Gå til innhold
Tor2r

Firehjulstrekk endelig til sin rett


Anbefalte innlegg

Det er en kjent sak at vi hver gang noen spør om 4x4 er nødvendig, hoster vi opp masse for og masse mot.

Det som er ofte nevnt som "mot" er at man egentlig ikke trenger det i dagliglivet.
Og de som sier "for" nevner som motsvar på dette at den gangen man faktisk trengte 4x4 så var det verdt alle pengene.

I dag kom jeg i en sånn situasjon. Ny-opptint hyttevei, gjørme, gjørme gjørme. Dro meg fint gjennom uten å slippe tak en eneste gang, slapp å dure på i full fart for å komme over vanskelige områder. 

Bak meg (i XC70), derimot, kom mitt følge i en Qashqai forhjulstrekker. Sank ned med forhjul og sto fast uten sjangs å komme opp. Rygger etter hvert pent opptil og drar den enkelt ut. 

På vei hjem igjen pløyer jeg meg fint gjennom hele veien uten problemer. Men da står mitt følge fast igjen... Da var det bare å rygge tilbake HELE veien over alle de vanskelige partiene..hekte på og dra med meg Qashqai'en hele veien. Tror bilen spant -en- gang...ok..kanskje 2...

Herlig med 4x4 når man først trenger det ja! :)

20170521_151644 (1).jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er det evinnelige diskusjonstemaet, de som har 4x4 kan ikke unnvære det. De som ikke har, tror ikke de har noe nytte av firehjulstrekk. Men firehjulstrekk har alle nytte av! For de som gidder kan jo ta en titt på denne snutten og se på marginene som går i 4x4 sin favør.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner meg igjen på rattingen inne der fra tiden jeg hadde forhjulsdrift :)

Men var vel nylig en artikkel om at man blir litt uforsiktig med 4x4 slik at man kjører ut i svingene :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4x4 er gull verdt for å komme frem på vinterveier, søle og andre utfordrende underlag, og har en først hatt 4x4 så vil en helst ha det på alle kommende biler også. :) 

Jeg har hatt 4x4 (type syncro og 4motion) på de fleste arb.bilene jeg har hatt, og nå har de heldigvis sluttet å kjøpe biler med bare fwd på våre arb.biler uansett str på bilen.

Privat har jeg aldri hatt 4x4, og kan vel kanskje telle på en hånd antall ganger jeg har kjørt meg fast, men at det hadde vært mye lettere med 4x4 i mange tilfeller er det ingen tvil om. Superb med en passende bensinmotor og 4x4 er dessverre et stykke utenfor min lommebok sin betalingsevne......... :( 

 

Men det mange glemmer som har 4x4, er at de ikke bremser noe fortere selv om det er vinter eller glatt underlag, og det var vel mye det som nevnes i en artikkel.

 

Vi har en del kontakt med bergingssjåførene når det er noen som kjører ned noe strømførende master eller andre ting med strøm i, og det de gjerne har uttalt at det var mange som kjørte seg fast når de bare hadde 2 hjulstrekk og de måtte trekke dem opp/ut av knipen. Med 4x4 så hjelper de fremdeles de samme personene, men det er nå mye vanskeligere å få tak i bilene........... ;) 

Så det er ikke alle det hjelper med 4x4 for, en må også ha en viss forståelse og kjøreferdighet :D 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjørt og eid både forhjuls-, bakhjuls-, lett 4x4- og ekte 4x4 ( har en sånn en i utlandet). For det meste holder det veldig godt med tohjulsdrift. Men slike enkle haldex-, xdrive-og 4matic løsninger gjør personbiler mye mer stabile på grusveier og vinterføre. Kjempefine når du står på ei svinglatt påkjøringsrampe i kø i motbakke og skal videre kjapt, fin på hytteveger og når du er brøyta inn i byen osv osv.

Når det gjelder økt antall ulykker kan det vel også henge sammen med økt antall 4x4 biler på vegen? Sikkert noen som blir for kjepphøye pga 4x4 også, men at det plutselig har blitt så mye farligere tror jeg ikke helt på. Salting av veier har nok like mye av skylda; folk lærer seg ikke å kjøre på glatte veier, som gjerne finnes på vei til de mange hyttene folk kjører til og fra :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foretrekker 4x4 og helst noe permanent, MRN merker at Haldex 5 skyver kreftene bakover ved akselerasjon og dermed blir bilen bedre å kjøre selv på tørr vei og svinger.

Har mange venner uten 4x4 og da jeg bor slik til at jeg alltid SKAL ha en bil med 4x4 ser de ofte litt misunnelig på det vi får til på vinterføre.

Sannheten er at har du først hatt skikkelig 4x4 er det vanskelig å gi slipp på dette.

At en del mennesker ikke kan kjøre bil er et dårlig argument mot 4x4 ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Som med alt annet her i verden så gjelder det å bruke vettet :D Har selv stått flere ganger fast med 4x4 enn når jeg bare hadde trekk på to hjul, men man lærer heldigvis sålenge man lever. Er man derimot ikke i stand til å lære av tidligere erfaringer kan vel 4x4 være farlig da man ikke nødvendigvis kjenner at det er glatt før man må bremse. Har du derimot lært av tidligere erfaringer vet du at det er lurt å ta bremsetest for å sjekke føret, men det går vel på kjøreferdigheter. Noen lærer aldri uansett.

For egen del er 4x4 såpass nyttig til hverdagsbruk på vinteren at jeg vanskelig ser for meg å gå tilbake til fwd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når en først har hatt 4x4 vil en ikke gi slipp på det. Sånn er det jo med mye utstyr: Panoramatak, klimaanlegg mm. Derfor blir hver ny bil dyrere og dyrere :)

Endret av tobor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...