Gå til innhold
omh

KJØRELYS


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Jeg har en superb 2018 og jeg lurer på om noen vet om det går an å stille når (tidlig eller seint/litt mørkere) kjørelys skal slukke til fordel for hovedlys?

Skrevet

noen mener at dette valget er knyttet til fjernlys automatikken ?  at fjernlys automatikken blender ned automatisk tidlig eller seint?

Skrevet
24 minutter siden, omh skrev:

noen mener at dette valget er knyttet til fjernlys automatikken ?  at fjernlys automatikken blender ned automatisk tidlig eller seint?

Nei, dette stemmer ikke.  Valget er for hvor raskt, eller hvor mørkt det er før hovedlysene skrur seg på. Du har 3 valg, tidlig, middels og sent (eller noe slikt) der tidlig er at hovedlys skrur seg på når det fortsatt er ganske lyst, mens sent så skrur de seg på jo nærmere kvelden nærmer seg. :) 

  • Lik 1
Skrevet
44 minutter siden, omh skrev:

noen mener at dette valget er knyttet til fjernlys automatikken ?  at fjernlys automatikken blender ned automatisk tidlig eller seint?

Stemmer som Core2duo snakker om her. Hvis du har mulighet til å endre hvilken mode bilen din har.. og legger den i sport modus. Så blender lysene veldig kjapt nede og opp.

Skrevet

Ok, så meny for tidlig/normal/sent er for kjørelys? Er vel kun en fordel med tidlig hvis man har LED vil jeg tro?

Skrevet
28 minutter siden, PaulusA skrev:

Ok, så meny for tidlig/normal/sent er for kjørelys? Er vel kun en fordel med tidlig hvis man har LED vil jeg tro?

Ja, for hovedlys/kjørelys.. d.v.s ikke LED striper. Men, overgang fra led striper til lys :D haha.

Jeg har lagt opp til sent på min, jeg syntes dem skrur seg på altfor tidlig da også..

Skrevet
15 minutter siden, Håvard skrev:

Samme her! 

Slenger meg på denne jeg også! På vinteren så er det så og si kjørelys konstant. Ellers på sommeren når jeg fortsatt syntes det er alt for tidlig med hovedlys, ja da vipper jeg bryteren over på parklys, og aktiverer grøftelysene. ;)

Skrevet

Bryr meg stort sett ikke med hva slags lys det er på så lenge det fungerer, hehe

Men, tror tidlig er fordel i tunneler 

Skrevet

Jeg gjør motsatt, har de på så tidlig som mulig for bl.a. når en kjører inn i tunneler e.l., min Superb reagerer altfor seint om den står på det seneste alternativet. Mulig det kan ha noe med lyssensoren å gjøre, for fjernlysassistenten på min Superb er også altfor treg til å sette fjernlysa på eller slå de av ved møtende trafikk. For det er vel den samme sensoren for begge funksjonene (selv om det er forskjellige innstillinger i menyen)..........?

  • 4 måneder senere...
Skrevet
1 time siden, Kodiaq6011 skrev:

Det går an å stille dem inn. Men da må du gjøre det med pc. Ellers er det ikke mulig via bilens meny.

Dette går fint an å justere via menyen på bilen sin infotainment :) Har ikke håndboka å vise til akkurat nå. Men, Superb III kan sikkert vise vei :)

Skrevet
2 timer siden, Kodiaq6011 skrev:

Denne funksjonen er ikke aktiv på noen biler. Der den ikke er det behøves det aktivering med pc. 

Jeg hadde ikke denne funksjonen på min kodiaq 190hp med alt utstyr. Utenom vebasto. Men min kom med led lys. Hva slags lys har du på hovedlykt? Kanskje lys har noe med om du har denne funksjonen aktiv.. og har du baklys på dagen når du kjører. Fortell hva slags lys du har på med og uten kjørelys aktiv.

Jeg hadde ikke denne funksjonen på min bil.

Hold oss oppdatert ????

Jeg har LED Hovedøya på min bil... Kan også bestemme om baklys skal være tent ved dagslys eller ei. Jeg har ikke gjort noensom helst programmering på bilen. Dette er standard. Skal ut i bilen etterpå. Skal ta bildet og vise menyene.

Skrevet
24 minutter siden, Marius skrev:

Jeg har LED Hovedøya på min bil... Kan også bestemme om baklys skal være tent ved dagslys eller ei. Jeg har ikke gjort noensom helst programmering på bilen. Dette er standard. Skal ut i bilen etterpå. Skal ta bildet og vise menyene.

 

20180405_052749.jpg

Skrevet (endret)

Jeg har også adaptive fjernlys og lysassistent på min Superb (2016), men det eneste som gjør at jeg kan få baklys bak på dagtid på min bil  (med lysbryteren i Auto) er om jeg kjører inn i en tunnel eller at det begynner å regne. Da har jeg aktivert de samme funksjonene som du har gjort på din bil @Marius, men et eget punkt for aktive baklys har ikke min Superb i menyen....... 

------------------------

Lysassistenten på min bil står derimot i hurtig innkobling for den reagerer tregt, nå vet ikke jeg om det er vanlig på denne type Superb eller om det er noe spesielt med sensoren for dette på min bil, som sagt den fungerer men kobler inn/ut tregt. Det gjelder både nærlys når jeg kjører inn/ut av en tunnel, men også den adaptive fjernlysassistenten for inn/utkobling av fjernlys.

Min bil har Xenon hovedlys og det er mulig at nyere biler med LED (hovedlys) har en raskere innkobling og kommer med andre innstillinger fra fabrikken, det kjenner jeg ikke til.

Endret av Superb lll
Skrevet

Her var jeg nok ikke helt våken enda når jeg skrev mitt forrige innlegg, det bildet du viser @Marius inneholder et punkt jeg ikke har i det hele tatt på min bil, slik også @Kodiaq6011 skriver.

Punktet med Kjørelys i menyen har jeg ikke, og det er muligens derfor min bil ikke har baklys tent når den kun har LED-stripene foran tent........?

Tente baklys har jeg kun ved at enten parklys eller nærlys er aktivert.

Skrevet
4 timer siden, Superb lll skrev:

Her var jeg nok ikke helt våken enda når jeg skrev mitt forrige innlegg, det bildet du viser @Marius inneholder et punkt jeg ikke har i det hele tatt på min bil, slik også @Kodiaq6011 skriver.

Punktet med Kjørelys i menyen har jeg ikke, og det er muligens derfor min bil ikke har baklys tent når den kun har LED-stripene foran tent........?

Tente baklys har jeg kun ved at enten parklys eller nærlys er aktivert.

Aha :) Når min kjørelys har merket. Lyser baklysene i dagslys med auto modus. Trykker jeg den av.. så forsvinner lysene.

 

Men, egentlig var hele poenget med kommentaren min til kodiaq6011 at du kan justere hvor kjapt hovedlysene tennes i tunneler osv osv. :)

Skrevet
16 minutter siden, Marius skrev:

Men, egentlig var hele poenget med kommentaren min til kodiaq6011 at du kan justere hvor kjapt hovedlysene tennes i tunneler osv osv. :)

Joda jeg forstod det @Marius :)

Ble bare litt forundret når det er så stor forskjell på når lyssensoren aktiveres, slik at dere med LED lys har den i treg, mens jeg med Xenon bør ha den i hurtig for i det hele tatt få lys om tunellen er relativt kort....... Men det kan selvfølgelig være at det er noe med den sensoren i min bil som gjør at den reagerer såpass tregt som den gjør, men det skal jeg fint holde ut med i noen uker til ;)  

2 timer siden, Kodiaq6011 skrev:

Det var slik på min kodiaq også.. og jeg har kodet inn mange forskjellige skodaer for akkurat dette problemet.

Håper jeg også får den funksjonen (i fabrikkinnstillingene) med tanke på punktet for kjørelys på den neste bilen jeg har bestilt, men det gjenstår jo å se da........... :) 

Skrevet (endret)
6 timer siden, Kodiaq6011 skrev:

Gi meg beskjed så kan jeg fikse det punktet når du får bil. ☺

 

Tusen takk for et veldig hyggelig tilbud @Kodiaq6011 :) 

 

Men jeg er nok mer der hvor jeg lar bilen være slik den kommer fra fabrikk når det gjelder det meste, jeg er nok litt for «pinglete og kjedelig» på det punktet der.......... ;) 

Endret av Superb lll
  • 2 måneder senere...
Skrevet (endret)
På 19.11.2017 den 23.23, Core2Duo skrev:

Slenger meg på denne jeg også! På vinteren så er det så og si kjørelys konstant. Ellers på sommeren når jeg fortsatt syntes det er alt for tidlig med hovedlys, ja da vipper jeg bryteren over på parklys, og aktiverer grøftelysene. ;)

Hva i alle dager er problemet?  Det eneste som er ille er for lite lys. 

Endret av BorgeH
feil

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Hei, har en 2017 Fabia 1,2 med automat. Når man starter/tar løs hugger clutchen til. Ved kjøring ellers, er den ok. Dette medfører problemer på vinterføre ved at bilen kan spinne på flatmark. Er ikke særlig behagelig og streng tatt så skal det vel ikke være slik. Verkstedet sier de ikke finner feilkoder på dette. Hvis noen kan og vil dele erfaringer, mottas det med takk.
    • Har forsket på bruk av webastoen. Har ikke brukt fjernkontrollen og manuellknapp i bilen. Kun startet motor og har latt denne gå på tomgang eller har kjørt en runde. Opplever at jeg får varme på bilens kjølevann (kjølevannstemp blir fort varmt selv om det er -10 gr lufttemp.)  Tenker som så at det kan være feil (defekt sikrulasjonspmpe) feil eller defekt temp.sensor. Har meldt inn mitt problem som forsikringsak, da jeg har utvidet forsikring på bilen. blir innteresant og se hva merkeverksted finner ut. mvh JGD
    • Utelukk aller først svakt/dårlig 12v batteri, og at du har nok diesel på tanken.. Ellers er den gjerne "låst" pga. sot i brennkammer, glødeplugg eller andre ting. Må nok få diagnose/verksted til å sjekka. Viktig at den får gå full tid når den er i bruk for å unngå soting.
    • Hei I min bil, skoda oktavia 2013 modell starter ikke webastoen ved bruk av fjernkontroll eller startknapp i cupeen. Det lyser grønt noen sek. så slukker det og det er ikke noe lyder fra webastoen. Hva kan være feil  
    • Hei håper noen kan komme med et svar,har en skoda karoq 2018 1.5 tdi .jeg har hatt en feil melding i displayet " girkasse I nødmodus,  mulig å kjøre videre" Tok den inn til diagnose hos et verksted i nærheten og fikk beskjed om at det var posisjonsensor som ga utslag på feilmelding.  Og at jeg mulig måtte skifte dsg clutch, jeg skulle ha flushet girkasse for det er ikke gjort i mitt eie .har skiftet girkasse olje i juni 2022. Men lurer på om det er andre som har opplevd å måtte skifte sensor og dobbel clutch, verksted sa at det ville komme på 30000-50000 pluss minus arbeidstimer . Håper noen har et svar 
    • Det ruller jevnt på kilometer på telleren på Dølle Grå. Ikke fort, men snart er det klart for EU-kontroll og inspeksjonsservice. Bilen har begynt å plinge og mase, så time er bestilt. Det er noe som heter +5 service og innbefatter ny motorolje og filter. Greit nok med fast "lav" pris, så får vi se. Litt oppfølging på putlerier og tilpasninger. Det første som ble gjort var de iøynefallende men likevel puslete ekstralysene. Det følte jeg var litt 80-/90-talls, så de ble plukket av. Det viste seg at det var xenon-lys med bra lysmengde og egentlig dyre saker, så de ble solgt til en som trengte å ha kontroll på skogen for å unngå hjortpåkjørsler. Disse xenonlysa har jo ballaster, så det le litt fundering for å få de ut av grillen uten å demontere hele frontfangeren. Det ordnet seg greit for tidligere eier hadde laget utsparinger i grillen som var akkurat store nok til å lirke/tvinge de ut. Sommeren forløp uten ekstra lys foran, men jeg slo til og kjøpte en LED-bar fra Xenonkungen, midt på den lyseste sommeren. Så når mørke kvelder kom på høsten, så ble det montering av den på en ny skiltplate. Nydelig med litt hjelp på fjernlyset. Har berget meg i alle fall én gang fra viltpåkjørsler på seinhøsten i fjor. Andre ting som har vært gjort, skifte av gearkasseolje (med flushing) og bytte av olje på Haldex'en. Veldig greit å gjøre det og få silen renset samtidig. Det var det virkelig behov for! Gir litt ro i sjela å vite at alt er i orden under og bak der... Noe annet jeg alltid gjør: montering av panseråpnere. Super-enkelt å montere. Sånne manuelle pinner er noe herk, mye kjekkere å få på gassdempere. Da er det smooth enhånds åpning (og lukking) av panser. Jeg leita frem gassfjærer på THansen og kulebolter ble kjøpt på Mekonomen (jeg har delenr og typer, hvis noen er interessert i å gjøre samme installasjonen). I samme slengen blir dempematte til panseret alltid montert, koster ikke mange hundrelappene hos forhandler. På høstferietur klarte jeg noe helt utrolig. På et vegarbeidsområde hadde entreprenør brukt rivningsmaterial fra bygningsmur i igjenfylling av noen drenskulverter. Oppi der var det tydeligvis armeringsjern, som jeg klarte å kjøre på så det ble tredd igjennom dekket... Uten at det punkterte. Men det gikk delvis gjennom mønsteret og ut i dekksiden, og satt blegg fast. Måtte kjøre hjem på reservehjul (veldig bra at slikt finnes). Hvis ikke, hadde eneste løsning vært bilberging hjem. Så da måtte jeg kjøpe 2 nye dekk. Det kan jo være tricky med firehjulstrekk, men heldigvis var to av dekkene såpass nye at de matchet. Nok for denne gang, fortsettelse følger nok... 
    • Hei Fikk en påminnelse i dag om at "Remote Access" vil slutte å fungere, og at jeg skal fornye abonnementet. Men når jeg går  inn på "shop-skoda-connect.com" står det at det kun er mulig å bestille dette til utgangen av 2024. Jeg trenger da vel ikke betale for noe som slutter å virke...? Eller er det noe jeg misforstår? 
    • Har en Skoda octavia 2024 modell. Bilen står parkert ca 20 meter fra huset og flere ganger har jeg observert at baklysene er slått på for så å slå seg av..? Nøkkelen ligger inne og det er lenge siden bilen var i bruk. Noen som skjønner hva som skjer?
    • En bruktbilhistorie. Etter litt fundering og nøling, så tenker jeg å lage en tråd her om min bruktkjøpte Octavia Scout. Altså en 2015 modell, som er kjøpt brukt i februar 2024. Nå, etter å ha brukt den 11 måneder, så er det kanskje på sin plass. Funderingen har egentlig gått på manglende aktivitet og interesse for forum-plattformen. Det virker som det langt større aktivitet for Facebook, og det er kanskje greit nok. Men FB har en del negative sider, og jeg begynner ærlig talt å miste interessen for FB, med all reklamen og alle de uinteressante innleggene som står i kø i feeden. Men altså... Jeg har altså "hoppet av" nybil for en tid tilbake, etter at Karoq'en ble levert inn etter leasingperioden på 3 år. Da prøvde jeg meg på en 2014 Rapid 1,2 TSI , men ble aldri helt fortrolig med den. Mest på grunn av manglende firehjulstrekk, lav bakkeklaring og den lave sitteposisjonen. Men jeg likte godt bilens enkelhet og den var faktisk ganske sporty. I Rapid-perioden leita jeg endel etter en passende bensin-Yeti med firehjulstrekk. Men det er et magert marked for slike (selv om jeg har merket en større bruktsirkulasjon nå de siste månedene). Så dukka denne Octavia Scout'en opp lokalt. Den hadde det meste av utstyret jeg ønsker, og jeg skjønte ganske fort at det var et godt kompromiss, og det ble handel. Bare gått litt over 100' og så ut til å være ganske godt holdt. Så var det å finne noen representative bilder av klenodiet, da. Begynner med noen fra salgsannonsen på Finn. Den har fått kallenavnet "Dølle Grå" (selv om den er i en noe blå nyanse og har MØRK BRUNT interiør (!). Nå har jeg kjørt bilen i snart et år og rundt 10' km. Så vil jeg komme tilbake med "putlerier og rariteter" som jeg har ordnet på bilen og beskrive litt av inntrykkene jeg har fått av denne "Norgesfavoritten".
    • Er det noen som vet om billige alternativ til orginallykt og nivåsensor til min Skoda Octavia scout?
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...