Gå til innhold
omh

KJØRELYS


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Jeg har en superb 2018 og jeg lurer på om noen vet om det går an å stille når (tidlig eller seint/litt mørkere) kjørelys skal slukke til fordel for hovedlys?

Skrevet

noen mener at dette valget er knyttet til fjernlys automatikken ?  at fjernlys automatikken blender ned automatisk tidlig eller seint?

Skrevet
24 minutter siden, omh skrev:

noen mener at dette valget er knyttet til fjernlys automatikken ?  at fjernlys automatikken blender ned automatisk tidlig eller seint?

Nei, dette stemmer ikke.  Valget er for hvor raskt, eller hvor mørkt det er før hovedlysene skrur seg på. Du har 3 valg, tidlig, middels og sent (eller noe slikt) der tidlig er at hovedlys skrur seg på når det fortsatt er ganske lyst, mens sent så skrur de seg på jo nærmere kvelden nærmer seg. :) 

  • Lik 1
Skrevet
44 minutter siden, omh skrev:

noen mener at dette valget er knyttet til fjernlys automatikken ?  at fjernlys automatikken blender ned automatisk tidlig eller seint?

Stemmer som Core2duo snakker om her. Hvis du har mulighet til å endre hvilken mode bilen din har.. og legger den i sport modus. Så blender lysene veldig kjapt nede og opp.

Skrevet

Ok, så meny for tidlig/normal/sent er for kjørelys? Er vel kun en fordel med tidlig hvis man har LED vil jeg tro?

Skrevet
28 minutter siden, PaulusA skrev:

Ok, så meny for tidlig/normal/sent er for kjørelys? Er vel kun en fordel med tidlig hvis man har LED vil jeg tro?

Ja, for hovedlys/kjørelys.. d.v.s ikke LED striper. Men, overgang fra led striper til lys :D haha.

Jeg har lagt opp til sent på min, jeg syntes dem skrur seg på altfor tidlig da også..

Skrevet
15 minutter siden, Håvard skrev:

Samme her! 

Slenger meg på denne jeg også! På vinteren så er det så og si kjørelys konstant. Ellers på sommeren når jeg fortsatt syntes det er alt for tidlig med hovedlys, ja da vipper jeg bryteren over på parklys, og aktiverer grøftelysene. ;)

Skrevet

Bryr meg stort sett ikke med hva slags lys det er på så lenge det fungerer, hehe

Men, tror tidlig er fordel i tunneler 

Skrevet

Jeg gjør motsatt, har de på så tidlig som mulig for bl.a. når en kjører inn i tunneler e.l., min Superb reagerer altfor seint om den står på det seneste alternativet. Mulig det kan ha noe med lyssensoren å gjøre, for fjernlysassistenten på min Superb er også altfor treg til å sette fjernlysa på eller slå de av ved møtende trafikk. For det er vel den samme sensoren for begge funksjonene (selv om det er forskjellige innstillinger i menyen)..........?

  • 4 måneder senere...
Skrevet
1 time siden, Kodiaq6011 skrev:

Det går an å stille dem inn. Men da må du gjøre det med pc. Ellers er det ikke mulig via bilens meny.

Dette går fint an å justere via menyen på bilen sin infotainment :) Har ikke håndboka å vise til akkurat nå. Men, Superb III kan sikkert vise vei :)

Skrevet
2 timer siden, Kodiaq6011 skrev:

Denne funksjonen er ikke aktiv på noen biler. Der den ikke er det behøves det aktivering med pc. 

Jeg hadde ikke denne funksjonen på min kodiaq 190hp med alt utstyr. Utenom vebasto. Men min kom med led lys. Hva slags lys har du på hovedlykt? Kanskje lys har noe med om du har denne funksjonen aktiv.. og har du baklys på dagen når du kjører. Fortell hva slags lys du har på med og uten kjørelys aktiv.

Jeg hadde ikke denne funksjonen på min bil.

Hold oss oppdatert ????

Jeg har LED Hovedøya på min bil... Kan også bestemme om baklys skal være tent ved dagslys eller ei. Jeg har ikke gjort noensom helst programmering på bilen. Dette er standard. Skal ut i bilen etterpå. Skal ta bildet og vise menyene.

Skrevet
24 minutter siden, Marius skrev:

Jeg har LED Hovedøya på min bil... Kan også bestemme om baklys skal være tent ved dagslys eller ei. Jeg har ikke gjort noensom helst programmering på bilen. Dette er standard. Skal ut i bilen etterpå. Skal ta bildet og vise menyene.

 

20180405_052749.jpg

Skrevet (endret)

Jeg har også adaptive fjernlys og lysassistent på min Superb (2016), men det eneste som gjør at jeg kan få baklys bak på dagtid på min bil  (med lysbryteren i Auto) er om jeg kjører inn i en tunnel eller at det begynner å regne. Da har jeg aktivert de samme funksjonene som du har gjort på din bil @Marius, men et eget punkt for aktive baklys har ikke min Superb i menyen....... 

------------------------

Lysassistenten på min bil står derimot i hurtig innkobling for den reagerer tregt, nå vet ikke jeg om det er vanlig på denne type Superb eller om det er noe spesielt med sensoren for dette på min bil, som sagt den fungerer men kobler inn/ut tregt. Det gjelder både nærlys når jeg kjører inn/ut av en tunnel, men også den adaptive fjernlysassistenten for inn/utkobling av fjernlys.

Min bil har Xenon hovedlys og det er mulig at nyere biler med LED (hovedlys) har en raskere innkobling og kommer med andre innstillinger fra fabrikken, det kjenner jeg ikke til.

Endret av Superb lll
Skrevet

Her var jeg nok ikke helt våken enda når jeg skrev mitt forrige innlegg, det bildet du viser @Marius inneholder et punkt jeg ikke har i det hele tatt på min bil, slik også @Kodiaq6011 skriver.

Punktet med Kjørelys i menyen har jeg ikke, og det er muligens derfor min bil ikke har baklys tent når den kun har LED-stripene foran tent........?

Tente baklys har jeg kun ved at enten parklys eller nærlys er aktivert.

Skrevet
4 timer siden, Superb lll skrev:

Her var jeg nok ikke helt våken enda når jeg skrev mitt forrige innlegg, det bildet du viser @Marius inneholder et punkt jeg ikke har i det hele tatt på min bil, slik også @Kodiaq6011 skriver.

Punktet med Kjørelys i menyen har jeg ikke, og det er muligens derfor min bil ikke har baklys tent når den kun har LED-stripene foran tent........?

Tente baklys har jeg kun ved at enten parklys eller nærlys er aktivert.

Aha :) Når min kjørelys har merket. Lyser baklysene i dagslys med auto modus. Trykker jeg den av.. så forsvinner lysene.

 

Men, egentlig var hele poenget med kommentaren min til kodiaq6011 at du kan justere hvor kjapt hovedlysene tennes i tunneler osv osv. :)

Skrevet
16 minutter siden, Marius skrev:

Men, egentlig var hele poenget med kommentaren min til kodiaq6011 at du kan justere hvor kjapt hovedlysene tennes i tunneler osv osv. :)

Joda jeg forstod det @Marius :)

Ble bare litt forundret når det er så stor forskjell på når lyssensoren aktiveres, slik at dere med LED lys har den i treg, mens jeg med Xenon bør ha den i hurtig for i det hele tatt få lys om tunellen er relativt kort....... Men det kan selvfølgelig være at det er noe med den sensoren i min bil som gjør at den reagerer såpass tregt som den gjør, men det skal jeg fint holde ut med i noen uker til ;)  

2 timer siden, Kodiaq6011 skrev:

Det var slik på min kodiaq også.. og jeg har kodet inn mange forskjellige skodaer for akkurat dette problemet.

Håper jeg også får den funksjonen (i fabrikkinnstillingene) med tanke på punktet for kjørelys på den neste bilen jeg har bestilt, men det gjenstår jo å se da........... :) 

Skrevet (endret)
6 timer siden, Kodiaq6011 skrev:

Gi meg beskjed så kan jeg fikse det punktet når du får bil. ☺

 

Tusen takk for et veldig hyggelig tilbud @Kodiaq6011 :) 

 

Men jeg er nok mer der hvor jeg lar bilen være slik den kommer fra fabrikk når det gjelder det meste, jeg er nok litt for «pinglete og kjedelig» på det punktet der.......... ;) 

Endret av Superb lll
  • 2 måneder senere...
Skrevet (endret)
På 19.11.2017 den 23.23, Core2Duo skrev:

Slenger meg på denne jeg også! På vinteren så er det så og si kjørelys konstant. Ellers på sommeren når jeg fortsatt syntes det er alt for tidlig med hovedlys, ja da vipper jeg bryteren over på parklys, og aktiverer grøftelysene. ;)

Hva i alle dager er problemet?  Det eneste som er ille er for lite lys. 

Endret av BorgeH
feil

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Jeg kan ikke gi id4 skylda for at jeg har en ødelagt kropp/rygg, men setene er det definitive endepunktet for den bilen nå. Det har også vært noen utfordringer med den, har byttet hovedskjermen etter gjentatte ganger hvor den «frøs» og ikke lot seg betjene i det hele tatt. Da fungerte heller ikke stemmestyringen, samt at mange andre ting får en ikke da betjent/justert i det hele tatt. I tillegg så har den noen ganger mistet all data forbindelse og gps, slik at bilen etter kartet da har låst seg langt ute i Skagerak. De haptiske knappene på rattet er heller synes jeg mindre og mindre om, og spesielt vinterstid når en kanskje har på seg et par tynne hansker, så er det jo nesten håpløst å betjene noe som helst. Savner også at det er flere fysiske knapper, for det meste må jo betjenes fra skjermen. Appen synes jeg også var et veldig tilbakeskritt i forhold til Skoda sin, der kunne jeg følge med på forbruk, kjørelengder på turer, etc, mens på VW sin er det jo omtrentlig ingenting som kan leses av. Vinterstid var det vanskelig å sette i gang varmepumpa gjennom appen, fordi den ikke fikk kontakt med serveren (forsåvidt kjent VAG problem). Skoda Enyaq RS har mer av det jeg savner i VW id4, samt seter som er bedre tilpasset til mine utfordringer. Type SUV må jeg ha pga helsa, jeg må inn i bilen, ikke ned. Jammen ikke greit å bli gammal «kæll» skal jeg si deg, hehe   Fronten er jeg helt enig med deg i @Marius, den er den direkte årsaken til at jeg ikke valgte Enyaq sist jeg byttet bil. Liker ikke den forrige fronten i det hele tatt, og det hjalp heller ikke når «Crystal Face» grillen kom, den er for dominerende i mine øyne. Men smaken er heldigvis forskjellig   Om kvaliteten er bedre gjenstår jo å se, de er jo bygget på samme plattformen, og deler jo mange komponenter og programvare. VW id7 er en veldig flott bil, det er det ingen tvil om.  Den er både stillig og romslig, og har et fint design i mine øyne. Fikk du med deg «oppgraderingen» av tilhengervekten til 1.800kg? Skoda Enyaq skal også få den i løpet av høsten etter hva jeg har forstått, men mulig min blir produsert før det er tilgjengelig. Fikk opplyst produksjonsuken i går, og den er i uke 45, så da er det mulig bil levering i første del av desember om transporten går etter planen. Ja Enyaq RS ble kostbar og valgt ekstrautstyr gjør også sitt med totalprisen, bare vinterhjul er det over 43.000,- for på kontrakten. Vi fikk et meget godt tilbud på den nye bilen og mye av ekstrautstyret, men desto dårligere innbytte pga sterkt nedsatte priser og kampanjer på helt nye id4. Så kan en jo sette sammen regnestykket slik en ønsker, det er uansett mellomlegget som sier hva jeg må betale.... Håper du får en bedre opplevelse og mindre feil på din VW id enn det jeg har hatt så langt. Altså ikke noen graverende feil, likevel ganske irriterende når en ikke får gjort noe med verken lydanlegg, adaptivt understell, etc, for det må gjøres på en skjerm som ikke fungerer.
    • Det var jo synd du ikke følte deg til rette i ID4, for det er jo knall bil det også, såvidt jeg har skjønt. Ikke prøvd. da jeg ikke ønsker "SUV" ... Derfor jeg gikk for en ID7 denne gangen. Også pga Skoda ikke hadde noe alternativ.  Tesla var ikke noe alternativ for min del heller, for mye problemer med de bilene der. Har jeg inntrykk av i hvertfall.  Enyaq RS er knall bil sies det Den blir du nok HELT sikkert fornøyd med. Liker nye "trynet" til Skoda. Tøft! Syntes Enyaq RS blir noe dyr med "Alt" utstyr. Kommer vel tett oppmot 700k vel. ID7 kom på litt over 600k. Holder i massevis det også egentlig, men... Det er vel slik prisene er i dag. Fikk en veldig god innbytte pris på Superb'en. Så, da var prisene litt enklere å svelge! 
    • Takk for det @Marius   Jeg fant meg rett og slett ikke til rette i id4, setene passer ikke min rygg/kropp som har fått litt for mye «juling» i jobb, så da er jeg nødt til å gjøre noe med det. Fant to biler som kunne være bedre, så prøvde Tesla M Y Juniper Performance først. Det var jo en fin bil med heftige prestanda for å si det litt forsiktig   Den gikk som et uvær, hadde ganske gode seter, men traff likevel ikke helt 100%. Den neste var Skoda Enyaq RS, og der traff setene godt i forhold hvilke utfordringer jeg har med rygg. Så da valgte vi å bestille en slik. Volvo er jo også kjent for gode seter, men jeg synes at EX40 er litt gammeldags og nesten litt utdatert med tanke på hvor gammel den faktisk er (som XC40). Ikke 100% overbevist etter alle skriverier den siste tiden heller. Id7 er jo en fantastisk bil, den er dessverre litt for lav for meg, og setene er heller ikke de rette. Men jeg har kjørt litt id7, og det er virkelig en bil som tiltaler meg. Synd kroppen er som den er, for det setter dessverre mange biler og bilmerker ut av bildet. Det viktigste @Marius er faktisk at bilen passer til de behovene en har i hverdagen, ikke hvilket merke den har i grillen. Det er så mange samarbeid mellom forskjellige bilmerker i dag, at det er nesten håpløst å følge med på alt sammen. Så der har du gjort et godt valg vil jeg tro  
    • Hei, Noe sent svar! Her ser det ut som du må ut av landet for å ta få tak på dette. f.eks  https://www.skoda-parts.com/spare-part/03l121151l-connecting-pipe-european-union-52036.html Dette kan helt sikkert sveises også, da det er kun er kjølevæske. Men, kanskje litt jobb å få ut?
    • Hei, Velkommen tilbake til forumet!  Jeg har også vært veldig stille og ikke altfor ofte innom her fortiden. Gratulerer med bestilling av ny bil! Du blir helt sikkert fornøyd!   Jeg kvittet meg med Superb'en i juni, Ikke for det jeg var misfornøyd. Men, hadde hatt den altfor lenge i forhold til planen! Da Skoda ikke hadde så mange alternativer iforhold til det jeg jaktet på, så endte jeg faktisk opp med en VW ID7 GTX Exclusive -25 modell. Hentet ut 17.Juni. Meget fornøyd til nå, med både rekkevidde og ladehastigheter på litt lengere turer!   Har passert 6000km nå.. Så ikke voldsomme mengder
    • Takk for det @Sjåføren 🙂 Har tittet innom forumet, men ikke vært aktiv siden jeg byttet over til et annet merke i fjor høst, blir nok litt mer aktiv til tider etter at jeg har mottatt bilen. Ja bilen virker meget bra, var svært behagelig å kjøre. RS har 4-hjulstrekk og er vel den utgaven av Skoda som har mest krefter, selv om det er mer enn nok i hverdagen, så er det jo veldig lite i forhold mange andre elbiler. Den er jo egentlig meget rask fra 0-100km/t om en tenker noen få år tilbake i tid, men blir jo likevel regelrett «parkert» av svært mange andre i dag. Den utviklingen går meget fort i dag, prøvekjørte Tesla M Y Juniper Performance tidligere i uken, og der var det 0-100km/t på 3,5 sekunder. Ingen som trenger dette i hverdagen selvfølgelig, men Norges desidert mest solgte bil har altså slike «ess i ermet» for dem det betyr mye for. Etter snart 1 år med elbil, så må jeg bare si at det fungerer helt utmerket for min del. Synd jeg ikke gikk over til elbil tidligere, men var lenge meget skeptisk og synes de alle sammen hadde altfor kort rekkevidde etter hva jeg var vant til fra før med mine bensin/diesel biler.  Rekkevidde er jo ikke noe jeg tenker på engang lengre, det som er mye mer interessant er jo ladehastigheten når en først stopper for å ta en pause. Der er jo ikke Enyaq noen racer, verken i hvor høy effekt den kan ta i mot (max 185kW), eller hvor fort det går. De beste elbilene har i dag 800V DC og lader med +/- 400kW, og da går det virkelig unna. Men det er ikke noe jeg har behov for til mitt bruk, men at det er et viktig punkt for mange andre i hverdagen forstår jeg veldig godt. 99% av min lading gjør jeg hjemme i garasjen, så har kun prøvet hurtiglading 3-4 ganger i løpet de 10 mnd jeg har hatt elbil, trengte det ikke da heller, men det var bare for å ha prøvet det slik at en har litt erfaring den dagen en skulle ha et konkret behov. Dessverre så er tilhengervekten den kan dra svært begrenset (1.200kg). Jeg vet at det kommer versjoner i 2026 som får øket det til 1.800kg, og det vil jo ble vesentlig bedre. VW id4 GTX 2026 mod. har allerede fått øket det til 1.800kg. Så det er høyst usikkert om bilen jeg har bestilt kommer med 1.800kg hengervekt, men nå drar jeg aldri på campingvogn eller andre store/tunge tilhengere, så for min del er det ikke et problem uansett. 21'' sommerhjul kler den bilen veldig godt synes jeg, og det sammen med DCC (adaptivt understell), så blir det en bil som sitter ganske bra på veien. Har 21'' sommerhjul på den jeg har i dag og 20'' vinterhjul, og det er helt uproblematisk. Det som virkelig er behagelig med denne typen bil er jo hvor stille og rolig det er, billige driftskostnader, effekten/dreiemomentet er der umiddelbart og har jo nm i massevis. Er ferdig oppvarmet på under 5 min, og det kan også gjøres i en lukket garasje. Men elbil passer selvsagt ikke til alle, selv om det blir flere og flere elbiler på markedet som gjør at det nå er vanskelig å ikke finne noe som passer. Men enkelte bor slik til at det ikke er mulig med hjemmelading og at det er langt til en ladestasjon, mens andre drar på store campingvogner, båthengere, etc, og det er klart at da er det ikke like bra med elbil. Med tung tilhenger/campingvogn etter en elbil, så forsvinner strømmen fort, og da må det lades desto oftere. Kulda gjør jo også sitt med tanke på rekkevidde, så er det greit å ha litt størrelse på batteriet. En ting er i hvert fall helt sikkert, jeg har eid min siste bil som det må fylles bensin/diesel på 😉
    • Wow, gratulerer! Så kjekt å ha deg tilbake igjen. Vi får ta opp igjen tråden, men det har vært temmelig stilt på forumet det siste året. Spennende bil du har gått for. 21" sommerstørrelse  er heftig. Jeg er ikke så veldig i elbil verdenen, har RS 4-hjulstrekk? Du har ikke campingvogn eller tung henger du skal dra på?
    • Da er jeg på vei tilbake til Skoda igjen, gresset er definitivt ikke grønnere på andre steder i VAG universet. Har nå bestilt en, Skoda Enyaq RS 2026 Graphite Grey metallic MAXX 21'' Vision antrasitt sommerhjul Svingbart tilhengerfeste Bagasjeromspakke Delingsnett Skvettlapper foran 20'' Neptune sort/polert vinterhjul Levering forespeilet i desember 2025 Skal bli artig å være en del av Skoda «universet» igjen 🙂
    • Hei!   Har en trofast Yeti Adventure med 348.000 km på telleren. Den begynte å bruke mye kjølvæske, som viste seg at det var sprekk i kjølerøret: Det er det vistnok ikke lagervare hos Møller, og verkstedet vet ikke når de kan få tak i det. OE nr: Kjølerør 03L 121 151 L. Noen som har erfaring med dette, eller kan det røret tettes/sveises?  mvh Bjørn H Bergseth    
    • Leter meg grønn og blå etter bilbur til hunden som og passer i vår Skoda Octavia 2014 modell.  Hund str stor, som en stor schäefer eller stor boxer, han er nesten 70 cm i skulderhøyde. Finner ikke bur som både passer han og bilen. Har nedsenket bagasjerom.  Noen som har erfaring eller tips?
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...