Gå til innhold
Jan Broder

Høy bakkeklaring


Anbefalte innlegg

Skrevet

Er i ferd med å kjøpe meg ny bil.
Det er mye mulig det blir en Octavia 2016 modell - ny.
Scout-utgaven er som kjent høyere enn ren Octavia. Ca 30 mm .
En Octavia 4x4 har 15 mm høyere bakkeklaring.
Følger en opp med Badroad-pakke får men ytterligere 15 mm.
Mao - man har fått like stor bakkeklaring som hos Scout.

Er det noen som kan bekrefte at dette oppsettet stemmer?

Jan Broder
 

Skrevet

Hei og velkommen @Jan Broder

Her er det noe som beror på en misforståelse ser det ut til, for en «vanlig» 4x4 utgave er ikke høyere en en fwd utgave, for du kan fint en 4x4 utgave med senket sportsunderstell om det er ønskelig

En er nødt til å gjøre noe med bestillingen av bilen med vanlig understell for å få den enten hevet eller senket. Det er kun Scout versjonen som er hevet originalt, og den har igjen en høyere bakkeklaring enn den vanlige utgaven med Badroad understell . Dette står det også om i brosjyren under specs, og der får du oppgitt hvilken bakkeklaring de forskjellige versjonene har, bare 4x4 gjør ikke noe med høyden på understellet. Det er det kun valg av Badroad, DCC eller sportsunderstell som gjør det på den vanlige utgaven.

Her er utklipp fra  en vanlig stasjonsvogns bakkeklaring(er):

Skjermbilde 2016-10-28 kl. 06.55.23.png

Her er for Scout versjonen:

Skjermbilde 2016-10-28 kl. 06.55.53.png

Håper det var litt oppklarende for deg? 

Jeg vurderte en vanlig Octavia med Badroad vs Scout en periode før jeg bestilte Superb i stedet, og dette her med bakkeklaring var det selgeren som forklarte meg.

Hvilken utstyrsversjon og motorisering er det du evt. vurderer da @Jan Broder ?

Lykke til med valget :) 

Skrevet

Takk for raskt svar. Det var som jeg først trodde. En Octavia 4x4 kan ved valg av BadRoad-pakke max bli 16 mm lavere enn en Scout.

Motor: Ser en da bort fra selve bakkeklaringen som Scout er best på - så er motorvalgene og valg av utstyr mye mer fleksibelt når en velger en Octavia 4x4.
Går for DSG/diesel - men valget står mellom 150 hk og den sterkere 184 hk. Hva hadde du valgt her og hvorfor?
(Jeg har mine biler LENGE - mye langkjøring - og mye ekstremt kort. 30.000 i året.)

Utstyr: I tillegg til vinter, business og traveller-pakker + hengerfeste  - vurderer jeg elektrisk sete og sportsratt.
Kjørekomfort er viktig. Ellers er jeg litt irritert på dårlig utnyttelse av muligheter for optimalt lys. Den er ikke dårlig slik den er i dag, - men jeg skjønner ikke vitsen med "speilet" inne i hovedlysreflektoren - isteden for å sette inn en ekstra fjernslyskaster slik min gamle golf har det. Jeg liker ikke ektralys som monteres utenpå bilen. Mye bedre med integrert.
Og i tillegg tåke/grøftelys som de setter inn stearinlys i isteden for å levere med noe som faktisk lyser. (Skjønt det siste her går det vel an å gjøre noe med ganske enkelt)

Nå virker jeg kanskje negativ - men det er jeg ikke. Det er jo kjempegode tilbud nå på "Octavia 2016" så lenge denne modellen produseres.
Men jeg ville gjerne hatt prisen på Qodiak klare slik at jeg kunne vurdert dette. Men størrelesesmessig holder Octavia og fordel med lavere høyde på taket i forhold til kajakker og lignende

Gi meg kort tilbakemelding om motor - og evt utstyr du mener jeg MÅ ta med

Jan Broder

Skrevet

Bare hyggelig :) 

 

Men når det gjelder motorisering så er nok ikke jeg den rette å rådføre seg med ang. diesel, for jeg skal aldri kjøpe meg en diesel som privatbil. Jeg kjører opp mot 50.000km i året med en VW Transporter (arb.bil), og har da mer enn nok av dieselkakling, lukten av diesel, motor som det tar lang tid å få varm, mld om dieselpartikkelfilter som er i ferd med å tettes pga mye småkjøring, etc. 

Så jeg valgte bensin motor i min Superb (2016) 1,8/180hk TSi DSG, og skal jeg bytte inn den til fordel for en ny Superb eller Kodiaq, så blir det definitivt bensinmotor da også. For Superb så hadde det blitt en ny 2,0/220hk TSi DSG eller en meget pent brukt 2,0/280hk 4x4 TSi DSG i L&K versjon, eller Kodiaq med 2,0/180hk 4x4 TSi DSG i oppgradert Style utgave, for jeg tror ikke L&K er tilgjengelig på Kodiaq til og begynne med.........?

 

Utstyr derimot er jeg en stor tilhenger av, og vil vel egentlig råde deg til å velge de fleste utstyrspakkene som gir mening for deg. Det er noe du også vil ha igjen for ved et salg/innbytte frem i tid.

El.seter (på begge sider) er noe jeg liker veldig godt på min Superb, i tillegg så liker jeg godt den store skjermen som er i Columbus Navigasjon og Canton lydanlegget jeg har, vinterpakke med type Webasto og oppvarmede bakseter er også meget bra. Adaptiv Cruise Control, ryggekamera, el.bakluke, svingbare lykter med automatisk fjernlys assistent (ikke adaptiv), DCC (adaptiv understell) er også noe jeg liker godt, men det passer jo ikke sammen med type BadRoad understell som du vurderer. Hengerfeste, skvettlapper f/b, ekstra matte i bagasjerommet er også noe jeg bestilte på min bil. Jeg har også en hel del annet utstyr, men det må jo være opptil enhver hva en faktisk har behov for. 

Når vi vurderte Octavia, så var det vel egentlig bare skinninteriør og panoramatak jeg ikke kom til å velge, ellers så satt vi stort sett kryss på det meste. Vurderte da lenge mellom 1,8/180 4x4 eller VRS 2,0/220, men pga plassen så ble det Superb i stedet og det angrer vi ikke på, for den er gedigen både i baksetet og i lasterommet.

 

 

Skrevet

Etter å ha vært eier av Ford Kuga med diesel i 4-5 år og Octavia-eier nå i 2 år og 45kkm har jeg iallefall funnet ut hva jeg liker av utstyr.

DSG

Adaptiv Cruise

Bensin er vanvittig herlig, både i lyd og gangkultur, så er den jo kjapp som en rakett omtrent i forhold til diesel. Dog er forbruket selvfølgelig endel høyere enn diesel, jeg ligger vel med snitt på 0,7-0,8. Ikke stinker det heller, og man slipper partikkelfilterproblematikk.

Bensin/dieselvarmer er kjekt, er den programmerbar er det enda kjekkere. Fint med varm bil når du er ferdig på jobben, men vær obs på at batteriet sikkert bør laddes noen ganger i løpet av vinteren.

Oppvarmet frontrute er genialt, hadde det på Kugaen og den var OFTE brukt. 

Keyless er vanvittig kjekt å ha. Nøkkel i lomma så er du klar til å kjøre. Savnet det VELDIG da jeg gikk over til Octaviaen, som var en utstillingsbil uten dette utstyret.

Ville gjerne også hatt driving mode selection og mulighet for å gire på rattet. Spesielt kjekt ved motorbrems i bakker, og fordi giringa på Octaviaen er motsatt av det jeg hadde på Kugaen, har enda ikke vent meg til det.

Har Panoramatak, det gjør kupeen mer luftig for de bak, men gjør også bilen varmere på sommeren. Greit å ha, men er ikke helt sikker på om jeg ville bestilt det om jeg skulle bestilt en nybil. 

Elseter er fint om det er flere sjåfører. 

Skrevet

Adaptive cruise og driving mode select (er standard nå på Scout). Ellers bensinvarmer, el forsete, oppvarmet frontrute, delskinn, hengerfeste, Canton ekstra lydsyst. Droppa panoramatak, keyless og Columbus, som gav lite ekstra for mye penger.

Skrevet

Vil kjøpe ny bil og vurderer å kjøpe Octavia, bakkeklaring er noe jeg er interessert om også.

Klarte ikke å finne hva er angrepsvinkel og utgangsvinkel for scout og stv med "badroad" pakke. Kanskje ikke riktig norsk ord :| se ned bilde av yeti.

 

Har dere noe informasjon om dette? Takk!

ok prøver igjen med bilde.
Angrepsvinkel på Yeti outdoor er 19 grader og utgangsvinkel er 32. Er interessert å vite hva er dette i Octavia Scout og Octavia Stv med bad road pakke.

Skrevet

Dette du er ute etter @Octavian

skoda_octavia_vinkel.jpg

Vet ikke helt norsken på det heller, men fritt oversatt fra dette bildet ville jeg sagt inngangsvinkel og utgangsvinkel .. :) 

Skrevet

13.2 er på stasjonsvogn med bad road. Stasjonsvogn uten bad road er 12.2.

Men det kan jo hende at det er pga 4x4 og utstyret (som du sier) som gjør at den vinkelen er relativt lav (12.4). 

  • 1 måned senere...
Skrevet

Gratulerer, super kombinasjon! Vurderte likedan selv, men endte med "vanlig" høyde. Kanskje mest fordi bad road kom med 16" hjul. Ser nå at bad road har sine gode sider. Ekstra høyde er en ting, men den ekstra beskyttelsen under er kanskje enda viktigere.

Gi oss noen flere detaljer om bilen da.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Hm, jeg har visst tolket det du skrev litt feil. Det er vanskelig å feilsøke på nett, jeg har ikke direkte hatt en sånn feil. Men har du sjekka hjula for ubalanse i maskin? Det kan være bakhjula. Har du firehjulstrekk så kan det være bakakseldiff/Haldex også. 
    • Det rister ikke i rattet og bilen går rett frem uansett 
    • Heihei. Det er mange ting som kan gjøre at det rister i rattet. Som du sier, det kan være en foring eller bærekule i hjulopphenget, eller en drivakselknute. Et dårlig motorfeste eller f.eks en skjev drivaksel vil vel merkes i lavere hastigheter også? Og du vil ha hørt at lydnivået har blitt forskjellig i bilen fra tidligere. For eksempel klunkelyder når du kjører over fartshumper eller dumper og kanter i vegen. Hva mener du med at du har sjekket alle dekk? Har alle hjul blitt sjekka i avbalanseringsmaskin? Som oftest er risting i rattet i et gitt fartsområde ubalanse i dekk/felg. Det kan også være at ett eller flere balanselodd i en felg har ramlet av. Har du nettopp lagt om til sommerdekk? Lykke til, håper du finner ut av det. Og kom gjerne med tilbakemelding og oppfølging her.
    • Det er mobiltelefonen som er tilkoblet bilen som har lavt batterinivå.
    • Hva betyr det at denne batteri-indikatoren står på laveste trinn og er rød? Finner ikke ut av dette i brukerhåndboken.
    • Medlem Skrevet 7 minutter siden Hei. Har ein Roomster som plutselig begyntge å gå på 3 sylindere. Feilkode: misfire cyl 3. Bytta tennplugg, sjekka for gnist, bytta om på dyse 2 og 3 utan at feil fulgte over til cyl 2. Målt motstand i spoler til  alle dyser 6 ohm, alle. Sjekka kompresjon sylinder 3, ok. Sjekka at det faktisk er cyl 3 det er feil på ved å dra ut pluggledning med motor i gang. Sjekka om det kjem spenning "pulsvis" til dyse 3. Her får jeg litt variabel blink i prøvelampe inntil det ikkje kjem puls i de heile etter ca 10 sek. Sjekka kabling frå ECU til innsprøytingsdyse så lant det lar seg gjera, ingen feil funnet. Konkluderer med defekt ECU. Så til spørsmålet. Dersom jeg kjøper ECU frå høgger , kva må til for å ta denne i bruk. Er det mulig å montere denne og teste om bilen starter og deretter eventuelt kode om dørlåser osv, eller må koding gjøres først for at vi skal få strata bilen ( startsperre osv) Takknemlig for alle seriøse tips til kva som må til for å få bytta ECU 🙂
    • Hei har en karoq 2018 som har begynt å riste når jeg kjører i 90 km/t , det starter i 85 men mer voldsomt i 90 . Har sjekket alle dekk og  det er ikke noen risting I dekk, ratt det er i selve bilen under 85 er det ingen risting.  Er litt redd for at det  kan være foringer,motorfeste,kulelager o.s.v for hvis jeg slipper rattet så går bilen 100 % rett frem og null risting . Er det noen som har opplevd dette og funnet ut hva det kan være , det er litt lettere enn at jeg må innom flere verksted for å finne ut hva som er galt. 
    • Hei. Jeg har en Octavia 2018 med Columbus, og har hittil oppdatert kartene hvert halvår.  Når jeg slår inn mitt VIN nummer får jeg opp kartene over Indonesia? Noen ganger 29GB, andre ganger 9GB. Jeg tør ikke teste installasjon av 29GB som jeg tror er den rette, da filene ikke er likadan som tidligere, jeg er redd for å ødelegge hele kartsystemet. Er det andre som har opplevd dette?  https://updateportal.skoda-auto.com/en-US  
    • Hei. Har hat samme Symptom. Har vært 2 grunner til at den  ikke starter. For lav spenning (Ladeproblem) Eller at bilen er på reservetank.
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...