Gå til innhold
Superb lll

Produkter til enkel vårshine.........


Anbefalte innlegg

Skrevet

Taker for enda flere forslag og gode råd :) 

Angående frostfri lagring så er jo det veldig viktig for både produktene, og ikke minst også høytrykkspyleren. Høytrykkspyleren tømmer jeg forøvrig helt for vann etter hver eneste gang den har vært i bruk også, ser ut til å ha hatt sin misjon det, for den noe rundt 15 år gammel nå :) .

Alt dette er (til min kones store irritasjon) lagret frostfritt i vaskekjelleren, det hjalp litt etter at jeg kjøpte en større reol/hylle der som både vaskemidlene til vaskemaskinen, og alt til bilen fikk plass til :) 

Ser mange er fornøyde med Bilt Hamber Surfex HD, så den skal prøves etter at jeg har tømt unna 2 5 ltr kanner med avfetting som er kjøpt inn til forrige bil. Det er lokalt fra bilpleieren jeg benytter, og ble kjøpt til forrige bil som sagt, som var beskyttet med Ditec. Så får kjøpe litt om gangen her, så ikke både fruen og «sparegrisen» flyr helt i fistel, hehe ;) 

Skrevet

Ser du skriver at du planlegger å sende bilen til polering to ganger i året. Tenker du da en lokal bilpleier som tar noen tusenlapper for det, eller går du kraftigere til verks i form av detailing eller tilsvarende?

Har en i nærheten som driver bilvask/bilpleie i stor skala, og er sånn sett godt fornøyd med vasken der. Men den siste runden med polering har skuffet en del. Tok ikke lang tid før bilen så ut som før de polerte den, så lurer på om jeg skal gå kraftigere til verks på en nybilpakke hos en dyrere bilpleier/detailer, eller om jeg skal la han få gjøre det. 

Hører med til historien at jeg ikke har mulighet til vask på egen tomt, alternativet er en selvvaskehall i nærheten. Men er særs skeptisk til kosten, så har med egen svamp - men det kan jo ikke sammenlignes med en skumkanon f.eks. 

Skrevet

Her snakker jeg om en proffesjonell bilpleier (stort firma og flere ansatte), men ikke en detailer. Her lar jeg dem ta det som bør gjøres før vintersesongen, det handler jo i første omgang om rensing av lakk og legging av voks.

Etter vintersesongen så er det underspyling (det bør selvfølgelig også gjøres flere ganger i løpet av vinteren om en kjører mye på saltede veier), rensing av lakk (fjerning av asfalt flekker, fjerning av flyverust) og så et lag med voks. Etter vinteren så tar jeg selv motorvask og full innvendig vask, men nå har jeg egen gårdsplass og muligheten til å gjøre det meste hjemme, bare ikke stor nok garasje til å ta den fulle bilpleien hjemme vinterstid. etterhvert så kommer jeg til å ta høstpussen hjemme. Men det etter vinteren så er det veldig greit at de med muligheter for både underspyling og poleringsmaskin tar lakk pussen, for det er jo vinterhalvåret som definitivt står for den største slitasjen på lakk og bil.

Selvvaskestajoner kan være veldig bra, men det kommer også mye an på hva slags såpe; avfetting og evt skum de har, noe av dette er dessverre altfor sterkt blandet og fjerner det meste av beskyttelsen en har på lakken etter kun en vask........

 

En detailer hadde det vært veldig morsomt å levert bilen til, men det koster jo derretter også............

Ser noen SS (Show and Shine) på DCN.no forumet, og det er noen fantastiske jobber de utfører på ganske slitte biler, og det kan fort gå med 50 - 60 arb.timer til dette, og dermed så koster det også litt, men det kommer jo selvfølgelig også an på utgangspunktet til lakken da.

Skrevet

Har i dag prøvet ut litt mer av de produktene jeg har handlet inn, og må jo virkelig si at jeg forstår hensikten med å investere i en del forskjellige produkter til bilpleie, selv om jeg bare er i startfasen og nesten bare har de grunnleggende produktene.

Etter vask av bilen så prøvde jeg også AG Rapid Aqua Vax i dag, den var også veldig fin å jobbe med og den ga også et fint sluttresultat, men holdbarheten vet jeg ikke noe om enda, for det var første gang i dag jeg prøvde den. Legger inn en brukererfaring her i tråden etter noen vask :) 

 

Renset og vasket vinterfelgene også, tørket dem og la så på Swissvax Autobahn på dem, og ser jo hvorfor det er en del personer som rangerer Swissvax høyt (sikkert ikke best, men er nok ikke på bunnen av kvalitetslista heller). Ikke bare at de ble glatte og blanke, men det ble jo et helt annet skinn/glød i lakken. Ser liksom både «dypere, varmere og fuktig ut», uten at jeg helt klarer å forklare det.

Den fikk i hvert fall frem noe i lakken som jeg ikke så når jeg hentet felgene, så da er jeg fornøyd :) 

Holdbarheten til Autobahn voksen vet jeg ikke noe om enda, men det kommer sikkert veldig an på hvilket miljø de blir kjørt i (er mye saltede veier her jeg bor, dessverre for bilen sin del) og ikke minst hva de blir vasket med vil jeg tro..........

 

Skal bli artig å kjenne litt på Swissvax Shield til billakken også etter hvert, er den nogenlunde lik å jobbe med, så blir i hvert fall voksing av bil en lek ;) 

  • 2 måneder senere...
Skrevet
På 13.8.2018 den 16.13, Frederik skrev:

Ser du skriver at du planlegger å sende bilen til polering to ganger i året. Tenker du da en lokal bilpleier som tar noen tusenlapper for det, eller går du kraftigere til verks i form av detailing eller tilsvarende?

Har en i nærheten som driver bilvask/bilpleie i stor skala, og er sånn sett godt fornøyd med vasken der. Men den siste runden med polering har skuffet en del. Tok ikke lang tid før bilen så ut som før de polerte den, så lurer på om jeg skal gå kraftigere til verks på en nybilpakke hos en dyrere bilpleier/detailer, eller om jeg skal la han få gjøre det. 

Hører med til historien at jeg ikke har mulighet til vask på egen tomt, alternativet er en selvvaskehall i nærheten. Men er særs skeptisk til kosten, så har med egen svamp - men det kan jo ikke sammenlignes med en skumkanon f.eks. 

Det som en del firmaer gjør er å bruke polish med filler i slik at ripene blir fylt igjen. Details kan være det som erstatter gjort med din bil. 

Spør vertfall å få se hva slaks produkter dem bruker. Det er synd mange firmaer gjør slik. Men ikke rart dem kan bruker kunn en arbeidsdag på en bil da. 

Skrevet
3 timer siden, JLafton skrev:

Det som en del firmaer gjør er å bruke polish med filler i slik at ripene blir fylt igjen. Details kan være det som erstatter gjort med din bil. 

Spør vertfall å få se hva slaks produkter dem bruker. Det er synd mange firmaer gjør slik. Men ikke rart dem kan bruker kunn en arbeidsdag på en bil da. 

Men, på en annen måte.. Om du er veldig uforsiktig med bilen.. og får riper hele tiden. Så polere bilen med slipemiddler 2-3 ganger i året.. etter 5-6 år. Så er denne lakken blitt veldig tynn til slutt :) Så, til tider kan det være ålreit med poleringsmiddler med fillere og en god beskyttelse på utsiden :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • 2018 Kodiaq sportline 190hk tdi, hvor det er tydelig lekkasje av AdBlue rundt fordeleren i motorrommet. Bilen varsler om ingen start etter 1000km, men får AdBlue, og verkstedet sier at det ikke er farlig å kjøre med. Diagnosen fra verksted er at det er lekkasje på påfyllingsslangen og at denne må byttes. Møller skal ha 14000kr for dette (delprisen er ca 3500kr). Noen som har vært borti det samme, og kan si noe om hvor komplisert denne jobben egentlig er, og evt om det er noen vits i å sjekke pris andre steder? Jeg har fått tetta slangen ved nippel i motorrom, og får nå feilmelding mye sjeldnere, men den blir som sagt ikke borte. Er det ikke mulig å få ned prisen på bytte av slange, eller fikse det på annet vis, vurderer jeg å bare kode vekk hele AdBlue systemet. Og da ønsker jeg meg tips på noen i Osloområdet som kan gjøre det, og er trygg å bruke 
    • Hei, Jeg ser at det er svært få av våre medlemmer som får svar eller løsninger på sine spørsmål. Hva er egentlig vitsen med dette forumet? Hvis ikke Skoda i Norge tar litt ansvar og hjelper til med sine teknikere, er ikke dette liv laga. Og det vil de hvertfall ikke Skoda tjene på. Har andre gode forslag, så fyr i vei!
    • Hei! Har en 2018 kodiaq sportline som jeg lurer på å montere ledbar/ekstralys på. Noen som har bilder å vise? Forslag til ledbar og monteringsmetode? Noen som har montert inni grill under skilt?
    • Hvordan skifter en motor til luftfordelingsspjeld til skoda scout diesel 2017 mod.
    • Når jeg prøver å åpne bakluken, klikker det bare i løsen, men den åpner ikke. Noen som har vært borti lignende problem?
    • Jeg er fleksibel. Interresert i å få gjort dette før vinteren, så hele østlandet er interresant. 🙂   
    • Er nok lurt å skriva kor hen i landet du befinner deg.. Men om du ikkje tenker å.gå til Møller, blir det å spør lokale verkstader der du bur.
    • Hei igjen.. Min Skoda Yeti Adventure treger å få byttet varmeapparat register/varmeveksler. Noe som vet hvem som kan utføre dette til en ok pris?  mvh Bjørn H 
    • Jeg kan ikke gi id4 skylda for at jeg har en ødelagt kropp/rygg, men setene er det definitive endepunktet for den bilen nå. Det har også vært noen utfordringer med den, har byttet hovedskjermen etter gjentatte ganger hvor den «frøs» og ikke lot seg betjene i det hele tatt. Da fungerte heller ikke stemmestyringen, samt at mange andre ting får en ikke da betjent/justert i det hele tatt. I tillegg så har den noen ganger mistet all data forbindelse og gps, slik at bilen etter kartet da har låst seg langt ute i Skagerak. De haptiske knappene på rattet er heller synes jeg mindre og mindre om, og spesielt vinterstid når en kanskje har på seg et par tynne hansker, så er det jo nesten håpløst å betjene noe som helst. Savner også at det er flere fysiske knapper, for det meste må jo betjenes fra skjermen. Appen synes jeg også var et veldig tilbakeskritt i forhold til Skoda sin, der kunne jeg følge med på forbruk, kjørelengder på turer, etc, mens på VW sin er det jo omtrentlig ingenting som kan leses av. Vinterstid var det vanskelig å sette i gang varmepumpa gjennom appen, fordi den ikke fikk kontakt med serveren (forsåvidt kjent VAG problem). Skoda Enyaq RS har mer av det jeg savner i VW id4, samt seter som er bedre tilpasset til mine utfordringer. Type SUV må jeg ha pga helsa, jeg må inn i bilen, ikke ned. Jammen ikke greit å bli gammal «kæll» skal jeg si deg, hehe   Fronten er jeg helt enig med deg i @Marius, den er den direkte årsaken til at jeg ikke valgte Enyaq sist jeg byttet bil. Liker ikke den forrige fronten i det hele tatt, og det hjalp heller ikke når «Crystal Face» grillen kom, den er for dominerende i mine øyne. Men smaken er heldigvis forskjellig   Om kvaliteten er bedre gjenstår jo å se, de er jo bygget på samme plattformen, og deler jo mange komponenter og programvare. VW id7 er en veldig flott bil, det er det ingen tvil om.  Den er både stillig og romslig, og har et fint design i mine øyne. Fikk du med deg «oppgraderingen» av tilhengervekten til 1.800kg? Skoda Enyaq skal også få den i løpet av høsten etter hva jeg har forstått, men mulig min blir produsert før det er tilgjengelig. Fikk opplyst produksjonsuken i går, og den er i uke 45, så da er det mulig bil levering i første del av desember om transporten går etter planen. Ja Enyaq RS ble kostbar og valgt ekstrautstyr gjør også sitt med totalprisen, bare vinterhjul er det over 43.000,- for på kontrakten. Vi fikk et meget godt tilbud på den nye bilen og mye av ekstrautstyret, men desto dårligere innbytte pga sterkt nedsatte priser og kampanjer på helt nye id4. Så kan en jo sette sammen regnestykket slik en ønsker, det er uansett mellomlegget som sier hva jeg må betale.... Håper du får en bedre opplevelse og mindre feil på din VW id enn det jeg har hatt så langt. Altså ikke noen graverende feil, likevel ganske irriterende når en ikke får gjort noe med verken lydanlegg, adaptivt understell, etc, for det må gjøres på en skjerm som ikke fungerer.
    • Det var jo synd du ikke følte deg til rette i ID4, for det er jo knall bil det også, såvidt jeg har skjønt. Ikke prøvd. da jeg ikke ønsker "SUV" ... Derfor jeg gikk for en ID7 denne gangen. Også pga Skoda ikke hadde noe alternativ.  Tesla var ikke noe alternativ for min del heller, for mye problemer med de bilene der. Har jeg inntrykk av i hvertfall.  Enyaq RS er knall bil sies det Den blir du nok HELT sikkert fornøyd med. Liker nye "trynet" til Skoda. Tøft! Syntes Enyaq RS blir noe dyr med "Alt" utstyr. Kommer vel tett oppmot 700k vel. ID7 kom på litt over 600k. Holder i massevis det også egentlig, men... Det er vel slik prisene er i dag. Fikk en veldig god innbytte pris på Superb'en. Så, da var prisene litt enklere å svelge! 
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...