Gå til innhold
Ken

Auto funksjon lys, merkelig oppførsel...


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. 

Ny som skoda eier, og ny på forum.

Kjøpt for ca 1.5mnd siden en godt utstyrt 1.8tsi manuell 2016modell med nå 20tusen km.

Har ikke kjørt så mye i mørket, men oppdaget at venstre hovedlys finner på å justere seg til venstre og ned. Slik at det lyser opp mye av venstre veibane 15ish meter foran bilen og "grøfta"

Stopper jeg opp så justere lyset seg til høyre og opp, og lysbildet er fint sammen med lyset på høyresiden.

(Jeg har lest i manualen at det er diverse mode etter forskjellige hastigheter når bryter står i auto.)

Dette er skjedd flere ganger, men dette kan vel ikke være normalt eller hva? 

Har funnet en video på youtube som illustrerer samme som jeg opplever på min octavia

-Kenneth

 

Fikk tatt noen bildef selv også her for noen kvelder siden, siste bildet er lysbildet normalt

20170321_100115-ANIMATION.gif

IMG_20170320_204930001.jpg

IMG_20170320_195448421.jpg

Skrevet

Helt normalt ved blant annet regn. Når regnsensoren aktiveres, så kan du se at lysene følger etter og lyser veldig til venstre. 

Skrevet

Okei, så skoda mener det der er smart.. liker helst å ha lyset der foran jeg ser i 80kmt jeg da og ikke skogen og grøfta til venstre 15m foran bilen.

Men du nevner regnsensoren, så denne oppførselen på v-lys skjer bare når det regner/tåke/snø etc.

Men denne oppførselen av v-lyset skjer ikke i mørket, når det ikke er nedbør...

Takk for svar hvertfall, tenkte var greit å høre her før jeg tok en verksted tur. ☺ 

Skrevet

Hei og velkommen til forumet @Ken ☺

Dette er helt normalt og forekommer hver gang nærlyset aktiveres og lysbryteren står i auto, jeg synes også de lyser altfor mye til venstre, men det skal altså være slik i følge selger/forhandler. Jeg fikk en stor blekke med A4 ark som beskriver hele funksjonen, men er likevel ikke helt enig i at de burde lyse så mye til venstre.

Så ofte vrir jeg lysbryteren over til nærlys, rett og slett fordi jeg trenger mer lys der jeg kjører, men da mister en den svingbare funksjonen, så en må da velge hva en har mest behov for. De skal jo rette seg inn ved møtende kjøretøy og/eller når en kommer til gatebelysning, men mitt venstre nærlys fortsetter likevel å lyse til venstre da også......... Jeg har aldri hatt behov for noen lys som lyser så mye til venstre som dette her og tviler sterkt på at jeg kommer til å ha det heller, så dette er en av de få tingene jeg ikke er helt fornøyd med i min Superb, men det er dessverre lite å gjøre noe med dette om en vil ha den svingbare funksjonen til lysa.........

Samme med autofunksjonen av fjernlys, de reagerer altfor seint.

Skrevet

Spør du meg har de en dårlig forklaring for å bortforklare et system som ikke fungerer helt som det skal.

 

Skrevet (endret)

Jeg har en 2017 mod Scout, og synes ikke jeg merker slike avvik når jeg kjører med autofunksjon. Blending er for treg, selvsagt.

Jeg har sett mye rar automatisk lysfunksjon i Mercedes taxier. Der går lysene i hytt og pine på en del av dem. Uten at det er noen trøst, selvsagt.

Endret av Scout
Skrevet
55 minutter siden, Scout skrev:

Jeg har en 2017 mod Scout, og synes ikke jeg merker slike avvik når jeg kjører med autofunksjon. Blending er for treg, selvsagt.

Jeg har sett mye rar automatisk lysfunksjon i Mercedes taxier. Der går lysene i hytt og pine på en del av dem. Uten at det er noen trøst, selvsagt.

Lurer på om du kan styre følsomheten på nedblending i infotainment systemet?

Skrevet

Takk for svar folkens, enig med deg ja PaulusA

Ja er mulig å justere følsomheten på auto dimminga i infotainment systemet. 

Var 3 valg tror jeg, treg, normal, hurtig, hvis jeg ikke husker feil.

Jeg tok forresten sen tlf til lokal forhandler her, og det er normalt ja sa dem, men det er mange skoda eiere som er vært å klagd på dette. 

Fant forresten denne på dette forumet: (se bildet nederste innlegg)

Det er vistnok mulig å skru av citymode og værfunskjon i automodus med en pc og ett program som heter vcds.... 

Og resten av funksjonene i automodus opprettholdes og virker som normalt slik jeg forstår det.

Noen nær møre som har utstyret/ vcds det skal gjerne få slå av på min !

Kanskje man kan spørre og få forhandler til å slå av.... hmmm

https://www.briskoda.net/forums/topic/303488-adaptive-headlights/?page=3 

 

Skrevet
1 time siden, Marius skrev:

Lurer på om du kan styre følsomheten på nedblending i infotainment systemet?

Ja. Har gjort det, men det er fremdeles et stykke igjen til det blir kjapt nok. Funker sikkert godt på Autobahn, men dårlig når du kjører i elgland

Skrevet

Har dere driving mode selection? Om dere har, prøv å sette lysene i "Sport". Syntes det var en god forbedring det også, på bilen jeg har nå (Superb) lysene blir overraskende mer pågående og aktive i Sport. 

Eventuelt så kan dere prøve å sette lysene i Eco, da skal lysene ikke svinge så forferdelig mye, og disse funksjonene på lysene skal visstnok være minimale. Har dog ikke prøvd dette selv. 

Skrevet (endret)

Jeg har ikke driving mode på min.

Verdt å prøve for dem som har da.

Endret av Ken
Skrevet

Jeg vil tro at dette, som alt annet, er programvare basert. Hvis flest mulig rapporterer inn problemet/ergrelsen vil Skoda etterhvert oppdatere programmet.

Skrevet (endret)

@Ken det er visstnok ganske lite som kan forandres under programmering/VDCS på Superb etter hva jeg har forstått, for deg som har Octavia så er det mange flere muligheter via VDCS.

@Core2Duo det hjelper kun for hvor «aktive» lysene er i svinger, men ingenting for langt ut det venstre lystet lyser til venstre. Sport har raske reaksjoner, mens de andre programmene har tilsvarende tregere bevegelser på lysa i svinger, men fremdeles så hjelper det ingenting med tanke på mye ut til venstre det lyser. Men å ha Superb i andre modus enn Sport er jo nesten som å be om å bli sjøsyk........ ;) 

@PaulusA min bil har vært tilkoblet til verkstedets computer fler enn en gang pga lysene, men det blir kun konstatert at alt fungerer som det skal.

 

Har forsøkt alle muligheter som finnes i kjørecomputeren på min bil, men ingen innstillinger hjelper noe som helst for hverken hvor mye det venstre lyset lyser til venstre, eller hvor treg fjernlys-assistenten fungerer. Så dessverre akkurat på dette punktet (lys til venstre) så ser det ikke ut til at det er så mye som hjelper, annet enn å velge en annen innstilling på selve lysbryteren, men som nevnt tidligere, det deaktiverer jo den svingbare funksjonen på lysene........

Endret av Superb lll
Skrevet

Ja har lest etter mye nettgraving no at ser det er forskjell på superb og octavia der.

Forhandler/verksted sa at når mange nok rapporter og misnøyer er registrert så bli det til at skoda må ta tak i det slik PaulusA sier

Skal tro hvor mange det må til... 

Skulle laget klage kampanje på dette  

Skrevet
32 minutter siden, PaulusA skrev:

Please do that ?

Jeg får jo også en Octavia snart ?

Hvis det er nye Octavia du får, så er det jo LED hovedlys på denne, og da vil du ikke oppleve at lyset svinger ut til venstre :) Da lysene er helt statiske. (LED Hovedlyktene, slukker/lyser opp enkelt dioder bare, ifølge forhandler)

Skrevet

God dag.

La merke til en ting i natt når jeg henta kona og noen venninner.

Det regnet og var her ett sabla dritt vær så viskere var på en god del, når v-lyset var i skogen og jeg nappa ut bryteren ett hakk og slo på grøftlysen som jeg kaller de.. så svingte v-lyset tilbake og ble synkront med h-lyset.

Men da svinga dem ikke til sides men auto dimming virka hvertfall.

Nå er det jo ikke lov å kjøre med dem sammen med hovedlys etter mørkets frembrudd, men det driter jeg i.

Jeg vil heller se hele veien i 80kmt og ikke skogen 15m foran bilen.

 

  • 3 uker senere...
Skrevet
På ‎24‎.‎03‎.‎2017 den 13.41, Core2Duo skrev:

Helt normalt ved blant annet regn. Når regnsensoren aktiveres, så kan du se at lysene følger etter og lyser veldig til venstre. 

 

Virker nesten som vi har fått biler beregnet for venstrekjøring ? :)

  • 2 uker senere...
Skrevet
På 11.4.2017 den 19.24, KØS skrev:

 

Virker nesten som vi har fått biler beregnet for venstrekjøring ? :)

Det var min tanke også ! :-)  Hadde jo vært noe mer naturlig at langlysene lyste opp langs veibanen på høyre side. Fikk en forklaring ang fjernlysene på Kodiaq (skal være likt til Superb?? ) og da ble det sagt at lysene skulle svinge ned mot høyre når man møter biler - blir spennende å se i begynnelsen av juni....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Jeg kan ikke gi id4 skylda for at jeg har en ødelagt kropp/rygg, men setene er det definitive endepunktet for den bilen nå. Det har også vært noen utfordringer med den, har byttet hovedskjermen etter gjentatte ganger hvor den «frøs» og ikke lot seg betjene i det hele tatt. Da fungerte heller ikke stemmestyringen, samt at mange andre ting får en ikke da betjent/justert i det hele tatt. I tillegg så har den noen ganger mistet all data forbindelse og gps, slik at bilen etter kartet da har låst seg langt ute i Skagerak. De haptiske knappene på rattet er heller synes jeg mindre og mindre om, og spesielt vinterstid når en kanskje har på seg et par tynne hansker, så er det jo nesten håpløst å betjene noe som helst. Savner også at det er flere fysiske knapper, for det meste må jo betjenes fra skjermen. Appen synes jeg også var et veldig tilbakeskritt i forhold til Skoda sin, der kunne jeg følge med på forbruk, kjørelengder på turer, etc, mens på VW sin er det jo omtrentlig ingenting som kan leses av. Vinterstid var det vanskelig å sette i gang varmepumpa gjennom appen, fordi den ikke fikk kontakt med serveren (forsåvidt kjent VAG problem). Skoda Enyaq RS har mer av det jeg savner i VW id4, samt seter som er bedre tilpasset til mine utfordringer. Type SUV må jeg ha pga helsa, jeg må inn i bilen, ikke ned. Jammen ikke greit å bli gammal «kæll» skal jeg si deg, hehe   Fronten er jeg helt enig med deg i @Marius, den er den direkte årsaken til at jeg ikke valgte Enyaq sist jeg byttet bil. Liker ikke den forrige fronten i det hele tatt, og det hjalp heller ikke når «Crystal Face» grillen kom, den er for dominerende i mine øyne. Men smaken er heldigvis forskjellig   Om kvaliteten er bedre gjenstår jo å se, de er jo bygget på samme plattformen, og deler jo mange komponenter og programvare. VW id7 er en veldig flott bil, det er det ingen tvil om.  Den er både stillig og romslig, og har et fint design i mine øyne. Fikk du med deg «oppgraderingen» av tilhengervekten til 1.800kg? Skoda Enyaq skal også få den i løpet av høsten etter hva jeg har forstått, men mulig min blir produsert før det er tilgjengelig. Fikk opplyst produksjonsuken i går, og den er i uke 45, så da er det mulig bil levering i første del av desember om transporten går etter planen. Ja Enyaq RS ble kostbar og valgt ekstrautstyr gjør også sitt med totalprisen, bare vinterhjul er det over 43.000,- for på kontrakten. Vi fikk et meget godt tilbud på den nye bilen og mye av ekstrautstyret, men desto dårligere innbytte pga sterkt nedsatte priser og kampanjer på helt nye id4. Så kan en jo sette sammen regnestykket slik en ønsker, det er uansett mellomlegget som sier hva jeg må betale.... Håper du får en bedre opplevelse og mindre feil på din VW id enn det jeg har hatt så langt. Altså ikke noen graverende feil, likevel ganske irriterende når en ikke får gjort noe med verken lydanlegg, adaptivt understell, etc, for det må gjøres på en skjerm som ikke fungerer.
    • Det var jo synd du ikke følte deg til rette i ID4, for det er jo knall bil det også, såvidt jeg har skjønt. Ikke prøvd. da jeg ikke ønsker "SUV" ... Derfor jeg gikk for en ID7 denne gangen. Også pga Skoda ikke hadde noe alternativ.  Tesla var ikke noe alternativ for min del heller, for mye problemer med de bilene der. Har jeg inntrykk av i hvertfall.  Enyaq RS er knall bil sies det Den blir du nok HELT sikkert fornøyd med. Liker nye "trynet" til Skoda. Tøft! Syntes Enyaq RS blir noe dyr med "Alt" utstyr. Kommer vel tett oppmot 700k vel. ID7 kom på litt over 600k. Holder i massevis det også egentlig, men... Det er vel slik prisene er i dag. Fikk en veldig god innbytte pris på Superb'en. Så, da var prisene litt enklere å svelge! 
    • Takk for det @Marius   Jeg fant meg rett og slett ikke til rette i id4, setene passer ikke min rygg/kropp som har fått litt for mye «juling» i jobb, så da er jeg nødt til å gjøre noe med det. Fant to biler som kunne være bedre, så prøvde Tesla M Y Juniper Performance først. Det var jo en fin bil med heftige prestanda for å si det litt forsiktig   Den gikk som et uvær, hadde ganske gode seter, men traff likevel ikke helt 100%. Den neste var Skoda Enyaq RS, og der traff setene godt i forhold hvilke utfordringer jeg har med rygg. Så da valgte vi å bestille en slik. Volvo er jo også kjent for gode seter, men jeg synes at EX40 er litt gammeldags og nesten litt utdatert med tanke på hvor gammel den faktisk er (som XC40). Ikke 100% overbevist etter alle skriverier den siste tiden heller. Id7 er jo en fantastisk bil, den er dessverre litt for lav for meg, og setene er heller ikke de rette. Men jeg har kjørt litt id7, og det er virkelig en bil som tiltaler meg. Synd kroppen er som den er, for det setter dessverre mange biler og bilmerker ut av bildet. Det viktigste @Marius er faktisk at bilen passer til de behovene en har i hverdagen, ikke hvilket merke den har i grillen. Det er så mange samarbeid mellom forskjellige bilmerker i dag, at det er nesten håpløst å følge med på alt sammen. Så der har du gjort et godt valg vil jeg tro  
    • Hei, Noe sent svar! Her ser det ut som du må ut av landet for å ta få tak på dette. f.eks  https://www.skoda-parts.com/spare-part/03l121151l-connecting-pipe-european-union-52036.html Dette kan helt sikkert sveises også, da det er kun er kjølevæske. Men, kanskje litt jobb å få ut?
    • Hei, Velkommen tilbake til forumet!  Jeg har også vært veldig stille og ikke altfor ofte innom her fortiden. Gratulerer med bestilling av ny bil! Du blir helt sikkert fornøyd!   Jeg kvittet meg med Superb'en i juni, Ikke for det jeg var misfornøyd. Men, hadde hatt den altfor lenge i forhold til planen! Da Skoda ikke hadde så mange alternativer iforhold til det jeg jaktet på, så endte jeg faktisk opp med en VW ID7 GTX Exclusive -25 modell. Hentet ut 17.Juni. Meget fornøyd til nå, med både rekkevidde og ladehastigheter på litt lengere turer!   Har passert 6000km nå.. Så ikke voldsomme mengder
    • Takk for det @Sjåføren 🙂 Har tittet innom forumet, men ikke vært aktiv siden jeg byttet over til et annet merke i fjor høst, blir nok litt mer aktiv til tider etter at jeg har mottatt bilen. Ja bilen virker meget bra, var svært behagelig å kjøre. RS har 4-hjulstrekk og er vel den utgaven av Skoda som har mest krefter, selv om det er mer enn nok i hverdagen, så er det jo veldig lite i forhold mange andre elbiler. Den er jo egentlig meget rask fra 0-100km/t om en tenker noen få år tilbake i tid, men blir jo likevel regelrett «parkert» av svært mange andre i dag. Den utviklingen går meget fort i dag, prøvekjørte Tesla M Y Juniper Performance tidligere i uken, og der var det 0-100km/t på 3,5 sekunder. Ingen som trenger dette i hverdagen selvfølgelig, men Norges desidert mest solgte bil har altså slike «ess i ermet» for dem det betyr mye for. Etter snart 1 år med elbil, så må jeg bare si at det fungerer helt utmerket for min del. Synd jeg ikke gikk over til elbil tidligere, men var lenge meget skeptisk og synes de alle sammen hadde altfor kort rekkevidde etter hva jeg var vant til fra før med mine bensin/diesel biler.  Rekkevidde er jo ikke noe jeg tenker på engang lengre, det som er mye mer interessant er jo ladehastigheten når en først stopper for å ta en pause. Der er jo ikke Enyaq noen racer, verken i hvor høy effekt den kan ta i mot (max 185kW), eller hvor fort det går. De beste elbilene har i dag 800V DC og lader med +/- 400kW, og da går det virkelig unna. Men det er ikke noe jeg har behov for til mitt bruk, men at det er et viktig punkt for mange andre i hverdagen forstår jeg veldig godt. 99% av min lading gjør jeg hjemme i garasjen, så har kun prøvet hurtiglading 3-4 ganger i løpet de 10 mnd jeg har hatt elbil, trengte det ikke da heller, men det var bare for å ha prøvet det slik at en har litt erfaring den dagen en skulle ha et konkret behov. Dessverre så er tilhengervekten den kan dra svært begrenset (1.200kg). Jeg vet at det kommer versjoner i 2026 som får øket det til 1.800kg, og det vil jo ble vesentlig bedre. VW id4 GTX 2026 mod. har allerede fått øket det til 1.800kg. Så det er høyst usikkert om bilen jeg har bestilt kommer med 1.800kg hengervekt, men nå drar jeg aldri på campingvogn eller andre store/tunge tilhengere, så for min del er det ikke et problem uansett. 21'' sommerhjul kler den bilen veldig godt synes jeg, og det sammen med DCC (adaptivt understell), så blir det en bil som sitter ganske bra på veien. Har 21'' sommerhjul på den jeg har i dag og 20'' vinterhjul, og det er helt uproblematisk. Det som virkelig er behagelig med denne typen bil er jo hvor stille og rolig det er, billige driftskostnader, effekten/dreiemomentet er der umiddelbart og har jo nm i massevis. Er ferdig oppvarmet på under 5 min, og det kan også gjøres i en lukket garasje. Men elbil passer selvsagt ikke til alle, selv om det blir flere og flere elbiler på markedet som gjør at det nå er vanskelig å ikke finne noe som passer. Men enkelte bor slik til at det ikke er mulig med hjemmelading og at det er langt til en ladestasjon, mens andre drar på store campingvogner, båthengere, etc, og det er klart at da er det ikke like bra med elbil. Med tung tilhenger/campingvogn etter en elbil, så forsvinner strømmen fort, og da må det lades desto oftere. Kulda gjør jo også sitt med tanke på rekkevidde, så er det greit å ha litt størrelse på batteriet. En ting er i hvert fall helt sikkert, jeg har eid min siste bil som det må fylles bensin/diesel på 😉
    • Wow, gratulerer! Så kjekt å ha deg tilbake igjen. Vi får ta opp igjen tråden, men det har vært temmelig stilt på forumet det siste året. Spennende bil du har gått for. 21" sommerstørrelse  er heftig. Jeg er ikke så veldig i elbil verdenen, har RS 4-hjulstrekk? Du har ikke campingvogn eller tung henger du skal dra på?
    • Da er jeg på vei tilbake til Skoda igjen, gresset er definitivt ikke grønnere på andre steder i VAG universet. Har nå bestilt en, Skoda Enyaq RS 2026 Graphite Grey metallic MAXX 21'' Vision antrasitt sommerhjul Svingbart tilhengerfeste Bagasjeromspakke Delingsnett Skvettlapper foran 20'' Neptune sort/polert vinterhjul Levering forespeilet i desember 2025 Skal bli artig å være en del av Skoda «universet» igjen 🙂
    • Hei!   Har en trofast Yeti Adventure med 348.000 km på telleren. Den begynte å bruke mye kjølvæske, som viste seg at det var sprekk i kjølerøret: Det er det vistnok ikke lagervare hos Møller, og verkstedet vet ikke når de kan få tak i det. OE nr: Kjølerør 03L 121 151 L. Noen som har erfaring med dette, eller kan det røret tettes/sveises?  mvh Bjørn H Bergseth    
    • Leter meg grønn og blå etter bilbur til hunden som og passer i vår Skoda Octavia 2014 modell.  Hund str stor, som en stor schäefer eller stor boxer, han er nesten 70 cm i skulderhøyde. Finner ikke bur som både passer han og bilen. Har nedsenket bagasjerom.  Noen som har erfaring eller tips?
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...