Gå til innhold
Scout

Støy, støy, støy


Anbefalte innlegg

Skrevet

Var og prøvde en 2017 mod Scout 1.8 tsi i dag. Herlig bil med mye utstyr for knallpris, men for en forferdelig dekkstøy! Bilen stod på 17" 225 Pirelli. Skal være bra dekk. 

Veldig usikker på om jeg skal kjøpe nå. Er det noen som opplever det på samme måte? Er det dekkene eller elendig støyisolering?

Skrevet

Det er definitivt dekka, uten at jeg har prøvet en Scout og kan si noe om støynivået i den.

Har nå min andre bil på 2 år med Pirelli Cinturato P7 og støyen er påtrengende fra de dekka etter min mening.

 

  • Først en VW Golf st.vogn Highline 2014 mk Vll med 225/45-17" hjul
  • Nå en Skoda Superb Style 2016 med 235/45-18" hjul

 

og begge bilene har som sagt disse Pirelli dekka. 

Pirelli Citurato P7 får meget gode karakterer i tester, og er også et meget godt dekk i mine øyne, men de har som sagt ikke lavt støynivå som sine beste egenskaper. De er også meget ‹‹sårbare›› for hvilken type asfalt du kjører på, grov asfalt og landeveisfart er virkelig ikke den rette kombinasjonen.

Jeg har kjørt begge disse bilene med helt andre dekk fra andre produsenter, og det er det stor forskjell på.

 

Så et konkret svar på ditt spørsmål er definitivt ja, det har med dekka å gjøre. Ellers så er jo Octavia en bil som har et relativt behagelig støynivå.

 

Min Superb er jo også en meget behagelig bil, men støynivået fra dekka gjør at det er noe som mangler litt på totalinntrykket. Så jeg gleder med veldig til at vinterdekka straks skal på. Har også vurdert å bytte den inn til fordel for en annen utgave både motor og utstyrsmessig, men det har jeg foreløpig lagt på is.

Men uansett, om jeg skulle ha gjennomført dette, så skulle det ha stått i kontrakten at jeg skulle hatt andre dekk om den ble levert med disse Pirelli dekka. Hadde ikke det gått igjennom så hadde det heller ikke blitt noen bil, de dekka kommer jeg ikke til å anbefale til noen, i hvert fall ikke uten at jeg får tydelig gjort deres største ulempe. Eller så er det egentlig svært gode dekk som nevnt, bare synd at det blir  overskygget av en stor ulempe.

 

Nå er jo selvfølgelig dette bare mine helt personlige meninger og synspunkter, og de får du ta for det de er verdt for deg. Mener ikke å legge føringer for andre personer om hvordan de dekka skal oppleves, det får enhver gjøre opp sin egen mening om. 

 

Men nå er det vel sikkert en grunn for at du har startet denne tråden også, så det er kanskje ikke helt ‹‹skive bom›› dette jeg har skrevet her???

Ta deg en ny tur med den bilen når de har satt på vinterhjul på den, såfremt det ikke er piggdekk da, så er jeg ganske så sikker på at du vil få en helt annen opplevelse av denne bilen.

Gjest Baldvindur
Skrevet (endret)

Hei og velkommen!

Har kjørt Scout både med og uten Pirelli dekkene. Demobil med pirelli på sommerstid var det mye støy. Skal sies at den andre bilen uten pirelli ble kjørt på fint vinterføre (ikke bar asfalt) og det var merkbar forskjell. Scout er jo som octavia en behangelig bil emd tanke på støy. har ikke som superb iii prøvd pirelli på andre biler.

Fra ViMenn/klikk.no sin test av Scout:

Sitat

Scout har også en litt snillere dekkdimensjon som standard, 215/50-17 mot 225/45-17 i de andre 4x4-versjonene vi har kjørt. Støynivået er på snaut 69 dBA i 100 km/t; brukbart i forhold til konkurrentene og 1 dBA lavere enn andre Octavia vi har målt med sommerdekk.

Fra Bilnorge.no sin test:

Sitat

Octavia Scout er meget godt støydempet og tillater at man fører normale samtaler i høye hastigheter på motorvei. Den takler dårlige grusveier og humpete underlag meget bra.

Kjør på, kjøp Scout (uten pirelli) :D

 

Endret av Baldvindur
Skrevet

Hei hå Scout og velkommen hit!

Prøvde Scout et par ganger i 2015 på sommeren. Usikker på hvilke dekk som sto på men syntes ikke støyen var noe påfallende. Syns den var såpass bra at jeg faktisk bestilte en (resten av historien er lang).

Var også en 1.8 tsi, og den hørte jeg i alle fall "ikke noe" til (sammenliknet med min egen diesel på den tiden)

Skrevet

Har hatt min Scout i ett år nå, og har ikke opplevd en mer rolig å stille bil. Har samme motor som beskrevet over, i tillegg til at jeg har 18" originale felger. Løp å kjøp! Du vil ikke angre. 

Skrevet

Nå har ikke jeg Scout men en ordinær Octavia, og støynivået er definitivt av det bedre jeg har vært borti. Hadde vel Continental som første sett sommerdekk, men kjører noe billig Nordax nå som faktisk, nær sagt utrulig nok, er veldig behagelig støynivå på. 

Skrevet
4 timer siden, Superb lll skrev:

Det er definitivt dekka, uten at jeg har prøvet en Scout og kan si noe om støynivået i den.

Har nå min andre bil på 2 år med Pirelli Cinturato P7 og støyen er påtrengende fra de dekka etter min mening.

 

  • Først en VW Golf st.vogn Highline 2014 mk Vll med 225/45-17" hjul
  • Nå en Skoda Superb Style 2016 med 235/45-18" hjul

 

og begge bilene har som sagt disse Pirelli dekka. 

Pirelli Citurato P7 får meget gode karakterer i tester, og er også et meget godt dekk i mine øyne, men de har som sagt ikke lavt støynivå som sine beste egenskaper. De er også meget ‹‹sårbare›› for hvilken type asfalt du kjører på, grov asfalt og landeveisfart er virkelig ikke den rette kombinasjonen.

Jeg har kjørt begge disse bilene med helt andre dekk fra andre produsenter, og det er det stor forskjell på.

 

Så et konkret svar på ditt spørsmål er definitivt ja, det har med dekka å gjøre. Ellers så er jo Octavia en bil som har et relativt behagelig støynivå.

 

Min Superb er jo også en meget behagelig bil, men støynivået fra dekka gjør at det er noe som mangler litt på totalinntrykket. Så jeg gleder med veldig til at vinterdekka straks skal på. Har også vurdert å bytte den inn til fordel for en annen utgave både motor og utstyrsmessig, men det har jeg foreløpig lagt på is.

Men uansett, om jeg skulle ha gjennomført dette, så skulle det ha stått i kontrakten at jeg skulle hatt andre dekk om den ble levert med disse Pirelli dekka. Hadde ikke det gått igjennom så hadde det heller ikke blitt noen bil, de dekka kommer jeg ikke til å anbefale til noen, i hvert fall ikke uten at jeg får tydelig gjort deres største ulempe. Eller så er det egentlig svært gode dekk som nevnt, bare synd at det blir  overskygget av en stor ulempe.

 

Nå er jo selvfølgelig dette bare mine helt personlige meninger og synspunkter, og de får du ta for det de er verdt for deg. Mener ikke å legge føringer for andre personer om hvordan de dekka skal oppleves, det får enhver gjøre opp sin egen mening om. 

 

Men nå er det vel sikkert en grunn for at du har startet denne tråden også, så det er kanskje ikke helt ‹‹skive bom›› dette jeg har skrevet her???

Ta deg en ny tur med den bilen når de har satt på vinterhjul på den, såfremt det ikke er piggdekk da, så er jeg ganske så sikker på at du vil få en helt annen opplevelse av denne bilen.

Heisan, og takk for utfyllende svar?. Jeg har sjekka noen dekkundersøkelser nå i kveld (tirerack.com), og ser at de Pirellidekka ligger på bunnen mht støy. Michelin Pilot Sport er på topp. Leser på flere forum at støyproblemer i både Golf og Skoda gjerne henger sammen med disse fabrikkleverte dekkene. Lurer på hvor mange salg Møller taper på å ha dem på demobilene. Skjønner jo at de bruker slike lav rullemotstandsdekk for å presse ned bensinforbruk i tester, men å levere dette til kunder.. Ja det hadde ikke jeg gjort. 

1 time siden, Tor2r skrev:

Hei hå Scout og velkommen hit!

Prøvde Scout et par ganger i 2015 på sommeren. Usikker på hvilke dekk som sto på men syntes ikke støyen var noe påfallende. Syns den var såpass bra at jeg faktisk bestilte en (resten av historien er lang).

Var også en 1.8 tsi, og den hørte jeg i alle fall "ikke noe" til (sammenliknet med min egen diesel på den tiden)

Takk skal du ha! Jeg burde vel strengt tatt ha hilst pent når jeg dukka opp på forumet for første gang ?

1 time siden, Baldvindur skrev:

Hei og velkommen!

Har kjørt Scout både med og uten Pirelli dekkene. Demobil med pirelli på sommerstid var det mye støy. Skal sies at den andre bilen uten pirelli ble kjørt på fint vinterføre (ikke bar asfalt) og det var merkbar forskjell. Scout er jo som octavia en behangelig bil emd tanke på støy. har ikke som superb iii prøvd pirelli på andre biler.

Fra ViMenn/klikk.no sin test av Scout:

Fra Bilnorge.no sin test:

Kjør på, kjøp Scout (uten pirelli) :D

 

Ja, ble litt mer optimistisk nå etter svarene dere gav her. Det er jo en grunnleggende god og godt utstyrt bil til ypperlig pris. Ikke premium, men virkelig ikke langt unna.

Skrevet
11 minutter siden, Scout skrev:

Takk skal du ha! Jeg burde vel strengt tatt ha hilst pent når jeg dukka opp på forumet for første gang ?

Tja, joa, men vi overlever nok :D

Bilene gjør seg jo også godt på bruktmarkedet. Og det er jo ikke kjent for så altfor mye feil heller.

Du får holde oss oppdatert på hva du gjør! Som du ser er dette forumet ganske nytt, så vi setter pris på nye medlemmer :)

Skrevet
1 time siden, CitizenX skrev:

Nå har ikke jeg Scout men en ordinær Octavia, og støynivået er definitivt av det bedre jeg har vært borti. Hadde vel Continental som første sett sommerdekk, men kjører noe billig Nordax nå som faktisk, nær sagt utrulig nok, er veldig behagelig støynivå på. 

Takk for tips! Jeg tror nok jeg må få inn at bilen skal leveres med Michelindekk i en evnt kontrakt, som Superb III anbefaler

3 minutter siden, Tor2r skrev:

Tja, joa, men vi overlever nok :D

Bilene gjør seg jo også godt på bruktmarkedet. Og det er jo ikke kjent for så altfor mye feil heller.

Du får holde oss oppdatert på hva du gjør! Som du ser er dette forumet ganske nytt, så vi setter pris på nye medlemmer :)

Skal gjøre det. Forum er nyttige kunnskapskilder, så da er det en borgerplikt å bidra?

Skrevet

Bare hyggelig det @Scout :)

De hadde definitivt tjent på å velge andre dekk, for dette har jo kun med økonomi å gjøre.

Tenk på alle de dekka de kjøper inn, og hvilke avtaler de kan få med de forskjellige produsentene. Her har de jo faktisk satset på kvalitetsdekk, og det er jo i og for seg vel og bra det, men ulempen er at de ikke er gode på alle områdene.

 

 

  • 2 uker senere...
Skrevet

Bestilte meg en ny hvit Scout i dag. Fikk inkludert andre type dekk (uten ekstra kostnad), enn fabrikklevert Pirelli i kontrakten. Kosta på meg dobbel tectylbehandling som rust og støydemping. 

Skrevet

Hvordan stiller Skoda seg til ekstra Tectyl behandling og evt rust garanti?

Ikke alle forhandlerer som liker dette, da vil de hvertfall utføre behandlingen selv, slik jeg forstår det.

Nå er min erfaring med rustgaranti dårlig, Gjelder Audi som også er en del av Møller systemet de ville ikke dekke rust som ikke kom innen fra, at lamper og lister m.m var gnisset hull i lakk og medført rustdannelse var ikke dekket av garanti.

Men Skoda ruster ikke det er jeg sikker på :-)

Skrevet
1 time siden, Scout skrev:

Bestilte meg en ny hvit Scout i dag. Fikk inkludert andre type dekk (uten ekstra kostnad), enn fabrikklevert Pirelli i kontrakten. Kosta på meg dobbel tectylbehandling som rust og støydemping. 

Se der ja gratulerer så mye :) 

Da har du jo noe å se frem til, og flott at du fikk forhandlet deg til andre dekk. 

Er det lang leveringstid på denne bilen eller?

 

En ekstra rustbeskyttelse og støydeming kan jo være meget lurt, bare pass på at Møller godkjenner dette, for ellers så har jeg lest at de kan fraskrive seg alt ansvar når det gjelder rustgarantien. Det har blitt skrevet flere steder at det kan ende med at stedet der en foretok den ekstra beskyttelsen da må ta over hele rustgarantien.

Men om dette er noe du har gjort igjennom forhandleren så er det jo allerede godkjent og i orden vil jeg tro.

Skrevet
1 time siden, Helge skrev:

Hvordan stiller Skoda seg til ekstra Tectyl behandling og evt rust garanti?

Ikke alle forhandlerer som liker dette, da vil de hvertfall utføre behandlingen selv, slik jeg forstår det.

Nå er min erfaring med rustgaranti dårlig, Gjelder Audi som også er en del av Møller systemet de ville ikke dekke rust som ikke kom innen fra, at lamper og lister m.m var gnisset hull i lakk og medført rustdannelse var ikke dekket av garanti.

Men Skoda ruster ikke det er jeg sikker på :-)

Hei. De tar seg av tectylbehandlinga, gjør det før jeg henter bilen. Min forhandler sa at de brukte kun noen få godkjente leverandører på slikt arbeid, dette for å kunne beholde garantien. Det innebærer borring av noen hull mm. De var nøye på det punktet fikk jeg inntrykk av. 

Skrevet
1 time siden, Helge skrev:

Hvordan stiller Skoda seg til ekstra Tectyl behandling og evt rust garanti?

Ikke alle forhandlerer som liker dette, da vil de hvertfall utføre behandlingen selv, slik jeg forstår det.

Nå er min erfaring med rustgaranti dårlig, Gjelder Audi som også er en del av Møller systemet de ville ikke dekke rust som ikke kom innen fra, at lamper og lister m.m var gnisset hull i lakk og medført rustdannelse var ikke dekket av garanti.

Men Skoda ruster ikke det er jeg sikker på :-)

Det kan være litt ymse, avhengig av hva som blir brukt. Jeg ville i hvert fall ha undersøkt med Møller først, slik at en ikke får et problem om en skulle ha behov for rustgarantien på sikt.......

 

Tja, det er vel hverken bedre (eller verre) på Skoda når det kommer til rust vil jeg tro, jeg leser en del steder at det forekommer en del zink-slipp og slikt her også. Hvordan det er under bilen vet jeg ikke så mye om..........

Skrevet
1 time siden, Superb lll skrev:

Se der ja gratulerer så mye :) 

Da har du jo noe å se frem til, og flott at du fikk forhandlet deg til andre dekk. 

Er det lang leveringstid på denne bilen eller?

 

En ekstra rustbeskyttelse og støydeming kan jo være meget lurt, bare pass på at Møller godkjenner dette, for ellers så har jeg lest at de kan fraskrive seg alt ansvar når det gjelder rustgarantien. Det har blitt skrevet flere steder at det kan ende med at stedet der en foretok den ekstra beskyttelsen da må ta over hele rustgarantien.

Men om dette er noe du har gjort igjennom forhandleren så er det jo allerede godkjent og i orden vil jeg tro.

Takk, takk! Blir morsomt dette. Skrev noe nettopp om rustgarantien. Viktig at Møller gjør dette. De skrev det inn i kontrakten også. Leveringstid var 2-3 måneder. 

Skrevet
59 minutter siden, Tor2r skrev:

Gratulerer med kommende ny bil @Scout!

Takk skal du ha :-)

59 minutter siden, Tor2r skrev:

Gratulerer med kommende ny bil @Scout!

 

Skrevet

Du får starte en egen tråd etter hvert om bilen din, så slipper du ha en tråd med tittelen "støy støy støy" som omhandler din bestilling og kjøp :D

 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Hei igjen.. Min Skoda Yeti Adventure treger å få byttet varmeapparat register/varmeveksler. Noe som vet hvem som kan utføre dette til en ok pris?  mvh Bjørn H 
    • Jeg kan ikke gi id4 skylda for at jeg har en ødelagt kropp/rygg, men setene er det definitive endepunktet for den bilen nå. Det har også vært noen utfordringer med den, har byttet hovedskjermen etter gjentatte ganger hvor den «frøs» og ikke lot seg betjene i det hele tatt. Da fungerte heller ikke stemmestyringen, samt at mange andre ting får en ikke da betjent/justert i det hele tatt. I tillegg så har den noen ganger mistet all data forbindelse og gps, slik at bilen etter kartet da har låst seg langt ute i Skagerak. De haptiske knappene på rattet er heller synes jeg mindre og mindre om, og spesielt vinterstid når en kanskje har på seg et par tynne hansker, så er det jo nesten håpløst å betjene noe som helst. Savner også at det er flere fysiske knapper, for det meste må jo betjenes fra skjermen. Appen synes jeg også var et veldig tilbakeskritt i forhold til Skoda sin, der kunne jeg følge med på forbruk, kjørelengder på turer, etc, mens på VW sin er det jo omtrentlig ingenting som kan leses av. Vinterstid var det vanskelig å sette i gang varmepumpa gjennom appen, fordi den ikke fikk kontakt med serveren (forsåvidt kjent VAG problem). Skoda Enyaq RS har mer av det jeg savner i VW id4, samt seter som er bedre tilpasset til mine utfordringer. Type SUV må jeg ha pga helsa, jeg må inn i bilen, ikke ned. Jammen ikke greit å bli gammal «kæll» skal jeg si deg, hehe   Fronten er jeg helt enig med deg i @Marius, den er den direkte årsaken til at jeg ikke valgte Enyaq sist jeg byttet bil. Liker ikke den forrige fronten i det hele tatt, og det hjalp heller ikke når «Crystal Face» grillen kom, den er for dominerende i mine øyne. Men smaken er heldigvis forskjellig   Om kvaliteten er bedre gjenstår jo å se, de er jo bygget på samme plattformen, og deler jo mange komponenter og programvare. VW id7 er en veldig flott bil, det er det ingen tvil om.  Den er både stillig og romslig, og har et fint design i mine øyne. Fikk du med deg «oppgraderingen» av tilhengervekten til 1.800kg? Skoda Enyaq skal også få den i løpet av høsten etter hva jeg har forstått, men mulig min blir produsert før det er tilgjengelig. Fikk opplyst produksjonsuken i går, og den er i uke 45, så da er det mulig bil levering i første del av desember om transporten går etter planen. Ja Enyaq RS ble kostbar og valgt ekstrautstyr gjør også sitt med totalprisen, bare vinterhjul er det over 43.000,- for på kontrakten. Vi fikk et meget godt tilbud på den nye bilen og mye av ekstrautstyret, men desto dårligere innbytte pga sterkt nedsatte priser og kampanjer på helt nye id4. Så kan en jo sette sammen regnestykket slik en ønsker, det er uansett mellomlegget som sier hva jeg må betale.... Håper du får en bedre opplevelse og mindre feil på din VW id enn det jeg har hatt så langt. Altså ikke noen graverende feil, likevel ganske irriterende når en ikke får gjort noe med verken lydanlegg, adaptivt understell, etc, for det må gjøres på en skjerm som ikke fungerer.
    • Det var jo synd du ikke følte deg til rette i ID4, for det er jo knall bil det også, såvidt jeg har skjønt. Ikke prøvd. da jeg ikke ønsker "SUV" ... Derfor jeg gikk for en ID7 denne gangen. Også pga Skoda ikke hadde noe alternativ.  Tesla var ikke noe alternativ for min del heller, for mye problemer med de bilene der. Har jeg inntrykk av i hvertfall.  Enyaq RS er knall bil sies det Den blir du nok HELT sikkert fornøyd med. Liker nye "trynet" til Skoda. Tøft! Syntes Enyaq RS blir noe dyr med "Alt" utstyr. Kommer vel tett oppmot 700k vel. ID7 kom på litt over 600k. Holder i massevis det også egentlig, men... Det er vel slik prisene er i dag. Fikk en veldig god innbytte pris på Superb'en. Så, da var prisene litt enklere å svelge! 
    • Takk for det @Marius   Jeg fant meg rett og slett ikke til rette i id4, setene passer ikke min rygg/kropp som har fått litt for mye «juling» i jobb, så da er jeg nødt til å gjøre noe med det. Fant to biler som kunne være bedre, så prøvde Tesla M Y Juniper Performance først. Det var jo en fin bil med heftige prestanda for å si det litt forsiktig   Den gikk som et uvær, hadde ganske gode seter, men traff likevel ikke helt 100%. Den neste var Skoda Enyaq RS, og der traff setene godt i forhold hvilke utfordringer jeg har med rygg. Så da valgte vi å bestille en slik. Volvo er jo også kjent for gode seter, men jeg synes at EX40 er litt gammeldags og nesten litt utdatert med tanke på hvor gammel den faktisk er (som XC40). Ikke 100% overbevist etter alle skriverier den siste tiden heller. Id7 er jo en fantastisk bil, den er dessverre litt for lav for meg, og setene er heller ikke de rette. Men jeg har kjørt litt id7, og det er virkelig en bil som tiltaler meg. Synd kroppen er som den er, for det setter dessverre mange biler og bilmerker ut av bildet. Det viktigste @Marius er faktisk at bilen passer til de behovene en har i hverdagen, ikke hvilket merke den har i grillen. Det er så mange samarbeid mellom forskjellige bilmerker i dag, at det er nesten håpløst å følge med på alt sammen. Så der har du gjort et godt valg vil jeg tro  
    • Hei, Noe sent svar! Her ser det ut som du må ut av landet for å ta få tak på dette. f.eks  https://www.skoda-parts.com/spare-part/03l121151l-connecting-pipe-european-union-52036.html Dette kan helt sikkert sveises også, da det er kun er kjølevæske. Men, kanskje litt jobb å få ut?
    • Hei, Velkommen tilbake til forumet!  Jeg har også vært veldig stille og ikke altfor ofte innom her fortiden. Gratulerer med bestilling av ny bil! Du blir helt sikkert fornøyd!   Jeg kvittet meg med Superb'en i juni, Ikke for det jeg var misfornøyd. Men, hadde hatt den altfor lenge i forhold til planen! Da Skoda ikke hadde så mange alternativer iforhold til det jeg jaktet på, så endte jeg faktisk opp med en VW ID7 GTX Exclusive -25 modell. Hentet ut 17.Juni. Meget fornøyd til nå, med både rekkevidde og ladehastigheter på litt lengere turer!   Har passert 6000km nå.. Så ikke voldsomme mengder
    • Takk for det @Sjåføren 🙂 Har tittet innom forumet, men ikke vært aktiv siden jeg byttet over til et annet merke i fjor høst, blir nok litt mer aktiv til tider etter at jeg har mottatt bilen. Ja bilen virker meget bra, var svært behagelig å kjøre. RS har 4-hjulstrekk og er vel den utgaven av Skoda som har mest krefter, selv om det er mer enn nok i hverdagen, så er det jo veldig lite i forhold mange andre elbiler. Den er jo egentlig meget rask fra 0-100km/t om en tenker noen få år tilbake i tid, men blir jo likevel regelrett «parkert» av svært mange andre i dag. Den utviklingen går meget fort i dag, prøvekjørte Tesla M Y Juniper Performance tidligere i uken, og der var det 0-100km/t på 3,5 sekunder. Ingen som trenger dette i hverdagen selvfølgelig, men Norges desidert mest solgte bil har altså slike «ess i ermet» for dem det betyr mye for. Etter snart 1 år med elbil, så må jeg bare si at det fungerer helt utmerket for min del. Synd jeg ikke gikk over til elbil tidligere, men var lenge meget skeptisk og synes de alle sammen hadde altfor kort rekkevidde etter hva jeg var vant til fra før med mine bensin/diesel biler.  Rekkevidde er jo ikke noe jeg tenker på engang lengre, det som er mye mer interessant er jo ladehastigheten når en først stopper for å ta en pause. Der er jo ikke Enyaq noen racer, verken i hvor høy effekt den kan ta i mot (max 185kW), eller hvor fort det går. De beste elbilene har i dag 800V DC og lader med +/- 400kW, og da går det virkelig unna. Men det er ikke noe jeg har behov for til mitt bruk, men at det er et viktig punkt for mange andre i hverdagen forstår jeg veldig godt. 99% av min lading gjør jeg hjemme i garasjen, så har kun prøvet hurtiglading 3-4 ganger i løpet de 10 mnd jeg har hatt elbil, trengte det ikke da heller, men det var bare for å ha prøvet det slik at en har litt erfaring den dagen en skulle ha et konkret behov. Dessverre så er tilhengervekten den kan dra svært begrenset (1.200kg). Jeg vet at det kommer versjoner i 2026 som får øket det til 1.800kg, og det vil jo ble vesentlig bedre. VW id4 GTX 2026 mod. har allerede fått øket det til 1.800kg. Så det er høyst usikkert om bilen jeg har bestilt kommer med 1.800kg hengervekt, men nå drar jeg aldri på campingvogn eller andre store/tunge tilhengere, så for min del er det ikke et problem uansett. 21'' sommerhjul kler den bilen veldig godt synes jeg, og det sammen med DCC (adaptivt understell), så blir det en bil som sitter ganske bra på veien. Har 21'' sommerhjul på den jeg har i dag og 20'' vinterhjul, og det er helt uproblematisk. Det som virkelig er behagelig med denne typen bil er jo hvor stille og rolig det er, billige driftskostnader, effekten/dreiemomentet er der umiddelbart og har jo nm i massevis. Er ferdig oppvarmet på under 5 min, og det kan også gjøres i en lukket garasje. Men elbil passer selvsagt ikke til alle, selv om det blir flere og flere elbiler på markedet som gjør at det nå er vanskelig å ikke finne noe som passer. Men enkelte bor slik til at det ikke er mulig med hjemmelading og at det er langt til en ladestasjon, mens andre drar på store campingvogner, båthengere, etc, og det er klart at da er det ikke like bra med elbil. Med tung tilhenger/campingvogn etter en elbil, så forsvinner strømmen fort, og da må det lades desto oftere. Kulda gjør jo også sitt med tanke på rekkevidde, så er det greit å ha litt størrelse på batteriet. En ting er i hvert fall helt sikkert, jeg har eid min siste bil som det må fylles bensin/diesel på 😉
    • Wow, gratulerer! Så kjekt å ha deg tilbake igjen. Vi får ta opp igjen tråden, men det har vært temmelig stilt på forumet det siste året. Spennende bil du har gått for. 21" sommerstørrelse  er heftig. Jeg er ikke så veldig i elbil verdenen, har RS 4-hjulstrekk? Du har ikke campingvogn eller tung henger du skal dra på?
    • Da er jeg på vei tilbake til Skoda igjen, gresset er definitivt ikke grønnere på andre steder i VAG universet. Har nå bestilt en, Skoda Enyaq RS 2026 Graphite Grey metallic MAXX 21'' Vision antrasitt sommerhjul Svingbart tilhengerfeste Bagasjeromspakke Delingsnett Skvettlapper foran 20'' Neptune sort/polert vinterhjul Levering forespeilet i desember 2025 Skal bli artig å være en del av Skoda «universet» igjen 🙂
    • Hei!   Har en trofast Yeti Adventure med 348.000 km på telleren. Den begynte å bruke mye kjølvæske, som viste seg at det var sprekk i kjølerøret: Det er det vistnok ikke lagervare hos Møller, og verkstedet vet ikke når de kan få tak i det. OE nr: Kjølerør 03L 121 151 L. Noen som har erfaring med dette, eller kan det røret tettes/sveises?  mvh Bjørn H Bergseth    
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...