Gå til innhold
Snublefot

Oljeforbruk


Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ein 2016 Octavia 2.0TDI 4x4 DSG. Km std 44000, gått ca 9000km sidan sist service/oljeskift.

 Kva er normalt oljeforbruk på denne? 

For ein dag eller 2 sidan lyste varsellampe for olje... Når eg peila oljen, var nivået under min på peilepinnen... Og eg fylte på ca 0.5l, kunne sikkert fylt på meir, men det var det eg hadde tilgjengeleg.

Synst dette virkar som litt høgt i forhold til andre bilar eg har hatt.... Mine 2 siste bilar har vore Ford Focus og Volvo V60 med dieselmotor, og desse har eg knapt etterfylt olje mellom skifteintervall...

 

Gjest Baldvindur
Skrevet

Kanskje ikke så hjelpsomt fra meg nå, men jeg har en gang vært borti at de glemte å skifte olje på service. Jeg gikk plutselig tom ca 4-5.000 etter service (bil som hadde gått rundt 80 totalt). Kontaktet verksted og de mente at de må ha glemt å skifte olje da de ikke fant andre årsaker, samt at filter ikke så særlig nytt ut. Fikk gratis skift da selvfølgelig.

Har i likhet med deg ikke vært borti at det har vært nødvendig med etterfylling av olje på mine siste biler. Har hørt om nye biler som har brukt en del de første tusen og noe kilometerene, men din har jo gått 44.000.

Skrevet
10 timer siden, Snublefot skrev:

Har ein 2016 Octavia 2.0TDI 4x4 DSG. Km std 44000, gått ca 9000km sidan sist service/oljeskift.

 Kva er normalt oljeforbruk på denne? 

For ein dag eller 2 sidan lyste varsellampe for olje... Når eg peila oljen, var nivået under min på peilepinnen... Og eg fylte på ca 0.5l, kunne sikkert fylt på meir, men det var det eg hadde tilgjengeleg.

Synst dette virkar som litt høgt i forhold til andre bilar eg har hatt.... Mine 2 siste bilar har vore Ford Focus og Volvo V60 med dieselmotor, og desse har eg knapt etterfylt olje mellom skifteintervall...

 

Nå kjenner jeg ikke forbrukstallene på Skodamotorene, men en liter på 9000 ville ikke ha bekymra meg. Det er heller ikke sikkert den var fylt helt opp på forrige oljeskift. Oljelekkasje?

Generelt sett bør man peile olje hver gang man fyller tanken. Det er ikke bra å kjøre til lampa lyser. 

Men som sagt, en liter på 9000 tyder ikke på slitasje i motor. Når den bruker olje er det god smøring ihvertfall.

Skrevet

Jeg har hatt en lang rekke med forskjellige biler før jeg kjøpte VW Golf (mk Vll) i 2013, og ingen av dem har brukt olje. Derfor ble jeg overrasket når en helt ny bil plutselig brukte olje, det var riktignok ikke mye, men ble likevel ganske overrasket over det. Jeg fylte ca 0,5 liter ved 15.000km, og så at det også manglet tilsvarende når den skulle ha service ved 30.000km, men da ble jo det ordnet på servicen,. Så bytta jeg bil rett etterpå, hvordan det er med oljeforbruket på den nå vet jeg ikke, motoren var forøvrig en 1,4/140hk TSi (bensin).

Så undersøkte jeg litt mer på forskjellige fora og fant ut at det slett ikke var uvanlig for motorer fra VAG konsernet, og noen er verre enn andre det er det ingen tvil om. Noen fyller flere liter mellom servicer, og liker jo selvfølgelig ikke det, men det er likevel innenfor hva Møller synes er normalt..........

Nå kjører jeg en Superb 2016 med 1,8/180hk TSi (bensin) og den har nå kjørt rett ca 14.500km, og oljenivået var ca 2mm under midten av peilepinnen (ca 15min etter at motoren var stoppet). Så den kan nok etterfylles litt, men lar det foreløpig være litt til (har oljeflaske i bilen, og peiler jevnlig). Men om dette forbruket er for at denne motoren er ganske ny og at den bare bruker litt nå i starten (innkjøring), eller om det forbruket fortsetter vet jeg ikke. Det er i hvert fall ikke uvanlig at motoren bruker litt olje når de er helt nye.

Så det oljeforbruket du har er jo høyere enn hva det er på min bil, men det er likevel ikke noe jeg ville ha reagert på, men om det øker så ville jeg ha snakket nærmere med forhandleren om det.

Se på hvor mye olje du har på motoren etter neste service, da er det mye enklere å følge med på hvor mye den bruker i forhold til hvilket oljenivå den hadde fra service. Det samme kan du jo selvfølgelig gjøre selv nå som du har etterfylt også. :) 

  • 1 år senere...
Skrevet
På 12.10.2016 den 15.19, Superb lll skrev:

Jeg har hatt en lang rekke med forskjellige biler før jeg kjøpte VW Golf (mk Vll) i 2013, og ingen av dem har brukt olje. Derfor ble jeg overrasket når en helt ny bil plutselig brukte olje, det var riktignok ikke mye, men ble likevel ganske overrasket over det. Jeg fylte ca 0,5 liter ved 15.000km, og så at det også manglet tilsvarende når den skulle ha service ved 30.000km, men da ble jo det ordnet på servicen,. Så bytta jeg bil rett etterpå, hvordan det er med oljeforbruket på den nå vet jeg ikke, motoren var forøvrig en 1,4/140hk TSi (bensin).

Så undersøkte jeg litt mer på forskjellige fora og fant ut at det slett ikke var uvanlig for motorer fra VAG konsernet, og noen er verre enn andre det er det ingen tvil om. Noen fyller flere liter mellom servicer, og liker jo selvfølgelig ikke det, men det er likevel innenfor hva Møller synes er normalt..........

Nå kjører jeg en Superb 2016 med 1,8/180hk TSi (bensin) og den har nå kjørt rett ca 14.500km, og oljenivået var ca 2mm under midten av peilepinnen (ca 15min etter at motoren var stoppet). Så den kan nok etterfylles litt, men lar det foreløpig være litt til (har oljeflaske i bilen, og peiler jevnlig). Men om dette forbruket er for at denne motoren er ganske ny og at den bare bruker litt nå i starten (innkjøring), eller om det forbruket fortsetter vet jeg ikke. Det er i hvert fall ikke uvanlig at motoren bruker litt olje når de er helt nye.

Så det oljeforbruket du har er jo høyere enn hva det er på min bil, men det er likevel ikke noe jeg ville ha reagert på, men om det øker så ville jeg ha snakket nærmere med forhandleren om det.

Se på hvor mye olje du har på motoren etter neste service, da er det mye enklere å følge med på hvor mye den bruker i forhold til hvilket oljenivå den hadde fra service. Det samme kan du jo selvfølgelig gjøre selv nå som du har etterfylt også. :) 

Har du noko gong fått varsel om lite olje? 

Eg har fått to varsler om å sjekke olje på under eit år. Fylte på nesten ei heil flaske første gangen. Det er under eit år sidan. Nå klager den på nytt om å sjekke oljenivå. Den har bikket 20.000 nå. Er dette innanfor normalen? 

Skrevet (endret)

Har du noko gong fått varsel om lite olje? 

Eg har fått to varsler om å sjekke olje på under eit år. Fylte på nesten ei heil flaske første gangen. Det er under eit år sidan. Nå klager den på nytt om å sjekke oljenivå. Den har bikket 20.000 nå. Er dette innanfor normalen? 

 

Nei jeg fikk aldri varsel om dette, fordi jeg peiler oljen stort sett etter hver 2. - 3. bensinfylling for å ha kontroll på dette selv. VAG tillater vel et oljeforbruk på inntil 0,5 lit. pr. 1000km om jeg ikke husker helt feil.

Legger ved et skjermbilde av instruksjonsboka,

5af9c96a188f1_Skjermbilde2018-05-14kl_19_36_45.thumb.png.fe2eaec4c35a89d5730e102b25cd95b6.png

Endret av Superb lll
  • Lik 1
Skrevet

En liter på 9000 km synes jeg er altfor mye. Det at de gjemmer seg bak "Ok med 0,5/l PR 1000 km" er noe gammelt tull fra den gangen de ikke klarte å lage motorer. Jeg etterfylte ingenting på 30k, og bortsett fra en VW drittmotor for noen år siden har jeg heller aldri etterfylt mer enn ca 0,5lit PR 20k

  • Lik 1
Skrevet
13 timer siden, Superb lll skrev:

 

Nei jeg fikk aldri varsel om dette, fordi jeg peiler oljen stort sett etter hver 2. - 3. bensinfylling for å ha kontroll på dette selv. VAG tillater vel et oljeforbruk på inntil 0,5 lit. pr. 1000km om jeg ikke husker helt feil.

Legger ved et skjermbilde av instruksjonsboka,

5af9c96a188f1_Skjermbilde2018-05-14kl_19_36_45.thumb.png.fe2eaec4c35a89d5730e102b25cd95b6.png

Takk for informativt svar Superb ||| :) 

2 timer siden, PaulusA skrev:

En liter på 9000 km synes jeg er altfor mye. Det at de gjemmer seg bak "Ok med 0,5/l PR 1000 km" er noe gammelt tull fra den gangen de ikke klarte å lage motorer. Jeg etterfylte ingenting på 30k, og bortsett fra en VW drittmotor for noen år siden har jeg heller aldri etterfylt mer enn ca 0,5lit PR 20k

Eg ringte Berge & Co som er møllerforhandler her i Sogn. Ca ein liter per 1500km var innafor normalen ifølge dei. . Eg synes det høyres uhorvelig mykje ut. Min gamle octavia frå 2004 som i tillegg er diesel har aldri masa etter olje. Den går og går. Mens dette nye raklet skal skrike etter olje kvar 1500km. Det høyres snodig ut,.. 

 

Skrevet
10 timer siden, krosjefen skrev:

Takk for informativt svar Superb ||| :) 

Eg ringte Berge & Co som er møllerforhandler her i Sogn. Ca ein liter per 1500km var innafor normalen ifølge dei. . Eg synes det høyres uhorvelig mykje ut. Min gamle octavia frå 2004 som i tillegg er diesel har aldri masa etter olje. Den går og går. Mens dette nye raklet skal skrike etter olje kvar 1500km. Det høyres snodig ut,.. 

 

Bare hyggelig @krosjefen :) 

Helt enig med deg at et slikt oljeforbruk som de tillater her passer best til slitne, eldre og gamle biler, for nye(re) biler så burde det jo aldri ha vært innafor normalen med inntil 1 ltr. pr. 1.500km, og det kommer kanskje an på hvilken motor en har hva som er innenfor toleransegrensene. Som det stod i instruksjonsboka for min Superb 2016, så var det 0,5ltr pr. 1.000km, og jeg synes også det er en for høy toleransegrense, men det er tross alt litt lavere enn hva de sa til deg i dag.

Hva står det så i din instruksjonsbok med tanke på toleransegrensene for oljeforbruk da @krosjefen?

For står det inntil 0,5ltr pr 1.000km der, så synes jeg det er merkelig at en lokal forhandler kan si at de tolererer et enda høyere forbruk enn hva boka sier......., for det er kun på de første 5.000km Skoda selv skriver at oljeforbruket kan være enda litt høyere ved  en hard kjørestil.

Skrevet

Jeg kan forøvrig oppdatere litt hvordan det er med oljeforbruket på min 2016 Superb i forhold til innlegget jeg skrev i denne tråden den 12.10.2016.

Når bilen var 1 år og 2 mnd gammel så varslet den om service, og den hadde da kjørt ca 28.000km, service ble utført ved 28.200km, og servicen ble utført i Mai 2017. Oljen var da fremdeles over minimum på oljepinnen, men om bilen ikke skulle på service da, så hadde jeg etterfylt olje.

Nå 1 år etter dette (altså Mai 2018), så har jeg etterfylt olje for første gang på denne bilen. Bilen er nå 2 år og 2 mnd gammel, og det er ganske nøyaktig 1 år siden den var på service, og jeg har nå kjørt totalt 42.000km med denne bilen siden den var ny i Mars 2016. Siden service ble utført Mai 2017, så har jeg da kjørt ca 14.000km, og måtte da etterfylle rett under 0,5 ltr olje.

Men så skal jeg legge til at når bilen var ny fra fabrikken, så var oljenivået nesten helt på max, men oljenivået var såvidt over midten på peilepinnen etter utført service i Mai 2017. Så motoren har nok ikke brukt mer olje dette året, oljenivået var rett og slett lavere etter service, enn når bilen var ny. Det å etterfylle 0,5 ltr. etter ca 14.000km er ikke noe jeg henger meg så veldig opp i, men jeg synes likevel det er merkelig at VAG ikke klarer å lage motorer med et lavere oljeforbruk enn dette her. Litt oljeforbruk er nok ganske vanlig, men det burde nok vært lavere enn ca 0,5 ltr for 14.000km slik det har vært for meg dette året om jeg skal være helt ærlig..........

Skrevet

Jepp

Tilbake til min Accord. 20k mellom hver service, ikke engang etter 210k trengte jeg å etterfylle mellom service

Når det er sagt, har enda ikke etterfylt på min Octavia, nesten 48k nå

0,5 liter på 15-20k er jo helt Ok, egentlig

  • 3 uker senere...
Skrevet
På 15.5.2018 den 19.43, Superb lll skrev:

Bare hyggelig @krosjefen :) 

Helt enig med deg at et slikt oljeforbruk som de tillater her passer best til slitne, eldre og gamle biler, for nye(re) biler så burde det jo aldri ha vært innafor normalen med inntil 1 ltr. pr. 1.500km, og det kommer kanskje an på hvilken motor en har hva som er innenfor toleransegrensene. Som det stod i instruksjonsboka for min Superb 2016, så var det 0,5ltr pr. 1.000km, og jeg synes også det er en for høy toleransegrense, men det er tross alt litt lavere enn hva de sa til deg i dag.

Hva står det så i din instruksjonsbok med tanke på toleransegrensene for oljeforbruk da @krosjefen?

For står det inntil 0,5ltr pr 1.000km der, så synes jeg det er merkelig at en lokal forhandler kan si at de tolererer et enda høyere forbruk enn hva boka sier......., for det er kun på de første 5.000km Skoda selv skriver at oljeforbruket kan være enda litt høyere ved  en hard kjørestil.

Skal sjekke dette, men no har eg kjøpt long Life olje frå Biltema. Kanskje den held lengre. Føler eg må fylle olje heile tiden på denne bilen :D 

Skrevet

Jeg har blitt fortalt av selveste Youtube at oljeforbruk er mer vanlig enn før, da man prøver å lage motorer med mindre motstand før å øke drivstofføkonomi. Men det er litt trasig når de produksjonen av tilsynelatende like motorer har så varierende forbruk. Hva skal man akseptere? Når er det lønnsomt med oljeforbruk mot drivstofforbruk?

Ikke vet jeg...

  • 1 måned senere...
Skrevet

Min Octavia 2-liter diesel 2014-modell med 150HK bruker en hel liter olje minst  mellom serviceintervallene, og det bekymrer meg. Joda, Dahles auto i Sarpsborg sier dette her helt normalt. Vel, ikke på mine tidligere biler som stort sett med et par unntak har vært rene skraphauger! Min forrige bil - ikke et vrak (!!!), Mercedes 220 diesel m/170HK fra 2008 og kjørt 230.000 km rørte overhodet ikke oljen mellom serviceintervallene! Jeg hadde før den en Mitsubishi Spacewagon 1997-mod. med 130HK bensinmotor, kjørt 155.000 ved salg. Heller ikke den rørte oljen mellom service. Min 2000-mod. BMW 520 bensin hadde en oljelekkasje til å begynne med, men etter at den ble fikset (bunnepannepakninga), var det også der null oljeforbruk - kjørt 152.000 ved salg. Og jeg kjører ganske hardt og mye på motorvei når det gjelder Octaviaen.

Hvis det er riktig at Møller mener en halvliter olje er normalt pr 1000 km, så er de på ville veier! Jeg har nemlig forelagt den påstanden til en ingeniør i NAF jeg kjenner, og han blåser av en slik påstand. Gamle Lada'er kunne bruke så mye olje ja, men moderne biler ville aldri gå gjennom EU-kontrollen med et slikt oljeforbruk fordi den oljen kommer ut med eksosen i form av forurensning som ikke er tillatt!!!

Så den påstanden fra Møller vil jeg gjerne ha bekreftet! Jeg synes ellers at en drøy liter oljeforbruk mellom intervallene er for mye på min Octavia, det også!

Skrevet (endret)

Hei og velkommen til forumet @KåreNilsen :) 

Når det gjelder hva enkelte importører godtar/aksepterer som oljeforbruk så er jeg enig med deg, det er for høyt. Men det er jo ikke et enkelt verksted som sier dette, det er hva som står i dokumentene de får fra fabrikken, og det står i tillegg i bruksanvisningen til bilen.

Det er ikke et normalt forbruk det der, men de godtar et oljeforbruk på inntil 0,5ltr/pr 1.000 kjørte kilometere, og er altfor høyt, helt enig med deg i det som sagt.

Er jo fullstendig klar over at det ikke hjelper deg og oljeforbruket på din bil, det er synd at du opplever det på den bilen, men det kunne like gjerne skjedd med en av de bilene andre du nevner her. Det er mange ting som spiller inn, og dessverre så er enkelte biler/motorer merkelig nok mer disponert for fler feil enn andre.

 

Vi har noen hundre biler i firmaet der jeg er ansatt, VW, Mercedes, Peugeot, Ford for å nevne noen av merkene, og enkelte her bruker ikke olje i det hele tatt, mens andre har 4 ltr kanner med olje som brukes opp mellom hver service, og det gjelder for samtlige av merkene. Så VAG/Møller er ikke den verste for hva de tillater for å si det slik, men jeg er fortsatt helt enig med deg, slike toleransegrenser er altfor høye.

Toyota er jo heller ikke noe bedre, de byttet jo motorer i skjul for eierene for at det ikke skulle komme ut til pressen på slutten av 90 tallet og førsten av 2000 tallet, og de motorene benytter de fremdeles.........

Så hva er så den ideelle bilen/motoren/merket, tja det tror jeg rett og slett ikke finnes, for det finnes «mandags-produkter» blant samtlige merker og modeller, men noen merker er mer representert for feil/mangler enn andre det er det ingen tvil om. Men det synes også ofte på salgsstatistikker, for ingen ønsker jo biler med mye problemer. 

 

Min svoger ville bort fra en Opel som han synes brukte litt olje, der fylte han 0,2 - 0,3 ltr olje for hver 1.200 - 1.400kjørte kilometer. Da valgte han å satse på premiummerker/biler i stedet som han sa, men du verden som han har angret i ettertid. Bytte av motor på en BMW 318i pga oljeforbruk, en Audi som brukte mye olje (men det er jo et VAG produkt), en Mercedes C-klasse som han fylte mye olje på, men der var det mye annet som var et enda større problem, og nå en BMW 1 serie som også bruker mye olje. Alt dette har forhandlere sagt at er innenfor hva fabrikken tillater, så det gjorde de ikke noe med. Og da fylte han mer olje enn hva du gjør, uten at det er noen trøst........

 

EDIT:

Har rettet på noe som var direkte feilskrevet (hadde noe annet i tankene da det ble skrevet), og omformulert/flyttet litt på noe noe annet i innlegget. 

Endret av Superb lll
Skrevet

1ltr olje på 1500km er det overhodet ikke akseptabelt, uansett om det står i instruksjonsboka eller ikke. Dette er bare VW konsernets måte å slippe unna på. Men 0,5l på 15tkm er da virkelig bra, det må jeg si. I USA er det massesøksmål mot VW på akkurat dette.

 

Kjørestil har også mye å si for forbruket. Mye "kald" småkjøring øker forbruket vesentlig.

Kan nevne at min 1.4 twincharger bruker omtrent 0,4l på 10000km. Og den har gått 350000km.

  • 3 uker senere...
Skrevet

Hei

Jeg har 2 stk octavia. En 08 mod som snart runder 350000km. Den har jeg fortsatt ikke etterfylt olje mellom servicer på. Forbruket er helt minimalt. Har hatt den bilen i 8 år og siden 166000km.  Dette er en 1.9 tdi 4x4 med BLS motor. Har også akkurat anskaffet en en 2.0 tdi 150 hk. Den er jeg spent på forbruket på. Er jo litt snodig at det er så store forskjeller på de forskjellige bilene. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Er nok lurt å skriva kor hen i landet du befinner deg.. Men om du ikkje tenker å.gå til Møller, blir det å spør lokale verkstader der du bur.
    • Hei igjen.. Min Skoda Yeti Adventure treger å få byttet varmeapparat register/varmeveksler. Noe som vet hvem som kan utføre dette til en ok pris?  mvh Bjørn H 
    • Jeg kan ikke gi id4 skylda for at jeg har en ødelagt kropp/rygg, men setene er det definitive endepunktet for den bilen nå. Det har også vært noen utfordringer med den, har byttet hovedskjermen etter gjentatte ganger hvor den «frøs» og ikke lot seg betjene i det hele tatt. Da fungerte heller ikke stemmestyringen, samt at mange andre ting får en ikke da betjent/justert i det hele tatt. I tillegg så har den noen ganger mistet all data forbindelse og gps, slik at bilen etter kartet da har låst seg langt ute i Skagerak. De haptiske knappene på rattet er heller synes jeg mindre og mindre om, og spesielt vinterstid når en kanskje har på seg et par tynne hansker, så er det jo nesten håpløst å betjene noe som helst. Savner også at det er flere fysiske knapper, for det meste må jo betjenes fra skjermen. Appen synes jeg også var et veldig tilbakeskritt i forhold til Skoda sin, der kunne jeg følge med på forbruk, kjørelengder på turer, etc, mens på VW sin er det jo omtrentlig ingenting som kan leses av. Vinterstid var det vanskelig å sette i gang varmepumpa gjennom appen, fordi den ikke fikk kontakt med serveren (forsåvidt kjent VAG problem). Skoda Enyaq RS har mer av det jeg savner i VW id4, samt seter som er bedre tilpasset til mine utfordringer. Type SUV må jeg ha pga helsa, jeg må inn i bilen, ikke ned. Jammen ikke greit å bli gammal «kæll» skal jeg si deg, hehe   Fronten er jeg helt enig med deg i @Marius, den er den direkte årsaken til at jeg ikke valgte Enyaq sist jeg byttet bil. Liker ikke den forrige fronten i det hele tatt, og det hjalp heller ikke når «Crystal Face» grillen kom, den er for dominerende i mine øyne. Men smaken er heldigvis forskjellig   Om kvaliteten er bedre gjenstår jo å se, de er jo bygget på samme plattformen, og deler jo mange komponenter og programvare. VW id7 er en veldig flott bil, det er det ingen tvil om.  Den er både stillig og romslig, og har et fint design i mine øyne. Fikk du med deg «oppgraderingen» av tilhengervekten til 1.800kg? Skoda Enyaq skal også få den i løpet av høsten etter hva jeg har forstått, men mulig min blir produsert før det er tilgjengelig. Fikk opplyst produksjonsuken i går, og den er i uke 45, så da er det mulig bil levering i første del av desember om transporten går etter planen. Ja Enyaq RS ble kostbar og valgt ekstrautstyr gjør også sitt med totalprisen, bare vinterhjul er det over 43.000,- for på kontrakten. Vi fikk et meget godt tilbud på den nye bilen og mye av ekstrautstyret, men desto dårligere innbytte pga sterkt nedsatte priser og kampanjer på helt nye id4. Så kan en jo sette sammen regnestykket slik en ønsker, det er uansett mellomlegget som sier hva jeg må betale.... Håper du får en bedre opplevelse og mindre feil på din VW id enn det jeg har hatt så langt. Altså ikke noen graverende feil, likevel ganske irriterende når en ikke får gjort noe med verken lydanlegg, adaptivt understell, etc, for det må gjøres på en skjerm som ikke fungerer.
    • Det var jo synd du ikke følte deg til rette i ID4, for det er jo knall bil det også, såvidt jeg har skjønt. Ikke prøvd. da jeg ikke ønsker "SUV" ... Derfor jeg gikk for en ID7 denne gangen. Også pga Skoda ikke hadde noe alternativ.  Tesla var ikke noe alternativ for min del heller, for mye problemer med de bilene der. Har jeg inntrykk av i hvertfall.  Enyaq RS er knall bil sies det Den blir du nok HELT sikkert fornøyd med. Liker nye "trynet" til Skoda. Tøft! Syntes Enyaq RS blir noe dyr med "Alt" utstyr. Kommer vel tett oppmot 700k vel. ID7 kom på litt over 600k. Holder i massevis det også egentlig, men... Det er vel slik prisene er i dag. Fikk en veldig god innbytte pris på Superb'en. Så, da var prisene litt enklere å svelge! 
    • Takk for det @Marius   Jeg fant meg rett og slett ikke til rette i id4, setene passer ikke min rygg/kropp som har fått litt for mye «juling» i jobb, så da er jeg nødt til å gjøre noe med det. Fant to biler som kunne være bedre, så prøvde Tesla M Y Juniper Performance først. Det var jo en fin bil med heftige prestanda for å si det litt forsiktig   Den gikk som et uvær, hadde ganske gode seter, men traff likevel ikke helt 100%. Den neste var Skoda Enyaq RS, og der traff setene godt i forhold hvilke utfordringer jeg har med rygg. Så da valgte vi å bestille en slik. Volvo er jo også kjent for gode seter, men jeg synes at EX40 er litt gammeldags og nesten litt utdatert med tanke på hvor gammel den faktisk er (som XC40). Ikke 100% overbevist etter alle skriverier den siste tiden heller. Id7 er jo en fantastisk bil, den er dessverre litt for lav for meg, og setene er heller ikke de rette. Men jeg har kjørt litt id7, og det er virkelig en bil som tiltaler meg. Synd kroppen er som den er, for det setter dessverre mange biler og bilmerker ut av bildet. Det viktigste @Marius er faktisk at bilen passer til de behovene en har i hverdagen, ikke hvilket merke den har i grillen. Det er så mange samarbeid mellom forskjellige bilmerker i dag, at det er nesten håpløst å følge med på alt sammen. Så der har du gjort et godt valg vil jeg tro  
    • Hei, Noe sent svar! Her ser det ut som du må ut av landet for å ta få tak på dette. f.eks  https://www.skoda-parts.com/spare-part/03l121151l-connecting-pipe-european-union-52036.html Dette kan helt sikkert sveises også, da det er kun er kjølevæske. Men, kanskje litt jobb å få ut?
    • Hei, Velkommen tilbake til forumet!  Jeg har også vært veldig stille og ikke altfor ofte innom her fortiden. Gratulerer med bestilling av ny bil! Du blir helt sikkert fornøyd!   Jeg kvittet meg med Superb'en i juni, Ikke for det jeg var misfornøyd. Men, hadde hatt den altfor lenge i forhold til planen! Da Skoda ikke hadde så mange alternativer iforhold til det jeg jaktet på, så endte jeg faktisk opp med en VW ID7 GTX Exclusive -25 modell. Hentet ut 17.Juni. Meget fornøyd til nå, med både rekkevidde og ladehastigheter på litt lengere turer!   Har passert 6000km nå.. Så ikke voldsomme mengder
    • Takk for det @Sjåføren 🙂 Har tittet innom forumet, men ikke vært aktiv siden jeg byttet over til et annet merke i fjor høst, blir nok litt mer aktiv til tider etter at jeg har mottatt bilen. Ja bilen virker meget bra, var svært behagelig å kjøre. RS har 4-hjulstrekk og er vel den utgaven av Skoda som har mest krefter, selv om det er mer enn nok i hverdagen, så er det jo veldig lite i forhold mange andre elbiler. Den er jo egentlig meget rask fra 0-100km/t om en tenker noen få år tilbake i tid, men blir jo likevel regelrett «parkert» av svært mange andre i dag. Den utviklingen går meget fort i dag, prøvekjørte Tesla M Y Juniper Performance tidligere i uken, og der var det 0-100km/t på 3,5 sekunder. Ingen som trenger dette i hverdagen selvfølgelig, men Norges desidert mest solgte bil har altså slike «ess i ermet» for dem det betyr mye for. Etter snart 1 år med elbil, så må jeg bare si at det fungerer helt utmerket for min del. Synd jeg ikke gikk over til elbil tidligere, men var lenge meget skeptisk og synes de alle sammen hadde altfor kort rekkevidde etter hva jeg var vant til fra før med mine bensin/diesel biler.  Rekkevidde er jo ikke noe jeg tenker på engang lengre, det som er mye mer interessant er jo ladehastigheten når en først stopper for å ta en pause. Der er jo ikke Enyaq noen racer, verken i hvor høy effekt den kan ta i mot (max 185kW), eller hvor fort det går. De beste elbilene har i dag 800V DC og lader med +/- 400kW, og da går det virkelig unna. Men det er ikke noe jeg har behov for til mitt bruk, men at det er et viktig punkt for mange andre i hverdagen forstår jeg veldig godt. 99% av min lading gjør jeg hjemme i garasjen, så har kun prøvet hurtiglading 3-4 ganger i løpet de 10 mnd jeg har hatt elbil, trengte det ikke da heller, men det var bare for å ha prøvet det slik at en har litt erfaring den dagen en skulle ha et konkret behov. Dessverre så er tilhengervekten den kan dra svært begrenset (1.200kg). Jeg vet at det kommer versjoner i 2026 som får øket det til 1.800kg, og det vil jo ble vesentlig bedre. VW id4 GTX 2026 mod. har allerede fått øket det til 1.800kg. Så det er høyst usikkert om bilen jeg har bestilt kommer med 1.800kg hengervekt, men nå drar jeg aldri på campingvogn eller andre store/tunge tilhengere, så for min del er det ikke et problem uansett. 21'' sommerhjul kler den bilen veldig godt synes jeg, og det sammen med DCC (adaptivt understell), så blir det en bil som sitter ganske bra på veien. Har 21'' sommerhjul på den jeg har i dag og 20'' vinterhjul, og det er helt uproblematisk. Det som virkelig er behagelig med denne typen bil er jo hvor stille og rolig det er, billige driftskostnader, effekten/dreiemomentet er der umiddelbart og har jo nm i massevis. Er ferdig oppvarmet på under 5 min, og det kan også gjøres i en lukket garasje. Men elbil passer selvsagt ikke til alle, selv om det blir flere og flere elbiler på markedet som gjør at det nå er vanskelig å ikke finne noe som passer. Men enkelte bor slik til at det ikke er mulig med hjemmelading og at det er langt til en ladestasjon, mens andre drar på store campingvogner, båthengere, etc, og det er klart at da er det ikke like bra med elbil. Med tung tilhenger/campingvogn etter en elbil, så forsvinner strømmen fort, og da må det lades desto oftere. Kulda gjør jo også sitt med tanke på rekkevidde, så er det greit å ha litt størrelse på batteriet. En ting er i hvert fall helt sikkert, jeg har eid min siste bil som det må fylles bensin/diesel på 😉
    • Wow, gratulerer! Så kjekt å ha deg tilbake igjen. Vi får ta opp igjen tråden, men det har vært temmelig stilt på forumet det siste året. Spennende bil du har gått for. 21" sommerstørrelse  er heftig. Jeg er ikke så veldig i elbil verdenen, har RS 4-hjulstrekk? Du har ikke campingvogn eller tung henger du skal dra på?
    • Da er jeg på vei tilbake til Skoda igjen, gresset er definitivt ikke grønnere på andre steder i VAG universet. Har nå bestilt en, Skoda Enyaq RS 2026 Graphite Grey metallic MAXX 21'' Vision antrasitt sommerhjul Svingbart tilhengerfeste Bagasjeromspakke Delingsnett Skvettlapper foran 20'' Neptune sort/polert vinterhjul Levering forespeilet i desember 2025 Skal bli artig å være en del av Skoda «universet» igjen 🙂
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...