Gå til innhold
Superb lll

Produkter til enkel vårshine.........


Anbefalte innlegg

Skrevet

Taker for enda flere forslag og gode råd :) 

Angående frostfri lagring så er jo det veldig viktig for både produktene, og ikke minst også høytrykkspyleren. Høytrykkspyleren tømmer jeg forøvrig helt for vann etter hver eneste gang den har vært i bruk også, ser ut til å ha hatt sin misjon det, for den noe rundt 15 år gammel nå :) .

Alt dette er (til min kones store irritasjon) lagret frostfritt i vaskekjelleren, det hjalp litt etter at jeg kjøpte en større reol/hylle der som både vaskemidlene til vaskemaskinen, og alt til bilen fikk plass til :) 

Ser mange er fornøyde med Bilt Hamber Surfex HD, så den skal prøves etter at jeg har tømt unna 2 5 ltr kanner med avfetting som er kjøpt inn til forrige bil. Det er lokalt fra bilpleieren jeg benytter, og ble kjøpt til forrige bil som sagt, som var beskyttet med Ditec. Så får kjøpe litt om gangen her, så ikke både fruen og «sparegrisen» flyr helt i fistel, hehe ;) 

Skrevet

Ser du skriver at du planlegger å sende bilen til polering to ganger i året. Tenker du da en lokal bilpleier som tar noen tusenlapper for det, eller går du kraftigere til verks i form av detailing eller tilsvarende?

Har en i nærheten som driver bilvask/bilpleie i stor skala, og er sånn sett godt fornøyd med vasken der. Men den siste runden med polering har skuffet en del. Tok ikke lang tid før bilen så ut som før de polerte den, så lurer på om jeg skal gå kraftigere til verks på en nybilpakke hos en dyrere bilpleier/detailer, eller om jeg skal la han få gjøre det. 

Hører med til historien at jeg ikke har mulighet til vask på egen tomt, alternativet er en selvvaskehall i nærheten. Men er særs skeptisk til kosten, så har med egen svamp - men det kan jo ikke sammenlignes med en skumkanon f.eks. 

Skrevet

Her snakker jeg om en proffesjonell bilpleier (stort firma og flere ansatte), men ikke en detailer. Her lar jeg dem ta det som bør gjøres før vintersesongen, det handler jo i første omgang om rensing av lakk og legging av voks.

Etter vintersesongen så er det underspyling (det bør selvfølgelig også gjøres flere ganger i løpet av vinteren om en kjører mye på saltede veier), rensing av lakk (fjerning av asfalt flekker, fjerning av flyverust) og så et lag med voks. Etter vinteren så tar jeg selv motorvask og full innvendig vask, men nå har jeg egen gårdsplass og muligheten til å gjøre det meste hjemme, bare ikke stor nok garasje til å ta den fulle bilpleien hjemme vinterstid. etterhvert så kommer jeg til å ta høstpussen hjemme. Men det etter vinteren så er det veldig greit at de med muligheter for både underspyling og poleringsmaskin tar lakk pussen, for det er jo vinterhalvåret som definitivt står for den største slitasjen på lakk og bil.

Selvvaskestajoner kan være veldig bra, men det kommer også mye an på hva slags såpe; avfetting og evt skum de har, noe av dette er dessverre altfor sterkt blandet og fjerner det meste av beskyttelsen en har på lakken etter kun en vask........

 

En detailer hadde det vært veldig morsomt å levert bilen til, men det koster jo derretter også............

Ser noen SS (Show and Shine) på DCN.no forumet, og det er noen fantastiske jobber de utfører på ganske slitte biler, og det kan fort gå med 50 - 60 arb.timer til dette, og dermed så koster det også litt, men det kommer jo selvfølgelig også an på utgangspunktet til lakken da.

Skrevet

Har i dag prøvet ut litt mer av de produktene jeg har handlet inn, og må jo virkelig si at jeg forstår hensikten med å investere i en del forskjellige produkter til bilpleie, selv om jeg bare er i startfasen og nesten bare har de grunnleggende produktene.

Etter vask av bilen så prøvde jeg også AG Rapid Aqua Vax i dag, den var også veldig fin å jobbe med og den ga også et fint sluttresultat, men holdbarheten vet jeg ikke noe om enda, for det var første gang i dag jeg prøvde den. Legger inn en brukererfaring her i tråden etter noen vask :) 

 

Renset og vasket vinterfelgene også, tørket dem og la så på Swissvax Autobahn på dem, og ser jo hvorfor det er en del personer som rangerer Swissvax høyt (sikkert ikke best, men er nok ikke på bunnen av kvalitetslista heller). Ikke bare at de ble glatte og blanke, men det ble jo et helt annet skinn/glød i lakken. Ser liksom både «dypere, varmere og fuktig ut», uten at jeg helt klarer å forklare det.

Den fikk i hvert fall frem noe i lakken som jeg ikke så når jeg hentet felgene, så da er jeg fornøyd :) 

Holdbarheten til Autobahn voksen vet jeg ikke noe om enda, men det kommer sikkert veldig an på hvilket miljø de blir kjørt i (er mye saltede veier her jeg bor, dessverre for bilen sin del) og ikke minst hva de blir vasket med vil jeg tro..........

 

Skal bli artig å kjenne litt på Swissvax Shield til billakken også etter hvert, er den nogenlunde lik å jobbe med, så blir i hvert fall voksing av bil en lek ;) 

  • 2 måneder senere...
Skrevet
På 13.8.2018 den 16.13, Frederik skrev:

Ser du skriver at du planlegger å sende bilen til polering to ganger i året. Tenker du da en lokal bilpleier som tar noen tusenlapper for det, eller går du kraftigere til verks i form av detailing eller tilsvarende?

Har en i nærheten som driver bilvask/bilpleie i stor skala, og er sånn sett godt fornøyd med vasken der. Men den siste runden med polering har skuffet en del. Tok ikke lang tid før bilen så ut som før de polerte den, så lurer på om jeg skal gå kraftigere til verks på en nybilpakke hos en dyrere bilpleier/detailer, eller om jeg skal la han få gjøre det. 

Hører med til historien at jeg ikke har mulighet til vask på egen tomt, alternativet er en selvvaskehall i nærheten. Men er særs skeptisk til kosten, så har med egen svamp - men det kan jo ikke sammenlignes med en skumkanon f.eks. 

Det som en del firmaer gjør er å bruke polish med filler i slik at ripene blir fylt igjen. Details kan være det som erstatter gjort med din bil. 

Spør vertfall å få se hva slaks produkter dem bruker. Det er synd mange firmaer gjør slik. Men ikke rart dem kan bruker kunn en arbeidsdag på en bil da. 

Skrevet
3 timer siden, JLafton skrev:

Det som en del firmaer gjør er å bruke polish med filler i slik at ripene blir fylt igjen. Details kan være det som erstatter gjort med din bil. 

Spør vertfall å få se hva slaks produkter dem bruker. Det er synd mange firmaer gjør slik. Men ikke rart dem kan bruker kunn en arbeidsdag på en bil da. 

Men, på en annen måte.. Om du er veldig uforsiktig med bilen.. og får riper hele tiden. Så polere bilen med slipemiddler 2-3 ganger i året.. etter 5-6 år. Så er denne lakken blitt veldig tynn til slutt :) Så, til tider kan det være ålreit med poleringsmiddler med fillere og en god beskyttelse på utsiden :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • En bruktbilhistorie. Etter litt fundering og nøling, så tenker jeg å lage en tråd her om min bruktkjøpte Octavia Scout. Altså en 2015 modell, som er kjøpt brukt i februar 2024. Nå, etter å ha brukt den 11 måneder, så er det kanskje på sin plass. Funderingen har egentlig gått på manglende aktivitet og interesse for forum-plattformen. Det virker som det langt større aktivitet for Facebook, og det er kanskje greit nok. Men FB har en del negative sider, og jeg begynner ærlig talt å miste interessen for FB, med all reklamen og alle de uinteressante innleggene som står i kø i feeden. Men altså... Jeg har altså "hoppet av" nybil for en tid tilbake, etter at Karoq'en ble levert inn etter leasingperioden på 3 år. Da prøvde jeg meg på en 2014 Rapid 1,2 TSI , men ble aldri helt fortrolig med den. Mest på grunn av manglende firehjulstrekk, lav bakkeklaring og den lave sitteposisjonen. Men jeg likte godt bilens enkelhet og den var faktisk ganske sporty. I Rapid-perioden leita jeg endel etter en passende bensin-Yeti med firehjulstrekk. Men det er et magert marked for slike (selv om jeg har merket en større bruktsirkulasjon nå de siste månedene). Så dukka denne Octavia Scout'en opp lokalt. Den hadde det meste av utstyret jeg ønsker, og jeg skjønte ganske fort at det var et godt kompromiss, og det ble handel. Bare gått litt over 100' og så ut til å være ganske godt holdt. Så var det å finne noen representative bilder av klenodiet, da. Begynner med noen fra salgsannonsen på Finn. Den har fått kallenavnet "Dølle Grå" (selv om den er i en noe blå nyanse og har MØRK BRUNT interiør (!). Nå har jeg kjørt bilen i snart et år og rundt 10' km. Så vil jeg komme tilbake med "putlerier og rariteter" som jeg har ordnet på bilen og beskrive litt av inntrykkene jeg har fått av denne "Norgesfavoritten".
    • Er det noen som vet om billige alternativ til orginallykt og nivåsensor til min Skoda Octavia scout?
    • Reg.reim tenker eg på, ikkje multireima. Reg.reima er jo under dekselet. Har den vore bytta tidligare?
    • Som i drivreim? I så fall så er den hel. 2,0 16V diesel 4 sylinder  tdi 4x4 Automat  Generasjon 2…
    • Kva type motor?  Har du sjekka registerreim?
    • Hei. Jeg har hatt flere Skodaer og ikke hatt problemer med sinkslipp. Jeg tror det kan være årsmodeller som er mere utsatt enn andre, men jeg vet ikke helt. Haldex. Her må du være nøye med oljeskift og rens av sil (på Octavia 3 og nyere). Tidligere versjoner hadde sil på pumpa + oljefilter på Haldex'en. Men på de nyere versjonene, så ble filteret tatt bort (Haldex ble solgt til Borg Warner). Da forsvant også forbruker-informasjonen om dette systemet. I tillegg ble silen i pumpa IKKE sjekket og dermed ikke renset ved behov. Og det er behov for rensing av silen. Så dette MÅ du be om ved hvert oljeskift. Og olja bør helst skiftes oftere enn anbefalt intervall. Da har du større sikkerhet for at firehjulstrekken faktisk virker når du trenger det, og at pumpa ikke skjærer seg på grunn av manglende oljegjennomstrømning. Oljepumpa går så lenge motoren går (eller kanskje til og med så lenge tenningen er på). Bildet viser silen på min ca. et halvt år etter at jeg kjøpte bilen (brukt). Jeg vet ikke hvor lenge det var siden siste oljeskift eller silrens, men det er absolutt verdt å passe litt ekstra på.
    • Hei @Lars1988 Trykket i dekkene er det som bærer vekten av bilen. Det er mange faktorer som virker inn på hva som er "riktig" trykk i dekka, dekkgummien er fleksibel og vil forme seg etter underlaget, innvendig trykk og generell belastning (statisk og dynamisk). Så på vinterdekk ville jeg absolutt ikke brukt for lavt eller for høyt trykk i forhold til det som står oppgitt i tanklokket. På vinterdekk ville jeg lagt på 10-15%, men ikke mer. Alt er relativt, og det er forskjellige vinterforhold gjennom sesongen, pluss at føret varierer mye. Kjører du mye på motorvei med "svart" asfalt og høy hastighet, så kan høyt trykk være greit for å få ned forbruket. Men kjører du på varierte forhold der vinteregenskapene er viktigst, så hadde jeg ikke satset på at høyt trykk gir godt grep når du trenger det som mest. Jeg hadde i alle fall satt forbruk lengre ned på prioriteringslista på vinterdekk. På vinteren er det flere andre forhold som uansett drar opp forbruket. Hvis du synes 2,5 bar gir gode egenskaper, så hadde i alle fall jeg fortsatt å kjøre på det. Men igjen, alt er relativt.
    • Hei. Min skoda har gått helt fint uten problemer frem til nå. Kjørte hjem fra jobb, satte fra meg bilen. Sto en 5-6 timer. Startet den på kvelde, sto på tomgang ca 10 min, for å bli varm. Kom en rar lyd fra motoren, (som om noen sto med en spade og hakket i grusen) Så stoppet den plutselig. og vil ikke starte igjen. Er strøm på batteriet. full tank diesel. Alt av lys i dash og bil + radio og varmeapparat  funker. Drivreima er hel, tenninga funker, ingen fare varsellamper har begynt å lyse.....vil bare ikke starte...som om den ikkemfår diesel kan virke som... Har kjørt diagnose på den, men ingen fornuftige feilkoder som dukker opp... annet  enn :  vannpumpe 2, - brudd på strømkrets.  og dieel-varmer, men den har vært ute av drift lenge. + cruisecontroll- noe jeg ikke visste at jeg hadde en gang... Kan nesten virke som en plutselig nødmodus har slått inn eller noe. startsperre? Hva kan jeg gjøre?  Er en utomat, så får jo  ikke akkurat tauet den til verksted.... Noen ideer?  Kan det  evt være noen sikringer ssom forårsaker dette? hvor finner jeg evt de?  HJELP. Takker for svar.
    • Hei! Jeg kjører vinterdekkene Continental VikingContact 7 på min Octavia og pleier å holde trykket på 2,5 bar foran og bak. Synes de gir veldig godt grep på is og snø, men vurderer å øke til 2,6 bar for å redusere rullemotstand. Har noen erfaring med hvordan dette påvirker komforten eller slitasjen på dette dekket?  
    • Hei alle sammen! Dette forumet er skikkelig nyttig. Jeg ser noen nevner utfordringer med zinkslipp – er det noe som bare gjelder spesifikke årsmodeller? Og er det noe spesielt å være obs på når det gjelder service for Haldex-systemet? Setter stor pris på innspill!
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...