Gå til innhold
MRT

Vond rygg av seter Octavia iii


Anbefalte innlegg

Skrevet

Har akkurat kjøpt en brukt Octavia 2014 mod. Er meget fornøyd med bilen bortsett fra setene. Blir veldig anspent i muskulaturen i korsrygg og sete/lår. Har forsøkt mange ulike konfigurasjoner, men finner liksom ikke optimal sittestilling. Føler at det ikke er nok støtte til lårene, samt at det er lite sidestøtte. Andre som har liknende erfaringer? Tips mottas med takk. 

 

Skrevet

Jeg kan også bli sliten i lårene og ryggen ved laaange kjøreturer, og har kommet frem til at det er sitteputen som er for kort for min del. Enden av setet/sitteputen ender nesten midt under låret på meg, og det er ikke en god løsning komfortmessig. Jeg savner å kunne trekke ut det ytterste leddet på setet/sitteputen som enkelte bilfabrikanter har på noen av sine modeller/utstyrsutgaver.

Det hjelper for min del noe å heve setet litt i fremkant, men forutsetningen for det er jo at du har elektriske seter som lar deg gjøre det, ellers så hever du kun hele setet og det hjelper ikke noe for min del. Slik var det i min forrige bil, en VW Golf st.vogn (mk Vll) 2014 modell, så det er betydelig bedre i min Superb hvor jeg kan heve setet i fremkant, men det er likevel ikke helt optimalt for min kropp ved lengre kjøreturer.

Skrevet

Ja, skulle også gjerne hatt lenger sittepute, og derfor bestilte jeg el seter

Kjørte 75 mil i dag, ikke noe problem med sittingen, men skulle gjerne hatt luft i setet, hehe

Skrevet

Takk for tilbakemeldinger. Manuelle seter i bilen min, men har forsøkt å bruke pute som er litt høyere i fremkant slik at jeg får mer støtte under lårene og det har funket greit. Har elektriske seter lengre sittepute?

Skrevet

Sitteputen kunne med fordel ha vært litt lengre ja. Men mitt inntrykk er at den er lengre enn på japsebiler. Og Octavia 3 har bedre seter enn på Octavia 2.

Kan bekrefte at de elektrisk justerbare setene har en bedre sittekomfort. Ikke bare tiltingen av sitteputen. Også korsryggstøtten er justerbar i høyde og inn/ut. Og sidestøtten er annerledes. Alt i alt en bedre sittestilling, som enkelt kan reguleres under kjøring. Dessuten er det 3 minneinnstillinger, så med trykk på en knapp kan man endre sittestillingen underveis.

Skrevet

Har sjekket og funnet et elektrisk sete med alcantara som har vært i en delebil. Setet koster 3750, men selve byttet kan bli kostbart ettersom det muligens må programeres på nytt. Vet ikke om jeg tør å ta sjansen.

Har snakket med et par Skoda verksted og de er usikre om man må gjøre noe mer enn å bare flytte setet over. Har et lokalt verksted som kan bytte setet for meg. En annen mulighet er å bytte boltene i framkant under skinnene som setet sitter på, for å få mer tilt. 

Skrevet

Om du setter inn andre seter som krever elektrisk tilkobling for å fungere slik de skal, vil du da være sikker på at side Airbagen fungerer slik den skal? Mulig det er helt feil tankegang fra min side, men med sikkerhets anordninger som dette, så hadde jeg ikke bare tatt ting for gitt, det ville jeg ha forsikret meg om først.

Nei sitteputen er ikke lengre på seter med el.betjening, men det er at de kan heves/tiltes i setets fremkant som gjør at det føles bedre.

Å legge noe under skinnene eller bytte boltene til setet som gjør at setet blir løftet mer fremme vil jo kunne ha den samme effekten, men da får du en permanent løsning som kanskje ikke blir så optimal om det er flere enn deg som skal kjøre bilen..........?

Skrevet

Har vært hos en Skoda forhandler og funnet ut at det ikke funker å bytte til el-seter da bilen ikke har ledningsnett for elektrisk sete installert. Prøvde en octavia med El-sete og er enig i at de justerbare el-setene er mye mer komfortable enn de manuelle. Er ikke så mye å få gjort noe med desverre. Takk for alle tilbakemeldinger.

Skrevet

Det går jo an å sjekke muligheten for å sette inn Recaro-seter. Må jo undersøke om side-airbags da, men der er en ny verden av gode, stilige seter.5962661a128c6_imageproxy(1).thumb.jpg.b6c2db924590520dab25e01e87c5bc7d.jpg

Skrevet
1 time siden, MRT skrev:

Har vært hos en Skoda forhandler og funnet ut at det ikke funker å bytte til el-seter da bilen ikke har ledningsnett for elektrisk sete installert. Prøvde en octavia med El-sete og er enig i at de justerbare el-setene er mye mer komfortable enn de manuelle. Er ikke så mye å få gjort noe med desverre. Takk for alle tilbakemeldinger.

Nå er vel ikke ny strømforsyning frem til el.seter det som er det mest avanserte her, men det vil jo koste noen kroner om det ikke er noe du klarer selv. Men mulig det også må programmeres til bilen, og i tillegg legge frem noe mer slik at en også får minnefunksjonen til seten(e). I tillegg så er det også dette med sideAirbagene som jeg har nevnt tidligere, så det kan hende det koster litt mer enn det smaker dette her.

30 minutter siden, Marius skrev:

Men... Da er det jo bare å bestille seg en ny Octavia med El-seter vel?? :D:D:D

Hehe, godt forslag @Marius ??

3 minutter siden, Sjåføren skrev:

Det går jo an å sjekke muligheten for å sette inn Recaro-seter. Må jo undersøke om side-airbags da, men der er en ny verden av gode, stilige seter.5962661a128c6_imageproxy(1).thumb.jpg.b6c2db924590520dab25e01e87c5bc7d.jpg

Dette kan jo også være en mulighet selvfølgelig, godt forslag @Sjåføren :) 

Skrevet

Har funnet ut at Audi A3 S-line seter passer i bilen. Har kommet over noen forseter fra en 2016 mod delebil som jeg kan bruke.  De må renses, da de er fuktige. Får svar i løpet av dagen. Skulle ha 1000kr for setene, så det er uansett verdt forsøket. Kommer tilbake med oppdatering. 

Skrevet

Enig med deg. Det eneste med Octaviaen jeg ikke er 100% fornøyd med er setene. Hadde en Golf lånebil og det var det eneste jeg synes var bedre med Golfen så var det setene, men forskjellen er ikke verdt de 150k den ville ha kostet mer enn Octaviaen med samme motor og utstyr. Da klarer jeg meg med setene i Octavian.  Hadde Octavia II tidligere, og det var litt det samme med setene der. Setene føles på en måte litt billige sammenlignet med VW og Audi.

Jeg savner også litt mer sidestøtte og tilt. Kunne nok ha valgt sports-seter, men da hadde jeg ikke fått det rette utstyret for samme prisen. Angrer nok litt for at jeg ikke kostet på elektrisk sete, men det får bli neste gang.

  • 3 uker senere...
Skrevet (endret)

Jeg er veldig fornøyd med setene i L&K. Bilen har nå strax rundet 63k og jeg har kjørt 7500km i løpet av 3 uker uten at jeg har vondt hverken her eller der. Prøvesatt en sprelle ny Octavia Style hos forhandleren før jeg dro på ferie, og de setene var merkbart mye dårligere enn hva det er i min L&K etter min oppfatning. Mener det var sportseter som sto i den bilen. 

Endret av CitizenX
Skrevet

Jeg er 195 cm og har Superb selv. Der kunne jeg også tenkt meg bedre benstøtte/lenger sittepute. For å gjøre det beste ut av det bygde jeg opp skinnene som setene går på med 4 klemskiver i forkant. Det ble en god del bedre. Kanskje verdt et forsøk? Tror kanskje dette vil påvirke hvordan du kjenner det i ryggen

  • 6 måneder senere...
Skrevet
På 4.7.2017 den 0.23, MRT skrev:

Har akkurat kjøpt en brukt Octavia 2014 mod. Er meget fornøyd med bilen bortsett fra setene. Blir veldig anspent i muskulaturen i korsrygg og sete/lår. Har forsøkt mange ulike konfigurasjoner, men finner liksom ikke optimal sittestilling. Føler at det ikke er nok støtte til lårene, samt at det er lite sidestøtte. Andre som har liknende erfaringer? Tips mottas med takk. 

 

Hei, sliter selv med samme problem i min 2018 mod octavia 

driver å vurdere om jeg ska bytte bil pga dette

Skrevet

Hva med å løfte setet litt i framkant som @Olehb foreslår?

Ikke uten grunn at jeg valgte el seter, men savner i tillegg forlengelse av sitteputen. Tror el seter løser de fleste utfordringer

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Det var jo synd du ikke følte deg til rette i ID4, for det er jo knall bil det også, såvidt jeg har skjønt. Ikke prøvd. da jeg ikke ønsker "SUV" ... Derfor jeg gikk for en ID7 denne gangen. Også pga Skoda ikke hadde noe alternativ.  Tesla var ikke noe alternativ for min del heller, for mye problemer med de bilene der. Har jeg inntrykk av i hvertfall.  Enyaq RS er knall bil sies det Den blir du nok HELT sikkert fornøyd med. Liker nye "trynet" til Skoda. Tøft! Syntes Enyaq RS blir noe dyr med "Alt" utstyr. Kommer vel tett oppmot 700k vel. ID7 kom på litt over 600k. Holder i massevis det også egentlig, men... Det er vel slik prisene er i dag. Fikk en veldig god innbytte pris på Superb'en. Så, da var prisene litt enklere å svelge! 
    • Takk for det @Marius   Jeg fant meg rett og slett ikke til rette i id4, setene passer ikke min rygg/kropp som har fått litt for mye «juling» i jobb, så da er jeg nødt til å gjøre noe med det. Fant to biler som kunne være bedre, så prøvde Tesla M Y Juniper Performance først. Det var jo en fin bil med heftige prestanda for å si det litt forsiktig   Den gikk som et uvær, hadde ganske gode seter, men traff likevel ikke helt 100%. Den neste var Skoda Enyaq RS, og der traff setene godt i forhold hvilke utfordringer jeg har med rygg. Så da valgte vi å bestille en slik. Volvo er jo også kjent for gode seter, men jeg synes at EX40 er litt gammeldags og nesten litt utdatert med tanke på hvor gammel den faktisk er (som XC40). Ikke 100% overbevist etter alle skriverier den siste tiden heller. Id7 er jo en fantastisk bil, den er dessverre litt for lav for meg, og setene er heller ikke de rette. Men jeg har kjørt litt id7, og det er virkelig en bil som tiltaler meg. Synd kroppen er som den er, for det setter dessverre mange biler og bilmerker ut av bildet. Det viktigste @Marius er faktisk at bilen passer til de behovene en har i hverdagen, ikke hvilket merke den har i grillen. Det er så mange samarbeid mellom forskjellige bilmerker i dag, at det er nesten håpløst å følge med på alt sammen. Så der har du gjort et godt valg vil jeg tro  
    • Hei, Noe sent svar! Her ser det ut som du må ut av landet for å ta få tak på dette. f.eks  https://www.skoda-parts.com/spare-part/03l121151l-connecting-pipe-european-union-52036.html Dette kan helt sikkert sveises også, da det er kun er kjølevæske. Men, kanskje litt jobb å få ut?
    • Hei, Velkommen tilbake til forumet!  Jeg har også vært veldig stille og ikke altfor ofte innom her fortiden. Gratulerer med bestilling av ny bil! Du blir helt sikkert fornøyd!   Jeg kvittet meg med Superb'en i juni, Ikke for det jeg var misfornøyd. Men, hadde hatt den altfor lenge i forhold til planen! Da Skoda ikke hadde så mange alternativer iforhold til det jeg jaktet på, så endte jeg faktisk opp med en VW ID7 GTX Exclusive -25 modell. Hentet ut 17.Juni. Meget fornøyd til nå, med både rekkevidde og ladehastigheter på litt lengere turer!   Har passert 6000km nå.. Så ikke voldsomme mengder
    • Takk for det @Sjåføren 🙂 Har tittet innom forumet, men ikke vært aktiv siden jeg byttet over til et annet merke i fjor høst, blir nok litt mer aktiv til tider etter at jeg har mottatt bilen. Ja bilen virker meget bra, var svært behagelig å kjøre. RS har 4-hjulstrekk og er vel den utgaven av Skoda som har mest krefter, selv om det er mer enn nok i hverdagen, så er det jo veldig lite i forhold mange andre elbiler. Den er jo egentlig meget rask fra 0-100km/t om en tenker noen få år tilbake i tid, men blir jo likevel regelrett «parkert» av svært mange andre i dag. Den utviklingen går meget fort i dag, prøvekjørte Tesla M Y Juniper Performance tidligere i uken, og der var det 0-100km/t på 3,5 sekunder. Ingen som trenger dette i hverdagen selvfølgelig, men Norges desidert mest solgte bil har altså slike «ess i ermet» for dem det betyr mye for. Etter snart 1 år med elbil, så må jeg bare si at det fungerer helt utmerket for min del. Synd jeg ikke gikk over til elbil tidligere, men var lenge meget skeptisk og synes de alle sammen hadde altfor kort rekkevidde etter hva jeg var vant til fra før med mine bensin/diesel biler.  Rekkevidde er jo ikke noe jeg tenker på engang lengre, det som er mye mer interessant er jo ladehastigheten når en først stopper for å ta en pause. Der er jo ikke Enyaq noen racer, verken i hvor høy effekt den kan ta i mot (max 185kW), eller hvor fort det går. De beste elbilene har i dag 800V DC og lader med +/- 400kW, og da går det virkelig unna. Men det er ikke noe jeg har behov for til mitt bruk, men at det er et viktig punkt for mange andre i hverdagen forstår jeg veldig godt. 99% av min lading gjør jeg hjemme i garasjen, så har kun prøvet hurtiglading 3-4 ganger i løpet de 10 mnd jeg har hatt elbil, trengte det ikke da heller, men det var bare for å ha prøvet det slik at en har litt erfaring den dagen en skulle ha et konkret behov. Dessverre så er tilhengervekten den kan dra svært begrenset (1.200kg). Jeg vet at det kommer versjoner i 2026 som får øket det til 1.800kg, og det vil jo ble vesentlig bedre. VW id4 GTX 2026 mod. har allerede fått øket det til 1.800kg. Så det er høyst usikkert om bilen jeg har bestilt kommer med 1.800kg hengervekt, men nå drar jeg aldri på campingvogn eller andre store/tunge tilhengere, så for min del er det ikke et problem uansett. 21'' sommerhjul kler den bilen veldig godt synes jeg, og det sammen med DCC (adaptivt understell), så blir det en bil som sitter ganske bra på veien. Har 21'' sommerhjul på den jeg har i dag og 20'' vinterhjul, og det er helt uproblematisk. Det som virkelig er behagelig med denne typen bil er jo hvor stille og rolig det er, billige driftskostnader, effekten/dreiemomentet er der umiddelbart og har jo nm i massevis. Er ferdig oppvarmet på under 5 min, og det kan også gjøres i en lukket garasje. Men elbil passer selvsagt ikke til alle, selv om det blir flere og flere elbiler på markedet som gjør at det nå er vanskelig å ikke finne noe som passer. Men enkelte bor slik til at det ikke er mulig med hjemmelading og at det er langt til en ladestasjon, mens andre drar på store campingvogner, båthengere, etc, og det er klart at da er det ikke like bra med elbil. Med tung tilhenger/campingvogn etter en elbil, så forsvinner strømmen fort, og da må det lades desto oftere. Kulda gjør jo også sitt med tanke på rekkevidde, så er det greit å ha litt størrelse på batteriet. En ting er i hvert fall helt sikkert, jeg har eid min siste bil som det må fylles bensin/diesel på 😉
    • Wow, gratulerer! Så kjekt å ha deg tilbake igjen. Vi får ta opp igjen tråden, men det har vært temmelig stilt på forumet det siste året. Spennende bil du har gått for. 21" sommerstørrelse  er heftig. Jeg er ikke så veldig i elbil verdenen, har RS 4-hjulstrekk? Du har ikke campingvogn eller tung henger du skal dra på?
    • Da er jeg på vei tilbake til Skoda igjen, gresset er definitivt ikke grønnere på andre steder i VAG universet. Har nå bestilt en, Skoda Enyaq RS 2026 Graphite Grey metallic MAXX 21'' Vision antrasitt sommerhjul Svingbart tilhengerfeste Bagasjeromspakke Delingsnett Skvettlapper foran 20'' Neptune sort/polert vinterhjul Levering forespeilet i desember 2025 Skal bli artig å være en del av Skoda «universet» igjen 🙂
    • Hei!   Har en trofast Yeti Adventure med 348.000 km på telleren. Den begynte å bruke mye kjølvæske, som viste seg at det var sprekk i kjølerøret: Det er det vistnok ikke lagervare hos Møller, og verkstedet vet ikke når de kan få tak i det. OE nr: Kjølerør 03L 121 151 L. Noen som har erfaring med dette, eller kan det røret tettes/sveises?  mvh Bjørn H Bergseth    
    • Leter meg grønn og blå etter bilbur til hunden som og passer i vår Skoda Octavia 2014 modell.  Hund str stor, som en stor schäefer eller stor boxer, han er nesten 70 cm i skulderhøyde. Finner ikke bur som både passer han og bilen. Har nedsenket bagasjerom.  Noen som har erfaring eller tips?
    • Litt sent svar... Har hatt to stk type III hvor sirkulasjonspumpa er defekt. Denne sitter under innerskjermen høyre side ved siden av Webastoen. Kjøpte begge på Autodoc. Hjelper ikke å slette feilkode på denne, den må "låses" opp på en feilkodeleser som takler det.
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...