Gå til innhold
Jøran GB

Fjernlysassistent?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Har nettopp kjøpt en Octavia 2014 som har fjernlysassistent. Leser i instruksjonsboka hvordan den slås på og etter hva jeg forstår, så skal den dimme fjernlys automatisk i hastighet over 60 km/t. Det gjør den ikke. Har jeg misforstått hva fjernlysassistent er?

 

Skrevet

Tror den skal fungere slik, men min fungerer heller ikke. Jeg skal ta det opp med forhandler i forbindelse med service

Skrevet

Det er også slik den skal fungere på min Superb (2016), og det gjør den jo tildels også, men den reagerer altfor seint. Så jeg sitter likevel og benytter «fjernlys-spaken» for hver eneste bil jeg møter.

I tillegg til dette så har jeg jo også et venstrelys som lyser veldig ut til venstre, men i følge verkstedet så er alt i orden........Hvilket jeg synes er merkelig, for det venstre lyset peker mer til venstre enn hva det høyre gjør til høyre, og på venstre side så kommer det jo møtende kjøretøy. Det skal visstnok rette seg inn ved møtende trafikk og gatebelysning, men når omtrentlig samtlige møtende trafikanter blinker med lysa når de møter meg, så kan jeg med sikkerhet si at det ikke fungerer seg det skal, hvilket det i følge verkstedet altså gjør..........

Løsningen er ut av auto med lysbryteren for min del, og over i nærlysstillingen med lysbryteren. Ulempen er jo at da har en ikke «svingbare» frontlykter lenger og en har helmanuelle fjernlys.

Skrevet
6 timer siden, Jøran GB skrev:

Har nettopp kjøpt en Octavia 2014 som har fjernlysassistent. Leser i instruksjonsboka hvordan den slås på og etter hva jeg forstår, så skal den dimme fjernlys automatisk i hastighet over 60 km/t. Det gjør den ikke. Har jeg misforstått hva fjernlysassistent er?

 

Har en Octavia 2018 med LED Hovedøya og med tilhørende fjernlysassistanse. Dette syntes jeg fungerer meget bra på denne bilen. Eneste minuset er at den ikke greier å skille imellom utelys på husvegger som er 200meter unna i strak linje og biler.. men.. det er jo nokså logisk at den ikke gjør :)

Men, jeg opplever at bilen dimmer ekstremt fort ned, ved møtende biler og så fort dem er passer, dimmer den opp igjen.

Skrevet

For min del er fjernlysassistenten for snar å dimme ned og for treig å gi langlys, men har brukt den i perioder og det er jo kjekt når du glemmer av å dimme ned... 

Skrevet
10 timer siden, CitizenX skrev:

For min del er fjernlysassistenten for snar å dimme ned og for treig å gi langlys, men har brukt den i perioder og det er jo kjekt når du glemmer av å dimme ned... 

Da er ihvertfall opplegget at den skal dimme automatisk. Det skjer ikke her i det hele tatt. Ikke noen stor sak, men takk for svar!

Skrevet
5 timer siden, Jøran GB skrev:

Da er ihvertfall opplegget at den skal dimme automatisk. Det skjer ikke her i det hele tatt. Ikke noen stor sak, men takk for svar!

Sjekk innstillinger i menyen og husk å ha hendelen i riktig posisjon. Dytt hendelen 1 gang fra deg. Da skal du få opp et nytt "ikon" i venstre hjørnet på kjørecomputer skjermen.

Skrevet
Akkurat nå, Marius skrev:

Sjekk innstillinger i menyen og husk å ha hendelen i riktig posisjon. Dytt hendelen 1 gang fra deg. Da skal du få opp et nytt "ikon" i venstre hjørnet på kjørecomputer skjermen.

OK, takk. Prøver igjen. Du mener i kjørecomputeren rett foran fører? Eneste jeg ser er at "lys"-ikon lenger ned kommer opp med en liten A over.

Skrevet
1 minutt siden, Jøran GB skrev:

OK, takk. Prøver igjen. Du mener i kjørecomputeren rett foran fører? Eneste jeg ser er at "lys"-ikon lenger ned kommer opp med en liten A over.

Yes, Når lys ikon saken med en liten A over kommer opp, da skal fjernlysassistenten være aktivert :) Om den ikke fungerer som ønsket da, ville jeg hørt med selger av bilen.

Skrevet
10 minutter siden, Marius skrev:

Yes, Når lys ikon saken med en liten A over kommer opp, da skal fjernlysassistenten være aktivert :) Om den ikke fungerer som ønsket da, ville jeg hørt med selger av bilen.

Det må jeg nok. Skal ha noe annet garantigreier fikset så da tar jeg både lys og navi. Takk for hjelpen!

Skrevet

Jeg har alle indikasjoner på at det "fungerer", med "A" og greier, men null funksjon. Litt må da Møller ha å skru på ?

  • 2 uker senere...
Skrevet
På 9.10.2017 den 21.11, Superb lll skrev:

Det er også slik den skal fungere på min Superb (2016), og det gjør den jo tildels også, men den reagerer altfor seint. Så jeg sitter likevel og benytter «fjernlys-spaken» for hver eneste bil jeg møter.

I tillegg til dette så har jeg jo også et venstrelys som lyser veldig ut til venstre, men i følge verkstedet så er alt i orden........Hvilket jeg synes er merkelig, for det venstre lyset peker mer til venstre enn hva det høyre gjør til høyre, og på venstre side så kommer det jo møtende kjøretøy. Det skal visstnok rette seg inn ved møtende trafikk og gatebelysning, men når omtrentlig samtlige møtende trafikanter blinker med lysa når de møter meg, så kan jeg med sikkerhet si at det ikke fungerer seg det skal, hvilket det i følge verkstedet altså gjør..........

Løsningen er ut av auto med lysbryteren for min del, og over i nærlysstillingen med lysbryteren. Ulempen er jo at da har en ikke «svingbare» frontlykter lenger og en har helmanuelle fjernlys.

Sjekk at lysoppsettet ditt står innstilt på høyrekjøring, stor forskjell på hvilken del av veien som er mest opplyst hvis denne står feil. Lyser da mer på venstre side hvis den står innstilt feil.

Skrevet
3 minutter siden, Stardustsilver skrev:

Sjekk at lysoppsettet ditt står innstilt på høyrekjøring, stor forskjell på hvilken del av veien som er mest opplyst hvis denne står feil. Lyser da mer på venstre side hvis den står innstilt feil.

Det er sjekket for lenge siden :) 

Jeg har hatt en mistanke om at den ikke har justert seg til høyrekjøring, og det sa jeg også fra om på verkstedet. Men da sa den var innenfor toleransegrensene, og da var det ikke noe de kunne gjøre med dette (slik ordla de seg i hvert fall).

Jeg har i ettertid forsøkt både høyre og venstrekjøring i innstillingene, og klarer helt ærlig ikke å se noe forskjell, og da mener jeg at det er noe som er feil. Men som nevnt, verkstedet sier det er innenfor toleransegrensene......... Etter min mening så er en toleransegrense en variabel som gjør at de har et visst «slingringsmonn», og det er klart at er den helt i ytterkant av hva toleransegrensen sier, så er det nok en del grader forskjell på om den hadde vært på den andre siden av toleransegrensen, men hvor mange grader forskjell det faktisk er, har jeg ingen formening om...........

Skrevet

Jeg mistenker at verkstedets uttalte toleransegrense er videre enn grensen for det akseptable (som du ville fått medhold for fra en nøytral klageinstans). Det blir som med bukken og havresekken...

  • 8 måneder senere...
Skrevet

Oppdatering: Lenge siden jeg var inne her, og husker ikke hva jeg gjorde for å få det til å funke. Fungerer ihvertfall utmerket og er helt klart en svært nyttig funksjon !!

  • 6 måneder senere...
Skrevet (endret)

 

6 timer siden, Kodiaq6011 skrev:

Lysene og regnsensoren din trenger ny kalibrering. Evnt en oppdatering. 

For at lysassitent skal fungere må lysbryter stå i auto posisjon aktiveres over 60kmt. Evnt så er det noe feil på systemet som man kan finne ut av ved å kjøre diagnose på bilen. Det sitter en sensor i regnsensoren. Prøv på auto og kjør inn i en garasje eller mørk sted og se om lysene skrur seg på. Hvis de gjør det så fungere sensoren som registrer lys.

Er fullstendig klar over at «automatikken» ikke fungerer når den står i manuell, men når en SW ikke hjalp og lysstillingen(e) ikke kunne gjøres noe med fordi de lå innenfor gitte toleransegrenser, så fungerte fjernlysa bedre manuelt for min del. Selv om bilen skulle ha en nyttig og effektiv assistent, så fungerte den ikke optimalt på den bilen.

Men nå spiller det heller ingen rolle lenger for min del, for den bilen ble byttet inn i fjor sommer ;) 

På den nye bilen derimot, så fungerer det helt som det skal og nå synes jeg også at det er en flott og nyttig assistent :) 

Endret av Superb lll

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Hm, jeg har visst tolket det du skrev litt feil. Det er vanskelig å feilsøke på nett, jeg har ikke direkte hatt en sånn feil. Men har du sjekka hjula for ubalanse i maskin? Det kan være bakhjula. Har du firehjulstrekk så kan det være bakakseldiff/Haldex også. 
    • Det rister ikke i rattet og bilen går rett frem uansett 
    • Heihei. Det er mange ting som kan gjøre at det rister i rattet. Som du sier, det kan være en foring eller bærekule i hjulopphenget, eller en drivakselknute. Et dårlig motorfeste eller f.eks en skjev drivaksel vil vel merkes i lavere hastigheter også? Og du vil ha hørt at lydnivået har blitt forskjellig i bilen fra tidligere. For eksempel klunkelyder når du kjører over fartshumper eller dumper og kanter i vegen. Hva mener du med at du har sjekket alle dekk? Har alle hjul blitt sjekka i avbalanseringsmaskin? Som oftest er risting i rattet i et gitt fartsområde ubalanse i dekk/felg. Det kan også være at ett eller flere balanselodd i en felg har ramlet av. Har du nettopp lagt om til sommerdekk? Lykke til, håper du finner ut av det. Og kom gjerne med tilbakemelding og oppfølging her.
    • Det er mobiltelefonen som er tilkoblet bilen som har lavt batterinivå.
    • Hva betyr det at denne batteri-indikatoren står på laveste trinn og er rød? Finner ikke ut av dette i brukerhåndboken.
    • Medlem Skrevet 7 minutter siden Hei. Har ein Roomster som plutselig begyntge å gå på 3 sylindere. Feilkode: misfire cyl 3. Bytta tennplugg, sjekka for gnist, bytta om på dyse 2 og 3 utan at feil fulgte over til cyl 2. Målt motstand i spoler til  alle dyser 6 ohm, alle. Sjekka kompresjon sylinder 3, ok. Sjekka at det faktisk er cyl 3 det er feil på ved å dra ut pluggledning med motor i gang. Sjekka om det kjem spenning "pulsvis" til dyse 3. Her får jeg litt variabel blink i prøvelampe inntil det ikkje kjem puls i de heile etter ca 10 sek. Sjekka kabling frå ECU til innsprøytingsdyse så lant det lar seg gjera, ingen feil funnet. Konkluderer med defekt ECU. Så til spørsmålet. Dersom jeg kjøper ECU frå høgger , kva må til for å ta denne i bruk. Er det mulig å montere denne og teste om bilen starter og deretter eventuelt kode om dørlåser osv, eller må koding gjøres først for at vi skal få strata bilen ( startsperre osv) Takknemlig for alle seriøse tips til kva som må til for å få bytta ECU 🙂
    • Hei har en karoq 2018 som har begynt å riste når jeg kjører i 90 km/t , det starter i 85 men mer voldsomt i 90 . Har sjekket alle dekk og  det er ikke noen risting I dekk, ratt det er i selve bilen under 85 er det ingen risting.  Er litt redd for at det  kan være foringer,motorfeste,kulelager o.s.v for hvis jeg slipper rattet så går bilen 100 % rett frem og null risting . Er det noen som har opplevd dette og funnet ut hva det kan være , det er litt lettere enn at jeg må innom flere verksted for å finne ut hva som er galt. 
    • Hei. Jeg har en Octavia 2018 med Columbus, og har hittil oppdatert kartene hvert halvår.  Når jeg slår inn mitt VIN nummer får jeg opp kartene over Indonesia? Noen ganger 29GB, andre ganger 9GB. Jeg tør ikke teste installasjon av 29GB som jeg tror er den rette, da filene ikke er likadan som tidligere, jeg er redd for å ødelegge hele kartsystemet. Er det andre som har opplevd dette?  https://updateportal.skoda-auto.com/en-US  
    • Hei. Har hat samme Symptom. Har vært 2 grunner til at den  ikke starter. For lav spenning (Ladeproblem) Eller at bilen er på reservetank.
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...