Gå til innhold

Velkommen gjest!

Hvis du register deg vil du få mulighet til å delta i diskusjoner og laste ned filer. Du vil også få tilgang til medlemsfordelene dersom du når et visst antall innlegg.


Snublefot

Oljeforbruk

Anbefalte innlegg

Har ein 2016 Octavia 2.0TDI 4x4 DSG. Km std 44000, gått ca 9000km sidan sist service/oljeskift.

 Kva er normalt oljeforbruk på denne? 

For ein dag eller 2 sidan lyste varsellampe for olje... Når eg peila oljen, var nivået under min på peilepinnen... Og eg fylte på ca 0.5l, kunne sikkert fylt på meir, men det var det eg hadde tilgjengeleg.

Synst dette virkar som litt høgt i forhold til andre bilar eg har hatt.... Mine 2 siste bilar har vore Ford Focus og Volvo V60 med dieselmotor, og desse har eg knapt etterfylt olje mellom skifteintervall...

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gjest Baldvindur

Kanskje ikke så hjelpsomt fra meg nå, men jeg har en gang vært borti at de glemte å skifte olje på service. Jeg gikk plutselig tom ca 4-5.000 etter service (bil som hadde gått rundt 80 totalt). Kontaktet verksted og de mente at de må ha glemt å skifte olje da de ikke fant andre årsaker, samt at filter ikke så særlig nytt ut. Fikk gratis skift da selvfølgelig.

Har i likhet med deg ikke vært borti at det har vært nødvendig med etterfylling av olje på mine siste biler. Har hørt om nye biler som har brukt en del de første tusen og noe kilometerene, men din har jo gått 44.000.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
10 timer siden, Snublefot skrev:

Har ein 2016 Octavia 2.0TDI 4x4 DSG. Km std 44000, gått ca 9000km sidan sist service/oljeskift.

 Kva er normalt oljeforbruk på denne? 

For ein dag eller 2 sidan lyste varsellampe for olje... Når eg peila oljen, var nivået under min på peilepinnen... Og eg fylte på ca 0.5l, kunne sikkert fylt på meir, men det var det eg hadde tilgjengeleg.

Synst dette virkar som litt høgt i forhold til andre bilar eg har hatt.... Mine 2 siste bilar har vore Ford Focus og Volvo V60 med dieselmotor, og desse har eg knapt etterfylt olje mellom skifteintervall...

 

Nå kjenner jeg ikke forbrukstallene på Skodamotorene, men en liter på 9000 ville ikke ha bekymra meg. Det er heller ikke sikkert den var fylt helt opp på forrige oljeskift. Oljelekkasje?

Generelt sett bør man peile olje hver gang man fyller tanken. Det er ikke bra å kjøre til lampa lyser. 

Men som sagt, en liter på 9000 tyder ikke på slitasje i motor. Når den bruker olje er det god smøring ihvertfall.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har hatt en lang rekke med forskjellige biler før jeg kjøpte VW Golf (mk Vll) i 2013, og ingen av dem har brukt olje. Derfor ble jeg overrasket når en helt ny bil plutselig brukte olje, det var riktignok ikke mye, men ble likevel ganske overrasket over det. Jeg fylte ca 0,5 liter ved 15.000km, og så at det også manglet tilsvarende når den skulle ha service ved 30.000km, men da ble jo det ordnet på servicen,. Så bytta jeg bil rett etterpå, hvordan det er med oljeforbruket på den nå vet jeg ikke, motoren var forøvrig en 1,4/140hk TSi (bensin).

Så undersøkte jeg litt mer på forskjellige fora og fant ut at det slett ikke var uvanlig for motorer fra VAG konsernet, og noen er verre enn andre det er det ingen tvil om. Noen fyller flere liter mellom servicer, og liker jo selvfølgelig ikke det, men det er likevel innenfor hva Møller synes er normalt..........

Nå kjører jeg en Superb 2016 med 1,8/180hk TSi (bensin) og den har nå kjørt rett ca 14.500km, og oljenivået var ca 2mm under midten av peilepinnen (ca 15min etter at motoren var stoppet). Så den kan nok etterfylles litt, men lar det foreløpig være litt til (har oljeflaske i bilen, og peiler jevnlig). Men om dette forbruket er for at denne motoren er ganske ny og at den bare bruker litt nå i starten (innkjøring), eller om det forbruket fortsetter vet jeg ikke. Det er i hvert fall ikke uvanlig at motoren bruker litt olje når de er helt nye.

Så det oljeforbruket du har er jo høyere enn hva det er på min bil, men det er likevel ikke noe jeg ville ha reagert på, men om det øker så ville jeg ha snakket nærmere med forhandleren om det.

Se på hvor mye olje du har på motoren etter neste service, da er det mye enklere å følge med på hvor mye den bruker i forhold til hvilket oljenivå den hadde fra service. Det samme kan du jo selvfølgelig gjøre selv nå som du har etterfylt også. :) 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
På 12.10.2016 den 15.19, Superb lll skrev:

Jeg har hatt en lang rekke med forskjellige biler før jeg kjøpte VW Golf (mk Vll) i 2013, og ingen av dem har brukt olje. Derfor ble jeg overrasket når en helt ny bil plutselig brukte olje, det var riktignok ikke mye, men ble likevel ganske overrasket over det. Jeg fylte ca 0,5 liter ved 15.000km, og så at det også manglet tilsvarende når den skulle ha service ved 30.000km, men da ble jo det ordnet på servicen,. Så bytta jeg bil rett etterpå, hvordan det er med oljeforbruket på den nå vet jeg ikke, motoren var forøvrig en 1,4/140hk TSi (bensin).

Så undersøkte jeg litt mer på forskjellige fora og fant ut at det slett ikke var uvanlig for motorer fra VAG konsernet, og noen er verre enn andre det er det ingen tvil om. Noen fyller flere liter mellom servicer, og liker jo selvfølgelig ikke det, men det er likevel innenfor hva Møller synes er normalt..........

Nå kjører jeg en Superb 2016 med 1,8/180hk TSi (bensin) og den har nå kjørt rett ca 14.500km, og oljenivået var ca 2mm under midten av peilepinnen (ca 15min etter at motoren var stoppet). Så den kan nok etterfylles litt, men lar det foreløpig være litt til (har oljeflaske i bilen, og peiler jevnlig). Men om dette forbruket er for at denne motoren er ganske ny og at den bare bruker litt nå i starten (innkjøring), eller om det forbruket fortsetter vet jeg ikke. Det er i hvert fall ikke uvanlig at motoren bruker litt olje når de er helt nye.

Så det oljeforbruket du har er jo høyere enn hva det er på min bil, men det er likevel ikke noe jeg ville ha reagert på, men om det øker så ville jeg ha snakket nærmere med forhandleren om det.

Se på hvor mye olje du har på motoren etter neste service, da er det mye enklere å følge med på hvor mye den bruker i forhold til hvilket oljenivå den hadde fra service. Det samme kan du jo selvfølgelig gjøre selv nå som du har etterfylt også. :) 

Har du noko gong fått varsel om lite olje? 

Eg har fått to varsler om å sjekke olje på under eit år. Fylte på nesten ei heil flaske første gangen. Det er under eit år sidan. Nå klager den på nytt om å sjekke oljenivå. Den har bikket 20.000 nå. Er dette innanfor normalen? 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du noko gong fått varsel om lite olje? 

Eg har fått to varsler om å sjekke olje på under eit år. Fylte på nesten ei heil flaske første gangen. Det er under eit år sidan. Nå klager den på nytt om å sjekke oljenivå. Den har bikket 20.000 nå. Er dette innanfor normalen? 

 

Nei jeg fikk aldri varsel om dette, fordi jeg peiler oljen stort sett etter hver 2. - 3. bensinfylling for å ha kontroll på dette selv. VAG tillater vel et oljeforbruk på inntil 0,5 lit. pr. 1000km om jeg ikke husker helt feil.

Legger ved et skjermbilde av instruksjonsboka,

5af9c96a188f1_Skjermbilde2018-05-14kl_19_36_45.thumb.png.fe2eaec4c35a89d5730e102b25cd95b6.png

Endret av Superb lll

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En liter på 9000 km synes jeg er altfor mye. Det at de gjemmer seg bak "Ok med 0,5/l PR 1000 km" er noe gammelt tull fra den gangen de ikke klarte å lage motorer. Jeg etterfylte ingenting på 30k, og bortsett fra en VW drittmotor for noen år siden har jeg heller aldri etterfylt mer enn ca 0,5lit PR 20k

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
13 timer siden, Superb lll skrev:

 

Nei jeg fikk aldri varsel om dette, fordi jeg peiler oljen stort sett etter hver 2. - 3. bensinfylling for å ha kontroll på dette selv. VAG tillater vel et oljeforbruk på inntil 0,5 lit. pr. 1000km om jeg ikke husker helt feil.

Legger ved et skjermbilde av instruksjonsboka,

5af9c96a188f1_Skjermbilde2018-05-14kl_19_36_45.thumb.png.fe2eaec4c35a89d5730e102b25cd95b6.png

Takk for informativt svar Superb ||| :) 

2 timer siden, PaulusA skrev:

En liter på 9000 km synes jeg er altfor mye. Det at de gjemmer seg bak "Ok med 0,5/l PR 1000 km" er noe gammelt tull fra den gangen de ikke klarte å lage motorer. Jeg etterfylte ingenting på 30k, og bortsett fra en VW drittmotor for noen år siden har jeg heller aldri etterfylt mer enn ca 0,5lit PR 20k

Eg ringte Berge & Co som er møllerforhandler her i Sogn. Ca ein liter per 1500km var innafor normalen ifølge dei. . Eg synes det høyres uhorvelig mykje ut. Min gamle octavia frå 2004 som i tillegg er diesel har aldri masa etter olje. Den går og går. Mens dette nye raklet skal skrike etter olje kvar 1500km. Det høyres snodig ut,.. 

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
10 timer siden, krosjefen skrev:

Takk for informativt svar Superb ||| :) 

Eg ringte Berge & Co som er møllerforhandler her i Sogn. Ca ein liter per 1500km var innafor normalen ifølge dei. . Eg synes det høyres uhorvelig mykje ut. Min gamle octavia frå 2004 som i tillegg er diesel har aldri masa etter olje. Den går og går. Mens dette nye raklet skal skrike etter olje kvar 1500km. Det høyres snodig ut,.. 

 

Bare hyggelig @krosjefen :) 

Helt enig med deg at et slikt oljeforbruk som de tillater her passer best til slitne, eldre og gamle biler, for nye(re) biler så burde det jo aldri ha vært innafor normalen med inntil 1 ltr. pr. 1.500km, og det kommer kanskje an på hvilken motor en har hva som er innenfor toleransegrensene. Som det stod i instruksjonsboka for min Superb 2016, så var det 0,5ltr pr. 1.000km, og jeg synes også det er en for høy toleransegrense, men det er tross alt litt lavere enn hva de sa til deg i dag.

Hva står det så i din instruksjonsbok med tanke på toleransegrensene for oljeforbruk da @krosjefen?

For står det inntil 0,5ltr pr 1.000km der, så synes jeg det er merkelig at en lokal forhandler kan si at de tolererer et enda høyere forbruk enn hva boka sier......., for det er kun på de første 5.000km Skoda selv skriver at oljeforbruket kan være enda litt høyere ved  en hard kjørestil.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kan forøvrig oppdatere litt hvordan det er med oljeforbruket på min 2016 Superb i forhold til innlegget jeg skrev i denne tråden den 12.10.2016.

Når bilen var 1 år og 2 mnd gammel så varslet den om service, og den hadde da kjørt ca 28.000km, service ble utført ved 28.200km, og servicen ble utført i Mai 2017. Oljen var da fremdeles over minimum på oljepinnen, men om bilen ikke skulle på service da, så hadde jeg etterfylt olje.

Nå 1 år etter dette (altså Mai 2018), så har jeg etterfylt olje for første gang på denne bilen. Bilen er nå 2 år og 2 mnd gammel, og det er ganske nøyaktig 1 år siden den var på service, og jeg har nå kjørt totalt 42.000km med denne bilen siden den var ny i Mars 2016. Siden service ble utført Mai 2017, så har jeg da kjørt ca 14.000km, og måtte da etterfylle rett under 0,5 ltr olje.

Men så skal jeg legge til at når bilen var ny fra fabrikken, så var oljenivået nesten helt på max, men oljenivået var såvidt over midten på peilepinnen etter utført service i Mai 2017. Så motoren har nok ikke brukt mer olje dette året, oljenivået var rett og slett lavere etter service, enn når bilen var ny. Det å etterfylle 0,5 ltr. etter ca 14.000km er ikke noe jeg henger meg så veldig opp i, men jeg synes likevel det er merkelig at VAG ikke klarer å lage motorer med et lavere oljeforbruk enn dette her. Litt oljeforbruk er nok ganske vanlig, men det burde nok vært lavere enn ca 0,5 ltr for 14.000km slik det har vært for meg dette året om jeg skal være helt ærlig..........

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jepp

Tilbake til min Accord. 20k mellom hver service, ikke engang etter 210k trengte jeg å etterfylle mellom service

Når det er sagt, har enda ikke etterfylt på min Octavia, nesten 48k nå

0,5 liter på 15-20k er jo helt Ok, egentlig

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
På 15.5.2018 den 19.43, Superb lll skrev:

Bare hyggelig @krosjefen :) 

Helt enig med deg at et slikt oljeforbruk som de tillater her passer best til slitne, eldre og gamle biler, for nye(re) biler så burde det jo aldri ha vært innafor normalen med inntil 1 ltr. pr. 1.500km, og det kommer kanskje an på hvilken motor en har hva som er innenfor toleransegrensene. Som det stod i instruksjonsboka for min Superb 2016, så var det 0,5ltr pr. 1.000km, og jeg synes også det er en for høy toleransegrense, men det er tross alt litt lavere enn hva de sa til deg i dag.

Hva står det så i din instruksjonsbok med tanke på toleransegrensene for oljeforbruk da @krosjefen?

For står det inntil 0,5ltr pr 1.000km der, så synes jeg det er merkelig at en lokal forhandler kan si at de tolererer et enda høyere forbruk enn hva boka sier......., for det er kun på de første 5.000km Skoda selv skriver at oljeforbruket kan være enda litt høyere ved  en hard kjørestil.

Skal sjekke dette, men no har eg kjøpt long Life olje frå Biltema. Kanskje den held lengre. Føler eg må fylle olje heile tiden på denne bilen :D 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har blitt fortalt av selveste Youtube at oljeforbruk er mer vanlig enn før, da man prøver å lage motorer med mindre motstand før å øke drivstofføkonomi. Men det er litt trasig når de produksjonen av tilsynelatende like motorer har så varierende forbruk. Hva skal man akseptere? Når er det lønnsomt med oljeforbruk mot drivstofforbruk?

Ikke vet jeg...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min Octavia 2-liter diesel 2014-modell med 150HK bruker en hel liter olje minst  mellom serviceintervallene, og det bekymrer meg. Joda, Dahles auto i Sarpsborg sier dette her helt normalt. Vel, ikke på mine tidligere biler som stort sett med et par unntak har vært rene skraphauger! Min forrige bil - ikke et vrak (!!!), Mercedes 220 diesel m/170HK fra 2008 og kjørt 230.000 km rørte overhodet ikke oljen mellom serviceintervallene! Jeg hadde før den en Mitsubishi Spacewagon 1997-mod. med 130HK bensinmotor, kjørt 155.000 ved salg. Heller ikke den rørte oljen mellom service. Min 2000-mod. BMW 520 bensin hadde en oljelekkasje til å begynne med, men etter at den ble fikset (bunnepannepakninga), var det også der null oljeforbruk - kjørt 152.000 ved salg. Og jeg kjører ganske hardt og mye på motorvei når det gjelder Octaviaen.

Hvis det er riktig at Møller mener en halvliter olje er normalt pr 1000 km, så er de på ville veier! Jeg har nemlig forelagt den påstanden til en ingeniør i NAF jeg kjenner, og han blåser av en slik påstand. Gamle Lada'er kunne bruke så mye olje ja, men moderne biler ville aldri gå gjennom EU-kontrollen med et slikt oljeforbruk fordi den oljen kommer ut med eksosen i form av forurensning som ikke er tillatt!!!

Så den påstanden fra Møller vil jeg gjerne ha bekreftet! Jeg synes ellers at en drøy liter oljeforbruk mellom intervallene er for mye på min Octavia, det også!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei og velkommen til forumet @KåreNilsen :) 

Når det gjelder hva enkelte importører godtar/aksepterer som oljeforbruk så er jeg enig med deg, det er for høyt. Men det er jo ikke et enkelt verksted som sier dette, det er hva som står i dokumentene de får fra fabrikken, og det står i tillegg i bruksanvisningen til bilen.

Det er ikke et normalt forbruk det der, men de godtar et oljeforbruk på inntil 0,5ltr/pr 1.000 kjørte kilometere, og er altfor høyt, helt enig med deg i det som sagt.

Er jo fullstendig klar over at det ikke hjelper deg og oljeforbruket på din bil, det er synd at du opplever det på den bilen, men det kunne like gjerne skjedd med en av de bilene andre du nevner her. Det er mange ting som spiller inn, og dessverre så er enkelte biler/motorer merkelig nok mer disponert for fler feil enn andre.

 

Vi har noen hundre biler i firmaet der jeg er ansatt, VW, Mercedes, Peugeot, Ford for å nevne noen av merkene, og enkelte her bruker ikke olje i det hele tatt, mens andre har 4 ltr kanner med olje som brukes opp mellom hver service, og det gjelder for samtlige av merkene. Så VAG/Møller er ikke den verste for hva de tillater for å si det slik, men jeg er fortsatt helt enig med deg, slike toleransegrenser er altfor høye.

Toyota er jo heller ikke noe bedre, de byttet jo motorer i skjul for eierene for at det ikke skulle komme ut til pressen på slutten av 90 tallet og førsten av 2000 tallet, og de motorene benytter de fremdeles.........

Så hva er så den ideelle bilen/motoren/merket, tja det tror jeg rett og slett ikke finnes, for det finnes «mandags-produkter» blant samtlige merker og modeller, men noen merker er mer representert for feil/mangler enn andre det er det ingen tvil om. Men det synes også ofte på salgsstatistikker, for ingen ønsker jo biler med mye problemer. 

 

Min svoger ville bort fra en Opel som han synes brukte litt olje, der fylte han 0,2 - 0,3 ltr olje for hver 1.200 - 1.400kjørte kilometer. Da valgte han å satse på premiummerker/biler i stedet som han sa, men du verden som han har angret i ettertid. Bytte av motor på en BMW 318i pga oljeforbruk, en Audi som brukte mye olje (men det er jo et VAG produkt), en Mercedes C-klasse som han fylte mye olje på, men der var det mye annet som var et enda større problem, og nå en BMW 1 serie som også bruker mye olje. Alt dette har forhandlere sagt at er innenfor hva fabrikken tillater, så det gjorde de ikke noe med. Og da fylte han mer olje enn hva du gjør, uten at det er noen trøst........

 

EDIT:

Har rettet på noe som var direkte feilskrevet (hadde noe annet i tankene da det ble skrevet), og omformulert/flyttet litt på noe noe annet i innlegget. 

Endret av Superb lll

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

1ltr olje på 1500km er det overhodet ikke akseptabelt, uansett om det står i instruksjonsboka eller ikke. Dette er bare VW konsernets måte å slippe unna på. Men 0,5l på 15tkm er da virkelig bra, det må jeg si. I USA er det massesøksmål mot VW på akkurat dette.

 

Kjørestil har også mye å si for forbruket. Mye "kald" småkjøring øker forbruket vesentlig.

Kan nevne at min 1.4 twincharger bruker omtrent 0,4l på 10000km. Og den har gått 350000km.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har kjørt 76000km med min 1,8 TSi og har enda ca 0,5 liter igjen i den litersflaska jeg fikk med bilen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei

Jeg har 2 stk octavia. En 08 mod som snart runder 350000km. Den har jeg fortsatt ikke etterfylt olje mellom servicer på. Forbruket er helt minimalt. Har hatt den bilen i 8 år og siden 166000km.  Dette er en 1.9 tdi 4x4 med BLS motor. Har også akkurat anskaffet en en 2.0 tdi 150 hk. Den er jeg spent på forbruket på. Er jo litt snodig at det er så store forskjeller på de forskjellige bilene. 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Svar i emnet

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå





  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Bare hyggelig det @GeirS   Ble jo litt nysgjerrig så måtte jo sjekke hvordan det fungerte, og som nevnt så burde jo lagringsknappene hatt en litt annen måte og hente frem hvilke innstillinger som er lagret der, Det burde holdt å trykke på knappen, ser ikke helt hvorfor det skal være på den måten det er programmert til her, men det er muligens en litt annen årsak til det enn hva jeg klarer å se....... Hvordan det fungerer på andre Skoda modeller hadde det jo vært litt artig å lese, hadde jo dette på Superben vi hadde også, men heller ikke der så var det jo noe behov for å lagre seteinnstillingen for min del, så den ble ikke testet ut hvordan den fungerte i praksis.........
    • Takk for at du sjekket @Superb lll.  Mener jeg testet dette når bilen var ny.  Da fikk jeg pipelyd og la også merke til at man måtte holde knappen inne for å få den i den posisjonen man hadde lagret.  Syntes også dette var tungvindt, men da var det bare meg som kjørte bilen.   Får nok ta en tur innom forhandler og be dem se på det. Geir
    • Fant denne nettsida, då eg leita etter oversikt over PR. koder.  Kan vere grei å ha. https://www.eftermontering.se/webbutik/13-tyda-bilens-utrustning
    • Det er kun jeg som kjører min Octavia så jeg hadde ikke lagret setet i en posisjon, men jeg gikk ut for å ta en test nå @GeirS. Om det kun er tenningen som er på eller motoren går spiller ingen rolle, jeg trykker på SET knappen, og holder nede nummerknappen jeg vil ha lagret seteinnstillingen på. Etter et lite sekund så kommer det en kvitteringslyd i dashbordet, og seteinnstillingen er lagret. Så flyttet jeg litt på setet og lagret denne seteinnstillingen på neste nummerknapp, og det kom også der en kvitteringslyd. Det jeg synes er litt tungvindt med dette, er at når en skal bytte i mellom de ferdig lagrede seteinnstillingene, så må en holde inne den respektive nummererte lagringsknappen helt til setet har kommet i riktig posisjon. Det skulle jo holdt å bare trykke på den respektive knappen en har lagret en seteinnstilling på etter min mening.   Så i din bil er det tydeligvis noe som ikke fungerer slik det skal når det gjelder lagring av seteposisjoner, så det er vel mest sannsynlig noe verkstedet må se litt nærmere på for deg vil jeg tro @GeirS
    • Monterte de bak grillen? Jeg gikk for Rigid SR20. Jeg skal montere lyset så får jeg Bilelektro til å koble ledningsnettet. Ønsker ikke egen bryter men at den slår seg på med bilens langlys.  Må hele fronten av for å komme til monterer jeg bare på skiltplate heller.
    • Jeg sjekka litt da jeg satte på Lazer ST4 EVO lykter i fronten, og fant ut at å betale Møller 4990,- for ledningsnett, montering av ledningsnett, og bryter inne i bilen, var et kupp.  Hadde nok brukt en lørdag på demontering, montering av lys og bryter innvendig. Var ikke verdt det med tanke på at jeg nettopp hadde brukt 615kkr på bil.   
    • Litt usikker på om jeg skulle skrive dette her, men siden jeg har Octavia så... Kjøpte Octaviaen med elektrisk sete på sjåførsiden, og har vel egentlig aldri benyttet dette med å lagre innstillingen.  Men det siste halvåret så har datteren min øvelseskjørt og da hadde det vært fint å kunne lagre innstillingene mine, og hennes. Men jeg får det ikke til å funke.  Står veldig enkelt i manualen.  Med motoren på, stille inn sete slik man ønsker, trykke på SET-knappen og innen 10 sek trykke på 1, 2 eller 3 for å lagre innstillingene. Da vil det komme ett pip som indikerer at innstillingene er lagre.  Men det funker ikke.  Uansett hvordan jeg trykker, så får jeg ikke lagre innstillingene.  Jeg trykker SET og 1 (har testet 2 og 3 også), men jeg får ingen pipelyd som indikerer at der er lagret.  Er det noen som har opplevd dette? og evt. har noen tips? Kommer vel til å dra innom forhandler ved anledning for å høre med dem, men tenkte å undersøke her i forumet først.   Geir
    • Etter å ha lest litt på andre fora (og i Skoda gruppa på FB) så ser det ut til at hele fronten må av når det gjelder de nye utgavene av Superb og Octavia for å få tilgang, men om fronten er konstruert annerledes på Kodiaq er jeg ikke sikker på.
    • En ringnøkkel rundt mutter og unbraco til  å holde igjen i midten, enkelt og greit Bruk en unbraco bits, så kan du holde igjen med et T-grep, skralle eller noe slikt
    • Hei, skal bytte fjærer foran på min fabia 2006. Har fått løs demperen å satt på fjærklemmere. Men hvordan i huleste skal jeg få løs fjærene... Mutteren på toppen (på bildet) går bare rundt seg selv😵 Håper på gode tips:) 
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

Om Skodaforum Norge

Uoffisielt forum for Skoda eiere og andre interesserte

Populær kategori:

×