Gå til innhold
Core2Duo

Verdenspremiere 18. mai kl 19.00


Anbefalte innlegg

Skrevet

For de som er interesserte så kan dere få med dere verdenspremieren av Karoq som sendes live på Skoda.no torsdag 18. mai klokken 19.00. 

Mens vi venter på det har Skoda lagt ut et knippe detaljbilder som er verdt å få med seg, selv om det så klart ikke avslører så mye! :)

 

Skrevet

Ser spennende ut! Heldigvis har de tatt utgangspunkt i Kodiaq og ikke videreført Octavia FL fronten. Spent på hvilke motorer som kommer.

Skrevet
8 timer siden, Sjåføren skrev:

Ser spennende ut! Heldigvis har de tatt utgangspunkt i Kodiaq og ikke videreført Octavia FL fronten. Spent på hvilke motorer som kommer.

Ja, heldigvis, så kan vi som har Octavia være alene om den fronten, hehe

Blir vel samme motorer som alltid, er vel ikke mye utvikling å spore hos Skoda så lenge de alltid må henge etter VW?

Skrevet

Joda, den fronten er unik (for å si det slik)! :)

Det som er litt spennende med motorer er kombinasjoner med drivstoff, gearkasser og 4x4. F.eks ny 1,5 TSI med 4x4 med mulighet til både DSG og manuell. Og hva med hybrid?

Skrevet
11 timer siden, Sjåføren skrev:

Ser spennende ut! Heldigvis har de tatt utgangspunkt i Kodiaq og ikke videreført Octavia FL fronten. Spent på hvilke motorer som kommer.

Den FL fronten (Lykteplassering/utforming) gjør at bilen ser smalere ut enn den egentlig er.  Hvis en bil er høyere enn Oktavia i tillegg, vil dette forsterkes og designet vil bli ganske uharmonisk tror jeg

Skrevet (endret)

Jeg ser i det engelske Skoda-forumet at det ligger an til to bensin og tre dieselvarianter:

1,0 TSI, 115 Hk

1,5 TSI, 150 hk med sylinderkutt

1,6 TDI, 115 Hk

2,0 TDI, 150 hk

2,0 TDI, 190 hk

Selv om det hadde vært bra om det hadde vært en effektsterkere bensinmotor i denne, så er største spenningsmomentet hvilke motorer som kommer med 4x4 og hvem av dem som kan ha DSG (kanskje også den nye sterkere tørrclutch-DSG'n).

Interessant også at Karoq'en får full LED-hovedlyteknologi, digitalt dashbord og en masse nyttige førerassistenter. Hvis det stemmer at den vil få et bagasjerom på 521/1630/1810 ltr så er det jo endel større enn Yeti, og absolutt akseptabelt. 

Her kan man ane en ny storselger fra Skoda.

Endret av Sjåføren
Skrevet
3 minutter siden, Core2Duo skrev:

Det samme gjør jeg. Koblet til tv'n og greier :D 

Her også. Litt irriterende med like høy tysk og engelsk tale, flyter litt sammen.....

Skrevet

Dere får rapportere etter endt sending.

Har to små unger over alt her nå, fruen er på jentetur ?

Skrevet

For flere som er interesserte, så kan den følges her,

 

http://www.skoda-auto.no/models/karoq/pages/livestream.aspx?EDMGuid=c5b15719-2bbf-4627-9ad5-4cfb8a2bccd7

 

Er klar over at @Tor2r har lagt ved en link i første innlegget i tråden, men om noen har oversett den, så la jeg den ved her ;) 

34 minutter siden, Tor2r skrev:

Dere får rapportere etter endt sending.

Har to små unger over alt her nå, fruen er på jentetur ?

Sett borrelås i sofaen og plasser ungene der @Tor2r, da får du også fulgt med på sendingen, hehe ;):D 

Skrevet (endret)

Det var en fin, kompakt SUV, mye likt Kodiaq. Heller ikke ulik VW Tiguan, men med mye sterkere karaktertrekk. En bil som ikke er jordnær, men passe høyreist. En bil jeg kan bytte til etter Octavia'n.

Digitalt dashbord og masse elektroniske hjelpesystemer, og on-call ved uhell og problemer.

Det ble motorene jeg listet opp i en post lenger opp, men uten at det var nevnt om kombinasjoner med gearkasser og firehjulstrekk (noe den selvfølgelig får). Litt usikker på om 1,0 ltr, egner seg som 4x4.

Litt skuffende at det ikke var presentert noe live fra interiør, seter og bagasjerommet. F.eks hvordan er sittekomforten (bredden) for 3 i baksetet? Benplassen bak? Heller ikke fikk man noe inntrykk av utformingen av setene. Men et bagasjerom på 521 ltr. er absolutt nok på en kompakt SUV på ca. 4,3 mtr. Det så ut som det ble en forhøyning når baksetene var nedfelt, men de kunne tas ut (enkeltvis?).

Det kommer nok mere informasjon etterhvert.

 

Endret av Sjåføren
Skrevet

Ja noen personer i både forsete og baksete som «plass-referanse» hadde ikke vært så dumt.

Det som skuffer meg litt er mangelen på virtuell cockpit (digitalt instrumentpanel), og den nye bensinmotoren som sitter i Kodiaq 2,0/180hk TSi. Synes den hadde fortjent den motoren i tillegg, ser ikke helt hvorfor den ikke blir tilgjengelig når de leverer den med den største TDi motoren (2,0/190hk)...........

Selgeren jeg snakket litt med sammenlignet den litt med Nissan Qashqai når det gjelder fysisk størrelse, lasterom og beinplass, VW Tiguan virker et lite hår større/romsligere. Men dette var kun hva han har hørt gjennom Møller/Skoda konsernet, det er ingen bekreftede opplysninger!

Skrevet
15 minutter siden, Superb lll skrev:

Ja noen personer i både forsete og baksete som «plass-referanse» hadde ikke vært så dumt.

Det som skuffer meg litt er mangelen på virtuell cockpit (digitalt instrumentpanel), og den nye bensinmotoren som sitter i Kodiaq 2,0/180hk TSi. Synes den hadde fortjent den motoren i tillegg, ser ikke helt hvorfor den ikke blir tilgjengelig når de leverer den med den største TDi motoren (2,0/190hk)...........

Selgeren jeg snakket litt med sammenlignet den litt med Nissan Qashqai når det gjelder fysisk størrelse, lasterom og beinplass, VW Tiguan virker et lite hår større/romsligere. Men dette var kun hva han har hørt gjennom Møller/Skoda konsernet, det er ingen bekreftede opplysninger!

Virtuell cockpit, det er vel digitalt dashbord. Og det skulle den vel ha? Man kanskje ikke som standard?

Og en større bensinmotor hadde gjort seg ja. Spesielt når det er mye fokus på ikke-diesel. Jeg er som sagt skeptisk til den lille 1,0-motoren i en sånn bil. SUV'er skal liksom ikke være undermotoriserte.

Skrevet (endret)

Nei, det digitale dashbordet skal etter det jeg har blitt fortalt være en relativt kostbar affære som ekstrautstyr, men igjen, det er jo heller ikke bekreftet informasjon. Så jeg angrer egentlig litt på at jeg skrev det, for det er jo slik rykter og muligens feilinformasjon oppstår...............

Ja jeg er helt enig med deg @Sjåføren, den type bil skal en ha muligheten til å velge seg en skikkelig motor i, men det er muligens konkuransen mot VW Tiguan som gjør at den enten ikke blir laget, eller at en slik motorisering ikke blir tilgjengelig her i Norge. For både VW og Skoda har jo mange flere muligheter med motorer og girkasser enn hva vi har tilgjengelig her i Norge (det samme gjelder forsåvidt også Seat, men akkurat det er jo ikke så viktig her til lands). Det har jo både hatt med avgiftsnivået her i Norge å gjøre tidligere, men også at de forskjellige modellene ikke skal være direkte konkurrenter...........

Det er flere kombinasjoner med motorer, girkasser og drivverk synes jeg skulle vært tilgjengelig her i Norge som jeg vet finnes, både fra Skoda og VW, men også fra en del andre merker.

 

Endret av Superb lll
Skrevet
4 minutter siden, Marius skrev:

"KAROQ blir også den første ŠKODA-modellen som tilbys med et heldigitalt og programmerbart instrumentpanel. "

Ja jeg har lest dette jeg også, og jeg håper bare at ordet «tilbys» betyr standard, og ikke en valgmulighet.

Det var slik en selger jeg snakket med sa det var, uten at han kunne hverken bekrefte eller avkrefte dette, for det var noe som skulle frem den 18.05., men akkurat dette har vel ikke blitt spesifisert at gjelder som standard i samtlige modeller enda?

Skrevet
28 minutter siden, Superb lll skrev:

Ja jeg har lest dette jeg også, og jeg håper bare at ordet «tilbys» betyr standard, og ikke en valgmulighet.

Det var slik en selger jeg snakket med sa det var, uten at han kunne hverken bekrefte eller avkrefte dette, for det var noe som skulle frem den 18.05., men akkurat dette har vel ikke blitt spesifisert at gjelder som standard i samtlige modeller enda?

Ah, skjønner. Nei, jeg har mine tvil på at dette blir standard. I audi f.eks så er du avhengig av Navigasjon blandt annet for å kunne bestille digitalt instrumentpanel. Så, da blir prislappen fort 30000,- for slikt.
Men, nå er det jo kjent at ekstrautstyr er mange gangen billigere på Skoda enn Audi. Så, er ikke sikkert det kommer til å koste skjorta :)

Har også sett en sen 2016 modell, Audi RS6 uten hel digitalt instrumentpanel. Og når det ikke er standard der engang... Så :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • En bruktbilhistorie. Etter litt fundering og nøling, så tenker jeg å lage en tråd her om min bruktkjøpte Octavia Scout. Altså en 2015 modell, som er kjøpt brukt i februar 2024. Nå, etter å ha brukt den 11 måneder, så er det kanskje på sin plass. Funderingen har egentlig gått på manglende aktivitet og interesse for forum-plattformen. Det virker som det langt større aktivitet for Facebook, og det er kanskje greit nok. Men FB har en del negative sider, og jeg begynner ærlig talt å miste interessen for FB, med all reklamen og alle de uinteressante innleggene som står i kø i feeden. Men altså... Jeg har altså "hoppet av" nybil for en tid tilbake, etter at Karoq'en ble levert inn etter leasingperioden på 3 år. Da prøvde jeg meg på en 2014 Rapid 1,2 TSI , men ble aldri helt fortrolig med den. Mest på grunn av manglende firehjulstrekk, lav bakkeklaring og den lave sitteposisjonen. Men jeg likte godt bilens enkelhet og den var faktisk ganske sporty. I Rapid-perioden leita jeg endel etter en passende bensin-Yeti med firehjulstrekk. Men det er et magert marked for slike (selv om jeg har merket en større bruktsirkulasjon nå de siste månedene). Så dukka denne Octavia Scout'en opp lokalt. Den hadde det meste av utstyret jeg ønsker, og jeg skjønte ganske fort at det var et godt kompromiss, og det ble handel. Bare gått litt over 100' og så ut til å være ganske godt holdt. Så var det å finne noen representative bilder av klenodiet, da. Begynner med noen fra salgsannonsen på Finn. Den har fått kallenavnet "Dølle Grå" (selv om den er i en noe blå nyanse og har MØRK BRUNT interiør (!). Nå har jeg kjørt bilen i snart et år og rundt 10' km. Så vil jeg komme tilbake med "putlerier og rariteter" som jeg har ordnet på bilen og beskrive litt av inntrykkene jeg har fått av denne "Norgesfavoritten".
    • Er det noen som vet om billige alternativ til orginallykt og nivåsensor til min Skoda Octavia scout?
    • Reg.reim tenker eg på, ikkje multireima. Reg.reima er jo under dekselet. Har den vore bytta tidligare?
    • Som i drivreim? I så fall så er den hel. 2,0 16V diesel 4 sylinder  tdi 4x4 Automat  Generasjon 2…
    • Kva type motor?  Har du sjekka registerreim?
    • Hei. Jeg har hatt flere Skodaer og ikke hatt problemer med sinkslipp. Jeg tror det kan være årsmodeller som er mere utsatt enn andre, men jeg vet ikke helt. Haldex. Her må du være nøye med oljeskift og rens av sil (på Octavia 3 og nyere). Tidligere versjoner hadde sil på pumpa + oljefilter på Haldex'en. Men på de nyere versjonene, så ble filteret tatt bort (Haldex ble solgt til Borg Warner). Da forsvant også forbruker-informasjonen om dette systemet. I tillegg ble silen i pumpa IKKE sjekket og dermed ikke renset ved behov. Og det er behov for rensing av silen. Så dette MÅ du be om ved hvert oljeskift. Og olja bør helst skiftes oftere enn anbefalt intervall. Da har du større sikkerhet for at firehjulstrekken faktisk virker når du trenger det, og at pumpa ikke skjærer seg på grunn av manglende oljegjennomstrømning. Oljepumpa går så lenge motoren går (eller kanskje til og med så lenge tenningen er på). Bildet viser silen på min ca. et halvt år etter at jeg kjøpte bilen (brukt). Jeg vet ikke hvor lenge det var siden siste oljeskift eller silrens, men det er absolutt verdt å passe litt ekstra på.
    • Hei @Lars1988 Trykket i dekkene er det som bærer vekten av bilen. Det er mange faktorer som virker inn på hva som er "riktig" trykk i dekka, dekkgummien er fleksibel og vil forme seg etter underlaget, innvendig trykk og generell belastning (statisk og dynamisk). Så på vinterdekk ville jeg absolutt ikke brukt for lavt eller for høyt trykk i forhold til det som står oppgitt i tanklokket. På vinterdekk ville jeg lagt på 10-15%, men ikke mer. Alt er relativt, og det er forskjellige vinterforhold gjennom sesongen, pluss at føret varierer mye. Kjører du mye på motorvei med "svart" asfalt og høy hastighet, så kan høyt trykk være greit for å få ned forbruket. Men kjører du på varierte forhold der vinteregenskapene er viktigst, så hadde jeg ikke satset på at høyt trykk gir godt grep når du trenger det som mest. Jeg hadde i alle fall satt forbruk lengre ned på prioriteringslista på vinterdekk. På vinteren er det flere andre forhold som uansett drar opp forbruket. Hvis du synes 2,5 bar gir gode egenskaper, så hadde i alle fall jeg fortsatt å kjøre på det. Men igjen, alt er relativt.
    • Hei. Min skoda har gått helt fint uten problemer frem til nå. Kjørte hjem fra jobb, satte fra meg bilen. Sto en 5-6 timer. Startet den på kvelde, sto på tomgang ca 10 min, for å bli varm. Kom en rar lyd fra motoren, (som om noen sto med en spade og hakket i grusen) Så stoppet den plutselig. og vil ikke starte igjen. Er strøm på batteriet. full tank diesel. Alt av lys i dash og bil + radio og varmeapparat  funker. Drivreima er hel, tenninga funker, ingen fare varsellamper har begynt å lyse.....vil bare ikke starte...som om den ikkemfår diesel kan virke som... Har kjørt diagnose på den, men ingen fornuftige feilkoder som dukker opp... annet  enn :  vannpumpe 2, - brudd på strømkrets.  og dieel-varmer, men den har vært ute av drift lenge. + cruisecontroll- noe jeg ikke visste at jeg hadde en gang... Kan nesten virke som en plutselig nødmodus har slått inn eller noe. startsperre? Hva kan jeg gjøre?  Er en utomat, så får jo  ikke akkurat tauet den til verksted.... Noen ideer?  Kan det  evt være noen sikringer ssom forårsaker dette? hvor finner jeg evt de?  HJELP. Takker for svar.
    • Hei! Jeg kjører vinterdekkene Continental VikingContact 7 på min Octavia og pleier å holde trykket på 2,5 bar foran og bak. Synes de gir veldig godt grep på is og snø, men vurderer å øke til 2,6 bar for å redusere rullemotstand. Har noen erfaring med hvordan dette påvirker komforten eller slitasjen på dette dekket?  
    • Hei alle sammen! Dette forumet er skikkelig nyttig. Jeg ser noen nevner utfordringer med zinkslipp – er det noe som bare gjelder spesifikke årsmodeller? Og er det noe spesielt å være obs på når det gjelder service for Haldex-systemet? Setter stor pris på innspill!
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...