Gå til innhold
TheHaughom

Noen spørsmål før potensielt kjøp av Kodiaq


Anbefalte innlegg

Skrevet

Digitalt instrumentpanelet kommer helt sikkert, men sannsynligvis som tilleggsutstyr. Det er kommet til Octavia, men her på berget tar det lenger tid før det blir tilgjengelig. Er tilgjengelig i tsjekkisk konfigurator. 

Skrevet

Høres jo veldig bra ut synes jeg at du mest sannsynlig får en 2019 modell og da med den oppgraderte 2,0/190hk TSi motoren når du først må vente på bilen din da @TheHaughom :) 

Digitalt display er jeg ikke sikker på om blir std eller om det er noe som må velges i tillegg for andre utstyrsutgaver enn L&K, men det har nok selgeren din mer info om til deg neste gang dere snakker sammen vil jeg tro.........

Lykke til med ventingen @TheHaughom :) 

Skrevet

Skjønner ikke helt dette. Viss en bestiller en Kodiaq mht dagens 180tsi , dagens pris og avgifter . Og får levert en 190 med partikkelfilter og lavere utslipp. Da har en jo betalt for mye i avgifter? Prisen som jeg skal betale nå må da regnes ut mht levert motor, eller blir det jo helt feil.

Nesten samme som at jeg bestiller med diesel, men betaler avgifter som om det var en bensiner.

Skrevet

Mener det står i kontrakten at det tas forbehold om endrede avgifter når det gjelder pris ved levering.

Og det gjelder nok ikke bare ved økte avgifter vil jeg tro.

Skrevet
22 minutter siden, sletto skrev:

Mener det står i kontrakten at det tas forbehold om endrede avgifter når det gjelder pris ved levering.

Og det gjelder nok ikke bare ved økte avgifter vil jeg tro.

Møller endret pris på oppgradering av navi, med 3000,- etter jeg hadde bestilt Octavia i fjor... jeg fikk disse i avslag når jeg plukket opp bilen :) Så, det går nok begge veier ja..

Skrevet
46 minutter siden, Belsby skrev:

Skjønner ikke helt dette. Viss en bestiller en Kodiaq mht dagens 180tsi , dagens pris og avgifter . Og får levert en 190 med partikkelfilter og lavere utslipp. Da har en jo betalt for mye i avgifter? Prisen som jeg skal betale nå må da regnes ut mht levert motor, eller blir det jo helt feil.

Nesten samme som at jeg bestiller med diesel, men betaler avgifter som om det var en bensiner.

Men samtidig så øker også avgiftene om en tar med seg mer ekstrautstyr som veier en del og dermed vil øke forbruket og utslippet. De nye avgiftene blir beregnet på en helt annen måte, i enkelte tilfeller så kan en visstnok enda i utg.pkt opp med en renere motor grunnversjon, men så legger en på en del utstyr som øker vekten og det totale avgiftsgrunnlaget vil øke og bilen bli dyrere.

Det er i hvert fall hva selgeren har fortalt meg at de frykter vil skje, basert på den informasjonen de har fått så langt. Men tror ikke alt er ferdig satt her enda.

Avgifter kan gå både opp og ned i løpet av den tiden fra en har bestilt bil til den er levert, og spriker de for mye så kan en enten måtte betale mer eller så kan en trekke seg fra kjøpet, staten firer i hvert fall ikke på avgiftene om de øker.

Priser og avgifter kan selvfølgelig også senkes i løpet av den tiden fra en har bestilt og til bilen leveres, og da skal en jo betale mindre for bilen en har bestilt.

Så dette slår nok begge veier, men de fleste er nok dessverre slik at det som oftest vil slå uheldig ut for kjøperen, men unntak finnes jo som @Marius har skrevet over her :)  

Skrevet (endret)

Ser at digitalt display har kommet i den tsjekkiske konfiguratoren nå. Koster ca. 3300 norske kroner der, så tipper vi ender på en 5000-7000 her på berget.
Skal be selger sjekke pris, samt. om vi kan få lagt det på vår Kodiaq, siden den ikke er bestilt enda.

05.13.2018-12.11.png

Endret av TheHaughom
Skrevet

Før eller siden så blir det jo tilgjengelig for oss også, men det kan nok også være at dette forlenger ventetiden betraktelig, for der blir det nok stor etterspørsel og flere biler blir nok satt i «kø» før produksjonen kan starte vil jeg tro.......

Men det er jo selvfølgelig bare en antagelse fra min side, så det skal bli spennende å høre hva selgeren svarer til dette @TheHaughom, hold oss oppdaterte her da :) 

Skrevet

Digitalt instrumentpanel har ligget i tsjekkisk konfigurator siden februar.  Grunnen er, ifølge min selger,  at det har vært 12-14måneder leveringstid på Kodiaq i Tsjekkia. 

Blir nok tilgjengelig i Norge også så fort vi kommer over på MY19

Skrevet

Ja, men nå får jo jeg etter all sannsynlighet MY19. Så greit å få det med jo før jo heller, og håpe at det ikke utsetter produksjonsuke noe særlig (siden jeg ikke har fått den enda). 

Har sendt mail i alle fall...

Skrevet

At du vil få MY19 er det nok ingen tvil om, men jeg savner liksom at det skulle ha kommet litt mer info om dette fra Skoda selv om dette skulle være tilgjengelig fra de første MY modellene som produseres/leveres her i Norge. Mener ikke å være negativ, men det har i hvert fall kommet offentlig informasjon en stund før nye «oppdateringer» eller tilleggsutstyr har blitt tilgjengelig tidligere, men de kan jo selvfølgelig overraske her oss da.........

Skrevet

Jeg fikk svar fra forhandler nå.
Min bil står som en 2018 modell frem til produksjonsuke blir bekreftet. Først da får selger vite definitivt at jeg får en 2019 modell, og kan da legge på digitalt display (i følge dem).
Så jeg får vente til slutten av Juni når selger forventer at jeg har fått bekreftet produksjonsuke.

Skrevet (endret)

Litt merkelig dette her synes jeg, for produksjonsbekreftelse får en ikke før produksjonen er låst, og det er 3 uker før bilen lages. Da er bestillingen låst og kan ikke forandres lenger, det fikk selgeren jeg handler av (som også er salgssjef) vite av de som sitter med informasjon om hvordan dette gjøres på Møller.

Grunnen til at de har forhørt seg om dette for meg, var når jeg bestilte min forrige bil (Superben jeg har i dag), så ville jeg bytte til L&K fordi den ble plutselig tilgjengelig i sort skinn bare noen dager etter at jeg hadde bestilt. Da var allerede produksjonsuke bekreftet, og bestillingen kunne ikke gjøres om. Om det skulle gjøres, så måtte enten bilen avbestilles (mot et gebyr), eller så måtte forhandler ta inn den bilen jeg egentlig hadde bestilt som utstillingsbil/dem.vogn, og så måtte jeg ha bestilt ny bil en gang til, og da havnet sist i køen........

Mulig det er gjort om på dette siden den gang (Februar 2016), men etter hva selgeren har informert meg om ang. bilen jeg har i bestilling nå, så hørtes det ikke slik ut, når jeg kom med et ønske om en liten forandring. Det er absolutt ingen påstand fra min side, jeg blir bare litt nysgjerrig når Møller bastant uttalte en ting, og nå din selger sier at det er andre muligheter. Det stemmer nok helt sikkert, for jeg er litt «skeptisk» til hva som da faktisk er fakta her, men det behøver absolutt ikke være selgeren jeg har bestilt bil av som har rett. Håper for din del at selgeren du har snakket med har rett :) 

 

EDIT:

Mulig det kan være litt annerledes i forbindelse med bytte av årsmodell, og i tillegg innføring av WLTP.........?

Endret av Superb lll
Skrevet (endret)

Jeg har ikke peiling, og ble vel også fortalt ved signering at jeg kunne endre på ekstrautstyr frem til bekreftet produksjonsuke. Men det kan jo hende Møller først får en melding om at frem til prod uke XX er det MY 2018, og at de da kan legge til ekstra utstyr på de som da ikke har fått prod uke og blir MY 2019.

Så vi får nesten bare se. Er ikke total krise om jeg ikke får med digitalt display, men det er noe jeg hadde likt å ha med.

Endret av TheHaughom
Skrevet

Da er det kommet noe info rundt WLTP og hva det vil gjøre for prisene på Kodiaq.
150 TDI blir 80.000 kr dyrere! Så man kan vel anta at 190 TDI blir i 100.000 kr klassen...

Men det positive her er jo at den økte avgiften gjelder fra neste år (2019), og at jeg får bilen før den tid.
Ergo vil nok 190 TSI med partikkelfilter bli noe billigere enn 180 TSI som jeg har bestilt...

 

Ref. https://www.motor.no/artikler/slik-kan-avgiftsokningen-ramme-de-populare-nybilene/

Skrevet

Jeg har jo skrevet at avgiftene ville øke merkbart når WLTP avgiftsberegningen gjør seg gjeldende, MEN økninger på dette nivået her må jeg ærlig talt si at jeg ikke så komme. Er veldig glad for at jeg har bestilt bil allerede og at den kommer før dette trer i kraft.

Det er jo lov å håpe at de vil justere dette litt med tanke på at de kan senke nivået på andre avgifter, men blir vel ikke veldig forundret om det blir slik heller........

Ja du får satse på at det kan bli billigere med 2,0/190hk TSi motoren for din del @TheHaughom :) , jeg for min del håper bare at jeg får bil snart, hehe ;) 

Skrevet
2 timer siden, TheHaughom skrev:

Da er det kommet noe info rundt WLTP og hva det vil gjøre for prisene på Kodiaq.
150 TDI blir 80.000 kr dyrere! Så man kan vel anta at 190 TDI blir i 100.000 kr klassen...

Men det positive her er jo at den økte avgiften gjelder fra neste år (2019), og at jeg får bilen før den tid.
Ergo vil nok 190 TSI med partikkelfilter bli noe billigere enn 180 TSI som jeg har bestilt...

 

Ref. https://www.motor.no/artikler/slik-kan-avgiftsokningen-ramme-de-populare-nybilene/

jeg må ærlig inntrømme at slike økninger hadde jeg aldri forventet iforhold til nye avgiftsberegningen. Om dette blir gjeldene og man får disse prisene å forholde seg til, kommer bruktmarkedet av bensin/diesel biler bli spist opp, og nybil salget av elbiler øke noe voldsomt.

Jeg sitter fortsatt på berget iforhold til å bytte ut bil nr 2 fra diesel til elbil.  Ønsker å vente 2-3 år til og se hva bilprodusentene har å komme med da :)

Skrevet

Frågan er jo også hva dette vil gjøre med bruktprisene på biler fra før avgiftene trer i kraft.

Skrevet (endret)

Ja, det er helt vannvittig med denne økningen. Oppi 20% høyere pris på flere modeller.
Gjenstår jo å se om avgiften endres, og at det blir billigere per gram utslipp for å kompensere noe...

Ang. bruktbilverdi så kan det jo hende det blir jævlig tungt å få solgt biler som er registrert i 2019 eller senere de neste årene...

Endret av TheHaughom

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Hm, jeg har visst tolket det du skrev litt feil. Det er vanskelig å feilsøke på nett, jeg har ikke direkte hatt en sånn feil. Men har du sjekka hjula for ubalanse i maskin? Det kan være bakhjula. Har du firehjulstrekk så kan det være bakakseldiff/Haldex også. 
    • Det rister ikke i rattet og bilen går rett frem uansett 
    • Heihei. Det er mange ting som kan gjøre at det rister i rattet. Som du sier, det kan være en foring eller bærekule i hjulopphenget, eller en drivakselknute. Et dårlig motorfeste eller f.eks en skjev drivaksel vil vel merkes i lavere hastigheter også? Og du vil ha hørt at lydnivået har blitt forskjellig i bilen fra tidligere. For eksempel klunkelyder når du kjører over fartshumper eller dumper og kanter i vegen. Hva mener du med at du har sjekket alle dekk? Har alle hjul blitt sjekka i avbalanseringsmaskin? Som oftest er risting i rattet i et gitt fartsområde ubalanse i dekk/felg. Det kan også være at ett eller flere balanselodd i en felg har ramlet av. Har du nettopp lagt om til sommerdekk? Lykke til, håper du finner ut av det. Og kom gjerne med tilbakemelding og oppfølging her.
    • Det er mobiltelefonen som er tilkoblet bilen som har lavt batterinivå.
    • Hva betyr det at denne batteri-indikatoren står på laveste trinn og er rød? Finner ikke ut av dette i brukerhåndboken.
    • Medlem Skrevet 7 minutter siden Hei. Har ein Roomster som plutselig begyntge å gå på 3 sylindere. Feilkode: misfire cyl 3. Bytta tennplugg, sjekka for gnist, bytta om på dyse 2 og 3 utan at feil fulgte over til cyl 2. Målt motstand i spoler til  alle dyser 6 ohm, alle. Sjekka kompresjon sylinder 3, ok. Sjekka at det faktisk er cyl 3 det er feil på ved å dra ut pluggledning med motor i gang. Sjekka om det kjem spenning "pulsvis" til dyse 3. Her får jeg litt variabel blink i prøvelampe inntil det ikkje kjem puls i de heile etter ca 10 sek. Sjekka kabling frå ECU til innsprøytingsdyse så lant det lar seg gjera, ingen feil funnet. Konkluderer med defekt ECU. Så til spørsmålet. Dersom jeg kjøper ECU frå høgger , kva må til for å ta denne i bruk. Er det mulig å montere denne og teste om bilen starter og deretter eventuelt kode om dørlåser osv, eller må koding gjøres først for at vi skal få strata bilen ( startsperre osv) Takknemlig for alle seriøse tips til kva som må til for å få bytta ECU 🙂
    • Hei har en karoq 2018 som har begynt å riste når jeg kjører i 90 km/t , det starter i 85 men mer voldsomt i 90 . Har sjekket alle dekk og  det er ikke noen risting I dekk, ratt det er i selve bilen under 85 er det ingen risting.  Er litt redd for at det  kan være foringer,motorfeste,kulelager o.s.v for hvis jeg slipper rattet så går bilen 100 % rett frem og null risting . Er det noen som har opplevd dette og funnet ut hva det kan være , det er litt lettere enn at jeg må innom flere verksted for å finne ut hva som er galt. 
    • Hei. Jeg har en Octavia 2018 med Columbus, og har hittil oppdatert kartene hvert halvår.  Når jeg slår inn mitt VIN nummer får jeg opp kartene over Indonesia? Noen ganger 29GB, andre ganger 9GB. Jeg tør ikke teste installasjon av 29GB som jeg tror er den rette, da filene ikke er likadan som tidligere, jeg er redd for å ødelegge hele kartsystemet. Er det andre som har opplevd dette?  https://updateportal.skoda-auto.com/en-US  
    • Hei. Har hat samme Symptom. Har vært 2 grunner til at den  ikke starter. For lav spenning (Ladeproblem) Eller at bilen er på reservetank.
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...