Gå til innhold
TheHaughom

TheHaughom's Skoda Kodiaq Sportline 2.0 TSI 2018


Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg antar han var redd for svamp og støv som lager bittesmå riper i lakken og slikt. Han sa det ofte forekom allerede etter første vask, og var derfor glad for at han slapp å fjerne disse før han kunne starte sin prosess.

Han skulle fjerne emblemer bak og vaske den første dagen. Så måtte den stå til tørk til neste dag, da han måtte vente til lakken var knusktørr før han la på coaten. Det var ikke noe ekstra coat eller noe på bilen annet enn det som leveres fra fabrikk.

Skrevet (endret)

Ja den forstår jeg, men problemet er vel mest at en ny bil ikke er fri for urenheter i lakken, og det var mest det jeg tenkte på. Den må renses for urenheter, ellers så vil det synes igjennom voks, coating........

Min nye Octavia Scout ble levert til et bilpleiefirma, for lakkrens og voks, og som han som utførte dette fortalte meg, så var bilen på denne videoen mye renere enn hva min var. Det kommer utrolig mye forurensing som sitter fast i lakken i løpet av transporten, men dette vet jo helt sikkert han som skal legge coating på bilen din også. :) 

Jeg ble i hvert fall meget overrasket over hva som satt fast i lakken på en helt ny bil, når jeg ble bedt om å se denne videoen her,

https://bilpleiekongen.no/gir-bil-perfekt/

EDIT:

Og mye av årsaken til at det var mye mer forurensing i lakken på min bil enn den i videoen, er at den er igjennom en mye lengre togreise før den kommer til Bremerhaven........

Endret av Superb lll
Skrevet

Henger meg med igjen i samtalen her :)

Som nevnt her så kan han ikke legge coating uten å gå over med hvertfall ett steg polering. Coatingen krever et plettfritt underlag for å gi det resultatet en ønsker, da riper og ujevnheter vil vise gjennom coating og ikke kunne fylles/skjules slik de kan med voks. Min bil hadde heller ikke gått gjennom annet en normal vask og klargjøring hos forhandler, og bare ved å sette den i sola og studere var jeg overasket over både vaskeriper og kjørespor etter poleringsmaskinen de hadde klart å lage. Men igjen de er så presset på tid på klargjøring av nybil at jeg klandrer dem ikke! Så ingen ting ment for å henge dem ut, er bare sånn det er med tidspress :/

Så et finsteg blir det nok uansett for han, vil jeg med min erfaring tro ihvertfall :)

Ønsket mitt her er ikke å fremstå som bedreviter, bare å dele egne erfaringer. 

 

Ellers går jeg ut i fra du er storfornøyd med bilen din @TheHaughom ? 

Når bilen er kald og du starter kjøringen for dagen, har du prøvd å kjøre i manuell gir modus?  Jeg synes bilen girer hardt så lenge oljen i kassen er kald, men dette er gjerne noe som kommer seg etter innkjøring? :)

Skrevet

Jada, bilen er ferdig vasket og han er i gang med polering nå. Var innom tidligere i kveld og leverte felgene.
Da viste han meg vaskeriper laget av automatvasken som Möller tydeligvis har kjørt den gjennom i klargjøringen, samt. ekstreme mengder tape/limrester rundt/mellom vinduer osv.

Han hadde klargjort rundt 300 biler for Porsche, og lurte på om jeg hadde bedt dem om å ikke klargjøre bilen i det hele tatt.

I tillegg fant han den første bulken på bilen. En eller annen bil ved siden av har nok vært litt uheldig med døra og åpnet den inn i min bil. En ørliten bulk, samt. den har brutt lakken på høyre bakdør. Så det var jo meget kjedelig... Han viste den til meg, og ringte senere på kvelden at han hadde klart å få polert den bedre, men at han ikke fikk det 100%. Så får vi se hvordan det ser ut når jeg får bilen tilbake da.

 

Snappet et bilde av bakluka uten emblemer/tekst, samt. et av hele bilen maskert og klar for grunnarbeidet.

Iz8YUUxgNeRLG6fV1EUTuAAxl2xQXoNvBS_a0Hf78UuELE6pbQ8kd1HfPPWyKrD3DuVA3IqSpjwLNf6zQG6tC1zG5FmTxPzGO6lmFUlTYmSD4Js95EWmYDHZ1Wv1B4ocV-Tubcm_0YMQkuOBCH_MvjsELsnMCZ_4KYDOUOQFI-aUWZsM-65XGd3TYCJilbSNSMbnxvNWSMkzfHVe95dM_kqZc_thumpitJIjeuKwqJ6Z-yZRosjAlIPaQ6ZGl6qhQ8z5D-1eKFVWy6Ye-qv8BXziQ1PPk4fsNaIdl8E9KkoZHBn9Wjw-ymYGtaIMibqw8vyHKa5RynAR6puwWrw-1kKGVIT2CdOnnmmEsbVdspbgaw9vlBUqeKLuIrqotzwCTqiV0ctQlFlNJ4f8rycxTU2ViXmxIqQWOVIV_nbeAeaz67Pe4H67b5yFJTCZC2o3C9CZ9bVpGd63uflHffQCG3FWFSwLx4_ecd64wFj7iMOKBsGan5AuHALZdKyj2GHLbg3DmJ2bOQ4LLUtQ11o_lJJP6dE4P-o4rn2QDMzfnBw0t1GlO183a4idOeSfi5qRC-Fv4o9i2PF1N8CiVOtIW-oK5aGcw7ELPfC7iAHAA24lUm1P8t7XJAYIDzC01WU=w1725-h970-no
Yt8iIkEQ13Bb-qdHNI4rMT6TCyqJ26vwKTJREYsxPWB0j74D3u1Fl70BX4rgzQG_YnJej6rwb9k7cpKHoDlbd-Ji9wCn3mx1uI-febfGchELBWv_ZF3SXtZJTL-lKjyiJ14TM4qla9UFmEg6kfE5HahV9gPRGUSkSOwgh1CXxRBcZky3yliV9IMEXZ9_Ts8rMa94eR3cm4eREox-TB7G3zbZnf3iQqJ0OVlrk-4MHkk6JO5K7oB6rK-W7S4mCxTHuSmtkZ3MRTI3kABEEkCjubpRMuCVrbSSrbDNEbn2MdfD1PqVUv8ois5_PJDEjg2_UCbZc7ftPf8fVXJ-eQZnqnKKfhQlzccSeNErKsq5RxHSjiJ-ayXnFUPZvqEUS8aBMmIyKJBh2qPi6ZQQglYg8AZlbZNsUZ5picJibjB_qKZrwpVTwdERlvdJT-q-wEbv2Sb9ztAb0OzuL1-1xmb06RnCpzMYeOmq-_07Dha-jQ1CrUbgvtcWfQZ0gZG8yaw3ZaMzU-Rb0m6b6C1lVPzmLxNj4ULZdJPutt4Jj6zikSfu58CQuKHKCQLsy4jePdt1QJ9VJVIWKWaSY4tFiaFWlsF0LWJVCG7_pV7AOerMMi7W31zSpobdgvYeV7H0WVI=w546-h970-no

 

Og en annen snaisen sak han hadde inne:
XaVNdRcxjmuFQL9RY-j12yDstlDvBo_Fiv6wSyTGQguK3SplLG1NQbpgecApRwHnWVkkGMXpPiyv8YY--QEqZwyzq8Kv6PfJwVlrlphonr-p7xDh9p9djdPS2GPowVrTsWq4sNZQHpqhWnHBPH8SXfgZfEZlF5xCgaHQXgY9SbtLz0W-RoZ6EVd80_RuHJ57d7gKojmhjpIPVBzWuclNfAowMI-jW5GHpbzjXCLKIh5xGtj0uWguDmYJ6FjY3ikVoQt_jsy7TqfskHVRvIZmlkrxrfFHeDL0uByAyAROC5TNQDGofhm5cxUZ8p8OhcWkU3BS-uOUwVMUIraixeSGCDZetQbdMzhSOSvljIx7NSHJoWUN7ZL7DbIhlcm4Q8DXrD67XxQSeqEG3SEh8RXMzSgBbyiF6zlb6V74f-GOkRkhCLYlKH8eWJGvzJAG2p4K1Y0RT-CkZShCyfmPOAHtvpmzEiFmWPKVpG7JDue8ObI1gWi8qKKCBDMQTjNNi637mkNKxEAs8d69Pk9QtQLZUWolrS7Fac-1dixVqozWidUIRsrpryysflRJ8x6Rpigs64I2jqeKKVZEvS159fKfjeWM3NPNJEv_2sFpkndHjAiSZVELAJsAet4vMNIk99U=w546-h970-no

  • Lik 1
Skrevet

Se her ja, dette ser jo veldig bra ut @TheHaughom, grunnen til at jeg har svart slik jeg har gjort er at jeg forstod det slik at coatingen bare skulle legges på bilen, uten noe forarbeid. Men bilen har jo både blitt vasket skikkelig og blir nå polert, og da blir også det rette grunnarbeidet gjort, det var den infoen jeg savnet :) 

Bilen ser veldig blank ut allerede, og det ble veldig ryddig og pent på bakluken uten emblemer. Dette ser rett og slett veldig bra ut :D 

 

Min bil ble først levert til understellsbehandling, og det uten at beskyttelsesfolie eller de små blå beskyttelsesknottene av skumgummi var fjernet, dette ble fjernet av bilpleieren. Så bilpleieren var den første personen som i det hele tatt gjorde noe med billakken til min bil på norsk jord, og det føltes meget bra ut :) 

Bilen har jeg sett over sammen med bilpleieren i sola og med hans belysning i lokalene, og det fantes ikke en eneste ripe eller noe som helst annet i lakken. Men dessverre så har nå noen steiner allerede vært innom fronten på bilen og «hilst på», så noen få merker har det dessverre allerede blitt i fronten, det er trist, men det er jo ikke mulig å unngå det........... :(

Skrevet
37 minutter siden, TheHaughom skrev:

Da viste han meg vaskeriper laget av automatvasken som Möller tydeligvis har kjørt den gjennom i klargjøringen, samt. ekstreme mengder tape/limrester rundt/mellom vinduer osv.

Min nærmeste forhandler gjør også dette - kjører den splitter nye bilen igjennom en børstevask, og skryter hemningsløst av at det er noe av den beste klargjøringen man kan få (det beste poleringsprogrammet sikkert), og er meget fornøyd meg seg selv etter det. Stakkars bil tenker jeg, men for "mannen i gata" er det jo sikkert bra nok. Hadde de visst hvor mye riper og diverse det skaper, så hadde de nok fått hakeslepp alle sammen! Men så lenge bilen er blank og fin så er det vel ikke noe de ser grundig på, og er meget fornøyd med å ha fått påspandert dette programmet. ?

Skrevet (endret)

Jeg har sett vaskehallen der ute, og jeg hadde jo egentlig håpet at de ikke brukte den på nybiler før overlevering. At de kanskje bare vasket demobilene i den eller noe. Hadde jeg visst det hadde jeg pent takket nei til den vasken...

Men nå får jeg det jo ordnet opp i av detaileren, så dette blir nok bra greier! Kjipt for alle andre som ikke gjør det, men det er vel i stor grad de samme som vasker bilen med vanlig svamp også. 9_9

Alltid kjipest med første bulken/ripa, men jeg regner med den blir tilnærmet usynlig. Håper bare at jeg klarer å glemme den helt! Det var ikke rare greiene, altså, så regner med at når han får fikset småripene rundt, så er det så vidt mulig å se.

Endret av TheHaughom
Skrevet

Se der ja! Takk for bilde av emblemfri luke @TheHaughom:) har vært veldig i tvil på om jeg skulle gjøre det eller ikke, men ser nå at det fint kan fjernes :) var redd for at det skulle virke som en smal og høy bil viss det ble nakent. 

Ja nybilvasken er skremmende at de tar med vaskeautomat! Men sånn er det desverre! 

Bilen din blir meget bra etter behandlingen du spanderer på nå! Er absolutt verdt hver en krone å ta vare på investeringene sine! For det er jammen meg ikke gratis å anskaffe seg en slik :) håper du tar deg tiden til å dele noen bilder etter du får hentet bilen også @TheHaughom:) ta også gjerne bakfra på litt avstand slik jeg får bli helt overbevist angående emblemer 

Skrevet

Skal nok klare å fikse noen bilder! Håper den er ferdig i løpet av morgendagen, så kommer det nok noen bilder utpå kvelden da.
Sto helt baki porten når jeg skulle ta bilde av bakluka, men skal få tatt noen flere rundt hele bilen rett etter jeg henter den :) 

  • Lik 1
Skrevet (endret)

Bilen ble litt forsinket fra lakkbehandling da han hadde brukt en del tid på skaden, så fikk den først ut fredag ettermiddag.
Han har gjort parkeringsskaden meeeget pen, går ikke an å se den uten å ha det rette lyset nå. Dette gjorde han faktisk vederlagsfritt, så jeg betalte det vi hadde avtalt i forkant!
I tillegg hadde han kjørt på med BC05 i stedet for BC04, også vederlagsfritt!

Og for de som lurte, så har det vært 3 runder med voks/polering før forseglingen ble lagt på.

I tillegg fant han en produksjonsfeil på stolpen bak bakvinduet (de svarte listene mellom dør/vindu), som jeg var ute og viste til Møller. Virket ikke som om det skulle være noe problem å få det byttet, men skulle høre fra dem til uka når de på serviceavdelingen var tilbake...

Tok en del bilder, men det var så mye sol/motlys at mesteparten ble dårlige.
Slenger ut et par:

551KHcQb6QANiqlPBDKGpp-VJa6MV1LpUnkm_LC_slQArfPQwKUTMZ7pM_QCtoX4KDK9xjTcn4MsFQCBPaF-9rgjj3oihnHISpwXTaaq0nUt8fMJtYJt83BJ1AXUkGQHdQLOb58srlgM1mVIjw48Bt9665PWLHBmC2apAqfshjAFQuBlsej2jUDCawCHkXt_9LwHAeEctLQOnKh7pEOPn5bD0Nvw2qLnXz4Nd4Hwphijt6SePbdehmdmYgnX44gWq7G0VlMew5hKIJ_u4U7XPF4X2MB36MzkBZ-eUaKwhkBi4KJnHQ-K3FMM2kBSpMSByihM0_p7ddBk-eRTl0JTJIiUlcrPcnbRhMemCynpRR4HxBHvOrD4u_Z3uByeMtWcQJArhJ70uXZP63Sf9G9dXgxzw5imNUpUUfzPGKEpwL6fln3ihaVjJ1IsYAqxvG9AeDwY95GXaVkI0aCfiWRB7j62LmsHQjzeI4v5P2l6doE_yWje2ATfQxmYN6F_MFgxKsjdFUYHxmwr_nzer-JR90aiwZICjDwDHcXFfGRhIrQV69PlGT7GEwVjCDidrrovILhTbyWmnATRVr9SyUqqwoNREpWiPyv1YHySbOZP-MGtp6JGxDoETP9vlgp_HpA=w1725-h970-noVBzmc8uoMgtq2Tohu39NH8dv_F9cDU-u4xQVHITZK4MMjukuS0yB80QiDqugkTh1s6YHwCd-wr4uXuTgOxQ5PGT_ch7_UEDcPmDYUbzoElChzUuBrXUKGLWeE2Se2Z17nw0-n4ujYgqUhIhEny-em9F0TJpYqQLxK0ok4Bks46cB8eDwp0BS4EHWNO6lu8XjUSwwFN1PsGn_aYWxJ94A3RrNa0jKEmlNLFVoIjDmxZOegZw2ZVRFyazjpVchd4-_ddz0m0Kv-k8dh6MMSuG1LWkfA9avDFlxNP46kmxEH_FtIq2l1QnE1x4TbPFkwHDalbCYSC-PcIs7JE1UyA0-vAjNu-EtVjegjjNb0lXf0f3aFgb_sE4VwSYyArwc2hdaS6wpnukrOnwAeTJbzbMHD4oSfFYcPbT9b0DHS9sbOrmyjbUBIFGJzoiJA-6u87UPrHKXRZgfM_8SXvslkB86yxdt6m20f70Ug72biMwGIiHM9ddKouKjEConM9I4rUP1Nj8qkNPG04ChSV3A7BcldP7si9IEEEuUUkbUL0KksqtLrBPSjW6Cz-IQGV9b1VYY-487SS6jUEa0HkfuLojhSV_3-XF_U7GMGeyKKZ8ajiss9zDTV_9qPlmGYyz_SgE=w1725-h970-no4ns2CqR-fYpi0OdXdL1jBr-FvJ2RRP0Cf5xos36A5Xq7m0J8V0-U9mu8V3_P6gFvYjXFQsLAReQTvoRVjaeYiXtChDDAFxAeESvHEg_k5ueMUglOsTQtGXVHY0Q1ZhMF_Wk5BP9SnXxrDwhhlE-P9wViAao3NMsFE7tMs7Y-IvbrDimV_YWT5bHFm4zDT2eGTGu-4LBgmMRG5UVOKvE1zIMINeX3rKAuK6cnaFnKLtPu5ka2m99wtetgM-rqVaXQA-_dXN93hs_kCXh-IuuAyGlf6Rbu340nb2PJUKiVAzu4sZm7IiSoUVmzke6xGHV3krlf_ZRHHmZP-pIsv9REhWtPTWJDtNr805ImLAmreyXXbjbRabCGLEoag-PxdEo7NxEgY7E4ZKSfw4jEwdDDjkreXp2zqtBKK4gEOxx2Vaz7gqNccPLbzOOY3U3s_jkRYtzNihaksr9PJjMdqy0ZTiXMyfVmYNISRal5rpDvy87GdFh9C9EnLfnN8xE14VebgVhSPNfyub3thxvr3f9B5OkwxIRAN5pj6iG7XqWidRu2J8iBftxp3EY48_CSEVSEhGHgqfSJ899vw2OF7CNT-jIJ836zInwo6d1rmOla1FqIrpWekLNTDHBG4uQ3sbw=w1725-h970-no

Endret av TheHaughom
  • Lik 3
Skrevet

Dette ser veldig bra ut @TheHaughom :) 

Veldig  bra service av detaileren som har utført arbeidet på din bil, at han gir en slik ekstra innsats er jo noe som virkelig viser hvor dedikerte detailere er i sitt arbeide. :) 

Håper ikke du har tatt noe av det spesielt jeg har skrevet som kritikk av hvordan det så ut som dette skulle utføres, for det har overhode ikke vært meningen. Men det hjalp veldig når det kom frem flere opplysninger under prosessen, og ikke minst at du også skriver her hva som faktisk har blitt gjort. :) 

Det gjorde seg veldig bra uten emblemene på bakluken, og det kom enda bedre frem når du fikk litt bedre avstand til bilen når du tok bildet. :) 

 

Etter å ha gjort dette på min egen bil så vil jeg anbefale deg en ekstra soting/toning av vinduene bak @TheHaughom, det er veldig lett å se på bildene du viser her at original soting/toning av de bakerste vinduene er for lys fra fabrikk. ;) 

Det er selvfølgelig en smakssak akkurat dette her, men jeg personlig synes det er for lyst og det gjorde seg meget bra på min bil. Legger ved et bilde i det samme lyset som du har, så kan du se hvordan dette ble. Da valgte jeg kun 32 %, ellers så hadde det nok blitt for mørkt. Jeg hadde gått for 20% om jeg ikke hadde hatt original soting av de bakerste vinduene fra før av (de anslår at kombinasjonen jeg har nå tilsvarer ca 20%). Det er kun  fra B-stolpen og bakover jeg har fått dette gjort, selv om det også ser ut som det er gjort på dørene foran i tillegg, så er de vinduene helt urørt, men hele kupéen har faktisk blitt mørkere av dette og vi er alle kjempefornøyde med at vi har gjort dette. :D 

Legger ved et bilde:

5b8bf9aeda3fa_2018-08-0915_44_27.thumb.jpg.d25d9726dfa9c0baca90f2745a17b9bb.jpg

Dette tror jeg definitivt også hadde gjort seg på din bil @TheHaughom ;) 

Skrevet

Det går helt fint, er jo interessert selv i hvordan det skal og bør gjøres!
Og det virket absolutt som at han kunne sine saker. :)

Angående soting; hva er prisen på herligheten? Det ser jo absolutt knallbra ut!
Du har ikke sotet bakruten? Det er vel ikke helt stuerent, mener jeg å huske?

Skrevet

Han kan definitivt sine saker :) 

Ikke at jeg kan så mye angående det praktiske når det gjelder hvordan ting skal gjøres innen detailing, men etter at jeg tidligere i år meldte meg inn på DCN.no så har en jo fått en god del basiskunnskaper.

Denne boka her har også virkelig åpnet mine øyne for hvordan både bør og skal gjøres, anbefales på sterkeste :) 

 

Angående sotingen så betalte jeg ca 500,- pr.vindu + mva (totalt 4.200,-), og det er stort sett i det prisleie det ligger rundt omkring i vårt langstrakte land etter hva jeg har forstått. Men det er her som med detailing/bilpleie (og alt annet ellers også), en kan selvfølgelig få det billigere, men en får også gjerne det (resultatet) en betaler for.........

 

Det er kun sidedørene foran og frontruten det ikke er lov å gjøre noe med når det gjelder soting, ellers så er det fritt frem. Det eneste kravet som det står i lovverket er at du skal kunne se blålysa fra et utrykningskjøretøy i bakvinduet OM bilen er godkjent med innvendig (sladre)speil. 

Sidedørene foran er det visstnok 2 grunner til at det ikke er lovlig, og det er av sikkerhetsmessige årsaker;

  1. At en soting vil fungere som at vinduene er laminerte, og det vil bli veldig vanskelig å knuse dem ved en ulykke
  2. At det ikke er så enkelt med øyekontakt mellom føreren og de utenfor bilen, andre bilister, syklister, fotgjengere, etc

Det er ikke definert i lovverket, kun at det ikke er lov, men dette skal etter hva en fra SVV har fortalt meg at er de direkte årsakene til forbudet mot soting av dørene foran.

Frontruten skal det ikke gjøres noe med. Der må det jo kun ha med øyekontakten å gjøre, for den ruten er jo allerede laminert fra fabrikk. Om det er noe mer, så tar jeg gjerne i mot opplysninger om det :) 

Skrevet

Det stemmer nok som du sier at det er lov å ta bakruten når jeg tenker meg om. Kommer jo ofte over firmabiler og slikt som har plastret igjen hele baken.

Skal forhøre meg litt ang. pris  her i Stavangerområdet, men må nok ta det "under radaren" da madammen synes vi har brukt penger på "unødvendige ting". Til tross for mine gestikuleringer og forklaringer 9_9

Skrevet

Utrolig lekkert! Har vært veldig i tvil på om jeg skal fjerne emblemene bak eller ikke, men det ser utrolig bra ut. Lurer på om mine ikke ryker de også. :D

Kunne du utdype hva den produksjonsfeilen går ut på? Antar det kanskje ikke er noe et utrent øye ser?

Skrevet (endret)

Jo, du ser det ganske greit. Det er 3 feil øverst på en av de pianolistene (svarte, blanke lister mellom vinduene/dørene).
Det ser ut som om den svarte "folien" har blitt klemt litt sammen, slik at den stikker litt ut ca. 1-2 cm nedover fra øvre del. Vanskelig å forklare, men for så vidt ganske lett å se hvis du ser over de svarte, tykke listene.

Er for øvrig utrolig fornøyd med utseendet etter at emblemer/bokstaver på bakluka forsvant. Det både økte utseende og økte praktikaliteten ved vasking osv. Anbefales på det varmeste!

Endret av TheHaughom
  • 2 uker senere...
Skrevet (endret)

Da er bilen "offisielt" innkjørt, iht. Skoda's egen definisjon, med 1500 km på telleren. Den vil vel fortsatt innkjøres opp mot 10.000 km, men er fornøyd så langt.

Var på første langturen i helgen, og registrerte forbruk på 0.72 l/mil på hjemturen (med 4 voksne og halvfullt bagasjerom) ved normal kjøring (ikke noe sparemodus på høyrefoten). Registrerer også at forbruket som før var noe over literen på mila til jobb ligger rundt 0.88 - 0.92 nå. Er ganske fornøyd med at forbruket på en så stor og tung bil m/4x4 er det samme som jeg hadde på 2005 Avensisen (1.8l / 129hk)  jeg byttet fra!

Endret av TheHaughom
Skrevet

Det er bra det forbruket der @TheHaughom, og spesielt med tanke på at bilen din ikke har kjørt flere kilometer enn dette :) 

Forbruket går gjerne enda mer ned som du skriver når en kommer noe rundt 10.000km, da «slipper den litt mer opp» og vil også kunne bli litt «friskere».

Min Octavia har ikke kommet dit med tanke på kjørte kilometere enda, for nå står den stort rolig på ukedagene, så den har ikke kjørt mer enn 5.800km enda siden førsten av Juli.......

Derimot min nye arb.bil får jo kjørt seg litt, den er 2 uker gammel i dag og passerer 2.000km i morgen.......

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Hm, jeg har visst tolket det du skrev litt feil. Det er vanskelig å feilsøke på nett, jeg har ikke direkte hatt en sånn feil. Men har du sjekka hjula for ubalanse i maskin? Det kan være bakhjula. Har du firehjulstrekk så kan det være bakakseldiff/Haldex også. 
    • Det rister ikke i rattet og bilen går rett frem uansett 
    • Heihei. Det er mange ting som kan gjøre at det rister i rattet. Som du sier, det kan være en foring eller bærekule i hjulopphenget, eller en drivakselknute. Et dårlig motorfeste eller f.eks en skjev drivaksel vil vel merkes i lavere hastigheter også? Og du vil ha hørt at lydnivået har blitt forskjellig i bilen fra tidligere. For eksempel klunkelyder når du kjører over fartshumper eller dumper og kanter i vegen. Hva mener du med at du har sjekket alle dekk? Har alle hjul blitt sjekka i avbalanseringsmaskin? Som oftest er risting i rattet i et gitt fartsområde ubalanse i dekk/felg. Det kan også være at ett eller flere balanselodd i en felg har ramlet av. Har du nettopp lagt om til sommerdekk? Lykke til, håper du finner ut av det. Og kom gjerne med tilbakemelding og oppfølging her.
    • Det er mobiltelefonen som er tilkoblet bilen som har lavt batterinivå.
    • Hva betyr det at denne batteri-indikatoren står på laveste trinn og er rød? Finner ikke ut av dette i brukerhåndboken.
    • Medlem Skrevet 7 minutter siden Hei. Har ein Roomster som plutselig begyntge å gå på 3 sylindere. Feilkode: misfire cyl 3. Bytta tennplugg, sjekka for gnist, bytta om på dyse 2 og 3 utan at feil fulgte over til cyl 2. Målt motstand i spoler til  alle dyser 6 ohm, alle. Sjekka kompresjon sylinder 3, ok. Sjekka at det faktisk er cyl 3 det er feil på ved å dra ut pluggledning med motor i gang. Sjekka om det kjem spenning "pulsvis" til dyse 3. Her får jeg litt variabel blink i prøvelampe inntil det ikkje kjem puls i de heile etter ca 10 sek. Sjekka kabling frå ECU til innsprøytingsdyse så lant det lar seg gjera, ingen feil funnet. Konkluderer med defekt ECU. Så til spørsmålet. Dersom jeg kjøper ECU frå høgger , kva må til for å ta denne i bruk. Er det mulig å montere denne og teste om bilen starter og deretter eventuelt kode om dørlåser osv, eller må koding gjøres først for at vi skal få strata bilen ( startsperre osv) Takknemlig for alle seriøse tips til kva som må til for å få bytta ECU 🙂
    • Hei har en karoq 2018 som har begynt å riste når jeg kjører i 90 km/t , det starter i 85 men mer voldsomt i 90 . Har sjekket alle dekk og  det er ikke noen risting I dekk, ratt det er i selve bilen under 85 er det ingen risting.  Er litt redd for at det  kan være foringer,motorfeste,kulelager o.s.v for hvis jeg slipper rattet så går bilen 100 % rett frem og null risting . Er det noen som har opplevd dette og funnet ut hva det kan være , det er litt lettere enn at jeg må innom flere verksted for å finne ut hva som er galt. 
    • Hei. Jeg har en Octavia 2018 med Columbus, og har hittil oppdatert kartene hvert halvår.  Når jeg slår inn mitt VIN nummer får jeg opp kartene over Indonesia? Noen ganger 29GB, andre ganger 9GB. Jeg tør ikke teste installasjon av 29GB som jeg tror er den rette, da filene ikke er likadan som tidligere, jeg er redd for å ødelegge hele kartsystemet. Er det andre som har opplevd dette?  https://updateportal.skoda-auto.com/en-US  
    • Hei. Har hat samme Symptom. Har vært 2 grunner til at den  ikke starter. For lav spenning (Ladeproblem) Eller at bilen er på reservetank.
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...