Gå til innhold
TheHaughom

Noen spørsmål før potensielt kjøp av Kodiaq


Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg må virkelig si at jeg er glad jeg får min bil i 2018, slik at jeg ikke blir «rammet» av WLTP avgiftene. Håper jo virkelig at de vil senke andre avgifter litt, slik at det ikke blir så store prishopp som det er varslet i denne artikkelen du linket til @TheHaughom

 

 Ellers så vil vel en fornying av Norges bilpark ta enda lenger tid, og før de kommer med el.biler/ladbare hybrider med bedre rekkevidde, bedre muligheter for tilhengere, og ikke minst raskere, flere og bedre lademuligheter. Så det er nok noen som «sitter litt på gjerdet» og avventer kjøp av den type biler (meg inkludert), og det ikke helt uten grunn heller ser det ut til,

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/jPJO4z/naf-frykter-elbilkoe-hvis-det-ikke-bygges-flere-ladepunkter

En kommer nok dit tilslutt enten frivillig eller med «tvang» (for hva som er tilgjengelig av biler/drivstoff og prisen på det), men med hva som er tilgjengelig i dag av el.biler/hybrider så er det faktisk ingen biler som passer helt til mitt bruks/kjøremønster eller frister meg i det hele tatt. Den nærmeste er kanskje VW Passat GTE, men det er en bil jeg ikke helt liker. Den neste vil kanskje være Toyota RAV 4 AWD Hybrid, men det er heller ikke den ultimate bilen for min del av flere årsaker.........

 

Endret av Superb lll
Skrevet

@Superb lll. Kjenner igjen tenkinga ja. Jeg planlegger å kjøre ned min Scout og bytte til elbil i 2027-28. Da er det sikkert et par modeller til på markedet. Ellers ble jeg sjokkert over avgiftshoppet. (Oktavia 150 TDI/4x4 aut blir 21% dyrere!!!??) Det er jo helt avsindig med slike avgiftshopp på vanlige familiebiler. Men forbigått i stillhet av media og politikere. Fri tilgang til lakrispiper, sagway og tullekjøring med snø/vann scooter er kanskje viktigere. Hva vet jeg?

  • Lik 1
Skrevet (endret)

Det er enklere å være populær om en foretar noen lettelser i lovverket for å gi enkelte noen flere fordeler og noe morsomt å holde på med, men for folk flest så betyr vel ikke akkurat det all verden selv om pressen er flinke til å få det til og se slik ut.

Det avgiftshoppet er grusomt, og det vil jo automatisk gjøre at flere beholder sine biler mye lenger, og da er det lite fornying og det gjør jo heller ikke utslippene mindre. Hjelper jo ikke hvor flinke bilfabrikantene på sikt blir til å redusere utslipp om ingen har råd til å kjøpe bilene.

 

_________________________

 

Off topic så det holder (og vel så det) under her:

Joda el.biler vil hjelpe på det, men når de som styrer dette til slutt finner ut at strømnettet ikke vil takle dette strømforbruket som kommer om alle skal over på el.biler, så er det kanskje på tide og forsterke det i stedet for å la netteierene ta ut store utbytter........ Så hvem får da tilslutt den regninga også, jo det er vi forbrukere som allerede har bygget opp strømnettet den gangen det var kommunalt og  som mange av kommunene har solgt for å hjelpe «skrantne» kommunekasser.........

Dette gjelder selvfølgelig ikke overalt, men strømnett i boligfelt som er bygget på 50/60/70 tallet er ikke bygget for et slikt forbruk, og det er overbelastet allerede. Og med nye og yngre boligeiere i slike områder så øker strømforbruket enda mer, og i enkelte slike boligfelt så er en snart heldig om en får varm middag............ Større boliger, flere bad, flere el.husholdningsartikler (enn det var på 50-70 tallet), el.oppvarming (for å få bort oljefyring) og i tillegg 2 eller flere ladbare biler pr.husstand, her blir det nok en del overraskelser på noen og enhver på sikt.

Når Statnett og regjering uttaler seg om strømnettet, så snakker de om de store overføringslinjene som i vårt langstrakte land er ganske bra, men ingen av dem har foreløpig snakket om det lokale strømnettet, der abonnentene bor og bruker strøm..........

Som nevnt, dette var langt utenfor trådens tema, men jeg skal ærlig innrømme at dette også er en av årsakene til at jeg foreløpig ikke vil kjøpe meg et problem her jeg bor. Jeg bor i et boligfelt fra 50 tallet og har gjort de fleste av de fornyingene jeg skrev om litt høyere opp i dette innlegget, og etterhvert som det kommer nye og yngre personer inn i boligfeltet her, så ser jeg jo at de gjør akkurat det samme som jeg har gjort. Men strømnettet er ikke oppgradert, kun skiftet til mye større sikringer, så nettet er sikret høyere enn hva det tåler. En enkel løsning som ikke vil fungere i lengden, for når ikke sikringene ryker, så er det jo noe annet som «brenner av» i stedet, og strømløse blir vi............

 

Men igjen, dette gjelder selvfølgelig ikke overalt :) 

Endret av Superb lll
Skrevet

I følge forhandler skal det komme nye måter å beregne avgifter på i Norge også.
Han håpet at Norge ser til Danmark, som bl.a. tar med sikkerhetsutstyr/nivå i avgiftsberegningen, men de hadde selvfølgelig ingen informasjon rundt dette. Så vi får bare krysse fingrene og håpe at den nye avgiftsberegningen gir en lavere avgiftsøkning enn slik det ser ut med dagens avgifter.

Skrevet
2 timer siden, Scout skrev:

@Superb lll.  er jo helt avsindig med slike avgiftshopp på vanlige familiebiler. Men forbigått i stillhet av media og politikere. Fri tilgang til lakrispiper, sagway og tullekjøring med snø/vann scooter er kanskje viktigere. Hva vet jeg?

Jeg følger tankegangen din, men eksemplene dine holder ikke helt mål. Hvis det var helt og holdent opp til De som fikk gjennom lakrispiper, vannscooter og segway,  så hadde vel bilavgiftene gått ned med 100kr,  istedet for opp....

Skrevet (endret)

Sett litt på felger i dag, og det er mulig jeg kjører på med 20" VEGA felger som sommerfelg, og bruker medfølgende 19" Triglav som vinterfelg. Tanker rundt dette?
Forstår at det vil gjøre at man merker humper og ujevnheter i veien bedre, men hvor merkbart vil det være?

Sportline leveres jo med 20" VEGA i utlandet, og ser at folk på det britiske skodaforumet mener at det fungerer bra med 20", spesielt om man har adaptivt understell (DCC)...

Edit: Felgene kommer på ca. 15.000 med frakt og moms.

Endret av TheHaughom
Skrevet
2 timer siden, sletto skrev:

Jeg følger tankegangen din, men eksemplene dine holder ikke helt mål. Hvis det var helt og holdent opp til De som fikk gjennom lakrispiper, vannscooter og segway,  så hadde vel bilavgiftene gått ned med 100kr,  istedet for opp....

De innestår politisk for de forslagene Regjeringen, som de er en stor del av, fremmer.

Skrevet
2 timer siden, TheHaughom skrev:

Sett litt på felger i dag, og det er mulig jeg kjører på med 20" VEGA felger som sommerfelg, og bruker medfølgende 19" Triglav som vinterfelg. Tanker rundt dette?
Forstår at det vil gjøre at man merker humper og ujevnheter i veien bedre, men hvor merkbart vil det være?

Sportline leveres jo med 20" VEGA i utlandet, og ser at folk på det britiske skodaforumet mener at det fungerer bra med 20", spesielt om man har adaptivt understell (DCC)...

Edit: Felgene kommer på ca. 15.000 med frakt og moms.

Det var slik jeg gjorde med den bilen jeg har i dag også, benyttet de medfølgende felgene som vinterfelger og kjøpte nye sommerfelger.

 

Men for å svare på ditt spørsmål om noen tanker på dette:

For din del så ville det vel vært mye billigere og enklere å bestille bilen med 20" hjul fra fabrikk og heller kjøpt 19" felgene + vinterdekk utenom?

For om du ikke har fått bekreftet produksjonsuke til din bil enda, så burde det jo ikke være noe problem å forandre på det i bestillingen av bilen. Men det må en jo selvfølgelig  spørre selger om slik at det ikke oppstår noen problemer eller utfordringer med bestilling/levering, med tanke på WLTP.

For nå ender du jo i tillegg opp med 4 sommerdekk i 19" du ikke kan benytte, og det å selge dekk (og for enkelte også felger) ser jeg jo fra grupper på Facebook og på Finn.no at det ikke akkurat veldig etterspørsel på, såfremt du ikke har andre planer med de medfølgende sommerdekka da. Virker jo ikke akkurat som en god deal å kjøpe 8 ekstra dekk og bli sittende igjen med 4 dekk en ikke kan benytte, men det skal du selvfølgelig få bestemme selv :) 

 

Forskjellen på 45 og 50 profil er ikke så merkbar,  jeg kjører også på dekk med 235 bredde og 45 profil både sommer og vinter på min Superb og det fungerer veldig bra.

Skrevet

Damn, jeg hadde jo selvfølgelig helt glemt at Vega felgene kan velges som et tilleggsprodukt for 6.500 kr (får 10% rabatt i tillegg).
Da blir det nok billigere å få dem med, ja, og kjøpe 19" vinterhjul utenom!

Jammen godt jeg slengte det ut her. Takk @Superb lll!

Tanken var om jeg kunne fått lagt på vinterdekk på de medfølgende Triglav felgene, men det du nevner her er jo en bedre løsning.

Skrevet

Bare hyggelig @TheHaughom :) 

Men som sagt, forhør deg med forhandleren slik at det ikke går utover produksjonen for deg med tanke på økte avgifter pga WLTP! For da blir noen ekstra kroner til dekk og felg bare «blåbær» i forhold.

Det som er en fordel med din løsning er at du selv bestemmer hvilket dekkmerke og modell du kjøper som sommerdekk om du kjøper 20" felger utenom, for ellers så får du jo kun de dekka som VAG har kjøpt inn i store kvanta til best mulig pris.

Ulempen er ekstra kostnader og at du vil ende opp med 4 sommerdekk til overs og i tillegg måtte betale for en dekkomlegging på felg ekstra, fordi du må ta av sommerdekka på de medfølgende 19" Triglav felgene og så få satt på vinterdekk på dem.

I tillegg så er det også en mulighet for at felger kan bli oppripet ved fjerning av balansevektene de limer på felgene. Det gjorde det på de felgene min bil ble levert med pga hastverksarbeid fra verkstedet, men selger tok tak i dette selv og ga meg 4 helt nye felger. I stedet for å varme opp limet og så fjerne disse vektene slik de burde ha gjort det, så brukte de en-eller-annen skarp metall gjenstand og lagde synlige riper i alle 4 felgene (de ble synlige i mellom eikene). Nå var jo ikke det verdens undergang, men så lenge de felgene skulle benyttes på vinteren i alt saltet som er her, så er ikke lakkskadede alufelger og salt en god kombinasjon. Det vil korrodere før eller siden, og når ripene var helt ned på aluminiumen, så hadde det fort blitt før..........

Skrevet (endret)

Prisen på 19" Triglav blir høyere enn 20" Vega av det jeg har funnet, da SuperSkoda har 800EUR i rabatt på Vegafelgene nå.
Hvor jævlig kan det være å benytte 20" som vinterfelg? Tenker da 20" både sommer og vinter, eventuelt kjøre Triglav som sommerdekk frem til første bytte av gummi.

Endret av TheHaughom
Skrevet

Kommer helt an på bruksmønsteret ditt. For min del er det helt uaktuelt med 19" vinterhjul, fordi jeg vil ha smale dekk som gir bedre fremkommelighet på steder med mye snø og dårlig brøyting (hatdtsatsende langrennsløpere i familien, pluss hytte med privat vei).

Men bruker du bilen på offentlig veinett og kan velge å ikke kjøre der det ikke brøytes så ofte,  så burde 20" fungere hei fint også på vinteren. 

Skrevet (endret)
2 hours ago, Håvard said:

Kan du ikke sjekke om du kan få bilen levert på vinterdekk da? Så kjøper du inn 20" Vega med sommerdekk utenom?

Har sjekket med forhandler. De kommer fra fabrikk med sommerdekk, og kan ikke få endret det, dessverre.

2 hours ago, sletto said:

Kommer helt an på bruksmønsteret ditt. For min del er det helt uaktuelt med 19" vinterhjul, fordi jeg vil ha smale dekk som gir bedre fremkommelighet på steder med mye snø og dårlig brøyting (hatdtsatsende langrennsløpere i familien, pluss hytte med privat vei).

Men bruker du bilen på offentlig veinett og kan velge å ikke kjøre der det ikke brøytes så ofte,  så burde 20" fungere hei fint også på vinteren. 

Vi kjører en del Stavanger-Trysil på vinterstid, og det kan forekomme at veiene ikke er saltet og nybrøytet, men det hører jo til sjeldenheten. Som regel er det bart og saltet, alternativt hardpakket snø.

Her er for øvrig en prissammenligning:

05.22.2018-12.24.21

Dekkprisen er sånn ca. mtp. at jeg får 50% rabatt på Nokian dekk.
Skal sjekke opp nøyaktig pris på dekk (mtp. å legge om Triglav til vinterdekk + sommerdekk på Vega). Da sitter jeg jo igjen med noen flett nye 19" dekk, om jeg får solgt dem er jo det bare et pluss.

Endret av TheHaughom
Skrevet
12 timer siden, TheHaughom skrev:

Prisen på 19" Triglav blir høyere enn 20" Vega av det jeg har funnet, da SuperSkoda har 800EUR i rabatt på Vegafelgene nå.
Hvor jævlig kan det være å benytte 20" som vinterfelg? Tenker da 20" både sommer og vinter, eventuelt kjøre Triglav som sommerdekk frem til første bytte av gummi.

Så lenge du har funnet et slikt tilbud som dette @TheHaughom, så er det sikkert ikke så mye å lure på. Da hadde jeg heller valgt din opprinnelige plan om å kjøpe 20" Vega med sommerdekk, byttet fra sommerdekk til vinterdekk på medfølgende 19" Triglav, og så heller forsøkt å selge de medfølgende 19" sommerdekka. Det virker som det vil være den mest økonomiske løsningen. Men tror ikke du bør forvente å få all verden for de dekka, for brukte dekk (selv om de er helt nye), ser ikke helt ut til å bli nedrent av kjøpere så langt jeg kan se.

Men det kommer jo selvfølgelig også an på hvilket dekkmerke/modell det er snakk om, og ikke minst pris.

Tja, hvor ille noe kan være å kjøre på kommer jo helt an på underlaget en kjører på der og da. Som jeg nevnte i et av innleggene mine i går, så er det ikke 235/50-19" eller 235/45-20" (for å benytte original dekkdimensjon etter prislista) som avgjør hvordan de fungerer som vinterdekk, for dette har ingen betydning for fremkommelighet eller stopplengder, det kan til nød merkes litt på komfort i 19" hjulenes favør. Skal du ha noe med bedre fremkommelighet, så skal en etter tidligere påstander velge et smalere dekk, men ser jo at flere og flere nå mener at dagens piggfrie dekk er friksjonsdekk som vil gi bedre gripeevne når de har standard dimensjoner enn at en går ned på bredden. Men her kommer det nok igjen an på kjørestil, hvilket underlag en kjører på, for ser en f.eks. på rallybiler, så har de vesentlig smalere dekk når de kjører på vinterveier, men de kjører også bil på en helt annen måte.

Selv har jeg nå kjørt med 235 brede dekk i 2 vintere uten de store utfordringene med det, skulle jeg kjøpt nye dekk og felger til min Superb i dag, så hadde jeg igjen valgt den dekkbredden til både sommer og vinter. Mens andre vil være helt uenig i det valget, fordi de kjører på andre underlag enn hva jeg gjør. Så best for deg, betyr ikke nødvendigvis at det også er best for meg, og så motsatt selvfølgelig..........

12 timer siden, Håvard skrev:

Kan du ikke sjekke om du kan få bilen levert på vinterdekk da? Så kjøper du inn 20" Vega med sommerdekk utenom?

Såfremt en ikke får til en deal med selgeren før kontraktsinngåelse, så er nok det ganske vanskelig. For bilene kommer kun med sommerdekk fra fabrikk, såfremt en ikke får til noe annet med selger som sagt. Forhandler vil jo også da få 4 stk sommerdekk de ikke trenger på lager, og det er jo «død kapital» for dem. Jeg har også spurt om dette til de 2 siste bilene jeg har bestilt nye, men det var ikke mulig, så denne gangen brydde jeg meg ikke om å spørre om det en gang............

12 timer siden, sletto skrev:

Kommer helt an på bruksmønsteret ditt. For min del er det helt uaktuelt med 19" vinterhjul, fordi jeg vil ha smale dekk som gir bedre fremkommelighet på steder med mye snø og dårlig brøyting (hatdtsatsende langrennsløpere i familien, pluss hytte med privat vei).

Men bruker du bilen på offentlig veinett og kan velge å ikke kjøre der det ikke brøytes så ofte,  så burde 20" fungere hei fint også på vinteren. 

Ja forskjellig underlag og kjøremønster kan kreve forskjellige løsninger med tanke på dekkdimensjoner, så der bør en velge det en synes fungerer best på det underlaget en kjører mest på.

 

10 timer siden, TheHaughom skrev:

Vi kjører en del Stavanger-Trysil på vinterstid, og det kan forekomme at veiene ikke er saltet og nybrøytet, men det hører jo til sjeldenheten. Som regel er det bart og saltet, alternativt hardpakket snø.

Her er for øvrig en prissammenligning:

05.22.2018-12.24.21

Dekkprisen er sånn ca. mtp. at jeg får 50% rabatt på Nokian dekk.
Skal sjekke opp nøyaktig pris på dekk (mtp. å legge om Triglav til vinterdekk + sommerdekk på Vega). Da sitter jeg jo igjen med noen flett nye 19" dekk, om jeg får solgt dem er jo det bare et pluss.

Der du i hovedsak kjører så er ikke 235 dekkbredde noe problem, men hva du vil føle deg mest sikker og komfortabel med er jo en helt annen sak. Jeg var veldig skeptisk før den første vinteren med 235 vinterdekk, men det var som nevnt helt uproblematisk for min del der jeg i hovedsak kjører, men det er ikke dermed sagt at det er løsningen for alle andre...........

Sjekk priser litt nærmere med alt inkludert, så ser du hva som vil være mest lønnsomt økonomisk sett. Får du solgt de 4 sommerdekka i 19" du ikke kommer til å benytte, så bør du nok regne det som en bonus ja......... :) 

Skrevet

Hvis du skal ha Kodiaq med 4x4 hadde jeg ikke uroet meg over 235 brede dekk.

Har 225 brede på Octavia, som er mye lettere bil

Men, man bør vite hva man har. Såpass brede dekk vil flyte litt mer i løssnø og slaps

De vil derimot gripe bedre på alt annet føre enn smalere dekk

For fremkommelighet, når 4x4, er det uproblematisk 

Viktig da å velge dekk med forholdsvis åpent mønster 

Skrevet

Takker nok en gang for gode svar her, @Superb lll og @PaulusA.
Jeg har bedt om et prisoverslag fra dekkleverandøren vår, så får jeg bekreftet hva nye dekk eventuelt vil koste til hver felg.

Er klar over at dekk som er "brukte" er vanskelig å få solgt, så tar det som en bonus hvis jeg får solgt dem.

Skrevet

Kan for øvrig nevne at jeg har bestilt med ekstra understellsbeskyttelse (Dinitrol) fra forhandler. Kostet 6250.

Skrevet
2 timer siden, TheHaughom skrev:

Kan for øvrig nevne at jeg har bestilt med ekstra understellsbeskyttelse (Dinitrol) fra forhandler. Kostet 6250.

smart valg. gjorde akkurat det samme, til akkurat samme pris :-)

Eneste jeg ikke har bestemt meg for er om det blir lakkforsegling med Autoglym Crbon Shield eller Royal Shine

 

Skrevet

Har landet på Modesta BC-06 glassforsegling selv, som legges av en detailer her i Stavanger. Skal visst være noe av det bedre...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Takk for det @Sjåføren 🙂 Har tittet innom forumet, men ikke vært aktiv siden jeg byttet over til et annet merke i fjor høst, blir nok litt mer aktiv til tider etter at jeg har mottatt bilen. Ja bilen virker meget bra, var svært behagelig å kjøre. RS har 4-hjulstrekk og er vel den utgaven av Skoda som har mest krefter, selv om det er mer enn nok i hverdagen, så er det jo veldig lite i forhold mange andre elbiler. Den er jo egentlig meget rask fra 0-100km/t om en tenker noen få år tilbake i tid, men blir jo likevel regelrett «parkert» av svært mange andre i dag. Den utviklingen går meget fort i dag, prøvekjørte Tesla M Y Juniper Performance tidligere i uken, og der var det 0-100km/t på 3,5 sekunder. Ingen som trenger dette i hverdagen selvfølgelig, men Norges desidert mest solgte bil har altså slike «ess i ermet» for dem det betyr mye for. Etter snart 1 år med elbil, så må jeg bare si at det fungerer helt utmerket for min del. Synd jeg ikke gikk over til elbil tidligere, men var lenge meget skeptisk og synes de alle sammen hadde altfor kort rekkevidde etter hva jeg var vant til fra før med mine bensin/diesel biler.  Rekkevidde er jo ikke noe jeg tenker på engang lengre, det som er mye mer interessant er jo ladehastigheten når en først stopper for å ta en pause. Der er jo ikke Enyaq noen racer, verken i hvor høy effekt den kan ta i mot (max 185kW), eller hvor fort det går. De beste elbilene har i dag 800V DC og lader med +/- 400kW, og da går det virkelig unna. Men det er ikke noe jeg har behov for til mitt bruk, men at det er et viktig punkt for mange andre i hverdagen forstår jeg veldig godt. 99% av min lading gjør jeg hjemme i garasjen, så har kun prøvet hurtiglading 3-4 ganger i løpet de 10 mnd jeg har hatt elbil, trengte det ikke da heller, men det var bare for å ha prøvet det slik at en har litt erfaring den dagen en skulle ha et konkret behov. Dessverre så er tilhengervekten den kan dra svært begrenset (1.200kg). Jeg vet at det kommer versjoner i 2026 som får øket det til 1.800kg, og det vil jo ble vesentlig bedre. VW id4 GTX 2026 mod. har allerede fått øket det til 1.800kg. Så det er høyst usikkert om bilen jeg har bestilt kommer med 1.800kg hengervekt, men nå drar jeg aldri på campingvogn eller andre store/tunge tilhengere, så for min del er det ikke et problem uansett. 21'' sommerhjul kler den bilen veldig godt synes jeg, og det sammen med DCC (adaptivt understell), så blir det en bil som sitter ganske bra på veien. Har 21'' sommerhjul på den jeg har i dag og 20'' vinterhjul, og det er helt uproblematisk. Det som virkelig er behagelig med denne typen bil er jo hvor stille og rolig det er, billige driftskostnader, effekten/dreiemomentet er der umiddelbart og har jo nm i massevis. Er ferdig oppvarmet på under 5 min, og det kan også gjøres i en lukket garasje. Men elbil passer selvsagt ikke til alle, selv om det blir flere og flere elbiler på markedet som gjør at det nå er vanskelig å ikke finne noe som passer. Men enkelte bor slik til at det ikke er mulig med hjemmelading og at det er langt til en ladestasjon, mens andre drar på store campingvogner, båthengere, etc, og det er klart at da er det ikke like bra med elbil. Med tung tilhenger/campingvogn etter en elbil, så forsvinner strømmen fort, og da må det lades desto oftere. Kulda gjør jo også sitt med tanke på rekkevidde, så er det greit å ha litt størrelse på batteriet. En ting er i hvert fall helt sikkert, jeg har eid min siste bil som det må fylles bensin/diesel på 😉
    • Wow, gratulerer! Så kjekt å ha deg tilbake igjen. Vi får ta opp igjen tråden, men det har vært temmelig stilt på forumet det siste året. Spennende bil du har gått for. 21" sommerstørrelse  er heftig. Jeg er ikke så veldig i elbil verdenen, har RS 4-hjulstrekk? Du har ikke campingvogn eller tung henger du skal dra på?
    • Da er jeg på vei tilbake til Skoda igjen, gresset er definitivt ikke grønnere på andre steder i VAG universet. Har nå bestilt en, Skoda Enyaq RS 2026 Graphite Grey metallic MAXX 21'' Vision antrasitt sommerhjul Svingbart tilhengerfeste Bagasjeromspakke Delingsnett Skvettlapper foran 20'' Neptune sort/polert vinterhjul Levering forespeilet i desember 2025 Skal bli artig å være en del av Skoda «universet» igjen 🙂
    • Hei!   Har en trofast Yeti Adventure med 348.000 km på telleren. Den begynte å bruke mye kjølvæske, som viste seg at det var sprekk i kjølerøret: Det er det vistnok ikke lagervare hos Møller, og verkstedet vet ikke når de kan få tak i det. OE nr: Kjølerør 03L 121 151 L. Noen som har erfaring med dette, eller kan det røret tettes/sveises?  mvh Bjørn H Bergseth    
    • Leter meg grønn og blå etter bilbur til hunden som og passer i vår Skoda Octavia 2014 modell.  Hund str stor, som en stor schäefer eller stor boxer, han er nesten 70 cm i skulderhøyde. Finner ikke bur som både passer han og bilen. Har nedsenket bagasjerom.  Noen som har erfaring eller tips?
    • Litt sent svar... Har hatt to stk type III hvor sirkulasjonspumpa er defekt. Denne sitter under innerskjermen høyre side ved siden av Webastoen. Kjøpte begge på Autodoc. Hjelper ikke å slette feilkode på denne, den må "låses" opp på en feilkodeleser som takler det.
    • Skoda Superb 2011. Fra å fungere feilfritt har Columbus lyd- og navigasjonssystemet plutselig sluttet å virke. Verken skjerm eller knapper på sidene av skjermen responderer. Knappene på rattet til å styre lyd med er også døde. Eneste som virker er av/på-knappen og cd-spilleren ettersom den starter automatisk. System-reset med knapper fungerer ikke ettersom knappene er blitt inaktive. Har noen tips til noe som kan forsøkes?  Om systemet er kaputt er det dyrt å kjøpe ny Columbus, og å kjøpe brukt innebærer risiko for at det samme skjer igjen. Vet noen om alternative lydsystemer som passer inn fysisk?  
    • Har kjøpt en Superb 2013 mod diesel som  ligger inne med noen feil koder og cruis kontroll som ikke virker. Feilkodene som kommer og som ikke kan slettes er  B121112 B115411 U000200 B105F13 B111A13 P056800 U11300 Har hørt at feil koder kan medføre at blant annet cruis kontrollen ikke virker. Mener å huske at jeg hadde samme feilen på en Golf jeg hadde for noen år siden men klarer ikke å huske hva løsningen blei men den fungerte på slutten. Kan noen komme med tips.
    • Hei! Jeg har problemer med min Skoda octavia 2014 modell 4x4 diesel    har fått opp en blinkende lampe som tydeligvis skal være forvarmer dieselmotor. Så kom vanlig motorlampe opp så bilen går i nødmodus. Har fått opp 2 feilkoder som jeg legger ved her på bildet. Er det noen som har noen tips til hva jeg kan gjøre? 
    • Hei! Jeg har fått samme varsel på Skoda Octavia 2019 mod. Det kom på vei til hytta, men var borte dagen etter. På hjemveien etter ca en time kom det tilbake igjen, og etterhvert virket kun oddetalls-gir. Skoda-verkstedet har ikke tid før om to uker. Kan bilen brukes som normalt (korte turer) fram til det...?
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...