Gå til innhold
joergenbf

joergenbfs Superb Sportline 1.4 TSI150hk DSG 2017 Stv.


Anbefalte innlegg

Skrevet

Tenkte at jeg får legge ut en tråd om min bil her også da, for moroskyld. Tittel sier jo hva det er for slags bil, og den ble levert i midten av juni i år, bestilt i februar.

Ut over std. Sportline har den:

  • Farge Quarts Grey met. 
  • Delingsnett
  • Solgardiner sideruter bak
  • Ekstra bagasjeromsgulv
  • Varme i frontruten
  • Canton anlegg
  • Foldbart hengerfeste
  • Ryggekamera
  • El. bakluke med sensor
  • Adaptivt fjernlys
  • Trafikkskiltgjenkjenning

Den har også Drop Off lakkforsegling. Emblemer er byttet til sorte, og sorte N-merker.

Den ruller på TSW Chicane Black/Polished 8,5x20 ET32, med Continental Sportcontact 3 245/35/20. 

 Foreløpige bilder av bilen, men må få tatt noen litt "tøffere" bilder.

DSC_1288.jpg

InkedDSC_1289_LI.jpg

InkedDSC_1291_LI.jpg

DSC_1335.jpg

Skrevet

Grattis! Tøff bil det der. Godt å se at ikke alle velger hvit Superb som jeg har inntrykk av at de fleste gjør! (Hilsen en som er med i hvit Superb-gruppa xD)

Skrevet
3 timer siden, Tor2r skrev:

Grattis med ny bil! Fine felger synes jeg! Liker de sorte detaljene ?

Ja det gjør jeg også. Det var jo grunnen til at jeg ville ha Sportline, i tillegg til at jeg ikke ønsket helskinn. Sånn ellers kunne en vel fått mer for pengene med L&K, men da måtte jeg gått på foliering av all krom osv. Eneste jeg ønsker å gjøre noe med er eksospynten nede bak. 

49 minutter siden, Core2Duo skrev:

Grattis! Tøff bil det der. Godt å se at ikke alle velger hvit Superb som jeg har inntrykk av at de fleste gjør! (Hilsen en som er med i hvit Superb-gruppa xD)

Hehe, ja det er jo greit med noe annet, selv om grått ikke er så sprekt det heller. Ble veldig fornøyd med fargen, og den fikk fin glans med drop off behandlingen. Drømmefargen hadde vel vært den Meteor Grey fra Octavia RS egentlig.

Skrevet

Ja stemmer. Jeg fikk fjernet de hos butikken, før drop off behandling. Veldig fornøyd med felgene, absolutt verdt penga B| og godt å vite at en har felger som tåler litt.

  • 2 uker senere...
Skrevet

@joergenbf
For noen av oss(som meg), så er alt annet enn originale deler og utforming dritharry. Men for andre er helt originale biler gørr kjedelig og helt meningsløst. Så du må gjøre din greie, og ikke tenke så alt for mye på hva vi andre synes :)

Når noen i det hele tatt har tatt seg bryet med å produsere og selge ting, så er det rimelig sannsynlig å tro at det er flere som synes det er fint.

Skrevet

Her kan det jo være fargen på bilen som avgjør hvor fremtredende delen blir. 

Nå er det ikke mine penger, så jeg sier: kjør på :)

Skrevet

Hehe. Ja jeg vet jo det. Har selv en relativ lav terskel for hva jeg syns er harry, så derfor tenkte jeg å lufte litt hva folk tror. Den blir vel ikke så fremtredende pga. av fargen på bilen, og "alt annet" er jo svart på den. Ser jo fint ut på Oct.RS.

Får tenke litt på det :D

  • Lik 1
  • 3 uker senere...
Skrevet

Ett lite hjertesukk fra en "litt" oppgitt Superbeier.

Nå står Superben inne på verksted for 3dje gang (andre gang noe byttes). Det tok bare 2 uker etter at jeg fikk den før airbaglampa begynte å lyse. Første tur inn ble feilkode slettet, feil på sideairbag. Så ble det byttet ledningsnett i passasjerstolen, og det ble testkjørt en del. En uke eter at jeg hentet bilen kom det tilbake igjen. Nå skal airbagen byttes. På 3dje uka med leiebil nå (etter å kjørt min egen en stund i påvente av verksted tid), og fikk i alle fall byttet ut den kjedelige Octavian jeg fikk først med en Superb. Airbagen er ikke på lager i Europa, så det kan gå en god stund før vi får igjen bilen. Utrolig dritkjedelig!

Jeg har hverken gitt opp Skoda som merke eller Superb som modell, men utrolig kjedelig å oppleve slik med en helt ny bil. Bare et lite hjertesukk der altså :P Kan jo være greit å vite for andre hvis en slik feil skulle dukke opp.

Skrevet

Det er frustrerende. Håper det stopper med disse feilene, og at det ikke er tvers igjennom en mandagsbil.

Skrevet
7 timer siden, tronna skrev:

Det er frustrerende. Håper det stopper med disse feilene, og at det ikke er tvers igjennom en mandagsbil.

I og med at det trolig er samme feil så satser jeg enn så lenge på at det løser seg med den.

Skrevet

Hurra! Hentet bilen igjen i går. Blir moro å få kjørt den litt også :P. Skal prøve å ta noen tøffe bilder av den før vinterhjula kommer på.

  • 1 måned senere...
Skrevet

Da er bilen inne på verksted etter å ha vært ute i 3,5 uker. I forrige uke prøvde de å bytte styreenhet, jeg fikk tilbake bilen, men feilen kom igjen etter en snau time/40km (samme feil som før), så nå stå bilen inne i 3-4 uker i alle fall. Teknikere fra importøren skal vi se på det. Dette er superkjedelig, men folkene på Autoria Ski leverer på service i en slik situasjon det skal de ha!

Prøver å se en upside i at jeg har fått kjørt 280hk4x4 i noen dager, og nå kjører jeg en 190hk 4x4. Får jo prøvd litt forskjellige motorer og konfigurasjoner, og det kan jo være litt gøy for en som er generelt bil.intr. Også sparer jeg jo km på min egen :P.

Rakk så vidt å få på vinterhjula, men fikk ikke tatt noe bilde. Håper ingen andre opplever en slik gjentakende feil på bilen sin.

Skrevet

Synes det er veldig flott at det også postes slikt, og ikke bare gull og grønne skoger for de som har anskaffet ny bil. 

På sikt håper jeg på en superb selv og det er verdt å merke seg om det er gjentatte feilsituasjoner for en gitt modell.

 

Skrevet
23 timer siden, Sveinung Øyen skrev:

Synes det er veldig flott at det også postes slikt, og ikke bare gull og grønne skoger for de som har anskaffet ny bil. 

På sikt håper jeg på en superb selv og det er verdt å merke seg om det er gjentatte feilsituasjoner for en gitt modell.

 

Ja, det er greit med både ris og ros. Nå har jeg vel inntrykk av at det er svært lite feil på Superb egentlig, og at dette nok handler om en eller annen lur produksjonsfeil som viser seg å være ei hard nøtt å knekke. 

Nå man likevel opplever slik er det viktig at forhandler tar det seriøst og følger opp, noe som stort sett har vært bra fra Autorias side.

23 timer siden, Håvard skrev:

Samme som jeg trøster meg med mens min er inne på skadeverksted :P 

280hk som lånebil, ikke værst ;) Hva syns du om den? 

Ja, en mager trøst :P. Jeg fikk den siden det ble veldig ad-hoc, og det tross alt var 3. gangen for samme feil. Det var bilen til DL der. Den var jo morsom den altså. Jeg har jo kjørt "samme motor" i Golf R tidliger, dog med litt med edgy oppsett. Bilen kler jo absolutt motoren, og fin lyd har den. Fikk ikke "prøvd" 4x4, men det er jo også kjekt. Den hadde den nye skjermen, og den ble jeg jo litt misunnelig på, selv om jeg kanskje ikke likte vol.kontrollen så godt. Rask og responsiv skjerm!

Jeg skulle gjerne hatt den motoren, men har dessverre mer bruk for 150 laks til noe annet :P. Jeg drar henger 1 gang i året, aldri båt, aldri campingvogn, og kjører "bestandig i kø" så da funker 1.4TSI til daglig. Missforstå meg rett, jeg setter veldig pris på mye motor. Nå kjører jeg 190hk diesel 4x4 L&K. Den er jo fin, men er veldig bensin-mann, så dieseldur og litt treghet drar ned. Gode lånebiler uansett!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • En bruktbilhistorie. Etter litt fundering og nøling, så tenker jeg å lage en tråd her om min bruktkjøpte Octavia Scout. Altså en 2015 modell, som er kjøpt brukt i februar 2024. Nå, etter å ha brukt den 11 måneder, så er det kanskje på sin plass. Funderingen har egentlig gått på manglende aktivitet og interesse for forum-plattformen. Det virker som det langt større aktivitet for Facebook, og det er kanskje greit nok. Men FB har en del negative sider, og jeg begynner ærlig talt å miste interessen for FB, med all reklamen og alle de uinteressante innleggene som står i kø i feeden. Men altså... Jeg har altså "hoppet av" nybil for en tid tilbake, etter at Karoq'en ble levert inn etter leasingperioden på 3 år. Da prøvde jeg meg på en 2014 Rapid 1,2 TSI , men ble aldri helt fortrolig med den. Mest på grunn av manglende firehjulstrekk, lav bakkeklaring og den lave sitteposisjonen. Men jeg likte godt bilens enkelhet og den var faktisk ganske sporty. I Rapid-perioden leita jeg endel etter en passende bensin-Yeti med firehjulstrekk. Men det er et magert marked for slike (selv om jeg har merket en større bruktsirkulasjon nå de siste månedene). Så dukka denne Octavia Scout'en opp lokalt. Den hadde det meste av utstyret jeg ønsker, og jeg skjønte ganske fort at det var et godt kompromiss, og det ble handel. Bare gått litt over 100' og så ut til å være ganske godt holdt. Så var det å finne noen representative bilder av klenodiet, da. Begynner med noen fra salgsannonsen på Finn. Den har fått kallenavnet "Dølle Grå" (selv om den er i en noe blå nyanse og har MØRK BRUNT interiør (!). Nå har jeg kjørt bilen i snart et år og rundt 10' km. Så vil jeg komme tilbake med "putlerier og rariteter" som jeg har ordnet på bilen og beskrive litt av inntrykkene jeg har fått av denne "Norgesfavoritten".
    • Er det noen som vet om billige alternativ til orginallykt og nivåsensor til min Skoda Octavia scout?
    • Reg.reim tenker eg på, ikkje multireima. Reg.reima er jo under dekselet. Har den vore bytta tidligare?
    • Som i drivreim? I så fall så er den hel. 2,0 16V diesel 4 sylinder  tdi 4x4 Automat  Generasjon 2…
    • Kva type motor?  Har du sjekka registerreim?
    • Hei. Jeg har hatt flere Skodaer og ikke hatt problemer med sinkslipp. Jeg tror det kan være årsmodeller som er mere utsatt enn andre, men jeg vet ikke helt. Haldex. Her må du være nøye med oljeskift og rens av sil (på Octavia 3 og nyere). Tidligere versjoner hadde sil på pumpa + oljefilter på Haldex'en. Men på de nyere versjonene, så ble filteret tatt bort (Haldex ble solgt til Borg Warner). Da forsvant også forbruker-informasjonen om dette systemet. I tillegg ble silen i pumpa IKKE sjekket og dermed ikke renset ved behov. Og det er behov for rensing av silen. Så dette MÅ du be om ved hvert oljeskift. Og olja bør helst skiftes oftere enn anbefalt intervall. Da har du større sikkerhet for at firehjulstrekken faktisk virker når du trenger det, og at pumpa ikke skjærer seg på grunn av manglende oljegjennomstrømning. Oljepumpa går så lenge motoren går (eller kanskje til og med så lenge tenningen er på). Bildet viser silen på min ca. et halvt år etter at jeg kjøpte bilen (brukt). Jeg vet ikke hvor lenge det var siden siste oljeskift eller silrens, men det er absolutt verdt å passe litt ekstra på.
    • Hei @Lars1988 Trykket i dekkene er det som bærer vekten av bilen. Det er mange faktorer som virker inn på hva som er "riktig" trykk i dekka, dekkgummien er fleksibel og vil forme seg etter underlaget, innvendig trykk og generell belastning (statisk og dynamisk). Så på vinterdekk ville jeg absolutt ikke brukt for lavt eller for høyt trykk i forhold til det som står oppgitt i tanklokket. På vinterdekk ville jeg lagt på 10-15%, men ikke mer. Alt er relativt, og det er forskjellige vinterforhold gjennom sesongen, pluss at føret varierer mye. Kjører du mye på motorvei med "svart" asfalt og høy hastighet, så kan høyt trykk være greit for å få ned forbruket. Men kjører du på varierte forhold der vinteregenskapene er viktigst, så hadde jeg ikke satset på at høyt trykk gir godt grep når du trenger det som mest. Jeg hadde i alle fall satt forbruk lengre ned på prioriteringslista på vinterdekk. På vinteren er det flere andre forhold som uansett drar opp forbruket. Hvis du synes 2,5 bar gir gode egenskaper, så hadde i alle fall jeg fortsatt å kjøre på det. Men igjen, alt er relativt.
    • Hei. Min skoda har gått helt fint uten problemer frem til nå. Kjørte hjem fra jobb, satte fra meg bilen. Sto en 5-6 timer. Startet den på kvelde, sto på tomgang ca 10 min, for å bli varm. Kom en rar lyd fra motoren, (som om noen sto med en spade og hakket i grusen) Så stoppet den plutselig. og vil ikke starte igjen. Er strøm på batteriet. full tank diesel. Alt av lys i dash og bil + radio og varmeapparat  funker. Drivreima er hel, tenninga funker, ingen fare varsellamper har begynt å lyse.....vil bare ikke starte...som om den ikkemfår diesel kan virke som... Har kjørt diagnose på den, men ingen fornuftige feilkoder som dukker opp... annet  enn :  vannpumpe 2, - brudd på strømkrets.  og dieel-varmer, men den har vært ute av drift lenge. + cruisecontroll- noe jeg ikke visste at jeg hadde en gang... Kan nesten virke som en plutselig nødmodus har slått inn eller noe. startsperre? Hva kan jeg gjøre?  Er en utomat, så får jo  ikke akkurat tauet den til verksted.... Noen ideer?  Kan det  evt være noen sikringer ssom forårsaker dette? hvor finner jeg evt de?  HJELP. Takker for svar.
    • Hei! Jeg kjører vinterdekkene Continental VikingContact 7 på min Octavia og pleier å holde trykket på 2,5 bar foran og bak. Synes de gir veldig godt grep på is og snø, men vurderer å øke til 2,6 bar for å redusere rullemotstand. Har noen erfaring med hvordan dette påvirker komforten eller slitasjen på dette dekket?  
    • Hei alle sammen! Dette forumet er skikkelig nyttig. Jeg ser noen nevner utfordringer med zinkslipp – er det noe som bare gjelder spesifikke årsmodeller? Og er det noe spesielt å være obs på når det gjelder service for Haldex-systemet? Setter stor pris på innspill!
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...