Gå til innhold
Sjåføren

Vindavvisere


Anbefalte innlegg

Skrevet
På 10.9.2017 den 17.51, PaulusA skrev:

Det er vel i tillegg en forholdsvis bortkastet feature ?

Isolert sett så er det fint å kunne lufte kupeen  på varme dager, selv om det er fare for ei regnskur eller to seinere på dagen. Det kan bli temmelig varmt inni bilen i solsteiken.

Og det kan løses ved å montere vindavvisere. Da gjør det ikke noe om vinduet står litt åpent @Core2Duo. Da vil det ikke komme inn vann hvis det skulle begynne å regne. Vel å merke hvis det ikke blåser kraftig opp samtidig da.

(Bildet er lånt fra Superkskoda).

_20170913_061036.JPG

Skrevet

Jo, klart en mulighet med vindavviser om man vil lufte bilen for eksempel som du nevner, men føler vindavvisere blir litt for gammeldags akkurat her. Er ikke noe jeg vil ha på Superben per nå iallefall ;)

  • Lik 1
Skrevet

De er praktiske, men vil også kunne gi økt vindsus. I hvert fall så gjorde de det på en 1979 Opel Rekord jeg hadde, men nå var jo ikke lydisoleringen den samme den gangen som den var i dag.......

Superben min blir det heller ikke montert slike på.............. ;) 

Skrevet
2 timer siden, PaulusA skrev:

Sant nok, personlig "vokste" jeg opp i en Renault 30 med vindavvisere, synes det er litt vel 80 talls

Hva??? Er det den gjengse oppfatningen @PaulusA og @Core2Duo og @Superb lll?

Jeg vokste opp på 80-tallet, UTEN, så da skal jeg sporenstreks avgårde og kjøpe fullt sett! Juhoooo!

  • Lik 2
Skrevet (endret)

Hehe, ja jeg hadde til både for -og bakdører den gangen jeg hadde den bilen. Og de var helt ypperlige for å lufte kupéen i all slags vær, var også meget praktiske når en benyttet motorvarmer sammen med en elektrisk kupévarmer for å slippe ut fuktigheten slik at en fikk tørket opp og sluppet ut fuktigheten som kom når det ble snø og vått på matter (og som så rant ned på teppene), dette var før det ble matter med opphøyde kanter på :) 

Som sagt, de er meget praktiske, men de blir likevel ikke montert på min Superb ;) 

 

Det var den gangen stylingen på min Opel Rekord 2,0ES Berlina var en flat spoiler på bakluka, to antenner på bakskjermene, «laksetrapp» på bakvinduet, Bosch Big-nick 190mm 1000 metere, og Hval vindavvisere. Hadde jo også de originale forniklede skjermbuelistene og de forniklede ringene på felgkantene, og du verden så «flott» den var, hehe ;) 

Endret av Superb lll
  • Lik 1
Skrevet
29 minutter siden, Superb lll skrev:

Det var den gangen stylingen på min Opel Rekord 2,0ES Berlina var en flat spoiler på bakluka, to antenner på bakskjermene, «laksetrapp» på bakvinduet, Bosch Big-nick 190mm 1000 metere, og Hval vindavvisere. Hadde jo også de originale forniklede skjermbuelistene og de forniklede ringene på felgkantene, og du verden så «flott» den var, hehe ;) 

Dette var jo perfekt @Superb lll! Også Berlina da!

Men se her hvor bra dagens vindavvisere er, diskret og elegant! (bilde fra Superkskoda)

Disse må på Octavia'n min. Spesielt hvis ingen andre har.....

_20170913_224415.JPG

Skrevet (endret)

Flott @Tor2r

@Sjåføren de er jo mer diskre de der, og mindre synlige på mørk bil. Ja, hvis ingen har de må du jo selvfølgelig sette de på ?

Jeg tuller ikke, men....

Gå for laksetrapp også, og glem ikke Wunderbaum og terninger samt sau på rattet og i setet. Hvis du skal ta den helt ut legg til chrome lister over skjermbuer, soltak med feit vindavviser og gangstercaps

Tror det kan bli skikkelig retrokult, men glem ikke plenty av bilder ?

Endret av PaulusA
Skrevet

Åi, @PaulusA det ble i meste laget..... 9_9

Nei, retrogreier blir forbeholdt bobla. Det blir å se meg om etter laksetrapp, regnavviser på motorlokket, gangstercaps, treski på skiholdere bak og mye annet snadder til den. Foreløpig har fokuset på den vært å komme i gang med  å motoren på stell,  få den på vegen og kjøre litt. Det har vært litt strul med motoren (og er det enda). Men det blir, sakte men sikkert.

FB_IMG_1505370140394.jpg

Skrevet
På 13.9.2017 den 22.55, Sjåføren skrev:

Dette var jo perfekt @Superb lll! Også Berlina da!

Men se her hvor bra dagens vindavvisere er, diskret og elegant! (bilde fra Superkskoda)

Disse må på Octavia'n min. Spesielt hvis ingen andre har.....

_20170913_224415.JPG

Jeg har vindavvisere på min Octavia, noe jeg valgte å gjøre av mest praktiske årsaker... kom så sabla med vann inn vinduet fra taket når man kjører med vinduet litt oppe og det regner/har regnet :P 

Vær oppmerksom på at det blir ørlite mer vindstøy ved montering av disse, spesielt dersom det er vind ute. 

  • 1 måned senere...
Skrevet

Med aircondition er vel dette blitt helt overflødig? Bilen blir uansettt fort kald.

Tenker vel mer at dette samler møkk og støv som irriterer.  Dessuten vanskeligere å skrape snø og is.

Skrevet
8 timer siden, BorgeH skrev:

Med aircondition er vel dette blitt helt overflødig? Bilen blir uansettt fort kald.

Tenker vel mer at dette samler møkk og støv som irriterer.  Dessuten vanskeligere å skrape snø og is.

Tja, det er jo veldig smart å kunne lufte bilen litt uten å måtte tenke på at det kan komme vann inn i bilen om det begynner å regne. Om vi f.eks. har bestilt en pizza og har vært og hentet den, så lukter det jo alt annet enn godt i bilen dagen etter, så der kan vindavvisere ha en  fin funksjon. Det samme ved kjøring i væromslag og det dugger inne i bilen.

Ulempen er jo bl.a. mer (vind)støy........

Jeg har hatt slike på et par biler tidligere og synes de er praktiske, men kommer likevel ikke til å montere slike på min Superb, ikke vet jeg om de er tilgjengelige heller ;) 

Skrevet
1 time siden, Superb lll skrev:

Tja, det er jo veldig smart å kunne lufte bilen litt uten å måtte tenke på at det kan komme vann inn i bilen om det begynner å regne. Om vi f.eks. har bestilt en pizza og har vært og hentet den, så lukter det jo alt annet enn godt i bilen dagen etter, så der kan vindavvisere ha en  fin funksjon. Det samme ved kjøring i væromslag og det dugger inne i bilen.

 

Man har da garasje...

  • 2 uker senere...
Skrevet
På 16.9.2017 den 17.24, CitizenX skrev:

Jeg har vindavvisere på min Octavia, noe jeg valgte å gjøre av mest praktiske årsaker... kom så sabla med vann inn vinduet fra taket når man kjører med vinduet litt oppe og det regner/har regnet :P 

Vær oppmerksom på at det blir ørlite mer vindstøy ved montering av disse, spesielt dersom det er vind ute. 

Hvilken type har du, @CitizenX? Hvor har du kjøpt? Bilde?

Går vinduene greit igjen? Pakningene kniper ikke så hardt at vinduet stopper før det er helt lukket og åpner seg igjen?

Skrevet

Jeg kjøpte mine fra www.Autoroyal.no men ser også https://www.gytisautek.no/skoda-octavia-2013-vindavvisere-4-stk-stv selger disse. Vil tro det er marginal forskjell på kvalitet. 

Jeg opplevde ingen problemer med vinduet etter montering, funksjonalitet akkurat som før. Gjør du et bra grunnarbeid med å presse pakningene før montering jfr installasjonsveiledningen skal det ikke være noe problem.

 

23961107_1929276247087015_541655831_o.jpg?oh=e3184acac8112233c14c64b23a8008ce&oe=5A1B20D6

image.thumb.png.4e6c123fd12895bf019c153c7b60e53d.png

24093603_1929276270420346_1807341826_o.jpg?oh=e843968f1b6c187fbc6a83662c92b1dc&oe=5A1AC216

23998438_1929276283753678_873278941_o.jpg?oh=673eccf05cfebee7aa15e83db4489f3c&oe=5A1ABED1

Skrevet

Ser veldig bra ut det der, @CitizenX. Diskret og elegante, ligger pent inntil og følger konturene på døra. Som jeg husker fra 80-tallet (mener at de også var ClimAir?) så var de svulstige, for å si det sånn.

De fra Gytisautek limes faktisk utenpå listene, og det er helt uaktuelt. Så Superskoda sine ser ut til å være helt greie med sine 45€ for et sett med foran/bak. Nå kommer det nok moms, frakt og toll oppå, men likevel.

  • 2 måneder senere...
Skrevet

Da har det kommet pakke fra Superskoda! Har handla diverse på salget som var for noen uker siden, både til meg og til "guttungens" Fabia.

Det ble vindavvisere, nøkkelpynt og en liten spennede ekstrapakke. Merkelig hvor lite som skal til for å få godfølelsen....

Flere bilder kommer etterhvert som det blir monteringsvær!

DSC_3053.JPG

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Er nok lurt å skriva kor hen i landet du befinner deg.. Men om du ikkje tenker å.gå til Møller, blir det å spør lokale verkstader der du bur.
    • Hei igjen.. Min Skoda Yeti Adventure treger å få byttet varmeapparat register/varmeveksler. Noe som vet hvem som kan utføre dette til en ok pris?  mvh Bjørn H 
    • Jeg kan ikke gi id4 skylda for at jeg har en ødelagt kropp/rygg, men setene er det definitive endepunktet for den bilen nå. Det har også vært noen utfordringer med den, har byttet hovedskjermen etter gjentatte ganger hvor den «frøs» og ikke lot seg betjene i det hele tatt. Da fungerte heller ikke stemmestyringen, samt at mange andre ting får en ikke da betjent/justert i det hele tatt. I tillegg så har den noen ganger mistet all data forbindelse og gps, slik at bilen etter kartet da har låst seg langt ute i Skagerak. De haptiske knappene på rattet er heller synes jeg mindre og mindre om, og spesielt vinterstid når en kanskje har på seg et par tynne hansker, så er det jo nesten håpløst å betjene noe som helst. Savner også at det er flere fysiske knapper, for det meste må jo betjenes fra skjermen. Appen synes jeg også var et veldig tilbakeskritt i forhold til Skoda sin, der kunne jeg følge med på forbruk, kjørelengder på turer, etc, mens på VW sin er det jo omtrentlig ingenting som kan leses av. Vinterstid var det vanskelig å sette i gang varmepumpa gjennom appen, fordi den ikke fikk kontakt med serveren (forsåvidt kjent VAG problem). Skoda Enyaq RS har mer av det jeg savner i VW id4, samt seter som er bedre tilpasset til mine utfordringer. Type SUV må jeg ha pga helsa, jeg må inn i bilen, ikke ned. Jammen ikke greit å bli gammal «kæll» skal jeg si deg, hehe   Fronten er jeg helt enig med deg i @Marius, den er den direkte årsaken til at jeg ikke valgte Enyaq sist jeg byttet bil. Liker ikke den forrige fronten i det hele tatt, og det hjalp heller ikke når «Crystal Face» grillen kom, den er for dominerende i mine øyne. Men smaken er heldigvis forskjellig   Om kvaliteten er bedre gjenstår jo å se, de er jo bygget på samme plattformen, og deler jo mange komponenter og programvare. VW id7 er en veldig flott bil, det er det ingen tvil om.  Den er både stillig og romslig, og har et fint design i mine øyne. Fikk du med deg «oppgraderingen» av tilhengervekten til 1.800kg? Skoda Enyaq skal også få den i løpet av høsten etter hva jeg har forstått, men mulig min blir produsert før det er tilgjengelig. Fikk opplyst produksjonsuken i går, og den er i uke 45, så da er det mulig bil levering i første del av desember om transporten går etter planen. Ja Enyaq RS ble kostbar og valgt ekstrautstyr gjør også sitt med totalprisen, bare vinterhjul er det over 43.000,- for på kontrakten. Vi fikk et meget godt tilbud på den nye bilen og mye av ekstrautstyret, men desto dårligere innbytte pga sterkt nedsatte priser og kampanjer på helt nye id4. Så kan en jo sette sammen regnestykket slik en ønsker, det er uansett mellomlegget som sier hva jeg må betale.... Håper du får en bedre opplevelse og mindre feil på din VW id enn det jeg har hatt så langt. Altså ikke noen graverende feil, likevel ganske irriterende når en ikke får gjort noe med verken lydanlegg, adaptivt understell, etc, for det må gjøres på en skjerm som ikke fungerer.
    • Det var jo synd du ikke følte deg til rette i ID4, for det er jo knall bil det også, såvidt jeg har skjønt. Ikke prøvd. da jeg ikke ønsker "SUV" ... Derfor jeg gikk for en ID7 denne gangen. Også pga Skoda ikke hadde noe alternativ.  Tesla var ikke noe alternativ for min del heller, for mye problemer med de bilene der. Har jeg inntrykk av i hvertfall.  Enyaq RS er knall bil sies det Den blir du nok HELT sikkert fornøyd med. Liker nye "trynet" til Skoda. Tøft! Syntes Enyaq RS blir noe dyr med "Alt" utstyr. Kommer vel tett oppmot 700k vel. ID7 kom på litt over 600k. Holder i massevis det også egentlig, men... Det er vel slik prisene er i dag. Fikk en veldig god innbytte pris på Superb'en. Så, da var prisene litt enklere å svelge! 
    • Takk for det @Marius   Jeg fant meg rett og slett ikke til rette i id4, setene passer ikke min rygg/kropp som har fått litt for mye «juling» i jobb, så da er jeg nødt til å gjøre noe med det. Fant to biler som kunne være bedre, så prøvde Tesla M Y Juniper Performance først. Det var jo en fin bil med heftige prestanda for å si det litt forsiktig   Den gikk som et uvær, hadde ganske gode seter, men traff likevel ikke helt 100%. Den neste var Skoda Enyaq RS, og der traff setene godt i forhold hvilke utfordringer jeg har med rygg. Så da valgte vi å bestille en slik. Volvo er jo også kjent for gode seter, men jeg synes at EX40 er litt gammeldags og nesten litt utdatert med tanke på hvor gammel den faktisk er (som XC40). Ikke 100% overbevist etter alle skriverier den siste tiden heller. Id7 er jo en fantastisk bil, den er dessverre litt for lav for meg, og setene er heller ikke de rette. Men jeg har kjørt litt id7, og det er virkelig en bil som tiltaler meg. Synd kroppen er som den er, for det setter dessverre mange biler og bilmerker ut av bildet. Det viktigste @Marius er faktisk at bilen passer til de behovene en har i hverdagen, ikke hvilket merke den har i grillen. Det er så mange samarbeid mellom forskjellige bilmerker i dag, at det er nesten håpløst å følge med på alt sammen. Så der har du gjort et godt valg vil jeg tro  
    • Hei, Noe sent svar! Her ser det ut som du må ut av landet for å ta få tak på dette. f.eks  https://www.skoda-parts.com/spare-part/03l121151l-connecting-pipe-european-union-52036.html Dette kan helt sikkert sveises også, da det er kun er kjølevæske. Men, kanskje litt jobb å få ut?
    • Hei, Velkommen tilbake til forumet!  Jeg har også vært veldig stille og ikke altfor ofte innom her fortiden. Gratulerer med bestilling av ny bil! Du blir helt sikkert fornøyd!   Jeg kvittet meg med Superb'en i juni, Ikke for det jeg var misfornøyd. Men, hadde hatt den altfor lenge i forhold til planen! Da Skoda ikke hadde så mange alternativer iforhold til det jeg jaktet på, så endte jeg faktisk opp med en VW ID7 GTX Exclusive -25 modell. Hentet ut 17.Juni. Meget fornøyd til nå, med både rekkevidde og ladehastigheter på litt lengere turer!   Har passert 6000km nå.. Så ikke voldsomme mengder
    • Takk for det @Sjåføren 🙂 Har tittet innom forumet, men ikke vært aktiv siden jeg byttet over til et annet merke i fjor høst, blir nok litt mer aktiv til tider etter at jeg har mottatt bilen. Ja bilen virker meget bra, var svært behagelig å kjøre. RS har 4-hjulstrekk og er vel den utgaven av Skoda som har mest krefter, selv om det er mer enn nok i hverdagen, så er det jo veldig lite i forhold mange andre elbiler. Den er jo egentlig meget rask fra 0-100km/t om en tenker noen få år tilbake i tid, men blir jo likevel regelrett «parkert» av svært mange andre i dag. Den utviklingen går meget fort i dag, prøvekjørte Tesla M Y Juniper Performance tidligere i uken, og der var det 0-100km/t på 3,5 sekunder. Ingen som trenger dette i hverdagen selvfølgelig, men Norges desidert mest solgte bil har altså slike «ess i ermet» for dem det betyr mye for. Etter snart 1 år med elbil, så må jeg bare si at det fungerer helt utmerket for min del. Synd jeg ikke gikk over til elbil tidligere, men var lenge meget skeptisk og synes de alle sammen hadde altfor kort rekkevidde etter hva jeg var vant til fra før med mine bensin/diesel biler.  Rekkevidde er jo ikke noe jeg tenker på engang lengre, det som er mye mer interessant er jo ladehastigheten når en først stopper for å ta en pause. Der er jo ikke Enyaq noen racer, verken i hvor høy effekt den kan ta i mot (max 185kW), eller hvor fort det går. De beste elbilene har i dag 800V DC og lader med +/- 400kW, og da går det virkelig unna. Men det er ikke noe jeg har behov for til mitt bruk, men at det er et viktig punkt for mange andre i hverdagen forstår jeg veldig godt. 99% av min lading gjør jeg hjemme i garasjen, så har kun prøvet hurtiglading 3-4 ganger i løpet de 10 mnd jeg har hatt elbil, trengte det ikke da heller, men det var bare for å ha prøvet det slik at en har litt erfaring den dagen en skulle ha et konkret behov. Dessverre så er tilhengervekten den kan dra svært begrenset (1.200kg). Jeg vet at det kommer versjoner i 2026 som får øket det til 1.800kg, og det vil jo ble vesentlig bedre. VW id4 GTX 2026 mod. har allerede fått øket det til 1.800kg. Så det er høyst usikkert om bilen jeg har bestilt kommer med 1.800kg hengervekt, men nå drar jeg aldri på campingvogn eller andre store/tunge tilhengere, så for min del er det ikke et problem uansett. 21'' sommerhjul kler den bilen veldig godt synes jeg, og det sammen med DCC (adaptivt understell), så blir det en bil som sitter ganske bra på veien. Har 21'' sommerhjul på den jeg har i dag og 20'' vinterhjul, og det er helt uproblematisk. Det som virkelig er behagelig med denne typen bil er jo hvor stille og rolig det er, billige driftskostnader, effekten/dreiemomentet er der umiddelbart og har jo nm i massevis. Er ferdig oppvarmet på under 5 min, og det kan også gjøres i en lukket garasje. Men elbil passer selvsagt ikke til alle, selv om det blir flere og flere elbiler på markedet som gjør at det nå er vanskelig å ikke finne noe som passer. Men enkelte bor slik til at det ikke er mulig med hjemmelading og at det er langt til en ladestasjon, mens andre drar på store campingvogner, båthengere, etc, og det er klart at da er det ikke like bra med elbil. Med tung tilhenger/campingvogn etter en elbil, så forsvinner strømmen fort, og da må det lades desto oftere. Kulda gjør jo også sitt med tanke på rekkevidde, så er det greit å ha litt størrelse på batteriet. En ting er i hvert fall helt sikkert, jeg har eid min siste bil som det må fylles bensin/diesel på 😉
    • Wow, gratulerer! Så kjekt å ha deg tilbake igjen. Vi får ta opp igjen tråden, men det har vært temmelig stilt på forumet det siste året. Spennende bil du har gått for. 21" sommerstørrelse  er heftig. Jeg er ikke så veldig i elbil verdenen, har RS 4-hjulstrekk? Du har ikke campingvogn eller tung henger du skal dra på?
    • Da er jeg på vei tilbake til Skoda igjen, gresset er definitivt ikke grønnere på andre steder i VAG universet. Har nå bestilt en, Skoda Enyaq RS 2026 Graphite Grey metallic MAXX 21'' Vision antrasitt sommerhjul Svingbart tilhengerfeste Bagasjeromspakke Delingsnett Skvettlapper foran 20'' Neptune sort/polert vinterhjul Levering forespeilet i desember 2025 Skal bli artig å være en del av Skoda «universet» igjen 🙂
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...