Gå til innhold
Vandreren

Baklys med lysbryter i Auto?


Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Det skrives litt i avisene om dagen om alle som kjører med lysbryter i Auto og mange dermed ikke har baklys i snøyføyke og tåke.

Det virker som om min Kodiak alltid har baklys PÅ når bryter står i Auto. Kan noen bekrefte det?

Endret av Vandreren
Skrevet

Min Octavia har baklys på ved skumring, regn, til og med korte tuneller. Men, på dagtid ved sollys og snøføyk som dekker bilen bak, bør man slå på manuelt.

I snøvær har min bil slått det på selv, men så er den satt på "tidlig" under lysinnstillinger 

Skrevet

Leste også på NRK.no at lysbryteren ikke skulle stå i auto.

Mener dette er direkte misvisende om ikke feil, når lysbryter står i auto tennes front lysene når det blir mørk da vil baklysene også slås på.

På min Octavia og tidligere biler så slås lys på i tunneler og en får dermed også baklys.

Oppsummert så vil ikke baklys slås på om lysbryter står i off, da har en kun kjøre lys.

Skrevet

Helt enig, i utgangspunktet missvisende. Det de var ute etter var å advare om de bilene som ikke tenner lyset bak i snøføyke, problemet er reelt.

Skrevet

Poenget NAF ønsker å få fram er at mange kjører i tåke og snødrev med lysene i AUTO. På mange biler betyr det at baklysene er mørke.
1. Sørg for at baklysene lyser i tåke og snødrev. Er det svært dårlig sikt så bruk tåkebaklys i tillegg.

2. Har du stoppet  langs veien i mørke så slå på parklys, Det er forvirrende med biler som har stoppet langs veien og står med nærlys på. Mange vet desverre ikke hva parklys er lenger....

  • Lik 1
Skrevet (endret)

Jeg er forbanna over at det ikke er lys bak på moderne biler. 

For jeg har selv holdt på å smelle bak i slike moderne biler i forskjellige situasjoner pga baklykter uten lys.

Så hadde ikke min 2016 hatt lys bak..uansett kjørelys av noen slag rundt hele bilen så skulle verksted fått programmert det på min åkke som. 

Men i infotainment så er det jo innstilling,se bildet. 

Aktiverter det baklys så snart bilen er tent uansett. (+Foran)

 

IMG_20180303_115512877.jpg

Endret av Ken
Skrevet
8 timer siden, Håvard skrev:

Det står vell heller ingen plass at lysbryteren ikke skal stå i auto?? 

NRK skrev det jo, men endret senere artikkelen sin. 

Skrevet
5 timer siden, Ken skrev:

Jeg er forbanna over at det ikke er lys bak på moderne biler. 

For jeg har selv holdt på å smelle bak i slike moderne biler i forskjellige situasjoner pga baklykter uten lys.

Så hadde ikke min 2016 hatt lys bak..uansett kjørelys av noen slag rundt hele bilen så skulle verksted fått programmert det på min åkke som. 

Men i infotainment så er det jo innstilling,se bildet. 

Aktiverter det baklys så snart bilen er tent uansett. (+Foran)

 

 

Skjønner jeg deg rett, at når man setter innstillingene som på bildet, så er baklysene alltid på?

 

Skrevet
51 minutter siden, sletto skrev:

Skjønner jeg deg rett, at når man setter innstillingene som på bildet, så er baklysene alltid på?

 

Nå tar jeg det i fra min 2016 Superb, og der tennes baklysene med disse innstillingene så snart frontlys tennes når lysbryteren står i auto. Men på dagtid så er det kun LED-stripene foran som er kjørelys, og da er det mørke baklys på min bil. Men så fort jeg enten benytter vinduspusseren, kjører inn i en tunnel eller skumringen kommer, så tennes nærlysa foran og baklysa automatisk samtidig.

Men mange biler/bilmerker har ikke denne funksjonen selv om deres lysbryter står i auto. De kan få nærlys foran, men baklysa er dessverre mørke likevel, så på de bilene så må en fysisk vri lysbryteren over til nærlys for at baklysa skal tennes. Det er det mange som ikke vet, fordi de ser jo at de har lys foran og lys i instrumentpanelet, og tenker da ikke på at baklysa ikke er tent.

Skrevet

@sletto jepp aktivert slik som på bildet på min, så er det lys tent rundt hele bilen med bryter i auto. Åkke som dagslys eller mørkt uansett

  • Lik 1
Skrevet

Snodig, sikker på at det ikke er fordi det er mørkt?

På min Octavia får jeg da kun god automatikk, uten dette aktivert har du ingen lys foran på dagtid

Hvis jeg vrir bryter over på manuelt på mener jeg å huske at den da slår på alt og likevel skrur seg av med tenning

Skrevet
11 timer siden, PaulusA skrev:

Hvis jeg vrir bryter over på manuelt på mener jeg å huske at den da slår på alt og likevel skrur seg av med tenning

Slik er det på min Superb også, men da er i tillegg funksjonene for adaptive fjernlys og svingbare frontlys deaktivert når lysbryteren blir satt i manuelt på min bil.

Skrevet

Jeg har en Octavia 2016 modell (2017). Min lysbryter står i utgangspkt ALLTID på AUTO.

PÅ den måten tennes lysene automatisk.
På dag tid med godt lys skrur den automatisk over på LED foran og ingen lys bak.
Bruk av vindusvisker virker da kun på ruta.

Når det blir skumring så slås hovedlysene på automatisk sammen med baklysene.
Det samme skjer i tuneller.
Nå virker vindusvisker også på lysene foran som blir spylt.
Lysene følger kurvene i veien når jeg svinger.

For meg virker dette perfekt og rimelig logisk

 

 

Skrevet

Har nå sjekket på min igjen og når det er kjørelys (DRL)  på min så er det ikke baklys. Og innstillingene er som det Ken viser på sitt bilde.

Kan jeg få Skodaverkstedet til å endre dette?

Skrevet
På 5.3.2018 den 22.10, Vandreren skrev:

Kan jeg få Skodaverkstedet til å endre dette?

For å få endret dette må det nok da eventuelt kodes om med VCDS, OBD2 eller lignende. Verkstedet har nok utstyr til å endre dette, men om de vil gjøre det er en annen sak. Det skader ikke å spørre :)

Skrevet

Hva med å sette lysbryter i "på", vil den ikke da slå seg av med bilen? Da får du baklys

Mener å huske den gjorde det en gang vi glemte den i på stilling

Skrevet

At bilene ikke har tente baklys til enhver tid fra fabrikken er et EU direktiv pga drivstofforbruk, et høyere strømforbruk gir et høyere drivstofforbruk. Det er årsaken. Et tullete direktiv etter min mening, for jeg synes det er et sikkerhetsmessig avvik å ha det slik. Om en har litt motlys og så kjører inn i en tunnel, undergang e.l., så er det jo nesten håpløst å om det er en kø e.l. der, grå hengere uten baklys er også en utfordring til tider. En skal jo ha på lys på hengeren, men det er det få som tenker på dessverre..........

Men, det krever jo da at vi bileiere er flinke til å enten skru på bilens lysbryter slik at vi har baklys når situasjonene krever det, som skumring, tunneler, tåke, dårlig vær, etc. Men der er vi rett og slett ikke flink nok, noen vet jo ikke en gang at de ikke har mørke baklys (altså ikke på). Enkelte bilmerker har jo en automatisk lyssensor som ordner det dette, men det er det ganske mange som ikke har. Mange har det også uten at de vet det, og der står stort sett aldri lysbryteren i auto.........

Joda det kan kodes om, men med 99% sikkerhet så vil verkstedet ikke kode om dette, det har med det nevnte EU direktivet og typegodkjenningen på bilen å gjøre. Dermed koder de heller ikke om el.bakluker, automatisk start/stopp funksjoner etc., Med VCDS kan sikkert alt dette gjøres om på (med noen unntak), men spør først hva importørene av bilene mener om det. Møller (og flere til) godtar det ikke, og det kan gå utover garantien på bilen om en ikke møter stor velvilje på verkstedet.

Setter en lysbryteren i så vil en ha baklys tent hele tiden, men i hvert fall på min bil så mister jeg da funksjonene med adaptive fjernlys og svingbare lys. Men baklysa er som nevnt tent og alle lys slår seg av/på når en henholdsvis stopper/starter bilen, det er forøvrig dit en skal vri lysbryteren når en kjører med tilhenger også. Det synes jeg egentlig er merkelig at det ikke er programmert slik at baklysa kommer automatisk når en kobler til en tilhenger, for det ser en jo på symboler i dashbordet at bilen merker at det har blitt gjort.........

  • Lik 1
Skrevet

For å spytte litt inn her.. Octavian min merker at henger er koblet til.. og aktiverer alle lys bakover også. Da er bryter i auto.

  • Lik 1
Skrevet

Det er bra at de endelig har fått til det @Marius :) 

Jeg har en 2016 Superb og en 2016 VW Caddy (arb.bil), og ingen av dem tenner baklysa på en tilhenger med lysbryteren i auto, såfremt jeg ikke skrur lysbryteren i bilene over i stilling  (nærlys). Baklysa på tilhengerene tennes merkelig nok ikke når når lysa på bilene tennes med bryteren i auto heller (i hvert fall ikke på Caddy, Superb har jeg ikke sjekket på akkurat det punktet), men har de gjort om på dette så er jo det veldig positivt :) 

  • 3 uker senere...
Skrevet

Helt enig med deg, dette kan skape veldig farlige situasjoner, og det skulle ha vært påbudt med tente baklys til enhver tid! 

Kan ikke fatte at dette er et EU direktiv med tanke på de at fleste nye biler i dag har LED baklys hvor strømforbruket er veldig lavt og det vil jo gi et minimalt økt drivstofforbruk..........

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Takk for det @Sjåføren 🙂 Har tittet innom forumet, men ikke vært aktiv siden jeg byttet over til et annet merke i fjor høst, blir nok litt mer aktiv til tider etter at jeg har mottatt bilen. Ja bilen virker meget bra, var svært behagelig å kjøre. RS har 4-hjulstrekk og er vel den utgaven av Skoda som har mest krefter, selv om det er mer enn nok i hverdagen, så er det jo veldig lite i forhold mange andre elbiler. Den er jo egentlig meget rask fra 0-100km/t om en tenker noen få år tilbake i tid, men blir jo likevel regelrett «parkert» av svært mange andre i dag. Den utviklingen går meget fort i dag, prøvekjørte Tesla M Y Juniper Performance tidligere i uken, og der var det 0-100km/t på 3,5 sekunder. Ingen som trenger dette i hverdagen selvfølgelig, men Norges desidert mest solgte bil har altså slike «ess i ermet» for dem det betyr mye for. Etter snart 1 år med elbil, så må jeg bare si at det fungerer helt utmerket for min del. Synd jeg ikke gikk over til elbil tidligere, men var lenge meget skeptisk og synes de alle sammen hadde altfor kort rekkevidde etter hva jeg var vant til fra før med mine bensin/diesel biler.  Rekkevidde er jo ikke noe jeg tenker på engang lengre, det som er mye mer interessant er jo ladehastigheten når en først stopper for å ta en pause. Der er jo ikke Enyaq noen racer, verken i hvor høy effekt den kan ta i mot (max 185kW), eller hvor fort det går. De beste elbilene har i dag 800V DC og lader med +/- 400kW, og da går det virkelig unna. Men det er ikke noe jeg har behov for til mitt bruk, men at det er et viktig punkt for mange andre i hverdagen forstår jeg veldig godt. 99% av min lading gjør jeg hjemme i garasjen, så har kun prøvet hurtiglading 3-4 ganger i løpet de 10 mnd jeg har hatt elbil, trengte det ikke da heller, men det var bare for å ha prøvet det slik at en har litt erfaring den dagen en skulle ha et konkret behov. Dessverre så er tilhengervekten den kan dra svært begrenset (1.200kg). Jeg vet at det kommer versjoner i 2026 som får øket det til 1.800kg, og det vil jo ble vesentlig bedre. VW id4 GTX 2026 mod. har allerede fått øket det til 1.800kg. Så det er høyst usikkert om bilen jeg har bestilt kommer med 1.800kg hengervekt, men nå drar jeg aldri på campingvogn eller andre store/tunge tilhengere, så for min del er det ikke et problem uansett. 21'' sommerhjul kler den bilen veldig godt synes jeg, og det sammen med DCC (adaptivt understell), så blir det en bil som sitter ganske bra på veien. Har 21'' sommerhjul på den jeg har i dag og 20'' vinterhjul, og det er helt uproblematisk. Det som virkelig er behagelig med denne typen bil er jo hvor stille og rolig det er, billige driftskostnader, effekten/dreiemomentet er der umiddelbart og har jo nm i massevis. Er ferdig oppvarmet på under 5 min, og det kan også gjøres i en lukket garasje. Men elbil passer selvsagt ikke til alle, selv om det blir flere og flere elbiler på markedet som gjør at det nå er vanskelig å ikke finne noe som passer. Men enkelte bor slik til at det ikke er mulig med hjemmelading og at det er langt til en ladestasjon, mens andre drar på store campingvogner, båthengere, etc, og det er klart at da er det ikke like bra med elbil. Med tung tilhenger/campingvogn etter en elbil, så forsvinner strømmen fort, og da må det lades desto oftere. Kulda gjør jo også sitt med tanke på rekkevidde, så er det greit å ha litt størrelse på batteriet. En ting er i hvert fall helt sikkert, jeg har eid min siste bil som det må fylles bensin/diesel på 😉
    • Wow, gratulerer! Så kjekt å ha deg tilbake igjen. Vi får ta opp igjen tråden, men det har vært temmelig stilt på forumet det siste året. Spennende bil du har gått for. 21" sommerstørrelse  er heftig. Jeg er ikke så veldig i elbil verdenen, har RS 4-hjulstrekk? Du har ikke campingvogn eller tung henger du skal dra på?
    • Da er jeg på vei tilbake til Skoda igjen, gresset er definitivt ikke grønnere på andre steder i VAG universet. Har nå bestilt en, Skoda Enyaq RS 2026 Graphite Grey metallic MAXX 21'' Vision antrasitt sommerhjul Svingbart tilhengerfeste Bagasjeromspakke Delingsnett Skvettlapper foran 20'' Neptune sort/polert vinterhjul Levering forespeilet i desember 2025 Skal bli artig å være en del av Skoda «universet» igjen 🙂
    • Hei!   Har en trofast Yeti Adventure med 348.000 km på telleren. Den begynte å bruke mye kjølvæske, som viste seg at det var sprekk i kjølerøret: Det er det vistnok ikke lagervare hos Møller, og verkstedet vet ikke når de kan få tak i det. OE nr: Kjølerør 03L 121 151 L. Noen som har erfaring med dette, eller kan det røret tettes/sveises?  mvh Bjørn H Bergseth    
    • Leter meg grønn og blå etter bilbur til hunden som og passer i vår Skoda Octavia 2014 modell.  Hund str stor, som en stor schäefer eller stor boxer, han er nesten 70 cm i skulderhøyde. Finner ikke bur som både passer han og bilen. Har nedsenket bagasjerom.  Noen som har erfaring eller tips?
    • Litt sent svar... Har hatt to stk type III hvor sirkulasjonspumpa er defekt. Denne sitter under innerskjermen høyre side ved siden av Webastoen. Kjøpte begge på Autodoc. Hjelper ikke å slette feilkode på denne, den må "låses" opp på en feilkodeleser som takler det.
    • Skoda Superb 2011. Fra å fungere feilfritt har Columbus lyd- og navigasjonssystemet plutselig sluttet å virke. Verken skjerm eller knapper på sidene av skjermen responderer. Knappene på rattet til å styre lyd med er også døde. Eneste som virker er av/på-knappen og cd-spilleren ettersom den starter automatisk. System-reset med knapper fungerer ikke ettersom knappene er blitt inaktive. Har noen tips til noe som kan forsøkes?  Om systemet er kaputt er det dyrt å kjøpe ny Columbus, og å kjøpe brukt innebærer risiko for at det samme skjer igjen. Vet noen om alternative lydsystemer som passer inn fysisk?  
    • Har kjøpt en Superb 2013 mod diesel som  ligger inne med noen feil koder og cruis kontroll som ikke virker. Feilkodene som kommer og som ikke kan slettes er  B121112 B115411 U000200 B105F13 B111A13 P056800 U11300 Har hørt at feil koder kan medføre at blant annet cruis kontrollen ikke virker. Mener å huske at jeg hadde samme feilen på en Golf jeg hadde for noen år siden men klarer ikke å huske hva løsningen blei men den fungerte på slutten. Kan noen komme med tips.
    • Hei! Jeg har problemer med min Skoda octavia 2014 modell 4x4 diesel    har fått opp en blinkende lampe som tydeligvis skal være forvarmer dieselmotor. Så kom vanlig motorlampe opp så bilen går i nødmodus. Har fått opp 2 feilkoder som jeg legger ved her på bildet. Er det noen som har noen tips til hva jeg kan gjøre? 
    • Hei! Jeg har fått samme varsel på Skoda Octavia 2019 mod. Det kom på vei til hytta, men var borte dagen etter. På hjemveien etter ca en time kom det tilbake igjen, og etterhvert virket kun oddetalls-gir. Skoda-verkstedet har ikke tid før om to uker. Kan bilen brukes som normalt (korte turer) fram til det...?
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...