Gå til innhold
Jøran GB

Fjernlysassistent?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Har nettopp kjøpt en Octavia 2014 som har fjernlysassistent. Leser i instruksjonsboka hvordan den slås på og etter hva jeg forstår, så skal den dimme fjernlys automatisk i hastighet over 60 km/t. Det gjør den ikke. Har jeg misforstått hva fjernlysassistent er?

 

Skrevet

Tror den skal fungere slik, men min fungerer heller ikke. Jeg skal ta det opp med forhandler i forbindelse med service

Skrevet

Det er også slik den skal fungere på min Superb (2016), og det gjør den jo tildels også, men den reagerer altfor seint. Så jeg sitter likevel og benytter «fjernlys-spaken» for hver eneste bil jeg møter.

I tillegg til dette så har jeg jo også et venstrelys som lyser veldig ut til venstre, men i følge verkstedet så er alt i orden........Hvilket jeg synes er merkelig, for det venstre lyset peker mer til venstre enn hva det høyre gjør til høyre, og på venstre side så kommer det jo møtende kjøretøy. Det skal visstnok rette seg inn ved møtende trafikk og gatebelysning, men når omtrentlig samtlige møtende trafikanter blinker med lysa når de møter meg, så kan jeg med sikkerhet si at det ikke fungerer seg det skal, hvilket det i følge verkstedet altså gjør..........

Løsningen er ut av auto med lysbryteren for min del, og over i nærlysstillingen med lysbryteren. Ulempen er jo at da har en ikke «svingbare» frontlykter lenger og en har helmanuelle fjernlys.

Skrevet
6 timer siden, Jøran GB skrev:

Har nettopp kjøpt en Octavia 2014 som har fjernlysassistent. Leser i instruksjonsboka hvordan den slås på og etter hva jeg forstår, så skal den dimme fjernlys automatisk i hastighet over 60 km/t. Det gjør den ikke. Har jeg misforstått hva fjernlysassistent er?

 

Har en Octavia 2018 med LED Hovedøya og med tilhørende fjernlysassistanse. Dette syntes jeg fungerer meget bra på denne bilen. Eneste minuset er at den ikke greier å skille imellom utelys på husvegger som er 200meter unna i strak linje og biler.. men.. det er jo nokså logisk at den ikke gjør :)

Men, jeg opplever at bilen dimmer ekstremt fort ned, ved møtende biler og så fort dem er passer, dimmer den opp igjen.

Skrevet

For min del er fjernlysassistenten for snar å dimme ned og for treig å gi langlys, men har brukt den i perioder og det er jo kjekt når du glemmer av å dimme ned... 

Skrevet
10 timer siden, CitizenX skrev:

For min del er fjernlysassistenten for snar å dimme ned og for treig å gi langlys, men har brukt den i perioder og det er jo kjekt når du glemmer av å dimme ned... 

Da er ihvertfall opplegget at den skal dimme automatisk. Det skjer ikke her i det hele tatt. Ikke noen stor sak, men takk for svar!

Skrevet
5 timer siden, Jøran GB skrev:

Da er ihvertfall opplegget at den skal dimme automatisk. Det skjer ikke her i det hele tatt. Ikke noen stor sak, men takk for svar!

Sjekk innstillinger i menyen og husk å ha hendelen i riktig posisjon. Dytt hendelen 1 gang fra deg. Da skal du få opp et nytt "ikon" i venstre hjørnet på kjørecomputer skjermen.

Skrevet
Akkurat nå, Marius skrev:

Sjekk innstillinger i menyen og husk å ha hendelen i riktig posisjon. Dytt hendelen 1 gang fra deg. Da skal du få opp et nytt "ikon" i venstre hjørnet på kjørecomputer skjermen.

OK, takk. Prøver igjen. Du mener i kjørecomputeren rett foran fører? Eneste jeg ser er at "lys"-ikon lenger ned kommer opp med en liten A over.

Skrevet
1 minutt siden, Jøran GB skrev:

OK, takk. Prøver igjen. Du mener i kjørecomputeren rett foran fører? Eneste jeg ser er at "lys"-ikon lenger ned kommer opp med en liten A over.

Yes, Når lys ikon saken med en liten A over kommer opp, da skal fjernlysassistenten være aktivert :) Om den ikke fungerer som ønsket da, ville jeg hørt med selger av bilen.

Skrevet
10 minutter siden, Marius skrev:

Yes, Når lys ikon saken med en liten A over kommer opp, da skal fjernlysassistenten være aktivert :) Om den ikke fungerer som ønsket da, ville jeg hørt med selger av bilen.

Det må jeg nok. Skal ha noe annet garantigreier fikset så da tar jeg både lys og navi. Takk for hjelpen!

Skrevet

Jeg har alle indikasjoner på at det "fungerer", med "A" og greier, men null funksjon. Litt må da Møller ha å skru på ?

  • 2 uker senere...
Skrevet
På 9.10.2017 den 21.11, Superb lll skrev:

Det er også slik den skal fungere på min Superb (2016), og det gjør den jo tildels også, men den reagerer altfor seint. Så jeg sitter likevel og benytter «fjernlys-spaken» for hver eneste bil jeg møter.

I tillegg til dette så har jeg jo også et venstrelys som lyser veldig ut til venstre, men i følge verkstedet så er alt i orden........Hvilket jeg synes er merkelig, for det venstre lyset peker mer til venstre enn hva det høyre gjør til høyre, og på venstre side så kommer det jo møtende kjøretøy. Det skal visstnok rette seg inn ved møtende trafikk og gatebelysning, men når omtrentlig samtlige møtende trafikanter blinker med lysa når de møter meg, så kan jeg med sikkerhet si at det ikke fungerer seg det skal, hvilket det i følge verkstedet altså gjør..........

Løsningen er ut av auto med lysbryteren for min del, og over i nærlysstillingen med lysbryteren. Ulempen er jo at da har en ikke «svingbare» frontlykter lenger og en har helmanuelle fjernlys.

Sjekk at lysoppsettet ditt står innstilt på høyrekjøring, stor forskjell på hvilken del av veien som er mest opplyst hvis denne står feil. Lyser da mer på venstre side hvis den står innstilt feil.

Skrevet
3 minutter siden, Stardustsilver skrev:

Sjekk at lysoppsettet ditt står innstilt på høyrekjøring, stor forskjell på hvilken del av veien som er mest opplyst hvis denne står feil. Lyser da mer på venstre side hvis den står innstilt feil.

Det er sjekket for lenge siden :) 

Jeg har hatt en mistanke om at den ikke har justert seg til høyrekjøring, og det sa jeg også fra om på verkstedet. Men da sa den var innenfor toleransegrensene, og da var det ikke noe de kunne gjøre med dette (slik ordla de seg i hvert fall).

Jeg har i ettertid forsøkt både høyre og venstrekjøring i innstillingene, og klarer helt ærlig ikke å se noe forskjell, og da mener jeg at det er noe som er feil. Men som nevnt, verkstedet sier det er innenfor toleransegrensene......... Etter min mening så er en toleransegrense en variabel som gjør at de har et visst «slingringsmonn», og det er klart at er den helt i ytterkant av hva toleransegrensen sier, så er det nok en del grader forskjell på om den hadde vært på den andre siden av toleransegrensen, men hvor mange grader forskjell det faktisk er, har jeg ingen formening om...........

Skrevet

Jeg mistenker at verkstedets uttalte toleransegrense er videre enn grensen for det akseptable (som du ville fått medhold for fra en nøytral klageinstans). Det blir som med bukken og havresekken...

  • 8 måneder senere...
Skrevet

Oppdatering: Lenge siden jeg var inne her, og husker ikke hva jeg gjorde for å få det til å funke. Fungerer ihvertfall utmerket og er helt klart en svært nyttig funksjon !!

  • 6 måneder senere...
Skrevet (endret)

 

6 timer siden, Kodiaq6011 skrev:

Lysene og regnsensoren din trenger ny kalibrering. Evnt en oppdatering. 

For at lysassitent skal fungere må lysbryter stå i auto posisjon aktiveres over 60kmt. Evnt så er det noe feil på systemet som man kan finne ut av ved å kjøre diagnose på bilen. Det sitter en sensor i regnsensoren. Prøv på auto og kjør inn i en garasje eller mørk sted og se om lysene skrur seg på. Hvis de gjør det så fungere sensoren som registrer lys.

Er fullstendig klar over at «automatikken» ikke fungerer når den står i manuell, men når en SW ikke hjalp og lysstillingen(e) ikke kunne gjøres noe med fordi de lå innenfor gitte toleransegrenser, så fungerte fjernlysa bedre manuelt for min del. Selv om bilen skulle ha en nyttig og effektiv assistent, så fungerte den ikke optimalt på den bilen.

Men nå spiller det heller ingen rolle lenger for min del, for den bilen ble byttet inn i fjor sommer ;) 

På den nye bilen derimot, så fungerer det helt som det skal og nå synes jeg også at det er en flott og nyttig assistent :) 

Endret av Superb lll

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • 2018 Kodiaq sportline 190hk tdi, hvor det er tydelig lekkasje av AdBlue rundt fordeleren i motorrommet. Bilen varsler om ingen start etter 1000km, men får AdBlue, og verkstedet sier at det ikke er farlig å kjøre med. Diagnosen fra verksted er at det er lekkasje på påfyllingsslangen og at denne må byttes. Møller skal ha 14000kr for dette (delprisen er ca 3500kr). Noen som har vært borti det samme, og kan si noe om hvor komplisert denne jobben egentlig er, og evt om det er noen vits i å sjekke pris andre steder? Jeg har fått tetta slangen ved nippel i motorrom, og får nå feilmelding mye sjeldnere, men den blir som sagt ikke borte. Er det ikke mulig å få ned prisen på bytte av slange, eller fikse det på annet vis, vurderer jeg å bare kode vekk hele AdBlue systemet. Og da ønsker jeg meg tips på noen i Osloområdet som kan gjøre det, og er trygg å bruke 
    • Hei, Jeg ser at det er svært få av våre medlemmer som får svar eller løsninger på sine spørsmål. Hva er egentlig vitsen med dette forumet? Hvis ikke Skoda i Norge tar litt ansvar og hjelper til med sine teknikere, er ikke dette liv laga. Og det vil de hvertfall ikke Skoda tjene på. Har andre gode forslag, så fyr i vei!
    • Hei! Har en 2018 kodiaq sportline som jeg lurer på å montere ledbar/ekstralys på. Noen som har bilder å vise? Forslag til ledbar og monteringsmetode? Noen som har montert inni grill under skilt?
    • Hvordan skifter en motor til luftfordelingsspjeld til skoda scout diesel 2017 mod.
    • Når jeg prøver å åpne bakluken, klikker det bare i løsen, men den åpner ikke. Noen som har vært borti lignende problem?
    • Jeg er fleksibel. Interresert i å få gjort dette før vinteren, så hele østlandet er interresant. 🙂   
    • Er nok lurt å skriva kor hen i landet du befinner deg.. Men om du ikkje tenker å.gå til Møller, blir det å spør lokale verkstader der du bur.
    • Hei igjen.. Min Skoda Yeti Adventure treger å få byttet varmeapparat register/varmeveksler. Noe som vet hvem som kan utføre dette til en ok pris?  mvh Bjørn H 
    • Jeg kan ikke gi id4 skylda for at jeg har en ødelagt kropp/rygg, men setene er det definitive endepunktet for den bilen nå. Det har også vært noen utfordringer med den, har byttet hovedskjermen etter gjentatte ganger hvor den «frøs» og ikke lot seg betjene i det hele tatt. Da fungerte heller ikke stemmestyringen, samt at mange andre ting får en ikke da betjent/justert i det hele tatt. I tillegg så har den noen ganger mistet all data forbindelse og gps, slik at bilen etter kartet da har låst seg langt ute i Skagerak. De haptiske knappene på rattet er heller synes jeg mindre og mindre om, og spesielt vinterstid når en kanskje har på seg et par tynne hansker, så er det jo nesten håpløst å betjene noe som helst. Savner også at det er flere fysiske knapper, for det meste må jo betjenes fra skjermen. Appen synes jeg også var et veldig tilbakeskritt i forhold til Skoda sin, der kunne jeg følge med på forbruk, kjørelengder på turer, etc, mens på VW sin er det jo omtrentlig ingenting som kan leses av. Vinterstid var det vanskelig å sette i gang varmepumpa gjennom appen, fordi den ikke fikk kontakt med serveren (forsåvidt kjent VAG problem). Skoda Enyaq RS har mer av det jeg savner i VW id4, samt seter som er bedre tilpasset til mine utfordringer. Type SUV må jeg ha pga helsa, jeg må inn i bilen, ikke ned. Jammen ikke greit å bli gammal «kæll» skal jeg si deg, hehe   Fronten er jeg helt enig med deg i @Marius, den er den direkte årsaken til at jeg ikke valgte Enyaq sist jeg byttet bil. Liker ikke den forrige fronten i det hele tatt, og det hjalp heller ikke når «Crystal Face» grillen kom, den er for dominerende i mine øyne. Men smaken er heldigvis forskjellig   Om kvaliteten er bedre gjenstår jo å se, de er jo bygget på samme plattformen, og deler jo mange komponenter og programvare. VW id7 er en veldig flott bil, det er det ingen tvil om.  Den er både stillig og romslig, og har et fint design i mine øyne. Fikk du med deg «oppgraderingen» av tilhengervekten til 1.800kg? Skoda Enyaq skal også få den i løpet av høsten etter hva jeg har forstått, men mulig min blir produsert før det er tilgjengelig. Fikk opplyst produksjonsuken i går, og den er i uke 45, så da er det mulig bil levering i første del av desember om transporten går etter planen. Ja Enyaq RS ble kostbar og valgt ekstrautstyr gjør også sitt med totalprisen, bare vinterhjul er det over 43.000,- for på kontrakten. Vi fikk et meget godt tilbud på den nye bilen og mye av ekstrautstyret, men desto dårligere innbytte pga sterkt nedsatte priser og kampanjer på helt nye id4. Så kan en jo sette sammen regnestykket slik en ønsker, det er uansett mellomlegget som sier hva jeg må betale.... Håper du får en bedre opplevelse og mindre feil på din VW id enn det jeg har hatt så langt. Altså ikke noen graverende feil, likevel ganske irriterende når en ikke får gjort noe med verken lydanlegg, adaptivt understell, etc, for det må gjøres på en skjerm som ikke fungerer.
    • Det var jo synd du ikke følte deg til rette i ID4, for det er jo knall bil det også, såvidt jeg har skjønt. Ikke prøvd. da jeg ikke ønsker "SUV" ... Derfor jeg gikk for en ID7 denne gangen. Også pga Skoda ikke hadde noe alternativ.  Tesla var ikke noe alternativ for min del heller, for mye problemer med de bilene der. Har jeg inntrykk av i hvertfall.  Enyaq RS er knall bil sies det Den blir du nok HELT sikkert fornøyd med. Liker nye "trynet" til Skoda. Tøft! Syntes Enyaq RS blir noe dyr med "Alt" utstyr. Kommer vel tett oppmot 700k vel. ID7 kom på litt over 600k. Holder i massevis det også egentlig, men... Det er vel slik prisene er i dag. Fikk en veldig god innbytte pris på Superb'en. Så, da var prisene litt enklere å svelge! 
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...