Gå til innhold
CitizenX

Bilpriser for 2018 og merkelige utslag


Anbefalte innlegg

Skrevet

Tok en kjapp sjekk på avgiftskakulatoren til bilnorge for 2018, og ser at Octavia180 TSi 4x4 DSG blir +/- 10000,- dyrere med et Co2 utslipp på 149-154, mens en Kodiaq 2.0 TSi 4x4 aut og forsåvidt ogsp 1,4 TSi blir ca 8-9600,- dyrere, dette med et Co2 utslipp på 163-170. Hadde ærlig talt forventet en større økning på Kodiaq med høyere utslipp enn en liten Octavia? 

Skrevet

Det må ha noe i kombinasjonen med vekt å gjøre, så på en Superb 190hk 4x4, der ble det mindre avgift på stasjonsvogn kontra vanlig sedan... stasjonsvogna her er vel også her tyngre :o 

Skrevet
På 25.11.2017 den 1.58, CitizenX skrev:

Tok en kjapp sjekk på avgiftskakulatoren til bilnorge for 2018, og ser at Octavia180 TSi 4x4 DSG blir +/- 10000,- dyrere med et Co2 utslipp på 149-154, mens en Kodiaq 2.0 TSi 4x4 aut og forsåvidt ogsp 1,4 TSi blir ca 8-9600,- dyrere, dette med et Co2 utslipp på 163-170. Hadde ærlig talt forventet en større økning på Kodiaq med høyere utslipp enn en liten Octavia? 

Helt enig med deg her, det var flere ting som overrasket meg litt når jeg sjekket ut dette. Når det gjelder Superb så var det jo 2,0/220hk TSi utgaven som gikk opp mest i avgifter, men jeg ble også overrasket over hvor mye avgiftene økte på 1,4/150hk med 4x4.........  

Skrevet

Da jeg bestilte en Octavia Scout 180 hk TSI i fjor, gikk den opp ca 10 000 i avgift ved nyttårsskiftet. (Mens dieselversjonen gikk ned 15 000 ca). Jeg fikk den levert 29.12.2016 og sparte følgelig mye penger. Hvis det igjen er avgiftsøkning på bensinversjonen, begynner det å bli idiotisk dyrt.

Skrevet (endret)
2 timer siden, Scout skrev:

Da jeg bestilte en Octavia Scout 180 hk TSI i fjor, gikk den opp ca 10 000 i avgift ved nyttårsskiftet. (Mens dieselversjonen gikk ned 15 000 ca). Jeg fikk den levert 29.12.2016 og sparte følgelig mye penger. Hvis det igjen er avgiftsøkning på bensinversjonen, begynner det å bli idiotisk dyrt.

Yepp, og det er bensinutgaven som får den største avgiftsøkningen når det gjelder Octavia Scout.

 

EDIT: skulle jo hatt med skjermbildet også da........

Skjermbilde 2017-11-26 kl. 14.35.18.png

Endret av Superb lll
  • Lik 1
Skrevet
1 time siden, Superb lll skrev:

Yepp, og det er bensinutgaven som får den største avgiftsøkningen når det gjelder Octavia Scout.

 

EDIT: skulle jo hatt med skjermbildet også da........

Skjermbilde 2017-11-26 kl. 14.35.18.png

20 000 dyrere på ett år. Og det bare i avgifter!

????

Skrevet
1 time siden, Scout skrev:

20 000 dyrere på ett år. Og det bare i avgifter!

????

Nå er vel ikke statsbudsjettet vedtatt enda, men  om det skulle bli vedtatt slik det er utformet nå, så er det  dessverre slik det vil ende opp ja.  Så det er egentlig bare trist lesing for oss som er litt «bilentusiaster»..........

Noe som jeg synes er enda verre er jo hva de får til med avgiftsøkningen på enkelte hybrider som skal være mer miljøvennlige, bare se på Toyota RAV4 hybridutgavene.

5a1af050c09f3_Skjermbilde2017-11-26kl_17_45_11.thumb.png.273e7ef26e3952f356cbcde819020884.png

 

Skrevet

Ja, men RAV4 er ikke spesielt nøktern i matfatet, har prøvd den litt da et av alternativene jeg så på

Hovedutfordringen ligger vel heller i at ladehybrid er "inn", alt annet er "ut", ihvertfall av fossilt

Skoda får vel kreve internt i VAG at de også vil ha ladehybrid, da blir jo også prisene deretter. For meg er ladehybrid unødvendig tunge biler, blir bedre når de klarer å skaffe lettere batterier 

Jeg kan/ønsker heller ikke å lade en hybrid 2 ganger daglig, så f.eks Outlander datt helt ut. Uten lading er den dyr å kjøre.

Skrevet

Jeg så også på hybrider og ladehybrider. 

Hybrider som Rav4 og Lexus NX300h er jo helt greie biler, om litt kjedelige, og hybridlinja stjeler ikke veldig mye plass, og vekta går ikke veldig mye opp. Men jeg er ikke helt overbevist om at det er en fornuftig drivlinje miljø og økonomisk sett med mindre man har en veldig økonomisk kjørestil.
Har også kjørt en del Auris og Yaris hybrid. De er regelrett irriterende intetsigende å kjøre :P

Ladehybrider stjeler veldig mye plass i de fleste biler, og er avhengig av lading både til og fra jobb skal det være økonomisk og miljøvennlig.

Å kjøpe hybrid kun på grunn av fordelaktig engangsavgift var ikke prioritert for min del.
Plass, 4x4 og litt bakkeklaring kom først. Der gjør Skoda det ganske greit over hele linja :)

 

Skrevet

Bilavgifter er komplett ulogisk og urettferdig for alle andre enn staten. Bilen er og blir en melkeku til inntekt for statskassen, uavhengig av hvem som styrer. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Hm, jeg har visst tolket det du skrev litt feil. Det er vanskelig å feilsøke på nett, jeg har ikke direkte hatt en sånn feil. Men har du sjekka hjula for ubalanse i maskin? Det kan være bakhjula. Har du firehjulstrekk så kan det være bakakseldiff/Haldex også. 
    • Det rister ikke i rattet og bilen går rett frem uansett 
    • Heihei. Det er mange ting som kan gjøre at det rister i rattet. Som du sier, det kan være en foring eller bærekule i hjulopphenget, eller en drivakselknute. Et dårlig motorfeste eller f.eks en skjev drivaksel vil vel merkes i lavere hastigheter også? Og du vil ha hørt at lydnivået har blitt forskjellig i bilen fra tidligere. For eksempel klunkelyder når du kjører over fartshumper eller dumper og kanter i vegen. Hva mener du med at du har sjekket alle dekk? Har alle hjul blitt sjekka i avbalanseringsmaskin? Som oftest er risting i rattet i et gitt fartsområde ubalanse i dekk/felg. Det kan også være at ett eller flere balanselodd i en felg har ramlet av. Har du nettopp lagt om til sommerdekk? Lykke til, håper du finner ut av det. Og kom gjerne med tilbakemelding og oppfølging her.
    • Det er mobiltelefonen som er tilkoblet bilen som har lavt batterinivå.
    • Hva betyr det at denne batteri-indikatoren står på laveste trinn og er rød? Finner ikke ut av dette i brukerhåndboken.
    • Medlem Skrevet 7 minutter siden Hei. Har ein Roomster som plutselig begyntge å gå på 3 sylindere. Feilkode: misfire cyl 3. Bytta tennplugg, sjekka for gnist, bytta om på dyse 2 og 3 utan at feil fulgte over til cyl 2. Målt motstand i spoler til  alle dyser 6 ohm, alle. Sjekka kompresjon sylinder 3, ok. Sjekka at det faktisk er cyl 3 det er feil på ved å dra ut pluggledning med motor i gang. Sjekka om det kjem spenning "pulsvis" til dyse 3. Her får jeg litt variabel blink i prøvelampe inntil det ikkje kjem puls i de heile etter ca 10 sek. Sjekka kabling frå ECU til innsprøytingsdyse så lant det lar seg gjera, ingen feil funnet. Konkluderer med defekt ECU. Så til spørsmålet. Dersom jeg kjøper ECU frå høgger , kva må til for å ta denne i bruk. Er det mulig å montere denne og teste om bilen starter og deretter eventuelt kode om dørlåser osv, eller må koding gjøres først for at vi skal få strata bilen ( startsperre osv) Takknemlig for alle seriøse tips til kva som må til for å få bytta ECU 🙂
    • Hei har en karoq 2018 som har begynt å riste når jeg kjører i 90 km/t , det starter i 85 men mer voldsomt i 90 . Har sjekket alle dekk og  det er ikke noen risting I dekk, ratt det er i selve bilen under 85 er det ingen risting.  Er litt redd for at det  kan være foringer,motorfeste,kulelager o.s.v for hvis jeg slipper rattet så går bilen 100 % rett frem og null risting . Er det noen som har opplevd dette og funnet ut hva det kan være , det er litt lettere enn at jeg må innom flere verksted for å finne ut hva som er galt. 
    • Hei. Jeg har en Octavia 2018 med Columbus, og har hittil oppdatert kartene hvert halvår.  Når jeg slår inn mitt VIN nummer får jeg opp kartene over Indonesia? Noen ganger 29GB, andre ganger 9GB. Jeg tør ikke teste installasjon av 29GB som jeg tror er den rette, da filene ikke er likadan som tidligere, jeg er redd for å ødelegge hele kartsystemet. Er det andre som har opplevd dette?  https://updateportal.skoda-auto.com/en-US  
    • Hei. Har hat samme Symptom. Har vært 2 grunner til at den  ikke starter. For lav spenning (Ladeproblem) Eller at bilen er på reservetank.
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...