Gå til innhold
MRT

Vond rygg av seter Octavia iii


Anbefalte innlegg

Har akkurat kjøpt en brukt Octavia 2014 mod. Er meget fornøyd med bilen bortsett fra setene. Blir veldig anspent i muskulaturen i korsrygg og sete/lår. Har forsøkt mange ulike konfigurasjoner, men finner liksom ikke optimal sittestilling. Føler at det ikke er nok støtte til lårene, samt at det er lite sidestøtte. Andre som har liknende erfaringer? Tips mottas med takk. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har alle litt forskjellige kropper, men de fleste liker setene i Octavia 

https://www.honestjohn.co.uk/our-cars/skoda-octavia/are-you-sitting-comfortably/

Men, hva med å prøve noe ekstra støtter? Finnes vel noe å få kjøpt? Personlig er jeg for bred til å like kraftige vanger, sitter oppå den på en måte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan også bli sliten i lårene og ryggen ved laaange kjøreturer, og har kommet frem til at det er sitteputen som er for kort for min del. Enden av setet/sitteputen ender nesten midt under låret på meg, og det er ikke en god løsning komfortmessig. Jeg savner å kunne trekke ut det ytterste leddet på setet/sitteputen som enkelte bilfabrikanter har på noen av sine modeller/utstyrsutgaver.

Det hjelper for min del noe å heve setet litt i fremkant, men forutsetningen for det er jo at du har elektriske seter som lar deg gjøre det, ellers så hever du kun hele setet og det hjelper ikke noe for min del. Slik var det i min forrige bil, en VW Golf st.vogn (mk Vll) 2014 modell, så det er betydelig bedre i min Superb hvor jeg kan heve setet i fremkant, men det er likevel ikke helt optimalt for min kropp ved lengre kjøreturer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, skulle også gjerne hatt lenger sittepute, og derfor bestilte jeg el seter

Kjørte 75 mil i dag, ikke noe problem med sittingen, men skulle gjerne hatt luft i setet, hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemeldinger. Manuelle seter i bilen min, men har forsøkt å bruke pute som er litt høyere i fremkant slik at jeg får mer støtte under lårene og det har funket greit. Har elektriske seter lengre sittepute?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitteputen kunne med fordel ha vært litt lengre ja. Men mitt inntrykk er at den er lengre enn på japsebiler. Og Octavia 3 har bedre seter enn på Octavia 2.

Kan bekrefte at de elektrisk justerbare setene har en bedre sittekomfort. Ikke bare tiltingen av sitteputen. Også korsryggstøtten er justerbar i høyde og inn/ut. Og sidestøtten er annerledes. Alt i alt en bedre sittestilling, som enkelt kan reguleres under kjøring. Dessuten er det 3 minneinnstillinger, så med trykk på en knapp kan man endre sittestillingen underveis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sjekket og funnet et elektrisk sete med alcantara som har vært i en delebil. Setet koster 3750, men selve byttet kan bli kostbart ettersom det muligens må programeres på nytt. Vet ikke om jeg tør å ta sjansen.

Har snakket med et par Skoda verksted og de er usikre om man må gjøre noe mer enn å bare flytte setet over. Har et lokalt verksted som kan bytte setet for meg. En annen mulighet er å bytte boltene i framkant under skinnene som setet sitter på, for å få mer tilt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du setter inn andre seter som krever elektrisk tilkobling for å fungere slik de skal, vil du da være sikker på at side Airbagen fungerer slik den skal? Mulig det er helt feil tankegang fra min side, men med sikkerhets anordninger som dette, så hadde jeg ikke bare tatt ting for gitt, det ville jeg ha forsikret meg om først.

Nei sitteputen er ikke lengre på seter med el.betjening, men det er at de kan heves/tiltes i setets fremkant som gjør at det føles bedre.

Å legge noe under skinnene eller bytte boltene til setet som gjør at setet blir løftet mer fremme vil jo kunne ha den samme effekten, men da får du en permanent løsning som kanskje ikke blir så optimal om det er flere enn deg som skal kjøre bilen..........?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært hos en Skoda forhandler og funnet ut at det ikke funker å bytte til el-seter da bilen ikke har ledningsnett for elektrisk sete installert. Prøvde en octavia med El-sete og er enig i at de justerbare el-setene er mye mer komfortable enn de manuelle. Er ikke så mye å få gjort noe med desverre. Takk for alle tilbakemeldinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, MRT skrev:

Har vært hos en Skoda forhandler og funnet ut at det ikke funker å bytte til el-seter da bilen ikke har ledningsnett for elektrisk sete installert. Prøvde en octavia med El-sete og er enig i at de justerbare el-setene er mye mer komfortable enn de manuelle. Er ikke så mye å få gjort noe med desverre. Takk for alle tilbakemeldinger.

Nå er vel ikke ny strømforsyning frem til el.seter det som er det mest avanserte her, men det vil jo koste noen kroner om det ikke er noe du klarer selv. Men mulig det også må programmeres til bilen, og i tillegg legge frem noe mer slik at en også får minnefunksjonen til seten(e). I tillegg så er det også dette med sideAirbagene som jeg har nevnt tidligere, så det kan hende det koster litt mer enn det smaker dette her.

30 minutter siden, Marius skrev:

Men... Da er det jo bare å bestille seg en ny Octavia med El-seter vel?? :D:D:D

Hehe, godt forslag @Marius ??

3 minutter siden, Sjåføren skrev:

Det går jo an å sjekke muligheten for å sette inn Recaro-seter. Må jo undersøke om side-airbags da, men der er en ny verden av gode, stilige seter.5962661a128c6_imageproxy(1).thumb.jpg.b6c2db924590520dab25e01e87c5bc7d.jpg

Dette kan jo også være en mulighet selvfølgelig, godt forslag @Sjåføren :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har funnet ut at Audi A3 S-line seter passer i bilen. Har kommet over noen forseter fra en 2016 mod delebil som jeg kan bruke.  De må renses, da de er fuktige. Får svar i løpet av dagen. Skulle ha 1000kr for setene, så det er uansett verdt forsøket. Kommer tilbake med oppdatering. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg. Det eneste med Octaviaen jeg ikke er 100% fornøyd med er setene. Hadde en Golf lånebil og det var det eneste jeg synes var bedre med Golfen så var det setene, men forskjellen er ikke verdt de 150k den ville ha kostet mer enn Octaviaen med samme motor og utstyr. Da klarer jeg meg med setene i Octavian.  Hadde Octavia II tidligere, og det var litt det samme med setene der. Setene føles på en måte litt billige sammenlignet med VW og Audi.

Jeg savner også litt mer sidestøtte og tilt. Kunne nok ha valgt sports-seter, men da hadde jeg ikke fått det rette utstyret for samme prisen. Angrer nok litt for at jeg ikke kostet på elektrisk sete, men det får bli neste gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg er veldig fornøyd med setene i L&K. Bilen har nå strax rundet 63k og jeg har kjørt 7500km i løpet av 3 uker uten at jeg har vondt hverken her eller der. Prøvesatt en sprelle ny Octavia Style hos forhandleren før jeg dro på ferie, og de setene var merkbart mye dårligere enn hva det er i min L&K etter min oppfatning. Mener det var sportseter som sto i den bilen. 

Endret av CitizenX
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 195 cm og har Superb selv. Der kunne jeg også tenkt meg bedre benstøtte/lenger sittepute. For å gjøre det beste ut av det bygde jeg opp skinnene som setene går på med 4 klemskiver i forkant. Det ble en god del bedre. Kanskje verdt et forsøk? Tror kanskje dette vil påvirke hvordan du kjenner det i ryggen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
På 4.7.2017 den 0.23, MRT skrev:

Har akkurat kjøpt en brukt Octavia 2014 mod. Er meget fornøyd med bilen bortsett fra setene. Blir veldig anspent i muskulaturen i korsrygg og sete/lår. Har forsøkt mange ulike konfigurasjoner, men finner liksom ikke optimal sittestilling. Føler at det ikke er nok støtte til lårene, samt at det er lite sidestøtte. Andre som har liknende erfaringer? Tips mottas med takk. 

 

Hei, sliter selv med samme problem i min 2018 mod octavia 

driver å vurdere om jeg ska bytte bil pga dette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...