Gå til innhold
Ken

Auto funksjon lys, merkelig oppførsel...


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. 

Ny som skoda eier, og ny på forum.

Kjøpt for ca 1.5mnd siden en godt utstyrt 1.8tsi manuell 2016modell med nå 20tusen km.

Har ikke kjørt så mye i mørket, men oppdaget at venstre hovedlys finner på å justere seg til venstre og ned. Slik at det lyser opp mye av venstre veibane 15ish meter foran bilen og "grøfta"

Stopper jeg opp så justere lyset seg til høyre og opp, og lysbildet er fint sammen med lyset på høyresiden.

(Jeg har lest i manualen at det er diverse mode etter forskjellige hastigheter når bryter står i auto.)

Dette er skjedd flere ganger, men dette kan vel ikke være normalt eller hva? 

Har funnet en video på youtube som illustrerer samme som jeg opplever på min octavia

-Kenneth

 

Fikk tatt noen bildef selv også her for noen kvelder siden, siste bildet er lysbildet normalt

20170321_100115-ANIMATION.gif

IMG_20170320_204930001.jpg

IMG_20170320_195448421.jpg

Skrevet

Helt normalt ved blant annet regn. Når regnsensoren aktiveres, så kan du se at lysene følger etter og lyser veldig til venstre. 

Skrevet

Okei, så skoda mener det der er smart.. liker helst å ha lyset der foran jeg ser i 80kmt jeg da og ikke skogen og grøfta til venstre 15m foran bilen.

Men du nevner regnsensoren, så denne oppførselen på v-lys skjer bare når det regner/tåke/snø etc.

Men denne oppførselen av v-lyset skjer ikke i mørket, når det ikke er nedbør...

Takk for svar hvertfall, tenkte var greit å høre her før jeg tok en verksted tur. ☺ 

Skrevet

Hei og velkommen til forumet @Ken ☺

Dette er helt normalt og forekommer hver gang nærlyset aktiveres og lysbryteren står i auto, jeg synes også de lyser altfor mye til venstre, men det skal altså være slik i følge selger/forhandler. Jeg fikk en stor blekke med A4 ark som beskriver hele funksjonen, men er likevel ikke helt enig i at de burde lyse så mye til venstre.

Så ofte vrir jeg lysbryteren over til nærlys, rett og slett fordi jeg trenger mer lys der jeg kjører, men da mister en den svingbare funksjonen, så en må da velge hva en har mest behov for. De skal jo rette seg inn ved møtende kjøretøy og/eller når en kommer til gatebelysning, men mitt venstre nærlys fortsetter likevel å lyse til venstre da også......... Jeg har aldri hatt behov for noen lys som lyser så mye til venstre som dette her og tviler sterkt på at jeg kommer til å ha det heller, så dette er en av de få tingene jeg ikke er helt fornøyd med i min Superb, men det er dessverre lite å gjøre noe med dette om en vil ha den svingbare funksjonen til lysa.........

Samme med autofunksjonen av fjernlys, de reagerer altfor seint.

Skrevet

Spør du meg har de en dårlig forklaring for å bortforklare et system som ikke fungerer helt som det skal.

 

Skrevet (endret)

Jeg har en 2017 mod Scout, og synes ikke jeg merker slike avvik når jeg kjører med autofunksjon. Blending er for treg, selvsagt.

Jeg har sett mye rar automatisk lysfunksjon i Mercedes taxier. Der går lysene i hytt og pine på en del av dem. Uten at det er noen trøst, selvsagt.

Endret av Scout
Skrevet
55 minutter siden, Scout skrev:

Jeg har en 2017 mod Scout, og synes ikke jeg merker slike avvik når jeg kjører med autofunksjon. Blending er for treg, selvsagt.

Jeg har sett mye rar automatisk lysfunksjon i Mercedes taxier. Der går lysene i hytt og pine på en del av dem. Uten at det er noen trøst, selvsagt.

Lurer på om du kan styre følsomheten på nedblending i infotainment systemet?

Skrevet

Takk for svar folkens, enig med deg ja PaulusA

Ja er mulig å justere følsomheten på auto dimminga i infotainment systemet. 

Var 3 valg tror jeg, treg, normal, hurtig, hvis jeg ikke husker feil.

Jeg tok forresten sen tlf til lokal forhandler her, og det er normalt ja sa dem, men det er mange skoda eiere som er vært å klagd på dette. 

Fant forresten denne på dette forumet: (se bildet nederste innlegg)

Det er vistnok mulig å skru av citymode og værfunskjon i automodus med en pc og ett program som heter vcds.... 

Og resten av funksjonene i automodus opprettholdes og virker som normalt slik jeg forstår det.

Noen nær møre som har utstyret/ vcds det skal gjerne få slå av på min !

Kanskje man kan spørre og få forhandler til å slå av.... hmmm

https://www.briskoda.net/forums/topic/303488-adaptive-headlights/?page=3 

 

Skrevet
1 time siden, Marius skrev:

Lurer på om du kan styre følsomheten på nedblending i infotainment systemet?

Ja. Har gjort det, men det er fremdeles et stykke igjen til det blir kjapt nok. Funker sikkert godt på Autobahn, men dårlig når du kjører i elgland

Skrevet

Har dere driving mode selection? Om dere har, prøv å sette lysene i "Sport". Syntes det var en god forbedring det også, på bilen jeg har nå (Superb) lysene blir overraskende mer pågående og aktive i Sport. 

Eventuelt så kan dere prøve å sette lysene i Eco, da skal lysene ikke svinge så forferdelig mye, og disse funksjonene på lysene skal visstnok være minimale. Har dog ikke prøvd dette selv. 

Skrevet (endret)

Jeg har ikke driving mode på min.

Verdt å prøve for dem som har da.

Endret av Ken
Skrevet

Jeg vil tro at dette, som alt annet, er programvare basert. Hvis flest mulig rapporterer inn problemet/ergrelsen vil Skoda etterhvert oppdatere programmet.

Skrevet (endret)

@Ken det er visstnok ganske lite som kan forandres under programmering/VDCS på Superb etter hva jeg har forstått, for deg som har Octavia så er det mange flere muligheter via VDCS.

@Core2Duo det hjelper kun for hvor «aktive» lysene er i svinger, men ingenting for langt ut det venstre lystet lyser til venstre. Sport har raske reaksjoner, mens de andre programmene har tilsvarende tregere bevegelser på lysa i svinger, men fremdeles så hjelper det ingenting med tanke på mye ut til venstre det lyser. Men å ha Superb i andre modus enn Sport er jo nesten som å be om å bli sjøsyk........ ;) 

@PaulusA min bil har vært tilkoblet til verkstedets computer fler enn en gang pga lysene, men det blir kun konstatert at alt fungerer som det skal.

 

Har forsøkt alle muligheter som finnes i kjørecomputeren på min bil, men ingen innstillinger hjelper noe som helst for hverken hvor mye det venstre lyset lyser til venstre, eller hvor treg fjernlys-assistenten fungerer. Så dessverre akkurat på dette punktet (lys til venstre) så ser det ikke ut til at det er så mye som hjelper, annet enn å velge en annen innstilling på selve lysbryteren, men som nevnt tidligere, det deaktiverer jo den svingbare funksjonen på lysene........

Endret av Superb lll
Skrevet

Ja har lest etter mye nettgraving no at ser det er forskjell på superb og octavia der.

Forhandler/verksted sa at når mange nok rapporter og misnøyer er registrert så bli det til at skoda må ta tak i det slik PaulusA sier

Skal tro hvor mange det må til... 

Skulle laget klage kampanje på dette  

Skrevet
32 minutter siden, PaulusA skrev:

Please do that ?

Jeg får jo også en Octavia snart ?

Hvis det er nye Octavia du får, så er det jo LED hovedlys på denne, og da vil du ikke oppleve at lyset svinger ut til venstre :) Da lysene er helt statiske. (LED Hovedlyktene, slukker/lyser opp enkelt dioder bare, ifølge forhandler)

Skrevet

God dag.

La merke til en ting i natt når jeg henta kona og noen venninner.

Det regnet og var her ett sabla dritt vær så viskere var på en god del, når v-lyset var i skogen og jeg nappa ut bryteren ett hakk og slo på grøftlysen som jeg kaller de.. så svingte v-lyset tilbake og ble synkront med h-lyset.

Men da svinga dem ikke til sides men auto dimming virka hvertfall.

Nå er det jo ikke lov å kjøre med dem sammen med hovedlys etter mørkets frembrudd, men det driter jeg i.

Jeg vil heller se hele veien i 80kmt og ikke skogen 15m foran bilen.

 

  • 3 uker senere...
Skrevet
På ‎24‎.‎03‎.‎2017 den 13.41, Core2Duo skrev:

Helt normalt ved blant annet regn. Når regnsensoren aktiveres, så kan du se at lysene følger etter og lyser veldig til venstre. 

 

Virker nesten som vi har fått biler beregnet for venstrekjøring ? :)

  • 2 uker senere...
Skrevet
På 11.4.2017 den 19.24, KØS skrev:

 

Virker nesten som vi har fått biler beregnet for venstrekjøring ? :)

Det var min tanke også ! :-)  Hadde jo vært noe mer naturlig at langlysene lyste opp langs veibanen på høyre side. Fikk en forklaring ang fjernlysene på Kodiaq (skal være likt til Superb?? ) og da ble det sagt at lysene skulle svinge ned mot høyre når man møter biler - blir spennende å se i begynnelsen av juni....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • En bruktbilhistorie. Etter litt fundering og nøling, så tenker jeg å lage en tråd her om min bruktkjøpte Octavia Scout. Altså en 2015 modell, som er kjøpt brukt i februar 2024. Nå, etter å ha brukt den 11 måneder, så er det kanskje på sin plass. Funderingen har egentlig gått på manglende aktivitet og interesse for forum-plattformen. Det virker som det langt større aktivitet for Facebook, og det er kanskje greit nok. Men FB har en del negative sider, og jeg begynner ærlig talt å miste interessen for FB, med all reklamen og alle de uinteressante innleggene som står i kø i feeden. Men altså... Jeg har altså "hoppet av" nybil for en tid tilbake, etter at Karoq'en ble levert inn etter leasingperioden på 3 år. Da prøvde jeg meg på en 2014 Rapid 1,2 TSI , men ble aldri helt fortrolig med den. Mest på grunn av manglende firehjulstrekk, lav bakkeklaring og den lave sitteposisjonen. Men jeg likte godt bilens enkelhet og den var faktisk ganske sporty. I Rapid-perioden leita jeg endel etter en passende bensin-Yeti med firehjulstrekk. Men det er et magert marked for slike (selv om jeg har merket en større bruktsirkulasjon nå de siste månedene). Så dukka denne Octavia Scout'en opp lokalt. Den hadde det meste av utstyret jeg ønsker, og jeg skjønte ganske fort at det var et godt kompromiss, og det ble handel. Bare gått litt over 100' og så ut til å være ganske godt holdt. Så var det å finne noen representative bilder av klenodiet, da. Begynner med noen fra salgsannonsen på Finn. Den har fått kallenavnet "Dølle Grå" (selv om den er i en noe blå nyanse og har MØRK BRUNT interiør (!). Nå har jeg kjørt bilen i snart et år og rundt 10' km. Så vil jeg komme tilbake med "putlerier og rariteter" som jeg har ordnet på bilen og beskrive litt av inntrykkene jeg har fått av denne "Norgesfavoritten".
    • Er det noen som vet om billige alternativ til orginallykt og nivåsensor til min Skoda Octavia scout?
    • Reg.reim tenker eg på, ikkje multireima. Reg.reima er jo under dekselet. Har den vore bytta tidligare?
    • Som i drivreim? I så fall så er den hel. 2,0 16V diesel 4 sylinder  tdi 4x4 Automat  Generasjon 2…
    • Kva type motor?  Har du sjekka registerreim?
    • Hei. Jeg har hatt flere Skodaer og ikke hatt problemer med sinkslipp. Jeg tror det kan være årsmodeller som er mere utsatt enn andre, men jeg vet ikke helt. Haldex. Her må du være nøye med oljeskift og rens av sil (på Octavia 3 og nyere). Tidligere versjoner hadde sil på pumpa + oljefilter på Haldex'en. Men på de nyere versjonene, så ble filteret tatt bort (Haldex ble solgt til Borg Warner). Da forsvant også forbruker-informasjonen om dette systemet. I tillegg ble silen i pumpa IKKE sjekket og dermed ikke renset ved behov. Og det er behov for rensing av silen. Så dette MÅ du be om ved hvert oljeskift. Og olja bør helst skiftes oftere enn anbefalt intervall. Da har du større sikkerhet for at firehjulstrekken faktisk virker når du trenger det, og at pumpa ikke skjærer seg på grunn av manglende oljegjennomstrømning. Oljepumpa går så lenge motoren går (eller kanskje til og med så lenge tenningen er på). Bildet viser silen på min ca. et halvt år etter at jeg kjøpte bilen (brukt). Jeg vet ikke hvor lenge det var siden siste oljeskift eller silrens, men det er absolutt verdt å passe litt ekstra på.
    • Hei @Lars1988 Trykket i dekkene er det som bærer vekten av bilen. Det er mange faktorer som virker inn på hva som er "riktig" trykk i dekka, dekkgummien er fleksibel og vil forme seg etter underlaget, innvendig trykk og generell belastning (statisk og dynamisk). Så på vinterdekk ville jeg absolutt ikke brukt for lavt eller for høyt trykk i forhold til det som står oppgitt i tanklokket. På vinterdekk ville jeg lagt på 10-15%, men ikke mer. Alt er relativt, og det er forskjellige vinterforhold gjennom sesongen, pluss at føret varierer mye. Kjører du mye på motorvei med "svart" asfalt og høy hastighet, så kan høyt trykk være greit for å få ned forbruket. Men kjører du på varierte forhold der vinteregenskapene er viktigst, så hadde jeg ikke satset på at høyt trykk gir godt grep når du trenger det som mest. Jeg hadde i alle fall satt forbruk lengre ned på prioriteringslista på vinterdekk. På vinteren er det flere andre forhold som uansett drar opp forbruket. Hvis du synes 2,5 bar gir gode egenskaper, så hadde i alle fall jeg fortsatt å kjøre på det. Men igjen, alt er relativt.
    • Hei. Min skoda har gått helt fint uten problemer frem til nå. Kjørte hjem fra jobb, satte fra meg bilen. Sto en 5-6 timer. Startet den på kvelde, sto på tomgang ca 10 min, for å bli varm. Kom en rar lyd fra motoren, (som om noen sto med en spade og hakket i grusen) Så stoppet den plutselig. og vil ikke starte igjen. Er strøm på batteriet. full tank diesel. Alt av lys i dash og bil + radio og varmeapparat  funker. Drivreima er hel, tenninga funker, ingen fare varsellamper har begynt å lyse.....vil bare ikke starte...som om den ikkemfår diesel kan virke som... Har kjørt diagnose på den, men ingen fornuftige feilkoder som dukker opp... annet  enn :  vannpumpe 2, - brudd på strømkrets.  og dieel-varmer, men den har vært ute av drift lenge. + cruisecontroll- noe jeg ikke visste at jeg hadde en gang... Kan nesten virke som en plutselig nødmodus har slått inn eller noe. startsperre? Hva kan jeg gjøre?  Er en utomat, så får jo  ikke akkurat tauet den til verksted.... Noen ideer?  Kan det  evt være noen sikringer ssom forårsaker dette? hvor finner jeg evt de?  HJELP. Takker for svar.
    • Hei! Jeg kjører vinterdekkene Continental VikingContact 7 på min Octavia og pleier å holde trykket på 2,5 bar foran og bak. Synes de gir veldig godt grep på is og snø, men vurderer å øke til 2,6 bar for å redusere rullemotstand. Har noen erfaring med hvordan dette påvirker komforten eller slitasjen på dette dekket?  
    • Hei alle sammen! Dette forumet er skikkelig nyttig. Jeg ser noen nevner utfordringer med zinkslipp – er det noe som bare gjelder spesifikke årsmodeller? Og er det noe spesielt å være obs på når det gjelder service for Haldex-systemet? Setter stor pris på innspill!
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...