Gå til innhold
Vandreren

Baklys med lysbryter i Auto?


Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Det skrives litt i avisene om dagen om alle som kjører med lysbryter i Auto og mange dermed ikke har baklys i snøyføyke og tåke.

Det virker som om min Kodiak alltid har baklys PÅ når bryter står i Auto. Kan noen bekrefte det?

Endret av Vandreren
Skrevet

Min Octavia har baklys på ved skumring, regn, til og med korte tuneller. Men, på dagtid ved sollys og snøføyk som dekker bilen bak, bør man slå på manuelt.

I snøvær har min bil slått det på selv, men så er den satt på "tidlig" under lysinnstillinger 

Skrevet

Leste også på NRK.no at lysbryteren ikke skulle stå i auto.

Mener dette er direkte misvisende om ikke feil, når lysbryter står i auto tennes front lysene når det blir mørk da vil baklysene også slås på.

På min Octavia og tidligere biler så slås lys på i tunneler og en får dermed også baklys.

Oppsummert så vil ikke baklys slås på om lysbryter står i off, da har en kun kjøre lys.

Skrevet

Helt enig, i utgangspunktet missvisende. Det de var ute etter var å advare om de bilene som ikke tenner lyset bak i snøføyke, problemet er reelt.

Skrevet

Poenget NAF ønsker å få fram er at mange kjører i tåke og snødrev med lysene i AUTO. På mange biler betyr det at baklysene er mørke.
1. Sørg for at baklysene lyser i tåke og snødrev. Er det svært dårlig sikt så bruk tåkebaklys i tillegg.

2. Har du stoppet  langs veien i mørke så slå på parklys, Det er forvirrende med biler som har stoppet langs veien og står med nærlys på. Mange vet desverre ikke hva parklys er lenger....

  • Lik 1
Skrevet (endret)

Jeg er forbanna over at det ikke er lys bak på moderne biler. 

For jeg har selv holdt på å smelle bak i slike moderne biler i forskjellige situasjoner pga baklykter uten lys.

Så hadde ikke min 2016 hatt lys bak..uansett kjørelys av noen slag rundt hele bilen så skulle verksted fått programmert det på min åkke som. 

Men i infotainment så er det jo innstilling,se bildet. 

Aktiverter det baklys så snart bilen er tent uansett. (+Foran)

 

IMG_20180303_115512877.jpg

Endret av Ken
Skrevet
8 timer siden, Håvard skrev:

Det står vell heller ingen plass at lysbryteren ikke skal stå i auto?? 

NRK skrev det jo, men endret senere artikkelen sin. 

Skrevet
5 timer siden, Ken skrev:

Jeg er forbanna over at det ikke er lys bak på moderne biler. 

For jeg har selv holdt på å smelle bak i slike moderne biler i forskjellige situasjoner pga baklykter uten lys.

Så hadde ikke min 2016 hatt lys bak..uansett kjørelys av noen slag rundt hele bilen så skulle verksted fått programmert det på min åkke som. 

Men i infotainment så er det jo innstilling,se bildet. 

Aktiverter det baklys så snart bilen er tent uansett. (+Foran)

 

 

Skjønner jeg deg rett, at når man setter innstillingene som på bildet, så er baklysene alltid på?

 

Skrevet
51 minutter siden, sletto skrev:

Skjønner jeg deg rett, at når man setter innstillingene som på bildet, så er baklysene alltid på?

 

Nå tar jeg det i fra min 2016 Superb, og der tennes baklysene med disse innstillingene så snart frontlys tennes når lysbryteren står i auto. Men på dagtid så er det kun LED-stripene foran som er kjørelys, og da er det mørke baklys på min bil. Men så fort jeg enten benytter vinduspusseren, kjører inn i en tunnel eller skumringen kommer, så tennes nærlysa foran og baklysa automatisk samtidig.

Men mange biler/bilmerker har ikke denne funksjonen selv om deres lysbryter står i auto. De kan få nærlys foran, men baklysa er dessverre mørke likevel, så på de bilene så må en fysisk vri lysbryteren over til nærlys for at baklysa skal tennes. Det er det mange som ikke vet, fordi de ser jo at de har lys foran og lys i instrumentpanelet, og tenker da ikke på at baklysa ikke er tent.

Skrevet

@sletto jepp aktivert slik som på bildet på min, så er det lys tent rundt hele bilen med bryter i auto. Åkke som dagslys eller mørkt uansett

  • Lik 1
Skrevet

Snodig, sikker på at det ikke er fordi det er mørkt?

På min Octavia får jeg da kun god automatikk, uten dette aktivert har du ingen lys foran på dagtid

Hvis jeg vrir bryter over på manuelt på mener jeg å huske at den da slår på alt og likevel skrur seg av med tenning

Skrevet
11 timer siden, PaulusA skrev:

Hvis jeg vrir bryter over på manuelt på mener jeg å huske at den da slår på alt og likevel skrur seg av med tenning

Slik er det på min Superb også, men da er i tillegg funksjonene for adaptive fjernlys og svingbare frontlys deaktivert når lysbryteren blir satt i manuelt på min bil.

Skrevet

Jeg har en Octavia 2016 modell (2017). Min lysbryter står i utgangspkt ALLTID på AUTO.

PÅ den måten tennes lysene automatisk.
På dag tid med godt lys skrur den automatisk over på LED foran og ingen lys bak.
Bruk av vindusvisker virker da kun på ruta.

Når det blir skumring så slås hovedlysene på automatisk sammen med baklysene.
Det samme skjer i tuneller.
Nå virker vindusvisker også på lysene foran som blir spylt.
Lysene følger kurvene i veien når jeg svinger.

For meg virker dette perfekt og rimelig logisk

 

 

Skrevet

Har nå sjekket på min igjen og når det er kjørelys (DRL)  på min så er det ikke baklys. Og innstillingene er som det Ken viser på sitt bilde.

Kan jeg få Skodaverkstedet til å endre dette?

Skrevet
På 5.3.2018 den 22.10, Vandreren skrev:

Kan jeg få Skodaverkstedet til å endre dette?

For å få endret dette må det nok da eventuelt kodes om med VCDS, OBD2 eller lignende. Verkstedet har nok utstyr til å endre dette, men om de vil gjøre det er en annen sak. Det skader ikke å spørre :)

Skrevet

Hva med å sette lysbryter i "på", vil den ikke da slå seg av med bilen? Da får du baklys

Mener å huske den gjorde det en gang vi glemte den i på stilling

Skrevet

At bilene ikke har tente baklys til enhver tid fra fabrikken er et EU direktiv pga drivstofforbruk, et høyere strømforbruk gir et høyere drivstofforbruk. Det er årsaken. Et tullete direktiv etter min mening, for jeg synes det er et sikkerhetsmessig avvik å ha det slik. Om en har litt motlys og så kjører inn i en tunnel, undergang e.l., så er det jo nesten håpløst å om det er en kø e.l. der, grå hengere uten baklys er også en utfordring til tider. En skal jo ha på lys på hengeren, men det er det få som tenker på dessverre..........

Men, det krever jo da at vi bileiere er flinke til å enten skru på bilens lysbryter slik at vi har baklys når situasjonene krever det, som skumring, tunneler, tåke, dårlig vær, etc. Men der er vi rett og slett ikke flink nok, noen vet jo ikke en gang at de ikke har mørke baklys (altså ikke på). Enkelte bilmerker har jo en automatisk lyssensor som ordner det dette, men det er det ganske mange som ikke har. Mange har det også uten at de vet det, og der står stort sett aldri lysbryteren i auto.........

Joda det kan kodes om, men med 99% sikkerhet så vil verkstedet ikke kode om dette, det har med det nevnte EU direktivet og typegodkjenningen på bilen å gjøre. Dermed koder de heller ikke om el.bakluker, automatisk start/stopp funksjoner etc., Med VCDS kan sikkert alt dette gjøres om på (med noen unntak), men spør først hva importørene av bilene mener om det. Møller (og flere til) godtar det ikke, og det kan gå utover garantien på bilen om en ikke møter stor velvilje på verkstedet.

Setter en lysbryteren i så vil en ha baklys tent hele tiden, men i hvert fall på min bil så mister jeg da funksjonene med adaptive fjernlys og svingbare lys. Men baklysa er som nevnt tent og alle lys slår seg av/på når en henholdsvis stopper/starter bilen, det er forøvrig dit en skal vri lysbryteren når en kjører med tilhenger også. Det synes jeg egentlig er merkelig at det ikke er programmert slik at baklysa kommer automatisk når en kobler til en tilhenger, for det ser en jo på symboler i dashbordet at bilen merker at det har blitt gjort.........

  • Lik 1
Skrevet

For å spytte litt inn her.. Octavian min merker at henger er koblet til.. og aktiverer alle lys bakover også. Da er bryter i auto.

  • Lik 1
Skrevet

Det er bra at de endelig har fått til det @Marius :) 

Jeg har en 2016 Superb og en 2016 VW Caddy (arb.bil), og ingen av dem tenner baklysa på en tilhenger med lysbryteren i auto, såfremt jeg ikke skrur lysbryteren i bilene over i stilling  (nærlys). Baklysa på tilhengerene tennes merkelig nok ikke når når lysa på bilene tennes med bryteren i auto heller (i hvert fall ikke på Caddy, Superb har jeg ikke sjekket på akkurat det punktet), men har de gjort om på dette så er jo det veldig positivt :) 

  • 3 uker senere...
Skrevet

Helt enig med deg, dette kan skape veldig farlige situasjoner, og det skulle ha vært påbudt med tente baklys til enhver tid! 

Kan ikke fatte at dette er et EU direktiv med tanke på de at fleste nye biler i dag har LED baklys hvor strømforbruket er veldig lavt og det vil jo gi et minimalt økt drivstofforbruk..........

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Er nok lurt å skriva kor hen i landet du befinner deg.. Men om du ikkje tenker å.gå til Møller, blir det å spør lokale verkstader der du bur.
    • Hei igjen.. Min Skoda Yeti Adventure treger å få byttet varmeapparat register/varmeveksler. Noe som vet hvem som kan utføre dette til en ok pris?  mvh Bjørn H 
    • Jeg kan ikke gi id4 skylda for at jeg har en ødelagt kropp/rygg, men setene er det definitive endepunktet for den bilen nå. Det har også vært noen utfordringer med den, har byttet hovedskjermen etter gjentatte ganger hvor den «frøs» og ikke lot seg betjene i det hele tatt. Da fungerte heller ikke stemmestyringen, samt at mange andre ting får en ikke da betjent/justert i det hele tatt. I tillegg så har den noen ganger mistet all data forbindelse og gps, slik at bilen etter kartet da har låst seg langt ute i Skagerak. De haptiske knappene på rattet er heller synes jeg mindre og mindre om, og spesielt vinterstid når en kanskje har på seg et par tynne hansker, så er det jo nesten håpløst å betjene noe som helst. Savner også at det er flere fysiske knapper, for det meste må jo betjenes fra skjermen. Appen synes jeg også var et veldig tilbakeskritt i forhold til Skoda sin, der kunne jeg følge med på forbruk, kjørelengder på turer, etc, mens på VW sin er det jo omtrentlig ingenting som kan leses av. Vinterstid var det vanskelig å sette i gang varmepumpa gjennom appen, fordi den ikke fikk kontakt med serveren (forsåvidt kjent VAG problem). Skoda Enyaq RS har mer av det jeg savner i VW id4, samt seter som er bedre tilpasset til mine utfordringer. Type SUV må jeg ha pga helsa, jeg må inn i bilen, ikke ned. Jammen ikke greit å bli gammal «kæll» skal jeg si deg, hehe   Fronten er jeg helt enig med deg i @Marius, den er den direkte årsaken til at jeg ikke valgte Enyaq sist jeg byttet bil. Liker ikke den forrige fronten i det hele tatt, og det hjalp heller ikke når «Crystal Face» grillen kom, den er for dominerende i mine øyne. Men smaken er heldigvis forskjellig   Om kvaliteten er bedre gjenstår jo å se, de er jo bygget på samme plattformen, og deler jo mange komponenter og programvare. VW id7 er en veldig flott bil, det er det ingen tvil om.  Den er både stillig og romslig, og har et fint design i mine øyne. Fikk du med deg «oppgraderingen» av tilhengervekten til 1.800kg? Skoda Enyaq skal også få den i løpet av høsten etter hva jeg har forstått, men mulig min blir produsert før det er tilgjengelig. Fikk opplyst produksjonsuken i går, og den er i uke 45, så da er det mulig bil levering i første del av desember om transporten går etter planen. Ja Enyaq RS ble kostbar og valgt ekstrautstyr gjør også sitt med totalprisen, bare vinterhjul er det over 43.000,- for på kontrakten. Vi fikk et meget godt tilbud på den nye bilen og mye av ekstrautstyret, men desto dårligere innbytte pga sterkt nedsatte priser og kampanjer på helt nye id4. Så kan en jo sette sammen regnestykket slik en ønsker, det er uansett mellomlegget som sier hva jeg må betale.... Håper du får en bedre opplevelse og mindre feil på din VW id enn det jeg har hatt så langt. Altså ikke noen graverende feil, likevel ganske irriterende når en ikke får gjort noe med verken lydanlegg, adaptivt understell, etc, for det må gjøres på en skjerm som ikke fungerer.
    • Det var jo synd du ikke følte deg til rette i ID4, for det er jo knall bil det også, såvidt jeg har skjønt. Ikke prøvd. da jeg ikke ønsker "SUV" ... Derfor jeg gikk for en ID7 denne gangen. Også pga Skoda ikke hadde noe alternativ.  Tesla var ikke noe alternativ for min del heller, for mye problemer med de bilene der. Har jeg inntrykk av i hvertfall.  Enyaq RS er knall bil sies det Den blir du nok HELT sikkert fornøyd med. Liker nye "trynet" til Skoda. Tøft! Syntes Enyaq RS blir noe dyr med "Alt" utstyr. Kommer vel tett oppmot 700k vel. ID7 kom på litt over 600k. Holder i massevis det også egentlig, men... Det er vel slik prisene er i dag. Fikk en veldig god innbytte pris på Superb'en. Så, da var prisene litt enklere å svelge! 
    • Takk for det @Marius   Jeg fant meg rett og slett ikke til rette i id4, setene passer ikke min rygg/kropp som har fått litt for mye «juling» i jobb, så da er jeg nødt til å gjøre noe med det. Fant to biler som kunne være bedre, så prøvde Tesla M Y Juniper Performance først. Det var jo en fin bil med heftige prestanda for å si det litt forsiktig   Den gikk som et uvær, hadde ganske gode seter, men traff likevel ikke helt 100%. Den neste var Skoda Enyaq RS, og der traff setene godt i forhold hvilke utfordringer jeg har med rygg. Så da valgte vi å bestille en slik. Volvo er jo også kjent for gode seter, men jeg synes at EX40 er litt gammeldags og nesten litt utdatert med tanke på hvor gammel den faktisk er (som XC40). Ikke 100% overbevist etter alle skriverier den siste tiden heller. Id7 er jo en fantastisk bil, den er dessverre litt for lav for meg, og setene er heller ikke de rette. Men jeg har kjørt litt id7, og det er virkelig en bil som tiltaler meg. Synd kroppen er som den er, for det setter dessverre mange biler og bilmerker ut av bildet. Det viktigste @Marius er faktisk at bilen passer til de behovene en har i hverdagen, ikke hvilket merke den har i grillen. Det er så mange samarbeid mellom forskjellige bilmerker i dag, at det er nesten håpløst å følge med på alt sammen. Så der har du gjort et godt valg vil jeg tro  
    • Hei, Noe sent svar! Her ser det ut som du må ut av landet for å ta få tak på dette. f.eks  https://www.skoda-parts.com/spare-part/03l121151l-connecting-pipe-european-union-52036.html Dette kan helt sikkert sveises også, da det er kun er kjølevæske. Men, kanskje litt jobb å få ut?
    • Hei, Velkommen tilbake til forumet!  Jeg har også vært veldig stille og ikke altfor ofte innom her fortiden. Gratulerer med bestilling av ny bil! Du blir helt sikkert fornøyd!   Jeg kvittet meg med Superb'en i juni, Ikke for det jeg var misfornøyd. Men, hadde hatt den altfor lenge i forhold til planen! Da Skoda ikke hadde så mange alternativer iforhold til det jeg jaktet på, så endte jeg faktisk opp med en VW ID7 GTX Exclusive -25 modell. Hentet ut 17.Juni. Meget fornøyd til nå, med både rekkevidde og ladehastigheter på litt lengere turer!   Har passert 6000km nå.. Så ikke voldsomme mengder
    • Takk for det @Sjåføren 🙂 Har tittet innom forumet, men ikke vært aktiv siden jeg byttet over til et annet merke i fjor høst, blir nok litt mer aktiv til tider etter at jeg har mottatt bilen. Ja bilen virker meget bra, var svært behagelig å kjøre. RS har 4-hjulstrekk og er vel den utgaven av Skoda som har mest krefter, selv om det er mer enn nok i hverdagen, så er det jo veldig lite i forhold mange andre elbiler. Den er jo egentlig meget rask fra 0-100km/t om en tenker noen få år tilbake i tid, men blir jo likevel regelrett «parkert» av svært mange andre i dag. Den utviklingen går meget fort i dag, prøvekjørte Tesla M Y Juniper Performance tidligere i uken, og der var det 0-100km/t på 3,5 sekunder. Ingen som trenger dette i hverdagen selvfølgelig, men Norges desidert mest solgte bil har altså slike «ess i ermet» for dem det betyr mye for. Etter snart 1 år med elbil, så må jeg bare si at det fungerer helt utmerket for min del. Synd jeg ikke gikk over til elbil tidligere, men var lenge meget skeptisk og synes de alle sammen hadde altfor kort rekkevidde etter hva jeg var vant til fra før med mine bensin/diesel biler.  Rekkevidde er jo ikke noe jeg tenker på engang lengre, det som er mye mer interessant er jo ladehastigheten når en først stopper for å ta en pause. Der er jo ikke Enyaq noen racer, verken i hvor høy effekt den kan ta i mot (max 185kW), eller hvor fort det går. De beste elbilene har i dag 800V DC og lader med +/- 400kW, og da går det virkelig unna. Men det er ikke noe jeg har behov for til mitt bruk, men at det er et viktig punkt for mange andre i hverdagen forstår jeg veldig godt. 99% av min lading gjør jeg hjemme i garasjen, så har kun prøvet hurtiglading 3-4 ganger i løpet de 10 mnd jeg har hatt elbil, trengte det ikke da heller, men det var bare for å ha prøvet det slik at en har litt erfaring den dagen en skulle ha et konkret behov. Dessverre så er tilhengervekten den kan dra svært begrenset (1.200kg). Jeg vet at det kommer versjoner i 2026 som får øket det til 1.800kg, og det vil jo ble vesentlig bedre. VW id4 GTX 2026 mod. har allerede fått øket det til 1.800kg. Så det er høyst usikkert om bilen jeg har bestilt kommer med 1.800kg hengervekt, men nå drar jeg aldri på campingvogn eller andre store/tunge tilhengere, så for min del er det ikke et problem uansett. 21'' sommerhjul kler den bilen veldig godt synes jeg, og det sammen med DCC (adaptivt understell), så blir det en bil som sitter ganske bra på veien. Har 21'' sommerhjul på den jeg har i dag og 20'' vinterhjul, og det er helt uproblematisk. Det som virkelig er behagelig med denne typen bil er jo hvor stille og rolig det er, billige driftskostnader, effekten/dreiemomentet er der umiddelbart og har jo nm i massevis. Er ferdig oppvarmet på under 5 min, og det kan også gjøres i en lukket garasje. Men elbil passer selvsagt ikke til alle, selv om det blir flere og flere elbiler på markedet som gjør at det nå er vanskelig å ikke finne noe som passer. Men enkelte bor slik til at det ikke er mulig med hjemmelading og at det er langt til en ladestasjon, mens andre drar på store campingvogner, båthengere, etc, og det er klart at da er det ikke like bra med elbil. Med tung tilhenger/campingvogn etter en elbil, så forsvinner strømmen fort, og da må det lades desto oftere. Kulda gjør jo også sitt med tanke på rekkevidde, så er det greit å ha litt størrelse på batteriet. En ting er i hvert fall helt sikkert, jeg har eid min siste bil som det må fylles bensin/diesel på 😉
    • Wow, gratulerer! Så kjekt å ha deg tilbake igjen. Vi får ta opp igjen tråden, men det har vært temmelig stilt på forumet det siste året. Spennende bil du har gått for. 21" sommerstørrelse  er heftig. Jeg er ikke så veldig i elbil verdenen, har RS 4-hjulstrekk? Du har ikke campingvogn eller tung henger du skal dra på?
    • Da er jeg på vei tilbake til Skoda igjen, gresset er definitivt ikke grønnere på andre steder i VAG universet. Har nå bestilt en, Skoda Enyaq RS 2026 Graphite Grey metallic MAXX 21'' Vision antrasitt sommerhjul Svingbart tilhengerfeste Bagasjeromspakke Delingsnett Skvettlapper foran 20'' Neptune sort/polert vinterhjul Levering forespeilet i desember 2025 Skal bli artig å være en del av Skoda «universet» igjen 🙂
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...