Gå til innhold
Sjåføren

Bensinforbruk 1,8 TSI og 4x4.


Anbefalte innlegg

Det er mange som er skeptisk til denne kombinasjonen på grunn av forbruket, og det er nok ikke verdensledende. Men på tur med kjernefamilien og bagasje nå har bilen fått rullet godt avgårde. På en strekning på 425 km på varierte norske veier, så synes jeg 0,6 liter på mila absolutt er akseptabelt. Det har vært mange seige stigninger, mye kupert og svingete veier og varierende hastigheter hele veien. Litt inspirert kjøring ble det også der det var spredt med trafikk. Jeg var i en lang periode nede på 0,55 liter på mila, men da var det rolig kjøring i Gudbrandsdalen. Likevel ble det fullt akseptabel snittfart og forbruk. Bilen er nå kjørt 25000 og motoren har "løsnet" veldig. Er vel innafor dette? 

DSC_3860.JPG

DSC_3859.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette synes jeg absolutt er innafor (og nesten vel så det) @Sjåføren, artig å se såpass lave tall som dette med den motoren du har, og når du i tillegg har 4x4 versjonen så synes jeg det er meget bra :) 

0,5 tallet har jeg ikke sett med min Superb med den samme motoren i det hele tatt, uansett hvor forsiktig jeg har kjørt. Har kommet veldig nære 0,6, men noe under det vet jeg sannelig ikke om er mulig en gang med denne bilen/motoren jeg har......... Men derimot over literen har jeg ingen problemer med å komme, med litt inspirert og aktiv kjøring så kommer jeg dit ganske fort, hehe ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå var det ikke på grunn av forbruket jeg kjøpte den versjonen, men jeg er jo fornøyd med det forbruket. Og så er nok ikke kjørecomputeren 100% riktig. Skal nok klare å presse forbruket ganske høyt hvis jeg vil, ingen problemer med det. I dag ble det et par kjappe klatreetapper opp på et fjell, så jeg tør ikke avsløre forbruket nå..... (men det er litt ekstraordinært). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På hjemveien gikk det enda bedre,  0,58 l/mil er jeg meget fornøyd med. Turen gikk fra Gardermoen, via Gjøvik og til Ålesund. Bagasjerommet var smekkfullt under trekket, men bilen ser ikke segen ut,  og motoren er fantastisk. Det er ikke meg som sinker trafikken og det ble "noen" forbikjøringer. Lite motorvei, men et snitt på 73 km/t ble greit nok. 

_20170727_011656.JPG

DSC_3997.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pene tall, absolutt. Har samme bil, i eldre utgave (2009), og har nettopp kjørt t/r Lillestrøm - Skjervøy. Mange mil på variert vei. Nordover viste kjørecomputer 0,78 helt opp. Med bagasje og familie. Sørover endte det på 0,86, med bagasje men uten familien (som tok flyet). Unødvendig å nevne at det gikk betydelig fortere sørover? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en 2014 modell med 4x4 og DSG.

Den kjørte jeg med full bagasje, 3 personer og takboks på en ferietur i Norge på  ca 150 mil. 

Da viste computeren et forbruk på 0.65, det er absolutt godkjent.

Synd jeg ikke skreiv ned alle tall og hvor mye jeg fylte,  og regnet det ut. Mistenker at computeren viser litt lite

 

Endret av Frixy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er absolutt godkjent. En takboks vil øke forbruket litt. Jo høyere fart, jo mere. Og andre faktorer vil selvfølgelig spille inn, en ferietur er ikke bare landevegskjøring, det blir både bykjøring og annen småkjøring. Bensinmotoren vil typisk ha et relativt høyere forbruk under slike forhold. Kjørecomputeren er nok ikke 100% nøyaktig nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja kjørecomputeren i min Superb er nok i det snilleste laget den også, uten at jeg har målt det helt nøyaktig selv enda. Men jeg klager ikke uansett, litt inspirert akselerasjon i ny og ne åpner definitivt opp kranene for bensintanken, så mitt drivstofforbruk kan nok fint reduseres litt om en finner (en godt gjemt) lettere høyrefot i en eller annen skuff.......... ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Kjørte en langtur med Scout'n i dag (180 hk bensin), 247km. Satte ny rekord på lavt bensinforbruk. Landeveiskjøring + gjennom byen i rushtida begge veier. Snittforbruk på turen endte opp med 0,60 l/mil. Kjørte hovedsaklig i "ECO" mode, en passasjer, ingen baggasje.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Scout skrev:

Kjørte en langtur med Scout'n i dag (180 hk bensin), 247km. Satte ny rekord på lavt bensinforbruk. Landeveiskjøring + gjennom byen i rushtida begge veier. Snittforbruk på turen endte opp med 0,60 l/mil. Kjørte hovedsaklig i "ECO" mode, en passasjer, ingen baggasje.

Det er jo veldig bra! ECO innstillingen har jeg aldri prøvd, så jeg vet ikke hva det innebærer. Jeg kjører alltid i Normal med styring i Sport (normal styring syns jeg blir for lett).

På en tur/retur Oslo (rundt 570 km hver vei) forrige uke brukte vi 0,62 l/mil (samme forbruk begge veier) med 4 personer i bilen og 4 tunge kofferter + endel tax-free hjem igjen. Fornøyd med det! Kjørte motorvei kun mellom Gardermoen og Oslo, det ble Gjøvik-sida til/fra Mjøsbrua, jeg tror det har blitt litt høyere forbruk å kjøre lengre i 100-110 km/t.

 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Sjåføren skrev:

Det er jo veldig bra! ECO innstillingen har jeg aldri prøvd, så jeg vet ikke hva det innebærer. Jeg kjører alltid i Normal med styring i Sport (normal styring syns jeg blir for lett).

På en tur/retur Oslo (rundt 570 km hver vei) forrige uke brukte vi 0,62 l/mil (samme forbruk begge veier) med 4 personer i bilen og 4 tunge kofferter + endel tax-free hjem igjen. Fornøyd med det! Kjørte motorvei kun mellom Gardermoen og Oslo, det ble Gjøvik-sida til/fra Mjøsbrua, jeg tror det har blitt litt høyere forbruk å kjøre lengre i 100-110 km/t.

 

Artig å høre at bilene går så lavt på forbruket, @Sjåføren. Jeg kjørte relativt kupert E6 (Trondheim -Oppdal t/r) med lav snitthastighet. Mye køer, fartsgrenser, politikontroller og veiarbeid på den strekningen. Sikkert ikke mye over 70. Erfarer at forbruket stiger fort hvis man passerer 100.

ECO betyr treig gearing, at motoren detter til tomgang og drivverk frikobles i nedoverbakker. Samtidig reduseres klimaanleggets styrke en del. Pluss noen småting til. Min bil har bare gått ca 6000km, så jeg regner med den vil gå under 0.6 etter hvert. 

Endret av Scout
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, forbruket synker etterhvert!

Jeg kommer nok aldri til å bruke ECO- innstillingen. Skjønner at klimaanlegget på lavt stille krever  mindre  drivstoff for å dras rundt. Men hvorfor skal man gjøre bilen dårligere med treig giring og hva er greia med at motoren skal gå på tomgang i nedoverbakker? Den skal jo bremse på girene og bruke NULL bensin. På tomgang bruker den jo LITT! Hvis man følger med på momentatforbruket så kan man enkelt se hvor mye man skal slippe gassen for bensinkutt. Ikke helt gjennomtenkt kanskje?

Men uansett, man kan få veldig fine forbrukstall, selv med den lille, morsomme kruttønna på 1,8 ltr.

Endret av Sjåføren
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si jeg er imponert over hvor langt ned dere har fått forbruket @Scout og @Sjåføren på deres biler, jeg er jo i ferd med å vurdere en Scout selv, og t.o.m. forhandleren sa jeg kom til å møte et høyere forbruk på den type bil enn hva jeg har på min Superb, da med den samme motoren som både dere og jeg har fra før av.

Jeg har aldri prøvet Eco-mode i det hele tatt, så det kunne jeg muligens ha forbedret forbruket mitt litt på om jeg forsøkte det, har vært nede på 0,6' ish, men ikke nådd hverken 0,6 blank eller kommet under. Da har jeg kjørt relativt forsiktig og hatt en ganske lett høyrefot, men merker jo at med en gang en kjører forbi noen som kjører saktere enn trafikken går, så merkes det med en gang på forbruket, spesielt om bilen girer ned (kick-down). Om en hadde holdt seg i skinnet der, så hadde en kanskje kommet akkurat under 0,6 grensen, men ned til tallene i brosjyren er det bare å glemme for min del i hvert fall. Til det er ikke jeg tålmodig nok, og ei heller trafikken stabil nok i hastighet til, men det er nok helt klart jeg som har det største forbedringspotensialet her ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Oppdaterer en gammel tråd her..

Min bensin Scout er nå litt over 2 år, og har gått ca 18000 km. Første langtur jeg hadde med den gikk den på 0,63 l/mil. Da hadde den ikke gått mer enn 2-3000 km. Nå, to år etter målte jeg den (med full oppakning og wingbars på taket, 3 pers i bilen) til flatt 0,60 l/mil over ca 49 mil på samme strekning. Samme kjørestil, med ECO og mye bruk av adaptiv cruisecontroll.  Det har muligens utgjort bittelitt at motoren har gått lenger. Men marginal forskjell vil jeg si.

0,6 er veldig bra på en 180 hk med vinterdekk og full oppakning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår 180 TSI Scout var latterlig tørst de første 10k km husker jeg, nå var og er det riktignok mye lyskryss kjøring så det drar nok snittet langt opp. Det beste jeg har klart på langtur er 0.59 over 450 km ca, da var det i normal modus med acc og ingen forbikjøringer. 

Kjenner jeg gruer meg til å kjøre inn Kodiaq med 2.0 TSI 😛

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, BGB skrev:

Kjenner jeg gruer meg til å kjøre inn Kodiaq med 2.0 TSI 😛

Hehe, akkurat det kan jeg forstå litt ja ;)  Men det er vel her som ellers, det vel litt avhengig av hvor mye «bly» en legger i høyreskoen før en kjører, hehe ;) 

 

Nå er det svært sjeldent at jeg bare har ren langkjøring, men vi har vært nede på førsten av 0,6 tallet i fjor sommer, da var jo forresten også bilen helt ny.

Ellers så synes jeg vår Scout er relativt dyr i drift, men når sant skal sies så er jeg nok ikke så veldig flink til å kjøre økonomisk i de vanlige hverdagene, for det blir gjerne med litt akselerasjon og til tider litt aktiv kjøring ;) Så den ligger gjerne på alt fra 0,75 og opp mot literen i snitt, og da er det ikke så mye landeveis kjøring i 90 km/t. Har bare 2-3 km og før jeg er ute på E6 med 110km/t, og det har jo heller ingen særlig positiv effekt for drivstofforbruk....... 

Merker at denne Scouten har et merkbart høyere forbruk enn vår forrige bil (Superb 2016 med den samme motoren), men den hadde riktignok ikke 4x4, i tillegg så hadde den en 7 trinns DSG kasse, og det tror jeg kanskje også kan ha noe med forbruket å gjøre. For denne Scouten bruker jo et høyere gir i alle situasjoner og har dermed et høyere turtall enn Superben, uansett i hvilken hastighet vi kjører, den oppfører seg mer som om vår Superb kjørte konstant i Sport modus.

Nå er ikke noe av dette ment som klaging fra min side altså, for jeg er selv skyld i at bilen kjøres aktivt, og jeg smiler fremdeles hver eneste gang en trykker ned gasspedalen og det skjer noe, både som sommer som vinter, for her er jo 4x4 også en stor del av smilet ;) 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, på aktiv kjøring går det betraktelig mer bensin. Men jeg gir litt opp når jeg kjører Trondheim-Oslo. Det er jo kameraovervåking og køer hele veien, så kampen jeg kjemper er primært mot å sovne. Dyrt er det faen meg også mht bompenger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...