Gå til innhold
PaulusA

PaulusAs Octavia Style 2.0TDI 150hk 4x4 DSG 2018 FL


Anbefalte innlegg

Skrevet

Har bestilt følgende bil, tror det blir bra.

2.0 TDi, 4x4, DSG7 Style

Bad Road +15mm høyde  - kjører mye på dårlig vei

8" Navi (husk at dette var maks på forrige utgave)

Business pakke med stereo og delskinn

Hengerfeste

Ryggekamera

Svart bil med sotede ruter

Oppvarmede bakseter, ratt, vindu

Dieselvarmer

El førersete

El bakluke

Skvettlapper foran og støtfanger beskyttelse - skal legge til skvettlapper bak

Driving mode selection

Kessy 

Sorte 17" felger

 

Har jeg glemt noe da?

Har noen erfaring med "bad road" for Octavia? Den blir kanskje litt mykere? (Gjør ikke meg noe)

  • Svar 66
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Skrevet (endret)

Kjøpte også bad road når jeg bestilte ny Octavia høsten 2016. Har ikke 4x4 så høyden blir noe midt mellom vanlig og 4x4 om jeg ikke husker feil.

Har så langt ikke opplevd noe negativt knyttet opp mot dette, verken mht kjøre egenskaper eller annet. Utseende messig så skal du se godt etter for å se forskjell fra standard bil er min mening.

Nå har jeg ikke eid  annen Octavia med standard fjærer, men sett opp mot bilen jeg prøvekjørte før kjøp så kan jeg ikke påstå at jeg kjenner noe foskjell.

Det er hvertfall kjekt når det er snøskavler og slikt, der jeg før følte jeg holdt på å rive av støtfanger mv så trenger dette knapt hensynstas nå. Forrige bil var en A6 med sporstunderstell. Parkering og fortauskanter er nå også ikke en utfordring lengre..

Også setter en seg mer inn i bilen og ikke ned, noe som gjør det enklere å komme både ut og inn av bilen. Kanskje på tide å erkjenne at en er blitt eldre :-)

Lykke til med ny bil

 

Endret av Helge
Skrevet

Du har en veldig bra bil der @PaulusA, med mye fornuftig utstyr. Mye smak og behag (og lommebok) hva man skal velge. Noe jeg lurer på: er det 7-trinns DSG? Det er vel 6-trinn?

Bad road har en bakkeklaring som er noe mellom vanlig og Scout. Jeg har 4x4 med vanlig høyde, og savner av og til litt ekstra bakkeklaring om vinteren og på hytteveier/-parkering (det går stort sett bra).

Skrevet (endret)

Hei Sjaføren,

Takker, ja tror jeg blir fornøyd med den og bra flere enn meg ser nytten av den ekstra høyden.

Det er den nye 7 trinns DSG man kan få til 150 hk TDi, våtclutch, gir modell 381, et nytt gir de begynte å bruke ifjor høst hos Audi.

Takk!

 

Hei Helge,

Så bra, det blir nok digg. Høyde 153mm tror jeg, ganske passe.  Ser av siste brosjyre at 4x4 er mer eller mindre samme høyde som vanlig forhjulsdrift.

Ja, godt å sette seg inn i bilen, men også litt bedre "oversikt" i trafikken.

Endret av PaulusA
Skrevet

Hei, velkommen og grattis med bestilling!

Kommer egentlig ikke på noe mer du burde hatt sånn i farten jeg. Tror dette blir strålende :)

 

 

Skrevet

Hehe

Kanskje det utseendemessig ikke er ideelt, men min bil vil være svart så ikke noe stort problem der. De er uansett mye mindre enn før.

Rent praktisk er det mange fordeler og vi hadde alle spart oss for mange steinsprut skader om alle hadde skvettlapper. Håper det innføres igjen for å være ærlig, kunne spart meg for mye småskader.

Skrevet
2 timer siden, Badroad skrev:

Uffamei  !

Skvettlapper hører ikke hjemme på en bil, det odelegger hele designet og ser ut som bilen blir fotsid.

 

Det er nok motsatt: hvis man IKKE har skvettlapper, så blir bilen ødelagt (sandblåsing av kanaler og støtfanger bak). Og de originale passer bilen veldig bra, så det skal man ha!

Skrevet

Tror det uansett vil passe fint til min bil som har bad road understell ?

Har savnet dette på de fleste andre biler jeg har hatt de siste årene

Skrevet (endret)
11 timer siden, Badroad skrev:

Uffamei  !

Skvettlapper hører ikke hjemme på en bil, det odelegger hele designet og ser ut som bilen blir fotsid.

 

Du skal selvfølgelig få ha din oppfatning av dette altså @Badroad, selv om jeg ikke er helt enig med deg ;) 

Slik skvettlappene var konstruert tidligere med tanke på både bredde og lengde så er jeg helt enig i at de var for dominerende, men slik de ser ut i dag, med tanke på både str og formtilpasning til bilene så blir det helt annerledes.

Legger ved et bilde av min egen bil med skvettlapper både foran og bak, og de synes ikke jeg akkurat ødelegger designet eller utseendet på bilen. Da har jeg også lysnet opp skyggepartiene på bildet slik at skvettlappene skal komme enda bedre frem, det er derfor det er litt merkelig kontrast på dekka.  

 

58ca3d703d76e_2016-10-0708_12.40-kopi.jpg.99d9f445d3d818ec8c8eb2e3e4345679.jpg

Endret av Superb lll
Skrevet
23 minutter siden, PaulusA skrev:

Skal godt gjøres med mørk bakgrunn, hehe

Ja, det er litt av mitt poeng. Det er gjerne mørkt i hjulbuene og på nedre del av bilen. Og de originale skvettlappene er veldig godt tilpasset, og ikke veldig synlig. Så har også jeg prøvd å lysne et annet bilde for å vise skvettlappene på et nytt bilde.

_20170316_220749.JPG

  • 1 måned senere...
Skrevet

Får endelig bilen andre uka i mai, etter Drop-off behandling og dekor. Gleder meg veldig!

Har noen her erfaring med den nye 7 trinns kassa i Octavia enda? (Våt clutch for 2.0 TDi 150 4x4)

Skrevet (endret)

Det blir nok veldig bra :D

Jeg har kun demokjørt 2.0 TDi 150 4x4, det er Octavia FL. Og godt 2-400km bare.
Jeg syntes faktisk bilen gikk på litt lavt gir, iforhold til hastighet og turtall.
Men, det kan selvfølgelig ha noe med di 2-400km den hadde kjørt, og regner med at det er grunnen.

Hadde også en episode under kjøringen, som jeg tok kickdown i 70-80Km/t bare for å teste... Og den presterte faktisk å slenge den i 2 gir... Fra 4 gir.
Da ble jeg ganske så sjokkert. Men, som sagt.. Regner med at det er pga den ikke har fått kjørt seg inn :)

Endret av Marius
Skrevet

Takker!

Ja, de sier at demo biler aldri vil oppføre seg helt riktig, ikke spesielt på grunn av km, men på grunn av intelligente kasser og for mange sjåfører.

Er litt spent på turtall i 7. gir ved 120 ?

Skrevet
17 minutter siden, PaulusA skrev:

Takker!

Ja, de sier at demo biler aldri vil oppføre seg helt riktig, ikke spesielt på grunn av km, men på grunn av intelligente kasser og for mange sjåfører.

Er litt spent på turtall i 7. gir ved 120 ?

Det kan nok ikke jeg svare på :) Var ikke ute på E18 å prøvde den, gjorde på "Landeveien" bare på en formiddag, med trafikk :/ 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Hei, har en 2017 Fabia 1,2 med automat. Når man starter/tar løs hugger clutchen til. Ved kjøring ellers, er den ok. Dette medfører problemer på vinterføre ved at bilen kan spinne på flatmark. Er ikke særlig behagelig og streng tatt så skal det vel ikke være slik. Verkstedet sier de ikke finner feilkoder på dette. Hvis noen kan og vil dele erfaringer, mottas det med takk.
    • Har forsket på bruk av webastoen. Har ikke brukt fjernkontrollen og manuellknapp i bilen. Kun startet motor og har latt denne gå på tomgang eller har kjørt en runde. Opplever at jeg får varme på bilens kjølevann (kjølevannstemp blir fort varmt selv om det er -10 gr lufttemp.)  Tenker som så at det kan være feil (defekt sikrulasjonspmpe) feil eller defekt temp.sensor. Har meldt inn mitt problem som forsikringsak, da jeg har utvidet forsikring på bilen. blir innteresant og se hva merkeverksted finner ut. mvh JGD
    • Utelukk aller først svakt/dårlig 12v batteri, og at du har nok diesel på tanken.. Ellers er den gjerne "låst" pga. sot i brennkammer, glødeplugg eller andre ting. Må nok få diagnose/verksted til å sjekka. Viktig at den får gå full tid når den er i bruk for å unngå soting.
    • Hei I min bil, skoda oktavia 2013 modell starter ikke webastoen ved bruk av fjernkontroll eller startknapp i cupeen. Det lyser grønt noen sek. så slukker det og det er ikke noe lyder fra webastoen. Hva kan være feil  
    • Hei håper noen kan komme med et svar,har en skoda karoq 2018 1.5 tdi .jeg har hatt en feil melding i displayet " girkasse I nødmodus,  mulig å kjøre videre" Tok den inn til diagnose hos et verksted i nærheten og fikk beskjed om at det var posisjonsensor som ga utslag på feilmelding.  Og at jeg mulig måtte skifte dsg clutch, jeg skulle ha flushet girkasse for det er ikke gjort i mitt eie .har skiftet girkasse olje i juni 2022. Men lurer på om det er andre som har opplevd å måtte skifte sensor og dobbel clutch, verksted sa at det ville komme på 30000-50000 pluss minus arbeidstimer . Håper noen har et svar 
    • Det ruller jevnt på kilometer på telleren på Dølle Grå. Ikke fort, men snart er det klart for EU-kontroll og inspeksjonsservice. Bilen har begynt å plinge og mase, så time er bestilt. Det er noe som heter +5 service og innbefatter ny motorolje og filter. Greit nok med fast "lav" pris, så får vi se. Litt oppfølging på putlerier og tilpasninger. Det første som ble gjort var de iøynefallende men likevel puslete ekstralysene. Det følte jeg var litt 80-/90-talls, så de ble plukket av. Det viste seg at det var xenon-lys med bra lysmengde og egentlig dyre saker, så de ble solgt til en som trengte å ha kontroll på skogen for å unngå hjortpåkjørsler. Disse xenonlysa har jo ballaster, så det le litt fundering for å få de ut av grillen uten å demontere hele frontfangeren. Det ordnet seg greit for tidligere eier hadde laget utsparinger i grillen som var akkurat store nok til å lirke/tvinge de ut. Sommeren forløp uten ekstra lys foran, men jeg slo til og kjøpte en LED-bar fra Xenonkungen, midt på den lyseste sommeren. Så når mørke kvelder kom på høsten, så ble det montering av den på en ny skiltplate. Nydelig med litt hjelp på fjernlyset. Har berget meg i alle fall én gang fra viltpåkjørsler på seinhøsten i fjor. Andre ting som har vært gjort, skifte av gearkasseolje (med flushing) og bytte av olje på Haldex'en. Veldig greit å gjøre det og få silen renset samtidig. Det var det virkelig behov for! Gir litt ro i sjela å vite at alt er i orden under og bak der... Noe annet jeg alltid gjør: montering av panseråpnere. Super-enkelt å montere. Sånne manuelle pinner er noe herk, mye kjekkere å få på gassdempere. Da er det smooth enhånds åpning (og lukking) av panser. Jeg leita frem gassfjærer på THansen og kulebolter ble kjøpt på Mekonomen (jeg har delenr og typer, hvis noen er interessert i å gjøre samme installasjonen). I samme slengen blir dempematte til panseret alltid montert, koster ikke mange hundrelappene hos forhandler. På høstferietur klarte jeg noe helt utrolig. På et vegarbeidsområde hadde entreprenør brukt rivningsmaterial fra bygningsmur i igjenfylling av noen drenskulverter. Oppi der var det tydeligvis armeringsjern, som jeg klarte å kjøre på så det ble tredd igjennom dekket... Uten at det punkterte. Men det gikk delvis gjennom mønsteret og ut i dekksiden, og satt blegg fast. Måtte kjøre hjem på reservehjul (veldig bra at slikt finnes). Hvis ikke, hadde eneste løsning vært bilberging hjem. Så da måtte jeg kjøpe 2 nye dekk. Det kan jo være tricky med firehjulstrekk, men heldigvis var to av dekkene såpass nye at de matchet. Nok for denne gang, fortsettelse følger nok... 
    • Hei Fikk en påminnelse i dag om at "Remote Access" vil slutte å fungere, og at jeg skal fornye abonnementet. Men når jeg går  inn på "shop-skoda-connect.com" står det at det kun er mulig å bestille dette til utgangen av 2024. Jeg trenger da vel ikke betale for noe som slutter å virke...? Eller er det noe jeg misforstår? 
    • Har en Skoda octavia 2024 modell. Bilen står parkert ca 20 meter fra huset og flere ganger har jeg observert at baklysene er slått på for så å slå seg av..? Nøkkelen ligger inne og det er lenge siden bilen var i bruk. Noen som skjønner hva som skjer?
    • En bruktbilhistorie. Etter litt fundering og nøling, så tenker jeg å lage en tråd her om min bruktkjøpte Octavia Scout. Altså en 2015 modell, som er kjøpt brukt i februar 2024. Nå, etter å ha brukt den 11 måneder, så er det kanskje på sin plass. Funderingen har egentlig gått på manglende aktivitet og interesse for forum-plattformen. Det virker som det langt større aktivitet for Facebook, og det er kanskje greit nok. Men FB har en del negative sider, og jeg begynner ærlig talt å miste interessen for FB, med all reklamen og alle de uinteressante innleggene som står i kø i feeden. Men altså... Jeg har altså "hoppet av" nybil for en tid tilbake, etter at Karoq'en ble levert inn etter leasingperioden på 3 år. Da prøvde jeg meg på en 2014 Rapid 1,2 TSI , men ble aldri helt fortrolig med den. Mest på grunn av manglende firehjulstrekk, lav bakkeklaring og den lave sitteposisjonen. Men jeg likte godt bilens enkelhet og den var faktisk ganske sporty. I Rapid-perioden leita jeg endel etter en passende bensin-Yeti med firehjulstrekk. Men det er et magert marked for slike (selv om jeg har merket en større bruktsirkulasjon nå de siste månedene). Så dukka denne Octavia Scout'en opp lokalt. Den hadde det meste av utstyret jeg ønsker, og jeg skjønte ganske fort at det var et godt kompromiss, og det ble handel. Bare gått litt over 100' og så ut til å være ganske godt holdt. Så var det å finne noen representative bilder av klenodiet, da. Begynner med noen fra salgsannonsen på Finn. Den har fått kallenavnet "Dølle Grå" (selv om den er i en noe blå nyanse og har MØRK BRUNT interiør (!). Nå har jeg kjørt bilen i snart et år og rundt 10' km. Så vil jeg komme tilbake med "putlerier og rariteter" som jeg har ordnet på bilen og beskrive litt av inntrykkene jeg har fått av denne "Norgesfavoritten".
    • Er det noen som vet om billige alternativ til orginallykt og nivåsensor til min Skoda Octavia scout?
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...