Gå til innhold
Sjåføren

Bensinforbruk 1,8 TSI og 4x4.


Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er mange som er skeptisk til denne kombinasjonen på grunn av forbruket, og det er nok ikke verdensledende. Men på tur med kjernefamilien og bagasje nå har bilen fått rullet godt avgårde. På en strekning på 425 km på varierte norske veier, så synes jeg 0,6 liter på mila absolutt er akseptabelt. Det har vært mange seige stigninger, mye kupert og svingete veier og varierende hastigheter hele veien. Litt inspirert kjøring ble det også der det var spredt med trafikk. Jeg var i en lang periode nede på 0,55 liter på mila, men da var det rolig kjøring i Gudbrandsdalen. Likevel ble det fullt akseptabel snittfart og forbruk. Bilen er nå kjørt 25000 og motoren har "løsnet" veldig. Er vel innafor dette? 

DSC_3860.JPG

DSC_3859.JPG

Skrevet

Dette synes jeg absolutt er innafor (og nesten vel så det) @Sjåføren, artig å se såpass lave tall som dette med den motoren du har, og når du i tillegg har 4x4 versjonen så synes jeg det er meget bra :) 

0,5 tallet har jeg ikke sett med min Superb med den samme motoren i det hele tatt, uansett hvor forsiktig jeg har kjørt. Har kommet veldig nære 0,6, men noe under det vet jeg sannelig ikke om er mulig en gang med denne bilen/motoren jeg har......... Men derimot over literen har jeg ingen problemer med å komme, med litt inspirert og aktiv kjøring så kommer jeg dit ganske fort, hehe ;) 

Skrevet

Nå var det ikke på grunn av forbruket jeg kjøpte den versjonen, men jeg er jo fornøyd med det forbruket. Og så er nok ikke kjørecomputeren 100% riktig. Skal nok klare å presse forbruket ganske høyt hvis jeg vil, ingen problemer med det. I dag ble det et par kjappe klatreetapper opp på et fjell, så jeg tør ikke avsløre forbruket nå..... (men det er litt ekstraordinært). 

Skrevet

På hjemveien gikk det enda bedre,  0,58 l/mil er jeg meget fornøyd med. Turen gikk fra Gardermoen, via Gjøvik og til Ålesund. Bagasjerommet var smekkfullt under trekket, men bilen ser ikke segen ut,  og motoren er fantastisk. Det er ikke meg som sinker trafikken og det ble "noen" forbikjøringer. Lite motorvei, men et snitt på 73 km/t ble greit nok. 

_20170727_011656.JPG

DSC_3997.JPG

Skrevet

Pene tall, absolutt. Har samme bil, i eldre utgave (2009), og har nettopp kjørt t/r Lillestrøm - Skjervøy. Mange mil på variert vei. Nordover viste kjørecomputer 0,78 helt opp. Med bagasje og familie. Sørover endte det på 0,86, med bagasje men uten familien (som tok flyet). Unødvendig å nevne at det gikk betydelig fortere sørover? 

Skrevet (endret)

Jeg har en 2014 modell med 4x4 og DSG.

Den kjørte jeg med full bagasje, 3 personer og takboks på en ferietur i Norge på  ca 150 mil. 

Da viste computeren et forbruk på 0.65, det er absolutt godkjent.

Synd jeg ikke skreiv ned alle tall og hvor mye jeg fylte,  og regnet det ut. Mistenker at computeren viser litt lite

 

Endret av Frixy
Skrevet

Det er absolutt godkjent. En takboks vil øke forbruket litt. Jo høyere fart, jo mere. Og andre faktorer vil selvfølgelig spille inn, en ferietur er ikke bare landevegskjøring, det blir både bykjøring og annen småkjøring. Bensinmotoren vil typisk ha et relativt høyere forbruk under slike forhold. Kjørecomputeren er nok ikke 100% nøyaktig nei.

Skrevet

Ja, kjørecomputer viser nok ca 5% for lite, minst

Så, ditt forbruk var nok nærmere 0,7 hvilket ikke er gærnt for bensin 

Skrevet

Ja kjørecomputeren i min Superb er nok i det snilleste laget den også, uten at jeg har målt det helt nøyaktig selv enda. Men jeg klager ikke uansett, litt inspirert akselerasjon i ny og ne åpner definitivt opp kranene for bensintanken, så mitt drivstofforbruk kan nok fint reduseres litt om en finner (en godt gjemt) lettere høyrefot i en eller annen skuff.......... ;) 

  • 1 måned senere...
Skrevet

Kjørte en langtur med Scout'n i dag (180 hk bensin), 247km. Satte ny rekord på lavt bensinforbruk. Landeveiskjøring + gjennom byen i rushtida begge veier. Snittforbruk på turen endte opp med 0,60 l/mil. Kjørte hovedsaklig i "ECO" mode, en passasjer, ingen baggasje.

  • Lik 1
Skrevet
44 minutter siden, Scout skrev:

Kjørte en langtur med Scout'n i dag (180 hk bensin), 247km. Satte ny rekord på lavt bensinforbruk. Landeveiskjøring + gjennom byen i rushtida begge veier. Snittforbruk på turen endte opp med 0,60 l/mil. Kjørte hovedsaklig i "ECO" mode, en passasjer, ingen baggasje.

Det er jo veldig bra! ECO innstillingen har jeg aldri prøvd, så jeg vet ikke hva det innebærer. Jeg kjører alltid i Normal med styring i Sport (normal styring syns jeg blir for lett).

På en tur/retur Oslo (rundt 570 km hver vei) forrige uke brukte vi 0,62 l/mil (samme forbruk begge veier) med 4 personer i bilen og 4 tunge kofferter + endel tax-free hjem igjen. Fornøyd med det! Kjørte motorvei kun mellom Gardermoen og Oslo, det ble Gjøvik-sida til/fra Mjøsbrua, jeg tror det har blitt litt høyere forbruk å kjøre lengre i 100-110 km/t.

 

  • Lik 1
Skrevet (endret)
1 time siden, Sjåføren skrev:

Det er jo veldig bra! ECO innstillingen har jeg aldri prøvd, så jeg vet ikke hva det innebærer. Jeg kjører alltid i Normal med styring i Sport (normal styring syns jeg blir for lett).

På en tur/retur Oslo (rundt 570 km hver vei) forrige uke brukte vi 0,62 l/mil (samme forbruk begge veier) med 4 personer i bilen og 4 tunge kofferter + endel tax-free hjem igjen. Fornøyd med det! Kjørte motorvei kun mellom Gardermoen og Oslo, det ble Gjøvik-sida til/fra Mjøsbrua, jeg tror det har blitt litt høyere forbruk å kjøre lengre i 100-110 km/t.

 

Artig å høre at bilene går så lavt på forbruket, @Sjåføren. Jeg kjørte relativt kupert E6 (Trondheim -Oppdal t/r) med lav snitthastighet. Mye køer, fartsgrenser, politikontroller og veiarbeid på den strekningen. Sikkert ikke mye over 70. Erfarer at forbruket stiger fort hvis man passerer 100.

ECO betyr treig gearing, at motoren detter til tomgang og drivverk frikobles i nedoverbakker. Samtidig reduseres klimaanleggets styrke en del. Pluss noen småting til. Min bil har bare gått ca 6000km, så jeg regner med den vil gå under 0.6 etter hvert. 

Endret av Scout
Skrevet (endret)

Ja, forbruket synker etterhvert!

Jeg kommer nok aldri til å bruke ECO- innstillingen. Skjønner at klimaanlegget på lavt stille krever  mindre  drivstoff for å dras rundt. Men hvorfor skal man gjøre bilen dårligere med treig giring og hva er greia med at motoren skal gå på tomgang i nedoverbakker? Den skal jo bremse på girene og bruke NULL bensin. På tomgang bruker den jo LITT! Hvis man følger med på momentatforbruket så kan man enkelt se hvor mye man skal slippe gassen for bensinkutt. Ikke helt gjennomtenkt kanskje?

Men uansett, man kan få veldig fine forbrukstall, selv med den lille, morsomme kruttønna på 1,8 ltr.

Endret av Sjåføren
Skrevet

Må si jeg er imponert over hvor langt ned dere har fått forbruket @Scout og @Sjåføren på deres biler, jeg er jo i ferd med å vurdere en Scout selv, og t.o.m. forhandleren sa jeg kom til å møte et høyere forbruk på den type bil enn hva jeg har på min Superb, da med den samme motoren som både dere og jeg har fra før av.

Jeg har aldri prøvet Eco-mode i det hele tatt, så det kunne jeg muligens ha forbedret forbruket mitt litt på om jeg forsøkte det, har vært nede på 0,6' ish, men ikke nådd hverken 0,6 blank eller kommet under. Da har jeg kjørt relativt forsiktig og hatt en ganske lett høyrefot, men merker jo at med en gang en kjører forbi noen som kjører saktere enn trafikken går, så merkes det med en gang på forbruket, spesielt om bilen girer ned (kick-down). Om en hadde holdt seg i skinnet der, så hadde en kanskje kommet akkurat under 0,6 grensen, men ned til tallene i brosjyren er det bare å glemme for min del i hvert fall. Til det er ikke jeg tålmodig nok, og ei heller trafikken stabil nok i hastighet til, men det er nok helt klart jeg som har det største forbedringspotensialet her ;) 

  • 1 år senere...
Skrevet

Oppdaterer en gammel tråd her..

Min bensin Scout er nå litt over 2 år, og har gått ca 18000 km. Første langtur jeg hadde med den gikk den på 0,63 l/mil. Da hadde den ikke gått mer enn 2-3000 km. Nå, to år etter målte jeg den (med full oppakning og wingbars på taket, 3 pers i bilen) til flatt 0,60 l/mil over ca 49 mil på samme strekning. Samme kjørestil, med ECO og mye bruk av adaptiv cruisecontroll.  Det har muligens utgjort bittelitt at motoren har gått lenger. Men marginal forskjell vil jeg si.

0,6 er veldig bra på en 180 hk med vinterdekk og full oppakning.

Skrevet

Vår 180 TSI Scout var latterlig tørst de første 10k km husker jeg, nå var og er det riktignok mye lyskryss kjøring så det drar nok snittet langt opp. Det beste jeg har klart på langtur er 0.59 over 450 km ca, da var det i normal modus med acc og ingen forbikjøringer. 

Kjenner jeg gruer meg til å kjøre inn Kodiaq med 2.0 TSI 😛

Skrevet
31 minutter siden, BGB skrev:

Kjenner jeg gruer meg til å kjøre inn Kodiaq med 2.0 TSI 😛

Hehe, akkurat det kan jeg forstå litt ja ;)  Men det er vel her som ellers, det vel litt avhengig av hvor mye «bly» en legger i høyreskoen før en kjører, hehe ;) 

 

Nå er det svært sjeldent at jeg bare har ren langkjøring, men vi har vært nede på førsten av 0,6 tallet i fjor sommer, da var jo forresten også bilen helt ny.

Ellers så synes jeg vår Scout er relativt dyr i drift, men når sant skal sies så er jeg nok ikke så veldig flink til å kjøre økonomisk i de vanlige hverdagene, for det blir gjerne med litt akselerasjon og til tider litt aktiv kjøring ;) Så den ligger gjerne på alt fra 0,75 og opp mot literen i snitt, og da er det ikke så mye landeveis kjøring i 90 km/t. Har bare 2-3 km og før jeg er ute på E6 med 110km/t, og det har jo heller ingen særlig positiv effekt for drivstofforbruk....... 

Merker at denne Scouten har et merkbart høyere forbruk enn vår forrige bil (Superb 2016 med den samme motoren), men den hadde riktignok ikke 4x4, i tillegg så hadde den en 7 trinns DSG kasse, og det tror jeg kanskje også kan ha noe med forbruket å gjøre. For denne Scouten bruker jo et høyere gir i alle situasjoner og har dermed et høyere turtall enn Superben, uansett i hvilken hastighet vi kjører, den oppfører seg mer som om vår Superb kjørte konstant i Sport modus.

Nå er ikke noe av dette ment som klaging fra min side altså, for jeg er selv skyld i at bilen kjøres aktivt, og jeg smiler fremdeles hver eneste gang en trykker ned gasspedalen og det skjer noe, både som sommer som vinter, for her er jo 4x4 også en stor del av smilet ;) 

  • Lik 1
Skrevet

Ja, på aktiv kjøring går det betraktelig mer bensin. Men jeg gir litt opp når jeg kjører Trondheim-Oslo. Det er jo kameraovervåking og køer hele veien, så kampen jeg kjemper er primært mot å sovne. Dyrt er det faen meg også mht bompenger. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • En bruktbilhistorie. Etter litt fundering og nøling, så tenker jeg å lage en tråd her om min bruktkjøpte Octavia Scout. Altså en 2015 modell, som er kjøpt brukt i februar 2024. Nå, etter å ha brukt den 11 måneder, så er det kanskje på sin plass. Funderingen har egentlig gått på manglende aktivitet og interesse for forum-plattformen. Det virker som det langt større aktivitet for Facebook, og det er kanskje greit nok. Men FB har en del negative sider, og jeg begynner ærlig talt å miste interessen for FB, med all reklamen og alle de uinteressante innleggene som står i kø i feeden. Men altså... Jeg har altså "hoppet av" nybil for en tid tilbake, etter at Karoq'en ble levert inn etter leasingperioden på 3 år. Da prøvde jeg meg på en 2014 Rapid 1,2 TSI , men ble aldri helt fortrolig med den. Mest på grunn av manglende firehjulstrekk, lav bakkeklaring og den lave sitteposisjonen. Men jeg likte godt bilens enkelhet og den var faktisk ganske sporty. I Rapid-perioden leita jeg endel etter en passende bensin-Yeti med firehjulstrekk. Men det er et magert marked for slike (selv om jeg har merket en større bruktsirkulasjon nå de siste månedene). Så dukka denne Octavia Scout'en opp lokalt. Den hadde det meste av utstyret jeg ønsker, og jeg skjønte ganske fort at det var et godt kompromiss, og det ble handel. Bare gått litt over 100' og så ut til å være ganske godt holdt. Så var det å finne noen representative bilder av klenodiet, da. Begynner med noen fra salgsannonsen på Finn. Den har fått kallenavnet "Dølle Grå" (selv om den er i en noe blå nyanse og har MØRK BRUNT interiør (!). Nå har jeg kjørt bilen i snart et år og rundt 10' km. Så vil jeg komme tilbake med "putlerier og rariteter" som jeg har ordnet på bilen og beskrive litt av inntrykkene jeg har fått av denne "Norgesfavoritten".
    • Er det noen som vet om billige alternativ til orginallykt og nivåsensor til min Skoda Octavia scout?
    • Reg.reim tenker eg på, ikkje multireima. Reg.reima er jo under dekselet. Har den vore bytta tidligare?
    • Som i drivreim? I så fall så er den hel. 2,0 16V diesel 4 sylinder  tdi 4x4 Automat  Generasjon 2…
    • Kva type motor?  Har du sjekka registerreim?
    • Hei. Jeg har hatt flere Skodaer og ikke hatt problemer med sinkslipp. Jeg tror det kan være årsmodeller som er mere utsatt enn andre, men jeg vet ikke helt. Haldex. Her må du være nøye med oljeskift og rens av sil (på Octavia 3 og nyere). Tidligere versjoner hadde sil på pumpa + oljefilter på Haldex'en. Men på de nyere versjonene, så ble filteret tatt bort (Haldex ble solgt til Borg Warner). Da forsvant også forbruker-informasjonen om dette systemet. I tillegg ble silen i pumpa IKKE sjekket og dermed ikke renset ved behov. Og det er behov for rensing av silen. Så dette MÅ du be om ved hvert oljeskift. Og olja bør helst skiftes oftere enn anbefalt intervall. Da har du større sikkerhet for at firehjulstrekken faktisk virker når du trenger det, og at pumpa ikke skjærer seg på grunn av manglende oljegjennomstrømning. Oljepumpa går så lenge motoren går (eller kanskje til og med så lenge tenningen er på). Bildet viser silen på min ca. et halvt år etter at jeg kjøpte bilen (brukt). Jeg vet ikke hvor lenge det var siden siste oljeskift eller silrens, men det er absolutt verdt å passe litt ekstra på.
    • Hei @Lars1988 Trykket i dekkene er det som bærer vekten av bilen. Det er mange faktorer som virker inn på hva som er "riktig" trykk i dekka, dekkgummien er fleksibel og vil forme seg etter underlaget, innvendig trykk og generell belastning (statisk og dynamisk). Så på vinterdekk ville jeg absolutt ikke brukt for lavt eller for høyt trykk i forhold til det som står oppgitt i tanklokket. På vinterdekk ville jeg lagt på 10-15%, men ikke mer. Alt er relativt, og det er forskjellige vinterforhold gjennom sesongen, pluss at føret varierer mye. Kjører du mye på motorvei med "svart" asfalt og høy hastighet, så kan høyt trykk være greit for å få ned forbruket. Men kjører du på varierte forhold der vinteregenskapene er viktigst, så hadde jeg ikke satset på at høyt trykk gir godt grep når du trenger det som mest. Jeg hadde i alle fall satt forbruk lengre ned på prioriteringslista på vinterdekk. På vinteren er det flere andre forhold som uansett drar opp forbruket. Hvis du synes 2,5 bar gir gode egenskaper, så hadde i alle fall jeg fortsatt å kjøre på det. Men igjen, alt er relativt.
    • Hei. Min skoda har gått helt fint uten problemer frem til nå. Kjørte hjem fra jobb, satte fra meg bilen. Sto en 5-6 timer. Startet den på kvelde, sto på tomgang ca 10 min, for å bli varm. Kom en rar lyd fra motoren, (som om noen sto med en spade og hakket i grusen) Så stoppet den plutselig. og vil ikke starte igjen. Er strøm på batteriet. full tank diesel. Alt av lys i dash og bil + radio og varmeapparat  funker. Drivreima er hel, tenninga funker, ingen fare varsellamper har begynt å lyse.....vil bare ikke starte...som om den ikkemfår diesel kan virke som... Har kjørt diagnose på den, men ingen fornuftige feilkoder som dukker opp... annet  enn :  vannpumpe 2, - brudd på strømkrets.  og dieel-varmer, men den har vært ute av drift lenge. + cruisecontroll- noe jeg ikke visste at jeg hadde en gang... Kan nesten virke som en plutselig nødmodus har slått inn eller noe. startsperre? Hva kan jeg gjøre?  Er en utomat, så får jo  ikke akkurat tauet den til verksted.... Noen ideer?  Kan det  evt være noen sikringer ssom forårsaker dette? hvor finner jeg evt de?  HJELP. Takker for svar.
    • Hei! Jeg kjører vinterdekkene Continental VikingContact 7 på min Octavia og pleier å holde trykket på 2,5 bar foran og bak. Synes de gir veldig godt grep på is og snø, men vurderer å øke til 2,6 bar for å redusere rullemotstand. Har noen erfaring med hvordan dette påvirker komforten eller slitasjen på dette dekket?  
    • Hei alle sammen! Dette forumet er skikkelig nyttig. Jeg ser noen nevner utfordringer med zinkslipp – er det noe som bare gjelder spesifikke årsmodeller? Og er det noe spesielt å være obs på når det gjelder service for Haldex-systemet? Setter stor pris på innspill!
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...