Gå til innhold

Velkommen gjest!

Hvis du register deg vil du få mulighet til å delta i diskusjoner og laste ned filer. Du vil også få tilgang til medlemsfordelene dersom du når et visst antall innlegg.


Superb lll

Hva skal jeg gjøre med dieselbilen min.......?

Anbefalte innlegg

Leste denne artikkelen her

https://www.abcnyheter.no/motor/bil/2018/01/06/195360503/hva-skal-jeg-gjore-med-dieselbilen-min?utm_source=facebook&utm_medium=social&utm_content=18_65-k_m-motor&utm_campaign=social_abc_2_18

og det er jo tydeligvis enkelte som er helt ubekymret overfor dette, men også de som begynner å bli litt mer betenkt over hva myndighetene/regjeringen gjør tilslutt. Dette har jo selvsagt også stor betydning over hvor i landet en bor, og hvor mye en kjører i de største byene.

 

Er det noen på forumet her som tenker noe særlig på dette...........?

 

Spør kun fordi jeg er litt nysgjerrig, jeg kjører selv bensinbil privat og tenker ikke så veldig mye på dette foreløpig, men før eller siden så er jo nødt til å gjøre noen forandringer når (om) det meste av biler med fossiltdrivstoff skal fases ut.

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har jo nettopp kjøpt diesel.

Jeg har også nettopp flyttet, og valgt å flytte slik at det er forholdsvis enkelt å ta t-bane til jobb.

Bilen brukes mest av alt til ærender på kveldstid, samt langkjøring. 

Jeg har kjøpt en bil jeg mener vil være passe attraktiv på bygda når jeg evt. måtte selge om mange år, men planen er å ha bilen til den er for dyr å reparere. Med masse plass, 4x4, og god komfort, og passe mye bakkeklaring, så sliter jeg med å se at jeg vil få noen behov i framtiden som den bilen ikke vil dekke. 

Men ja, det er jo kjedelig om jeg tar feil.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kjøpte Octavia Scout 4x4, 180 hk TSI (altså bensin). Bor i en av de store byene i landet. Rent praktisk sett kunne jeg ha kjøpt diesel, men fordi politikere og presse har overdimensjonert problemene med diesel, blir det en psykologi i markedet som slår dårlig ut for diesel og bruktbilpris. Her er det lite rasjonalitet, og jeg ser på dieselbilen som en konstruert syndebukk, som skal tas.

Jeg tenker på bruktbilpris primært. Planlegger å ha bilen i ti år. Kjøpt ny i fjor, og kjører 8-10 000 i året. En binsinbil som går på 0.6-0,8 pr mil kan selges over hele landet inkl byer for hyttekjøring osv. fordi den neppe blir rammet av kjørerestriksjoner, og har større legitimitet enn diesel.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg ofrer ikke diesel "Problematikken" så veldig mange tanker.

Jeg kjøpte ny Octavia 2.0TDI i April/Mai 2017. Eneste jeg tenkte på ved bestilling av denne, var mitt eget behov. Jeg bor forholdsvis sentralt, d.v.s i Grenland, som det er veldig mye fokus på Bypakker mer miljøvennlighet, kollektiv osv osv.

Hadde i utgangspunktet ikke store behov for diesel, da jobb ligger 3 mil unna ca, med E18 kjøring. Bruker hovedsakelig jobb bil frem og tilbake til arbeidsplass pr.dags dato. Dette vil forandre seg da det blir mer kontorarbeid osv i fremtiden. Da vil man kun benytte Dieselbilen. Men... Jeg er nå glad i dieselmotorene.. Er vel i utgangspunktet derfor jeg gikk for det.
Og jeg er heller ikke bekymret for bruktverdien om 2-3-4 år. Sikkert mange som vil kalle meg "blind" Men, jeg mener diesel har ihvertfall 10-20år igjen i dette markedet. Jeg mener vel også dette at MEDIA generelt er med på å oppjustere diesel problematikken. Og som gjør at brukergruppene velger bensinbiler istedenfor dieselbiler.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
39 minutes ago, Marius said:

Jeg mener vel også dette at MEDIA generelt er med på å oppjustere diesel problematikken. Og som gjør at brukergruppene velger bensinbiler istedenfor dieselbiler.

Det tror jeg du har helt rett i. Og min spådom er at det om 10 år vil være veldig få gode dieselbiler å få kjøpt brukt, selv om behovet for denne type bil fortsatt vil være stor i grisgrendte strøk. Halvparten av alle nordmenn har tilgang på en hytte, og mange av disse ligger ulendt til (4x4) og uten parkering ved stikkontakt. Mitt tips er å kjøpe bil etter eget behov nå, så tror jeg det ordner seg, i hvertfall om man har et langsiktig perspektiv... I verste fall kan man beholde bilen til den er vrakbar, og da spiller det ingen rolle om det ikke er et godt marked å selge i.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Enhver må jo velge bil/motorisering etter behov og ønske, noen blir nok kanskje litt «formet» av hva vår Regjering tilslutt finner på med tanke på både dieselforbud i de største byene og ikke minst også en utfasing av biler som kun kan kjøre på fossilt brennstoff.

Selv har jeg holdt meg til bensinmotor siden min første bil (og har nå bil nummer 17  i rekken), og det skal jeg fortsette med så lenge det er mulig. Diesel vil jeg ikke ha i min privatbil i det hele tatt, fordi det ikke passer til mitt kjøremønster (mye småkjøring) og i tillegg så er det noen andre ulemper som jeg personlig ikke liker (selv om de kan være helt betydningsløse for alle andre).

Neste bil ligger nok an til å ha bensinmotor den også, men en burde vel snart også vurdere hybrid i det minste, men jeg synes personlig at kjørelengden på el må bli bedre først. En Skoda med hybrid er nok litt for langt frem i tid for min del, siden det ser ut til i først bli levering i 2020 (med bestilling i 2019) og det i første omgang kun er Superb. Har jo en Superb i dag (som jeg er svært fornøyd med), men min neste bil blir nok ikke det (har ikke det samme behovet for den store plassen lenger, «barna» er store tenåringer og er svært sjeldent med).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er jo fortsatt interessant at Dieselbiler gikk fra å være "redningen" i 2006 og over til å bli "problembarnet".

Hvis man skal høre (gjøre) som halvsprøe politikere ville vi ha utvandret til månen for lenge siden.

1500,- i mindre utgifter til drivstoff pr mnd, og sterkere bil, er i denne sammenheng mere interessant. I løpet av 3 år utgjør det 54.000,- og mye mye mer enn eventuell prisforskjell om tre år. Det samme regnestykket gjelder uansett alder og ca 150.000 km kjørt.

Nå ser vi at det heldigvis kanskje rakner litt i Oslo også, etter at MDG vil ha fossilt fritt Oslo om 6 år og AP nekter 👍

Det beste er, som tidligere vist til; Gjør som du selv vil så vil tiden vise.

Hvis "alle" gjør som MDG vil går det også den samme veien, Dvs diesel går på trynet 🚗

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg har bestilt ny Kodiaq  Sportline 190hk tdi dsg, selv om jeg bor i Oslo.

vi kjører 20-22.000km i året, og vil med tdi istedet for tsi spare 7-8.000kr i året med 1kr dyrer bensin enn diesel.

i tillegg koster tsi 190hk 20.000,- give or take.

når det gjelder miljøkrav osv, med galehuset Oslo byråd fremst i rekken, så er det å håpe at norske politkere kan se til sverige, og innføre en svensk "oppfinnelse" som er smart for en gangs skyld. jeg tenker da på bilrestriksjonene som innføres i bla Stcokholm, hvor man istedet for å dele i bensin vs diesel, går på motorenes euroclass, og i første omgang utestenger euro4, med en gradvis opptrapping inn mot 2022, hvor kun bensin euro5 og diesel euro6 vil ha adgang til å kjøre inn i miljøsonene.
Fordelen her er jo opplagt for alle som er et lite minimum interessert i fakta., nemlig at en gammel bensinbil forurenser mange ganger mer enn en moderne dieselbil gjør. BBC har en artikkel om nettopp dette, hvor de  kjøre RealLife-test på journalistens >Golf 1.8l bensin fra 90-tallet og farens octavia diesel fra 2009. bensinbilen slipper ut mange ganger så my NOX og CO som dieselbilen. og med euro5 som ble innført i 2010, og euro6 som kom i 2014, er jo utslippene redusert flerfoldige ganger mer.
I tillegg har forskere nylig fått fram en løsning som gjør at man kan fjerne tett oppunder 100% av NOXutslippene fra dieselbiler med svært enkle og billige midler, noe som vil gjøre dieselbilen til det miljøvennlige alternativet av forbrenningsmotorene.

Vi lever i en tid hvor pendelen har et helt ekstremt utlag, og normalt vil dette justere seg inn mot et fornuftig og gjennomtenkt middelnivå, og vi forhåpentligvis får noe ala det som svenskene har. 
 

så jeg er ikke spesielt bekymret for å ha kjøpt ny dieselbil nå. at min neste bil blir en nullutslippsbil ser jeg som ganske sannsynlig, da jeg regner med at vi vil ha et helt annet utvalg, og helt andre rekkevidder i 2022-2025 enn vi har i dag.

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Svar i emnet

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå





  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Har en godt kjørt taxi med ca 235 hk org 190hk tdi syv seter med snitt forbruk på 0.9l blandet kjøring. Kan få den ned til 0.7 på blandet men da kan ikke bilen stå på tomgang. Ingen stopp av motor ved stans. Bilen min har mye tomgang kjøring når den står stille. Og på motorvei holder jeg 130 cruice control. Har litt røff kjøring ellers.
    • Da er det flere enn meg som har en «sjef» på hjemmebane også forstår jeg, hehe   Vår forrige bil (2016 Superb) var det enighet om at den skulle være Business Grey metallic, og ha sølvfargede felger. Kommer ned til forhandler og er i ferd med å sette opp kontrakten når min eldste datter ser dem.vogna til forhandleren. Den er da Moon White metallic og har type kontrastfelger, blanke polerte alu eiker og sortlakkerte kanter på eikene og selve felgene, hun overtalte sin søster og de snakket litt med sin mor, og så kom min kone bort til meg og fortalte hva de hadde blitt enige om. Jeg forsøkte meg med hva vi var enige om alle sammen på forhånd når det gjaldt farge på bil og felger,  men det var jo før vi hadde sett dem.vogna som de sa, og ja, det ble hvit bil med kontrastfelger, og selgeren lo godt...........    Denne gange kjørte jeg ned alene når jeg skulle bestille bilen, jeg fikk det meste som jeg ønsket denne gangen, men akkurat når det gjelder vinterfelgene har min frue glatt overkjørt mitt valg/ønske, hun snakket med selgeren selv og forandret på det....... Så akkurat der er jeg fremdeles litt skeptisk må jeg si, men felgene har ikke kommet enda, så jeg har jo ikke sett dem «live». Må nok se dem selv både fysisk og på bilen før jeg helt klarer å se hvordan det blir, for de er ikke så mye benyttet på andre biler etter hva jeg har sett. Så litt skeptisk er jeg, men må som sagt se dem før jeg sier så mye mer om dem...........    Hørtes veldig spennende ut hva du egentlig hadde sett for deg @Sverre, den Superben har jeg lagt min «elsk» på også, men hverken frue eller lommebok var helt enige i akkurat det, så da ble det heller ikke det. Men nå er jo Kodiaq også en veldig flott bil, selv om de ikke kan sammenlignes, men tror ganske så sikkert at du/dere blir fornøyd med den også   Velvet Red har jeg nok ikke sett «live» enda tror jeg, så det skal bli spennende å se bilder av bilen din @Sverre, og ja, en egen tråd hører med ja, hehe   Jeg tittet også litt på Kodiaq med den motoren du har valgt @Sverre, for det hadde helt klart også blitt vårt valg. Men prismessig så ble den vi satt sammen enda dyrere enn Superb 280hk 4x4, og dermed så ble det helt uaktuelt denne gangen. Men en type SUV er nok veien jeg kommer til å gå neste gang vi bytter bil, merker godt overgangen fra en litt senket Superb (med DCC adaptivt understell) og over til Octavia Scout med ca 4 cm høyere understell, og det er en overgang jeg liker veldig godt og jeg kan gjerne ta en enda høyere bil neste gang. Så kanskje en pent brukt Kodiaq med 2,0/190hk TSi kan være en mulighet ved vårt neste bilbytte  
      Angående drivstofforbruk, så ble det som forventet et lavere forbruk hjem fra fjellet enn opp. Startet med 0,49 de første kilometerne, men det var jo nesten bare rett ned så det skulle bare mangle også. Flater litt ut og vi beholder landeveis hastighet og ligger da på 0,58, farten øker litt og forbruket stiger til 0,62. Så akkurat det må jeg si at jeg var meget fornøyd med, 4 personer og fullastet bil.   Men så kommer strekket derifra og hjem som er først et vegarbeidsområde (50 og 70 soner), og så 4 feltsmotorveg (80, 90, 100 og 110 soner) det meste av strekningen hjem etter det, med hastigheter fra 80 km/t -----> 120 km/t (+ moms, hehe ). Da endte snittet tilslutt på 0,69, og det må jeg si at jeg nesten er litt imponert av, for bilen passerte jo såvidt 2.000km (totalt) når vi var nesten hjemme. Jeg kjørte veldig pent og forsiktig frem til vi kom til motorvegen, for å se hvor lavt jeg kunne få forbruket og når det da lå på ca 0,6 så må jeg si meg veldig fornøyd. Etter dette, så var gassen virkelig i bruk, aktiv høyrefot og flere «kick-down» på DSG kassa, men likevel så synes jeg det ikke er så verst når en totalt ender på 0,69 med denne kjøringen. Her vet jeg godt at en fint kan få det lavere med en lettere høyrefot, at bilen blir mer kjørt inn og mindre last i bilen, men kan jo selvfølgelig ikke måle seg med en dieselmotor i det hele tatt..........  Den nye DSG 7 kassa (som enkelte Superb og Kodiaq har) kunne nok også hjulpet litt på forbruket, for i 110 km/t sona på motorvegen så lå vi en god stund med cruise controllen på 125 km/t (etter speedometeret da), og da viste turtelleren 2.500 rpm i 6. gir. Med et 7. gir her, så hadde nok turtallet ligget nærmere 2.000 rpm vil jeg tro, det gjorde det i hvert fall på Superben vi byttet inn med DSG 7 og den samme motoren (1,8/180hk TSi).
    • Takker for utfyllende svar @Superb lll

      Ja vi er helt enige angående motorisering, diesel hører til men passer ikke godt nok til våre behov  Jeg ønsket selv å kjøpe Superb Sportline med 280 hk, men min bedre halvdel mente at høy bil var det riktige.  Prisen på de to alternativene var ikke så veldig forskjellig heller, men disse kvinnfolka vet å få viljen sin   Men tror jeg blir fornøyd med Kodiaq'en, flott bil med masse plass og stilig design  gikk da også for fargen Velvet Red! : ) Bilder kommer, men etter som jeg har forstått skal en lage egen tråd for egen bil  
       
    • For Kodiaq sin del så er det ikke de samme DSG kassene som er nevnt her (i hvert fall ikke på den største bensinmotoren og dieselmotorene), så det er ikke noe tenke på for din del @Sverre Det er (som jeg kjenner til) først fremst enkelte Superb og Octavia modeller som har en DSG 7 (tørr clutch) kasse, som ikke tåler mer enn 250nm dreiemoment det er snakk om her. Kodiaq har en helt annen og ny DSG 7 kasse (oljefylt) på (i hvert fall) den største bensinmotoren og dieselmotorene,  Jeg er også enig med deg i valg av motor til den kjøringen du har mest av @Sverre, jeg har også valgt bensin på min nye Octavia Scout av de samme årsakene. Men jeg er også helt enig med deg i at en type bil som Kodiaq (og andre større type SUV) så burde det vært en stor dieselmotor med et greit dreiemoment slik som minst 2,0/190hk - 400nm som leveres til Kodiaq, Superb og Tiguan. Med fullastet bil, 5 - 7 personer og tilhenger/campingvogn etter så blir det en lek, uten at drivstofforbruket går til "himmels"
    • Hei og velkommen til forumet @KevLud Knirking/knaking  i for/bakstilling er i de fleste tilfeller helt ufarlig, det dreier seg stort sett om tørre foringer til stab.stag. Salt er først og fremst den store "synderen" her, det er utrolig slemt mot gummi, og tørker den fort ut. På biler med garanti så forsøker verkstedet først og smøre de, men etter en stund (og noen flere forsøk) så blir de som oftest byttet. Dette skjer også fort på relativt nye biler (det har faktisk skjedd i løpet av den første vinteren på en bil jeg hadde tidligere (Nissan Qashqai) om de kjøres mye på veier som saltes ofte/mye, og så at temperaturen faller en del etterpå. Men når du i tillegg synes at bilen er lavere bak, så kan jo kanskje det tyde på fjærene bak enten har knekt eller har blitt tungt belastet over en lengre periode. Våre arb.biler (har flest VW) kjører gjerne med såpass mye verktøy og utstyr ombord, at fjærene kan knekke og gir da en lavere bakstilling. Dette er kun forslag til hva det kan være, ingen fasit bare så det er sagt.
    • Hei og velkommen til forumet @Kent86 Vet ikke om det at en har den hendelen automatisk betyr at en også har cruise control, men for å aktivere den så må i hvert fall jeg dra den mot rattet. Så kan kan jeg betjene/bruke den, det synes da også om den er aktivert i instrumentpanelet (om tenning er på), for da forsvinner den totale kjørelengden og bli erstattet med med 3 små streker. Gjøres dette under kjøring, så settes hastigheten med en gang, står du rolig så blir det bare 3 små streker som nevnt. Om det så fremdeles ikke virker, så ville jeg først og fremst sjekket sikringer, og derretter faktisk forhørt meg med en forhandler om det er utstyr du har på din bil.
    • Har en 08 mod skoda octavia som ikke cruise controllen virker på. Hendelen med knappene sitter der, så man skulle tro det skulle virke. Forslag?
    • Når jeg passerer en fartsdump med bakhjulene knaker det. Ikke sånn at man blir vettskremt men nok til at man aner noe er feil eller slitt. I tillegg ser det ut som om bilen er litt lavere bak enn foran. Drtte er en 2013 modell som har gått 125k. Er det noen som har lignende problemstillinger?
    • 19-9.5 et45 e perfekt👍 felg stikke sovitt utafor skjerm fremme. da har eg org 45 i innpress👍 men må vere 235/35-19 dekk. 
    • hei. noken som vet om vrs fanger fremme passer rett på orginal octavia? er snakk om 2014mod
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

Om Skodaforum Norge

Uoffisielt forum for Skoda eiere og andre interesserte

Populær kategori:

×