Gå til innhold
Vandreren

Baklys med lysbryter i Auto?


Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Det skrives litt i avisene om dagen om alle som kjører med lysbryter i Auto og mange dermed ikke har baklys i snøyføyke og tåke.

Det virker som om min Kodiak alltid har baklys PÅ når bryter står i Auto. Kan noen bekrefte det?

Endret av Vandreren
Skrevet

Min Octavia har baklys på ved skumring, regn, til og med korte tuneller. Men, på dagtid ved sollys og snøføyk som dekker bilen bak, bør man slå på manuelt.

I snøvær har min bil slått det på selv, men så er den satt på "tidlig" under lysinnstillinger 

Skrevet

Leste også på NRK.no at lysbryteren ikke skulle stå i auto.

Mener dette er direkte misvisende om ikke feil, når lysbryter står i auto tennes front lysene når det blir mørk da vil baklysene også slås på.

På min Octavia og tidligere biler så slås lys på i tunneler og en får dermed også baklys.

Oppsummert så vil ikke baklys slås på om lysbryter står i off, da har en kun kjøre lys.

Skrevet

Helt enig, i utgangspunktet missvisende. Det de var ute etter var å advare om de bilene som ikke tenner lyset bak i snøføyke, problemet er reelt.

Skrevet

Poenget NAF ønsker å få fram er at mange kjører i tåke og snødrev med lysene i AUTO. På mange biler betyr det at baklysene er mørke.
1. Sørg for at baklysene lyser i tåke og snødrev. Er det svært dårlig sikt så bruk tåkebaklys i tillegg.

2. Har du stoppet  langs veien i mørke så slå på parklys, Det er forvirrende med biler som har stoppet langs veien og står med nærlys på. Mange vet desverre ikke hva parklys er lenger....

  • Lik 1
Skrevet (endret)

Jeg er forbanna over at det ikke er lys bak på moderne biler. 

For jeg har selv holdt på å smelle bak i slike moderne biler i forskjellige situasjoner pga baklykter uten lys.

Så hadde ikke min 2016 hatt lys bak..uansett kjørelys av noen slag rundt hele bilen så skulle verksted fått programmert det på min åkke som. 

Men i infotainment så er det jo innstilling,se bildet. 

Aktiverter det baklys så snart bilen er tent uansett. (+Foran)

 

IMG_20180303_115512877.jpg

Endret av Ken
Skrevet
8 timer siden, Håvard skrev:

Det står vell heller ingen plass at lysbryteren ikke skal stå i auto?? 

NRK skrev det jo, men endret senere artikkelen sin. 

Skrevet
5 timer siden, Ken skrev:

Jeg er forbanna over at det ikke er lys bak på moderne biler. 

For jeg har selv holdt på å smelle bak i slike moderne biler i forskjellige situasjoner pga baklykter uten lys.

Så hadde ikke min 2016 hatt lys bak..uansett kjørelys av noen slag rundt hele bilen så skulle verksted fått programmert det på min åkke som. 

Men i infotainment så er det jo innstilling,se bildet. 

Aktiverter det baklys så snart bilen er tent uansett. (+Foran)

 

 

Skjønner jeg deg rett, at når man setter innstillingene som på bildet, så er baklysene alltid på?

 

Skrevet
51 minutter siden, sletto skrev:

Skjønner jeg deg rett, at når man setter innstillingene som på bildet, så er baklysene alltid på?

 

Nå tar jeg det i fra min 2016 Superb, og der tennes baklysene med disse innstillingene så snart frontlys tennes når lysbryteren står i auto. Men på dagtid så er det kun LED-stripene foran som er kjørelys, og da er det mørke baklys på min bil. Men så fort jeg enten benytter vinduspusseren, kjører inn i en tunnel eller skumringen kommer, så tennes nærlysa foran og baklysa automatisk samtidig.

Men mange biler/bilmerker har ikke denne funksjonen selv om deres lysbryter står i auto. De kan få nærlys foran, men baklysa er dessverre mørke likevel, så på de bilene så må en fysisk vri lysbryteren over til nærlys for at baklysa skal tennes. Det er det mange som ikke vet, fordi de ser jo at de har lys foran og lys i instrumentpanelet, og tenker da ikke på at baklysa ikke er tent.

Skrevet

@sletto jepp aktivert slik som på bildet på min, så er det lys tent rundt hele bilen med bryter i auto. Åkke som dagslys eller mørkt uansett

  • Lik 1
Skrevet

Snodig, sikker på at det ikke er fordi det er mørkt?

På min Octavia får jeg da kun god automatikk, uten dette aktivert har du ingen lys foran på dagtid

Hvis jeg vrir bryter over på manuelt på mener jeg å huske at den da slår på alt og likevel skrur seg av med tenning

Skrevet
11 timer siden, PaulusA skrev:

Hvis jeg vrir bryter over på manuelt på mener jeg å huske at den da slår på alt og likevel skrur seg av med tenning

Slik er det på min Superb også, men da er i tillegg funksjonene for adaptive fjernlys og svingbare frontlys deaktivert når lysbryteren blir satt i manuelt på min bil.

Skrevet

Jeg har en Octavia 2016 modell (2017). Min lysbryter står i utgangspkt ALLTID på AUTO.

PÅ den måten tennes lysene automatisk.
På dag tid med godt lys skrur den automatisk over på LED foran og ingen lys bak.
Bruk av vindusvisker virker da kun på ruta.

Når det blir skumring så slås hovedlysene på automatisk sammen med baklysene.
Det samme skjer i tuneller.
Nå virker vindusvisker også på lysene foran som blir spylt.
Lysene følger kurvene i veien når jeg svinger.

For meg virker dette perfekt og rimelig logisk

 

 

Skrevet

Har nå sjekket på min igjen og når det er kjørelys (DRL)  på min så er det ikke baklys. Og innstillingene er som det Ken viser på sitt bilde.

Kan jeg få Skodaverkstedet til å endre dette?

Skrevet
På 5.3.2018 den 22.10, Vandreren skrev:

Kan jeg få Skodaverkstedet til å endre dette?

For å få endret dette må det nok da eventuelt kodes om med VCDS, OBD2 eller lignende. Verkstedet har nok utstyr til å endre dette, men om de vil gjøre det er en annen sak. Det skader ikke å spørre :)

Skrevet

Hva med å sette lysbryter i "på", vil den ikke da slå seg av med bilen? Da får du baklys

Mener å huske den gjorde det en gang vi glemte den i på stilling

Skrevet

At bilene ikke har tente baklys til enhver tid fra fabrikken er et EU direktiv pga drivstofforbruk, et høyere strømforbruk gir et høyere drivstofforbruk. Det er årsaken. Et tullete direktiv etter min mening, for jeg synes det er et sikkerhetsmessig avvik å ha det slik. Om en har litt motlys og så kjører inn i en tunnel, undergang e.l., så er det jo nesten håpløst å om det er en kø e.l. der, grå hengere uten baklys er også en utfordring til tider. En skal jo ha på lys på hengeren, men det er det få som tenker på dessverre..........

Men, det krever jo da at vi bileiere er flinke til å enten skru på bilens lysbryter slik at vi har baklys når situasjonene krever det, som skumring, tunneler, tåke, dårlig vær, etc. Men der er vi rett og slett ikke flink nok, noen vet jo ikke en gang at de ikke har mørke baklys (altså ikke på). Enkelte bilmerker har jo en automatisk lyssensor som ordner det dette, men det er det ganske mange som ikke har. Mange har det også uten at de vet det, og der står stort sett aldri lysbryteren i auto.........

Joda det kan kodes om, men med 99% sikkerhet så vil verkstedet ikke kode om dette, det har med det nevnte EU direktivet og typegodkjenningen på bilen å gjøre. Dermed koder de heller ikke om el.bakluker, automatisk start/stopp funksjoner etc., Med VCDS kan sikkert alt dette gjøres om på (med noen unntak), men spør først hva importørene av bilene mener om det. Møller (og flere til) godtar det ikke, og det kan gå utover garantien på bilen om en ikke møter stor velvilje på verkstedet.

Setter en lysbryteren i så vil en ha baklys tent hele tiden, men i hvert fall på min bil så mister jeg da funksjonene med adaptive fjernlys og svingbare lys. Men baklysa er som nevnt tent og alle lys slår seg av/på når en henholdsvis stopper/starter bilen, det er forøvrig dit en skal vri lysbryteren når en kjører med tilhenger også. Det synes jeg egentlig er merkelig at det ikke er programmert slik at baklysa kommer automatisk når en kobler til en tilhenger, for det ser en jo på symboler i dashbordet at bilen merker at det har blitt gjort.........

  • Lik 1
Skrevet

For å spytte litt inn her.. Octavian min merker at henger er koblet til.. og aktiverer alle lys bakover også. Da er bryter i auto.

  • Lik 1
Skrevet

Det er bra at de endelig har fått til det @Marius :) 

Jeg har en 2016 Superb og en 2016 VW Caddy (arb.bil), og ingen av dem tenner baklysa på en tilhenger med lysbryteren i auto, såfremt jeg ikke skrur lysbryteren i bilene over i stilling  (nærlys). Baklysa på tilhengerene tennes merkelig nok ikke når når lysa på bilene tennes med bryteren i auto heller (i hvert fall ikke på Caddy, Superb har jeg ikke sjekket på akkurat det punktet), men har de gjort om på dette så er jo det veldig positivt :) 

  • 3 uker senere...
Skrevet

Helt enig med deg, dette kan skape veldig farlige situasjoner, og det skulle ha vært påbudt med tente baklys til enhver tid! 

Kan ikke fatte at dette er et EU direktiv med tanke på de at fleste nye biler i dag har LED baklys hvor strømforbruket er veldig lavt og det vil jo gi et minimalt økt drivstofforbruk..........

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Hei Fikk en påminnelse i dag om at "Remote Access" vil slutte å fungere, og at jeg skal fornye abonnementet. Men når jeg går  inn på "shop-skoda-connect.com" står det at det kun er mulig å bestille dette til utgangen av 2024. Jeg trenger da vel ikke betale for noe som slutter å virke...? Eller er det noe jeg misforstår? 
    • Har en Skoda octavia 2024 modell. Bilen står parkert ca 20 meter fra huset og flere ganger har jeg observert at baklysene er slått på for så å slå seg av..? Nøkkelen ligger inne og det er lenge siden bilen var i bruk. Noen som skjønner hva som skjer?
    • En bruktbilhistorie. Etter litt fundering og nøling, så tenker jeg å lage en tråd her om min bruktkjøpte Octavia Scout. Altså en 2015 modell, som er kjøpt brukt i februar 2024. Nå, etter å ha brukt den 11 måneder, så er det kanskje på sin plass. Funderingen har egentlig gått på manglende aktivitet og interesse for forum-plattformen. Det virker som det langt større aktivitet for Facebook, og det er kanskje greit nok. Men FB har en del negative sider, og jeg begynner ærlig talt å miste interessen for FB, med all reklamen og alle de uinteressante innleggene som står i kø i feeden. Men altså... Jeg har altså "hoppet av" nybil for en tid tilbake, etter at Karoq'en ble levert inn etter leasingperioden på 3 år. Da prøvde jeg meg på en 2014 Rapid 1,2 TSI , men ble aldri helt fortrolig med den. Mest på grunn av manglende firehjulstrekk, lav bakkeklaring og den lave sitteposisjonen. Men jeg likte godt bilens enkelhet og den var faktisk ganske sporty. I Rapid-perioden leita jeg endel etter en passende bensin-Yeti med firehjulstrekk. Men det er et magert marked for slike (selv om jeg har merket en større bruktsirkulasjon nå de siste månedene). Så dukka denne Octavia Scout'en opp lokalt. Den hadde det meste av utstyret jeg ønsker, og jeg skjønte ganske fort at det var et godt kompromiss, og det ble handel. Bare gått litt over 100' og så ut til å være ganske godt holdt. Så var det å finne noen representative bilder av klenodiet, da. Begynner med noen fra salgsannonsen på Finn. Den har fått kallenavnet "Dølle Grå" (selv om den er i en noe blå nyanse og har MØRK BRUNT interiør (!). Nå har jeg kjørt bilen i snart et år og rundt 10' km. Så vil jeg komme tilbake med "putlerier og rariteter" som jeg har ordnet på bilen og beskrive litt av inntrykkene jeg har fått av denne "Norgesfavoritten".
    • Er det noen som vet om billige alternativ til orginallykt og nivåsensor til min Skoda Octavia scout?
    • Reg.reim tenker eg på, ikkje multireima. Reg.reima er jo under dekselet. Har den vore bytta tidligare?
    • Som i drivreim? I så fall så er den hel. 2,0 16V diesel 4 sylinder  tdi 4x4 Automat  Generasjon 2…
    • Kva type motor?  Har du sjekka registerreim?
    • Hei. Jeg har hatt flere Skodaer og ikke hatt problemer med sinkslipp. Jeg tror det kan være årsmodeller som er mere utsatt enn andre, men jeg vet ikke helt. Haldex. Her må du være nøye med oljeskift og rens av sil (på Octavia 3 og nyere). Tidligere versjoner hadde sil på pumpa + oljefilter på Haldex'en. Men på de nyere versjonene, så ble filteret tatt bort (Haldex ble solgt til Borg Warner). Da forsvant også forbruker-informasjonen om dette systemet. I tillegg ble silen i pumpa IKKE sjekket og dermed ikke renset ved behov. Og det er behov for rensing av silen. Så dette MÅ du be om ved hvert oljeskift. Og olja bør helst skiftes oftere enn anbefalt intervall. Da har du større sikkerhet for at firehjulstrekken faktisk virker når du trenger det, og at pumpa ikke skjærer seg på grunn av manglende oljegjennomstrømning. Oljepumpa går så lenge motoren går (eller kanskje til og med så lenge tenningen er på). Bildet viser silen på min ca. et halvt år etter at jeg kjøpte bilen (brukt). Jeg vet ikke hvor lenge det var siden siste oljeskift eller silrens, men det er absolutt verdt å passe litt ekstra på.
    • Hei @Lars1988 Trykket i dekkene er det som bærer vekten av bilen. Det er mange faktorer som virker inn på hva som er "riktig" trykk i dekka, dekkgummien er fleksibel og vil forme seg etter underlaget, innvendig trykk og generell belastning (statisk og dynamisk). Så på vinterdekk ville jeg absolutt ikke brukt for lavt eller for høyt trykk i forhold til det som står oppgitt i tanklokket. På vinterdekk ville jeg lagt på 10-15%, men ikke mer. Alt er relativt, og det er forskjellige vinterforhold gjennom sesongen, pluss at føret varierer mye. Kjører du mye på motorvei med "svart" asfalt og høy hastighet, så kan høyt trykk være greit for å få ned forbruket. Men kjører du på varierte forhold der vinteregenskapene er viktigst, så hadde jeg ikke satset på at høyt trykk gir godt grep når du trenger det som mest. Jeg hadde i alle fall satt forbruk lengre ned på prioriteringslista på vinterdekk. På vinteren er det flere andre forhold som uansett drar opp forbruket. Hvis du synes 2,5 bar gir gode egenskaper, så hadde i alle fall jeg fortsatt å kjøre på det. Men igjen, alt er relativt.
    • Hei. Min skoda har gått helt fint uten problemer frem til nå. Kjørte hjem fra jobb, satte fra meg bilen. Sto en 5-6 timer. Startet den på kvelde, sto på tomgang ca 10 min, for å bli varm. Kom en rar lyd fra motoren, (som om noen sto med en spade og hakket i grusen) Så stoppet den plutselig. og vil ikke starte igjen. Er strøm på batteriet. full tank diesel. Alt av lys i dash og bil + radio og varmeapparat  funker. Drivreima er hel, tenninga funker, ingen fare varsellamper har begynt å lyse.....vil bare ikke starte...som om den ikkemfår diesel kan virke som... Har kjørt diagnose på den, men ingen fornuftige feilkoder som dukker opp... annet  enn :  vannpumpe 2, - brudd på strømkrets.  og dieel-varmer, men den har vært ute av drift lenge. + cruisecontroll- noe jeg ikke visste at jeg hadde en gang... Kan nesten virke som en plutselig nødmodus har slått inn eller noe. startsperre? Hva kan jeg gjøre?  Er en utomat, så får jo  ikke akkurat tauet den til verksted.... Noen ideer?  Kan det  evt være noen sikringer ssom forårsaker dette? hvor finner jeg evt de?  HJELP. Takker for svar.
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...