Gå til innhold
Christian S

2018 - Skoda Superb STV L&K 190Hk 4x4 DSG


Anbefalte innlegg

Skrevet

Frostvæske har jeg også etterfylt på flere biler fra VAG, men det er kun en gang pr. bil, så det har muligens noe med det du skriver om at det kan være luft som tilslutt går ut av kjølesystemet.

Ad-blue er som du skriver noe bileierene må etterfylle selv, for det er rett og slett en forbruksvare.

Synd at du har en feil som gjør at bilen kveler seg når du starter den om morgenen da @Christian S, men det er altså bare noe som skjer når motoren er kald?

Sort taktrekk er stilig, så det kunne jeg tenkt meg også, men digitalt instrumentpanel er ikke akkurat noe jeg hadde brukt en større sum med kroner på, men har jo ingen problemer med å forstå at flere gjerne ville ha valgt :) 

Håper de finner ut av hvorfor bilen din kveler seg og at du blir fornøyd med utbedringen av lakkskadene :) 

Skrevet

Ang kjølevæske, så har jeg hatt en Tiguan inne tre ganger pga manglende kjølevæske. Første gangen var det en slange som sprakk, men viste seg ved gang nr to at det var en feil fra fabrikken. Merket å huske at de byttet eksosreduksjonsventil eller noe. Og da de lappet bilen sammen igjen glemte de fjæren på overtrytkksventilen så da fordampet alt av seg selv. Så kan jo være noe som ikke er som det skal. 

Adblue er forbruk, men heldigvis sitter påfyllingen på nye biler sammen med diesel på fyllingen, og da er det enkelt å svippe innom en stasjon som har det på pumpe. I min Tiguan er påfyllingen i bagasjerommet. Og det er fryktelig dumt om man søler :/

Skrevet
1 time siden, Frederik skrev:

Adblue er forbruk, men heldigvis sitter påfyllingen på nye biler sammen med diesel på fyllingen, og da er det enkelt å svippe innom en stasjon som har det på pumpe. I min Tiguan er påfyllingen i bagasjerommet. Og det er fryktelig dumt om man søler :/

Tja, det gjelder nok ikke alle biler, for på arb.bilen jeg disponerte en VW Caddy, så var det påfylling av Ad-Blue ved siden av påfyllingen av spylevæsken i motorrommet, men det er jo likevel mye bedre enn i lasterommet....... 

Arb.bilen jeg har nå VW Transporter, så er det som du skriver på samme sted som dieselpåfylling :) 

Skrevet

Her har det faktisk skjedd litt siden jeg var innom, og det liker jeg svært godt :-) Morsomt med respons når man skriver noe :-)

15 hours ago, Superb lll said:

Frostvæske har jeg også etterfylt på flere biler fra VAG, men det er kun en gang pr. bil, så det har muligens noe med det du skriver om at det kan være luft som tilslutt går ut av kjølesystemet.

Ad-blue er som du skriver noe bileierene må etterfylle selv, for det er rett og slett en forbruksvare.

Synd at du har en feil som gjør at bilen kveler seg når du starter den om morgenen da @Christian S, men det er altså bare noe som skjer når motoren er kald?

Sort taktrekk er stilig, så det kunne jeg tenkt meg også, men digitalt instrumentpanel er ikke akkurat noe jeg hadde brukt en større sum med kroner på, men har jo ingen problemer med å forstå at flere gjerne ville ha valgt :) 

Håper de finner ut av hvorfor bilen din kveler seg og at du blir fornøyd med utbedringen av lakkskadene :) 

Ja, jeg vet det ikke er unormalt på VAG biler, har hørt om flere som har gjort dette. Men tenkte liksom ikke noe over det, så når det skjedde hos meg så ble jeg litt sånn "nei, det er ingen lekk på systemet her. Om så er jeg lite imponert" :-p

AdBlue er forbruksvare ja, og det er egentlig forstålig. Selv om jeg har service og vedlikeholdsavtale, så kan den ikke dette absolutt alt heller. Jeg ser den, for da hadde jo prisen blitt skyhøy. Men den dekker vinduspussere da, så det fikk jeg også nye av i går. Er morsomt når hun spør om jeg skal ha bare foran eller bak også, hvor jeg sier "Nei, bak nei. Den har jeg aldri brukt jeg. Riper opp bakruta det vet du". Ansiktet hennes var ganske morsomt da :-p hehe..

Ja, det er synd med den kvelningen. Men det skjer ikke hver gang bilen er kald og jeg setter den som beskrevet i revers. I dag f.eks. så gjorde den ikke det. Så skjønner ikke helt greia. Men ja, det er KUN når motoren er kald det skjer. 

Jeg hadde sort taktrekk på Mercedesen jeg hadde før jeg fikk Superben, og det er utrolig behagelig. Spesielt når det er mørkt ute. Jeg syntes det blir mer rolig i bilen når man kjører på en måte. Også er det jo unektelig praktisk med tanke på fingre som ikke er helt rene som kommer opp i taket f.eks. etc. Slipper å se de mørke flekkene. :-p Men som du sier så hadde jeg ikke brukt noen større sum på det digitale instrumentpanelet jeg heller. Jeg fikk ikke sett det mer aktivt enn at det varslet om åpen dør, men syntes det virket noe lite og "enkelt" på det lille jeg fikk se. Mitt inntrykk er at både Audi og VW har ett større og vesentlig bedre panel på det digitale. Det er forskjeller på merkene, og det skal det være syntes jeg, men de kunne godt gjort mer ut av det enn hva de har. Tar jeg ikke helt feil, så koster det rundt 5000,- ekstra. Ikke store summen, men allikevel.

 

14 hours ago, Frederik said:

Ang kjølevæske, så har jeg hatt en Tiguan inne tre ganger pga manglende kjølevæske. Første gangen var det en slange som sprakk, men viste seg ved gang nr to at det var en feil fra fabrikken. Merket å huske at de byttet eksosreduksjonsventil eller noe. Og da de lappet bilen sammen igjen glemte de fjæren på overtrytkksventilen så da fordampet alt av seg selv. Så kan jo være noe som ikke er som det skal. 

Adblue er forbruk, men heldigvis sitter påfyllingen på nye biler sammen med diesel på fyllingen, og da er det enkelt å svippe innom en stasjon som har det på pumpe. I min Tiguan er påfyllingen i bagasjerommet. Og det er fryktelig dumt om man søler :/

Slange som sprakk tenkte jeg også på at kunne være en årsak. Men da hadde jeg trodd det var en større lekkasje, og at jeg hadde sett det på bakken når jeg har vært ute. Men det har jeg ikke gjort, så ble ikke veldig overrasket når jeg fikk vite årsaken. Men det virker jo som du har vært maks uheldig mtp. din erfaring med manglende kjølevæske da. Det skal liksom ikke vært helt sånn som du beskriver her syntes jeg.

AdBlue er forbrukt ja, men kunne de ikke gjort tanken større? Sånn at den typisk holdt mellom hver service intervall? Nå har jeg riktig nok kjørt snaue 20.000km med bilen siden mars 2018, men jeg har etterfylt AdBlue 2 ganger allerede. Og hver gang har de endt med å etterfylle drøye 11 liter.

Det er rart de ikke har en standarisert plass for påfylling av AdBlue egentlig. På Superb'n så er det ved siden av påfyllingen til dieselen. Det er jo den beste plassen skulle man tro.

Skrevet

Vet vertfall at wv og skoda har like skjermer. Men på passat og golf er det.? versjon 1. Den skjermen er noe større, men svært få valgmuligheter. Skoda har fått versjonen 2 samme som er i nye polo og t-roc 

Skrevet
5 minutes ago, JLafton said:

Vet vertfall at wv og skoda har like skjermer. Men på passat og golf er det.? versjon 1. Den skjermen er noe større, men svært få valgmuligheter. Skoda har fått versjonen 2 samme som er i nye polo og t-roc 

Det var ny informasjon for meg. Jeg har kun i VAG sett den skjermen i en VW e-Golf, og der virket den mye større. Jeg kan heller ikke huske å ha lagt merke til at det på hver side av skjermen var "analoge" felter som viser innhold på tanken og temperatur. Men det var på den Superb'n jeg så dette på i går. Det virket også som det var mer plast rundt hele displayet. Mulig jeg tar feil da jeg ikke har sett det på noen annen måte enn beskrevet over, men det er det inntrykket jeg satt igjen med da :)

  • 1 måned senere...
Skrevet

Da har jeg hatt bilen på verksted for rep. av skade, samt at de har sjekket hvorfor den noen ganger stopper i revers når den er kald. Og de har lagt på vinterdekkene. 

Lakkjobben de gjorde på bakfangere var gjort på 2 1/2 arbeidsdag, og de fikk lagt om dekk på den. 
Bilen stod på verkstedet over helgen for at den skulle bli helt kald, slik at de skulle forsøke å frem provosere feilen jeg har nevnt. 

De fikk gjort det, og de la inn ny programvare og adapsjon på girkassen. Etter det, så har det ikke vært noe problem eller noe med at den kveles når den blir satt i revers.

MEN, nå har jeg oppdaget ganske tydelig krakkelering i blinklysene på speilene.  Men nå er det godt under 10.000km til jeg skal ha første service på 30.000km, så når den timen bestilles skal jeg også nevne blinklysene. Jeg vet VAG er vanskelige når det kommer til at det skal utbedre krakkelering i lykter, men jeg skal gi det ett forsøk. 

  • 4 uker senere...
Skrevet

Da har jeg kommet til neste tanken, for jeg kjører mye og jeg kjører mye når det er blitt mørkt. hvertfall nå som det er høst og går mot vinter. så det jeg lurer på er ekstralys. Men bilen min har adaptive fjernlys, som har fjernlysene på, men blokker ut soner som møtende kjøretøy (eller de som ligger foran meg) befinner seg i. 

Men om jeg får verkstedet der jeg kjøpte bilen til og montere en LED bar elle rnoe på bilen min, vil det da fucke til dette med det adaptive fjernlyset?? Eller vil det fungere slik at det da skrur av ledbaren når de tmøter en bil, og da kun bruker bilens originale adaptive fjernlys, eller vil den også blende ned det?

Skrevet

Extralyset vil få signal hver gang lyset er i bevegelse, så det vil ikke funke, men med ekstra bryter kan du slå av ekstralyset manuelt om du tar igjen en bil, eller møter en bil på ei langstrekke, og da få det beste fra begge lysene. Det krever at du er våken og følger med da du som sagt må gjøre dette manuelt. 

Skrevet

Vel, våken og følger med er jeg alltid når jeg kjører. Ellers er det fryktelig teit om man kjører biø 😛

men du skriver at de ikke fungerer når lyset er i bevegelse. Gjelder det også den bevegelsen som når lyset følger rattutslaget, eller bare den bevegelsen som kommer når man møter ett annet kjøretøy?

og hvor lønner det seg og montere en led lampe? Under skiltet? Tenker da ifht. Lys bildet og at den  ikke er i veien for radaren i fronten 

Skrevet

Jeg har nå vært i kontakt med Albjerk i Drammen hvor jeg kjøpte min kjære Skoda, og jeg har fått pris på montering av en LED-bar. Tilbudet de ga til meg syntes jeg var hårreisende. 8000,- for Led-baren. 6000,- for montering og litt kroner for noe deler og fester. Drøye 15.000,- skulle de ha for den jobben. Led-baren kjøpte jeg selv i dag for 6000,-, og da følger ledninger og slikt med.

Mulig Albjerk får jobben med og montere den, siden bilen allikevel skal inn på en reklamasjon med litt dugg i lykter, krakelering i noe blinklys greier og ett frontøys som driver og tulle rnår det skal sjekke/stille seg inn ved oppstart.

Men plasseringen av ekstralyset blir trolig under skiltet foran. 

Skrevet
6 timer siden, Christian S skrev:

og ett frontøys som driver og tulle rnår det skal sjekke/stille seg inn ved oppstart.

Ventre lys eller? Hele tiden, eller bare en gang i blant? Har samme problem skjønner du, fikk en oppdatering på lysene, men til ingen nytte.. Oppdater gjerne! :)

Skrevet
52 minutes ago, Core2Duo said:

Ventre lys eller? Hele tiden, eller bare en gang i blant? Har samme problem skjønner du, fikk en oppdatering på lysene, men til ingen nytte.. Oppdater gjerne! :)

Skal holde deg oppdatert jeg 🙂 Men hos meg er det høyre lys foran som er fjollette. 

Skrevet
På 15.11.2018 den 23.47, Christian S skrev:

Vel, våken og følger med er jeg alltid når jeg kjører. Ellers er det fryktelig teit om man kjører biø 😛

men du skriver at de ikke fungerer når lyset er i bevegelse. Gjelder det også den bevegelsen som når lyset følger rattutslaget, eller bare den bevegelsen som kommer når man møter ett annet kjøretøy?

og hvor lønner det seg og montere en led lampe? Under skiltet? Tenker da ifht. Lys bildet og at den  ikke er i veien for radaren i fronten 

Beklager sent svar, det gjelder begge deler. Visuelt sett penest under, men jo høyere montering jo bedre lysmessig. Jeg har min over skiltet og det går helt fint ift radar.

Skrevet
1 hour ago, CitizenX said:

Beklager sent svar, det gjelder begge deler. Visuelt sett penest under, men jo høyere montering jo bedre lysmessig. Jeg har min over skiltet og det går helt fint ift radar.

Jeg spurte om over skiltet, men merkeforhandleren ville ikke det. Dette grunnet radaren og de tingene der, så kunne de ikke grantere for dens funksjon. Så blir nok under.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Er det noen som har vært borti å måtte bytte toppdekselpakning på en octavia mk3 eller tilsvarende? Etter å ha hatt den inne på service og tennpluggskift, så bemerket verkstedet at det var svetting og tegn til liten lekkasje fra toppdekselet. Og mente at pakningen burde skiftes. Og de skulle ha 15 000 for det, syntes det hørtes voldsomt ut.. motoren er en 1.8 TSI
    • Xenon ja! Er nok en heftig timepris ja, og et saftig påslag på deler. Har sett video på hvordan det gjøres og det såg ganske komplisert ut. Iallefall for en som ikke er over snittet dreven på å skru på biler. Bor i byen, så har ikke noe garasje eller noe å gjøre det i heller. Måtte av med hele fangeren ja, hadde det bare vært lykten så hadde det vært litt enklere.
    • Dsg er jo å be om problemer om du ikke er særdeles nødt til å ha det.  Men er mange som ikke har tull med disse også. Du skriver at du ikke ønsker å få store utgifter.... Da hadde iallfall ikkje eg kjøpt noe som helst med dsg. 3stykker eg kjenner har brukt over 30-40000 på vag gearkassene sine, ikke spesifikt din model men tja 🙈  Men om du må ha dsg, husk iallfall å flushe den på absolutt minimum intervaller som Skoda sier... Men Vag har jo dritt seg loddrett ut på noen service intervaller noen ganger. Slik som  AI viser her ....At en bilfabrikant kan være så dust av dei innbiller kundene at dei har ein magiskolje som på dei tørre dsg kassene som ikke blir forurenset er jo bare fantastisk. Den blir sikret ikke påvirket av kondens eller noe i vårt fantastiske klima... Og vi for jo ikke opp oljetemtra tur slik som man for på Autobahn...  Så msn trenger ikke noe fagbrev i petrokjemi for å forstå at det er fullstendig molbo. Hadde det vært min bil så hadde eg byttet ut det du for tappet ut av kassa ved ett olje skift på motoren, så hadde eg bytte 1-2liter hver gang som eg byttet motorolje. Men regner med at du bruker verksted og ikke gjør dette selv.     Våte DSG-girkasser (f.eks. 6-trinns DQ250, 7-trinns DQ500/DL501): Disse har et eksternt utskiftbart filter (ofte et element i et plasthus på toppen av girkassen). Olje og filter skal vanligvis byttes hver 60 000 km. Tørre DSG-girkasser (f.eks. 7-trinns DQ200): Disse bruker en annen konstruksjon med lukket oljesystem for mekanikken. De har ikke et servicevennlig filter som byttes regelmessig, og er i utgangspunktet fylt med "livstidsolje" fra fabrikk (selv om mange velger å flushe/bytte olje likevel ved høg kilometerstand).
    • Også Google litt og AI.... Jeg er 100%diklrr på at du finner  drøssevis av filmer på YouTube som viser  deg step by step.
    • Du snakker om ballast til Xenon? Regner jeg med , orginal ballast koster mer enn1500.  Mye mer , synest faktisk 10000 var billig på merkeverksted😂 Dei tar vel 1800 og oppover pr time.  Men tja dette klarer dei fleste selv...  Ett tips google eller AI how to change...... Og da finner du step by step. Fangeren demonter du lett selv når du ser på videoen. Men tja holder.det ikke å ut med lykte        
    • Hadde dette på ein Audi eingang og da var det bare "klipsene" bak på slange som var hoppet av. Men på ein oktavia måtte eg bytte selve spyleren. Få noen til å spyle så ser du lettere hvor det lekker.    
    • Hei er det noen som kan tipse meg hvordan jeg skifter ny lyktespyler venstre side ,da min ikke spyler,bare lekker spylerveske.Fungerer på høyre side
    • På Skoda Scout 2017 skiftes vanligvis spjeldmotoren ved å fjerne handskerommet: man skruer det av, kobler fra kontaktene og får tilgang til aktuatoren bak det. Deretter kobles strømkontakten fra, festeskruene skrus ut og motoren fjernes fra spjeldakselen. Den nye settes på plass med nøyaktig innretting av drivverket, hvoretter alt settes sammen igjen. Til slutt må klaffene tilpasses via diagnostikk eller klimakontroll, ellers kan systemet fungere feil eller avgi klikkelyder.
    • Hei, vurderer kjøp av Skoda Octavia scout 2.0tdi 2018mod som familiebil. Detta er ein bil som er tenkt å ha ei stund, korleis er påliteligheiten på dessa? Og kva må ein sjekke/sjå opp for. He jo sjølvsagt lest litt opp på det typiske korleis dei er men greitt å høyre erfaringar og. Hadde ein Audi A6 som kosta meg skjorta og litt til på 2 lusne år, så er noke eg helst vil sleppe det ei gong til😅 Er dessa å anbefale? Legger ved link til bil, på førehand takk for svar🙂 https://www.finn.no/450859246
    • Hei   Håper at noen bilkyndige kunne hjelpe meg her. Jeg har en Skoda Octavia 1.8 TSI fra 2018. Bilen er 8 år og jeg prøvde å sjekke litt rundt ang levetiden på kjølevæsken som er i disse bilene. Fikk aldri noe sikkerlig svar annet enn kjølevæsken byttes når vannpumpen ryker engang. Vannpumpen er visst et kjent problem på disse motorene. Flere nevnte at mange av disse bilene fra VAG inneholder en silikatpose i kjølevæskebeholderen i motorrommet. Denne skal visstnok gjøre at kjølevæsken blir ''evigvarende'' men advarer med at denne silikatposen kan sprekke og lage krøll i hele kjølesystemet som forverrer problemet. Noen mener den lille ekspansjonstanken bør byttes helt ut da det er for risikabelt å dra ut posen som fort kan ødelegges eller ikke mulig siden det er 2 ''vegger'' inni beholderen. Det beste er å bytte ut hele tanken med en ny uten silikatpose inni. Vag har senere gått bort fra silikatpose. Er dette noe jeg bør bekymre meg for å gjøre nå snart?  
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...