Gå til innhold
TheHaughom

Noen spørsmål før potensielt kjøp av Kodiaq


Anbefalte innlegg

Skrevet

Digitalt instrumentpanelet kommer helt sikkert, men sannsynligvis som tilleggsutstyr. Det er kommet til Octavia, men her på berget tar det lenger tid før det blir tilgjengelig. Er tilgjengelig i tsjekkisk konfigurator. 

Skrevet

Høres jo veldig bra ut synes jeg at du mest sannsynlig får en 2019 modell og da med den oppgraderte 2,0/190hk TSi motoren når du først må vente på bilen din da @TheHaughom :) 

Digitalt display er jeg ikke sikker på om blir std eller om det er noe som må velges i tillegg for andre utstyrsutgaver enn L&K, men det har nok selgeren din mer info om til deg neste gang dere snakker sammen vil jeg tro.........

Lykke til med ventingen @TheHaughom :) 

Skrevet

Skjønner ikke helt dette. Viss en bestiller en Kodiaq mht dagens 180tsi , dagens pris og avgifter . Og får levert en 190 med partikkelfilter og lavere utslipp. Da har en jo betalt for mye i avgifter? Prisen som jeg skal betale nå må da regnes ut mht levert motor, eller blir det jo helt feil.

Nesten samme som at jeg bestiller med diesel, men betaler avgifter som om det var en bensiner.

Skrevet

Mener det står i kontrakten at det tas forbehold om endrede avgifter når det gjelder pris ved levering.

Og det gjelder nok ikke bare ved økte avgifter vil jeg tro.

Skrevet
22 minutter siden, sletto skrev:

Mener det står i kontrakten at det tas forbehold om endrede avgifter når det gjelder pris ved levering.

Og det gjelder nok ikke bare ved økte avgifter vil jeg tro.

Møller endret pris på oppgradering av navi, med 3000,- etter jeg hadde bestilt Octavia i fjor... jeg fikk disse i avslag når jeg plukket opp bilen :) Så, det går nok begge veier ja..

Skrevet
46 minutter siden, Belsby skrev:

Skjønner ikke helt dette. Viss en bestiller en Kodiaq mht dagens 180tsi , dagens pris og avgifter . Og får levert en 190 med partikkelfilter og lavere utslipp. Da har en jo betalt for mye i avgifter? Prisen som jeg skal betale nå må da regnes ut mht levert motor, eller blir det jo helt feil.

Nesten samme som at jeg bestiller med diesel, men betaler avgifter som om det var en bensiner.

Men samtidig så øker også avgiftene om en tar med seg mer ekstrautstyr som veier en del og dermed vil øke forbruket og utslippet. De nye avgiftene blir beregnet på en helt annen måte, i enkelte tilfeller så kan en visstnok enda i utg.pkt opp med en renere motor grunnversjon, men så legger en på en del utstyr som øker vekten og det totale avgiftsgrunnlaget vil øke og bilen bli dyrere.

Det er i hvert fall hva selgeren har fortalt meg at de frykter vil skje, basert på den informasjonen de har fått så langt. Men tror ikke alt er ferdig satt her enda.

Avgifter kan gå både opp og ned i løpet av den tiden fra en har bestilt bil til den er levert, og spriker de for mye så kan en enten måtte betale mer eller så kan en trekke seg fra kjøpet, staten firer i hvert fall ikke på avgiftene om de øker.

Priser og avgifter kan selvfølgelig også senkes i løpet av den tiden fra en har bestilt og til bilen leveres, og da skal en jo betale mindre for bilen en har bestilt.

Så dette slår nok begge veier, men de fleste er nok dessverre slik at det som oftest vil slå uheldig ut for kjøperen, men unntak finnes jo som @Marius har skrevet over her :)  

Skrevet (endret)

Ser at digitalt display har kommet i den tsjekkiske konfiguratoren nå. Koster ca. 3300 norske kroner der, så tipper vi ender på en 5000-7000 her på berget.
Skal be selger sjekke pris, samt. om vi kan få lagt det på vår Kodiaq, siden den ikke er bestilt enda.

05.13.2018-12.11.png

Endret av TheHaughom
Skrevet

Før eller siden så blir det jo tilgjengelig for oss også, men det kan nok også være at dette forlenger ventetiden betraktelig, for der blir det nok stor etterspørsel og flere biler blir nok satt i «kø» før produksjonen kan starte vil jeg tro.......

Men det er jo selvfølgelig bare en antagelse fra min side, så det skal bli spennende å høre hva selgeren svarer til dette @TheHaughom, hold oss oppdaterte her da :) 

Skrevet

Digitalt instrumentpanel har ligget i tsjekkisk konfigurator siden februar.  Grunnen er, ifølge min selger,  at det har vært 12-14måneder leveringstid på Kodiaq i Tsjekkia. 

Blir nok tilgjengelig i Norge også så fort vi kommer over på MY19

Skrevet

Ja, men nå får jo jeg etter all sannsynlighet MY19. Så greit å få det med jo før jo heller, og håpe at det ikke utsetter produksjonsuke noe særlig (siden jeg ikke har fått den enda). 

Har sendt mail i alle fall...

Skrevet

At du vil få MY19 er det nok ingen tvil om, men jeg savner liksom at det skulle ha kommet litt mer info om dette fra Skoda selv om dette skulle være tilgjengelig fra de første MY modellene som produseres/leveres her i Norge. Mener ikke å være negativ, men det har i hvert fall kommet offentlig informasjon en stund før nye «oppdateringer» eller tilleggsutstyr har blitt tilgjengelig tidligere, men de kan jo selvfølgelig overraske her oss da.........

Skrevet

Jeg fikk svar fra forhandler nå.
Min bil står som en 2018 modell frem til produksjonsuke blir bekreftet. Først da får selger vite definitivt at jeg får en 2019 modell, og kan da legge på digitalt display (i følge dem).
Så jeg får vente til slutten av Juni når selger forventer at jeg har fått bekreftet produksjonsuke.

Skrevet (endret)

Litt merkelig dette her synes jeg, for produksjonsbekreftelse får en ikke før produksjonen er låst, og det er 3 uker før bilen lages. Da er bestillingen låst og kan ikke forandres lenger, det fikk selgeren jeg handler av (som også er salgssjef) vite av de som sitter med informasjon om hvordan dette gjøres på Møller.

Grunnen til at de har forhørt seg om dette for meg, var når jeg bestilte min forrige bil (Superben jeg har i dag), så ville jeg bytte til L&K fordi den ble plutselig tilgjengelig i sort skinn bare noen dager etter at jeg hadde bestilt. Da var allerede produksjonsuke bekreftet, og bestillingen kunne ikke gjøres om. Om det skulle gjøres, så måtte enten bilen avbestilles (mot et gebyr), eller så måtte forhandler ta inn den bilen jeg egentlig hadde bestilt som utstillingsbil/dem.vogn, og så måtte jeg ha bestilt ny bil en gang til, og da havnet sist i køen........

Mulig det er gjort om på dette siden den gang (Februar 2016), men etter hva selgeren har informert meg om ang. bilen jeg har i bestilling nå, så hørtes det ikke slik ut, når jeg kom med et ønske om en liten forandring. Det er absolutt ingen påstand fra min side, jeg blir bare litt nysgjerrig når Møller bastant uttalte en ting, og nå din selger sier at det er andre muligheter. Det stemmer nok helt sikkert, for jeg er litt «skeptisk» til hva som da faktisk er fakta her, men det behøver absolutt ikke være selgeren jeg har bestilt bil av som har rett. Håper for din del at selgeren du har snakket med har rett :) 

 

EDIT:

Mulig det kan være litt annerledes i forbindelse med bytte av årsmodell, og i tillegg innføring av WLTP.........?

Endret av Superb lll
Skrevet (endret)

Jeg har ikke peiling, og ble vel også fortalt ved signering at jeg kunne endre på ekstrautstyr frem til bekreftet produksjonsuke. Men det kan jo hende Møller først får en melding om at frem til prod uke XX er det MY 2018, og at de da kan legge til ekstra utstyr på de som da ikke har fått prod uke og blir MY 2019.

Så vi får nesten bare se. Er ikke total krise om jeg ikke får med digitalt display, men det er noe jeg hadde likt å ha med.

Endret av TheHaughom
Skrevet

Da er det kommet noe info rundt WLTP og hva det vil gjøre for prisene på Kodiaq.
150 TDI blir 80.000 kr dyrere! Så man kan vel anta at 190 TDI blir i 100.000 kr klassen...

Men det positive her er jo at den økte avgiften gjelder fra neste år (2019), og at jeg får bilen før den tid.
Ergo vil nok 190 TSI med partikkelfilter bli noe billigere enn 180 TSI som jeg har bestilt...

 

Ref. https://www.motor.no/artikler/slik-kan-avgiftsokningen-ramme-de-populare-nybilene/

Skrevet

Jeg har jo skrevet at avgiftene ville øke merkbart når WLTP avgiftsberegningen gjør seg gjeldende, MEN økninger på dette nivået her må jeg ærlig talt si at jeg ikke så komme. Er veldig glad for at jeg har bestilt bil allerede og at den kommer før dette trer i kraft.

Det er jo lov å håpe at de vil justere dette litt med tanke på at de kan senke nivået på andre avgifter, men blir vel ikke veldig forundret om det blir slik heller........

Ja du får satse på at det kan bli billigere med 2,0/190hk TSi motoren for din del @TheHaughom :) , jeg for min del håper bare at jeg får bil snart, hehe ;) 

Skrevet
2 timer siden, TheHaughom skrev:

Da er det kommet noe info rundt WLTP og hva det vil gjøre for prisene på Kodiaq.
150 TDI blir 80.000 kr dyrere! Så man kan vel anta at 190 TDI blir i 100.000 kr klassen...

Men det positive her er jo at den økte avgiften gjelder fra neste år (2019), og at jeg får bilen før den tid.
Ergo vil nok 190 TSI med partikkelfilter bli noe billigere enn 180 TSI som jeg har bestilt...

 

Ref. https://www.motor.no/artikler/slik-kan-avgiftsokningen-ramme-de-populare-nybilene/

jeg må ærlig inntrømme at slike økninger hadde jeg aldri forventet iforhold til nye avgiftsberegningen. Om dette blir gjeldene og man får disse prisene å forholde seg til, kommer bruktmarkedet av bensin/diesel biler bli spist opp, og nybil salget av elbiler øke noe voldsomt.

Jeg sitter fortsatt på berget iforhold til å bytte ut bil nr 2 fra diesel til elbil.  Ønsker å vente 2-3 år til og se hva bilprodusentene har å komme med da :)

Skrevet

Frågan er jo også hva dette vil gjøre med bruktprisene på biler fra før avgiftene trer i kraft.

Skrevet (endret)

Ja, det er helt vannvittig med denne økningen. Oppi 20% høyere pris på flere modeller.
Gjenstår jo å se om avgiften endres, og at det blir billigere per gram utslipp for å kompensere noe...

Ang. bruktbilverdi så kan det jo hende det blir jævlig tungt å få solgt biler som er registrert i 2019 eller senere de neste årene...

Endret av TheHaughom

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Jeg er fleksibel. Interresert i å få gjort dette før vinteren, så hele østlandet er interresant. 🙂   
    • Er nok lurt å skriva kor hen i landet du befinner deg.. Men om du ikkje tenker å.gå til Møller, blir det å spør lokale verkstader der du bur.
    • Hei igjen.. Min Skoda Yeti Adventure treger å få byttet varmeapparat register/varmeveksler. Noe som vet hvem som kan utføre dette til en ok pris?  mvh Bjørn H 
    • Jeg kan ikke gi id4 skylda for at jeg har en ødelagt kropp/rygg, men setene er det definitive endepunktet for den bilen nå. Det har også vært noen utfordringer med den, har byttet hovedskjermen etter gjentatte ganger hvor den «frøs» og ikke lot seg betjene i det hele tatt. Da fungerte heller ikke stemmestyringen, samt at mange andre ting får en ikke da betjent/justert i det hele tatt. I tillegg så har den noen ganger mistet all data forbindelse og gps, slik at bilen etter kartet da har låst seg langt ute i Skagerak. De haptiske knappene på rattet er heller synes jeg mindre og mindre om, og spesielt vinterstid når en kanskje har på seg et par tynne hansker, så er det jo nesten håpløst å betjene noe som helst. Savner også at det er flere fysiske knapper, for det meste må jo betjenes fra skjermen. Appen synes jeg også var et veldig tilbakeskritt i forhold til Skoda sin, der kunne jeg følge med på forbruk, kjørelengder på turer, etc, mens på VW sin er det jo omtrentlig ingenting som kan leses av. Vinterstid var det vanskelig å sette i gang varmepumpa gjennom appen, fordi den ikke fikk kontakt med serveren (forsåvidt kjent VAG problem). Skoda Enyaq RS har mer av det jeg savner i VW id4, samt seter som er bedre tilpasset til mine utfordringer. Type SUV må jeg ha pga helsa, jeg må inn i bilen, ikke ned. Jammen ikke greit å bli gammal «kæll» skal jeg si deg, hehe   Fronten er jeg helt enig med deg i @Marius, den er den direkte årsaken til at jeg ikke valgte Enyaq sist jeg byttet bil. Liker ikke den forrige fronten i det hele tatt, og det hjalp heller ikke når «Crystal Face» grillen kom, den er for dominerende i mine øyne. Men smaken er heldigvis forskjellig   Om kvaliteten er bedre gjenstår jo å se, de er jo bygget på samme plattformen, og deler jo mange komponenter og programvare. VW id7 er en veldig flott bil, det er det ingen tvil om.  Den er både stillig og romslig, og har et fint design i mine øyne. Fikk du med deg «oppgraderingen» av tilhengervekten til 1.800kg? Skoda Enyaq skal også få den i løpet av høsten etter hva jeg har forstått, men mulig min blir produsert før det er tilgjengelig. Fikk opplyst produksjonsuken i går, og den er i uke 45, så da er det mulig bil levering i første del av desember om transporten går etter planen. Ja Enyaq RS ble kostbar og valgt ekstrautstyr gjør også sitt med totalprisen, bare vinterhjul er det over 43.000,- for på kontrakten. Vi fikk et meget godt tilbud på den nye bilen og mye av ekstrautstyret, men desto dårligere innbytte pga sterkt nedsatte priser og kampanjer på helt nye id4. Så kan en jo sette sammen regnestykket slik en ønsker, det er uansett mellomlegget som sier hva jeg må betale.... Håper du får en bedre opplevelse og mindre feil på din VW id enn det jeg har hatt så langt. Altså ikke noen graverende feil, likevel ganske irriterende når en ikke får gjort noe med verken lydanlegg, adaptivt understell, etc, for det må gjøres på en skjerm som ikke fungerer.
    • Det var jo synd du ikke følte deg til rette i ID4, for det er jo knall bil det også, såvidt jeg har skjønt. Ikke prøvd. da jeg ikke ønsker "SUV" ... Derfor jeg gikk for en ID7 denne gangen. Også pga Skoda ikke hadde noe alternativ.  Tesla var ikke noe alternativ for min del heller, for mye problemer med de bilene der. Har jeg inntrykk av i hvertfall.  Enyaq RS er knall bil sies det Den blir du nok HELT sikkert fornøyd med. Liker nye "trynet" til Skoda. Tøft! Syntes Enyaq RS blir noe dyr med "Alt" utstyr. Kommer vel tett oppmot 700k vel. ID7 kom på litt over 600k. Holder i massevis det også egentlig, men... Det er vel slik prisene er i dag. Fikk en veldig god innbytte pris på Superb'en. Så, da var prisene litt enklere å svelge! 
    • Takk for det @Marius   Jeg fant meg rett og slett ikke til rette i id4, setene passer ikke min rygg/kropp som har fått litt for mye «juling» i jobb, så da er jeg nødt til å gjøre noe med det. Fant to biler som kunne være bedre, så prøvde Tesla M Y Juniper Performance først. Det var jo en fin bil med heftige prestanda for å si det litt forsiktig   Den gikk som et uvær, hadde ganske gode seter, men traff likevel ikke helt 100%. Den neste var Skoda Enyaq RS, og der traff setene godt i forhold hvilke utfordringer jeg har med rygg. Så da valgte vi å bestille en slik. Volvo er jo også kjent for gode seter, men jeg synes at EX40 er litt gammeldags og nesten litt utdatert med tanke på hvor gammel den faktisk er (som XC40). Ikke 100% overbevist etter alle skriverier den siste tiden heller. Id7 er jo en fantastisk bil, den er dessverre litt for lav for meg, og setene er heller ikke de rette. Men jeg har kjørt litt id7, og det er virkelig en bil som tiltaler meg. Synd kroppen er som den er, for det setter dessverre mange biler og bilmerker ut av bildet. Det viktigste @Marius er faktisk at bilen passer til de behovene en har i hverdagen, ikke hvilket merke den har i grillen. Det er så mange samarbeid mellom forskjellige bilmerker i dag, at det er nesten håpløst å følge med på alt sammen. Så der har du gjort et godt valg vil jeg tro  
    • Hei, Noe sent svar! Her ser det ut som du må ut av landet for å ta få tak på dette. f.eks  https://www.skoda-parts.com/spare-part/03l121151l-connecting-pipe-european-union-52036.html Dette kan helt sikkert sveises også, da det er kun er kjølevæske. Men, kanskje litt jobb å få ut?
    • Hei, Velkommen tilbake til forumet!  Jeg har også vært veldig stille og ikke altfor ofte innom her fortiden. Gratulerer med bestilling av ny bil! Du blir helt sikkert fornøyd!   Jeg kvittet meg med Superb'en i juni, Ikke for det jeg var misfornøyd. Men, hadde hatt den altfor lenge i forhold til planen! Da Skoda ikke hadde så mange alternativer iforhold til det jeg jaktet på, så endte jeg faktisk opp med en VW ID7 GTX Exclusive -25 modell. Hentet ut 17.Juni. Meget fornøyd til nå, med både rekkevidde og ladehastigheter på litt lengere turer!   Har passert 6000km nå.. Så ikke voldsomme mengder
    • Takk for det @Sjåføren 🙂 Har tittet innom forumet, men ikke vært aktiv siden jeg byttet over til et annet merke i fjor høst, blir nok litt mer aktiv til tider etter at jeg har mottatt bilen. Ja bilen virker meget bra, var svært behagelig å kjøre. RS har 4-hjulstrekk og er vel den utgaven av Skoda som har mest krefter, selv om det er mer enn nok i hverdagen, så er det jo veldig lite i forhold mange andre elbiler. Den er jo egentlig meget rask fra 0-100km/t om en tenker noen få år tilbake i tid, men blir jo likevel regelrett «parkert» av svært mange andre i dag. Den utviklingen går meget fort i dag, prøvekjørte Tesla M Y Juniper Performance tidligere i uken, og der var det 0-100km/t på 3,5 sekunder. Ingen som trenger dette i hverdagen selvfølgelig, men Norges desidert mest solgte bil har altså slike «ess i ermet» for dem det betyr mye for. Etter snart 1 år med elbil, så må jeg bare si at det fungerer helt utmerket for min del. Synd jeg ikke gikk over til elbil tidligere, men var lenge meget skeptisk og synes de alle sammen hadde altfor kort rekkevidde etter hva jeg var vant til fra før med mine bensin/diesel biler.  Rekkevidde er jo ikke noe jeg tenker på engang lengre, det som er mye mer interessant er jo ladehastigheten når en først stopper for å ta en pause. Der er jo ikke Enyaq noen racer, verken i hvor høy effekt den kan ta i mot (max 185kW), eller hvor fort det går. De beste elbilene har i dag 800V DC og lader med +/- 400kW, og da går det virkelig unna. Men det er ikke noe jeg har behov for til mitt bruk, men at det er et viktig punkt for mange andre i hverdagen forstår jeg veldig godt. 99% av min lading gjør jeg hjemme i garasjen, så har kun prøvet hurtiglading 3-4 ganger i løpet de 10 mnd jeg har hatt elbil, trengte det ikke da heller, men det var bare for å ha prøvet det slik at en har litt erfaring den dagen en skulle ha et konkret behov. Dessverre så er tilhengervekten den kan dra svært begrenset (1.200kg). Jeg vet at det kommer versjoner i 2026 som får øket det til 1.800kg, og det vil jo ble vesentlig bedre. VW id4 GTX 2026 mod. har allerede fått øket det til 1.800kg. Så det er høyst usikkert om bilen jeg har bestilt kommer med 1.800kg hengervekt, men nå drar jeg aldri på campingvogn eller andre store/tunge tilhengere, så for min del er det ikke et problem uansett. 21'' sommerhjul kler den bilen veldig godt synes jeg, og det sammen med DCC (adaptivt understell), så blir det en bil som sitter ganske bra på veien. Har 21'' sommerhjul på den jeg har i dag og 20'' vinterhjul, og det er helt uproblematisk. Det som virkelig er behagelig med denne typen bil er jo hvor stille og rolig det er, billige driftskostnader, effekten/dreiemomentet er der umiddelbart og har jo nm i massevis. Er ferdig oppvarmet på under 5 min, og det kan også gjøres i en lukket garasje. Men elbil passer selvsagt ikke til alle, selv om det blir flere og flere elbiler på markedet som gjør at det nå er vanskelig å ikke finne noe som passer. Men enkelte bor slik til at det ikke er mulig med hjemmelading og at det er langt til en ladestasjon, mens andre drar på store campingvogner, båthengere, etc, og det er klart at da er det ikke like bra med elbil. Med tung tilhenger/campingvogn etter en elbil, så forsvinner strømmen fort, og da må det lades desto oftere. Kulda gjør jo også sitt med tanke på rekkevidde, så er det greit å ha litt størrelse på batteriet. En ting er i hvert fall helt sikkert, jeg har eid min siste bil som det må fylles bensin/diesel på 😉
    • Wow, gratulerer! Så kjekt å ha deg tilbake igjen. Vi får ta opp igjen tråden, men det har vært temmelig stilt på forumet det siste året. Spennende bil du har gått for. 21" sommerstørrelse  er heftig. Jeg er ikke så veldig i elbil verdenen, har RS 4-hjulstrekk? Du har ikke campingvogn eller tung henger du skal dra på?
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...