 

Dette har jeg diskutert med fagteknikere på området. 

Er det ikke enklere å bruke ting slik det skal brukes enn å spekulere mye på hvordan man kan bruke det på en annen måte? Det gir overhode ingen mening å tvinge ting til å endre retning i fart. Et lite trykk på bremsen, så stopper bilen helt, veldig enkelt. Men det er din bil, så du kan selvsagt bruke den akkurat som du ønsker :)

Skrevet
5 timer siden, BGB skrev:

Det er mye mer påkjenning for klutsjene å ta løs i en bratt bakke. 

Det er en meget stor påkjenning på DSG kassa ja, så når jeg parkerer i bratte bakker, så stopper jeg bilen helt opp, trekker til brekket og så setter jeg DSG kassa i park. Da er ikke belastningen på girkassa, hverken når bilen står rolig parkert eller når den skal frigjøres før kjøring.

Skrevet
39 minutter siden, Superb lll skrev:

Det er en meget stor påkjenning på DSG kassa ja, så når jeg parkerer i bratte bakker, så stopper jeg bilen helt opp, trekker til brekket og så setter jeg DSG kassa i park. Da er ikke belastningen på girkassa, hverken når bilen står rolig parkert eller når den skal frigjøres før kjøring.

Du har helt rett angående dette, bilen skal aldri hvile på girkassen.

Men det var ikke det jeg siktet til, når man tar løs fra stillestående i en bakke (ved kø feks) er spennet i girkassen og på kløtsjene mye sterkere enn ved å trille forover i >1 km/t og sette bilen i revers.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Hm, jeg har visst tolket det du skrev litt feil. Det er vanskelig å feilsøke på nett, jeg har ikke direkte hatt en sånn feil. Men har du sjekka hjula for ubalanse i maskin? Det kan være bakhjula. Har du firehjulstrekk så kan det være bakakseldiff/Haldex også. 
    • Det rister ikke i rattet og bilen går rett frem uansett 
    • Heihei. Det er mange ting som kan gjøre at det rister i rattet. Som du sier, det kan være en foring eller bærekule i hjulopphenget, eller en drivakselknute. Et dårlig motorfeste eller f.eks en skjev drivaksel vil vel merkes i lavere hastigheter også? Og du vil ha hørt at lydnivået har blitt forskjellig i bilen fra tidligere. For eksempel klunkelyder når du kjører over fartshumper eller dumper og kanter i vegen. Hva mener du med at du har sjekket alle dekk? Har alle hjul blitt sjekka i avbalanseringsmaskin? Som oftest er risting i rattet i et gitt fartsområde ubalanse i dekk/felg. Det kan også være at ett eller flere balanselodd i en felg har ramlet av. Har du nettopp lagt om til sommerdekk? Lykke til, håper du finner ut av det. Og kom gjerne med tilbakemelding og oppfølging her.
    • Det er mobiltelefonen som er tilkoblet bilen som har lavt batterinivå.
    • Hva betyr det at denne batteri-indikatoren står på laveste trinn og er rød? Finner ikke ut av dette i brukerhåndboken.
    • Medlem Skrevet 7 minutter siden Hei. Har ein Roomster som plutselig begyntge å gå på 3 sylindere. Feilkode: misfire cyl 3. Bytta tennplugg, sjekka for gnist, bytta om på dyse 2 og 3 utan at feil fulgte over til cyl 2. Målt motstand i spoler til  alle dyser 6 ohm, alle. Sjekka kompresjon sylinder 3, ok. Sjekka at det faktisk er cyl 3 det er feil på ved å dra ut pluggledning med motor i gang. Sjekka om det kjem spenning "pulsvis" til dyse 3. Her får jeg litt variabel blink i prøvelampe inntil det ikkje kjem puls i de heile etter ca 10 sek. Sjekka kabling frå ECU til innsprøytingsdyse så lant det lar seg gjera, ingen feil funnet. Konkluderer med defekt ECU. Så til spørsmålet. Dersom jeg kjøper ECU frå høgger , kva må til for å ta denne i bruk. Er det mulig å montere denne og teste om bilen starter og deretter eventuelt kode om dørlåser osv, eller må koding gjøres først for at vi skal få strata bilen ( startsperre osv) Takknemlig for alle seriøse tips til kva som må til for å få bytta ECU 🙂
    • Hei har en karoq 2018 som har begynt å riste når jeg kjører i 90 km/t , det starter i 85 men mer voldsomt i 90 . Har sjekket alle dekk og  det er ikke noen risting I dekk, ratt det er i selve bilen under 85 er det ingen risting.  Er litt redd for at det  kan være foringer,motorfeste,kulelager o.s.v for hvis jeg slipper rattet så går bilen 100 % rett frem og null risting . Er det noen som har opplevd dette og funnet ut hva det kan være , det er litt lettere enn at jeg må innom flere verksted for å finne ut hva som er galt. 
    • Hei. Jeg har en Octavia 2018 med Columbus, og har hittil oppdatert kartene hvert halvår.  Når jeg slår inn mitt VIN nummer får jeg opp kartene over Indonesia? Noen ganger 29GB, andre ganger 9GB. Jeg tør ikke teste installasjon av 29GB som jeg tror er den rette, da filene ikke er likadan som tidligere, jeg er redd for å ødelegge hele kartsystemet. Er det andre som har opplevd dette?  https://updateportal.skoda-auto.com/en-US  
    • Hei. Har hat samme Symptom. Har vært 2 grunner til at den  ikke starter. For lav spenning (Ladeproblem) Eller at bilen er på reservetank.
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...