Gå til innhold
Core2Duo

Verdenspremiere 18. mai kl 19.00


Anbefalte innlegg

Skrevet

For de som er interesserte så kan dere få med dere verdenspremieren av Karoq som sendes live på Skoda.no torsdag 18. mai klokken 19.00. 

Mens vi venter på det har Skoda lagt ut et knippe detaljbilder som er verdt å få med seg, selv om det så klart ikke avslører så mye! :)

 

Skrevet

Ser spennende ut! Heldigvis har de tatt utgangspunkt i Kodiaq og ikke videreført Octavia FL fronten. Spent på hvilke motorer som kommer.

Skrevet
8 timer siden, Sjåføren skrev:

Ser spennende ut! Heldigvis har de tatt utgangspunkt i Kodiaq og ikke videreført Octavia FL fronten. Spent på hvilke motorer som kommer.

Ja, heldigvis, så kan vi som har Octavia være alene om den fronten, hehe

Blir vel samme motorer som alltid, er vel ikke mye utvikling å spore hos Skoda så lenge de alltid må henge etter VW?

Skrevet

Joda, den fronten er unik (for å si det slik)! :)

Det som er litt spennende med motorer er kombinasjoner med drivstoff, gearkasser og 4x4. F.eks ny 1,5 TSI med 4x4 med mulighet til både DSG og manuell. Og hva med hybrid?

Skrevet
11 timer siden, Sjåføren skrev:

Ser spennende ut! Heldigvis har de tatt utgangspunkt i Kodiaq og ikke videreført Octavia FL fronten. Spent på hvilke motorer som kommer.

Den FL fronten (Lykteplassering/utforming) gjør at bilen ser smalere ut enn den egentlig er.  Hvis en bil er høyere enn Oktavia i tillegg, vil dette forsterkes og designet vil bli ganske uharmonisk tror jeg

Skrevet (endret)

Jeg ser i det engelske Skoda-forumet at det ligger an til to bensin og tre dieselvarianter:

1,0 TSI, 115 Hk

1,5 TSI, 150 hk med sylinderkutt

1,6 TDI, 115 Hk

2,0 TDI, 150 hk

2,0 TDI, 190 hk

Selv om det hadde vært bra om det hadde vært en effektsterkere bensinmotor i denne, så er største spenningsmomentet hvilke motorer som kommer med 4x4 og hvem av dem som kan ha DSG (kanskje også den nye sterkere tørrclutch-DSG'n).

Interessant også at Karoq'en får full LED-hovedlyteknologi, digitalt dashbord og en masse nyttige førerassistenter. Hvis det stemmer at den vil få et bagasjerom på 521/1630/1810 ltr så er det jo endel større enn Yeti, og absolutt akseptabelt. 

Her kan man ane en ny storselger fra Skoda.

Endret av Sjåføren
Skrevet
3 minutter siden, Core2Duo skrev:

Det samme gjør jeg. Koblet til tv'n og greier :D 

Her også. Litt irriterende med like høy tysk og engelsk tale, flyter litt sammen.....

Skrevet

Dere får rapportere etter endt sending.

Har to små unger over alt her nå, fruen er på jentetur ?

Skrevet

For flere som er interesserte, så kan den følges her,

 

http://www.skoda-auto.no/models/karoq/pages/livestream.aspx?EDMGuid=c5b15719-2bbf-4627-9ad5-4cfb8a2bccd7

 

Er klar over at @Tor2r har lagt ved en link i første innlegget i tråden, men om noen har oversett den, så la jeg den ved her ;) 

34 minutter siden, Tor2r skrev:

Dere får rapportere etter endt sending.

Har to små unger over alt her nå, fruen er på jentetur ?

Sett borrelås i sofaen og plasser ungene der @Tor2r, da får du også fulgt med på sendingen, hehe ;):D 

Skrevet (endret)

Det var en fin, kompakt SUV, mye likt Kodiaq. Heller ikke ulik VW Tiguan, men med mye sterkere karaktertrekk. En bil som ikke er jordnær, men passe høyreist. En bil jeg kan bytte til etter Octavia'n.

Digitalt dashbord og masse elektroniske hjelpesystemer, og on-call ved uhell og problemer.

Det ble motorene jeg listet opp i en post lenger opp, men uten at det var nevnt om kombinasjoner med gearkasser og firehjulstrekk (noe den selvfølgelig får). Litt usikker på om 1,0 ltr, egner seg som 4x4.

Litt skuffende at det ikke var presentert noe live fra interiør, seter og bagasjerommet. F.eks hvordan er sittekomforten (bredden) for 3 i baksetet? Benplassen bak? Heller ikke fikk man noe inntrykk av utformingen av setene. Men et bagasjerom på 521 ltr. er absolutt nok på en kompakt SUV på ca. 4,3 mtr. Det så ut som det ble en forhøyning når baksetene var nedfelt, men de kunne tas ut (enkeltvis?).

Det kommer nok mere informasjon etterhvert.

 

Endret av Sjåføren
Skrevet

Ja noen personer i både forsete og baksete som «plass-referanse» hadde ikke vært så dumt.

Det som skuffer meg litt er mangelen på virtuell cockpit (digitalt instrumentpanel), og den nye bensinmotoren som sitter i Kodiaq 2,0/180hk TSi. Synes den hadde fortjent den motoren i tillegg, ser ikke helt hvorfor den ikke blir tilgjengelig når de leverer den med den største TDi motoren (2,0/190hk)...........

Selgeren jeg snakket litt med sammenlignet den litt med Nissan Qashqai når det gjelder fysisk størrelse, lasterom og beinplass, VW Tiguan virker et lite hår større/romsligere. Men dette var kun hva han har hørt gjennom Møller/Skoda konsernet, det er ingen bekreftede opplysninger!

Skrevet
15 minutter siden, Superb lll skrev:

Ja noen personer i både forsete og baksete som «plass-referanse» hadde ikke vært så dumt.

Det som skuffer meg litt er mangelen på virtuell cockpit (digitalt instrumentpanel), og den nye bensinmotoren som sitter i Kodiaq 2,0/180hk TSi. Synes den hadde fortjent den motoren i tillegg, ser ikke helt hvorfor den ikke blir tilgjengelig når de leverer den med den største TDi motoren (2,0/190hk)...........

Selgeren jeg snakket litt med sammenlignet den litt med Nissan Qashqai når det gjelder fysisk størrelse, lasterom og beinplass, VW Tiguan virker et lite hår større/romsligere. Men dette var kun hva han har hørt gjennom Møller/Skoda konsernet, det er ingen bekreftede opplysninger!

Virtuell cockpit, det er vel digitalt dashbord. Og det skulle den vel ha? Man kanskje ikke som standard?

Og en større bensinmotor hadde gjort seg ja. Spesielt når det er mye fokus på ikke-diesel. Jeg er som sagt skeptisk til den lille 1,0-motoren i en sånn bil. SUV'er skal liksom ikke være undermotoriserte.

Skrevet (endret)

Nei, det digitale dashbordet skal etter det jeg har blitt fortalt være en relativt kostbar affære som ekstrautstyr, men igjen, det er jo heller ikke bekreftet informasjon. Så jeg angrer egentlig litt på at jeg skrev det, for det er jo slik rykter og muligens feilinformasjon oppstår...............

Ja jeg er helt enig med deg @Sjåføren, den type bil skal en ha muligheten til å velge seg en skikkelig motor i, men det er muligens konkuransen mot VW Tiguan som gjør at den enten ikke blir laget, eller at en slik motorisering ikke blir tilgjengelig her i Norge. For både VW og Skoda har jo mange flere muligheter med motorer og girkasser enn hva vi har tilgjengelig her i Norge (det samme gjelder forsåvidt også Seat, men akkurat det er jo ikke så viktig her til lands). Det har jo både hatt med avgiftsnivået her i Norge å gjøre tidligere, men også at de forskjellige modellene ikke skal være direkte konkurrenter...........

Det er flere kombinasjoner med motorer, girkasser og drivverk synes jeg skulle vært tilgjengelig her i Norge som jeg vet finnes, både fra Skoda og VW, men også fra en del andre merker.

 

Endret av Superb lll
Skrevet
4 minutter siden, Marius skrev:

"KAROQ blir også den første ŠKODA-modellen som tilbys med et heldigitalt og programmerbart instrumentpanel. "

Ja jeg har lest dette jeg også, og jeg håper bare at ordet «tilbys» betyr standard, og ikke en valgmulighet.

Det var slik en selger jeg snakket med sa det var, uten at han kunne hverken bekrefte eller avkrefte dette, for det var noe som skulle frem den 18.05., men akkurat dette har vel ikke blitt spesifisert at gjelder som standard i samtlige modeller enda?

Skrevet
28 minutter siden, Superb lll skrev:

Ja jeg har lest dette jeg også, og jeg håper bare at ordet «tilbys» betyr standard, og ikke en valgmulighet.

Det var slik en selger jeg snakket med sa det var, uten at han kunne hverken bekrefte eller avkrefte dette, for det var noe som skulle frem den 18.05., men akkurat dette har vel ikke blitt spesifisert at gjelder som standard i samtlige modeller enda?

Ah, skjønner. Nei, jeg har mine tvil på at dette blir standard. I audi f.eks så er du avhengig av Navigasjon blandt annet for å kunne bestille digitalt instrumentpanel. Så, da blir prislappen fort 30000,- for slikt.
Men, nå er det jo kjent at ekstrautstyr er mange gangen billigere på Skoda enn Audi. Så, er ikke sikkert det kommer til å koste skjorta :)

Har også sett en sen 2016 modell, Audi RS6 uten hel digitalt instrumentpanel. Og når det ikke er standard der engang... Så :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Hei igjen.. Min Skoda Yeti Adventure treger å få byttet varmeapparat register/varmeveksler. Noe som vet hvem som kan utføre dette til en ok pris?  mvh Bjørn H 
    • Jeg kan ikke gi id4 skylda for at jeg har en ødelagt kropp/rygg, men setene er det definitive endepunktet for den bilen nå. Det har også vært noen utfordringer med den, har byttet hovedskjermen etter gjentatte ganger hvor den «frøs» og ikke lot seg betjene i det hele tatt. Da fungerte heller ikke stemmestyringen, samt at mange andre ting får en ikke da betjent/justert i det hele tatt. I tillegg så har den noen ganger mistet all data forbindelse og gps, slik at bilen etter kartet da har låst seg langt ute i Skagerak. De haptiske knappene på rattet er heller synes jeg mindre og mindre om, og spesielt vinterstid når en kanskje har på seg et par tynne hansker, så er det jo nesten håpløst å betjene noe som helst. Savner også at det er flere fysiske knapper, for det meste må jo betjenes fra skjermen. Appen synes jeg også var et veldig tilbakeskritt i forhold til Skoda sin, der kunne jeg følge med på forbruk, kjørelengder på turer, etc, mens på VW sin er det jo omtrentlig ingenting som kan leses av. Vinterstid var det vanskelig å sette i gang varmepumpa gjennom appen, fordi den ikke fikk kontakt med serveren (forsåvidt kjent VAG problem). Skoda Enyaq RS har mer av det jeg savner i VW id4, samt seter som er bedre tilpasset til mine utfordringer. Type SUV må jeg ha pga helsa, jeg må inn i bilen, ikke ned. Jammen ikke greit å bli gammal «kæll» skal jeg si deg, hehe   Fronten er jeg helt enig med deg i @Marius, den er den direkte årsaken til at jeg ikke valgte Enyaq sist jeg byttet bil. Liker ikke den forrige fronten i det hele tatt, og det hjalp heller ikke når «Crystal Face» grillen kom, den er for dominerende i mine øyne. Men smaken er heldigvis forskjellig   Om kvaliteten er bedre gjenstår jo å se, de er jo bygget på samme plattformen, og deler jo mange komponenter og programvare. VW id7 er en veldig flott bil, det er det ingen tvil om.  Den er både stillig og romslig, og har et fint design i mine øyne. Fikk du med deg «oppgraderingen» av tilhengervekten til 1.800kg? Skoda Enyaq skal også få den i løpet av høsten etter hva jeg har forstått, men mulig min blir produsert før det er tilgjengelig. Fikk opplyst produksjonsuken i går, og den er i uke 45, så da er det mulig bil levering i første del av desember om transporten går etter planen. Ja Enyaq RS ble kostbar og valgt ekstrautstyr gjør også sitt med totalprisen, bare vinterhjul er det over 43.000,- for på kontrakten. Vi fikk et meget godt tilbud på den nye bilen og mye av ekstrautstyret, men desto dårligere innbytte pga sterkt nedsatte priser og kampanjer på helt nye id4. Så kan en jo sette sammen regnestykket slik en ønsker, det er uansett mellomlegget som sier hva jeg må betale.... Håper du får en bedre opplevelse og mindre feil på din VW id enn det jeg har hatt så langt. Altså ikke noen graverende feil, likevel ganske irriterende når en ikke får gjort noe med verken lydanlegg, adaptivt understell, etc, for det må gjøres på en skjerm som ikke fungerer.
    • Det var jo synd du ikke følte deg til rette i ID4, for det er jo knall bil det også, såvidt jeg har skjønt. Ikke prøvd. da jeg ikke ønsker "SUV" ... Derfor jeg gikk for en ID7 denne gangen. Også pga Skoda ikke hadde noe alternativ.  Tesla var ikke noe alternativ for min del heller, for mye problemer med de bilene der. Har jeg inntrykk av i hvertfall.  Enyaq RS er knall bil sies det Den blir du nok HELT sikkert fornøyd med. Liker nye "trynet" til Skoda. Tøft! Syntes Enyaq RS blir noe dyr med "Alt" utstyr. Kommer vel tett oppmot 700k vel. ID7 kom på litt over 600k. Holder i massevis det også egentlig, men... Det er vel slik prisene er i dag. Fikk en veldig god innbytte pris på Superb'en. Så, da var prisene litt enklere å svelge! 
    • Takk for det @Marius   Jeg fant meg rett og slett ikke til rette i id4, setene passer ikke min rygg/kropp som har fått litt for mye «juling» i jobb, så da er jeg nødt til å gjøre noe med det. Fant to biler som kunne være bedre, så prøvde Tesla M Y Juniper Performance først. Det var jo en fin bil med heftige prestanda for å si det litt forsiktig   Den gikk som et uvær, hadde ganske gode seter, men traff likevel ikke helt 100%. Den neste var Skoda Enyaq RS, og der traff setene godt i forhold hvilke utfordringer jeg har med rygg. Så da valgte vi å bestille en slik. Volvo er jo også kjent for gode seter, men jeg synes at EX40 er litt gammeldags og nesten litt utdatert med tanke på hvor gammel den faktisk er (som XC40). Ikke 100% overbevist etter alle skriverier den siste tiden heller. Id7 er jo en fantastisk bil, den er dessverre litt for lav for meg, og setene er heller ikke de rette. Men jeg har kjørt litt id7, og det er virkelig en bil som tiltaler meg. Synd kroppen er som den er, for det setter dessverre mange biler og bilmerker ut av bildet. Det viktigste @Marius er faktisk at bilen passer til de behovene en har i hverdagen, ikke hvilket merke den har i grillen. Det er så mange samarbeid mellom forskjellige bilmerker i dag, at det er nesten håpløst å følge med på alt sammen. Så der har du gjort et godt valg vil jeg tro  
    • Hei, Noe sent svar! Her ser det ut som du må ut av landet for å ta få tak på dette. f.eks  https://www.skoda-parts.com/spare-part/03l121151l-connecting-pipe-european-union-52036.html Dette kan helt sikkert sveises også, da det er kun er kjølevæske. Men, kanskje litt jobb å få ut?
    • Hei, Velkommen tilbake til forumet!  Jeg har også vært veldig stille og ikke altfor ofte innom her fortiden. Gratulerer med bestilling av ny bil! Du blir helt sikkert fornøyd!   Jeg kvittet meg med Superb'en i juni, Ikke for det jeg var misfornøyd. Men, hadde hatt den altfor lenge i forhold til planen! Da Skoda ikke hadde så mange alternativer iforhold til det jeg jaktet på, så endte jeg faktisk opp med en VW ID7 GTX Exclusive -25 modell. Hentet ut 17.Juni. Meget fornøyd til nå, med både rekkevidde og ladehastigheter på litt lengere turer!   Har passert 6000km nå.. Så ikke voldsomme mengder
    • Takk for det @Sjåføren 🙂 Har tittet innom forumet, men ikke vært aktiv siden jeg byttet over til et annet merke i fjor høst, blir nok litt mer aktiv til tider etter at jeg har mottatt bilen. Ja bilen virker meget bra, var svært behagelig å kjøre. RS har 4-hjulstrekk og er vel den utgaven av Skoda som har mest krefter, selv om det er mer enn nok i hverdagen, så er det jo veldig lite i forhold mange andre elbiler. Den er jo egentlig meget rask fra 0-100km/t om en tenker noen få år tilbake i tid, men blir jo likevel regelrett «parkert» av svært mange andre i dag. Den utviklingen går meget fort i dag, prøvekjørte Tesla M Y Juniper Performance tidligere i uken, og der var det 0-100km/t på 3,5 sekunder. Ingen som trenger dette i hverdagen selvfølgelig, men Norges desidert mest solgte bil har altså slike «ess i ermet» for dem det betyr mye for. Etter snart 1 år med elbil, så må jeg bare si at det fungerer helt utmerket for min del. Synd jeg ikke gikk over til elbil tidligere, men var lenge meget skeptisk og synes de alle sammen hadde altfor kort rekkevidde etter hva jeg var vant til fra før med mine bensin/diesel biler.  Rekkevidde er jo ikke noe jeg tenker på engang lengre, det som er mye mer interessant er jo ladehastigheten når en først stopper for å ta en pause. Der er jo ikke Enyaq noen racer, verken i hvor høy effekt den kan ta i mot (max 185kW), eller hvor fort det går. De beste elbilene har i dag 800V DC og lader med +/- 400kW, og da går det virkelig unna. Men det er ikke noe jeg har behov for til mitt bruk, men at det er et viktig punkt for mange andre i hverdagen forstår jeg veldig godt. 99% av min lading gjør jeg hjemme i garasjen, så har kun prøvet hurtiglading 3-4 ganger i løpet de 10 mnd jeg har hatt elbil, trengte det ikke da heller, men det var bare for å ha prøvet det slik at en har litt erfaring den dagen en skulle ha et konkret behov. Dessverre så er tilhengervekten den kan dra svært begrenset (1.200kg). Jeg vet at det kommer versjoner i 2026 som får øket det til 1.800kg, og det vil jo ble vesentlig bedre. VW id4 GTX 2026 mod. har allerede fått øket det til 1.800kg. Så det er høyst usikkert om bilen jeg har bestilt kommer med 1.800kg hengervekt, men nå drar jeg aldri på campingvogn eller andre store/tunge tilhengere, så for min del er det ikke et problem uansett. 21'' sommerhjul kler den bilen veldig godt synes jeg, og det sammen med DCC (adaptivt understell), så blir det en bil som sitter ganske bra på veien. Har 21'' sommerhjul på den jeg har i dag og 20'' vinterhjul, og det er helt uproblematisk. Det som virkelig er behagelig med denne typen bil er jo hvor stille og rolig det er, billige driftskostnader, effekten/dreiemomentet er der umiddelbart og har jo nm i massevis. Er ferdig oppvarmet på under 5 min, og det kan også gjøres i en lukket garasje. Men elbil passer selvsagt ikke til alle, selv om det blir flere og flere elbiler på markedet som gjør at det nå er vanskelig å ikke finne noe som passer. Men enkelte bor slik til at det ikke er mulig med hjemmelading og at det er langt til en ladestasjon, mens andre drar på store campingvogner, båthengere, etc, og det er klart at da er det ikke like bra med elbil. Med tung tilhenger/campingvogn etter en elbil, så forsvinner strømmen fort, og da må det lades desto oftere. Kulda gjør jo også sitt med tanke på rekkevidde, så er det greit å ha litt størrelse på batteriet. En ting er i hvert fall helt sikkert, jeg har eid min siste bil som det må fylles bensin/diesel på 😉
    • Wow, gratulerer! Så kjekt å ha deg tilbake igjen. Vi får ta opp igjen tråden, men det har vært temmelig stilt på forumet det siste året. Spennende bil du har gått for. 21" sommerstørrelse  er heftig. Jeg er ikke så veldig i elbil verdenen, har RS 4-hjulstrekk? Du har ikke campingvogn eller tung henger du skal dra på?
    • Da er jeg på vei tilbake til Skoda igjen, gresset er definitivt ikke grønnere på andre steder i VAG universet. Har nå bestilt en, Skoda Enyaq RS 2026 Graphite Grey metallic MAXX 21'' Vision antrasitt sommerhjul Svingbart tilhengerfeste Bagasjeromspakke Delingsnett Skvettlapper foran 20'' Neptune sort/polert vinterhjul Levering forespeilet i desember 2025 Skal bli artig å være en del av Skoda «universet» igjen 🙂
    • Hei!   Har en trofast Yeti Adventure med 348.000 km på telleren. Den begynte å bruke mye kjølvæske, som viste seg at det var sprekk i kjølerøret: Det er det vistnok ikke lagervare hos Møller, og verkstedet vet ikke når de kan få tak i det. OE nr: Kjølerør 03L 121 151 L. Noen som har erfaring med dette, eller kan det røret tettes/sveises?  mvh Bjørn H Bergseth    
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...