Gå til innhold
Tor2r

Firehjulstrekk endelig til sin rett


Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er en kjent sak at vi hver gang noen spør om 4x4 er nødvendig, hoster vi opp masse for og masse mot.

Det som er ofte nevnt som "mot" er at man egentlig ikke trenger det i dagliglivet.
Og de som sier "for" nevner som motsvar på dette at den gangen man faktisk trengte 4x4 så var det verdt alle pengene.

I dag kom jeg i en sånn situasjon. Ny-opptint hyttevei, gjørme, gjørme gjørme. Dro meg fint gjennom uten å slippe tak en eneste gang, slapp å dure på i full fart for å komme over vanskelige områder. 

Bak meg (i XC70), derimot, kom mitt følge i en Qashqai forhjulstrekker. Sank ned med forhjul og sto fast uten sjangs å komme opp. Rygger etter hvert pent opptil og drar den enkelt ut. 

På vei hjem igjen pløyer jeg meg fint gjennom hele veien uten problemer. Men da står mitt følge fast igjen... Da var det bare å rygge tilbake HELE veien over alle de vanskelige partiene..hekte på og dra med meg Qashqai'en hele veien. Tror bilen spant -en- gang...ok..kanskje 2...

Herlig med 4x4 når man først trenger det ja! :)

20170521_151644 (1).jpg

Skrevet

Ja, det er det evinnelige diskusjonstemaet, de som har 4x4 kan ikke unnvære det. De som ikke har, tror ikke de har noe nytte av firehjulstrekk. Men firehjulstrekk har alle nytte av! For de som gidder kan jo ta en titt på denne snutten og se på marginene som går i 4x4 sin favør.

 

Skrevet

Kjenner meg igjen på rattingen inne der fra tiden jeg hadde forhjulsdrift :)

Men var vel nylig en artikkel om at man blir litt uforsiktig med 4x4 slik at man kjører ut i svingene :)

 

Skrevet

4x4 er gull verdt for å komme frem på vinterveier, søle og andre utfordrende underlag, og har en først hatt 4x4 så vil en helst ha det på alle kommende biler også. :) 

Jeg har hatt 4x4 (type syncro og 4motion) på de fleste arb.bilene jeg har hatt, og nå har de heldigvis sluttet å kjøpe biler med bare fwd på våre arb.biler uansett str på bilen.

Privat har jeg aldri hatt 4x4, og kan vel kanskje telle på en hånd antall ganger jeg har kjørt meg fast, men at det hadde vært mye lettere med 4x4 i mange tilfeller er det ingen tvil om. Superb med en passende bensinmotor og 4x4 er dessverre et stykke utenfor min lommebok sin betalingsevne......... :( 

 

Men det mange glemmer som har 4x4, er at de ikke bremser noe fortere selv om det er vinter eller glatt underlag, og det var vel mye det som nevnes i en artikkel.

 

Vi har en del kontakt med bergingssjåførene når det er noen som kjører ned noe strømførende master eller andre ting med strøm i, og det de gjerne har uttalt at det var mange som kjørte seg fast når de bare hadde 2 hjulstrekk og de måtte trekke dem opp/ut av knipen. Med 4x4 så hjelper de fremdeles de samme personene, men det er nå mye vanskeligere å få tak i bilene........... ;) 

Så det er ikke alle det hjelper med 4x4 for, en må også ha en viss forståelse og kjøreferdighet :D 

 

Skrevet

Jeg har kjørt og eid både forhjuls-, bakhjuls-, lett 4x4- og ekte 4x4 ( har en sånn en i utlandet). For det meste holder det veldig godt med tohjulsdrift. Men slike enkle haldex-, xdrive-og 4matic løsninger gjør personbiler mye mer stabile på grusveier og vinterføre. Kjempefine når du står på ei svinglatt påkjøringsrampe i kø i motbakke og skal videre kjapt, fin på hytteveger og når du er brøyta inn i byen osv osv.

Når det gjelder økt antall ulykker kan det vel også henge sammen med økt antall 4x4 biler på vegen? Sikkert noen som blir for kjepphøye pga 4x4 også, men at det plutselig har blitt så mye farligere tror jeg ikke helt på. Salting av veier har nok like mye av skylda; folk lærer seg ikke å kjøre på glatte veier, som gjerne finnes på vei til de mange hyttene folk kjører til og fra :-)

Skrevet

Jeg foretrekker 4x4 og helst noe permanent, MRN merker at Haldex 5 skyver kreftene bakover ved akselerasjon og dermed blir bilen bedre å kjøre selv på tørr vei og svinger.

Har mange venner uten 4x4 og da jeg bor slik til at jeg alltid SKAL ha en bil med 4x4 ser de ofte litt misunnelig på det vi får til på vinterføre.

Sannheten er at har du først hatt skikkelig 4x4 er det vanskelig å gi slipp på dette.

At en del mennesker ikke kan kjøre bil er et dårlig argument mot 4x4 ??

  • 2 uker senere...
Skrevet

Som med alt annet her i verden så gjelder det å bruke vettet :D Har selv stått flere ganger fast med 4x4 enn når jeg bare hadde trekk på to hjul, men man lærer heldigvis sålenge man lever. Er man derimot ikke i stand til å lære av tidligere erfaringer kan vel 4x4 være farlig da man ikke nødvendigvis kjenner at det er glatt før man må bremse. Har du derimot lært av tidligere erfaringer vet du at det er lurt å ta bremsetest for å sjekke føret, men det går vel på kjøreferdigheter. Noen lærer aldri uansett.

For egen del er 4x4 såpass nyttig til hverdagsbruk på vinteren at jeg vanskelig ser for meg å gå tilbake til fwd. 

Skrevet (endret)

Når en først har hatt 4x4 vil en ikke gi slipp på det. Sånn er det jo med mye utstyr: Panoramatak, klimaanlegg mm. Derfor blir hver ny bil dyrere og dyrere :)

Endret av tobor

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Hei, har en 2017 Fabia 1,2 med automat. Når man starter/tar løs hugger clutchen til. Ved kjøring ellers, er den ok. Dette medfører problemer på vinterføre ved at bilen kan spinne på flatmark. Er ikke særlig behagelig og streng tatt så skal det vel ikke være slik. Verkstedet sier de ikke finner feilkoder på dette. Hvis noen kan og vil dele erfaringer, mottas det med takk.
    • Har forsket på bruk av webastoen. Har ikke brukt fjernkontrollen og manuellknapp i bilen. Kun startet motor og har latt denne gå på tomgang eller har kjørt en runde. Opplever at jeg får varme på bilens kjølevann (kjølevannstemp blir fort varmt selv om det er -10 gr lufttemp.)  Tenker som så at det kan være feil (defekt sikrulasjonspmpe) feil eller defekt temp.sensor. Har meldt inn mitt problem som forsikringsak, da jeg har utvidet forsikring på bilen. blir innteresant og se hva merkeverksted finner ut. mvh JGD
    • Utelukk aller først svakt/dårlig 12v batteri, og at du har nok diesel på tanken.. Ellers er den gjerne "låst" pga. sot i brennkammer, glødeplugg eller andre ting. Må nok få diagnose/verksted til å sjekka. Viktig at den får gå full tid når den er i bruk for å unngå soting.
    • Hei I min bil, skoda oktavia 2013 modell starter ikke webastoen ved bruk av fjernkontroll eller startknapp i cupeen. Det lyser grønt noen sek. så slukker det og det er ikke noe lyder fra webastoen. Hva kan være feil  
    • Hei håper noen kan komme med et svar,har en skoda karoq 2018 1.5 tdi .jeg har hatt en feil melding i displayet " girkasse I nødmodus,  mulig å kjøre videre" Tok den inn til diagnose hos et verksted i nærheten og fikk beskjed om at det var posisjonsensor som ga utslag på feilmelding.  Og at jeg mulig måtte skifte dsg clutch, jeg skulle ha flushet girkasse for det er ikke gjort i mitt eie .har skiftet girkasse olje i juni 2022. Men lurer på om det er andre som har opplevd å måtte skifte sensor og dobbel clutch, verksted sa at det ville komme på 30000-50000 pluss minus arbeidstimer . Håper noen har et svar 
    • Det ruller jevnt på kilometer på telleren på Dølle Grå. Ikke fort, men snart er det klart for EU-kontroll og inspeksjonsservice. Bilen har begynt å plinge og mase, så time er bestilt. Det er noe som heter +5 service og innbefatter ny motorolje og filter. Greit nok med fast "lav" pris, så får vi se. Litt oppfølging på putlerier og tilpasninger. Det første som ble gjort var de iøynefallende men likevel puslete ekstralysene. Det følte jeg var litt 80-/90-talls, så de ble plukket av. Det viste seg at det var xenon-lys med bra lysmengde og egentlig dyre saker, så de ble solgt til en som trengte å ha kontroll på skogen for å unngå hjortpåkjørsler. Disse xenonlysa har jo ballaster, så det le litt fundering for å få de ut av grillen uten å demontere hele frontfangeren. Det ordnet seg greit for tidligere eier hadde laget utsparinger i grillen som var akkurat store nok til å lirke/tvinge de ut. Sommeren forløp uten ekstra lys foran, men jeg slo til og kjøpte en LED-bar fra Xenonkungen, midt på den lyseste sommeren. Så når mørke kvelder kom på høsten, så ble det montering av den på en ny skiltplate. Nydelig med litt hjelp på fjernlyset. Har berget meg i alle fall én gang fra viltpåkjørsler på seinhøsten i fjor. Andre ting som har vært gjort, skifte av gearkasseolje (med flushing) og bytte av olje på Haldex'en. Veldig greit å gjøre det og få silen renset samtidig. Det var det virkelig behov for! Gir litt ro i sjela å vite at alt er i orden under og bak der... Noe annet jeg alltid gjør: montering av panseråpnere. Super-enkelt å montere. Sånne manuelle pinner er noe herk, mye kjekkere å få på gassdempere. Da er det smooth enhånds åpning (og lukking) av panser. Jeg leita frem gassfjærer på THansen og kulebolter ble kjøpt på Mekonomen (jeg har delenr og typer, hvis noen er interessert i å gjøre samme installasjonen). I samme slengen blir dempematte til panseret alltid montert, koster ikke mange hundrelappene hos forhandler. På høstferietur klarte jeg noe helt utrolig. På et vegarbeidsområde hadde entreprenør brukt rivningsmaterial fra bygningsmur i igjenfylling av noen drenskulverter. Oppi der var det tydeligvis armeringsjern, som jeg klarte å kjøre på så det ble tredd igjennom dekket... Uten at det punkterte. Men det gikk delvis gjennom mønsteret og ut i dekksiden, og satt blegg fast. Måtte kjøre hjem på reservehjul (veldig bra at slikt finnes). Hvis ikke, hadde eneste løsning vært bilberging hjem. Så da måtte jeg kjøpe 2 nye dekk. Det kan jo være tricky med firehjulstrekk, men heldigvis var to av dekkene såpass nye at de matchet. Nok for denne gang, fortsettelse følger nok... 
    • Hei Fikk en påminnelse i dag om at "Remote Access" vil slutte å fungere, og at jeg skal fornye abonnementet. Men når jeg går  inn på "shop-skoda-connect.com" står det at det kun er mulig å bestille dette til utgangen av 2024. Jeg trenger da vel ikke betale for noe som slutter å virke...? Eller er det noe jeg misforstår? 
    • Har en Skoda octavia 2024 modell. Bilen står parkert ca 20 meter fra huset og flere ganger har jeg observert at baklysene er slått på for så å slå seg av..? Nøkkelen ligger inne og det er lenge siden bilen var i bruk. Noen som skjønner hva som skjer?
    • En bruktbilhistorie. Etter litt fundering og nøling, så tenker jeg å lage en tråd her om min bruktkjøpte Octavia Scout. Altså en 2015 modell, som er kjøpt brukt i februar 2024. Nå, etter å ha brukt den 11 måneder, så er det kanskje på sin plass. Funderingen har egentlig gått på manglende aktivitet og interesse for forum-plattformen. Det virker som det langt større aktivitet for Facebook, og det er kanskje greit nok. Men FB har en del negative sider, og jeg begynner ærlig talt å miste interessen for FB, med all reklamen og alle de uinteressante innleggene som står i kø i feeden. Men altså... Jeg har altså "hoppet av" nybil for en tid tilbake, etter at Karoq'en ble levert inn etter leasingperioden på 3 år. Da prøvde jeg meg på en 2014 Rapid 1,2 TSI , men ble aldri helt fortrolig med den. Mest på grunn av manglende firehjulstrekk, lav bakkeklaring og den lave sitteposisjonen. Men jeg likte godt bilens enkelhet og den var faktisk ganske sporty. I Rapid-perioden leita jeg endel etter en passende bensin-Yeti med firehjulstrekk. Men det er et magert marked for slike (selv om jeg har merket en større bruktsirkulasjon nå de siste månedene). Så dukka denne Octavia Scout'en opp lokalt. Den hadde det meste av utstyret jeg ønsker, og jeg skjønte ganske fort at det var et godt kompromiss, og det ble handel. Bare gått litt over 100' og så ut til å være ganske godt holdt. Så var det å finne noen representative bilder av klenodiet, da. Begynner med noen fra salgsannonsen på Finn. Den har fått kallenavnet "Dølle Grå" (selv om den er i en noe blå nyanse og har MØRK BRUNT interiør (!). Nå har jeg kjørt bilen i snart et år og rundt 10' km. Så vil jeg komme tilbake med "putlerier og rariteter" som jeg har ordnet på bilen og beskrive litt av inntrykkene jeg har fått av denne "Norgesfavoritten".
    • Er det noen som vet om billige alternativ til orginallykt og nivåsensor til min Skoda Octavia scout?
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...