Gå til innhold
MRT

Vond rygg av seter Octavia iii


Anbefalte innlegg

Skrevet

Har akkurat kjøpt en brukt Octavia 2014 mod. Er meget fornøyd med bilen bortsett fra setene. Blir veldig anspent i muskulaturen i korsrygg og sete/lår. Har forsøkt mange ulike konfigurasjoner, men finner liksom ikke optimal sittestilling. Føler at det ikke er nok støtte til lårene, samt at det er lite sidestøtte. Andre som har liknende erfaringer? Tips mottas med takk. 

 

Skrevet

Jeg kan også bli sliten i lårene og ryggen ved laaange kjøreturer, og har kommet frem til at det er sitteputen som er for kort for min del. Enden av setet/sitteputen ender nesten midt under låret på meg, og det er ikke en god løsning komfortmessig. Jeg savner å kunne trekke ut det ytterste leddet på setet/sitteputen som enkelte bilfabrikanter har på noen av sine modeller/utstyrsutgaver.

Det hjelper for min del noe å heve setet litt i fremkant, men forutsetningen for det er jo at du har elektriske seter som lar deg gjøre det, ellers så hever du kun hele setet og det hjelper ikke noe for min del. Slik var det i min forrige bil, en VW Golf st.vogn (mk Vll) 2014 modell, så det er betydelig bedre i min Superb hvor jeg kan heve setet i fremkant, men det er likevel ikke helt optimalt for min kropp ved lengre kjøreturer.

Skrevet

Ja, skulle også gjerne hatt lenger sittepute, og derfor bestilte jeg el seter

Kjørte 75 mil i dag, ikke noe problem med sittingen, men skulle gjerne hatt luft i setet, hehe

Skrevet

Takk for tilbakemeldinger. Manuelle seter i bilen min, men har forsøkt å bruke pute som er litt høyere i fremkant slik at jeg får mer støtte under lårene og det har funket greit. Har elektriske seter lengre sittepute?

Skrevet

Sitteputen kunne med fordel ha vært litt lengre ja. Men mitt inntrykk er at den er lengre enn på japsebiler. Og Octavia 3 har bedre seter enn på Octavia 2.

Kan bekrefte at de elektrisk justerbare setene har en bedre sittekomfort. Ikke bare tiltingen av sitteputen. Også korsryggstøtten er justerbar i høyde og inn/ut. Og sidestøtten er annerledes. Alt i alt en bedre sittestilling, som enkelt kan reguleres under kjøring. Dessuten er det 3 minneinnstillinger, så med trykk på en knapp kan man endre sittestillingen underveis.

Skrevet

Har sjekket og funnet et elektrisk sete med alcantara som har vært i en delebil. Setet koster 3750, men selve byttet kan bli kostbart ettersom det muligens må programeres på nytt. Vet ikke om jeg tør å ta sjansen.

Har snakket med et par Skoda verksted og de er usikre om man må gjøre noe mer enn å bare flytte setet over. Har et lokalt verksted som kan bytte setet for meg. En annen mulighet er å bytte boltene i framkant under skinnene som setet sitter på, for å få mer tilt. 

Skrevet

Om du setter inn andre seter som krever elektrisk tilkobling for å fungere slik de skal, vil du da være sikker på at side Airbagen fungerer slik den skal? Mulig det er helt feil tankegang fra min side, men med sikkerhets anordninger som dette, så hadde jeg ikke bare tatt ting for gitt, det ville jeg ha forsikret meg om først.

Nei sitteputen er ikke lengre på seter med el.betjening, men det er at de kan heves/tiltes i setets fremkant som gjør at det føles bedre.

Å legge noe under skinnene eller bytte boltene til setet som gjør at setet blir løftet mer fremme vil jo kunne ha den samme effekten, men da får du en permanent løsning som kanskje ikke blir så optimal om det er flere enn deg som skal kjøre bilen..........?

Skrevet

Har vært hos en Skoda forhandler og funnet ut at det ikke funker å bytte til el-seter da bilen ikke har ledningsnett for elektrisk sete installert. Prøvde en octavia med El-sete og er enig i at de justerbare el-setene er mye mer komfortable enn de manuelle. Er ikke så mye å få gjort noe med desverre. Takk for alle tilbakemeldinger.

Skrevet

Det går jo an å sjekke muligheten for å sette inn Recaro-seter. Må jo undersøke om side-airbags da, men der er en ny verden av gode, stilige seter.5962661a128c6_imageproxy(1).thumb.jpg.b6c2db924590520dab25e01e87c5bc7d.jpg

Skrevet
1 time siden, MRT skrev:

Har vært hos en Skoda forhandler og funnet ut at det ikke funker å bytte til el-seter da bilen ikke har ledningsnett for elektrisk sete installert. Prøvde en octavia med El-sete og er enig i at de justerbare el-setene er mye mer komfortable enn de manuelle. Er ikke så mye å få gjort noe med desverre. Takk for alle tilbakemeldinger.

Nå er vel ikke ny strømforsyning frem til el.seter det som er det mest avanserte her, men det vil jo koste noen kroner om det ikke er noe du klarer selv. Men mulig det også må programmeres til bilen, og i tillegg legge frem noe mer slik at en også får minnefunksjonen til seten(e). I tillegg så er det også dette med sideAirbagene som jeg har nevnt tidligere, så det kan hende det koster litt mer enn det smaker dette her.

30 minutter siden, Marius skrev:

Men... Da er det jo bare å bestille seg en ny Octavia med El-seter vel?? :D:D:D

Hehe, godt forslag @Marius ??

3 minutter siden, Sjåføren skrev:

Det går jo an å sjekke muligheten for å sette inn Recaro-seter. Må jo undersøke om side-airbags da, men der er en ny verden av gode, stilige seter.5962661a128c6_imageproxy(1).thumb.jpg.b6c2db924590520dab25e01e87c5bc7d.jpg

Dette kan jo også være en mulighet selvfølgelig, godt forslag @Sjåføren :) 

Skrevet

Har funnet ut at Audi A3 S-line seter passer i bilen. Har kommet over noen forseter fra en 2016 mod delebil som jeg kan bruke.  De må renses, da de er fuktige. Får svar i løpet av dagen. Skulle ha 1000kr for setene, så det er uansett verdt forsøket. Kommer tilbake med oppdatering. 

Skrevet

Enig med deg. Det eneste med Octaviaen jeg ikke er 100% fornøyd med er setene. Hadde en Golf lånebil og det var det eneste jeg synes var bedre med Golfen så var det setene, men forskjellen er ikke verdt de 150k den ville ha kostet mer enn Octaviaen med samme motor og utstyr. Da klarer jeg meg med setene i Octavian.  Hadde Octavia II tidligere, og det var litt det samme med setene der. Setene føles på en måte litt billige sammenlignet med VW og Audi.

Jeg savner også litt mer sidestøtte og tilt. Kunne nok ha valgt sports-seter, men da hadde jeg ikke fått det rette utstyret for samme prisen. Angrer nok litt for at jeg ikke kostet på elektrisk sete, men det får bli neste gang.

  • 3 uker senere...
Skrevet (endret)

Jeg er veldig fornøyd med setene i L&K. Bilen har nå strax rundet 63k og jeg har kjørt 7500km i løpet av 3 uker uten at jeg har vondt hverken her eller der. Prøvesatt en sprelle ny Octavia Style hos forhandleren før jeg dro på ferie, og de setene var merkbart mye dårligere enn hva det er i min L&K etter min oppfatning. Mener det var sportseter som sto i den bilen. 

Endret av CitizenX
Skrevet

Jeg er 195 cm og har Superb selv. Der kunne jeg også tenkt meg bedre benstøtte/lenger sittepute. For å gjøre det beste ut av det bygde jeg opp skinnene som setene går på med 4 klemskiver i forkant. Det ble en god del bedre. Kanskje verdt et forsøk? Tror kanskje dette vil påvirke hvordan du kjenner det i ryggen

  • 6 måneder senere...
Skrevet
På 4.7.2017 den 0.23, MRT skrev:

Har akkurat kjøpt en brukt Octavia 2014 mod. Er meget fornøyd med bilen bortsett fra setene. Blir veldig anspent i muskulaturen i korsrygg og sete/lår. Har forsøkt mange ulike konfigurasjoner, men finner liksom ikke optimal sittestilling. Føler at det ikke er nok støtte til lårene, samt at det er lite sidestøtte. Andre som har liknende erfaringer? Tips mottas med takk. 

 

Hei, sliter selv med samme problem i min 2018 mod octavia 

driver å vurdere om jeg ska bytte bil pga dette

Skrevet

Hva med å løfte setet litt i framkant som @Olehb foreslår?

Ikke uten grunn at jeg valgte el seter, men savner i tillegg forlengelse av sitteputen. Tror el seter løser de fleste utfordringer

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • En bruktbilhistorie. Etter litt fundering og nøling, så tenker jeg å lage en tråd her om min bruktkjøpte Octavia Scout. Altså en 2015 modell, som er kjøpt brukt i februar 2024. Nå, etter å ha brukt den 11 måneder, så er det kanskje på sin plass. Funderingen har egentlig gått på manglende aktivitet og interesse for forum-plattformen. Det virker som det langt større aktivitet for Facebook, og det er kanskje greit nok. Men FB har en del negative sider, og jeg begynner ærlig talt å miste interessen for FB, med all reklamen og alle de uinteressante innleggene som står i kø i feeden. Men altså... Jeg har altså "hoppet av" nybil for en tid tilbake, etter at Karoq'en ble levert inn etter leasingperioden på 3 år. Da prøvde jeg meg på en 2014 Rapid 1,2 TSI , men ble aldri helt fortrolig med den. Mest på grunn av manglende firehjulstrekk, lav bakkeklaring og den lave sitteposisjonen. Men jeg likte godt bilens enkelhet og den var faktisk ganske sporty. I Rapid-perioden leita jeg endel etter en passende bensin-Yeti med firehjulstrekk. Men det er et magert marked for slike (selv om jeg har merket en større bruktsirkulasjon nå de siste månedene). Så dukka denne Octavia Scout'en opp lokalt. Den hadde det meste av utstyret jeg ønsker, og jeg skjønte ganske fort at det var et godt kompromiss, og det ble handel. Bare gått litt over 100' og så ut til å være ganske godt holdt. Så var det å finne noen representative bilder av klenodiet, da. Begynner med noen fra salgsannonsen på Finn. Den har fått kallenavnet "Dølle Grå" (selv om den er i en noe blå nyanse og har MØRK BRUNT interiør (!). Nå har jeg kjørt bilen i snart et år og rundt 10' km. Så vil jeg komme tilbake med "putlerier og rariteter" som jeg har ordnet på bilen og beskrive litt av inntrykkene jeg har fått av denne "Norgesfavoritten".
    • Er det noen som vet om billige alternativ til orginallykt og nivåsensor til min Skoda Octavia scout?
    • Reg.reim tenker eg på, ikkje multireima. Reg.reima er jo under dekselet. Har den vore bytta tidligare?
    • Som i drivreim? I så fall så er den hel. 2,0 16V diesel 4 sylinder  tdi 4x4 Automat  Generasjon 2…
    • Kva type motor?  Har du sjekka registerreim?
    • Hei. Jeg har hatt flere Skodaer og ikke hatt problemer med sinkslipp. Jeg tror det kan være årsmodeller som er mere utsatt enn andre, men jeg vet ikke helt. Haldex. Her må du være nøye med oljeskift og rens av sil (på Octavia 3 og nyere). Tidligere versjoner hadde sil på pumpa + oljefilter på Haldex'en. Men på de nyere versjonene, så ble filteret tatt bort (Haldex ble solgt til Borg Warner). Da forsvant også forbruker-informasjonen om dette systemet. I tillegg ble silen i pumpa IKKE sjekket og dermed ikke renset ved behov. Og det er behov for rensing av silen. Så dette MÅ du be om ved hvert oljeskift. Og olja bør helst skiftes oftere enn anbefalt intervall. Da har du større sikkerhet for at firehjulstrekken faktisk virker når du trenger det, og at pumpa ikke skjærer seg på grunn av manglende oljegjennomstrømning. Oljepumpa går så lenge motoren går (eller kanskje til og med så lenge tenningen er på). Bildet viser silen på min ca. et halvt år etter at jeg kjøpte bilen (brukt). Jeg vet ikke hvor lenge det var siden siste oljeskift eller silrens, men det er absolutt verdt å passe litt ekstra på.
    • Hei @Lars1988 Trykket i dekkene er det som bærer vekten av bilen. Det er mange faktorer som virker inn på hva som er "riktig" trykk i dekka, dekkgummien er fleksibel og vil forme seg etter underlaget, innvendig trykk og generell belastning (statisk og dynamisk). Så på vinterdekk ville jeg absolutt ikke brukt for lavt eller for høyt trykk i forhold til det som står oppgitt i tanklokket. På vinterdekk ville jeg lagt på 10-15%, men ikke mer. Alt er relativt, og det er forskjellige vinterforhold gjennom sesongen, pluss at føret varierer mye. Kjører du mye på motorvei med "svart" asfalt og høy hastighet, så kan høyt trykk være greit for å få ned forbruket. Men kjører du på varierte forhold der vinteregenskapene er viktigst, så hadde jeg ikke satset på at høyt trykk gir godt grep når du trenger det som mest. Jeg hadde i alle fall satt forbruk lengre ned på prioriteringslista på vinterdekk. På vinteren er det flere andre forhold som uansett drar opp forbruket. Hvis du synes 2,5 bar gir gode egenskaper, så hadde i alle fall jeg fortsatt å kjøre på det. Men igjen, alt er relativt.
    • Hei. Min skoda har gått helt fint uten problemer frem til nå. Kjørte hjem fra jobb, satte fra meg bilen. Sto en 5-6 timer. Startet den på kvelde, sto på tomgang ca 10 min, for å bli varm. Kom en rar lyd fra motoren, (som om noen sto med en spade og hakket i grusen) Så stoppet den plutselig. og vil ikke starte igjen. Er strøm på batteriet. full tank diesel. Alt av lys i dash og bil + radio og varmeapparat  funker. Drivreima er hel, tenninga funker, ingen fare varsellamper har begynt å lyse.....vil bare ikke starte...som om den ikkemfår diesel kan virke som... Har kjørt diagnose på den, men ingen fornuftige feilkoder som dukker opp... annet  enn :  vannpumpe 2, - brudd på strømkrets.  og dieel-varmer, men den har vært ute av drift lenge. + cruisecontroll- noe jeg ikke visste at jeg hadde en gang... Kan nesten virke som en plutselig nødmodus har slått inn eller noe. startsperre? Hva kan jeg gjøre?  Er en utomat, så får jo  ikke akkurat tauet den til verksted.... Noen ideer?  Kan det  evt være noen sikringer ssom forårsaker dette? hvor finner jeg evt de?  HJELP. Takker for svar.
    • Hei! Jeg kjører vinterdekkene Continental VikingContact 7 på min Octavia og pleier å holde trykket på 2,5 bar foran og bak. Synes de gir veldig godt grep på is og snø, men vurderer å øke til 2,6 bar for å redusere rullemotstand. Har noen erfaring med hvordan dette påvirker komforten eller slitasjen på dette dekket?  
    • Hei alle sammen! Dette forumet er skikkelig nyttig. Jeg ser noen nevner utfordringer med zinkslipp – er det noe som bare gjelder spesifikke årsmodeller? Og er det noe spesielt å være obs på når det gjelder service for Haldex-systemet? Setter stor pris på innspill!
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...