Gå til innhold
OctaviaScout

OctaviaScouts Octavia Scout 2.0 TDI 150hk DSG 2018


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei folkens!

Tenkte det var på tide å legge ut litt info om bilen jeg har bestilt. Har nylig solgt min 11 år gamle Touran, så nå blir det bra med helt ny bil!

Etter noen runder med meg selv fant jeg ut at Octavia Scout med 150hk diesel og 7DSG ble mest riktig til mitt bruk. Ser forøvrig at 2019 Scout nå kun kan bestilles med denne motoren (ikke 180hk TSI eller 184hk diesel lengre). Har valgt fargen Quartz Grey metallic.

Utstyr:

  • Elektrisk bakluke
  • KESSY
  • Simply clever pakke
  • Phone box
  • Businesspakke
  • Traveller Navipakke
  • Vinterpakke
  • Parkassist + trailerassist
  • 18" Braga antrasitt
  • Care Connect 3 år
  • Oppvarmet frontrute
  • El-seter foran m/ minne på førersete
  • Panorama soltak
  • Stålpedaler
  • Avtagbart hengerfeste

Ellers ser jeg nå at 2019 mod kan leveres med digitalt dashboard, litt synd å ikke få med det... Hadde heller valgt bort mye annet utstyr for å få dette. Men men...

I tillegg til dette blir jeg til å bestille Tectyl behandling, mest sannsynlig også lastekantbeskyttelse.

Når det gjelder vinterhjul har jeg ikke klart å bestemme meg enda. Jeg stusser litt over felgene min lokale forhandler tilbyr. Fikk tilbud i dag på Gemini antrasitt 18" med Nokian piggfri, men etter litt research finner jeg ut at disse felgene har Innpress (ET) på 51mm. Bilen er godkjent for ET 43mm, så med disse felgene endrer man sporingsvidden med 16mm, altså over grensen iht kjøretøyforskriften på 15mm. Rart at forhandler kan tilby disse felgene til Scout. Har også fått pris på Trinity antrasitt (som har ET 46), men synes de blir for dyre. Rett og slett usikker på hva jeg skal gjøre. Noen innspill?

Ellers er bilen produsert og står i Bremerhaven og venter på båt! :) Forhandler mener bilen utleveres ca uke 31.

  • Lik 1
Skrevet

Gratulerer med bestilling av ny bil @OctaviaScout, her ser det ut til at du virkelig har satt sammen en flott bil :) 

Det nærmer seg jo veldig når bilen din nå står på kaia i Tyskland, er det lenge siden du bestilte bilen din eller?

Jeg ble først tilbudt Hawk felger i 17", men kom til at det var 18" jeg ville ha. Selger plukket da også ut Gemini 18" til meg, og som du selv skriver, de felgene har ikke riktig innpress. Det skiller riktignok kun 0,5mm pr side for at det er korrekt, så det er vel heller tvilsomt at noen kommer til å si noe på dette, men det er likevel ikke etter boka.........

De har jo en del å gå på når det gjelder dekk og felg, men det er nok lettere å få en god pris om en presser dem før kontrakten undertegnes. 

 

Nå valgte min frue Trinity Antrasitt 18" til vår bil, så da ble det jo en kort og grei runde på det, hehe ;) 

Jeg vet fremdeles ikke helt hva jeg synes om de felgene, men jeg får stadig høre fra fruen at de er flotte og det er de vi skal ha, så da er de vel antageligvis det da..........., hehe ;) Siden jeg har bestemt det meste ellers på denne bilen, så la hun ned veto på felgene og ferdig med det, selgeren lo i hvert fall både godt og hjertelig ;) 

I kontrakten så står det ca 17.000,- for Trinity Antrasitt 18" og Nokian Hakkapeliitta R2 (med dimensjonen 225/45-18"), og det vet jeg er en knallpris. :D 

 

I utstyrskatalogen så er jo Trinity felgene merket med kun for Scout, så det er nok de og Braga felgene som er de mest riktige originalfelgene til en Octavia Scout. Braga har ET 43 og er de bilen egentlig skal ha, og det var Braga sølv som var vårt førstevalg som vinterfelg, men der sa selger tvert nei, de er knalldyre. Men så fikk vi fritt valg i blant alle de andre 18" felgene som er i utstyrskatalogen, og da valgte som sagt fruen Trinity Antrasitt 18" med ET 46.

Skal bli spennende å høre hva du velger tilslutt, og du kan nok få til Trinity felgene om du legger litt mer press på selger.

Lykke til :) 

 

Som et tips før @PaulusA kommer med det ;) , så kan en jo selvsagt også velge felger fra en hvilken som helst felgprodusent. Og velger en de riktige her, så passer de uten bruk av løse senterringer og de originale hjulboltene kan også benyttes. 

Skrevet

Takk @Superb lll, jeg gleder meg til ny bil! Jeg bestilte bilen midt i påsken, uke 13 blir det vel...

Stemmer det, jeg går nok ikke for Geminifelgene. Jeg burde nok heller forhandlet pris før kontraktsignering som du sier. Dem tilbyr meg nå Trinity for 20 000, de ligger veiledende til 23 000 ser jeg, så du har fått en god pris da ja! Jeg er enig med kona di, Trinity antrasitt er de fineste felgene (foruten Braga) ;)

Vurderer CSP 13, evt MAK felger også... Vi får se hva det blir til! :D

 

Skrevet

Sjekk ut originale Skodafelger på www.superskoda.com. Mange av felgene er nedsatt til en veldig god pris.
Nettopp fått levert Skoda Vega 20" felger til Kodiaqen fra dem, og de var nedsatt fra 2000 til 1200 euro!

Skrevet (endret)

Bestilte bil nesten samtidig vi da, jeg la inn min bestilling den 15.03. (uke 11)

Jeg har nok «blingset» litt når jeg så fort på prisen på vinterhjul, har sjekket skikkelig (med lesebrillene på), og det står 17.970,-! 9 og 0 så ganske likt ut når jeg tittet fort på tallene gitt........;) Så da er det jo snakk om ca 18.000,- for Trinity Antrasitt med Nokian piggfri for min del.

Men du kan jo vise selgeren din denne tråden her, og la ham se hva jeg skal betale, og si at han burde jo ikke være dårligere på pris enn hva en forhandler sørpå kan gi sine kunder ;) 

 

Nja, jeg er mer der hvor jeg kunne tenkt meg type «Golus felger», altså felger med 5 helt enkle eiker som vinterfelger, for de er vesentlig enklere å holde rene. Her jeg bor og kjører for det meste, så virker det som SVV har et visst saltbudsjett -og en saltbeholdning de er helt nødt til å bruke opp hver eneste vinter....... Så derfor kunne jeg heller tenkt meg noen litt mer åpne felger som er betydelig enklere å holde rene, både på innside og utside. Men når «sjefa» hadde bestemt seg, så var det ikke akkurat så mye mer å si om den saken, hehe ;) 

En får bare investere i skikkelige vaskemidler og felgkoster, så skal det vel la seg ordne med rengjøring av Trinity felgene også håper jeg ;)

 

@TheHaughom komme rogså med et godt tips her, sjekk ut SuperSkoda (om du ikke får overtalt din selger/forhandler til å gi deg en skikkelig pris da) :)  

Endret av Superb lll
Skrevet

Har din bil kommet til Norge enda eller @OctaviaScout?

Jeg fikk beskjed av selger i går at min bil står på Bekkelagskaia i Oslo, og at de nå har fått laget et arb.kort til min bil, så det betyr i hvert fall at den den nærmer seg, men når den til slutt blir utlevert til meg er jo en helt annen sak, jeg håper fortsatt på slutten av neste uke, men det gjenstår å se........

Har du kommet til enighet med selger om Trinity Antrasitt 18" til din Scout, eller ender det opp med en annen løsning for deg her @OctaviaScout?

Skrevet

Vet ikke @Superb lll, har ikke sjekket på en uke nå :P Regner med det, den stod jo i Bremerhaven torsdag forrige uke. Må ta en telefon i morgen...

Artig om du får den neste uke allerede! 

Det ble ikke Trinity Antrasitt nei, de skulle ha 20 000 kr. Det synes jeg ble for dyrt... Men jeg tar til meg gode tips fra deg og @TheHaughom, så løser det seg vel innen vinteren kommer ;) 

 

Skrevet

Ja skal en få svar, så må en stille spørsmål ;) 

Ikke at det hjelper så mye da, får bilen ankommer jo ikke fortere av den grunnen, men for min del så betyr det litt at det er litt progresjon her :) 

20.000,- er kostbart for vinterhjul, det er jeg helt enig med deg i @OctaviaScout, nå ble jo mine «bare» 2.000,- billigere, selv om det generelt sett er en god del kroner, så er det jo ikke så mye i totalsummen for bilen, og det er kanskje greit å tenke litt på. Men et sted må selvfølgelig grensen for bruk av penger settes, det har jeg full forståelse for.

Det finnes jo andre og langt rimeligere (og kanskje også bedre) alternativer enn originalfelger, og dekka blir jo like uansett. 

Skal bli artig å høre hva selgeren din kan informere deg om i morgen, lykke til :) 

Skrevet
På 22.6.2018 den 21.49, OctaviaScout skrev:

Hei folkens!

Tenkte det var på tide å legge ut litt info om bilen jeg har bestilt. Har nylig solgt min 11 år gamle Touran, så nå blir det bra med helt ny bil!

Etter noen runder med meg selv fant jeg ut at Octavia Scout med 150hk diesel og 7DSG ble mest riktig til mitt bruk. Ser forøvrig at 2019 Scout nå kun kan bestilles med denne motoren (ikke 180hk TSI eller 184hk diesel lengre). Har valgt fargen Quartz Grey metallic.

Utstyr:

  • Elektrisk bakluke
  • KESSY
  • Simply clever pakke
  • Phone box
  • Businesspakke
  • Traveller Navipakke
  • Vinterpakke
  • Parkassist + trailerassist
  • 18" Braga antrasitt
  • Care Connect 3 år
  • Oppvarmet frontrute
  • El-seter foran m/ minne på førersete
  • Panorama soltak
  • Stålpedaler
  • Avtagbart hengerfeste

Ellers ser jeg nå at 2019 mod kan leveres med digitalt dashboard, litt synd å ikke få med det... Hadde heller valgt bort mye annet utstyr for å få dette. Men men...

I tillegg til dette blir jeg til å bestille Tectyl behandling, mest sannsynlig også lastekantbeskyttelse.

Når det gjelder vinterhjul har jeg ikke klart å bestemme meg enda. Jeg stusser litt over felgene min lokale forhandler tilbyr. Fikk tilbud i dag på Gemini antrasitt 18" med Nokian piggfri, men etter litt research finner jeg ut at disse felgene har Innpress (ET) på 51mm. Bilen er godkjent for ET 43mm, så med disse felgene endrer man sporingsvidden med 16mm, altså over grensen iht kjøretøyforskriften på 15mm. Rart at forhandler kan tilby disse felgene til Scout. Har også fått pris på Trinity antrasitt (som har ET 46), men synes de blir for dyre. Rett og slett usikker på hva jeg skal gjøre. Noen innspill?

Ellers er bilen produsert og står i Bremerhaven og venter på båt! :) Forhandler mener bilen utleveres ca uke 31.

Har de kutta ut 180hk TSI og 184 diesel? Pussige greier. Kanskje pga de nye utslippsreglene? Glad jeg kjøpte 180 TSI tidligere..

Skrevet
14 minutter siden, PaulusA skrev:

Kanskje 2.0 går penere?

@PaulusA Hehe. Håper ikke det. Gå og rus opp dieselen din nå, så tenker du ikke mer på de gamle Audimotorene fra forrige århundre. ?

Skrevet (endret)

Det er ikke bare Octavia Scout som har fått redusert sine motorutvalg, det gjelder også Octavia ellers,  der er 1,8/180hk TSi og 2,0/184hk TDi motorene fjernet fra prislistene når det gjelder 2019 modellene.

Så her er det på tide å få inn 2,0/190hk TSi motoren i samtlige Octavia modeller så snart som mulig etter min mening, for nå er det mangler i bensinalternativene etter min mening :) 

 

Superb har også mistet 1,8/180hk alternativet.

I tillegg så har også den største motorutgaven til Superb fått nedsatt effekt, den yter nå 272hk vs 280hk tidligere.

 Kun to bensinutgaver her også 1,5/150hk og 2,0/272hk med en prisforskjell på 170.000,-!!!

Jeg er klar over at Superb 2,0/272hk har 4x4 i tillegg, så en får håpe at det forventede 2,0/190hk alternativet snart er på plass til Superb, og gjerne med 4x4 også :) 

Endret av Superb lll
Skrevet
11 timer siden, Scout skrev:

@PaulusA Hehe. Håper ikke det. Gå og rus opp dieselen din nå, så tenker du ikke mer på de gamle Audimotorene fra forrige århundre. ?

Haha

Tenkte ikke på diesel. Den går hardt og "tøft", synes bare 1.8T har litt av samme lydbildet ved hard kjøring ?

  • Lik 1
Skrevet

Sammenlignet med hva da?

Etter min mening så kommer jo det helt an på tyngden til høyrefoten, men nå har ikke jeg kjøpt hverken min Superb eller bestilt den kommende Scouten med 1,8 TSi motoren pga forbruket heller.

Det er ingen andre motorer jeg  synes gir såpass bra drag og krefter for denne summen, men det kommer jo an på hva en liker av bensinmotorer da......... ?

Skrevet
På 1.7.2018 den 0.02, PaulusA skrev:

I tillegg er 1.8T utrolig tørst, hahaha

Jada, det er forskjell på diesel og bensin. Men vær så snill, forskjellen er kanskje ikke så stor som man skulle tro.

Nå har jeg kjørt Ålesund-Hønefoss med min Octavia 1,8 TSI med 3 personer og ett lag bagasje baki, på 0,6 l/mil (uten å daukjøre). En diesel har kanskje klart det på 0,45. Det blir 15 øre billigere pr. mil. På denne turen utgjør det 7 kroner og 35 øre. Det er såpass lite penger, og vel verdt å bruke for meg som ikke skal ha campingvogn eller annet tungt bakpå. På litt mere utfordende vegstrekninger brukte den 0,68 l/mil, men en diesel hadde også fått et høyere forbruk der.

Men ja, dieselen er mye mere gjerrig enn bensin på småkjøring og kortere strekninger, men ikke glem at dieselen sliter mere når dette over tid hovedsaklig er kjøremønsteret.

Skrevet

Bra innspill, men dette er ikke 15 øre PR mil

Forskjellen er ca 3,70 PR mil

15,-x0,6=9,- PR mil

14,-x0,45=6,30 PR mil

Utfordringen med 1.8T er ikke å kjøre økonomisk, men heller at man stort sett ikke gjør det. Ved 15k PR år er dette helt Ok, men ikke hvis man kjører mye. De fleste ligger nok på 0,8/mil på blandet. Dette er jo ganske høyt i 2018.

WLTP beviser vel hvor tørst denne motoren er ?

Skrevet
48 minutter siden, PaulusA skrev:

Bra innspill, men dette er ikke 15 øre PR mil

Forskjellen er ca 3,70 PR mil

15,-x0,6=9,- PR mil

14,-x0,45=6,30 PR mil

Utfordringen med 1.8T er ikke å kjøre økonomisk, men heller at man stort sett ikke gjør det. Ved 15k PR år er dette helt Ok, men ikke hvis man kjører mye. De fleste ligger nok på 0,8/mil på blandet. Dette er jo ganske høyt i 2018.

WLTP beviser vel hvor tørst denne motoren er ?

Skal ikke si så mye på til dette @PaulusA, for har en mer kjøring enn ca 15.000km i året så er det en kostbar motor å kjøre med. Men synes nå ikke at en bør gjøre det dyrere enn det er da, for 

9,-   -   6,3,-  =  2,7,- pr mil

I rettferdighetensnavn så burde det i hvert fall være riktig utregnet ;)  

 

Og ja helt enig, det er nok en grunn til at denne motoren blir byttet ut til fordel for 2,0/190hk i stedet, ingen protester der :) 

 

Skrevet

Ups, det ble litt kluss i utregningen min ja. Jeg hadde egentlig kommet frem til 15 øre pr. kilometer, men det er jo ikke helt riktig det heller. Mitt eget bulshit'ometer var visst avslått en sen kveldstime.

Uansett så er man vel klar over at der er forskjell, men at man lett pådrar seg ekstra kostnader over tid med dieselmotor som brukes "feil" er ikke så lett å se.

For egen del, som kjører 10000'ish i året med denne bilen, så var valget enkelt. Og mitt forbruk er 0,73 på sommeren og 0,78 på vinteren. De fattige null-komma-null-ettellerannet gidder i alle fall ikke jeg finregne på, enten jeg har hatt bensin eller diesel. Forbrenningsmotorene (slik som vi kjenner dem i dag) har nok kommet ned mot sitt minimale forbruk uansett. Noen tweaks på additiver og filtre for å pynte på utslippene, og ørlite ned på forbruket er vel mulig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Jeg kan ikke gi id4 skylda for at jeg har en ødelagt kropp/rygg, men setene er det definitive endepunktet for den bilen nå. Det har også vært noen utfordringer med den, har byttet hovedskjermen etter gjentatte ganger hvor den «frøs» og ikke lot seg betjene i det hele tatt. Da fungerte heller ikke stemmestyringen, samt at mange andre ting får en ikke da betjent/justert i det hele tatt. I tillegg så har den noen ganger mistet all data forbindelse og gps, slik at bilen etter kartet da har låst seg langt ute i Skagerak. De haptiske knappene på rattet er heller synes jeg mindre og mindre om, og spesielt vinterstid når en kanskje har på seg et par tynne hansker, så er det jo nesten håpløst å betjene noe som helst. Savner også at det er flere fysiske knapper, for det meste må jo betjenes fra skjermen. Appen synes jeg også var et veldig tilbakeskritt i forhold til Skoda sin, der kunne jeg følge med på forbruk, kjørelengder på turer, etc, mens på VW sin er det jo omtrentlig ingenting som kan leses av. Vinterstid var det vanskelig å sette i gang varmepumpa gjennom appen, fordi den ikke fikk kontakt med serveren (forsåvidt kjent VAG problem). Skoda Enyaq RS har mer av det jeg savner i VW id4, samt seter som er bedre tilpasset til mine utfordringer. Type SUV må jeg ha pga helsa, jeg må inn i bilen, ikke ned. Jammen ikke greit å bli gammal «kæll» skal jeg si deg, hehe   Fronten er jeg helt enig med deg i @Marius, den er den direkte årsaken til at jeg ikke valgte Enyaq sist jeg byttet bil. Liker ikke den forrige fronten i det hele tatt, og det hjalp heller ikke når «Crystal Face» grillen kom, den er for dominerende i mine øyne. Men smaken er heldigvis forskjellig   Om kvaliteten er bedre gjenstår jo å se, de er jo bygget på samme plattformen, og deler jo mange komponenter og programvare. VW id7 er en veldig flott bil, det er det ingen tvil om.  Den er både stillig og romslig, og har et fint design i mine øyne. Fikk du med deg «oppgraderingen» av tilhengervekten til 1.800kg? Skoda Enyaq skal også få den i løpet av høsten etter hva jeg har forstått, men mulig min blir produsert før det er tilgjengelig. Fikk opplyst produksjonsuken i går, og den er i uke 45, så da er det mulig bil levering i første del av desember om transporten går etter planen. Ja Enyaq RS ble kostbar og valgt ekstrautstyr gjør også sitt med totalprisen, bare vinterhjul er det over 43.000,- for på kontrakten. Vi fikk et meget godt tilbud på den nye bilen og mye av ekstrautstyret, men desto dårligere innbytte pga sterkt nedsatte priser og kampanjer på helt nye id4. Så kan en jo sette sammen regnestykket slik en ønsker, det er uansett mellomlegget som sier hva jeg må betale.... Håper du får en bedre opplevelse og mindre feil på din VW id enn det jeg har hatt så langt. Altså ikke noen graverende feil, likevel ganske irriterende når en ikke får gjort noe med verken lydanlegg, adaptivt understell, etc, for det må gjøres på en skjerm som ikke fungerer.
    • Det var jo synd du ikke følte deg til rette i ID4, for det er jo knall bil det også, såvidt jeg har skjønt. Ikke prøvd. da jeg ikke ønsker "SUV" ... Derfor jeg gikk for en ID7 denne gangen. Også pga Skoda ikke hadde noe alternativ.  Tesla var ikke noe alternativ for min del heller, for mye problemer med de bilene der. Har jeg inntrykk av i hvertfall.  Enyaq RS er knall bil sies det Den blir du nok HELT sikkert fornøyd med. Liker nye "trynet" til Skoda. Tøft! Syntes Enyaq RS blir noe dyr med "Alt" utstyr. Kommer vel tett oppmot 700k vel. ID7 kom på litt over 600k. Holder i massevis det også egentlig, men... Det er vel slik prisene er i dag. Fikk en veldig god innbytte pris på Superb'en. Så, da var prisene litt enklere å svelge! 
    • Takk for det @Marius   Jeg fant meg rett og slett ikke til rette i id4, setene passer ikke min rygg/kropp som har fått litt for mye «juling» i jobb, så da er jeg nødt til å gjøre noe med det. Fant to biler som kunne være bedre, så prøvde Tesla M Y Juniper Performance først. Det var jo en fin bil med heftige prestanda for å si det litt forsiktig   Den gikk som et uvær, hadde ganske gode seter, men traff likevel ikke helt 100%. Den neste var Skoda Enyaq RS, og der traff setene godt i forhold hvilke utfordringer jeg har med rygg. Så da valgte vi å bestille en slik. Volvo er jo også kjent for gode seter, men jeg synes at EX40 er litt gammeldags og nesten litt utdatert med tanke på hvor gammel den faktisk er (som XC40). Ikke 100% overbevist etter alle skriverier den siste tiden heller. Id7 er jo en fantastisk bil, den er dessverre litt for lav for meg, og setene er heller ikke de rette. Men jeg har kjørt litt id7, og det er virkelig en bil som tiltaler meg. Synd kroppen er som den er, for det setter dessverre mange biler og bilmerker ut av bildet. Det viktigste @Marius er faktisk at bilen passer til de behovene en har i hverdagen, ikke hvilket merke den har i grillen. Det er så mange samarbeid mellom forskjellige bilmerker i dag, at det er nesten håpløst å følge med på alt sammen. Så der har du gjort et godt valg vil jeg tro  
    • Hei, Noe sent svar! Her ser det ut som du må ut av landet for å ta få tak på dette. f.eks  https://www.skoda-parts.com/spare-part/03l121151l-connecting-pipe-european-union-52036.html Dette kan helt sikkert sveises også, da det er kun er kjølevæske. Men, kanskje litt jobb å få ut?
    • Hei, Velkommen tilbake til forumet!  Jeg har også vært veldig stille og ikke altfor ofte innom her fortiden. Gratulerer med bestilling av ny bil! Du blir helt sikkert fornøyd!   Jeg kvittet meg med Superb'en i juni, Ikke for det jeg var misfornøyd. Men, hadde hatt den altfor lenge i forhold til planen! Da Skoda ikke hadde så mange alternativer iforhold til det jeg jaktet på, så endte jeg faktisk opp med en VW ID7 GTX Exclusive -25 modell. Hentet ut 17.Juni. Meget fornøyd til nå, med både rekkevidde og ladehastigheter på litt lengere turer!   Har passert 6000km nå.. Så ikke voldsomme mengder
    • Takk for det @Sjåføren 🙂 Har tittet innom forumet, men ikke vært aktiv siden jeg byttet over til et annet merke i fjor høst, blir nok litt mer aktiv til tider etter at jeg har mottatt bilen. Ja bilen virker meget bra, var svært behagelig å kjøre. RS har 4-hjulstrekk og er vel den utgaven av Skoda som har mest krefter, selv om det er mer enn nok i hverdagen, så er det jo veldig lite i forhold mange andre elbiler. Den er jo egentlig meget rask fra 0-100km/t om en tenker noen få år tilbake i tid, men blir jo likevel regelrett «parkert» av svært mange andre i dag. Den utviklingen går meget fort i dag, prøvekjørte Tesla M Y Juniper Performance tidligere i uken, og der var det 0-100km/t på 3,5 sekunder. Ingen som trenger dette i hverdagen selvfølgelig, men Norges desidert mest solgte bil har altså slike «ess i ermet» for dem det betyr mye for. Etter snart 1 år med elbil, så må jeg bare si at det fungerer helt utmerket for min del. Synd jeg ikke gikk over til elbil tidligere, men var lenge meget skeptisk og synes de alle sammen hadde altfor kort rekkevidde etter hva jeg var vant til fra før med mine bensin/diesel biler.  Rekkevidde er jo ikke noe jeg tenker på engang lengre, det som er mye mer interessant er jo ladehastigheten når en først stopper for å ta en pause. Der er jo ikke Enyaq noen racer, verken i hvor høy effekt den kan ta i mot (max 185kW), eller hvor fort det går. De beste elbilene har i dag 800V DC og lader med +/- 400kW, og da går det virkelig unna. Men det er ikke noe jeg har behov for til mitt bruk, men at det er et viktig punkt for mange andre i hverdagen forstår jeg veldig godt. 99% av min lading gjør jeg hjemme i garasjen, så har kun prøvet hurtiglading 3-4 ganger i løpet de 10 mnd jeg har hatt elbil, trengte det ikke da heller, men det var bare for å ha prøvet det slik at en har litt erfaring den dagen en skulle ha et konkret behov. Dessverre så er tilhengervekten den kan dra svært begrenset (1.200kg). Jeg vet at det kommer versjoner i 2026 som får øket det til 1.800kg, og det vil jo ble vesentlig bedre. VW id4 GTX 2026 mod. har allerede fått øket det til 1.800kg. Så det er høyst usikkert om bilen jeg har bestilt kommer med 1.800kg hengervekt, men nå drar jeg aldri på campingvogn eller andre store/tunge tilhengere, så for min del er det ikke et problem uansett. 21'' sommerhjul kler den bilen veldig godt synes jeg, og det sammen med DCC (adaptivt understell), så blir det en bil som sitter ganske bra på veien. Har 21'' sommerhjul på den jeg har i dag og 20'' vinterhjul, og det er helt uproblematisk. Det som virkelig er behagelig med denne typen bil er jo hvor stille og rolig det er, billige driftskostnader, effekten/dreiemomentet er der umiddelbart og har jo nm i massevis. Er ferdig oppvarmet på under 5 min, og det kan også gjøres i en lukket garasje. Men elbil passer selvsagt ikke til alle, selv om det blir flere og flere elbiler på markedet som gjør at det nå er vanskelig å ikke finne noe som passer. Men enkelte bor slik til at det ikke er mulig med hjemmelading og at det er langt til en ladestasjon, mens andre drar på store campingvogner, båthengere, etc, og det er klart at da er det ikke like bra med elbil. Med tung tilhenger/campingvogn etter en elbil, så forsvinner strømmen fort, og da må det lades desto oftere. Kulda gjør jo også sitt med tanke på rekkevidde, så er det greit å ha litt størrelse på batteriet. En ting er i hvert fall helt sikkert, jeg har eid min siste bil som det må fylles bensin/diesel på 😉
    • Wow, gratulerer! Så kjekt å ha deg tilbake igjen. Vi får ta opp igjen tråden, men det har vært temmelig stilt på forumet det siste året. Spennende bil du har gått for. 21" sommerstørrelse  er heftig. Jeg er ikke så veldig i elbil verdenen, har RS 4-hjulstrekk? Du har ikke campingvogn eller tung henger du skal dra på?
    • Da er jeg på vei tilbake til Skoda igjen, gresset er definitivt ikke grønnere på andre steder i VAG universet. Har nå bestilt en, Skoda Enyaq RS 2026 Graphite Grey metallic MAXX 21'' Vision antrasitt sommerhjul Svingbart tilhengerfeste Bagasjeromspakke Delingsnett Skvettlapper foran 20'' Neptune sort/polert vinterhjul Levering forespeilet i desember 2025 Skal bli artig å være en del av Skoda «universet» igjen 🙂
    • Hei!   Har en trofast Yeti Adventure med 348.000 km på telleren. Den begynte å bruke mye kjølvæske, som viste seg at det var sprekk i kjølerøret: Det er det vistnok ikke lagervare hos Møller, og verkstedet vet ikke når de kan få tak i det. OE nr: Kjølerør 03L 121 151 L. Noen som har erfaring med dette, eller kan det røret tettes/sveises?  mvh Bjørn H Bergseth    
    • Leter meg grønn og blå etter bilbur til hunden som og passer i vår Skoda Octavia 2014 modell.  Hund str stor, som en stor schäefer eller stor boxer, han er nesten 70 cm i skulderhøyde. Finner ikke bur som både passer han og bilen. Har nedsenket bagasjerom.  Noen som har erfaring eller tips?
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...