Gå til innhold
Superb lll

Hva skal jeg gjøre med dieselbilen min.......?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Leste denne artikkelen her

https://www.abcnyheter.no/motor/bil/2018/01/06/195360503/hva-skal-jeg-gjore-med-dieselbilen-min?utm_source=facebook&utm_medium=social&utm_content=18_65-k_m-motor&utm_campaign=social_abc_2_18

og det er jo tydeligvis enkelte som er helt ubekymret overfor dette, men også de som begynner å bli litt mer betenkt over hva myndighetene/regjeringen gjør tilslutt. Dette har jo selvsagt også stor betydning over hvor i landet en bor, og hvor mye en kjører i de største byene.

 

Er det noen på forumet her som tenker noe særlig på dette...........?

 

Spør kun fordi jeg er litt nysgjerrig, jeg kjører selv bensinbil privat og tenker ikke så veldig mye på dette foreløpig, men før eller siden så er jo nødt til å gjøre noen forandringer når (om) det meste av biler med fossiltdrivstoff skal fases ut.

 

Skrevet

Jeg har jo nettopp kjøpt diesel.

Jeg har også nettopp flyttet, og valgt å flytte slik at det er forholdsvis enkelt å ta t-bane til jobb.

Bilen brukes mest av alt til ærender på kveldstid, samt langkjøring. 

Jeg har kjøpt en bil jeg mener vil være passe attraktiv på bygda når jeg evt. måtte selge om mange år, men planen er å ha bilen til den er for dyr å reparere. Med masse plass, 4x4, og god komfort, og passe mye bakkeklaring, så sliter jeg med å se at jeg vil få noen behov i framtiden som den bilen ikke vil dekke. 

Men ja, det er jo kjedelig om jeg tar feil.

Skrevet

Jeg kjøpte Octavia Scout 4x4, 180 hk TSI (altså bensin). Bor i en av de store byene i landet. Rent praktisk sett kunne jeg ha kjøpt diesel, men fordi politikere og presse har overdimensjonert problemene med diesel, blir det en psykologi i markedet som slår dårlig ut for diesel og bruktbilpris. Her er det lite rasjonalitet, og jeg ser på dieselbilen som en konstruert syndebukk, som skal tas.

Jeg tenker på bruktbilpris primært. Planlegger å ha bilen i ti år. Kjøpt ny i fjor, og kjører 8-10 000 i året. En binsinbil som går på 0.6-0,8 pr mil kan selges over hele landet inkl byer for hyttekjøring osv. fordi den neppe blir rammet av kjørerestriksjoner, og har større legitimitet enn diesel.

Skrevet

Jeg ofrer ikke diesel "Problematikken" så veldig mange tanker.

Jeg kjøpte ny Octavia 2.0TDI i April/Mai 2017. Eneste jeg tenkte på ved bestilling av denne, var mitt eget behov. Jeg bor forholdsvis sentralt, d.v.s i Grenland, som det er veldig mye fokus på Bypakker mer miljøvennlighet, kollektiv osv osv.

Hadde i utgangspunktet ikke store behov for diesel, da jobb ligger 3 mil unna ca, med E18 kjøring. Bruker hovedsakelig jobb bil frem og tilbake til arbeidsplass pr.dags dato. Dette vil forandre seg da det blir mer kontorarbeid osv i fremtiden. Da vil man kun benytte Dieselbilen. Men... Jeg er nå glad i dieselmotorene.. Er vel i utgangspunktet derfor jeg gikk for det.
Og jeg er heller ikke bekymret for bruktverdien om 2-3-4 år. Sikkert mange som vil kalle meg "blind" Men, jeg mener diesel har ihvertfall 10-20år igjen i dette markedet. Jeg mener vel også dette at MEDIA generelt er med på å oppjustere diesel problematikken. Og som gjør at brukergruppene velger bensinbiler istedenfor dieselbiler.

  • Lik 1
Skrevet
39 minutes ago, Marius said:

Jeg mener vel også dette at MEDIA generelt er med på å oppjustere diesel problematikken. Og som gjør at brukergruppene velger bensinbiler istedenfor dieselbiler.

Det tror jeg du har helt rett i. Og min spådom er at det om 10 år vil være veldig få gode dieselbiler å få kjøpt brukt, selv om behovet for denne type bil fortsatt vil være stor i grisgrendte strøk. Halvparten av alle nordmenn har tilgang på en hytte, og mange av disse ligger ulendt til (4x4) og uten parkering ved stikkontakt. Mitt tips er å kjøpe bil etter eget behov nå, så tror jeg det ordner seg, i hvertfall om man har et langsiktig perspektiv... I verste fall kan man beholde bilen til den er vrakbar, og da spiller det ingen rolle om det ikke er et godt marked å selge i.

Skrevet

Enhver må jo velge bil/motorisering etter behov og ønske, noen blir nok kanskje litt «formet» av hva vår Regjering tilslutt finner på med tanke på både dieselforbud i de største byene og ikke minst også en utfasing av biler som kun kan kjøre på fossilt brennstoff.

Selv har jeg holdt meg til bensinmotor siden min første bil (og har nå bil nummer 17  i rekken), og det skal jeg fortsette med så lenge det er mulig. Diesel vil jeg ikke ha i min privatbil i det hele tatt, fordi det ikke passer til mitt kjøremønster (mye småkjøring) og i tillegg så er det noen andre ulemper som jeg personlig ikke liker (selv om de kan være helt betydningsløse for alle andre).

Neste bil ligger nok an til å ha bensinmotor den også, men en burde vel snart også vurdere hybrid i det minste, men jeg synes personlig at kjørelengden på el må bli bedre først. En Skoda med hybrid er nok litt for langt frem i tid for min del, siden det ser ut til i først bli levering i 2020 (med bestilling i 2019) og det i første omgang kun er Superb. Har jo en Superb i dag (som jeg er svært fornøyd med), men min neste bil blir nok ikke det (har ikke det samme behovet for den store plassen lenger, «barna» er store tenåringer og er svært sjeldent med).

  • 3 uker senere...
Skrevet

Det er jo fortsatt interessant at Dieselbiler gikk fra å være "redningen" i 2006 og over til å bli "problembarnet".

Hvis man skal høre (gjøre) som halvsprøe politikere ville vi ha utvandret til månen for lenge siden.

1500,- i mindre utgifter til drivstoff pr mnd, og sterkere bil, er i denne sammenheng mere interessant. I løpet av 3 år utgjør det 54.000,- og mye mye mer enn eventuell prisforskjell om tre år. Det samme regnestykket gjelder uansett alder og ca 150.000 km kjørt.

Nå ser vi at det heldigvis kanskje rakner litt i Oslo også, etter at MDG vil ha fossilt fritt Oslo om 6 år og AP nekter ?

Det beste er, som tidligere vist til; Gjør som du selv vil så vil tiden vise.

Hvis "alle" gjør som MDG vil går det også den samme veien, Dvs diesel går på trynet ?

  • 3 uker senere...
  • 1 måned senere...
Skrevet

jeg har bestilt ny Kodiaq  Sportline 190hk tdi dsg, selv om jeg bor i Oslo.

vi kjører 20-22.000km i året, og vil med tdi istedet for tsi spare 7-8.000kr i året med 1kr dyrer bensin enn diesel.

i tillegg koster tsi 190hk 20.000,- give or take.

når det gjelder miljøkrav osv, med galehuset Oslo byråd fremst i rekken, så er det å håpe at norske politkere kan se til sverige, og innføre en svensk "oppfinnelse" som er smart for en gangs skyld. jeg tenker da på bilrestriksjonene som innføres i bla Stcokholm, hvor man istedet for å dele i bensin vs diesel, går på motorenes euroclass, og i første omgang utestenger euro4, med en gradvis opptrapping inn mot 2022, hvor kun bensin euro5 og diesel euro6 vil ha adgang til å kjøre inn i miljøsonene.
Fordelen her er jo opplagt for alle som er et lite minimum interessert i fakta., nemlig at en gammel bensinbil forurenser mange ganger mer enn en moderne dieselbil gjør. BBC har en artikkel om nettopp dette, hvor de  kjøre RealLife-test på journalistens >Golf 1.8l bensin fra 90-tallet og farens octavia diesel fra 2009. bensinbilen slipper ut mange ganger så my NOX og CO som dieselbilen. og med euro5 som ble innført i 2010, og euro6 som kom i 2014, er jo utslippene redusert flerfoldige ganger mer.
I tillegg har forskere nylig fått fram en løsning som gjør at man kan fjerne tett oppunder 100% av NOXutslippene fra dieselbiler med svært enkle og billige midler, noe som vil gjøre dieselbilen til det miljøvennlige alternativet av forbrenningsmotorene.

Vi lever i en tid hvor pendelen har et helt ekstremt utlag, og normalt vil dette justere seg inn mot et fornuftig og gjennomtenkt middelnivå, og vi forhåpentligvis får noe ala det som svenskene har. 
 

så jeg er ikke spesielt bekymret for å ha kjøpt ny dieselbil nå. at min neste bil blir en nullutslippsbil ser jeg som ganske sannsynlig, da jeg regner med at vi vil ha et helt annet utvalg, og helt andre rekkevidder i 2022-2025 enn vi har i dag.

 

  • Lik 3
  • 1 år senere...
Skrevet (endret)

Nå ser det kanskje ikke ut til at det vil være så enkelt som regjeringen vår satser på å forby biler med fossilt drivstoff som de håper på, og enda verre vil det kanskje være for byrådet i Oslo med AP og MDG i spissen......

https://www.tu.no/artikler/eu-kommisaer-ikke-lov-a-forby-diesel-og-bensinbiler/470003

De kan nok komme med noen endringer av denne loven på sikt, men om det skulle kunne skje allerede innen 2015 som de tar sikte på utfasingen av nye biler med fossilt drivstoff her i Norge, er muligens å sikte litt høyt.......?

 

Jeg er ikke fremmed for hverken å kjøpe elbil eller kvitte meg helt med min bil med bensinmotor, men da må det bli bedre alternativer enn hva som finnes i dag til mer overkommelige priser. Som nevnt i en annen tråd her så snakker jeg da om kjøpspris, for min del så vil det være noe rundt 500.000,- som er toppen av hva budsjettet mitt tillater.

Så elbil som tilsvarer min nåværende Octavia med  plass, lastekapasitet, tilhengervekten den kan dra, 4x4, rekkevidde og en betydelig kortere ladetid vil være mine største «krav».

Andre kjøpere vil jo helt garantert ha både andre behov, budsjett og ønsker enn meg :) 

 

Alternativer ser det jo ut til å kunne bli flere av på sikt også,

https://www.tu.no/artikler/om-to-ar-har-du-nesten-100-rene-elbiler-a-velge-mellom/470017

Endret av Superb lll

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • En bruktbilhistorie. Etter litt fundering og nøling, så tenker jeg å lage en tråd her om min bruktkjøpte Octavia Scout. Altså en 2015 modell, som er kjøpt brukt i februar 2024. Nå, etter å ha brukt den 11 måneder, så er det kanskje på sin plass. Funderingen har egentlig gått på manglende aktivitet og interesse for forum-plattformen. Det virker som det langt større aktivitet for Facebook, og det er kanskje greit nok. Men FB har en del negative sider, og jeg begynner ærlig talt å miste interessen for FB, med all reklamen og alle de uinteressante innleggene som står i kø i feeden. Men altså... Jeg har altså "hoppet av" nybil for en tid tilbake, etter at Karoq'en ble levert inn etter leasingperioden på 3 år. Da prøvde jeg meg på en 2014 Rapid 1,2 TSI , men ble aldri helt fortrolig med den. Mest på grunn av manglende firehjulstrekk, lav bakkeklaring og den lave sitteposisjonen. Men jeg likte godt bilens enkelhet og den var faktisk ganske sporty. I Rapid-perioden leita jeg endel etter en passende bensin-Yeti med firehjulstrekk. Men det er et magert marked for slike (selv om jeg har merket en større bruktsirkulasjon nå de siste månedene). Så dukka denne Octavia Scout'en opp lokalt. Den hadde det meste av utstyret jeg ønsker, og jeg skjønte ganske fort at det var et godt kompromiss, og det ble handel. Bare gått litt over 100' og så ut til å være ganske godt holdt. Så var det å finne noen representative bilder av klenodiet, da. Begynner med noen fra salgsannonsen på Finn. Den har fått kallenavnet "Dølle Grå" (selv om den er i en noe blå nyanse og har MØRK BRUNT interiør (!). Nå har jeg kjørt bilen i snart et år og rundt 10' km. Så vil jeg komme tilbake med "putlerier og rariteter" som jeg har ordnet på bilen og beskrive litt av inntrykkene jeg har fått av denne "Norgesfavoritten".
    • Er det noen som vet om billige alternativ til orginallykt og nivåsensor til min Skoda Octavia scout?
    • Reg.reim tenker eg på, ikkje multireima. Reg.reima er jo under dekselet. Har den vore bytta tidligare?
    • Som i drivreim? I så fall så er den hel. 2,0 16V diesel 4 sylinder  tdi 4x4 Automat  Generasjon 2…
    • Kva type motor?  Har du sjekka registerreim?
    • Hei. Jeg har hatt flere Skodaer og ikke hatt problemer med sinkslipp. Jeg tror det kan være årsmodeller som er mere utsatt enn andre, men jeg vet ikke helt. Haldex. Her må du være nøye med oljeskift og rens av sil (på Octavia 3 og nyere). Tidligere versjoner hadde sil på pumpa + oljefilter på Haldex'en. Men på de nyere versjonene, så ble filteret tatt bort (Haldex ble solgt til Borg Warner). Da forsvant også forbruker-informasjonen om dette systemet. I tillegg ble silen i pumpa IKKE sjekket og dermed ikke renset ved behov. Og det er behov for rensing av silen. Så dette MÅ du be om ved hvert oljeskift. Og olja bør helst skiftes oftere enn anbefalt intervall. Da har du større sikkerhet for at firehjulstrekken faktisk virker når du trenger det, og at pumpa ikke skjærer seg på grunn av manglende oljegjennomstrømning. Oljepumpa går så lenge motoren går (eller kanskje til og med så lenge tenningen er på). Bildet viser silen på min ca. et halvt år etter at jeg kjøpte bilen (brukt). Jeg vet ikke hvor lenge det var siden siste oljeskift eller silrens, men det er absolutt verdt å passe litt ekstra på.
    • Hei @Lars1988 Trykket i dekkene er det som bærer vekten av bilen. Det er mange faktorer som virker inn på hva som er "riktig" trykk i dekka, dekkgummien er fleksibel og vil forme seg etter underlaget, innvendig trykk og generell belastning (statisk og dynamisk). Så på vinterdekk ville jeg absolutt ikke brukt for lavt eller for høyt trykk i forhold til det som står oppgitt i tanklokket. På vinterdekk ville jeg lagt på 10-15%, men ikke mer. Alt er relativt, og det er forskjellige vinterforhold gjennom sesongen, pluss at føret varierer mye. Kjører du mye på motorvei med "svart" asfalt og høy hastighet, så kan høyt trykk være greit for å få ned forbruket. Men kjører du på varierte forhold der vinteregenskapene er viktigst, så hadde jeg ikke satset på at høyt trykk gir godt grep når du trenger det som mest. Jeg hadde i alle fall satt forbruk lengre ned på prioriteringslista på vinterdekk. På vinteren er det flere andre forhold som uansett drar opp forbruket. Hvis du synes 2,5 bar gir gode egenskaper, så hadde i alle fall jeg fortsatt å kjøre på det. Men igjen, alt er relativt.
    • Hei. Min skoda har gått helt fint uten problemer frem til nå. Kjørte hjem fra jobb, satte fra meg bilen. Sto en 5-6 timer. Startet den på kvelde, sto på tomgang ca 10 min, for å bli varm. Kom en rar lyd fra motoren, (som om noen sto med en spade og hakket i grusen) Så stoppet den plutselig. og vil ikke starte igjen. Er strøm på batteriet. full tank diesel. Alt av lys i dash og bil + radio og varmeapparat  funker. Drivreima er hel, tenninga funker, ingen fare varsellamper har begynt å lyse.....vil bare ikke starte...som om den ikkemfår diesel kan virke som... Har kjørt diagnose på den, men ingen fornuftige feilkoder som dukker opp... annet  enn :  vannpumpe 2, - brudd på strømkrets.  og dieel-varmer, men den har vært ute av drift lenge. + cruisecontroll- noe jeg ikke visste at jeg hadde en gang... Kan nesten virke som en plutselig nødmodus har slått inn eller noe. startsperre? Hva kan jeg gjøre?  Er en utomat, så får jo  ikke akkurat tauet den til verksted.... Noen ideer?  Kan det  evt være noen sikringer ssom forårsaker dette? hvor finner jeg evt de?  HJELP. Takker for svar.
    • Hei! Jeg kjører vinterdekkene Continental VikingContact 7 på min Octavia og pleier å holde trykket på 2,5 bar foran og bak. Synes de gir veldig godt grep på is og snø, men vurderer å øke til 2,6 bar for å redusere rullemotstand. Har noen erfaring med hvordan dette påvirker komforten eller slitasjen på dette dekket?  
    • Hei alle sammen! Dette forumet er skikkelig nyttig. Jeg ser noen nevner utfordringer med zinkslipp – er det noe som bare gjelder spesifikke årsmodeller? Og er det noe spesielt å være obs på når det gjelder service for Haldex-systemet? Setter stor pris på innspill!
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...