Gå til innhold
Vandreren

Baklys med lysbryter i Auto?


Anbefalte innlegg

Det skrives litt i avisene om dagen om alle som kjører med lysbryter i Auto og mange dermed ikke har baklys i snøyføyke og tåke.

Det virker som om min Kodiak alltid har baklys PÅ når bryter står i Auto. Kan noen bekrefte det?

Endret av Vandreren
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min Octavia har baklys på ved skumring, regn, til og med korte tuneller. Men, på dagtid ved sollys og snøføyk som dekker bilen bak, bør man slå på manuelt.

I snøvær har min bil slått det på selv, men så er den satt på "tidlig" under lysinnstillinger 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste også på NRK.no at lysbryteren ikke skulle stå i auto.

Mener dette er direkte misvisende om ikke feil, når lysbryter står i auto tennes front lysene når det blir mørk da vil baklysene også slås på.

På min Octavia og tidligere biler så slås lys på i tunneler og en får dermed også baklys.

Oppsummert så vil ikke baklys slås på om lysbryter står i off, da har en kun kjøre lys.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget NAF ønsker å få fram er at mange kjører i tåke og snødrev med lysene i AUTO. På mange biler betyr det at baklysene er mørke.
1. Sørg for at baklysene lyser i tåke og snødrev. Er det svært dårlig sikt så bruk tåkebaklys i tillegg.

2. Har du stoppet  langs veien i mørke så slå på parklys, Det er forvirrende med biler som har stoppet langs veien og står med nærlys på. Mange vet desverre ikke hva parklys er lenger....

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er forbanna over at det ikke er lys bak på moderne biler. 

For jeg har selv holdt på å smelle bak i slike moderne biler i forskjellige situasjoner pga baklykter uten lys.

Så hadde ikke min 2016 hatt lys bak..uansett kjørelys av noen slag rundt hele bilen så skulle verksted fått programmert det på min åkke som. 

Men i infotainment så er det jo innstilling,se bildet. 

Aktiverter det baklys så snart bilen er tent uansett. (+Foran)

 

IMG_20180303_115512877.jpg

Endret av Ken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Ken skrev:

Jeg er forbanna over at det ikke er lys bak på moderne biler. 

For jeg har selv holdt på å smelle bak i slike moderne biler i forskjellige situasjoner pga baklykter uten lys.

Så hadde ikke min 2016 hatt lys bak..uansett kjørelys av noen slag rundt hele bilen så skulle verksted fått programmert det på min åkke som. 

Men i infotainment så er det jo innstilling,se bildet. 

Aktiverter det baklys så snart bilen er tent uansett. (+Foran)

 

 

Skjønner jeg deg rett, at når man setter innstillingene som på bildet, så er baklysene alltid på?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, sletto skrev:

Skjønner jeg deg rett, at når man setter innstillingene som på bildet, så er baklysene alltid på?

 

Nå tar jeg det i fra min 2016 Superb, og der tennes baklysene med disse innstillingene så snart frontlys tennes når lysbryteren står i auto. Men på dagtid så er det kun LED-stripene foran som er kjørelys, og da er det mørke baklys på min bil. Men så fort jeg enten benytter vinduspusseren, kjører inn i en tunnel eller skumringen kommer, så tennes nærlysa foran og baklysa automatisk samtidig.

Men mange biler/bilmerker har ikke denne funksjonen selv om deres lysbryter står i auto. De kan få nærlys foran, men baklysa er dessverre mørke likevel, så på de bilene så må en fysisk vri lysbryteren over til nærlys for at baklysa skal tennes. Det er det mange som ikke vet, fordi de ser jo at de har lys foran og lys i instrumentpanelet, og tenker da ikke på at baklysa ikke er tent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snodig, sikker på at det ikke er fordi det er mørkt?

På min Octavia får jeg da kun god automatikk, uten dette aktivert har du ingen lys foran på dagtid

Hvis jeg vrir bryter over på manuelt på mener jeg å huske at den da slår på alt og likevel skrur seg av med tenning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, PaulusA skrev:

Hvis jeg vrir bryter over på manuelt på mener jeg å huske at den da slår på alt og likevel skrur seg av med tenning

Slik er det på min Superb også, men da er i tillegg funksjonene for adaptive fjernlys og svingbare frontlys deaktivert når lysbryteren blir satt i manuelt på min bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Octavia 2016 modell (2017). Min lysbryter står i utgangspkt ALLTID på AUTO.

PÅ den måten tennes lysene automatisk.
På dag tid med godt lys skrur den automatisk over på LED foran og ingen lys bak.
Bruk av vindusvisker virker da kun på ruta.

Når det blir skumring så slås hovedlysene på automatisk sammen med baklysene.
Det samme skjer i tuneller.
Nå virker vindusvisker også på lysene foran som blir spylt.
Lysene følger kurvene i veien når jeg svinger.

For meg virker dette perfekt og rimelig logisk

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.3.2018 den 22.10, Vandreren skrev:

Kan jeg få Skodaverkstedet til å endre dette?

For å få endret dette må det nok da eventuelt kodes om med VCDS, OBD2 eller lignende. Verkstedet har nok utstyr til å endre dette, men om de vil gjøre det er en annen sak. Det skader ikke å spørre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At bilene ikke har tente baklys til enhver tid fra fabrikken er et EU direktiv pga drivstofforbruk, et høyere strømforbruk gir et høyere drivstofforbruk. Det er årsaken. Et tullete direktiv etter min mening, for jeg synes det er et sikkerhetsmessig avvik å ha det slik. Om en har litt motlys og så kjører inn i en tunnel, undergang e.l., så er det jo nesten håpløst å om det er en kø e.l. der, grå hengere uten baklys er også en utfordring til tider. En skal jo ha på lys på hengeren, men det er det få som tenker på dessverre..........

Men, det krever jo da at vi bileiere er flinke til å enten skru på bilens lysbryter slik at vi har baklys når situasjonene krever det, som skumring, tunneler, tåke, dårlig vær, etc. Men der er vi rett og slett ikke flink nok, noen vet jo ikke en gang at de ikke har mørke baklys (altså ikke på). Enkelte bilmerker har jo en automatisk lyssensor som ordner det dette, men det er det ganske mange som ikke har. Mange har det også uten at de vet det, og der står stort sett aldri lysbryteren i auto.........

Joda det kan kodes om, men med 99% sikkerhet så vil verkstedet ikke kode om dette, det har med det nevnte EU direktivet og typegodkjenningen på bilen å gjøre. Dermed koder de heller ikke om el.bakluker, automatisk start/stopp funksjoner etc., Med VCDS kan sikkert alt dette gjøres om på (med noen unntak), men spør først hva importørene av bilene mener om det. Møller (og flere til) godtar det ikke, og det kan gå utover garantien på bilen om en ikke møter stor velvilje på verkstedet.

Setter en lysbryteren i så vil en ha baklys tent hele tiden, men i hvert fall på min bil så mister jeg da funksjonene med adaptive fjernlys og svingbare lys. Men baklysa er som nevnt tent og alle lys slår seg av/på når en henholdsvis stopper/starter bilen, det er forøvrig dit en skal vri lysbryteren når en kjører med tilhenger også. Det synes jeg egentlig er merkelig at det ikke er programmert slik at baklysa kommer automatisk når en kobler til en tilhenger, for det ser en jo på symboler i dashbordet at bilen merker at det har blitt gjort.........

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bra at de endelig har fått til det @Marius :) 

Jeg har en 2016 Superb og en 2016 VW Caddy (arb.bil), og ingen av dem tenner baklysa på en tilhenger med lysbryteren i auto, såfremt jeg ikke skrur lysbryteren i bilene over i stilling  (nærlys). Baklysa på tilhengerene tennes merkelig nok ikke når når lysa på bilene tennes med bryteren i auto heller (i hvert fall ikke på Caddy, Superb har jeg ikke sjekket på akkurat det punktet), men har de gjort om på dette så er jo det veldig positivt :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Helt enig med deg, dette kan skape veldig farlige situasjoner, og det skulle ha vært påbudt med tente baklys til enhver tid! 

Kan ikke fatte at dette er et EU direktiv med tanke på de at fleste nye biler i dag har LED baklys hvor strømforbruket er veldig lavt og det vil jo gi et minimalt økt drivstofforbruk..........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...