Gå til innhold
Kingbee

1.4TSI 150 DSG vs 1.8TSI 180 DSG


Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sliter med å bestemme meg for hvilken jeg skal gå for.

Har fått innspill fra @Superb lll, noen flere?

Er en familie på to voksne og to (snart) tenåringsbarn.

Kommer ikke til å kjøre med henger/vogn.

Er jo litt skeptisk til 1.4, men leser mye godt om den rundt på nettet.

Noen mener også at den gjør 1.8 overflødig.

Skrevet

Siden jeg skrev i din forrige tråd @Kingbee, så har jeg faktisk prøvet en Superb med 1,4/150hk TSi motor, og vi var da 2 voksne. Og den motoren ville definitivt ikke jeg hatt, den oppleves undermotorisert i forhold til den jeg har selv. Da hadde jeg ikke med mine tenåringer, og vi hadde heller ikke noe i lasterommet i det hele tatt, og der pleier vi å ha med noe treningsbagger, handleposer med varer, etc, demo bilen hadde heller ikke reservehjul og jekk som jeg har i min. Likevel så føltes 1,4 literen treg og seig i forhold til den motoren jeg har.

Nå skal jeg legge til at min bil har «sluppet opp» (har kjørt 20.350km med den nå på 9,5mnd), og den vi prøvde hadde kun kjørt 2.500km. 

En bil med størrelse som Superb har bør etter min mening ha en større motor enn 1,4 ltr, i hvert fall om du ofte kjører med flere personer i bilen og har med deg noe i lasterommet. Ekstra vekt/bagasje merkes veldig fort med den motoren, men igjen, det kommer jo helt an på hva en trenger og har behov for også. Jeg beskriver bare mine opplevelser etter å ha prøvet begge motorene nå.

1,4/150hk motoren var mer «masete», giret mye oftere ned når motbakkene kom, lå ofte et gir lavere enn hva min bil velger og det gir jo igjen et høyere turtall, med full bil så vil det bli enda mer merkbart. Det vil også gjøre mer med forbruket om en hele tiden belaster motoren mer og oftere får et høyere turtall.

Men hva som betyr mest for deg og ditt behov/kjøremønster @Kingbee er det ikke enkelt for andre å si så mye om. Jeg kom som tidligere nevnt i din forrige tråd fra en Golf stasjonsvogn (2014) med forgjengeren av den motoren du vurderer (1,4/140hk), og i den bilen så passet den meget bra, men i en Superb (og Passat) så synes jeg den er for liten om en skal være 4 personer og ha med seg noe i lasterommet. Kjører en mest alene (type firmabil) og ikke har noe særlig med seg så kan 1,4/150hk være et greit valg, men jeg synes ikke den er det rette valget som familiebil av denne størrelsen.

Skrevet (endret)

Jeg har kjørt både Octavia og Superb med 1.4l, og det var triste greier selv uten passasjerer og pikk pakk. Fikk min nye Scout denne uka med automat, 180 hk/280Nm. Går som ei kule. Ville ikke spekulert

Endret av Scout
Skrevet (endret)

Takker for innspill. Det er 1.8 jeg i utgangspunktet ønsker, og det er den jeg har fått pris på. 

Mange går for 1.4 i UK! men de har jo ikke 1.8 der.

Endret av Kingbee
Skrevet (endret)

Høres ut som et smart valg det, jeg støtter absolutt opp om valg av 1,8/180hk til Superb @Kingbee  :) 

 

Om det er slik du skriver i UK at de ikke har 1,8/180hk versjonen, så er det nok ikke så rart at flere velger 1,4 versjonen, for neste steg på bensinmotorlista er jo da en 2,0/220hk og det vil jo bli en vesentlig høyere pris.

Skulle jeg kjøpt meg ny Superb i dag, så er det mer nærliggende for meg å velge 2,0/220hk versjonen enn 1,8/180hk versjonen som jeg har fra før av. 1,4/150hk er ikke et alternativ jeg hadde vurdert en gang, men mine valg skal selvfølgelig ikke forme andre sine valg. Dette må prøves av den enkelte og da i slike situasjoner en skal bruke bilen, ikke bare en tur rundt bygget til forhandleren og tilbake igjen. Det blender de fleste, bilen bør lånes en hel helg med den motoren en vurderer, og så ta med det en normalt kjører med eller fyll den opp slik at en også får et visst inntrykk av hvordan det vil være.

Noe jeg glemte i forrige innlegg, var at på 1,4/150hk bilen jeg fikk prøve så forsøkte jeg også med en henger etter, og undermotoriseringen var helt tydelig etter min mening og etter hva jeg er vant til fra min egen bil.

 

Kan jeg spørre hvilken bil og motor du har fra før av @Kingbee

Slik at en vet litt mer hva du er vant til og hva du kan forvente i av en 1,4/150hk Superb i forhold til hva du har fra før av :) 

Endret av Superb lll
Skrevet

Etter å ha kjørt undermotoriserte biler i alle år var det en sann fornøyelse å kjøre Octavia med 1,8 TSi. Nå slipper du hente rennfart for å ta forbikjøringer, bare å legge seg ut å gi bånn gass så er du forbi på 1-2-3. Relativt rimelig i drift er den også selv med 4x4 og DSG.

Skrevet
2 timer siden, Kingbee skrev:

Sendte deg en pm @Superb lll, men jeg kjører en gammel Galant så jeg er ikke så godt vant...

Jeg har sendt deg en ny PM @Kingbee :) 

 

Men som også både @Scout og @CitizenX skriver her, når det gjelder valg av TSi motor til Skoda Superb, så bør den minst være 1,8/180hk, ellers så føles den fort seig, treg og undermotorisert ut etter min mening også. Og enda mer merkbart blir det når det er flere personer i bilen og skal ha noe i lasterommet i tillegg som jeg har nevnt tidligere.

 

Lykke til med valg av bil og motor @Kingbee :) 

Skrevet

Jeg har ikke prøvd 150hk tsi, 1,4l.... men kan ikke skjønne annet enn att det må bli altfor lite... hestekrefter er en ting, men moment pga så voldsomt liten motor kombinert med hestene blir da veldig lite i en så stor bil? Tror som de fleste andre over skriver, att 180hk motoren må bli ett minimum på en såpass stor bil... spesielt med tanke på 2 voksne og 2 store barn....

Skrevet

Akkurat dette er litt pussig @Salcin for det er nøyaktig det samme momentet i begge motorene (250nm), men de kan likevel ikke sammenlignes i det hele tatt. Det er et vesentlig bedre «bunndrag» i 1,8 literen, og den er merkbart friskere, sterkere og takler mer vekt på en helt annen måte.

Nå har opprinnelig 1,8/180hk motoren et helt annet moment (320nm), men som jeg har nevnt i noen innlegg tidligere, så har Skoda begått en stor feil når de valgt DSG 7 kassa i kombinasjon med denne motoren. For DSG 7 setter en begrensning til 250nm, og dermed så er motoren tunet ned fra 320nm ----> 250nm (på papiret), men  det stemmer nok ikke helt i praksis kjennes det ut som. For 1,8/180hk yter som nevnt noe helt annet enn hva 1,4/150hk gjør. Skal en ha 1,8/180hk versjonen med 320nm så må en velge manuell girkasse, men den leveres ikke i Norge...........

Så ja det er helt riktig det du skriver her, det er lite med 1,4/150hk om en skal ha med seg 4 personer og bagasje, for en som stort sett kjører alene så er det jo en helt annen sak..

Hadde jeg byttet bil nå, så hadde valget blitt 2,0/220hk (350nm) den saken er helt klar, og det basert på snart 10 mnd kjøring og over 20.000km med en 1,8/180hk motor. Men det er jo ikke så enkelt eller lurt å overføre sine egne synspunkter og behov på andre personer, det må de velge selv. Så det beste er definitivt å prøve begge versjonene slik en skal bruke dem i hverdagen, men problemet er at det nesten ikke finnes noen 1,8/180hk demvogner, for de fleste har som regel diesel, eller en helt annen TSi motor

Skrevet

Det er riktig at det virker lite med "bare"  1400 ccm motor. Men å basere et råd KUN utifra motorvolum er helt feil, spesielt når man ikke har prøvd. Mange her har sagt at Superben virker undermotorisert, men se på tallene: det er snakk om 150 vs 180 hk. 1,4-motoren er lettere enn 1,8 TSI, fullt moment på 250 Nm og flat kurve mellom 1500-3500 o/min. Toppfart 218 km/t og 0-100 går på 8,9 sekunder. En tilsvarende motor i Octavia er skrytt opp i skyene, og den er ca 80 kg (altså én person) lrttere. Dessuten har 1,4 'n i Superben den mest moderne versjonen med ACT, dvs sylinderkutt. Et system for å kutte ut bensintilførselen til to sylindre hvis det ikke er behov for kraften. Det er helt sømløst og ingen merker noe som helst av det, annrt enn at det sparer bensin.

Så ikke avskriv 1,4 TSI'n. Selv om man alltid har lyst på mere krefter, så er det kanskje mer enn nok. Prøv hvis du kan og vurder utifra behov, lommebok og ønsker. Bil er dyrt og noen kan ønske å putte på mere utstyr enn å ta en motorsterkere variant.

Skrevet (endret)

Som jeg også har nevnt flere ganger, 1,4/150hk er en flott motor, og det hele kommer an på bruks -og kjøremønsteret til den som skal ha bilen.

Jeg hadde 1,4/140hk i min Golf st.vogn 2014 modell, og kjørte nesten 35.000km med den før jeg byttet over til Superb. I Golfen så var det en absolutt en motor som passet meget godt til bilen, billig og fin å kjøre med var den også Så 1,4 literen er en motor jeg kjenner godt fra egenerfaring selv om den da hadde 10 hk og 10nm mindre.

Men jeg har prøvet den nye 1,4/150 hk motoren både i Passat og i Superb, og er det en firmabil hvor en kjører mye alene og ikke skal ha med seg noe særlig, så er det et helt greit valg og vel så det. Det er heller ikke umulig å ha den om en kjører med med fullastet bil heller, men da har en merkbart mindre motorressurser når motbakkene kommer eller en har behov for en rask passering/akserelasjon, og enda mer merkbart blir det med en henger etter. Så nei, 1,4/150hk motoren er ikke en motor jeg synes passer så bra i Passat eller Superb om en kjører med mye i bilen og skal ha med seg en henger etter i ny og ne, og det er noe jeg sier etter hva jeg selv har prøvet.

Helt frivillig hvordan en vil prioritere med utstyr eller motor, det er jeg helt enig med deg i :) 

Men hva som kommer frem i lab.tester og på flat bane som ofte fabrikkene tester sine biler på, er noe helt annet enn hvordan det fungerer i praksis. Momentkurven er også helt annerledes, for 1,8/180 så kommer det allerede ved 1250 rpm og varer til 5000 rpm, mens for 1,4/150 så kommer det ved 1500 rpm og varer til 3500 og maks ytelse for hk ikke kommer før 5000 rpm. Mens momentkurven for 1,8/180 holder seg helt til 5000 rpm hvor maks ytelse for hk kommer ved 5100 rpm, så den er ganske overlegen på hvor den henter kreftene og ikke minst også på hvor lenge en har dem. Og mellom 1,4/150 og 1,8/180 skiller det 60 kg (for stasjonsvogn og begge har DSG 7 kasse).

Så ja, jeg er helt enig, 1,4/150hk er en meget flott motor med gode specs, men den passer ikke så godt i en stor fullastet bil (og evt en henger etter), men hvilket kjøremønster enhver har er jo noe helt annet. Og det er med last i bilen jeg uttaler meg, for det er slik jeg bruker og kjører med vår bil.

 

Skjermbilde 2017-01-08 kl. 13.04.20.png

 

 

 

Endret av Superb lll
Skrevet (endret)

Kjøpte selv 1,8 når jeg handlet bil høsten 16.

Om det er nødvendig er en helt annen sak.  Jeg er så gammel at jeg fortsatt mener volum på motorer er bra både mht bruk og varighet det var hovedårsaken til valg av 1.8 literen. Pluss at ekstra kostnaden ikke var særlig mye i total kostnadene.

I mitt daglige bruk i nærområdene der jeg bor er det ikke fartsgrenser over 70 km og de skulle jeg klare å følge også med minste motor selv med både folk i bilen og henger på.

For en halv mannsalder så var hele familien den gangen 3 stk på tur til sørlandet med en 3 sylindret Daihatsu charade som jeg tror hadde ca 38hk, gikk fin det også, 

Så å konkludere med at 1,4 150hk er for lite kan kanskje være drøyt, men må innrømme at 1,8 i Octavia føles morsomt når en akselerer eller en skjelden gang kjører forbi. Har ikke prøvd samme bil med 1,4 hadde derimot en Audi A6 med 2.0 140 hk og følte aldri at jeg hadde brukt for mer. Dette var en diesel motor til info.

Må også bekjenne at 1.8 sett opp mot mitt kjøre mønster er helt ovekill da jeg aldri kjører over fartsgrensene og normalt bare siger rundt i nærområde hvor jeg trives godt mellom 60 og 70 km da veiene er av god vestlandsstandard :-)

Valgte også badroad og normal dekkstørellse noe som er helt konge sett opp mot Audien som gikk på 18" felger som bare medførte mer støy og sporing.

min anbefaling er ikke å ha dekk med mindre enn 55 profil så lenge en hovedsakelig kjører i Norge 

Endret av Helge
Skrevet (endret)

Avgjørelse tatt, og ny bil bestilt. Det ble til slutt en L&K 1.8 TSI DSG kombi business grey med følgende utstyr :

Svart skinn, ryggekamera, bakrutevisker, baksetepakke, multiratt m/paddles&varme, reservehjul, solgardin bak og sideruter, varme frontrute, folie lastekant, skvettlapper f&b, tosidig bagasjeromsmatte og 17" Zeus antrasitt m/Continental vinterdekk.

Så nå er det bare å vente til våren.

Endret av Kingbee
Skrevet (endret)
På 8.1.2017 den 15.00, Helge skrev:

Kjøpte selv 1,8 når jeg handlet bil høsten 16.

Om det er nødvendig er en helt annen sak.  Jeg er så gammel at jeg fortsatt mener volum på motorer er bra både mht bruk og varighet det var hovedårsaken til valg av 1.8 literen. Pluss at ekstra kostnaden ikke var særlig mye i total kostnadene.

I mitt daglige bruk i nærområdene der jeg bor er det ikke fartsgrenser over 70 km og de skulle jeg klare å følge også med minste motor selv med både folk i bilen og henger på.

For en halv mannsalder så var hele familien den gangen 3 stk på tur til sørlandet med en 3 sylindret Daihatsu charade som jeg tror hadde ca 38hk, gikk fin det også, 

Så å konkludere med at 1,4 150hk er for lite kan kanskje være drøyt, men må innrømme at 1,8 i Octavia føles morsomt når en akselerer eller en skjelden gang kjører forbi. Har ikke prøvd samme bil med 1,4 hadde derimot en Audi A6 med 2.0 140 hk og følte aldri at jeg hadde brukt for mer. Dette var en diesel motor til info.

Må også bekjenne at 1.8 sett opp mot mitt kjøre mønster er helt ovekill da jeg aldri kjører over fartsgrensene og normalt bare siger rundt i nærområde hvor jeg trives godt mellom 60 og 70 km da veiene er av god vestlandsstandard :-)

Valgte også badroad og normal dekkstørellse noe som er helt konge sett opp mot Audien som gikk på 18" felger som bare medførte mer støy og sporing.

min anbefaling er ikke å ha dekk med mindre enn 55 profil så lenge en hovedsakelig kjører i Norge 

 

Du skriver mye fornuftig her @Helge , men det er likevel ikke alt jeg er 100% enig i, fordi jeg kjører på helt andre veier enn deg :) 

 

Om det var mine innlegg du siktet til når du skriver konkludere med at en 1,4 liter blir lite, så ja for min del så er det det, men det poengterer jeg ganske klart også, at det kun er mine behov jeg snakker om. Vil bare legge til at ikke noe av det jeg har skrevet har noe med fartsgrenser eller å kjøre fort å gjøre, for å kjøre fort er heller ikke noe jeg gjør. Det handler om å ha de kreftene (ikke fartsressursene) en trenger når bilen er lastet opp med et fullt bagasjerom og min. 4 personer slik min er ca 80% av tiden (og ofte også en henger etter), uten å måtte «presse» bilen/motoren. Selv 1,4/125hk utgaven som også selges til Superb er mer enn nok til å bryte samtlige fartsgrenser i Norge, men det er jo ikke det som er poenget.

 

På Vestlandet har jeg aldri vært og heller da ikke kjørt bil der selvfølgelig, så hvilke forhold og veier du kjører på er nok ganske forskjellig i forhold til de jeg kjører på, så det er derfor jeg skriver at det fungerer kjempefint for min del med 45 profil og 18" hjul for både sommer og vinter. Kunne godt vært lavere også, men det har jeg valgt å ikke gjøre. Ikke det minste problem med 235 bredde hverken sommer eller vinter heller, for slette veier som jeg stort sett kjører på sporer det ikke på. Hadde jeg bodd og/eller ofte kjørt bil på Vestlandet så kan det godt hende at jeg hadde valgt akkurat som deg jeg også, men på relativt slette veier i tettbygde sentrale strøk på Østlandet så blir behovet helt annerledes. 

Superb oppfører seg ganske annerledes enn Octavia på veien, for den gynger og duver som et «slagskip» en setter DCC understellet i Normal eller Comfort, derfor har min stått i Sport modus siden jeg kjøpte den, og enda mykere vil den bli om en også skal ha en høyere profil på dekka. Noen vil ha Sportsunderstell for å ha bilen både lavere og stivere, mens andre foretrekker Bad Road understellet fordi de vil ha en høyerer bil og muligheter for bedre fremkommelighet. Styringen står også i Sport, for ellers så blir styringen (etter min mening) altfor lett og lite responsiv, mens DSG kassa har jeg knapt hatt i Sport, for det er ikke nødvendig for mitt kjøremønster.........

 

Så å sette en standard/fasit/konkludere med noe som passer for andre enn sitt eget behov går ikke, til det så har vi alle helt forskjellige behov, kjøremønster, veier vi kjører på, hva vi har med oss og skal ha plass til, det er vel også derfor det finnes såpass mange forskjellige valg av modeller, motorer, understell og dekk/felg str. bl.a.. :) 

 

Vi kan nok trygt enes om en ting @Helge, og det er at vi har så forskjellige behov og forhold/veier vi kjører på at vi kun kan sette en fasit for oss selv og ingen andre. Mitt oppsett av understell og valg av hjul passer definitivt ikke for deg hvilket jeg også har full forståelse for, og ditt oppsett med dekk og understell passer ikke for meg. Dvs det hadde jo passet for meg, men jeg trives ikke med et slikt oppsett her jeg bor og kjører bil. Men likevel så har vi jo begge rett med tanke på hvordan vi har valgt og prioritert i forhold til hva vi trives med og føler vi har behov for, men det behøver jo ikke passe for noen andre :) 

 

å ja, jeg har hatt mange små både biler og motorer jeg også, og har alltid kommet frem dit jeg skulle, men det er med ymse kjøreglede, plass og komfort........ ;) 

 

 

1 time siden, Kingbee skrev:

Avgjørelse tatt, og ny bil bestilt. Det ble til slutt en L&K 1.8 TSI DSG kombi business grey med følgende utstyr :

Svart skinn, ryggekamera, bakrutevisker, baksetepakke, multiratt m/paddles&varme, reservehjul, solgardin bak og sideruter, varme frontrute, folie lastekant, skvettlapper f&b, tosidig bagasjeromsmatte og 17" Zeus antrasitt m/Continental vinterdekk.

Så nå er det bare å vente til våren.

Gratulerer med en fin bil, et flott oppsett og mye fint ekstra utstyr @Kingbee :) 

Varme i rattet er noe jeg virkelig misunner deg, men det var dessverre ikke en mulighet på 2016 modellen. Jeg skulle gjerne hatt gir-paddles på rattet jeg også, men det glemte jeg å krysse av for før produksjonsdatoen på bilen var satt, men det får jeg bare skylde meg selv for..

Ellers så synes jeg du har satt sammen en meget flott bil, så får en bare håpe at du ikke synes ventetiden blir for lang........... :) 

Endret av Superb lll

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Når jeg prøver å åpne bakluken, klikker det bare i løsen, men den åpner ikke. Noen som har vært borti lignende problem?
    • Jeg er fleksibel. Interresert i å få gjort dette før vinteren, så hele østlandet er interresant. 🙂   
    • Er nok lurt å skriva kor hen i landet du befinner deg.. Men om du ikkje tenker å.gå til Møller, blir det å spør lokale verkstader der du bur.
    • Hei igjen.. Min Skoda Yeti Adventure treger å få byttet varmeapparat register/varmeveksler. Noe som vet hvem som kan utføre dette til en ok pris?  mvh Bjørn H 
    • Jeg kan ikke gi id4 skylda for at jeg har en ødelagt kropp/rygg, men setene er det definitive endepunktet for den bilen nå. Det har også vært noen utfordringer med den, har byttet hovedskjermen etter gjentatte ganger hvor den «frøs» og ikke lot seg betjene i det hele tatt. Da fungerte heller ikke stemmestyringen, samt at mange andre ting får en ikke da betjent/justert i det hele tatt. I tillegg så har den noen ganger mistet all data forbindelse og gps, slik at bilen etter kartet da har låst seg langt ute i Skagerak. De haptiske knappene på rattet er heller synes jeg mindre og mindre om, og spesielt vinterstid når en kanskje har på seg et par tynne hansker, så er det jo nesten håpløst å betjene noe som helst. Savner også at det er flere fysiske knapper, for det meste må jo betjenes fra skjermen. Appen synes jeg også var et veldig tilbakeskritt i forhold til Skoda sin, der kunne jeg følge med på forbruk, kjørelengder på turer, etc, mens på VW sin er det jo omtrentlig ingenting som kan leses av. Vinterstid var det vanskelig å sette i gang varmepumpa gjennom appen, fordi den ikke fikk kontakt med serveren (forsåvidt kjent VAG problem). Skoda Enyaq RS har mer av det jeg savner i VW id4, samt seter som er bedre tilpasset til mine utfordringer. Type SUV må jeg ha pga helsa, jeg må inn i bilen, ikke ned. Jammen ikke greit å bli gammal «kæll» skal jeg si deg, hehe   Fronten er jeg helt enig med deg i @Marius, den er den direkte årsaken til at jeg ikke valgte Enyaq sist jeg byttet bil. Liker ikke den forrige fronten i det hele tatt, og det hjalp heller ikke når «Crystal Face» grillen kom, den er for dominerende i mine øyne. Men smaken er heldigvis forskjellig   Om kvaliteten er bedre gjenstår jo å se, de er jo bygget på samme plattformen, og deler jo mange komponenter og programvare. VW id7 er en veldig flott bil, det er det ingen tvil om.  Den er både stillig og romslig, og har et fint design i mine øyne. Fikk du med deg «oppgraderingen» av tilhengervekten til 1.800kg? Skoda Enyaq skal også få den i løpet av høsten etter hva jeg har forstått, men mulig min blir produsert før det er tilgjengelig. Fikk opplyst produksjonsuken i går, og den er i uke 45, så da er det mulig bil levering i første del av desember om transporten går etter planen. Ja Enyaq RS ble kostbar og valgt ekstrautstyr gjør også sitt med totalprisen, bare vinterhjul er det over 43.000,- for på kontrakten. Vi fikk et meget godt tilbud på den nye bilen og mye av ekstrautstyret, men desto dårligere innbytte pga sterkt nedsatte priser og kampanjer på helt nye id4. Så kan en jo sette sammen regnestykket slik en ønsker, det er uansett mellomlegget som sier hva jeg må betale.... Håper du får en bedre opplevelse og mindre feil på din VW id enn det jeg har hatt så langt. Altså ikke noen graverende feil, likevel ganske irriterende når en ikke får gjort noe med verken lydanlegg, adaptivt understell, etc, for det må gjøres på en skjerm som ikke fungerer.
    • Det var jo synd du ikke følte deg til rette i ID4, for det er jo knall bil det også, såvidt jeg har skjønt. Ikke prøvd. da jeg ikke ønsker "SUV" ... Derfor jeg gikk for en ID7 denne gangen. Også pga Skoda ikke hadde noe alternativ.  Tesla var ikke noe alternativ for min del heller, for mye problemer med de bilene der. Har jeg inntrykk av i hvertfall.  Enyaq RS er knall bil sies det Den blir du nok HELT sikkert fornøyd med. Liker nye "trynet" til Skoda. Tøft! Syntes Enyaq RS blir noe dyr med "Alt" utstyr. Kommer vel tett oppmot 700k vel. ID7 kom på litt over 600k. Holder i massevis det også egentlig, men... Det er vel slik prisene er i dag. Fikk en veldig god innbytte pris på Superb'en. Så, da var prisene litt enklere å svelge! 
    • Takk for det @Marius   Jeg fant meg rett og slett ikke til rette i id4, setene passer ikke min rygg/kropp som har fått litt for mye «juling» i jobb, så da er jeg nødt til å gjøre noe med det. Fant to biler som kunne være bedre, så prøvde Tesla M Y Juniper Performance først. Det var jo en fin bil med heftige prestanda for å si det litt forsiktig   Den gikk som et uvær, hadde ganske gode seter, men traff likevel ikke helt 100%. Den neste var Skoda Enyaq RS, og der traff setene godt i forhold hvilke utfordringer jeg har med rygg. Så da valgte vi å bestille en slik. Volvo er jo også kjent for gode seter, men jeg synes at EX40 er litt gammeldags og nesten litt utdatert med tanke på hvor gammel den faktisk er (som XC40). Ikke 100% overbevist etter alle skriverier den siste tiden heller. Id7 er jo en fantastisk bil, den er dessverre litt for lav for meg, og setene er heller ikke de rette. Men jeg har kjørt litt id7, og det er virkelig en bil som tiltaler meg. Synd kroppen er som den er, for det setter dessverre mange biler og bilmerker ut av bildet. Det viktigste @Marius er faktisk at bilen passer til de behovene en har i hverdagen, ikke hvilket merke den har i grillen. Det er så mange samarbeid mellom forskjellige bilmerker i dag, at det er nesten håpløst å følge med på alt sammen. Så der har du gjort et godt valg vil jeg tro  
    • Hei, Noe sent svar! Her ser det ut som du må ut av landet for å ta få tak på dette. f.eks  https://www.skoda-parts.com/spare-part/03l121151l-connecting-pipe-european-union-52036.html Dette kan helt sikkert sveises også, da det er kun er kjølevæske. Men, kanskje litt jobb å få ut?
    • Hei, Velkommen tilbake til forumet!  Jeg har også vært veldig stille og ikke altfor ofte innom her fortiden. Gratulerer med bestilling av ny bil! Du blir helt sikkert fornøyd!   Jeg kvittet meg med Superb'en i juni, Ikke for det jeg var misfornøyd. Men, hadde hatt den altfor lenge i forhold til planen! Da Skoda ikke hadde så mange alternativer iforhold til det jeg jaktet på, så endte jeg faktisk opp med en VW ID7 GTX Exclusive -25 modell. Hentet ut 17.Juni. Meget fornøyd til nå, med både rekkevidde og ladehastigheter på litt lengere turer!   Har passert 6000km nå.. Så ikke voldsomme mengder
    • Takk for det @Sjåføren 🙂 Har tittet innom forumet, men ikke vært aktiv siden jeg byttet over til et annet merke i fjor høst, blir nok litt mer aktiv til tider etter at jeg har mottatt bilen. Ja bilen virker meget bra, var svært behagelig å kjøre. RS har 4-hjulstrekk og er vel den utgaven av Skoda som har mest krefter, selv om det er mer enn nok i hverdagen, så er det jo veldig lite i forhold mange andre elbiler. Den er jo egentlig meget rask fra 0-100km/t om en tenker noen få år tilbake i tid, men blir jo likevel regelrett «parkert» av svært mange andre i dag. Den utviklingen går meget fort i dag, prøvekjørte Tesla M Y Juniper Performance tidligere i uken, og der var det 0-100km/t på 3,5 sekunder. Ingen som trenger dette i hverdagen selvfølgelig, men Norges desidert mest solgte bil har altså slike «ess i ermet» for dem det betyr mye for. Etter snart 1 år med elbil, så må jeg bare si at det fungerer helt utmerket for min del. Synd jeg ikke gikk over til elbil tidligere, men var lenge meget skeptisk og synes de alle sammen hadde altfor kort rekkevidde etter hva jeg var vant til fra før med mine bensin/diesel biler.  Rekkevidde er jo ikke noe jeg tenker på engang lengre, det som er mye mer interessant er jo ladehastigheten når en først stopper for å ta en pause. Der er jo ikke Enyaq noen racer, verken i hvor høy effekt den kan ta i mot (max 185kW), eller hvor fort det går. De beste elbilene har i dag 800V DC og lader med +/- 400kW, og da går det virkelig unna. Men det er ikke noe jeg har behov for til mitt bruk, men at det er et viktig punkt for mange andre i hverdagen forstår jeg veldig godt. 99% av min lading gjør jeg hjemme i garasjen, så har kun prøvet hurtiglading 3-4 ganger i løpet de 10 mnd jeg har hatt elbil, trengte det ikke da heller, men det var bare for å ha prøvet det slik at en har litt erfaring den dagen en skulle ha et konkret behov. Dessverre så er tilhengervekten den kan dra svært begrenset (1.200kg). Jeg vet at det kommer versjoner i 2026 som får øket det til 1.800kg, og det vil jo ble vesentlig bedre. VW id4 GTX 2026 mod. har allerede fått øket det til 1.800kg. Så det er høyst usikkert om bilen jeg har bestilt kommer med 1.800kg hengervekt, men nå drar jeg aldri på campingvogn eller andre store/tunge tilhengere, så for min del er det ikke et problem uansett. 21'' sommerhjul kler den bilen veldig godt synes jeg, og det sammen med DCC (adaptivt understell), så blir det en bil som sitter ganske bra på veien. Har 21'' sommerhjul på den jeg har i dag og 20'' vinterhjul, og det er helt uproblematisk. Det som virkelig er behagelig med denne typen bil er jo hvor stille og rolig det er, billige driftskostnader, effekten/dreiemomentet er der umiddelbart og har jo nm i massevis. Er ferdig oppvarmet på under 5 min, og det kan også gjøres i en lukket garasje. Men elbil passer selvsagt ikke til alle, selv om det blir flere og flere elbiler på markedet som gjør at det nå er vanskelig å ikke finne noe som passer. Men enkelte bor slik til at det ikke er mulig med hjemmelading og at det er langt til en ladestasjon, mens andre drar på store campingvogner, båthengere, etc, og det er klart at da er det ikke like bra med elbil. Med tung tilhenger/campingvogn etter en elbil, så forsvinner strømmen fort, og da må det lades desto oftere. Kulda gjør jo også sitt med tanke på rekkevidde, så er det greit å ha litt størrelse på batteriet. En ting er i hvert fall helt sikkert, jeg har eid min siste bil som det må fylles bensin/diesel på 😉
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...