Gå til innhold
Tor2r

Firehjulstrekk endelig til sin rett


Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er en kjent sak at vi hver gang noen spør om 4x4 er nødvendig, hoster vi opp masse for og masse mot.

Det som er ofte nevnt som "mot" er at man egentlig ikke trenger det i dagliglivet.
Og de som sier "for" nevner som motsvar på dette at den gangen man faktisk trengte 4x4 så var det verdt alle pengene.

I dag kom jeg i en sånn situasjon. Ny-opptint hyttevei, gjørme, gjørme gjørme. Dro meg fint gjennom uten å slippe tak en eneste gang, slapp å dure på i full fart for å komme over vanskelige områder. 

Bak meg (i XC70), derimot, kom mitt følge i en Qashqai forhjulstrekker. Sank ned med forhjul og sto fast uten sjangs å komme opp. Rygger etter hvert pent opptil og drar den enkelt ut. 

På vei hjem igjen pløyer jeg meg fint gjennom hele veien uten problemer. Men da står mitt følge fast igjen... Da var det bare å rygge tilbake HELE veien over alle de vanskelige partiene..hekte på og dra med meg Qashqai'en hele veien. Tror bilen spant -en- gang...ok..kanskje 2...

Herlig med 4x4 når man først trenger det ja! :)

20170521_151644 (1).jpg

Skrevet

Ja, det er det evinnelige diskusjonstemaet, de som har 4x4 kan ikke unnvære det. De som ikke har, tror ikke de har noe nytte av firehjulstrekk. Men firehjulstrekk har alle nytte av! For de som gidder kan jo ta en titt på denne snutten og se på marginene som går i 4x4 sin favør.

 

Skrevet

Kjenner meg igjen på rattingen inne der fra tiden jeg hadde forhjulsdrift :)

Men var vel nylig en artikkel om at man blir litt uforsiktig med 4x4 slik at man kjører ut i svingene :)

 

Skrevet

4x4 er gull verdt for å komme frem på vinterveier, søle og andre utfordrende underlag, og har en først hatt 4x4 så vil en helst ha det på alle kommende biler også. :) 

Jeg har hatt 4x4 (type syncro og 4motion) på de fleste arb.bilene jeg har hatt, og nå har de heldigvis sluttet å kjøpe biler med bare fwd på våre arb.biler uansett str på bilen.

Privat har jeg aldri hatt 4x4, og kan vel kanskje telle på en hånd antall ganger jeg har kjørt meg fast, men at det hadde vært mye lettere med 4x4 i mange tilfeller er det ingen tvil om. Superb med en passende bensinmotor og 4x4 er dessverre et stykke utenfor min lommebok sin betalingsevne......... :( 

 

Men det mange glemmer som har 4x4, er at de ikke bremser noe fortere selv om det er vinter eller glatt underlag, og det var vel mye det som nevnes i en artikkel.

 

Vi har en del kontakt med bergingssjåførene når det er noen som kjører ned noe strømførende master eller andre ting med strøm i, og det de gjerne har uttalt at det var mange som kjørte seg fast når de bare hadde 2 hjulstrekk og de måtte trekke dem opp/ut av knipen. Med 4x4 så hjelper de fremdeles de samme personene, men det er nå mye vanskeligere å få tak i bilene........... ;) 

Så det er ikke alle det hjelper med 4x4 for, en må også ha en viss forståelse og kjøreferdighet :D 

 

Skrevet

Jeg har kjørt og eid både forhjuls-, bakhjuls-, lett 4x4- og ekte 4x4 ( har en sånn en i utlandet). For det meste holder det veldig godt med tohjulsdrift. Men slike enkle haldex-, xdrive-og 4matic løsninger gjør personbiler mye mer stabile på grusveier og vinterføre. Kjempefine når du står på ei svinglatt påkjøringsrampe i kø i motbakke og skal videre kjapt, fin på hytteveger og når du er brøyta inn i byen osv osv.

Når det gjelder økt antall ulykker kan det vel også henge sammen med økt antall 4x4 biler på vegen? Sikkert noen som blir for kjepphøye pga 4x4 også, men at det plutselig har blitt så mye farligere tror jeg ikke helt på. Salting av veier har nok like mye av skylda; folk lærer seg ikke å kjøre på glatte veier, som gjerne finnes på vei til de mange hyttene folk kjører til og fra :-)

Skrevet

Jeg foretrekker 4x4 og helst noe permanent, MRN merker at Haldex 5 skyver kreftene bakover ved akselerasjon og dermed blir bilen bedre å kjøre selv på tørr vei og svinger.

Har mange venner uten 4x4 og da jeg bor slik til at jeg alltid SKAL ha en bil med 4x4 ser de ofte litt misunnelig på det vi får til på vinterføre.

Sannheten er at har du først hatt skikkelig 4x4 er det vanskelig å gi slipp på dette.

At en del mennesker ikke kan kjøre bil er et dårlig argument mot 4x4 ??

  • 2 uker senere...
Skrevet

Som med alt annet her i verden så gjelder det å bruke vettet :D Har selv stått flere ganger fast med 4x4 enn når jeg bare hadde trekk på to hjul, men man lærer heldigvis sålenge man lever. Er man derimot ikke i stand til å lære av tidligere erfaringer kan vel 4x4 være farlig da man ikke nødvendigvis kjenner at det er glatt før man må bremse. Har du derimot lært av tidligere erfaringer vet du at det er lurt å ta bremsetest for å sjekke føret, men det går vel på kjøreferdigheter. Noen lærer aldri uansett.

For egen del er 4x4 såpass nyttig til hverdagsbruk på vinteren at jeg vanskelig ser for meg å gå tilbake til fwd. 

Skrevet (endret)

Når en først har hatt 4x4 vil en ikke gi slipp på det. Sånn er det jo med mye utstyr: Panoramatak, klimaanlegg mm. Derfor blir hver ny bil dyrere og dyrere :)

Endret av tobor

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Hm, jeg har visst tolket det du skrev litt feil. Det er vanskelig å feilsøke på nett, jeg har ikke direkte hatt en sånn feil. Men har du sjekka hjula for ubalanse i maskin? Det kan være bakhjula. Har du firehjulstrekk så kan det være bakakseldiff/Haldex også. 
    • Det rister ikke i rattet og bilen går rett frem uansett 
    • Heihei. Det er mange ting som kan gjøre at det rister i rattet. Som du sier, det kan være en foring eller bærekule i hjulopphenget, eller en drivakselknute. Et dårlig motorfeste eller f.eks en skjev drivaksel vil vel merkes i lavere hastigheter også? Og du vil ha hørt at lydnivået har blitt forskjellig i bilen fra tidligere. For eksempel klunkelyder når du kjører over fartshumper eller dumper og kanter i vegen. Hva mener du med at du har sjekket alle dekk? Har alle hjul blitt sjekka i avbalanseringsmaskin? Som oftest er risting i rattet i et gitt fartsområde ubalanse i dekk/felg. Det kan også være at ett eller flere balanselodd i en felg har ramlet av. Har du nettopp lagt om til sommerdekk? Lykke til, håper du finner ut av det. Og kom gjerne med tilbakemelding og oppfølging her.
    • Det er mobiltelefonen som er tilkoblet bilen som har lavt batterinivå.
    • Hva betyr det at denne batteri-indikatoren står på laveste trinn og er rød? Finner ikke ut av dette i brukerhåndboken.
    • Medlem Skrevet 7 minutter siden Hei. Har ein Roomster som plutselig begyntge å gå på 3 sylindere. Feilkode: misfire cyl 3. Bytta tennplugg, sjekka for gnist, bytta om på dyse 2 og 3 utan at feil fulgte over til cyl 2. Målt motstand i spoler til  alle dyser 6 ohm, alle. Sjekka kompresjon sylinder 3, ok. Sjekka at det faktisk er cyl 3 det er feil på ved å dra ut pluggledning med motor i gang. Sjekka om det kjem spenning "pulsvis" til dyse 3. Her får jeg litt variabel blink i prøvelampe inntil det ikkje kjem puls i de heile etter ca 10 sek. Sjekka kabling frå ECU til innsprøytingsdyse så lant det lar seg gjera, ingen feil funnet. Konkluderer med defekt ECU. Så til spørsmålet. Dersom jeg kjøper ECU frå høgger , kva må til for å ta denne i bruk. Er det mulig å montere denne og teste om bilen starter og deretter eventuelt kode om dørlåser osv, eller må koding gjøres først for at vi skal få strata bilen ( startsperre osv) Takknemlig for alle seriøse tips til kva som må til for å få bytta ECU 🙂
    • Hei har en karoq 2018 som har begynt å riste når jeg kjører i 90 km/t , det starter i 85 men mer voldsomt i 90 . Har sjekket alle dekk og  det er ikke noen risting I dekk, ratt det er i selve bilen under 85 er det ingen risting.  Er litt redd for at det  kan være foringer,motorfeste,kulelager o.s.v for hvis jeg slipper rattet så går bilen 100 % rett frem og null risting . Er det noen som har opplevd dette og funnet ut hva det kan være , det er litt lettere enn at jeg må innom flere verksted for å finne ut hva som er galt. 
    • Hei. Jeg har en Octavia 2018 med Columbus, og har hittil oppdatert kartene hvert halvår.  Når jeg slår inn mitt VIN nummer får jeg opp kartene over Indonesia? Noen ganger 29GB, andre ganger 9GB. Jeg tør ikke teste installasjon av 29GB som jeg tror er den rette, da filene ikke er likadan som tidligere, jeg er redd for å ødelegge hele kartsystemet. Er det andre som har opplevd dette?  https://updateportal.skoda-auto.com/en-US  
    • Hei. Har hat samme Symptom. Har vært 2 grunner til at den  ikke starter. For lav spenning (Ladeproblem) Eller at bilen er på reservetank.
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...