Gå til innhold
sindrepl

Chip v.s DBR-PP Personal Programmer


Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ingen erfaring, men det er vel i prinsippet det samme som om du får noen til å "chippe" bilen din, eneste forskjellen er at du gjør det selv og har mulighet til å sette tilbake til org program ved service eller problemer. Finnes mange alternativer, bl.a fra www.autopower.no 

  • 4 uker senere...
Skrevet
På 02/01/2017 den 15.53, sindrepl skrev:

Hei

Er det noen som har erfaring med DBR-PP Personal Programmer fra Dahlbäck?

Evt. har erfaring med chip av 150hk 4x4 superb?

 

Gidder du å tenke på dette altså? Ser at mange gjør det, men ikke søren om jeg hadde turt å gjøre det med min bil. Har en 2015 Octavia 1,8 TSI 4x4 med 180 HK som lett visstnok kan chippes opp til 220 HK. Men om det skulle skje noe med motoren innenfor garantitiden på 5 år/100.000 km, så sitter du der med skjegget fullt av postkasser. For jeg kan aldri i min villeste fantasi se for meg at Møller ville gå med på å reparere noe som helst om chippingen har skadet motor og drivverk. Dette står helt sikkert i garantivilkårene som fulgte med bilen også slik som normalt er.

  • 2 måneder senere...
Skrevet
On 31.1.2017 at 3:52 PM, Greco said:

Gidder du å tenke på dette altså? Ser at mange gjør det, men ikke søren om jeg hadde turt å gjøre det med min bil. Har en 2015 Octavia 1,8 TSI 4x4 med 180 HK som lett visstnok kan chippes opp til 220 HK. Men om det skulle skje noe med motoren innenfor garantitiden på 5 år/100.000 km, så sitter du der med skjegget fullt av postkasser. For jeg kan aldri i min villeste fantasi se for meg at Møller ville gå med på å reparere noe som helst om chippingen har skadet motor og drivverk. Dette står helt sikkert i garantivilkårene som fulgte med bilen også slik som normalt er.

Tanken var å lufte her for å se om noen hadde erfaring mer det før jeg evt. Bestemte meg. Er veldig gira på bsr sin boks da ender jeg opp med 190hk og 400nm som. 2.0 TDi 190hk originalt kommer med. Jeg syns 150hk går ganske bra men hadde vært fint å hatt det lille ekstra i noen forbikjøringer og hengerkjøring.

Skrevet

Du har jo i hvert fall en DSG kasse som tåler den økte belastningen (dreiemomentet), men jeg ville nok heller ha gjort dette på et sted som gjør at nybilgarantien ikke blir borte, om det er mulig.........? Det vil jo koste mer selvfølgelig, men å ende opp uten garanti på bilen om noe skulle skje, vil jo koste deg et betydelig høyere beløp. Men dette er selvfølgelig bare et velment råd, og ikke noe annet enn det :) 

Skrevet
36 minutter siden, Superb lll skrev:

Du har jo i hvert fall en DSG kasse som tåler den økte belastningen (dreiemomentet), men jeg ville nok heller ha gjort dette på et sted som gjør at nybilgarantien ikke blir borte, om det er mulig.........?

Da må dette gjøres på et Skoda-verksted, men desverre er ikke dette noe Skoda tilbyr, så valget er å eventuelt miste garanti, eller å vente disse 5 årene garantien gjelder. :) 

Jeg vet Volvo tilbyr egne trim-optimaliseringer av bilen, som ikke går utover garantien. Man kan jo håpe Skoda/VAG en gang følger etter og også begynner å tilby slikt. 

Skrevet

Ja, Volvo har jo Polestar, men jeg synes det er beskjedne forbedringer. på min XC70, koster en optimering 9-12.000 tror jeg.
Fra: 181 hp / 420 Nm Til: 215 hp / 440 Nm

Ca 1.2 sekund forbedring på 0-100 står det oppgitt på siden.

Sånn, litt OT her også :)

Skrevet

Jeg skjønner det er fristende oppgradering særlig nå som du sikkert kan omregistrere bilen med dette uten avgift (tror det), men veldig risky i forhold til garantier.

Håper Skoda våkner på flere områder når det gjelder garantier 

  • 2 uker senere...
Skrevet

Det er vel kun motor- og drivverksgarantien man mister. Nå er jo dette en stor del av garantien, og det kan jo selvfølgelig bli en dyr affære om noe skjer. 

Alternativet er å finne en tuning-forhandler som tar over denne garantien på motor- og drivverk. OCT Tuning er en av disse, ulempen er at du ikke vil få den samme lange garantitiden som Møller/Skoda tilbyr. OCT Tuning tilbyr motor- og drivverksgaranti inntil enten 2 år eller 120.000 km, avhengig av hva som først inntreffer. 

Jeg er fristet selv, for jeg går i fra 220 hk/350 nm til 305 hk/440 nm, men jeg kjører ikke noe særlig mer enn 20.000 km i året, så jeg vil da ha garantien på bilen i 5 år. Jeg har tenkt en del på dette, men funnet ut av at jeg ikke vil gjøre noe med bilen før garantitiden har gått ut i fra Møller/Skoda. Føler garantien er gull verdt de 5 årene man har den, så å miste den vil egentlig bare være dumt. :) 

Skrevet
3 minutter siden, Core2Duo skrev:

Det er vel kun motor- og drivverksgarantien man mister. Nå er jo dette en stor del av garantien, og det kan jo selvfølgelig bli en dyr affære om noe skjer. 

Alternativet er å finne en tuning-forhandler som tar over denne garantien på motor- og drivverk. OCT Tuning er en av disse, ulempen er at du ikke vil få den samme lange garantitiden som Møller/Skoda tilbyr. OCT Tuning tilbyr motor- og drivverksgaranti inntil enten 2 år eller 120.000 km, avhengig av hva som først inntreffer. 

Jeg er fristet selv, for jeg går i fra 220 hk/350 nm til 305 hk/440 nm, men jeg kjører ikke noe særlig mer enn 20.000 km i året, så jeg vil da ha garantien på bilen i 5 år. Jeg har tenkt en del på dette, men funnet ut av at jeg ikke vil gjøre noe med bilen før garantitiden har gått ut i fra Møller/Skoda. Føler garantien er gull verdt de 5 årene man har den, så å miste den vil egentlig bare være dumt. :) 

Akkurat hvilke garantier en evt, vil miste vet jeg ikke noe om, men det er vel ganske sikkert de du nevner her @Core2Duo, men om Møller da vil fjerne alle garantier skal jeg ikke si noe om.

At det frister med de specs du oppgir her forstår jeg godt, vet ikke helt hvor effektivt det vil være med fwd og over 300hk på forhjula, får du feste så drar det nok godt unna vil jeg tro ja :)

Men et lite spørsmål, tåler DSG kassa de det momentet her? Vet de har flere forskjellige DSG 6/7 kasser, og jeg trodde egentlig at den som er din bil er begrenset til 400nm? Min DSG 7 er begrenset til 250nm og det derfor de har tunet ned motoren i min bil til 250nm, egentlig så har den 320nm.............

Skrevet

Nei, hvor effektivt det er gjenstår å se, som du sier. Med sommerdekk (som jeg fikk prøvd i 2 uker før jeg måtte bytte om igjen.. nok om det ;)) så kan jeg ha pedalen i bånn uten en eneste antydning til at esp blinker i det hele tatt, så nå, med 220 hk er det ihvertfall ikke noe problem. 

Joda, det er rett som du sier, at min DSG 6 kun tåler 400 nm. Dette har jeg også spurt om hos flere seriøse tuning-tilbydere, og jeg får så å si de samme tilbakemeldingene. Jeg siterer fra en av fimaene: 

Sitat
Ja, DSG er orginalt begrenset til 400nm, men det er ikke noe problem med vår tuning med ny programvare for DSG kassen. Vi programmerer momentbegrensning på hvert enkelt gir på disse, for å unngå unødvendige påkjenninger på girkassen ved girskift.

Ved noen kjappe søk på google, for å finne erfaringer rundt dette, så skal denne metoden være helt innafor uten noe helst problemer for dsg-kassa. :)

Skrevet
13 minutter siden, Core2Duo skrev:

Nei, hvor effektivt det er gjenstår å se, som du sier. Med sommerdekk (som jeg fikk prøvd i 2 uker før jeg måtte bytte om igjen.. nok om det ;)) så kan jeg ha pedalen i bånn uten en eneste antydning til at esp blinker i det hele tatt, så nå, med 220 hk er det ihvertfall ikke noe problem. 

Joda, det er rett som du sier, at min DSG 6 kun tåler 400 nm. Dette har jeg også spurt om hos flere seriøse tuning-tilbydere, og jeg får så å si de samme tilbakemeldingene. Jeg siterer fra en av fimaene: 

Ved noen kjappe søk på google, for å finne erfaringer rundt dette, så skal denne metoden være helt innafor uten noe helst problemer for dsg-kassa. :)

Jeg vet jo at de har DSG 6 kasser som i hvert fall tåler 500nm, men om det bare er en omprogrammering eller en fysisk helt annen DSG kasse har jeg ikke kunnskaper om (vil tro det er forskjellige DSG kasser, men som nevnt, det vet jeg ikke). Men så lenge de tuner ned hva motoren yter for hvert enkelt gir, så skal det nok gå bra.

Da må jeg nesten spørre hvilke dekk du har byttet til @Core2Duo? For Pirelli dekka som fulgte med imponerer meg i hvert fall ikke støymessig, er egentlig ikke 100% fornøyd med dem på våt asfalt heller. Og de du har byttet til, hvordan er de støymessig?

Vet jo at mye av dette også har med underlaget en kjører på og ikke minst dimensjonen på dekkene, jeg har kun de medfølgende (og etter dagens std den relativt moderate str.) 235/45-18" .

Skrevet
10 minutter siden, Superb lll skrev:

Da må jeg nesten spørre hvilke dekk du har byttet til @Core2Duo? For Pirelli dekka som fulgte med imponerer meg i hvert fall ikke støymessig, er egentlig ikke 100% fornøyd med dem på våt asfalt heller. Og de du har byttet til, hvordan er de støymessig?

Vet jo at mye av dette også har med underlaget en kjører på og ikke minst dimensjonen på dekkene, jeg har kun de medfølgende (og etter dagens std den relativt moderate str.) 235/45-18" .

"Som jeg fikk prøvd i 2 uker før jeg måtte bytte om til vinterdekk igjen" skulle det ha stått. Har ikke klart å bruke opp dekkene på 2 uker... :P Så jeg har de samme dekkene som deg, Pirelli P7.

Jeg er helt enig med deg, det er litt for mye støy fra dekkene, men på en annen side så har jeg opplevd værre støy fra andre dekk igjen, så jeg klarer å leve med akkurat dette uten at dette plager meg nevneverdig. Jeg har 235/40-19 profil på dekkene. :)

Skrevet (endret)
19 minutter siden, Core2Duo skrev:

"Som jeg fikk prøvd i 2 uker før jeg måtte bytte om til vinterdekk igjen" skulle det ha stått. Har ikke klart å bruke opp dekkene på 2 uker... :P Så jeg har de samme dekkene som deg, Pirelli P7.

Hehe, da misforstod jeg deg litt, jeg trodde jo ikke at du hadde slitt de ut, men oppfattet det slik at du byttet de til noe bedre enn de som fulgte med bilen :) 

Har lest om noen som skriver at 19" støyer mindre enn 18" når det gjelder de medfølgende Pirelli dekkene, det synes jeg personlig høres litt merkelig ut, at dekk med lavere profil og hardere dekksider skal støye mindre, men det er som sagt kun hva jeg tror........... 

Joda, jeg har da vært borti billige dekk som støyer mer jeg også, men forventningene til et godt merke som Pirelli var nok litt høyere enn hva de faktisk leverer for å være helt ærlig.........

Endret av Superb lll

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Takk for det @Sjåføren 🙂 Har tittet innom forumet, men ikke vært aktiv siden jeg byttet over til et annet merke i fjor høst, blir nok litt mer aktiv til tider etter at jeg har mottatt bilen. Ja bilen virker meget bra, var svært behagelig å kjøre. RS har 4-hjulstrekk og er vel den utgaven av Skoda som har mest krefter, selv om det er mer enn nok i hverdagen, så er det jo veldig lite i forhold mange andre elbiler. Den er jo egentlig meget rask fra 0-100km/t om en tenker noen få år tilbake i tid, men blir jo likevel regelrett «parkert» av svært mange andre i dag. Den utviklingen går meget fort i dag, prøvekjørte Tesla M Y Juniper Performance tidligere i uken, og der var det 0-100km/t på 3,5 sekunder. Ingen som trenger dette i hverdagen selvfølgelig, men Norges desidert mest solgte bil har altså slike «ess i ermet» for dem det betyr mye for. Etter snart 1 år med elbil, så må jeg bare si at det fungerer helt utmerket for min del. Synd jeg ikke gikk over til elbil tidligere, men var lenge meget skeptisk og synes de alle sammen hadde altfor kort rekkevidde etter hva jeg var vant til fra før med mine bensin/diesel biler.  Rekkevidde er jo ikke noe jeg tenker på engang lengre, det som er mye mer interessant er jo ladehastigheten når en først stopper for å ta en pause. Der er jo ikke Enyaq noen racer, verken i hvor høy effekt den kan ta i mot (max 185kW), eller hvor fort det går. De beste elbilene har i dag 800V DC og lader med +/- 400kW, og da går det virkelig unna. Men det er ikke noe jeg har behov for til mitt bruk, men at det er et viktig punkt for mange andre i hverdagen forstår jeg veldig godt. 99% av min lading gjør jeg hjemme i garasjen, så har kun prøvet hurtiglading 3-4 ganger i løpet de 10 mnd jeg har hatt elbil, trengte det ikke da heller, men det var bare for å ha prøvet det slik at en har litt erfaring den dagen en skulle ha et konkret behov. Dessverre så er tilhengervekten den kan dra svært begrenset (1.200kg). Jeg vet at det kommer versjoner i 2026 som får øket det til 1.800kg, og det vil jo ble vesentlig bedre. VW id4 GTX 2026 mod. har allerede fått øket det til 1.800kg. Så det er høyst usikkert om bilen jeg har bestilt kommer med 1.800kg hengervekt, men nå drar jeg aldri på campingvogn eller andre store/tunge tilhengere, så for min del er det ikke et problem uansett. 21'' sommerhjul kler den bilen veldig godt synes jeg, og det sammen med DCC (adaptivt understell), så blir det en bil som sitter ganske bra på veien. Har 21'' sommerhjul på den jeg har i dag og 20'' vinterhjul, og det er helt uproblematisk. Det som virkelig er behagelig med denne typen bil er jo hvor stille og rolig det er, billige driftskostnader, effekten/dreiemomentet er der umiddelbart og har jo nm i massevis. Er ferdig oppvarmet på under 5 min, og det kan også gjøres i en lukket garasje. Men elbil passer selvsagt ikke til alle, selv om det blir flere og flere elbiler på markedet som gjør at det nå er vanskelig å ikke finne noe som passer. Men enkelte bor slik til at det ikke er mulig med hjemmelading og at det er langt til en ladestasjon, mens andre drar på store campingvogner, båthengere, etc, og det er klart at da er det ikke like bra med elbil. Med tung tilhenger/campingvogn etter en elbil, så forsvinner strømmen fort, og da må det lades desto oftere. Kulda gjør jo også sitt med tanke på rekkevidde, så er det greit å ha litt størrelse på batteriet. En ting er i hvert fall helt sikkert, jeg har eid min siste bil som det må fylles bensin/diesel på 😉
    • Wow, gratulerer! Så kjekt å ha deg tilbake igjen. Vi får ta opp igjen tråden, men det har vært temmelig stilt på forumet det siste året. Spennende bil du har gått for. 21" sommerstørrelse  er heftig. Jeg er ikke så veldig i elbil verdenen, har RS 4-hjulstrekk? Du har ikke campingvogn eller tung henger du skal dra på?
    • Da er jeg på vei tilbake til Skoda igjen, gresset er definitivt ikke grønnere på andre steder i VAG universet. Har nå bestilt en, Skoda Enyaq RS 2026 Graphite Grey metallic MAXX 21'' Vision antrasitt sommerhjul Svingbart tilhengerfeste Bagasjeromspakke Delingsnett Skvettlapper foran 20'' Neptune sort/polert vinterhjul Levering forespeilet i desember 2025 Skal bli artig å være en del av Skoda «universet» igjen 🙂
    • Hei!   Har en trofast Yeti Adventure med 348.000 km på telleren. Den begynte å bruke mye kjølvæske, som viste seg at det var sprekk i kjølerøret: Det er det vistnok ikke lagervare hos Møller, og verkstedet vet ikke når de kan få tak i det. OE nr: Kjølerør 03L 121 151 L. Noen som har erfaring med dette, eller kan det røret tettes/sveises?  mvh Bjørn H Bergseth    
    • Leter meg grønn og blå etter bilbur til hunden som og passer i vår Skoda Octavia 2014 modell.  Hund str stor, som en stor schäefer eller stor boxer, han er nesten 70 cm i skulderhøyde. Finner ikke bur som både passer han og bilen. Har nedsenket bagasjerom.  Noen som har erfaring eller tips?
    • Litt sent svar... Har hatt to stk type III hvor sirkulasjonspumpa er defekt. Denne sitter under innerskjermen høyre side ved siden av Webastoen. Kjøpte begge på Autodoc. Hjelper ikke å slette feilkode på denne, den må "låses" opp på en feilkodeleser som takler det.
    • Skoda Superb 2011. Fra å fungere feilfritt har Columbus lyd- og navigasjonssystemet plutselig sluttet å virke. Verken skjerm eller knapper på sidene av skjermen responderer. Knappene på rattet til å styre lyd med er også døde. Eneste som virker er av/på-knappen og cd-spilleren ettersom den starter automatisk. System-reset med knapper fungerer ikke ettersom knappene er blitt inaktive. Har noen tips til noe som kan forsøkes?  Om systemet er kaputt er det dyrt å kjøpe ny Columbus, og å kjøpe brukt innebærer risiko for at det samme skjer igjen. Vet noen om alternative lydsystemer som passer inn fysisk?  
    • Har kjøpt en Superb 2013 mod diesel som  ligger inne med noen feil koder og cruis kontroll som ikke virker. Feilkodene som kommer og som ikke kan slettes er  B121112 B115411 U000200 B105F13 B111A13 P056800 U11300 Har hørt at feil koder kan medføre at blant annet cruis kontrollen ikke virker. Mener å huske at jeg hadde samme feilen på en Golf jeg hadde for noen år siden men klarer ikke å huske hva løsningen blei men den fungerte på slutten. Kan noen komme med tips.
    • Hei! Jeg har problemer med min Skoda octavia 2014 modell 4x4 diesel    har fått opp en blinkende lampe som tydeligvis skal være forvarmer dieselmotor. Så kom vanlig motorlampe opp så bilen går i nødmodus. Har fått opp 2 feilkoder som jeg legger ved her på bildet. Er det noen som har noen tips til hva jeg kan gjøre? 
    • Hei! Jeg har fått samme varsel på Skoda Octavia 2019 mod. Det kom på vei til hytta, men var borte dagen etter. På hjemveien etter ca en time kom det tilbake igjen, og etterhvert virket kun oddetalls-gir. Skoda-verkstedet har ikke tid før om to uker. Kan bilen brukes som normalt (korte turer) fram til det...?
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...