Gå til innhold
Jøran GB

Fjernlysassistent?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Har nettopp kjøpt en Octavia 2014 som har fjernlysassistent. Leser i instruksjonsboka hvordan den slås på og etter hva jeg forstår, så skal den dimme fjernlys automatisk i hastighet over 60 km/t. Det gjør den ikke. Har jeg misforstått hva fjernlysassistent er?

 

Skrevet

Tror den skal fungere slik, men min fungerer heller ikke. Jeg skal ta det opp med forhandler i forbindelse med service

Skrevet

Det er også slik den skal fungere på min Superb (2016), og det gjør den jo tildels også, men den reagerer altfor seint. Så jeg sitter likevel og benytter «fjernlys-spaken» for hver eneste bil jeg møter.

I tillegg til dette så har jeg jo også et venstrelys som lyser veldig ut til venstre, men i følge verkstedet så er alt i orden........Hvilket jeg synes er merkelig, for det venstre lyset peker mer til venstre enn hva det høyre gjør til høyre, og på venstre side så kommer det jo møtende kjøretøy. Det skal visstnok rette seg inn ved møtende trafikk og gatebelysning, men når omtrentlig samtlige møtende trafikanter blinker med lysa når de møter meg, så kan jeg med sikkerhet si at det ikke fungerer seg det skal, hvilket det i følge verkstedet altså gjør..........

Løsningen er ut av auto med lysbryteren for min del, og over i nærlysstillingen med lysbryteren. Ulempen er jo at da har en ikke «svingbare» frontlykter lenger og en har helmanuelle fjernlys.

Skrevet
6 timer siden, Jøran GB skrev:

Har nettopp kjøpt en Octavia 2014 som har fjernlysassistent. Leser i instruksjonsboka hvordan den slås på og etter hva jeg forstår, så skal den dimme fjernlys automatisk i hastighet over 60 km/t. Det gjør den ikke. Har jeg misforstått hva fjernlysassistent er?

 

Har en Octavia 2018 med LED Hovedøya og med tilhørende fjernlysassistanse. Dette syntes jeg fungerer meget bra på denne bilen. Eneste minuset er at den ikke greier å skille imellom utelys på husvegger som er 200meter unna i strak linje og biler.. men.. det er jo nokså logisk at den ikke gjør :)

Men, jeg opplever at bilen dimmer ekstremt fort ned, ved møtende biler og så fort dem er passer, dimmer den opp igjen.

Skrevet

For min del er fjernlysassistenten for snar å dimme ned og for treig å gi langlys, men har brukt den i perioder og det er jo kjekt når du glemmer av å dimme ned... 

Skrevet
10 timer siden, CitizenX skrev:

For min del er fjernlysassistenten for snar å dimme ned og for treig å gi langlys, men har brukt den i perioder og det er jo kjekt når du glemmer av å dimme ned... 

Da er ihvertfall opplegget at den skal dimme automatisk. Det skjer ikke her i det hele tatt. Ikke noen stor sak, men takk for svar!

Skrevet
5 timer siden, Jøran GB skrev:

Da er ihvertfall opplegget at den skal dimme automatisk. Det skjer ikke her i det hele tatt. Ikke noen stor sak, men takk for svar!

Sjekk innstillinger i menyen og husk å ha hendelen i riktig posisjon. Dytt hendelen 1 gang fra deg. Da skal du få opp et nytt "ikon" i venstre hjørnet på kjørecomputer skjermen.

Skrevet
Akkurat nå, Marius skrev:

Sjekk innstillinger i menyen og husk å ha hendelen i riktig posisjon. Dytt hendelen 1 gang fra deg. Da skal du få opp et nytt "ikon" i venstre hjørnet på kjørecomputer skjermen.

OK, takk. Prøver igjen. Du mener i kjørecomputeren rett foran fører? Eneste jeg ser er at "lys"-ikon lenger ned kommer opp med en liten A over.

Skrevet
1 minutt siden, Jøran GB skrev:

OK, takk. Prøver igjen. Du mener i kjørecomputeren rett foran fører? Eneste jeg ser er at "lys"-ikon lenger ned kommer opp med en liten A over.

Yes, Når lys ikon saken med en liten A over kommer opp, da skal fjernlysassistenten være aktivert :) Om den ikke fungerer som ønsket da, ville jeg hørt med selger av bilen.

Skrevet
10 minutter siden, Marius skrev:

Yes, Når lys ikon saken med en liten A over kommer opp, da skal fjernlysassistenten være aktivert :) Om den ikke fungerer som ønsket da, ville jeg hørt med selger av bilen.

Det må jeg nok. Skal ha noe annet garantigreier fikset så da tar jeg både lys og navi. Takk for hjelpen!

Skrevet

Jeg har alle indikasjoner på at det "fungerer", med "A" og greier, men null funksjon. Litt må da Møller ha å skru på ?

  • 2 uker senere...
Skrevet
På 9.10.2017 den 21.11, Superb lll skrev:

Det er også slik den skal fungere på min Superb (2016), og det gjør den jo tildels også, men den reagerer altfor seint. Så jeg sitter likevel og benytter «fjernlys-spaken» for hver eneste bil jeg møter.

I tillegg til dette så har jeg jo også et venstrelys som lyser veldig ut til venstre, men i følge verkstedet så er alt i orden........Hvilket jeg synes er merkelig, for det venstre lyset peker mer til venstre enn hva det høyre gjør til høyre, og på venstre side så kommer det jo møtende kjøretøy. Det skal visstnok rette seg inn ved møtende trafikk og gatebelysning, men når omtrentlig samtlige møtende trafikanter blinker med lysa når de møter meg, så kan jeg med sikkerhet si at det ikke fungerer seg det skal, hvilket det i følge verkstedet altså gjør..........

Løsningen er ut av auto med lysbryteren for min del, og over i nærlysstillingen med lysbryteren. Ulempen er jo at da har en ikke «svingbare» frontlykter lenger og en har helmanuelle fjernlys.

Sjekk at lysoppsettet ditt står innstilt på høyrekjøring, stor forskjell på hvilken del av veien som er mest opplyst hvis denne står feil. Lyser da mer på venstre side hvis den står innstilt feil.

Skrevet
3 minutter siden, Stardustsilver skrev:

Sjekk at lysoppsettet ditt står innstilt på høyrekjøring, stor forskjell på hvilken del av veien som er mest opplyst hvis denne står feil. Lyser da mer på venstre side hvis den står innstilt feil.

Det er sjekket for lenge siden :) 

Jeg har hatt en mistanke om at den ikke har justert seg til høyrekjøring, og det sa jeg også fra om på verkstedet. Men da sa den var innenfor toleransegrensene, og da var det ikke noe de kunne gjøre med dette (slik ordla de seg i hvert fall).

Jeg har i ettertid forsøkt både høyre og venstrekjøring i innstillingene, og klarer helt ærlig ikke å se noe forskjell, og da mener jeg at det er noe som er feil. Men som nevnt, verkstedet sier det er innenfor toleransegrensene......... Etter min mening så er en toleransegrense en variabel som gjør at de har et visst «slingringsmonn», og det er klart at er den helt i ytterkant av hva toleransegrensen sier, så er det nok en del grader forskjell på om den hadde vært på den andre siden av toleransegrensen, men hvor mange grader forskjell det faktisk er, har jeg ingen formening om...........

Skrevet

Jeg mistenker at verkstedets uttalte toleransegrense er videre enn grensen for det akseptable (som du ville fått medhold for fra en nøytral klageinstans). Det blir som med bukken og havresekken...

  • 8 måneder senere...
Skrevet

Oppdatering: Lenge siden jeg var inne her, og husker ikke hva jeg gjorde for å få det til å funke. Fungerer ihvertfall utmerket og er helt klart en svært nyttig funksjon !!

  • 6 måneder senere...
Skrevet (endret)

 

6 timer siden, Kodiaq6011 skrev:

Lysene og regnsensoren din trenger ny kalibrering. Evnt en oppdatering. 

For at lysassitent skal fungere må lysbryter stå i auto posisjon aktiveres over 60kmt. Evnt så er det noe feil på systemet som man kan finne ut av ved å kjøre diagnose på bilen. Det sitter en sensor i regnsensoren. Prøv på auto og kjør inn i en garasje eller mørk sted og se om lysene skrur seg på. Hvis de gjør det så fungere sensoren som registrer lys.

Er fullstendig klar over at «automatikken» ikke fungerer når den står i manuell, men når en SW ikke hjalp og lysstillingen(e) ikke kunne gjøres noe med fordi de lå innenfor gitte toleransegrenser, så fungerte fjernlysa bedre manuelt for min del. Selv om bilen skulle ha en nyttig og effektiv assistent, så fungerte den ikke optimalt på den bilen.

Men nå spiller det heller ingen rolle lenger for min del, for den bilen ble byttet inn i fjor sommer ;) 

På den nye bilen derimot, så fungerer det helt som det skal og nå synes jeg også at det er en flott og nyttig assistent :) 

Endret av Superb lll

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Hei, har en 2017 Fabia 1,2 med automat. Når man starter/tar løs hugger clutchen til. Ved kjøring ellers, er den ok. Dette medfører problemer på vinterføre ved at bilen kan spinne på flatmark. Er ikke særlig behagelig og streng tatt så skal det vel ikke være slik. Verkstedet sier de ikke finner feilkoder på dette. Hvis noen kan og vil dele erfaringer, mottas det med takk.
    • Har forsket på bruk av webastoen. Har ikke brukt fjernkontrollen og manuellknapp i bilen. Kun startet motor og har latt denne gå på tomgang eller har kjørt en runde. Opplever at jeg får varme på bilens kjølevann (kjølevannstemp blir fort varmt selv om det er -10 gr lufttemp.)  Tenker som så at det kan være feil (defekt sikrulasjonspmpe) feil eller defekt temp.sensor. Har meldt inn mitt problem som forsikringsak, da jeg har utvidet forsikring på bilen. blir innteresant og se hva merkeverksted finner ut. mvh JGD
    • Utelukk aller først svakt/dårlig 12v batteri, og at du har nok diesel på tanken.. Ellers er den gjerne "låst" pga. sot i brennkammer, glødeplugg eller andre ting. Må nok få diagnose/verksted til å sjekka. Viktig at den får gå full tid når den er i bruk for å unngå soting.
    • Hei I min bil, skoda oktavia 2013 modell starter ikke webastoen ved bruk av fjernkontroll eller startknapp i cupeen. Det lyser grønt noen sek. så slukker det og det er ikke noe lyder fra webastoen. Hva kan være feil  
    • Hei håper noen kan komme med et svar,har en skoda karoq 2018 1.5 tdi .jeg har hatt en feil melding i displayet " girkasse I nødmodus,  mulig å kjøre videre" Tok den inn til diagnose hos et verksted i nærheten og fikk beskjed om at det var posisjonsensor som ga utslag på feilmelding.  Og at jeg mulig måtte skifte dsg clutch, jeg skulle ha flushet girkasse for det er ikke gjort i mitt eie .har skiftet girkasse olje i juni 2022. Men lurer på om det er andre som har opplevd å måtte skifte sensor og dobbel clutch, verksted sa at det ville komme på 30000-50000 pluss minus arbeidstimer . Håper noen har et svar 
    • Det ruller jevnt på kilometer på telleren på Dølle Grå. Ikke fort, men snart er det klart for EU-kontroll og inspeksjonsservice. Bilen har begynt å plinge og mase, så time er bestilt. Det er noe som heter +5 service og innbefatter ny motorolje og filter. Greit nok med fast "lav" pris, så får vi se. Litt oppfølging på putlerier og tilpasninger. Det første som ble gjort var de iøynefallende men likevel puslete ekstralysene. Det følte jeg var litt 80-/90-talls, så de ble plukket av. Det viste seg at det var xenon-lys med bra lysmengde og egentlig dyre saker, så de ble solgt til en som trengte å ha kontroll på skogen for å unngå hjortpåkjørsler. Disse xenonlysa har jo ballaster, så det le litt fundering for å få de ut av grillen uten å demontere hele frontfangeren. Det ordnet seg greit for tidligere eier hadde laget utsparinger i grillen som var akkurat store nok til å lirke/tvinge de ut. Sommeren forløp uten ekstra lys foran, men jeg slo til og kjøpte en LED-bar fra Xenonkungen, midt på den lyseste sommeren. Så når mørke kvelder kom på høsten, så ble det montering av den på en ny skiltplate. Nydelig med litt hjelp på fjernlyset. Har berget meg i alle fall én gang fra viltpåkjørsler på seinhøsten i fjor. Andre ting som har vært gjort, skifte av gearkasseolje (med flushing) og bytte av olje på Haldex'en. Veldig greit å gjøre det og få silen renset samtidig. Det var det virkelig behov for! Gir litt ro i sjela å vite at alt er i orden under og bak der... Noe annet jeg alltid gjør: montering av panseråpnere. Super-enkelt å montere. Sånne manuelle pinner er noe herk, mye kjekkere å få på gassdempere. Da er det smooth enhånds åpning (og lukking) av panser. Jeg leita frem gassfjærer på THansen og kulebolter ble kjøpt på Mekonomen (jeg har delenr og typer, hvis noen er interessert i å gjøre samme installasjonen). I samme slengen blir dempematte til panseret alltid montert, koster ikke mange hundrelappene hos forhandler. På høstferietur klarte jeg noe helt utrolig. På et vegarbeidsområde hadde entreprenør brukt rivningsmaterial fra bygningsmur i igjenfylling av noen drenskulverter. Oppi der var det tydeligvis armeringsjern, som jeg klarte å kjøre på så det ble tredd igjennom dekket... Uten at det punkterte. Men det gikk delvis gjennom mønsteret og ut i dekksiden, og satt blegg fast. Måtte kjøre hjem på reservehjul (veldig bra at slikt finnes). Hvis ikke, hadde eneste løsning vært bilberging hjem. Så da måtte jeg kjøpe 2 nye dekk. Det kan jo være tricky med firehjulstrekk, men heldigvis var to av dekkene såpass nye at de matchet. Nok for denne gang, fortsettelse følger nok... 
    • Hei Fikk en påminnelse i dag om at "Remote Access" vil slutte å fungere, og at jeg skal fornye abonnementet. Men når jeg går  inn på "shop-skoda-connect.com" står det at det kun er mulig å bestille dette til utgangen av 2024. Jeg trenger da vel ikke betale for noe som slutter å virke...? Eller er det noe jeg misforstår? 
    • Har en Skoda octavia 2024 modell. Bilen står parkert ca 20 meter fra huset og flere ganger har jeg observert at baklysene er slått på for så å slå seg av..? Nøkkelen ligger inne og det er lenge siden bilen var i bruk. Noen som skjønner hva som skjer?
    • En bruktbilhistorie. Etter litt fundering og nøling, så tenker jeg å lage en tråd her om min bruktkjøpte Octavia Scout. Altså en 2015 modell, som er kjøpt brukt i februar 2024. Nå, etter å ha brukt den 11 måneder, så er det kanskje på sin plass. Funderingen har egentlig gått på manglende aktivitet og interesse for forum-plattformen. Det virker som det langt større aktivitet for Facebook, og det er kanskje greit nok. Men FB har en del negative sider, og jeg begynner ærlig talt å miste interessen for FB, med all reklamen og alle de uinteressante innleggene som står i kø i feeden. Men altså... Jeg har altså "hoppet av" nybil for en tid tilbake, etter at Karoq'en ble levert inn etter leasingperioden på 3 år. Da prøvde jeg meg på en 2014 Rapid 1,2 TSI , men ble aldri helt fortrolig med den. Mest på grunn av manglende firehjulstrekk, lav bakkeklaring og den lave sitteposisjonen. Men jeg likte godt bilens enkelhet og den var faktisk ganske sporty. I Rapid-perioden leita jeg endel etter en passende bensin-Yeti med firehjulstrekk. Men det er et magert marked for slike (selv om jeg har merket en større bruktsirkulasjon nå de siste månedene). Så dukka denne Octavia Scout'en opp lokalt. Den hadde det meste av utstyret jeg ønsker, og jeg skjønte ganske fort at det var et godt kompromiss, og det ble handel. Bare gått litt over 100' og så ut til å være ganske godt holdt. Så var det å finne noen representative bilder av klenodiet, da. Begynner med noen fra salgsannonsen på Finn. Den har fått kallenavnet "Dølle Grå" (selv om den er i en noe blå nyanse og har MØRK BRUNT interiør (!). Nå har jeg kjørt bilen i snart et år og rundt 10' km. Så vil jeg komme tilbake med "putlerier og rariteter" som jeg har ordnet på bilen og beskrive litt av inntrykkene jeg har fått av denne "Norgesfavoritten".
    • Er det noen som vet om billige alternativ til orginallykt og nivåsensor til min Skoda Octavia scout?
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...