Gå til innhold
MRT

Vond rygg av seter Octavia iii


Anbefalte innlegg

Skrevet

Har akkurat kjøpt en brukt Octavia 2014 mod. Er meget fornøyd med bilen bortsett fra setene. Blir veldig anspent i muskulaturen i korsrygg og sete/lår. Har forsøkt mange ulike konfigurasjoner, men finner liksom ikke optimal sittestilling. Føler at det ikke er nok støtte til lårene, samt at det er lite sidestøtte. Andre som har liknende erfaringer? Tips mottas med takk. 

 

Skrevet

Jeg kan også bli sliten i lårene og ryggen ved laaange kjøreturer, og har kommet frem til at det er sitteputen som er for kort for min del. Enden av setet/sitteputen ender nesten midt under låret på meg, og det er ikke en god løsning komfortmessig. Jeg savner å kunne trekke ut det ytterste leddet på setet/sitteputen som enkelte bilfabrikanter har på noen av sine modeller/utstyrsutgaver.

Det hjelper for min del noe å heve setet litt i fremkant, men forutsetningen for det er jo at du har elektriske seter som lar deg gjøre det, ellers så hever du kun hele setet og det hjelper ikke noe for min del. Slik var det i min forrige bil, en VW Golf st.vogn (mk Vll) 2014 modell, så det er betydelig bedre i min Superb hvor jeg kan heve setet i fremkant, men det er likevel ikke helt optimalt for min kropp ved lengre kjøreturer.

Skrevet

Ja, skulle også gjerne hatt lenger sittepute, og derfor bestilte jeg el seter

Kjørte 75 mil i dag, ikke noe problem med sittingen, men skulle gjerne hatt luft i setet, hehe

Skrevet

Takk for tilbakemeldinger. Manuelle seter i bilen min, men har forsøkt å bruke pute som er litt høyere i fremkant slik at jeg får mer støtte under lårene og det har funket greit. Har elektriske seter lengre sittepute?

Skrevet

Sitteputen kunne med fordel ha vært litt lengre ja. Men mitt inntrykk er at den er lengre enn på japsebiler. Og Octavia 3 har bedre seter enn på Octavia 2.

Kan bekrefte at de elektrisk justerbare setene har en bedre sittekomfort. Ikke bare tiltingen av sitteputen. Også korsryggstøtten er justerbar i høyde og inn/ut. Og sidestøtten er annerledes. Alt i alt en bedre sittestilling, som enkelt kan reguleres under kjøring. Dessuten er det 3 minneinnstillinger, så med trykk på en knapp kan man endre sittestillingen underveis.

Skrevet

Har sjekket og funnet et elektrisk sete med alcantara som har vært i en delebil. Setet koster 3750, men selve byttet kan bli kostbart ettersom det muligens må programeres på nytt. Vet ikke om jeg tør å ta sjansen.

Har snakket med et par Skoda verksted og de er usikre om man må gjøre noe mer enn å bare flytte setet over. Har et lokalt verksted som kan bytte setet for meg. En annen mulighet er å bytte boltene i framkant under skinnene som setet sitter på, for å få mer tilt. 

Skrevet

Om du setter inn andre seter som krever elektrisk tilkobling for å fungere slik de skal, vil du da være sikker på at side Airbagen fungerer slik den skal? Mulig det er helt feil tankegang fra min side, men med sikkerhets anordninger som dette, så hadde jeg ikke bare tatt ting for gitt, det ville jeg ha forsikret meg om først.

Nei sitteputen er ikke lengre på seter med el.betjening, men det er at de kan heves/tiltes i setets fremkant som gjør at det føles bedre.

Å legge noe under skinnene eller bytte boltene til setet som gjør at setet blir løftet mer fremme vil jo kunne ha den samme effekten, men da får du en permanent løsning som kanskje ikke blir så optimal om det er flere enn deg som skal kjøre bilen..........?

Skrevet

Har vært hos en Skoda forhandler og funnet ut at det ikke funker å bytte til el-seter da bilen ikke har ledningsnett for elektrisk sete installert. Prøvde en octavia med El-sete og er enig i at de justerbare el-setene er mye mer komfortable enn de manuelle. Er ikke så mye å få gjort noe med desverre. Takk for alle tilbakemeldinger.

Skrevet

Det går jo an å sjekke muligheten for å sette inn Recaro-seter. Må jo undersøke om side-airbags da, men der er en ny verden av gode, stilige seter.5962661a128c6_imageproxy(1).thumb.jpg.b6c2db924590520dab25e01e87c5bc7d.jpg

Skrevet
1 time siden, MRT skrev:

Har vært hos en Skoda forhandler og funnet ut at det ikke funker å bytte til el-seter da bilen ikke har ledningsnett for elektrisk sete installert. Prøvde en octavia med El-sete og er enig i at de justerbare el-setene er mye mer komfortable enn de manuelle. Er ikke så mye å få gjort noe med desverre. Takk for alle tilbakemeldinger.

Nå er vel ikke ny strømforsyning frem til el.seter det som er det mest avanserte her, men det vil jo koste noen kroner om det ikke er noe du klarer selv. Men mulig det også må programmeres til bilen, og i tillegg legge frem noe mer slik at en også får minnefunksjonen til seten(e). I tillegg så er det også dette med sideAirbagene som jeg har nevnt tidligere, så det kan hende det koster litt mer enn det smaker dette her.

30 minutter siden, Marius skrev:

Men... Da er det jo bare å bestille seg en ny Octavia med El-seter vel?? :D:D:D

Hehe, godt forslag @Marius ??

3 minutter siden, Sjåføren skrev:

Det går jo an å sjekke muligheten for å sette inn Recaro-seter. Må jo undersøke om side-airbags da, men der er en ny verden av gode, stilige seter.5962661a128c6_imageproxy(1).thumb.jpg.b6c2db924590520dab25e01e87c5bc7d.jpg

Dette kan jo også være en mulighet selvfølgelig, godt forslag @Sjåføren :) 

Skrevet

Har funnet ut at Audi A3 S-line seter passer i bilen. Har kommet over noen forseter fra en 2016 mod delebil som jeg kan bruke.  De må renses, da de er fuktige. Får svar i løpet av dagen. Skulle ha 1000kr for setene, så det er uansett verdt forsøket. Kommer tilbake med oppdatering. 

Skrevet

Enig med deg. Det eneste med Octaviaen jeg ikke er 100% fornøyd med er setene. Hadde en Golf lånebil og det var det eneste jeg synes var bedre med Golfen så var det setene, men forskjellen er ikke verdt de 150k den ville ha kostet mer enn Octaviaen med samme motor og utstyr. Da klarer jeg meg med setene i Octavian.  Hadde Octavia II tidligere, og det var litt det samme med setene der. Setene føles på en måte litt billige sammenlignet med VW og Audi.

Jeg savner også litt mer sidestøtte og tilt. Kunne nok ha valgt sports-seter, men da hadde jeg ikke fått det rette utstyret for samme prisen. Angrer nok litt for at jeg ikke kostet på elektrisk sete, men det får bli neste gang.

  • 3 uker senere...
Skrevet (endret)

Jeg er veldig fornøyd med setene i L&K. Bilen har nå strax rundet 63k og jeg har kjørt 7500km i løpet av 3 uker uten at jeg har vondt hverken her eller der. Prøvesatt en sprelle ny Octavia Style hos forhandleren før jeg dro på ferie, og de setene var merkbart mye dårligere enn hva det er i min L&K etter min oppfatning. Mener det var sportseter som sto i den bilen. 

Endret av CitizenX
Skrevet

Jeg er 195 cm og har Superb selv. Der kunne jeg også tenkt meg bedre benstøtte/lenger sittepute. For å gjøre det beste ut av det bygde jeg opp skinnene som setene går på med 4 klemskiver i forkant. Det ble en god del bedre. Kanskje verdt et forsøk? Tror kanskje dette vil påvirke hvordan du kjenner det i ryggen

  • 6 måneder senere...
Skrevet
På 4.7.2017 den 0.23, MRT skrev:

Har akkurat kjøpt en brukt Octavia 2014 mod. Er meget fornøyd med bilen bortsett fra setene. Blir veldig anspent i muskulaturen i korsrygg og sete/lår. Har forsøkt mange ulike konfigurasjoner, men finner liksom ikke optimal sittestilling. Føler at det ikke er nok støtte til lårene, samt at det er lite sidestøtte. Andre som har liknende erfaringer? Tips mottas med takk. 

 

Hei, sliter selv med samme problem i min 2018 mod octavia 

driver å vurdere om jeg ska bytte bil pga dette

Skrevet

Hva med å løfte setet litt i framkant som @Olehb foreslår?

Ikke uten grunn at jeg valgte el seter, men savner i tillegg forlengelse av sitteputen. Tror el seter løser de fleste utfordringer

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Hm, jeg har visst tolket det du skrev litt feil. Det er vanskelig å feilsøke på nett, jeg har ikke direkte hatt en sånn feil. Men har du sjekka hjula for ubalanse i maskin? Det kan være bakhjula. Har du firehjulstrekk så kan det være bakakseldiff/Haldex også. 
    • Det rister ikke i rattet og bilen går rett frem uansett 
    • Heihei. Det er mange ting som kan gjøre at det rister i rattet. Som du sier, det kan være en foring eller bærekule i hjulopphenget, eller en drivakselknute. Et dårlig motorfeste eller f.eks en skjev drivaksel vil vel merkes i lavere hastigheter også? Og du vil ha hørt at lydnivået har blitt forskjellig i bilen fra tidligere. For eksempel klunkelyder når du kjører over fartshumper eller dumper og kanter i vegen. Hva mener du med at du har sjekket alle dekk? Har alle hjul blitt sjekka i avbalanseringsmaskin? Som oftest er risting i rattet i et gitt fartsområde ubalanse i dekk/felg. Det kan også være at ett eller flere balanselodd i en felg har ramlet av. Har du nettopp lagt om til sommerdekk? Lykke til, håper du finner ut av det. Og kom gjerne med tilbakemelding og oppfølging her.
    • Det er mobiltelefonen som er tilkoblet bilen som har lavt batterinivå.
    • Hva betyr det at denne batteri-indikatoren står på laveste trinn og er rød? Finner ikke ut av dette i brukerhåndboken.
    • Medlem Skrevet 7 minutter siden Hei. Har ein Roomster som plutselig begyntge å gå på 3 sylindere. Feilkode: misfire cyl 3. Bytta tennplugg, sjekka for gnist, bytta om på dyse 2 og 3 utan at feil fulgte over til cyl 2. Målt motstand i spoler til  alle dyser 6 ohm, alle. Sjekka kompresjon sylinder 3, ok. Sjekka at det faktisk er cyl 3 det er feil på ved å dra ut pluggledning med motor i gang. Sjekka om det kjem spenning "pulsvis" til dyse 3. Her får jeg litt variabel blink i prøvelampe inntil det ikkje kjem puls i de heile etter ca 10 sek. Sjekka kabling frå ECU til innsprøytingsdyse så lant det lar seg gjera, ingen feil funnet. Konkluderer med defekt ECU. Så til spørsmålet. Dersom jeg kjøper ECU frå høgger , kva må til for å ta denne i bruk. Er det mulig å montere denne og teste om bilen starter og deretter eventuelt kode om dørlåser osv, eller må koding gjøres først for at vi skal få strata bilen ( startsperre osv) Takknemlig for alle seriøse tips til kva som må til for å få bytta ECU 🙂
    • Hei har en karoq 2018 som har begynt å riste når jeg kjører i 90 km/t , det starter i 85 men mer voldsomt i 90 . Har sjekket alle dekk og  det er ikke noen risting I dekk, ratt det er i selve bilen under 85 er det ingen risting.  Er litt redd for at det  kan være foringer,motorfeste,kulelager o.s.v for hvis jeg slipper rattet så går bilen 100 % rett frem og null risting . Er det noen som har opplevd dette og funnet ut hva det kan være , det er litt lettere enn at jeg må innom flere verksted for å finne ut hva som er galt. 
    • Hei. Jeg har en Octavia 2018 med Columbus, og har hittil oppdatert kartene hvert halvår.  Når jeg slår inn mitt VIN nummer får jeg opp kartene over Indonesia? Noen ganger 29GB, andre ganger 9GB. Jeg tør ikke teste installasjon av 29GB som jeg tror er den rette, da filene ikke er likadan som tidligere, jeg er redd for å ødelegge hele kartsystemet. Er det andre som har opplevd dette?  https://updateportal.skoda-auto.com/en-US  
    • Hei. Har hat samme Symptom. Har vært 2 grunner til at den  ikke starter. For lav spenning (Ladeproblem) Eller at bilen er på reservetank.
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...