Gå til innhold
PaulusA

PaulusAs Octavia Style 2.0TDI 150hk 4x4 DSG 2018 FL


Anbefalte innlegg

Skrevet

Har bestilt følgende bil, tror det blir bra.

2.0 TDi, 4x4, DSG7 Style

Bad Road +15mm høyde  - kjører mye på dårlig vei

8" Navi (husk at dette var maks på forrige utgave)

Business pakke med stereo og delskinn

Hengerfeste

Ryggekamera

Svart bil med sotede ruter

Oppvarmede bakseter, ratt, vindu

Dieselvarmer

El førersete

El bakluke

Skvettlapper foran og støtfanger beskyttelse - skal legge til skvettlapper bak

Driving mode selection

Kessy 

Sorte 17" felger

 

Har jeg glemt noe da?

Har noen erfaring med "bad road" for Octavia? Den blir kanskje litt mykere? (Gjør ikke meg noe)

  • Svar 66
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Skrevet (endret)

Kjøpte også bad road når jeg bestilte ny Octavia høsten 2016. Har ikke 4x4 så høyden blir noe midt mellom vanlig og 4x4 om jeg ikke husker feil.

Har så langt ikke opplevd noe negativt knyttet opp mot dette, verken mht kjøre egenskaper eller annet. Utseende messig så skal du se godt etter for å se forskjell fra standard bil er min mening.

Nå har jeg ikke eid  annen Octavia med standard fjærer, men sett opp mot bilen jeg prøvekjørte før kjøp så kan jeg ikke påstå at jeg kjenner noe foskjell.

Det er hvertfall kjekt når det er snøskavler og slikt, der jeg før følte jeg holdt på å rive av støtfanger mv så trenger dette knapt hensynstas nå. Forrige bil var en A6 med sporstunderstell. Parkering og fortauskanter er nå også ikke en utfordring lengre..

Også setter en seg mer inn i bilen og ikke ned, noe som gjør det enklere å komme både ut og inn av bilen. Kanskje på tide å erkjenne at en er blitt eldre :-)

Lykke til med ny bil

 

Endret av Helge
Skrevet

Du har en veldig bra bil der @PaulusA, med mye fornuftig utstyr. Mye smak og behag (og lommebok) hva man skal velge. Noe jeg lurer på: er det 7-trinns DSG? Det er vel 6-trinn?

Bad road har en bakkeklaring som er noe mellom vanlig og Scout. Jeg har 4x4 med vanlig høyde, og savner av og til litt ekstra bakkeklaring om vinteren og på hytteveier/-parkering (det går stort sett bra).

Skrevet (endret)

Hei Sjaføren,

Takker, ja tror jeg blir fornøyd med den og bra flere enn meg ser nytten av den ekstra høyden.

Det er den nye 7 trinns DSG man kan få til 150 hk TDi, våtclutch, gir modell 381, et nytt gir de begynte å bruke ifjor høst hos Audi.

Takk!

 

Hei Helge,

Så bra, det blir nok digg. Høyde 153mm tror jeg, ganske passe.  Ser av siste brosjyre at 4x4 er mer eller mindre samme høyde som vanlig forhjulsdrift.

Ja, godt å sette seg inn i bilen, men også litt bedre "oversikt" i trafikken.

Endret av PaulusA
Skrevet

Hei, velkommen og grattis med bestilling!

Kommer egentlig ikke på noe mer du burde hatt sånn i farten jeg. Tror dette blir strålende :)

 

 

Skrevet

Hehe

Kanskje det utseendemessig ikke er ideelt, men min bil vil være svart så ikke noe stort problem der. De er uansett mye mindre enn før.

Rent praktisk er det mange fordeler og vi hadde alle spart oss for mange steinsprut skader om alle hadde skvettlapper. Håper det innføres igjen for å være ærlig, kunne spart meg for mye småskader.

Skrevet
2 timer siden, Badroad skrev:

Uffamei  !

Skvettlapper hører ikke hjemme på en bil, det odelegger hele designet og ser ut som bilen blir fotsid.

 

Det er nok motsatt: hvis man IKKE har skvettlapper, så blir bilen ødelagt (sandblåsing av kanaler og støtfanger bak). Og de originale passer bilen veldig bra, så det skal man ha!

Skrevet

Tror det uansett vil passe fint til min bil som har bad road understell ?

Har savnet dette på de fleste andre biler jeg har hatt de siste årene

Skrevet (endret)
11 timer siden, Badroad skrev:

Uffamei  !

Skvettlapper hører ikke hjemme på en bil, det odelegger hele designet og ser ut som bilen blir fotsid.

 

Du skal selvfølgelig få ha din oppfatning av dette altså @Badroad, selv om jeg ikke er helt enig med deg ;) 

Slik skvettlappene var konstruert tidligere med tanke på både bredde og lengde så er jeg helt enig i at de var for dominerende, men slik de ser ut i dag, med tanke på både str og formtilpasning til bilene så blir det helt annerledes.

Legger ved et bilde av min egen bil med skvettlapper både foran og bak, og de synes ikke jeg akkurat ødelegger designet eller utseendet på bilen. Da har jeg også lysnet opp skyggepartiene på bildet slik at skvettlappene skal komme enda bedre frem, det er derfor det er litt merkelig kontrast på dekka.  

 

58ca3d703d76e_2016-10-0708_12.40-kopi.jpg.99d9f445d3d818ec8c8eb2e3e4345679.jpg

Endret av Superb lll
Skrevet
23 minutter siden, PaulusA skrev:

Skal godt gjøres med mørk bakgrunn, hehe

Ja, det er litt av mitt poeng. Det er gjerne mørkt i hjulbuene og på nedre del av bilen. Og de originale skvettlappene er veldig godt tilpasset, og ikke veldig synlig. Så har også jeg prøvd å lysne et annet bilde for å vise skvettlappene på et nytt bilde.

_20170316_220749.JPG

  • 1 måned senere...
Skrevet

Får endelig bilen andre uka i mai, etter Drop-off behandling og dekor. Gleder meg veldig!

Har noen her erfaring med den nye 7 trinns kassa i Octavia enda? (Våt clutch for 2.0 TDi 150 4x4)

Skrevet (endret)

Det blir nok veldig bra :D

Jeg har kun demokjørt 2.0 TDi 150 4x4, det er Octavia FL. Og godt 2-400km bare.
Jeg syntes faktisk bilen gikk på litt lavt gir, iforhold til hastighet og turtall.
Men, det kan selvfølgelig ha noe med di 2-400km den hadde kjørt, og regner med at det er grunnen.

Hadde også en episode under kjøringen, som jeg tok kickdown i 70-80Km/t bare for å teste... Og den presterte faktisk å slenge den i 2 gir... Fra 4 gir.
Da ble jeg ganske så sjokkert. Men, som sagt.. Regner med at det er pga den ikke har fått kjørt seg inn :)

Endret av Marius
Skrevet

Takker!

Ja, de sier at demo biler aldri vil oppføre seg helt riktig, ikke spesielt på grunn av km, men på grunn av intelligente kasser og for mange sjåfører.

Er litt spent på turtall i 7. gir ved 120 ?

Skrevet
17 minutter siden, PaulusA skrev:

Takker!

Ja, de sier at demo biler aldri vil oppføre seg helt riktig, ikke spesielt på grunn av km, men på grunn av intelligente kasser og for mange sjåfører.

Er litt spent på turtall i 7. gir ved 120 ?

Det kan nok ikke jeg svare på :) Var ikke ute på E18 å prøvde den, gjorde på "Landeveien" bare på en formiddag, med trafikk :/ 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Takk for det @Sjåføren 🙂 Har tittet innom forumet, men ikke vært aktiv siden jeg byttet over til et annet merke i fjor høst, blir nok litt mer aktiv til tider etter at jeg har mottatt bilen. Ja bilen virker meget bra, var svært behagelig å kjøre. RS har 4-hjulstrekk og er vel den utgaven av Skoda som har mest krefter, selv om det er mer enn nok i hverdagen, så er det jo veldig lite i forhold mange andre elbiler. Den er jo egentlig meget rask fra 0-100km/t om en tenker noen få år tilbake i tid, men blir jo likevel regelrett «parkert» av svært mange andre i dag. Den utviklingen går meget fort i dag, prøvekjørte Tesla M Y Juniper Performance tidligere i uken, og der var det 0-100km/t på 3,5 sekunder. Ingen som trenger dette i hverdagen selvfølgelig, men Norges desidert mest solgte bil har altså slike «ess i ermet» for dem det betyr mye for. Etter snart 1 år med elbil, så må jeg bare si at det fungerer helt utmerket for min del. Synd jeg ikke gikk over til elbil tidligere, men var lenge meget skeptisk og synes de alle sammen hadde altfor kort rekkevidde etter hva jeg var vant til fra før med mine bensin/diesel biler.  Rekkevidde er jo ikke noe jeg tenker på engang lengre, det som er mye mer interessant er jo ladehastigheten når en først stopper for å ta en pause. Der er jo ikke Enyaq noen racer, verken i hvor høy effekt den kan ta i mot (max 185kW), eller hvor fort det går. De beste elbilene har i dag 800V DC og lader med +/- 400kW, og da går det virkelig unna. Men det er ikke noe jeg har behov for til mitt bruk, men at det er et viktig punkt for mange andre i hverdagen forstår jeg veldig godt. 99% av min lading gjør jeg hjemme i garasjen, så har kun prøvet hurtiglading 3-4 ganger i løpet de 10 mnd jeg har hatt elbil, trengte det ikke da heller, men det var bare for å ha prøvet det slik at en har litt erfaring den dagen en skulle ha et konkret behov. Dessverre så er tilhengervekten den kan dra svært begrenset (1.200kg). Jeg vet at det kommer versjoner i 2026 som får øket det til 1.800kg, og det vil jo ble vesentlig bedre. VW id4 GTX 2026 mod. har allerede fått øket det til 1.800kg. Så det er høyst usikkert om bilen jeg har bestilt kommer med 1.800kg hengervekt, men nå drar jeg aldri på campingvogn eller andre store/tunge tilhengere, så for min del er det ikke et problem uansett. 21'' sommerhjul kler den bilen veldig godt synes jeg, og det sammen med DCC (adaptivt understell), så blir det en bil som sitter ganske bra på veien. Har 21'' sommerhjul på den jeg har i dag og 20'' vinterhjul, og det er helt uproblematisk. Det som virkelig er behagelig med denne typen bil er jo hvor stille og rolig det er, billige driftskostnader, effekten/dreiemomentet er der umiddelbart og har jo nm i massevis. Er ferdig oppvarmet på under 5 min, og det kan også gjøres i en lukket garasje. Men elbil passer selvsagt ikke til alle, selv om det blir flere og flere elbiler på markedet som gjør at det nå er vanskelig å ikke finne noe som passer. Men enkelte bor slik til at det ikke er mulig med hjemmelading og at det er langt til en ladestasjon, mens andre drar på store campingvogner, båthengere, etc, og det er klart at da er det ikke like bra med elbil. Med tung tilhenger/campingvogn etter en elbil, så forsvinner strømmen fort, og da må det lades desto oftere. Kulda gjør jo også sitt med tanke på rekkevidde, så er det greit å ha litt størrelse på batteriet. En ting er i hvert fall helt sikkert, jeg har eid min siste bil som det må fylles bensin/diesel på 😉
    • Wow, gratulerer! Så kjekt å ha deg tilbake igjen. Vi får ta opp igjen tråden, men det har vært temmelig stilt på forumet det siste året. Spennende bil du har gått for. 21" sommerstørrelse  er heftig. Jeg er ikke så veldig i elbil verdenen, har RS 4-hjulstrekk? Du har ikke campingvogn eller tung henger du skal dra på?
    • Da er jeg på vei tilbake til Skoda igjen, gresset er definitivt ikke grønnere på andre steder i VAG universet. Har nå bestilt en, Skoda Enyaq RS 2026 Graphite Grey metallic MAXX 21'' Vision antrasitt sommerhjul Svingbart tilhengerfeste Bagasjeromspakke Delingsnett Skvettlapper foran 20'' Neptune sort/polert vinterhjul Levering forespeilet i desember 2025 Skal bli artig å være en del av Skoda «universet» igjen 🙂
    • Hei!   Har en trofast Yeti Adventure med 348.000 km på telleren. Den begynte å bruke mye kjølvæske, som viste seg at det var sprekk i kjølerøret: Det er det vistnok ikke lagervare hos Møller, og verkstedet vet ikke når de kan få tak i det. OE nr: Kjølerør 03L 121 151 L. Noen som har erfaring med dette, eller kan det røret tettes/sveises?  mvh Bjørn H Bergseth    
    • Leter meg grønn og blå etter bilbur til hunden som og passer i vår Skoda Octavia 2014 modell.  Hund str stor, som en stor schäefer eller stor boxer, han er nesten 70 cm i skulderhøyde. Finner ikke bur som både passer han og bilen. Har nedsenket bagasjerom.  Noen som har erfaring eller tips?
    • Litt sent svar... Har hatt to stk type III hvor sirkulasjonspumpa er defekt. Denne sitter under innerskjermen høyre side ved siden av Webastoen. Kjøpte begge på Autodoc. Hjelper ikke å slette feilkode på denne, den må "låses" opp på en feilkodeleser som takler det.
    • Skoda Superb 2011. Fra å fungere feilfritt har Columbus lyd- og navigasjonssystemet plutselig sluttet å virke. Verken skjerm eller knapper på sidene av skjermen responderer. Knappene på rattet til å styre lyd med er også døde. Eneste som virker er av/på-knappen og cd-spilleren ettersom den starter automatisk. System-reset med knapper fungerer ikke ettersom knappene er blitt inaktive. Har noen tips til noe som kan forsøkes?  Om systemet er kaputt er det dyrt å kjøpe ny Columbus, og å kjøpe brukt innebærer risiko for at det samme skjer igjen. Vet noen om alternative lydsystemer som passer inn fysisk?  
    • Har kjøpt en Superb 2013 mod diesel som  ligger inne med noen feil koder og cruis kontroll som ikke virker. Feilkodene som kommer og som ikke kan slettes er  B121112 B115411 U000200 B105F13 B111A13 P056800 U11300 Har hørt at feil koder kan medføre at blant annet cruis kontrollen ikke virker. Mener å huske at jeg hadde samme feilen på en Golf jeg hadde for noen år siden men klarer ikke å huske hva løsningen blei men den fungerte på slutten. Kan noen komme med tips.
    • Hei! Jeg har problemer med min Skoda octavia 2014 modell 4x4 diesel    har fått opp en blinkende lampe som tydeligvis skal være forvarmer dieselmotor. Så kom vanlig motorlampe opp så bilen går i nødmodus. Har fått opp 2 feilkoder som jeg legger ved her på bildet. Er det noen som har noen tips til hva jeg kan gjøre? 
    • Hei! Jeg har fått samme varsel på Skoda Octavia 2019 mod. Det kom på vei til hytta, men var borte dagen etter. På hjemveien etter ca en time kom det tilbake igjen, og etterhvert virket kun oddetalls-gir. Skoda-verkstedet har ikke tid før om to uker. Kan bilen brukes som normalt (korte turer) fram til det...?
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...