Gå til innhold
MRT

Vond rygg av seter Octavia iii


Anbefalte innlegg

Skrevet

Har akkurat kjøpt en brukt Octavia 2014 mod. Er meget fornøyd med bilen bortsett fra setene. Blir veldig anspent i muskulaturen i korsrygg og sete/lår. Har forsøkt mange ulike konfigurasjoner, men finner liksom ikke optimal sittestilling. Føler at det ikke er nok støtte til lårene, samt at det er lite sidestøtte. Andre som har liknende erfaringer? Tips mottas med takk. 

 

Skrevet

Jeg kan også bli sliten i lårene og ryggen ved laaange kjøreturer, og har kommet frem til at det er sitteputen som er for kort for min del. Enden av setet/sitteputen ender nesten midt under låret på meg, og det er ikke en god løsning komfortmessig. Jeg savner å kunne trekke ut det ytterste leddet på setet/sitteputen som enkelte bilfabrikanter har på noen av sine modeller/utstyrsutgaver.

Det hjelper for min del noe å heve setet litt i fremkant, men forutsetningen for det er jo at du har elektriske seter som lar deg gjøre det, ellers så hever du kun hele setet og det hjelper ikke noe for min del. Slik var det i min forrige bil, en VW Golf st.vogn (mk Vll) 2014 modell, så det er betydelig bedre i min Superb hvor jeg kan heve setet i fremkant, men det er likevel ikke helt optimalt for min kropp ved lengre kjøreturer.

Skrevet

Ja, skulle også gjerne hatt lenger sittepute, og derfor bestilte jeg el seter

Kjørte 75 mil i dag, ikke noe problem med sittingen, men skulle gjerne hatt luft i setet, hehe

Skrevet

Takk for tilbakemeldinger. Manuelle seter i bilen min, men har forsøkt å bruke pute som er litt høyere i fremkant slik at jeg får mer støtte under lårene og det har funket greit. Har elektriske seter lengre sittepute?

Skrevet

Sitteputen kunne med fordel ha vært litt lengre ja. Men mitt inntrykk er at den er lengre enn på japsebiler. Og Octavia 3 har bedre seter enn på Octavia 2.

Kan bekrefte at de elektrisk justerbare setene har en bedre sittekomfort. Ikke bare tiltingen av sitteputen. Også korsryggstøtten er justerbar i høyde og inn/ut. Og sidestøtten er annerledes. Alt i alt en bedre sittestilling, som enkelt kan reguleres under kjøring. Dessuten er det 3 minneinnstillinger, så med trykk på en knapp kan man endre sittestillingen underveis.

Skrevet

Har sjekket og funnet et elektrisk sete med alcantara som har vært i en delebil. Setet koster 3750, men selve byttet kan bli kostbart ettersom det muligens må programeres på nytt. Vet ikke om jeg tør å ta sjansen.

Har snakket med et par Skoda verksted og de er usikre om man må gjøre noe mer enn å bare flytte setet over. Har et lokalt verksted som kan bytte setet for meg. En annen mulighet er å bytte boltene i framkant under skinnene som setet sitter på, for å få mer tilt. 

Skrevet

Om du setter inn andre seter som krever elektrisk tilkobling for å fungere slik de skal, vil du da være sikker på at side Airbagen fungerer slik den skal? Mulig det er helt feil tankegang fra min side, men med sikkerhets anordninger som dette, så hadde jeg ikke bare tatt ting for gitt, det ville jeg ha forsikret meg om først.

Nei sitteputen er ikke lengre på seter med el.betjening, men det er at de kan heves/tiltes i setets fremkant som gjør at det føles bedre.

Å legge noe under skinnene eller bytte boltene til setet som gjør at setet blir løftet mer fremme vil jo kunne ha den samme effekten, men da får du en permanent løsning som kanskje ikke blir så optimal om det er flere enn deg som skal kjøre bilen..........?

Skrevet

Har vært hos en Skoda forhandler og funnet ut at det ikke funker å bytte til el-seter da bilen ikke har ledningsnett for elektrisk sete installert. Prøvde en octavia med El-sete og er enig i at de justerbare el-setene er mye mer komfortable enn de manuelle. Er ikke så mye å få gjort noe med desverre. Takk for alle tilbakemeldinger.

Skrevet

Det går jo an å sjekke muligheten for å sette inn Recaro-seter. Må jo undersøke om side-airbags da, men der er en ny verden av gode, stilige seter.5962661a128c6_imageproxy(1).thumb.jpg.b6c2db924590520dab25e01e87c5bc7d.jpg

Skrevet
1 time siden, MRT skrev:

Har vært hos en Skoda forhandler og funnet ut at det ikke funker å bytte til el-seter da bilen ikke har ledningsnett for elektrisk sete installert. Prøvde en octavia med El-sete og er enig i at de justerbare el-setene er mye mer komfortable enn de manuelle. Er ikke så mye å få gjort noe med desverre. Takk for alle tilbakemeldinger.

Nå er vel ikke ny strømforsyning frem til el.seter det som er det mest avanserte her, men det vil jo koste noen kroner om det ikke er noe du klarer selv. Men mulig det også må programmeres til bilen, og i tillegg legge frem noe mer slik at en også får minnefunksjonen til seten(e). I tillegg så er det også dette med sideAirbagene som jeg har nevnt tidligere, så det kan hende det koster litt mer enn det smaker dette her.

30 minutter siden, Marius skrev:

Men... Da er det jo bare å bestille seg en ny Octavia med El-seter vel?? :D:D:D

Hehe, godt forslag @Marius ??

3 minutter siden, Sjåføren skrev:

Det går jo an å sjekke muligheten for å sette inn Recaro-seter. Må jo undersøke om side-airbags da, men der er en ny verden av gode, stilige seter.5962661a128c6_imageproxy(1).thumb.jpg.b6c2db924590520dab25e01e87c5bc7d.jpg

Dette kan jo også være en mulighet selvfølgelig, godt forslag @Sjåføren :) 

Skrevet

Har funnet ut at Audi A3 S-line seter passer i bilen. Har kommet over noen forseter fra en 2016 mod delebil som jeg kan bruke.  De må renses, da de er fuktige. Får svar i løpet av dagen. Skulle ha 1000kr for setene, så det er uansett verdt forsøket. Kommer tilbake med oppdatering. 

Skrevet

Enig med deg. Det eneste med Octaviaen jeg ikke er 100% fornøyd med er setene. Hadde en Golf lånebil og det var det eneste jeg synes var bedre med Golfen så var det setene, men forskjellen er ikke verdt de 150k den ville ha kostet mer enn Octaviaen med samme motor og utstyr. Da klarer jeg meg med setene i Octavian.  Hadde Octavia II tidligere, og det var litt det samme med setene der. Setene føles på en måte litt billige sammenlignet med VW og Audi.

Jeg savner også litt mer sidestøtte og tilt. Kunne nok ha valgt sports-seter, men da hadde jeg ikke fått det rette utstyret for samme prisen. Angrer nok litt for at jeg ikke kostet på elektrisk sete, men det får bli neste gang.

  • 3 uker senere...
Skrevet (endret)

Jeg er veldig fornøyd med setene i L&K. Bilen har nå strax rundet 63k og jeg har kjørt 7500km i løpet av 3 uker uten at jeg har vondt hverken her eller der. Prøvesatt en sprelle ny Octavia Style hos forhandleren før jeg dro på ferie, og de setene var merkbart mye dårligere enn hva det er i min L&K etter min oppfatning. Mener det var sportseter som sto i den bilen. 

Endret av CitizenX
Skrevet

Jeg er 195 cm og har Superb selv. Der kunne jeg også tenkt meg bedre benstøtte/lenger sittepute. For å gjøre det beste ut av det bygde jeg opp skinnene som setene går på med 4 klemskiver i forkant. Det ble en god del bedre. Kanskje verdt et forsøk? Tror kanskje dette vil påvirke hvordan du kjenner det i ryggen

  • 6 måneder senere...
Skrevet
På 4.7.2017 den 0.23, MRT skrev:

Har akkurat kjøpt en brukt Octavia 2014 mod. Er meget fornøyd med bilen bortsett fra setene. Blir veldig anspent i muskulaturen i korsrygg og sete/lår. Har forsøkt mange ulike konfigurasjoner, men finner liksom ikke optimal sittestilling. Føler at det ikke er nok støtte til lårene, samt at det er lite sidestøtte. Andre som har liknende erfaringer? Tips mottas med takk. 

 

Hei, sliter selv med samme problem i min 2018 mod octavia 

driver å vurdere om jeg ska bytte bil pga dette

Skrevet

Hva med å løfte setet litt i framkant som @Olehb foreslår?

Ikke uten grunn at jeg valgte el seter, men savner i tillegg forlengelse av sitteputen. Tror el seter løser de fleste utfordringer

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Hei, har en 2017 Fabia 1,2 med automat. Når man starter/tar løs hugger clutchen til. Ved kjøring ellers, er den ok. Dette medfører problemer på vinterføre ved at bilen kan spinne på flatmark. Er ikke særlig behagelig og streng tatt så skal det vel ikke være slik. Verkstedet sier de ikke finner feilkoder på dette. Hvis noen kan og vil dele erfaringer, mottas det med takk.
    • Har forsket på bruk av webastoen. Har ikke brukt fjernkontrollen og manuellknapp i bilen. Kun startet motor og har latt denne gå på tomgang eller har kjørt en runde. Opplever at jeg får varme på bilens kjølevann (kjølevannstemp blir fort varmt selv om det er -10 gr lufttemp.)  Tenker som så at det kan være feil (defekt sikrulasjonspmpe) feil eller defekt temp.sensor. Har meldt inn mitt problem som forsikringsak, da jeg har utvidet forsikring på bilen. blir innteresant og se hva merkeverksted finner ut. mvh JGD
    • Utelukk aller først svakt/dårlig 12v batteri, og at du har nok diesel på tanken.. Ellers er den gjerne "låst" pga. sot i brennkammer, glødeplugg eller andre ting. Må nok få diagnose/verksted til å sjekka. Viktig at den får gå full tid når den er i bruk for å unngå soting.
    • Hei I min bil, skoda oktavia 2013 modell starter ikke webastoen ved bruk av fjernkontroll eller startknapp i cupeen. Det lyser grønt noen sek. så slukker det og det er ikke noe lyder fra webastoen. Hva kan være feil  
    • Hei håper noen kan komme med et svar,har en skoda karoq 2018 1.5 tdi .jeg har hatt en feil melding i displayet " girkasse I nødmodus,  mulig å kjøre videre" Tok den inn til diagnose hos et verksted i nærheten og fikk beskjed om at det var posisjonsensor som ga utslag på feilmelding.  Og at jeg mulig måtte skifte dsg clutch, jeg skulle ha flushet girkasse for det er ikke gjort i mitt eie .har skiftet girkasse olje i juni 2022. Men lurer på om det er andre som har opplevd å måtte skifte sensor og dobbel clutch, verksted sa at det ville komme på 30000-50000 pluss minus arbeidstimer . Håper noen har et svar 
    • Det ruller jevnt på kilometer på telleren på Dølle Grå. Ikke fort, men snart er det klart for EU-kontroll og inspeksjonsservice. Bilen har begynt å plinge og mase, så time er bestilt. Det er noe som heter +5 service og innbefatter ny motorolje og filter. Greit nok med fast "lav" pris, så får vi se. Litt oppfølging på putlerier og tilpasninger. Det første som ble gjort var de iøynefallende men likevel puslete ekstralysene. Det følte jeg var litt 80-/90-talls, så de ble plukket av. Det viste seg at det var xenon-lys med bra lysmengde og egentlig dyre saker, så de ble solgt til en som trengte å ha kontroll på skogen for å unngå hjortpåkjørsler. Disse xenonlysa har jo ballaster, så det le litt fundering for å få de ut av grillen uten å demontere hele frontfangeren. Det ordnet seg greit for tidligere eier hadde laget utsparinger i grillen som var akkurat store nok til å lirke/tvinge de ut. Sommeren forløp uten ekstra lys foran, men jeg slo til og kjøpte en LED-bar fra Xenonkungen, midt på den lyseste sommeren. Så når mørke kvelder kom på høsten, så ble det montering av den på en ny skiltplate. Nydelig med litt hjelp på fjernlyset. Har berget meg i alle fall én gang fra viltpåkjørsler på seinhøsten i fjor. Andre ting som har vært gjort, skifte av gearkasseolje (med flushing) og bytte av olje på Haldex'en. Veldig greit å gjøre det og få silen renset samtidig. Det var det virkelig behov for! Gir litt ro i sjela å vite at alt er i orden under og bak der... Noe annet jeg alltid gjør: montering av panseråpnere. Super-enkelt å montere. Sånne manuelle pinner er noe herk, mye kjekkere å få på gassdempere. Da er det smooth enhånds åpning (og lukking) av panser. Jeg leita frem gassfjærer på THansen og kulebolter ble kjøpt på Mekonomen (jeg har delenr og typer, hvis noen er interessert i å gjøre samme installasjonen). I samme slengen blir dempematte til panseret alltid montert, koster ikke mange hundrelappene hos forhandler. På høstferietur klarte jeg noe helt utrolig. På et vegarbeidsområde hadde entreprenør brukt rivningsmaterial fra bygningsmur i igjenfylling av noen drenskulverter. Oppi der var det tydeligvis armeringsjern, som jeg klarte å kjøre på så det ble tredd igjennom dekket... Uten at det punkterte. Men det gikk delvis gjennom mønsteret og ut i dekksiden, og satt blegg fast. Måtte kjøre hjem på reservehjul (veldig bra at slikt finnes). Hvis ikke, hadde eneste løsning vært bilberging hjem. Så da måtte jeg kjøpe 2 nye dekk. Det kan jo være tricky med firehjulstrekk, men heldigvis var to av dekkene såpass nye at de matchet. Nok for denne gang, fortsettelse følger nok... 
    • Hei Fikk en påminnelse i dag om at "Remote Access" vil slutte å fungere, og at jeg skal fornye abonnementet. Men når jeg går  inn på "shop-skoda-connect.com" står det at det kun er mulig å bestille dette til utgangen av 2024. Jeg trenger da vel ikke betale for noe som slutter å virke...? Eller er det noe jeg misforstår? 
    • Har en Skoda octavia 2024 modell. Bilen står parkert ca 20 meter fra huset og flere ganger har jeg observert at baklysene er slått på for så å slå seg av..? Nøkkelen ligger inne og det er lenge siden bilen var i bruk. Noen som skjønner hva som skjer?
    • En bruktbilhistorie. Etter litt fundering og nøling, så tenker jeg å lage en tråd her om min bruktkjøpte Octavia Scout. Altså en 2015 modell, som er kjøpt brukt i februar 2024. Nå, etter å ha brukt den 11 måneder, så er det kanskje på sin plass. Funderingen har egentlig gått på manglende aktivitet og interesse for forum-plattformen. Det virker som det langt større aktivitet for Facebook, og det er kanskje greit nok. Men FB har en del negative sider, og jeg begynner ærlig talt å miste interessen for FB, med all reklamen og alle de uinteressante innleggene som står i kø i feeden. Men altså... Jeg har altså "hoppet av" nybil for en tid tilbake, etter at Karoq'en ble levert inn etter leasingperioden på 3 år. Da prøvde jeg meg på en 2014 Rapid 1,2 TSI , men ble aldri helt fortrolig med den. Mest på grunn av manglende firehjulstrekk, lav bakkeklaring og den lave sitteposisjonen. Men jeg likte godt bilens enkelhet og den var faktisk ganske sporty. I Rapid-perioden leita jeg endel etter en passende bensin-Yeti med firehjulstrekk. Men det er et magert marked for slike (selv om jeg har merket en større bruktsirkulasjon nå de siste månedene). Så dukka denne Octavia Scout'en opp lokalt. Den hadde det meste av utstyret jeg ønsker, og jeg skjønte ganske fort at det var et godt kompromiss, og det ble handel. Bare gått litt over 100' og så ut til å være ganske godt holdt. Så var det å finne noen representative bilder av klenodiet, da. Begynner med noen fra salgsannonsen på Finn. Den har fått kallenavnet "Dølle Grå" (selv om den er i en noe blå nyanse og har MØRK BRUNT interiør (!). Nå har jeg kjørt bilen i snart et år og rundt 10' km. Så vil jeg komme tilbake med "putlerier og rariteter" som jeg har ordnet på bilen og beskrive litt av inntrykkene jeg har fått av denne "Norgesfavoritten".
    • Er det noen som vet om billige alternativ til orginallykt og nivåsensor til min Skoda Octavia scout?
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...