Gå til innhold

Velkommen gjest!

Hvis du register deg vil du få mulighet til å delta i diskusjoner og laste ned filer. Du vil også få tilgang til medlemsfordelene dersom du når et visst antall innlegg.


Superb lll

Hva skal jeg gjøre med dieselbilen min.......?

Anbefalte innlegg

Leste denne artikkelen her

https://www.abcnyheter.no/motor/bil/2018/01/06/195360503/hva-skal-jeg-gjore-med-dieselbilen-min?utm_source=facebook&utm_medium=social&utm_content=18_65-k_m-motor&utm_campaign=social_abc_2_18

og det er jo tydeligvis enkelte som er helt ubekymret overfor dette, men også de som begynner å bli litt mer betenkt over hva myndighetene/regjeringen gjør tilslutt. Dette har jo selvsagt også stor betydning over hvor i landet en bor, og hvor mye en kjører i de største byene.

 

Er det noen på forumet her som tenker noe særlig på dette...........?

 

Spør kun fordi jeg er litt nysgjerrig, jeg kjører selv bensinbil privat og tenker ikke så veldig mye på dette foreløpig, men før eller siden så er jo nødt til å gjøre noen forandringer når (om) det meste av biler med fossiltdrivstoff skal fases ut.

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har jo nettopp kjøpt diesel.

Jeg har også nettopp flyttet, og valgt å flytte slik at det er forholdsvis enkelt å ta t-bane til jobb.

Bilen brukes mest av alt til ærender på kveldstid, samt langkjøring. 

Jeg har kjøpt en bil jeg mener vil være passe attraktiv på bygda når jeg evt. måtte selge om mange år, men planen er å ha bilen til den er for dyr å reparere. Med masse plass, 4x4, og god komfort, og passe mye bakkeklaring, så sliter jeg med å se at jeg vil få noen behov i framtiden som den bilen ikke vil dekke. 

Men ja, det er jo kjedelig om jeg tar feil.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kjøpte Octavia Scout 4x4, 180 hk TSI (altså bensin). Bor i en av de store byene i landet. Rent praktisk sett kunne jeg ha kjøpt diesel, men fordi politikere og presse har overdimensjonert problemene med diesel, blir det en psykologi i markedet som slår dårlig ut for diesel og bruktbilpris. Her er det lite rasjonalitet, og jeg ser på dieselbilen som en konstruert syndebukk, som skal tas.

Jeg tenker på bruktbilpris primært. Planlegger å ha bilen i ti år. Kjøpt ny i fjor, og kjører 8-10 000 i året. En binsinbil som går på 0.6-0,8 pr mil kan selges over hele landet inkl byer for hyttekjøring osv. fordi den neppe blir rammet av kjørerestriksjoner, og har større legitimitet enn diesel.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg ofrer ikke diesel "Problematikken" så veldig mange tanker.

Jeg kjøpte ny Octavia 2.0TDI i April/Mai 2017. Eneste jeg tenkte på ved bestilling av denne, var mitt eget behov. Jeg bor forholdsvis sentralt, d.v.s i Grenland, som det er veldig mye fokus på Bypakker mer miljøvennlighet, kollektiv osv osv.

Hadde i utgangspunktet ikke store behov for diesel, da jobb ligger 3 mil unna ca, med E18 kjøring. Bruker hovedsakelig jobb bil frem og tilbake til arbeidsplass pr.dags dato. Dette vil forandre seg da det blir mer kontorarbeid osv i fremtiden. Da vil man kun benytte Dieselbilen. Men... Jeg er nå glad i dieselmotorene.. Er vel i utgangspunktet derfor jeg gikk for det.
Og jeg er heller ikke bekymret for bruktverdien om 2-3-4 år. Sikkert mange som vil kalle meg "blind" Men, jeg mener diesel har ihvertfall 10-20år igjen i dette markedet. Jeg mener vel også dette at MEDIA generelt er med på å oppjustere diesel problematikken. Og som gjør at brukergruppene velger bensinbiler istedenfor dieselbiler.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
39 minutes ago, Marius said:

Jeg mener vel også dette at MEDIA generelt er med på å oppjustere diesel problematikken. Og som gjør at brukergruppene velger bensinbiler istedenfor dieselbiler.

Det tror jeg du har helt rett i. Og min spådom er at det om 10 år vil være veldig få gode dieselbiler å få kjøpt brukt, selv om behovet for denne type bil fortsatt vil være stor i grisgrendte strøk. Halvparten av alle nordmenn har tilgang på en hytte, og mange av disse ligger ulendt til (4x4) og uten parkering ved stikkontakt. Mitt tips er å kjøpe bil etter eget behov nå, så tror jeg det ordner seg, i hvertfall om man har et langsiktig perspektiv... I verste fall kan man beholde bilen til den er vrakbar, og da spiller det ingen rolle om det ikke er et godt marked å selge i.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Enhver må jo velge bil/motorisering etter behov og ønske, noen blir nok kanskje litt «formet» av hva vår Regjering tilslutt finner på med tanke på både dieselforbud i de største byene og ikke minst også en utfasing av biler som kun kan kjøre på fossilt brennstoff.

Selv har jeg holdt meg til bensinmotor siden min første bil (og har nå bil nummer 17  i rekken), og det skal jeg fortsette med så lenge det er mulig. Diesel vil jeg ikke ha i min privatbil i det hele tatt, fordi det ikke passer til mitt kjøremønster (mye småkjøring) og i tillegg så er det noen andre ulemper som jeg personlig ikke liker (selv om de kan være helt betydningsløse for alle andre).

Neste bil ligger nok an til å ha bensinmotor den også, men en burde vel snart også vurdere hybrid i det minste, men jeg synes personlig at kjørelengden på el må bli bedre først. En Skoda med hybrid er nok litt for langt frem i tid for min del, siden det ser ut til i først bli levering i 2020 (med bestilling i 2019) og det i første omgang kun er Superb. Har jo en Superb i dag (som jeg er svært fornøyd med), men min neste bil blir nok ikke det (har ikke det samme behovet for den store plassen lenger, «barna» er store tenåringer og er svært sjeldent med).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er jo fortsatt interessant at Dieselbiler gikk fra å være "redningen" i 2006 og over til å bli "problembarnet".

Hvis man skal høre (gjøre) som halvsprøe politikere ville vi ha utvandret til månen for lenge siden.

1500,- i mindre utgifter til drivstoff pr mnd, og sterkere bil, er i denne sammenheng mere interessant. I løpet av 3 år utgjør det 54.000,- og mye mye mer enn eventuell prisforskjell om tre år. Det samme regnestykket gjelder uansett alder og ca 150.000 km kjørt.

Nå ser vi at det heldigvis kanskje rakner litt i Oslo også, etter at MDG vil ha fossilt fritt Oslo om 6 år og AP nekter 👍

Det beste er, som tidligere vist til; Gjør som du selv vil så vil tiden vise.

Hvis "alle" gjør som MDG vil går det også den samme veien, Dvs diesel går på trynet 🚗

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg har bestilt ny Kodiaq  Sportline 190hk tdi dsg, selv om jeg bor i Oslo.

vi kjører 20-22.000km i året, og vil med tdi istedet for tsi spare 7-8.000kr i året med 1kr dyrer bensin enn diesel.

i tillegg koster tsi 190hk 20.000,- give or take.

når det gjelder miljøkrav osv, med galehuset Oslo byråd fremst i rekken, så er det å håpe at norske politkere kan se til sverige, og innføre en svensk "oppfinnelse" som er smart for en gangs skyld. jeg tenker da på bilrestriksjonene som innføres i bla Stcokholm, hvor man istedet for å dele i bensin vs diesel, går på motorenes euroclass, og i første omgang utestenger euro4, med en gradvis opptrapping inn mot 2022, hvor kun bensin euro5 og diesel euro6 vil ha adgang til å kjøre inn i miljøsonene.
Fordelen her er jo opplagt for alle som er et lite minimum interessert i fakta., nemlig at en gammel bensinbil forurenser mange ganger mer enn en moderne dieselbil gjør. BBC har en artikkel om nettopp dette, hvor de  kjøre RealLife-test på journalistens >Golf 1.8l bensin fra 90-tallet og farens octavia diesel fra 2009. bensinbilen slipper ut mange ganger så my NOX og CO som dieselbilen. og med euro5 som ble innført i 2010, og euro6 som kom i 2014, er jo utslippene redusert flerfoldige ganger mer.
I tillegg har forskere nylig fått fram en løsning som gjør at man kan fjerne tett oppunder 100% av NOXutslippene fra dieselbiler med svært enkle og billige midler, noe som vil gjøre dieselbilen til det miljøvennlige alternativet av forbrenningsmotorene.

Vi lever i en tid hvor pendelen har et helt ekstremt utlag, og normalt vil dette justere seg inn mot et fornuftig og gjennomtenkt middelnivå, og vi forhåpentligvis får noe ala det som svenskene har. 
 

så jeg er ikke spesielt bekymret for å ha kjøpt ny dieselbil nå. at min neste bil blir en nullutslippsbil ser jeg som ganske sannsynlig, da jeg regner med at vi vil ha et helt annet utvalg, og helt andre rekkevidder i 2022-2025 enn vi har i dag.

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Svar i emnet

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå





  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Hei, har en Octavia 4x4 style 2018 model, den ble levert fra fabrikk med Hankook på 17 felg og dekk som standard. Mitt bruk av bilen er på mye små veier rundt i midt Norge og Vestlandet, altså mye svingete veier. Jeg føler kjøre egenskapene ikke er helt som forventet, føler flere ganger at jeg må overstyre. Noen som har erfaringer på andre dekk?
    • Noen som vet om Amundsen+støtter ryggekamera? 
    • Bare hyggelig det @Heyyeh   Håper du finner en bil i nærheten av deg som du kan få prøvet med både riktig motor og (skinn)interiør, slik at du virkelig får testet ut hvordan en aktuell bil kan fungere i hverdagen for dere  
    • Jeg håper å få testet den hos Rud. Kanskje en av de andre leverandørene har 150 TSI som demobil dersom den forsvinner. Dersom den faller i smak kan jeg kanskje spørre om å få låne den noen dager for mer testing. De har satt ned prisen to ganger allerede, så de er nok interessert i å få solgt den. Takk igjen for all hjelp, Superb III. Det har vært til stor nytte.
    • Her har du gjort en meget god jobb i forbindelse med din testing av biler synes jeg @Heyyeh, og det er virkelig nyttig å sammenligne bilene slik du gjør her, og helst uten at det er for lang tid i mellom testene. Det enste jeg kan bemerke er at en burde kjøre bilene med den aktuelle motoren/drivlinjen en selv skal velge, for det er da en får det rette inntrykket, men utfordringen er selvsagt å finne en slik bil i nærheten........ Men som sagt, meget bra dette her   Ja det var på min forrige bil (Superb 2016), jeg lesset på utstyr og utstyrspakker på en Style utgave, for å slippe brune skinnseter som den gangen var det eneste alternativet i L&K utgaven. Noen få dager etter vi la inn vår bestilling, så ble Superb tilgjengelig med sort skinn i L&K, men da hadde bilen vår allerede fått produksjonsdato. Hadde det vært mulig å forandre dette da, så hadde jeg nok valgt L&K, men jeg var (og er fremdeles) mye mer begeistret for de Alcantara setene jeg har hatt i de tre siste bilene nå (inkludert den jeg har i dag). Skinnseter er ikke mitt førstevalg på noen som helst måte, mens andre ikke vil ha biler uten. Så det må en rett og slett prøve selv, slik at en får det rette inntrykket av hvordan det vil være på den aktuelle bilen en vurderer. Lykke til med valg av bil, og utstyr @Heyyeh  
    • Da har jeg fått testkjørt litt. De som ikke er interessert i mine erfaringer med bilene under kan hoppe ned til det som omhandler Kodiaq. Jeg la biltestene inni en spoiler. Vi fikk et tilbud på en L&K satt opp ganske likt det jeg skrev i førstepost. Prisen inkludert 18" piggfrie vinterhjul ble da ca 560 000. Jeg synest å se at han la til Nokian-dekk både sommer og vinter. De har for tiden kampanje på vinterpakke og hengerfeste. Selgeren sa de ofte hadde 4x4-kampanjer når vinteren nærmet seg, og det er en kampanje vi ikke ville fått mye ut av. Mulig en kunne forhandlet seg frem til pakker i stedet for. Selgeren sa at den modellen var merket gult i programmet hans, som betyr at fabrikken garanterer prisen, så den ville ikke kunne bli høyere eller lavere enn det den er ved bestilling. Det var noe fabrikken styrte og de kunne når som helst fjerne dette og da kan bilen endre pris før levering. Om det er salgstriks eller tilfelle vet jeg ikke. Nå blir det ikke noe av WLTP i Norge før tidligst 2020, men noen prisendringer kan selvsagt komme i januar. Bilen trodde han kunne leveres før jul, eventuelt over nyttår dersom det ble forsinkelser. Vi har det ikke så travelt, men vil helst ha ny bil på plass før februar, gjerne før det òg. På bruktmarkedet ligger det en hvit Kodiaq med 150 TSI som jeg har sett litt på. Den ligger ute til 430 000 i dag, ble registrert i mars i år og er gått 31 000km. Det ser ut som mye bil for pengene med en motor vi vil ha. Den er selvsagt gått et stykke, men den største ulempen er at den mangler en del utstyr jeg helst vil ha. Hvit er heller ikke favorittfargen, men du får samtidig bilen til 130 000 mindre enn en ny. Jeg tar kanskje en tur til Rud og prøver den en av de neste dagene dersom den ikke forsvinner før den tid. Det kan uansett være greit å prøve en 150 TSI-motor. Dersom vi går for en Kodiaq, er det en bil vi kanskje vil ha i 5-10+ år, så jeg er ikke fjern for å kjøpe nytt og ta den investeringen i det utstyret jeg vil ha. Nå må jeg lese gjennom en del andre tråder her inne for å se hvordan andre tenker og hva de har valgt. Jeg ser @Superb lll og andre har diskutert skinnseter i en annen tråd. Skinnseter er standard på L&K-modellen, og Superb III valgte en Style med flere pakker i stedet for L&K for å få stoffseter (på Octavia eller Superb trur eg det var). Jeg er litt usikker på akkurat dette. Har ikke erfaring med skinn, så jeg vet ikke hvordan det oppleves. Andre med erfaringer må gjerne dele. Som det ble nevnt i den andre tråden er det kanskje lettere å selge en L&K enn Style dersom det skulle bli aktuelt i fremtiden. Noen sier de aldri ville hatt barn i bil uten skinnseter, noen mener det blir klamt på sommeren og kaldt på vinteren, noen synest skinn og barnesete er en dårlig kombinasjon. Jeg ser det finnes setetrekk og den slags som noen bruker for å beskytte setene når barnesete er i bilen. Setter jeg opp en Style med det meste av L&K-utstyret, men uten skinn så havner den 20 000 under L&K-versjonen. Den største utstyrsforskjellen i pris er kanskje at det går fra Columbus til Amundsen-navigasjon og 17" felger som standard. Noen her som har prøvd det digitale instrumentpanelet? Er det verdt å legge 4500 kroner i? Det ser fancy ut, og utgjør jo "bare" 0.8% av bilens pris.  Det ser litt gammeldags ut med analoge instrumenter på en 2019-modell Skoda til 560 000. Skvettlapper ser jeg andre har kjøpt, så det kan jeg vel bare bestille samtidig. Jeg er nærmere et valg i dag, men litt arbeid gjenstår, samt valg som må tas.
    • Det hørtes veldig bra ut @JLafton, varme i frontruta er et meget fornuftig tilvalg  
    • I går var jeg innom forhandler og fikk lagt til varme i frontruta og understelsbehandling fra Mercasol.
    • Jeg vet det er en i Skoda gruppa på Facebook som har gjort det, forhør deg litt der, så kanskje du kan få noen gode tips om hvordan det lønner seg å gå frem  
    • Tror du kommer til å bli meget fornøyd med vinterdekka også jeg @TheHaughom, du er virkelig godt utrustet med tanke på både sommer -og vinterdekk. Flott med kvalitets dekk på både sommer og vinter  
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

Om Skodaforum Norge

Uoffisielt forum for Skoda eiere og andre interesserte

Populær kategori:

×