Jump to content
Search In
  • More options...
Find results that contain...
Find results in...

Velkommen gjest!

Hvis du registrer deg vil du få mulighet til å delta i diskusjoner og laste ned filer. Du vil også få tilgang til medlemsfordelene dersom du når et visst antall innlegg.

Jøran GB

Fjernlysassistent?

Recommended Posts

Har nettopp kjøpt en Octavia 2014 som har fjernlysassistent. Leser i instruksjonsboka hvordan den slås på og etter hva jeg forstår, så skal den dimme fjernlys automatisk i hastighet over 60 km/t. Det gjør den ikke. Har jeg misforstått hva fjernlysassistent er?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tror den skal fungere slik, men min fungerer heller ikke. Jeg skal ta det opp med forhandler i forbindelse med service

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det er også slik den skal fungere på min Superb (2016), og det gjør den jo tildels også, men den reagerer altfor seint. Så jeg sitter likevel og benytter «fjernlys-spaken» for hver eneste bil jeg møter.

I tillegg til dette så har jeg jo også et venstrelys som lyser veldig ut til venstre, men i følge verkstedet så er alt i orden........Hvilket jeg synes er merkelig, for det venstre lyset peker mer til venstre enn hva det høyre gjør til høyre, og på venstre side så kommer det jo møtende kjøretøy. Det skal visstnok rette seg inn ved møtende trafikk og gatebelysning, men når omtrentlig samtlige møtende trafikanter blinker med lysa når de møter meg, så kan jeg med sikkerhet si at det ikke fungerer seg det skal, hvilket det i følge verkstedet altså gjør..........

Løsningen er ut av auto med lysbryteren for min del, og over i nærlysstillingen med lysbryteren. Ulempen er jo at da har en ikke «svingbare» frontlykter lenger og en har helmanuelle fjernlys.

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 timer siden, Jøran GB skrev:

Har nettopp kjøpt en Octavia 2014 som har fjernlysassistent. Leser i instruksjonsboka hvordan den slås på og etter hva jeg forstår, så skal den dimme fjernlys automatisk i hastighet over 60 km/t. Det gjør den ikke. Har jeg misforstått hva fjernlysassistent er?

 

Har en Octavia 2018 med LED Hovedøya og med tilhørende fjernlysassistanse. Dette syntes jeg fungerer meget bra på denne bilen. Eneste minuset er at den ikke greier å skille imellom utelys på husvegger som er 200meter unna i strak linje og biler.. men.. det er jo nokså logisk at den ikke gjør :)

Men, jeg opplever at bilen dimmer ekstremt fort ned, ved møtende biler og så fort dem er passer, dimmer den opp igjen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

For min del er fjernlysassistenten for snar å dimme ned og for treig å gi langlys, men har brukt den i perioder og det er jo kjekt når du glemmer av å dimme ned... 

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 timer siden, CitizenX skrev:

For min del er fjernlysassistenten for snar å dimme ned og for treig å gi langlys, men har brukt den i perioder og det er jo kjekt når du glemmer av å dimme ned... 

Da er ihvertfall opplegget at den skal dimme automatisk. Det skjer ikke her i det hele tatt. Ikke noen stor sak, men takk for svar!

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 timer siden, Jøran GB skrev:

Da er ihvertfall opplegget at den skal dimme automatisk. Det skjer ikke her i det hele tatt. Ikke noen stor sak, men takk for svar!

Sjekk innstillinger i menyen og husk å ha hendelen i riktig posisjon. Dytt hendelen 1 gang fra deg. Da skal du få opp et nytt "ikon" i venstre hjørnet på kjørecomputer skjermen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Akkurat nå, Marius skrev:

Sjekk innstillinger i menyen og husk å ha hendelen i riktig posisjon. Dytt hendelen 1 gang fra deg. Da skal du få opp et nytt "ikon" i venstre hjørnet på kjørecomputer skjermen.

OK, takk. Prøver igjen. Du mener i kjørecomputeren rett foran fører? Eneste jeg ser er at "lys"-ikon lenger ned kommer opp med en liten A over.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 minutt siden, Jøran GB skrev:

OK, takk. Prøver igjen. Du mener i kjørecomputeren rett foran fører? Eneste jeg ser er at "lys"-ikon lenger ned kommer opp med en liten A over.

Yes, Når lys ikon saken med en liten A over kommer opp, da skal fjernlysassistenten være aktivert :) Om den ikke fungerer som ønsket da, ville jeg hørt med selger av bilen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 minutter siden, Marius skrev:

Yes, Når lys ikon saken med en liten A over kommer opp, da skal fjernlysassistenten være aktivert :) Om den ikke fungerer som ønsket da, ville jeg hørt med selger av bilen.

Det må jeg nok. Skal ha noe annet garantigreier fikset så da tar jeg både lys og navi. Takk for hjelpen!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg har alle indikasjoner på at det "fungerer", med "A" og greier, men null funksjon. Litt må da Møller ha å skru på ?

Share this post


Link to post
Share on other sites
På 9.10.2017 den 21.11, Superb lll skrev:

Det er også slik den skal fungere på min Superb (2016), og det gjør den jo tildels også, men den reagerer altfor seint. Så jeg sitter likevel og benytter «fjernlys-spaken» for hver eneste bil jeg møter.

I tillegg til dette så har jeg jo også et venstrelys som lyser veldig ut til venstre, men i følge verkstedet så er alt i orden........Hvilket jeg synes er merkelig, for det venstre lyset peker mer til venstre enn hva det høyre gjør til høyre, og på venstre side så kommer det jo møtende kjøretøy. Det skal visstnok rette seg inn ved møtende trafikk og gatebelysning, men når omtrentlig samtlige møtende trafikanter blinker med lysa når de møter meg, så kan jeg med sikkerhet si at det ikke fungerer seg det skal, hvilket det i følge verkstedet altså gjør..........

Løsningen er ut av auto med lysbryteren for min del, og over i nærlysstillingen med lysbryteren. Ulempen er jo at da har en ikke «svingbare» frontlykter lenger og en har helmanuelle fjernlys.

Sjekk at lysoppsettet ditt står innstilt på høyrekjøring, stor forskjell på hvilken del av veien som er mest opplyst hvis denne står feil. Lyser da mer på venstre side hvis den står innstilt feil.

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 minutter siden, Stardustsilver skrev:

Sjekk at lysoppsettet ditt står innstilt på høyrekjøring, stor forskjell på hvilken del av veien som er mest opplyst hvis denne står feil. Lyser da mer på venstre side hvis den står innstilt feil.

Det er sjekket for lenge siden :) 

Jeg har hatt en mistanke om at den ikke har justert seg til høyrekjøring, og det sa jeg også fra om på verkstedet. Men da sa den var innenfor toleransegrensene, og da var det ikke noe de kunne gjøre med dette (slik ordla de seg i hvert fall).

Jeg har i ettertid forsøkt både høyre og venstrekjøring i innstillingene, og klarer helt ærlig ikke å se noe forskjell, og da mener jeg at det er noe som er feil. Men som nevnt, verkstedet sier det er innenfor toleransegrensene......... Etter min mening så er en toleransegrense en variabel som gjør at de har et visst «slingringsmonn», og det er klart at er den helt i ytterkant av hva toleransegrensen sier, så er det nok en del grader forskjell på om den hadde vært på den andre siden av toleransegrensen, men hvor mange grader forskjell det faktisk er, har jeg ingen formening om...........

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg mistenker at verkstedets uttalte toleransegrense er videre enn grensen for det akseptable (som du ville fått medhold for fra en nøytral klageinstans). Det blir som med bukken og havresekken...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oppdatering: Lenge siden jeg var inne her, og husker ikke hva jeg gjorde for å få det til å funke. Fungerer ihvertfall utmerket og er helt klart en svært nyttig funksjon !!

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

6 timer siden, Kodiaq6011 skrev:

Lysene og regnsensoren din trenger ny kalibrering. Evnt en oppdatering. 

For at lysassitent skal fungere må lysbryter stå i auto posisjon aktiveres over 60kmt. Evnt så er det noe feil på systemet som man kan finne ut av ved å kjøre diagnose på bilen. Det sitter en sensor i regnsensoren. Prøv på auto og kjør inn i en garasje eller mørk sted og se om lysene skrur seg på. Hvis de gjør det så fungere sensoren som registrer lys.

Er fullstendig klar over at «automatikken» ikke fungerer når den står i manuell, men når en SW ikke hjalp og lysstillingen(e) ikke kunne gjøres noe med fordi de lå innenfor gitte toleransegrenser, så fungerte fjernlysa bedre manuelt for min del. Selv om bilen skulle ha en nyttig og effektiv assistent, så fungerte den ikke optimalt på den bilen.

Men nå spiller det heller ingen rolle lenger for min del, for den bilen ble byttet inn i fjor sommer ;) 

På den nye bilen derimot, så fungerer det helt som det skal og nå synes jeg også at det er en flott og nyttig assistent :) 

Edited by Superb lll

Share this post


Link to post
Share on other sites

Reply to this topic

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Emner

  • Siste Innlegg

    • Bare hyggelig @RuneT   Ja jeg bremser i hvert fall så effektivt jeg kan (når muligheten byr seg), men det er selvfølgelig avhengig av kjøreforhold/underlag og trafikken bak meg. På biler jeg har hatt med manuelt brekk så har jeg strammet det forsiktig inntil at jeg merker at det tar og så holdt det der en liten stund, for så å gjenta dette ved jevne mellomrom, for det er noe som er enkelt å kontrollere med hvor mye en strammer håndbrekket. Når det gjelder bil med elektrisk håndbrekk som gjør ikke jeg det, for det er enten av eller på og etter min mening ikke så enkelt å kontrollere. Det bruker litt tid på å stramme seg og det samme på å løse ut igjen, har brukt det litt for å forsøke å ta en «brekksladd» vinterstid på snøen på en parkeringsplass e.l., men det synes jeg ikke så mye om. Sier ikke at det er umulig, men det krever nok litt øving og trening før det får ønsket effekt og blir mer kontrollerbart, og det har jeg rett og slett ikke prøvet mer på........ Jeg for min del synes det er enklere med harde og kontrollerte oppbremsninger, altså bremsepedalen hardt inn ( «panikkbrems» ), men det behøver selvfølgelig ikke være løsningen for alle.   Jeg savner et manuelt håndbrekk, for det er enklere å kontrollere og ha det morsomt med når anledningen byr seg  
    • Tusen takk for utfyllande svar @Superb lll☺️ Da er mulig at desse bakbremsane må brukast veldig aktivt ved å f. eks "dra i handbrekket" og bremse hardt for å helde rusta unna. Eg ser jo at dine bakbremsen er veldig fine i forhold til mine og har vel ikkje antydning til rust (takk for bilder forresten).  Eg skal snart på service med bilen, så då får dei sjå på dei. Blir spande å sjå utfallet😊
    • Gammel post, så du har sikkert funnet ut av det allerede 😊 Møller bruker diagnoseverktøy til å kode fjernkontrollen. På Octavia skal du ha den ovale, lille fjernkontrollen frem tom 16-modellen, og den rektangulære typen fra facelift på 17-mod. På e-bay står det ofte feil ang dette. De har forskjellig sendefrekvens, så de virker ikke om hverandre. 
    • Hei @RuneT   Ser jo tydelige forskjeller på bildene dine av bakbremsene, det øverste av dem (dag 1) ser jo helt forferdelig ut, bakbremser som ser slik ut som dette må jeg ærlig si at jeg aldri har hatt. Det nederste bildet av bremseskiva bak ser jo vesentlig bedre ut, selv om en kan se antydninger av rusta som tidligere har vært på skivene. Verkstedene påstår mye som er riktig i teorien, men det eneste som kan forhindre rust på bremseskiver er at de er i bruk, og jo hardere oppbremsinger jo bedre er det for bremseskivene og calipere, ulempen er selvsagt at det sliter mer på både bremseklosser og bremseskiver. At bremseskivene bak er av en annen kvalitet er det ingen tvil om, foran er det større skiver i diameter, de er tykkere og ventilerte (dvs at de er doble med luft i mellom for kjøling om noen skulle lure på det). Skivene foran skal ta opp betydelig mer bremseenergi (varme) og de er jo i bruk hver eneste gang bremsepedalen blir berørt, slik er det ikke for bremsene bak. Har lest litt forskjellig om bremsekraftfordeling foran/bak fra 55/45 -----> 70/30, og da sier det seg selv at en må være veldig hard på bremsepedalen om en skal få skikkelig bremseeffekt på bremsene bak. Nedover bakker f.eks. så er det mye bedre med få harde bremsninger enn å holde forsiktig på bremsepedalen ned hele bakken, en unngår da varmgang (og glasserte skiver, det skjer mest på tunge kjøretøy) på bremseskiver og bremsevæsken, og en har også da med seg bremsene bak. Men igjen, da må en være flink til å følge med i speilet bakover. Legger ved bilder av mine bremseskiver, nå har min bil stått helt rolig i godt over 1 uke (sist i bruk 31.12.19), og sist den var i bruk så var utrolig mye salt og fuktighet på veien, likevel så ser de slik ut som dette. Slik hadde de ikke sett ut om jeg ikke hadde brukt bremsene så aktivt som det jeg gjør, de er definitivt ikke blanke det ser jeg også, men så har som nevnt bilen ikke vært i bruk på over 1 uke......... Bilen står i garasjen så det er dårlig lys, og det er (dessverre) lenge siden jeg har hatt muligheten til å vaske bil, og det synes godt på eikene til felgene........    
    • Om du har DSG kan du sannsynligvis få den gjennom der clutchwiren skal gå på biler med manuell. Det har iallefall vært tilfelle på Superb og Octavia
    • Takk for mange gode svar!  Første gongen eg merka noko til dette problemet var i sommer på veg til Italia på bilferie. Det var sommer, sol og tørre vegar, men plutseleg merka eg ein romlelyd bak når eg bremsa. Eg kjørte på adaptiv cruise (ACC) når dette skjedde. Eg la merke til at bakbremsane hadde eit slags svart belegg på seg og var ikkje glatte som frambremsane når ein kjente på overflata med fingeren (etter at dei hadde kjølt seg ned såklart😅). Gav beskjed om dette til verkstedet og dei skulle sjå på da ifm. neste service.  No har eg kjørt i over eit halv år sidan dette skjedde første gongen, og har snart passert 30 000 km. Køyre aktivt og langt når eg først køyre, og brukar bilen "skikkeleg" . Likevel er bakbremsane i betydeleg dårlegare stand enn framme. For meg ser da ut som to forskjellige stålkvalitetar som er brukt, der den "billigaste" er brukt bak. Bildene her visar tydeleg forskjell og er tatt parvis samstundes: Bakbrems dag 1 Frambrems dag 1: Bakbrems ein annan dag: Frambrems ein annan dag: Da kan jo hende at bremsetrikset med å parkere etter å ha varma bakbremsane opp hadde fungert, men da er jo litt merkverdig å måtte lage deg til denne rutinen på ein såpass dyr bil. Dette avkrefta også verkstedet skulle vera nødvendig. Eg har heller ikkje hatt ein såpass markant forskjell på fram- og bakbrems på tidlegare bilar, men da trenger ikkje bety at dette som skjer her på min bil no er unormalt for typen. Tanken som likevel slår meg  er at da er brukt bremseskiver bak av ein lavare kvalitet (legering) enn framme.   
    • Hei, skal koble opp ekstralys på min kodiaq. Jeg skal koble alt på egen bryter, men vet ikke hvor jeg får trekt kabelen. Noen som vet evt har noen bilder hvor jeg skal presse igjennom en kabel? 
    • På min kant av landet (Nord-Norge) fungerte Connect en periode i går formiddag for så å falle ut igjen. Internett (carstick) funker feilfritt.
    • Er det noen som vet om Kodiaq og Superb har den samme funksjonen på bremsene bak, altså at de legger seg litt på ved kjøring regn (da må pusseren være aktiv i noen minutter før de gjør det), det hjelper veldig mye for å ha tempererte/tørre bremser bak.. Selv etter at jeg bare har vasket bilen så tar jeg en liten kjøretur med noen harde oppbremsninger, slik at jeg ikke parkerer bilen med våte bremseklosser som vil kunne gi rust på bremseskivene. Jeg gir på litt ved nesten hver anledning jeg har (opp mot 80 -100 km/t når det er mulig med tanke på lovlig hastighet)) og bremser hardt for at bremsene bak skal være i bruk/bevegelse og ikke sette seg, men da er det som det blir nevnt her meget viktig å se i speilet bakover og ikke gjøre dette på glatt underlag slik at en ikke forårsaker en ulykke!  Hardere og mer aktiv bruk av bremsepedalen er nok den enkleste veien å gå for å fjerne og fortsette å holde rusten borte fra bremseskivene bak, for det meste av bremsekraften ligger jo foran inntil en trykker hardere på bremsepedalen. Regner med at det ikke er den store forskjellen på kvaliteten på bremseskivene for Kodiaq og Superb, men det er ikke noe jeg har kunnskap om.. De to foregående bilene jeg har hatt fra Skoda (Superb 2016 og Octavia 2018) var det heller ikke rust på bremseskivene bak pga det jeg har beskrevet her. Jeg kjører nesten hele vinteren på våte/saltede veier, og har heller ikke rust på bremseskivene bak på min Superb 2019, så det virker som det jeg gjør har har en misjon for å unngå rust på bremseskivene bak. Det er selvfølgelig heller ingen fasit, men fungerer i hvert fall i mitt tilfelle.
    • Som nevnt, er det  nok lurt å ha litt varme (og dermed tørre bremser..) når du parkerar.  Eg tar og "nødbremser" litt med det elektriske håndbrekket av og til for å slite vekk evnt.rust; og varme opp skivene. ( OBS!! pass på biler bak deg og fare for sladd ved våt veg.)  Brekket er jo kun av, eller fullt på, så det gjelder å vera varsom ved denne manøveren. Som du ser på bildet, so er det rusta akkurat der klossen har lagt inntil. Ganske vanlig om det er fuktig imellom skive  og kloss ved parkering. Ellers er min erfaring  at Skoda sine bremseskiver ikkje er spesielt bra. Både eg og ein arb.kollega har fått kast i skiver både framme og bak tidlig. (før bilane var passert 60000-km.)  Eg har no EBC skiver på bilen, og det vil vise seg om dei er bedre eller verre..  (Har bra erfaring med dei frå andre bilar.)   Er uansett ikkje dyrare, heller billigare enn originalskiver. Uansett er det største problemet salting/fuktig klima/regn.    
  • Other new topics

  • Andre nye innlegg

Skodaforum Norge

Uoffisielt forum for Skoda eiere og andre interesserte

Nyttig informasjon:

Populær kategori:

×
×
  • Create New...