Gå til innhold
omh

KJØRELYS


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Jeg har en superb 2018 og jeg lurer på om noen vet om det går an å stille når (tidlig eller seint/litt mørkere) kjørelys skal slukke til fordel for hovedlys?

Skrevet

noen mener at dette valget er knyttet til fjernlys automatikken ?  at fjernlys automatikken blender ned automatisk tidlig eller seint?

Skrevet
24 minutter siden, omh skrev:

noen mener at dette valget er knyttet til fjernlys automatikken ?  at fjernlys automatikken blender ned automatisk tidlig eller seint?

Nei, dette stemmer ikke.  Valget er for hvor raskt, eller hvor mørkt det er før hovedlysene skrur seg på. Du har 3 valg, tidlig, middels og sent (eller noe slikt) der tidlig er at hovedlys skrur seg på når det fortsatt er ganske lyst, mens sent så skrur de seg på jo nærmere kvelden nærmer seg. :) 

  • Lik 1
Skrevet
44 minutter siden, omh skrev:

noen mener at dette valget er knyttet til fjernlys automatikken ?  at fjernlys automatikken blender ned automatisk tidlig eller seint?

Stemmer som Core2duo snakker om her. Hvis du har mulighet til å endre hvilken mode bilen din har.. og legger den i sport modus. Så blender lysene veldig kjapt nede og opp.

Skrevet

Ok, så meny for tidlig/normal/sent er for kjørelys? Er vel kun en fordel med tidlig hvis man har LED vil jeg tro?

Skrevet
28 minutter siden, PaulusA skrev:

Ok, så meny for tidlig/normal/sent er for kjørelys? Er vel kun en fordel med tidlig hvis man har LED vil jeg tro?

Ja, for hovedlys/kjørelys.. d.v.s ikke LED striper. Men, overgang fra led striper til lys :D haha.

Jeg har lagt opp til sent på min, jeg syntes dem skrur seg på altfor tidlig da også..

Skrevet
15 minutter siden, Håvard skrev:

Samme her! 

Slenger meg på denne jeg også! På vinteren så er det så og si kjørelys konstant. Ellers på sommeren når jeg fortsatt syntes det er alt for tidlig med hovedlys, ja da vipper jeg bryteren over på parklys, og aktiverer grøftelysene. ;)

Skrevet

Bryr meg stort sett ikke med hva slags lys det er på så lenge det fungerer, hehe

Men, tror tidlig er fordel i tunneler 

Skrevet

Jeg gjør motsatt, har de på så tidlig som mulig for bl.a. når en kjører inn i tunneler e.l., min Superb reagerer altfor seint om den står på det seneste alternativet. Mulig det kan ha noe med lyssensoren å gjøre, for fjernlysassistenten på min Superb er også altfor treg til å sette fjernlysa på eller slå de av ved møtende trafikk. For det er vel den samme sensoren for begge funksjonene (selv om det er forskjellige innstillinger i menyen)..........?

  • 4 måneder senere...
Skrevet
1 time siden, Kodiaq6011 skrev:

Det går an å stille dem inn. Men da må du gjøre det med pc. Ellers er det ikke mulig via bilens meny.

Dette går fint an å justere via menyen på bilen sin infotainment :) Har ikke håndboka å vise til akkurat nå. Men, Superb III kan sikkert vise vei :)

Skrevet
2 timer siden, Kodiaq6011 skrev:

Denne funksjonen er ikke aktiv på noen biler. Der den ikke er det behøves det aktivering med pc. 

Jeg hadde ikke denne funksjonen på min kodiaq 190hp med alt utstyr. Utenom vebasto. Men min kom med led lys. Hva slags lys har du på hovedlykt? Kanskje lys har noe med om du har denne funksjonen aktiv.. og har du baklys på dagen når du kjører. Fortell hva slags lys du har på med og uten kjørelys aktiv.

Jeg hadde ikke denne funksjonen på min bil.

Hold oss oppdatert ????

Jeg har LED Hovedøya på min bil... Kan også bestemme om baklys skal være tent ved dagslys eller ei. Jeg har ikke gjort noensom helst programmering på bilen. Dette er standard. Skal ut i bilen etterpå. Skal ta bildet og vise menyene.

Skrevet
24 minutter siden, Marius skrev:

Jeg har LED Hovedøya på min bil... Kan også bestemme om baklys skal være tent ved dagslys eller ei. Jeg har ikke gjort noensom helst programmering på bilen. Dette er standard. Skal ut i bilen etterpå. Skal ta bildet og vise menyene.

 

20180405_052749.jpg

Skrevet (endret)

Jeg har også adaptive fjernlys og lysassistent på min Superb (2016), men det eneste som gjør at jeg kan få baklys bak på dagtid på min bil  (med lysbryteren i Auto) er om jeg kjører inn i en tunnel eller at det begynner å regne. Da har jeg aktivert de samme funksjonene som du har gjort på din bil @Marius, men et eget punkt for aktive baklys har ikke min Superb i menyen....... 

------------------------

Lysassistenten på min bil står derimot i hurtig innkobling for den reagerer tregt, nå vet ikke jeg om det er vanlig på denne type Superb eller om det er noe spesielt med sensoren for dette på min bil, som sagt den fungerer men kobler inn/ut tregt. Det gjelder både nærlys når jeg kjører inn/ut av en tunnel, men også den adaptive fjernlysassistenten for inn/utkobling av fjernlys.

Min bil har Xenon hovedlys og det er mulig at nyere biler med LED (hovedlys) har en raskere innkobling og kommer med andre innstillinger fra fabrikken, det kjenner jeg ikke til.

Endret av Superb lll
Skrevet

Her var jeg nok ikke helt våken enda når jeg skrev mitt forrige innlegg, det bildet du viser @Marius inneholder et punkt jeg ikke har i det hele tatt på min bil, slik også @Kodiaq6011 skriver.

Punktet med Kjørelys i menyen har jeg ikke, og det er muligens derfor min bil ikke har baklys tent når den kun har LED-stripene foran tent........?

Tente baklys har jeg kun ved at enten parklys eller nærlys er aktivert.

Skrevet
4 timer siden, Superb lll skrev:

Her var jeg nok ikke helt våken enda når jeg skrev mitt forrige innlegg, det bildet du viser @Marius inneholder et punkt jeg ikke har i det hele tatt på min bil, slik også @Kodiaq6011 skriver.

Punktet med Kjørelys i menyen har jeg ikke, og det er muligens derfor min bil ikke har baklys tent når den kun har LED-stripene foran tent........?

Tente baklys har jeg kun ved at enten parklys eller nærlys er aktivert.

Aha :) Når min kjørelys har merket. Lyser baklysene i dagslys med auto modus. Trykker jeg den av.. så forsvinner lysene.

 

Men, egentlig var hele poenget med kommentaren min til kodiaq6011 at du kan justere hvor kjapt hovedlysene tennes i tunneler osv osv. :)

Skrevet
16 minutter siden, Marius skrev:

Men, egentlig var hele poenget med kommentaren min til kodiaq6011 at du kan justere hvor kjapt hovedlysene tennes i tunneler osv osv. :)

Joda jeg forstod det @Marius :)

Ble bare litt forundret når det er så stor forskjell på når lyssensoren aktiveres, slik at dere med LED lys har den i treg, mens jeg med Xenon bør ha den i hurtig for i det hele tatt få lys om tunellen er relativt kort....... Men det kan selvfølgelig være at det er noe med den sensoren i min bil som gjør at den reagerer såpass tregt som den gjør, men det skal jeg fint holde ut med i noen uker til ;)  

2 timer siden, Kodiaq6011 skrev:

Det var slik på min kodiaq også.. og jeg har kodet inn mange forskjellige skodaer for akkurat dette problemet.

Håper jeg også får den funksjonen (i fabrikkinnstillingene) med tanke på punktet for kjørelys på den neste bilen jeg har bestilt, men det gjenstår jo å se da........... :) 

Skrevet (endret)
6 timer siden, Kodiaq6011 skrev:

Gi meg beskjed så kan jeg fikse det punktet når du får bil. ☺

 

Tusen takk for et veldig hyggelig tilbud @Kodiaq6011 :) 

 

Men jeg er nok mer der hvor jeg lar bilen være slik den kommer fra fabrikk når det gjelder det meste, jeg er nok litt for «pinglete og kjedelig» på det punktet der.......... ;) 

Endret av Superb lll
  • 2 måneder senere...
Skrevet (endret)
På 19.11.2017 den 23.23, Core2Duo skrev:

Slenger meg på denne jeg også! På vinteren så er det så og si kjørelys konstant. Ellers på sommeren når jeg fortsatt syntes det er alt for tidlig med hovedlys, ja da vipper jeg bryteren over på parklys, og aktiverer grøftelysene. ;)

Hva i alle dager er problemet?  Det eneste som er ille er for lite lys. 

Endret av BorgeH
feil

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • En bruktbilhistorie. Etter litt fundering og nøling, så tenker jeg å lage en tråd her om min bruktkjøpte Octavia Scout. Altså en 2015 modell, som er kjøpt brukt i februar 2024. Nå, etter å ha brukt den 11 måneder, så er det kanskje på sin plass. Funderingen har egentlig gått på manglende aktivitet og interesse for forum-plattformen. Det virker som det langt større aktivitet for Facebook, og det er kanskje greit nok. Men FB har en del negative sider, og jeg begynner ærlig talt å miste interessen for FB, med all reklamen og alle de uinteressante innleggene som står i kø i feeden. Men altså... Jeg har altså "hoppet av" nybil for en tid tilbake, etter at Karoq'en ble levert inn etter leasingperioden på 3 år. Da prøvde jeg meg på en 2014 Rapid 1,2 TSI , men ble aldri helt fortrolig med den. Mest på grunn av manglende firehjulstrekk, lav bakkeklaring og den lave sitteposisjonen. Men jeg likte godt bilens enkelhet og den var faktisk ganske sporty. I Rapid-perioden leita jeg endel etter en passende bensin-Yeti med firehjulstrekk. Men det er et magert marked for slike (selv om jeg har merket en større bruktsirkulasjon nå de siste månedene). Så dukka denne Octavia Scout'en opp lokalt. Den hadde det meste av utstyret jeg ønsker, og jeg skjønte ganske fort at det var et godt kompromiss, og det ble handel. Bare gått litt over 100' og så ut til å være ganske godt holdt. Så var det å finne noen representative bilder av klenodiet, da. Begynner med noen fra salgsannonsen på Finn. Den har fått kallenavnet "Dølle Grå" (selv om den er i en noe blå nyanse og har MØRK BRUNT interiør (!). Nå har jeg kjørt bilen i snart et år og rundt 10' km. Så vil jeg komme tilbake med "putlerier og rariteter" som jeg har ordnet på bilen og beskrive litt av inntrykkene jeg har fått av denne "Norgesfavoritten".
    • Er det noen som vet om billige alternativ til orginallykt og nivåsensor til min Skoda Octavia scout?
    • Reg.reim tenker eg på, ikkje multireima. Reg.reima er jo under dekselet. Har den vore bytta tidligare?
    • Som i drivreim? I så fall så er den hel. 2,0 16V diesel 4 sylinder  tdi 4x4 Automat  Generasjon 2…
    • Kva type motor?  Har du sjekka registerreim?
    • Hei. Jeg har hatt flere Skodaer og ikke hatt problemer med sinkslipp. Jeg tror det kan være årsmodeller som er mere utsatt enn andre, men jeg vet ikke helt. Haldex. Her må du være nøye med oljeskift og rens av sil (på Octavia 3 og nyere). Tidligere versjoner hadde sil på pumpa + oljefilter på Haldex'en. Men på de nyere versjonene, så ble filteret tatt bort (Haldex ble solgt til Borg Warner). Da forsvant også forbruker-informasjonen om dette systemet. I tillegg ble silen i pumpa IKKE sjekket og dermed ikke renset ved behov. Og det er behov for rensing av silen. Så dette MÅ du be om ved hvert oljeskift. Og olja bør helst skiftes oftere enn anbefalt intervall. Da har du større sikkerhet for at firehjulstrekken faktisk virker når du trenger det, og at pumpa ikke skjærer seg på grunn av manglende oljegjennomstrømning. Oljepumpa går så lenge motoren går (eller kanskje til og med så lenge tenningen er på). Bildet viser silen på min ca. et halvt år etter at jeg kjøpte bilen (brukt). Jeg vet ikke hvor lenge det var siden siste oljeskift eller silrens, men det er absolutt verdt å passe litt ekstra på.
    • Hei @Lars1988 Trykket i dekkene er det som bærer vekten av bilen. Det er mange faktorer som virker inn på hva som er "riktig" trykk i dekka, dekkgummien er fleksibel og vil forme seg etter underlaget, innvendig trykk og generell belastning (statisk og dynamisk). Så på vinterdekk ville jeg absolutt ikke brukt for lavt eller for høyt trykk i forhold til det som står oppgitt i tanklokket. På vinterdekk ville jeg lagt på 10-15%, men ikke mer. Alt er relativt, og det er forskjellige vinterforhold gjennom sesongen, pluss at føret varierer mye. Kjører du mye på motorvei med "svart" asfalt og høy hastighet, så kan høyt trykk være greit for å få ned forbruket. Men kjører du på varierte forhold der vinteregenskapene er viktigst, så hadde jeg ikke satset på at høyt trykk gir godt grep når du trenger det som mest. Jeg hadde i alle fall satt forbruk lengre ned på prioriteringslista på vinterdekk. På vinteren er det flere andre forhold som uansett drar opp forbruket. Hvis du synes 2,5 bar gir gode egenskaper, så hadde i alle fall jeg fortsatt å kjøre på det. Men igjen, alt er relativt.
    • Hei. Min skoda har gått helt fint uten problemer frem til nå. Kjørte hjem fra jobb, satte fra meg bilen. Sto en 5-6 timer. Startet den på kvelde, sto på tomgang ca 10 min, for å bli varm. Kom en rar lyd fra motoren, (som om noen sto med en spade og hakket i grusen) Så stoppet den plutselig. og vil ikke starte igjen. Er strøm på batteriet. full tank diesel. Alt av lys i dash og bil + radio og varmeapparat  funker. Drivreima er hel, tenninga funker, ingen fare varsellamper har begynt å lyse.....vil bare ikke starte...som om den ikkemfår diesel kan virke som... Har kjørt diagnose på den, men ingen fornuftige feilkoder som dukker opp... annet  enn :  vannpumpe 2, - brudd på strømkrets.  og dieel-varmer, men den har vært ute av drift lenge. + cruisecontroll- noe jeg ikke visste at jeg hadde en gang... Kan nesten virke som en plutselig nødmodus har slått inn eller noe. startsperre? Hva kan jeg gjøre?  Er en utomat, så får jo  ikke akkurat tauet den til verksted.... Noen ideer?  Kan det  evt være noen sikringer ssom forårsaker dette? hvor finner jeg evt de?  HJELP. Takker for svar.
    • Hei! Jeg kjører vinterdekkene Continental VikingContact 7 på min Octavia og pleier å holde trykket på 2,5 bar foran og bak. Synes de gir veldig godt grep på is og snø, men vurderer å øke til 2,6 bar for å redusere rullemotstand. Har noen erfaring med hvordan dette påvirker komforten eller slitasjen på dette dekket?  
    • Hei alle sammen! Dette forumet er skikkelig nyttig. Jeg ser noen nevner utfordringer med zinkslipp – er det noe som bare gjelder spesifikke årsmodeller? Og er det noe spesielt å være obs på når det gjelder service for Haldex-systemet? Setter stor pris på innspill!
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...