Gå til innhold
Christian S

2018 - Skoda Superb STV L&K 190Hk 4x4 DSG


Anbefalte innlegg

Skrevet

Frostvæske har jeg også etterfylt på flere biler fra VAG, men det er kun en gang pr. bil, så det har muligens noe med det du skriver om at det kan være luft som tilslutt går ut av kjølesystemet.

Ad-blue er som du skriver noe bileierene må etterfylle selv, for det er rett og slett en forbruksvare.

Synd at du har en feil som gjør at bilen kveler seg når du starter den om morgenen da @Christian S, men det er altså bare noe som skjer når motoren er kald?

Sort taktrekk er stilig, så det kunne jeg tenkt meg også, men digitalt instrumentpanel er ikke akkurat noe jeg hadde brukt en større sum med kroner på, men har jo ingen problemer med å forstå at flere gjerne ville ha valgt :) 

Håper de finner ut av hvorfor bilen din kveler seg og at du blir fornøyd med utbedringen av lakkskadene :) 

Skrevet

Ang kjølevæske, så har jeg hatt en Tiguan inne tre ganger pga manglende kjølevæske. Første gangen var det en slange som sprakk, men viste seg ved gang nr to at det var en feil fra fabrikken. Merket å huske at de byttet eksosreduksjonsventil eller noe. Og da de lappet bilen sammen igjen glemte de fjæren på overtrytkksventilen så da fordampet alt av seg selv. Så kan jo være noe som ikke er som det skal. 

Adblue er forbruk, men heldigvis sitter påfyllingen på nye biler sammen med diesel på fyllingen, og da er det enkelt å svippe innom en stasjon som har det på pumpe. I min Tiguan er påfyllingen i bagasjerommet. Og det er fryktelig dumt om man søler :/

Skrevet
1 time siden, Frederik skrev:

Adblue er forbruk, men heldigvis sitter påfyllingen på nye biler sammen med diesel på fyllingen, og da er det enkelt å svippe innom en stasjon som har det på pumpe. I min Tiguan er påfyllingen i bagasjerommet. Og det er fryktelig dumt om man søler :/

Tja, det gjelder nok ikke alle biler, for på arb.bilen jeg disponerte en VW Caddy, så var det påfylling av Ad-Blue ved siden av påfyllingen av spylevæsken i motorrommet, men det er jo likevel mye bedre enn i lasterommet....... 

Arb.bilen jeg har nå VW Transporter, så er det som du skriver på samme sted som dieselpåfylling :) 

Skrevet

Her har det faktisk skjedd litt siden jeg var innom, og det liker jeg svært godt :-) Morsomt med respons når man skriver noe :-)

15 hours ago, Superb lll said:

Frostvæske har jeg også etterfylt på flere biler fra VAG, men det er kun en gang pr. bil, så det har muligens noe med det du skriver om at det kan være luft som tilslutt går ut av kjølesystemet.

Ad-blue er som du skriver noe bileierene må etterfylle selv, for det er rett og slett en forbruksvare.

Synd at du har en feil som gjør at bilen kveler seg når du starter den om morgenen da @Christian S, men det er altså bare noe som skjer når motoren er kald?

Sort taktrekk er stilig, så det kunne jeg tenkt meg også, men digitalt instrumentpanel er ikke akkurat noe jeg hadde brukt en større sum med kroner på, men har jo ingen problemer med å forstå at flere gjerne ville ha valgt :) 

Håper de finner ut av hvorfor bilen din kveler seg og at du blir fornøyd med utbedringen av lakkskadene :) 

Ja, jeg vet det ikke er unormalt på VAG biler, har hørt om flere som har gjort dette. Men tenkte liksom ikke noe over det, så når det skjedde hos meg så ble jeg litt sånn "nei, det er ingen lekk på systemet her. Om så er jeg lite imponert" :-p

AdBlue er forbruksvare ja, og det er egentlig forstålig. Selv om jeg har service og vedlikeholdsavtale, så kan den ikke dette absolutt alt heller. Jeg ser den, for da hadde jo prisen blitt skyhøy. Men den dekker vinduspussere da, så det fikk jeg også nye av i går. Er morsomt når hun spør om jeg skal ha bare foran eller bak også, hvor jeg sier "Nei, bak nei. Den har jeg aldri brukt jeg. Riper opp bakruta det vet du". Ansiktet hennes var ganske morsomt da :-p hehe..

Ja, det er synd med den kvelningen. Men det skjer ikke hver gang bilen er kald og jeg setter den som beskrevet i revers. I dag f.eks. så gjorde den ikke det. Så skjønner ikke helt greia. Men ja, det er KUN når motoren er kald det skjer. 

Jeg hadde sort taktrekk på Mercedesen jeg hadde før jeg fikk Superben, og det er utrolig behagelig. Spesielt når det er mørkt ute. Jeg syntes det blir mer rolig i bilen når man kjører på en måte. Også er det jo unektelig praktisk med tanke på fingre som ikke er helt rene som kommer opp i taket f.eks. etc. Slipper å se de mørke flekkene. :-p Men som du sier så hadde jeg ikke brukt noen større sum på det digitale instrumentpanelet jeg heller. Jeg fikk ikke sett det mer aktivt enn at det varslet om åpen dør, men syntes det virket noe lite og "enkelt" på det lille jeg fikk se. Mitt inntrykk er at både Audi og VW har ett større og vesentlig bedre panel på det digitale. Det er forskjeller på merkene, og det skal det være syntes jeg, men de kunne godt gjort mer ut av det enn hva de har. Tar jeg ikke helt feil, så koster det rundt 5000,- ekstra. Ikke store summen, men allikevel.

 

14 hours ago, Frederik said:

Ang kjølevæske, så har jeg hatt en Tiguan inne tre ganger pga manglende kjølevæske. Første gangen var det en slange som sprakk, men viste seg ved gang nr to at det var en feil fra fabrikken. Merket å huske at de byttet eksosreduksjonsventil eller noe. Og da de lappet bilen sammen igjen glemte de fjæren på overtrytkksventilen så da fordampet alt av seg selv. Så kan jo være noe som ikke er som det skal. 

Adblue er forbruk, men heldigvis sitter påfyllingen på nye biler sammen med diesel på fyllingen, og da er det enkelt å svippe innom en stasjon som har det på pumpe. I min Tiguan er påfyllingen i bagasjerommet. Og det er fryktelig dumt om man søler :/

Slange som sprakk tenkte jeg også på at kunne være en årsak. Men da hadde jeg trodd det var en større lekkasje, og at jeg hadde sett det på bakken når jeg har vært ute. Men det har jeg ikke gjort, så ble ikke veldig overrasket når jeg fikk vite årsaken. Men det virker jo som du har vært maks uheldig mtp. din erfaring med manglende kjølevæske da. Det skal liksom ikke vært helt sånn som du beskriver her syntes jeg.

AdBlue er forbrukt ja, men kunne de ikke gjort tanken større? Sånn at den typisk holdt mellom hver service intervall? Nå har jeg riktig nok kjørt snaue 20.000km med bilen siden mars 2018, men jeg har etterfylt AdBlue 2 ganger allerede. Og hver gang har de endt med å etterfylle drøye 11 liter.

Det er rart de ikke har en standarisert plass for påfylling av AdBlue egentlig. På Superb'n så er det ved siden av påfyllingen til dieselen. Det er jo den beste plassen skulle man tro.

Skrevet

Vet vertfall at wv og skoda har like skjermer. Men på passat og golf er det.? versjon 1. Den skjermen er noe større, men svært få valgmuligheter. Skoda har fått versjonen 2 samme som er i nye polo og t-roc 

Skrevet
5 minutes ago, JLafton said:

Vet vertfall at wv og skoda har like skjermer. Men på passat og golf er det.? versjon 1. Den skjermen er noe større, men svært få valgmuligheter. Skoda har fått versjonen 2 samme som er i nye polo og t-roc 

Det var ny informasjon for meg. Jeg har kun i VAG sett den skjermen i en VW e-Golf, og der virket den mye større. Jeg kan heller ikke huske å ha lagt merke til at det på hver side av skjermen var "analoge" felter som viser innhold på tanken og temperatur. Men det var på den Superb'n jeg så dette på i går. Det virket også som det var mer plast rundt hele displayet. Mulig jeg tar feil da jeg ikke har sett det på noen annen måte enn beskrevet over, men det er det inntrykket jeg satt igjen med da :)

  • 1 måned senere...
Skrevet

Da har jeg hatt bilen på verksted for rep. av skade, samt at de har sjekket hvorfor den noen ganger stopper i revers når den er kald. Og de har lagt på vinterdekkene. 

Lakkjobben de gjorde på bakfangere var gjort på 2 1/2 arbeidsdag, og de fikk lagt om dekk på den. 
Bilen stod på verkstedet over helgen for at den skulle bli helt kald, slik at de skulle forsøke å frem provosere feilen jeg har nevnt. 

De fikk gjort det, og de la inn ny programvare og adapsjon på girkassen. Etter det, så har det ikke vært noe problem eller noe med at den kveles når den blir satt i revers.

MEN, nå har jeg oppdaget ganske tydelig krakkelering i blinklysene på speilene.  Men nå er det godt under 10.000km til jeg skal ha første service på 30.000km, så når den timen bestilles skal jeg også nevne blinklysene. Jeg vet VAG er vanskelige når det kommer til at det skal utbedre krakkelering i lykter, men jeg skal gi det ett forsøk. 

  • 4 uker senere...
Skrevet

Da har jeg kommet til neste tanken, for jeg kjører mye og jeg kjører mye når det er blitt mørkt. hvertfall nå som det er høst og går mot vinter. så det jeg lurer på er ekstralys. Men bilen min har adaptive fjernlys, som har fjernlysene på, men blokker ut soner som møtende kjøretøy (eller de som ligger foran meg) befinner seg i. 

Men om jeg får verkstedet der jeg kjøpte bilen til og montere en LED bar elle rnoe på bilen min, vil det da fucke til dette med det adaptive fjernlyset?? Eller vil det fungere slik at det da skrur av ledbaren når de tmøter en bil, og da kun bruker bilens originale adaptive fjernlys, eller vil den også blende ned det?

Skrevet

Extralyset vil få signal hver gang lyset er i bevegelse, så det vil ikke funke, men med ekstra bryter kan du slå av ekstralyset manuelt om du tar igjen en bil, eller møter en bil på ei langstrekke, og da få det beste fra begge lysene. Det krever at du er våken og følger med da du som sagt må gjøre dette manuelt. 

Skrevet

Vel, våken og følger med er jeg alltid når jeg kjører. Ellers er det fryktelig teit om man kjører biø 😛

men du skriver at de ikke fungerer når lyset er i bevegelse. Gjelder det også den bevegelsen som når lyset følger rattutslaget, eller bare den bevegelsen som kommer når man møter ett annet kjøretøy?

og hvor lønner det seg og montere en led lampe? Under skiltet? Tenker da ifht. Lys bildet og at den  ikke er i veien for radaren i fronten 

Skrevet

Jeg har nå vært i kontakt med Albjerk i Drammen hvor jeg kjøpte min kjære Skoda, og jeg har fått pris på montering av en LED-bar. Tilbudet de ga til meg syntes jeg var hårreisende. 8000,- for Led-baren. 6000,- for montering og litt kroner for noe deler og fester. Drøye 15.000,- skulle de ha for den jobben. Led-baren kjøpte jeg selv i dag for 6000,-, og da følger ledninger og slikt med.

Mulig Albjerk får jobben med og montere den, siden bilen allikevel skal inn på en reklamasjon med litt dugg i lykter, krakelering i noe blinklys greier og ett frontøys som driver og tulle rnår det skal sjekke/stille seg inn ved oppstart.

Men plasseringen av ekstralyset blir trolig under skiltet foran. 

Skrevet
6 timer siden, Christian S skrev:

og ett frontøys som driver og tulle rnår det skal sjekke/stille seg inn ved oppstart.

Ventre lys eller? Hele tiden, eller bare en gang i blant? Har samme problem skjønner du, fikk en oppdatering på lysene, men til ingen nytte.. Oppdater gjerne! :)

Skrevet
52 minutes ago, Core2Duo said:

Ventre lys eller? Hele tiden, eller bare en gang i blant? Har samme problem skjønner du, fikk en oppdatering på lysene, men til ingen nytte.. Oppdater gjerne! :)

Skal holde deg oppdatert jeg 🙂 Men hos meg er det høyre lys foran som er fjollette. 

Skrevet
På 15.11.2018 den 23.47, Christian S skrev:

Vel, våken og følger med er jeg alltid når jeg kjører. Ellers er det fryktelig teit om man kjører biø 😛

men du skriver at de ikke fungerer når lyset er i bevegelse. Gjelder det også den bevegelsen som når lyset følger rattutslaget, eller bare den bevegelsen som kommer når man møter ett annet kjøretøy?

og hvor lønner det seg og montere en led lampe? Under skiltet? Tenker da ifht. Lys bildet og at den  ikke er i veien for radaren i fronten 

Beklager sent svar, det gjelder begge deler. Visuelt sett penest under, men jo høyere montering jo bedre lysmessig. Jeg har min over skiltet og det går helt fint ift radar.

Skrevet
1 hour ago, CitizenX said:

Beklager sent svar, det gjelder begge deler. Visuelt sett penest under, men jo høyere montering jo bedre lysmessig. Jeg har min over skiltet og det går helt fint ift radar.

Jeg spurte om over skiltet, men merkeforhandleren ville ikke det. Dette grunnet radaren og de tingene der, så kunne de ikke grantere for dens funksjon. Så blir nok under.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Takk for det @Sjåføren 🙂 Har tittet innom forumet, men ikke vært aktiv siden jeg byttet over til et annet merke i fjor høst, blir nok litt mer aktiv til tider etter at jeg har mottatt bilen. Ja bilen virker meget bra, var svært behagelig å kjøre. RS har 4-hjulstrekk og er vel den utgaven av Skoda som har mest krefter, selv om det er mer enn nok i hverdagen, så er det jo veldig lite i forhold mange andre elbiler. Den er jo egentlig meget rask fra 0-100km/t om en tenker noen få år tilbake i tid, men blir jo likevel regelrett «parkert» av svært mange andre i dag. Den utviklingen går meget fort i dag, prøvekjørte Tesla M Y Juniper Performance tidligere i uken, og der var det 0-100km/t på 3,5 sekunder. Ingen som trenger dette i hverdagen selvfølgelig, men Norges desidert mest solgte bil har altså slike «ess i ermet» for dem det betyr mye for. Etter snart 1 år med elbil, så må jeg bare si at det fungerer helt utmerket for min del. Synd jeg ikke gikk over til elbil tidligere, men var lenge meget skeptisk og synes de alle sammen hadde altfor kort rekkevidde etter hva jeg var vant til fra før med mine bensin/diesel biler.  Rekkevidde er jo ikke noe jeg tenker på engang lengre, det som er mye mer interessant er jo ladehastigheten når en først stopper for å ta en pause. Der er jo ikke Enyaq noen racer, verken i hvor høy effekt den kan ta i mot (max 185kW), eller hvor fort det går. De beste elbilene har i dag 800V DC og lader med +/- 400kW, og da går det virkelig unna. Men det er ikke noe jeg har behov for til mitt bruk, men at det er et viktig punkt for mange andre i hverdagen forstår jeg veldig godt. 99% av min lading gjør jeg hjemme i garasjen, så har kun prøvet hurtiglading 3-4 ganger i løpet de 10 mnd jeg har hatt elbil, trengte det ikke da heller, men det var bare for å ha prøvet det slik at en har litt erfaring den dagen en skulle ha et konkret behov. Dessverre så er tilhengervekten den kan dra svært begrenset (1.200kg). Jeg vet at det kommer versjoner i 2026 som får øket det til 1.800kg, og det vil jo ble vesentlig bedre. VW id4 GTX 2026 mod. har allerede fått øket det til 1.800kg. Så det er høyst usikkert om bilen jeg har bestilt kommer med 1.800kg hengervekt, men nå drar jeg aldri på campingvogn eller andre store/tunge tilhengere, så for min del er det ikke et problem uansett. 21'' sommerhjul kler den bilen veldig godt synes jeg, og det sammen med DCC (adaptivt understell), så blir det en bil som sitter ganske bra på veien. Har 21'' sommerhjul på den jeg har i dag og 20'' vinterhjul, og det er helt uproblematisk. Det som virkelig er behagelig med denne typen bil er jo hvor stille og rolig det er, billige driftskostnader, effekten/dreiemomentet er der umiddelbart og har jo nm i massevis. Er ferdig oppvarmet på under 5 min, og det kan også gjøres i en lukket garasje. Men elbil passer selvsagt ikke til alle, selv om det blir flere og flere elbiler på markedet som gjør at det nå er vanskelig å ikke finne noe som passer. Men enkelte bor slik til at det ikke er mulig med hjemmelading og at det er langt til en ladestasjon, mens andre drar på store campingvogner, båthengere, etc, og det er klart at da er det ikke like bra med elbil. Med tung tilhenger/campingvogn etter en elbil, så forsvinner strømmen fort, og da må det lades desto oftere. Kulda gjør jo også sitt med tanke på rekkevidde, så er det greit å ha litt størrelse på batteriet. En ting er i hvert fall helt sikkert, jeg har eid min siste bil som det må fylles bensin/diesel på 😉
    • Wow, gratulerer! Så kjekt å ha deg tilbake igjen. Vi får ta opp igjen tråden, men det har vært temmelig stilt på forumet det siste året. Spennende bil du har gått for. 21" sommerstørrelse  er heftig. Jeg er ikke så veldig i elbil verdenen, har RS 4-hjulstrekk? Du har ikke campingvogn eller tung henger du skal dra på?
    • Da er jeg på vei tilbake til Skoda igjen, gresset er definitivt ikke grønnere på andre steder i VAG universet. Har nå bestilt en, Skoda Enyaq RS 2026 Graphite Grey metallic MAXX 21'' Vision antrasitt sommerhjul Svingbart tilhengerfeste Bagasjeromspakke Delingsnett Skvettlapper foran 20'' Neptune sort/polert vinterhjul Levering forespeilet i desember 2025 Skal bli artig å være en del av Skoda «universet» igjen 🙂
    • Hei!   Har en trofast Yeti Adventure med 348.000 km på telleren. Den begynte å bruke mye kjølvæske, som viste seg at det var sprekk i kjølerøret: Det er det vistnok ikke lagervare hos Møller, og verkstedet vet ikke når de kan få tak i det. OE nr: Kjølerør 03L 121 151 L. Noen som har erfaring med dette, eller kan det røret tettes/sveises?  mvh Bjørn H Bergseth    
    • Leter meg grønn og blå etter bilbur til hunden som og passer i vår Skoda Octavia 2014 modell.  Hund str stor, som en stor schäefer eller stor boxer, han er nesten 70 cm i skulderhøyde. Finner ikke bur som både passer han og bilen. Har nedsenket bagasjerom.  Noen som har erfaring eller tips?
    • Litt sent svar... Har hatt to stk type III hvor sirkulasjonspumpa er defekt. Denne sitter under innerskjermen høyre side ved siden av Webastoen. Kjøpte begge på Autodoc. Hjelper ikke å slette feilkode på denne, den må "låses" opp på en feilkodeleser som takler det.
    • Skoda Superb 2011. Fra å fungere feilfritt har Columbus lyd- og navigasjonssystemet plutselig sluttet å virke. Verken skjerm eller knapper på sidene av skjermen responderer. Knappene på rattet til å styre lyd med er også døde. Eneste som virker er av/på-knappen og cd-spilleren ettersom den starter automatisk. System-reset med knapper fungerer ikke ettersom knappene er blitt inaktive. Har noen tips til noe som kan forsøkes?  Om systemet er kaputt er det dyrt å kjøpe ny Columbus, og å kjøpe brukt innebærer risiko for at det samme skjer igjen. Vet noen om alternative lydsystemer som passer inn fysisk?  
    • Har kjøpt en Superb 2013 mod diesel som  ligger inne med noen feil koder og cruis kontroll som ikke virker. Feilkodene som kommer og som ikke kan slettes er  B121112 B115411 U000200 B105F13 B111A13 P056800 U11300 Har hørt at feil koder kan medføre at blant annet cruis kontrollen ikke virker. Mener å huske at jeg hadde samme feilen på en Golf jeg hadde for noen år siden men klarer ikke å huske hva løsningen blei men den fungerte på slutten. Kan noen komme med tips.
    • Hei! Jeg har problemer med min Skoda octavia 2014 modell 4x4 diesel    har fått opp en blinkende lampe som tydeligvis skal være forvarmer dieselmotor. Så kom vanlig motorlampe opp så bilen går i nødmodus. Har fått opp 2 feilkoder som jeg legger ved her på bildet. Er det noen som har noen tips til hva jeg kan gjøre? 
    • Hei! Jeg har fått samme varsel på Skoda Octavia 2019 mod. Det kom på vei til hytta, men var borte dagen etter. På hjemveien etter ca en time kom det tilbake igjen, og etterhvert virket kun oddetalls-gir. Skoda-verkstedet har ikke tid før om to uker. Kan bilen brukes som normalt (korte turer) fram til det...?
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...