Gå til innhold
Ken

Auto funksjon lys, merkelig oppførsel...


Anbefalte innlegg

Hei. 

Ny som skoda eier, og ny på forum.

Kjøpt for ca 1.5mnd siden en godt utstyrt 1.8tsi manuell 2016modell med nå 20tusen km.

Har ikke kjørt så mye i mørket, men oppdaget at venstre hovedlys finner på å justere seg til venstre og ned. Slik at det lyser opp mye av venstre veibane 15ish meter foran bilen og "grøfta"

Stopper jeg opp så justere lyset seg til høyre og opp, og lysbildet er fint sammen med lyset på høyresiden.

(Jeg har lest i manualen at det er diverse mode etter forskjellige hastigheter når bryter står i auto.)

Dette er skjedd flere ganger, men dette kan vel ikke være normalt eller hva? 

Har funnet en video på youtube som illustrerer samme som jeg opplever på min octavia

-Kenneth

 

Fikk tatt noen bildef selv også her for noen kvelder siden, siste bildet er lysbildet normalt

20170321_100115-ANIMATION.gif

IMG_20170320_204930001.jpg

IMG_20170320_195448421.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, så skoda mener det der er smart.. liker helst å ha lyset der foran jeg ser i 80kmt jeg da og ikke skogen og grøfta til venstre 15m foran bilen.

Men du nevner regnsensoren, så denne oppførselen på v-lys skjer bare når det regner/tåke/snø etc.

Men denne oppførselen av v-lyset skjer ikke i mørket, når det ikke er nedbør...

Takk for svar hvertfall, tenkte var greit å høre her før jeg tok en verksted tur. ☺ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og velkommen til forumet @Ken ☺

Dette er helt normalt og forekommer hver gang nærlyset aktiveres og lysbryteren står i auto, jeg synes også de lyser altfor mye til venstre, men det skal altså være slik i følge selger/forhandler. Jeg fikk en stor blekke med A4 ark som beskriver hele funksjonen, men er likevel ikke helt enig i at de burde lyse så mye til venstre.

Så ofte vrir jeg lysbryteren over til nærlys, rett og slett fordi jeg trenger mer lys der jeg kjører, men da mister en den svingbare funksjonen, så en må da velge hva en har mest behov for. De skal jo rette seg inn ved møtende kjøretøy og/eller når en kommer til gatebelysning, men mitt venstre nærlys fortsetter likevel å lyse til venstre da også......... Jeg har aldri hatt behov for noen lys som lyser så mye til venstre som dette her og tviler sterkt på at jeg kommer til å ha det heller, så dette er en av de få tingene jeg ikke er helt fornøyd med i min Superb, men det er dessverre lite å gjøre noe med dette om en vil ha den svingbare funksjonen til lysa.........

Samme med autofunksjonen av fjernlys, de reagerer altfor seint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en 2017 mod Scout, og synes ikke jeg merker slike avvik når jeg kjører med autofunksjon. Blending er for treg, selvsagt.

Jeg har sett mye rar automatisk lysfunksjon i Mercedes taxier. Der går lysene i hytt og pine på en del av dem. Uten at det er noen trøst, selvsagt.

Endret av Scout
Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, Scout skrev:

Jeg har en 2017 mod Scout, og synes ikke jeg merker slike avvik når jeg kjører med autofunksjon. Blending er for treg, selvsagt.

Jeg har sett mye rar automatisk lysfunksjon i Mercedes taxier. Der går lysene i hytt og pine på en del av dem. Uten at det er noen trøst, selvsagt.

Lurer på om du kan styre følsomheten på nedblending i infotainment systemet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar folkens, enig med deg ja PaulusA

Ja er mulig å justere følsomheten på auto dimminga i infotainment systemet. 

Var 3 valg tror jeg, treg, normal, hurtig, hvis jeg ikke husker feil.

Jeg tok forresten sen tlf til lokal forhandler her, og det er normalt ja sa dem, men det er mange skoda eiere som er vært å klagd på dette. 

Fant forresten denne på dette forumet: (se bildet nederste innlegg)

Det er vistnok mulig å skru av citymode og værfunskjon i automodus med en pc og ett program som heter vcds.... 

Og resten av funksjonene i automodus opprettholdes og virker som normalt slik jeg forstår det.

Noen nær møre som har utstyret/ vcds det skal gjerne få slå av på min !

Kanskje man kan spørre og få forhandler til å slå av.... hmmm

https://www.briskoda.net/forums/topic/303488-adaptive-headlights/?page=3 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Marius skrev:

Lurer på om du kan styre følsomheten på nedblending i infotainment systemet?

Ja. Har gjort det, men det er fremdeles et stykke igjen til det blir kjapt nok. Funker sikkert godt på Autobahn, men dårlig når du kjører i elgland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere driving mode selection? Om dere har, prøv å sette lysene i "Sport". Syntes det var en god forbedring det også, på bilen jeg har nå (Superb) lysene blir overraskende mer pågående og aktive i Sport. 

Eventuelt så kan dere prøve å sette lysene i Eco, da skal lysene ikke svinge så forferdelig mye, og disse funksjonene på lysene skal visstnok være minimale. Har dog ikke prøvd dette selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Ken det er visstnok ganske lite som kan forandres under programmering/VDCS på Superb etter hva jeg har forstått, for deg som har Octavia så er det mange flere muligheter via VDCS.

@Core2Duo det hjelper kun for hvor «aktive» lysene er i svinger, men ingenting for langt ut det venstre lystet lyser til venstre. Sport har raske reaksjoner, mens de andre programmene har tilsvarende tregere bevegelser på lysa i svinger, men fremdeles så hjelper det ingenting med tanke på mye ut til venstre det lyser. Men å ha Superb i andre modus enn Sport er jo nesten som å be om å bli sjøsyk........ ;) 

@PaulusA min bil har vært tilkoblet til verkstedets computer fler enn en gang pga lysene, men det blir kun konstatert at alt fungerer som det skal.

 

Har forsøkt alle muligheter som finnes i kjørecomputeren på min bil, men ingen innstillinger hjelper noe som helst for hverken hvor mye det venstre lyset lyser til venstre, eller hvor treg fjernlys-assistenten fungerer. Så dessverre akkurat på dette punktet (lys til venstre) så ser det ikke ut til at det er så mye som hjelper, annet enn å velge en annen innstilling på selve lysbryteren, men som nevnt tidligere, det deaktiverer jo den svingbare funksjonen på lysene........

Endret av Superb lll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja har lest etter mye nettgraving no at ser det er forskjell på superb og octavia der.

Forhandler/verksted sa at når mange nok rapporter og misnøyer er registrert så bli det til at skoda må ta tak i det slik PaulusA sier

Skal tro hvor mange det må til... 

Skulle laget klage kampanje på dette  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, PaulusA skrev:

Please do that ?

Jeg får jo også en Octavia snart ?

Hvis det er nye Octavia du får, så er det jo LED hovedlys på denne, og da vil du ikke oppleve at lyset svinger ut til venstre :) Da lysene er helt statiske. (LED Hovedlyktene, slukker/lyser opp enkelt dioder bare, ifølge forhandler)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God dag.

La merke til en ting i natt når jeg henta kona og noen venninner.

Det regnet og var her ett sabla dritt vær så viskere var på en god del, når v-lyset var i skogen og jeg nappa ut bryteren ett hakk og slo på grøftlysen som jeg kaller de.. så svingte v-lyset tilbake og ble synkront med h-lyset.

Men da svinga dem ikke til sides men auto dimming virka hvertfall.

Nå er det jo ikke lov å kjøre med dem sammen med hovedlys etter mørkets frembrudd, men det driter jeg i.

Jeg vil heller se hele veien i 80kmt og ikke skogen 15m foran bilen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
På ‎24‎.‎03‎.‎2017 den 13.41, Core2Duo skrev:

Helt normalt ved blant annet regn. Når regnsensoren aktiveres, så kan du se at lysene følger etter og lyser veldig til venstre. 

 

Virker nesten som vi har fått biler beregnet for venstrekjøring ? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 11.4.2017 den 19.24, KØS skrev:

 

Virker nesten som vi har fått biler beregnet for venstrekjøring ? :)

Det var min tanke også ! :-)  Hadde jo vært noe mer naturlig at langlysene lyste opp langs veibanen på høyre side. Fikk en forklaring ang fjernlysene på Kodiaq (skal være likt til Superb?? ) og da ble det sagt at lysene skulle svinge ned mot høyre når man møter biler - blir spennende å se i begynnelsen av juni....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...