Gå til innhold
Bobletrond

1,8TSI Tungstartet


Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en 1.8TSI 4x4 DSG som er 1 år gammel og gått 19000km, og i går startet den å tulle. Den ble veldig tungstartet. Hvis den stopper automatisk klarer den ikke å starte bilen igjen, den forsøker og bare dør hen. Må så sette bilen i park og holde startknappen inne til den starter. Må holde inne startknappen lenge (over 5 sek) for at den skal starte, og den lukter litt bensin. Ingen feilmeldinger og bilen går ellers helt normalt. Oppfører seg også helt likt ved kaldstart. Er selvfølgelig på langtur 500 km hjemmefra. Andre som har opplevd dette? Skal hjem i morgen og tror jeg stopper på nærmeste Skodaforhandler før jeg legger ut på tur over fjellet.

Skrevet (endret)

Stoppet på Møller Bil Gran, men de hadde ikke tid til å hjelpe meg, men de ringte nærmeste langs min kjørerute som var Hønefoss, Hamax Bil. Der var det ferie så de kunne kanskje se på bilen om ei uke..... Utrolig dårlig service begge steder.

Stoppet på Skrim Bil, Skoda forhandler på Kongsberg. Der var de fullbooket, hadde fått inn 3 biler ekstra og hadde folk på ferie og kun 2 mann på verkstedet, men tok seg tid til å se på min bil og lese ut diagnose.  Kjempeservice.

Fant ut at det var feil i hjernen til motorstyringen. Feilkode de ikke hadde sett før, konkluderte med at det var knyttet til oppstart av motor og at det ikke var noe feil under drift. Fikk klarsignal for å kjøre hjem med automatisk start/stop deaktivert. Turen hjem gikk fint. Leverer bilen til lokale Skoda-verkstdet der den er kjøpt i morgen, så får vi se om bilen blir klar til ferien som starter 14/7.

Endret av Bobletrond
Skrevet

Ja, det er dessverre voldsomme forskjeller

Du får best behandling der du kjøpte bilen, ikke andre steder, selv merkeforhandlere

Rent teknisk: Enda en grunn til å deaktivere start-stop dritten

Skrevet

Godt du kom deg vel hjem :) Jeg deaktiverer konsekvent start/stopp systemet når jeg kommer inn i bilen. Det må ha en forferdelig påkjenning for batteri, startmotor og sannsynligvis flere deler i motoren. Noe er nok forsterket. Men, med vanlig bykjøring kan du jo risikere 10 stopp og start på 2 mil... fysj..

Skrevet
3 timer siden, Marius skrev:

Godt du kom deg vel hjem :) Jeg deaktiverer konsekvent start/stopp systemet når jeg kommer inn i bilen. Det må ha en forferdelig påkjenning for batteri, startmotor og sannsynligvis flere deler i motoren. Noe er nok forsterket. Men, med vanlig bykjøring kan du jo risikere 10 stopp og start på 2 mil... fysj..

Spot on ?

Skrevet

Gjør det samme, har lagt meg til vane att etter å trykke på start knappen, trykket jeg alltid på deaktivering av start-stop.. som dere sier er det nok mye påkjenning,  men ikke minst irriterende!!!

Skrevet

Da kom svaret fra Verkstedet der bilen er kjøpt. Gåen turbo. Stag som styrte geometrien som ikke gikk som det skulle.

De ville i utgangspunktet ikke gi meg leiebil fordi bilen kunne kjøres til verkstedet :-( Nå som feilen var funnet var det bare å hente leiebil..... Den kunne jeg beholde til bilen var fikset.

PS Jeg slår også av automatisk start/stop, men bilen skal jo klare å starte selv hvis den har stoppet automatisk. Har funnet oppskrift på hvordan automatisk start/stopp skal kobles ut. Da trykkers knappen automatisk etter 10 sek etter oppstart, og du må manuelt slå på start/stop. Legger ut litt info på forumet når jeg har testet det ut etter ferien. Må inn med litt elektronikk (arduino micro) som sjekker status og trykker automatisk AV hvis det ikke er gjort.

Skrevet

På min forrige bil (VW Golf 2014 1,4/140hk TSi) så måtte den på verkstedet noen få dager før jeg hentet vår nye bil, da var det ladetrykksregulatoren til turboen som hadde røket. Fikk kun EPC varsel i instrumentpanelet, men i følge verkstedet så var det bare et tidsspørsmål om når bilen hadde gått over i nødmodus. Da dette skjedde så var bilen kjørt ca 34.000km og var rett over 2 år gammel, så slike ting kan skje dessverre.

Skrevet (endret)
48 minutter siden, PaulusA skrev:

Gåen turbo etter 19k, fysjom

Høres ikke bra ut

Alle oppskrifter taes imot med takk!

Ikke bra, nei. Kjørte med tilhenger når den startet å tulle. Var etter at jeg kjørte opp fra Dalen, ble nok litt varm, for oljetempen var oppe på 115gr.

Var ikke feil på selve turbin delen, men noe stag som hadde med styring var det som kundebehandleren sa. Er vel både variabel turbogeometri og styring av wastegate på den turboen der som har stag. Eksakt hva som var feilen tror jeg ikke kundebehandleren hadde kontroll på, men de bytter alt ved garantifeil var det jeg fikk beskjed om. Kan ha vært feil på den fra den var ny, men at kjøring med henger har framprovosert feilen. Jeg er glad det ble oppdaget så tidlig. Har kjørt turbobil (flest TDI) i over 14 år år nå, første bil jeg har måttet skifte turbo på. Jeg er alltid nøye med å la bilen gå litt på tomgang etter belastning før jeg stopper den. Bilen har også gått mye langkjøring, startet med 1200km første helga den var ny og så ble det 4000km på ferie.

Fikk leiebil, Fabia 1,0 55kW, det var nedtur......

Endret av Bobletrond
Skrevet

Oljetemperatur på 115 grader skal vel ikke klare å ødelegge en turbo, eller noe annet i motoren. Oljen skal tåle mye mer og likevel opprettholde god smøring. Som du skriver, så passer du på å la motoren gå noen minutter før den stoppes etter belastning. Det er viktig for å sirkulere olje gjennom den varme turboen, slik at det ikke kokes inni der. Jeg jar lest en plass at det vil sirkulere olje gjennom turboen uansett (det er  muligens overtrykk på ene siden som gjør at kaldere olje passerer en stund etter stopp), så alt tilsier at du har gjort alt riktig.

Så for meg høres dette ut som en annen feil som har oppstått. Har du skiftet motoroljen siden ny? Har du hatt lavt oljemengde? Mange kaldstarter i veldig lave vintertemperaturer?

Skrevet
8 timer siden, Sjåføren skrev:

Oljetemperatur på 115 grader skal vel ikke klare å ødelegge en turbo, eller noe annet i motoren. Oljen skal tåle mye mer og likevel opprettholde god smøring. Som du skriver, så passer du på å la motoren gå noen minutter før den stoppes etter belastning. Det er viktig for å sirkulere olje gjennom den varme turboen, slik at det ikke kokes inni der. Jeg jar lest en plass at det vil sirkulere olje gjennom turboen uansett (det er  muligens overtrykk på ene siden som gjør at kaldere olje passerer en stund etter stopp), så alt tilsier at du har gjort alt riktig.

Så for meg høres dette ut som en annen feil som har oppstått. Har du skiftet motoroljen siden ny? Har du hatt lavt oljemengde? Mange kaldstarter i veldig lave vintertemperaturer?

115gr er vel ikke så mye, men det er 10 gr over det normale så jeg vil tro turboen ble noe varm, kjørte dessuten over 5 mil før jeg stoppet bilen etterpå også. Når feilen med turboen skjedde aner jeg heller for jeg fikk ingen varsellampe eller merkbar endring, bare at den ble vanskelig å starte. Muligens også litt dårligere kraft på lave turtall.

Har ikke helt troen på longlife service så jeg hadde byttet olje på ca 15000km. Har dårlig erfaring med longlife (trolig Shell) og Audi A6, så kosten med et ekstra oljeskift er så liten i forhold til hva dårlig olje kan gjøre. Kundebehandleren mente det var bortkastet, men når selgeren selv hadde byttet på sin bil 15000 så gjorde jeg det også.

Skrevet
9 timer siden, Bobletrond skrev:

115gr er vel ikke så mye, men det er 10 gr over det normale så jeg vil tro turboen ble noe varm, kjørte dessuten over 5 mil før jeg stoppet bilen etterpå også. Når feilen med turboen skjedde aner jeg heller for jeg fikk ingen varsellampe eller merkbar endring, bare at den ble vanskelig å starte. Muligens også litt dårligere kraft på lave turtall.

Har ikke helt troen på longlife service så jeg hadde byttet olje på ca 15000km. Har dårlig erfaring med longlife (trolig Shell) og Audi A6, så kosten med et ekstra oljeskift er så liten i forhold til hva dårlig olje kan gjøre. Kundebehandleren mente det var bortkastet, men når selgeren selv hadde byttet på sin bil 15000 så gjorde jeg det også.

Ja, jeg liker heller ikke longlife, men litt avhengig av hvor fort en når 30k

Jeg har også kjørt mye biler med turbo, siden 2002, og heller ikke hatt noe turboras, men så har jeg alltid passet på oljen

Nå tror jeg at "tomgang" i lenger tid etter kjøring er tull, men rolig kjøring de siste km er smart

Skrevet

Må si det var veldig merkelig med Longlife servicene som Skoda og VW i forhold til serviceintervalene  jeg var vant med fra før av, men jeg bestemte meg for å holde meg til hva Møller selv sier det skal være. Min forrige bil fikk sin første service etter ca 1 år og 8 mnd, og da hadde den kjørt ca 25.000km, der hadde jeg også etterfylt ca 0,5 ltr av den medfølgende oljeflasken. Bilen hadde ikke varslet om service enda, men det ville den ha gjort i løpet av ferieturen vi skulle ut på, så da tak vi i samråd med verkstedet servicen før sommerferien startet.

På min nåværende Superb (2016) så hadde den sin første service i Mai dette året etter ca 28.000km og da var bilen 1 år og 2 mnd gammel. Denne har jeg ikke etterfylt noe olje på heller, det hadde minket litt på peilepinnen, men ikke nok til at en etterfylling var nødvendig.

Så jeg fortsetter med Skoda sitt Longlife serviceinterval, og skulle ikke bilen tåle det, så vet jeg noen som vil få det i ganske klar tekst hva jeg mener om det.......... Jeg følger opp med jevnlig peiling av olje, og om nødvendig så etterfyller jeg selvfølgelig, men utover det så skal jeg gjøre som både selger og verkstedet sier, følg hva bilen gir beskjed om.

Personlig så vil jeg mer enn gjerne bytte olje hver 15.000km slik jeg er vant til, men det skal ikke være nødvendig for dette er testet ut og det er hva motorene skal tåle får jeg beskjed om fra både verksted og selger, det er også hva bilens serviceintervaler er programmert til, og det gjelder også bilen som går i Europa som gjerne blir kjørt på helt andre turtall og hastigheter enn hva vi gjør her i Norge, samt småkjøringen som vi også har. Så jeg har rett og slett slått meg til ro med at da er det slik det skal gjøres med VAG sine biler og da forholder jeg meg kun til det, så får vi se hvordan det fungerer i praksis etterhvert som flere km blir kjørt og bilen eldes............. 

Jeg bytter uansett bil før garantitiden er ute, men er jo likevel spent på hvordan dette vil fungere i praksis etterhvert som km ruller på etter at garantien har gått ut, mobilitetsgarantien løper jo så lenge servicer blir fulgt opp, men om det dekker alt er jo en helt annen sak.............

Skrevet

Det som ofte er problemet med lange oljeskift intervaller, er som regel at EGR blandt annet kokser igjen, har jeg forstått.. Og det gjelder særlig her i landet, med mye småkjøring osv.
Jeg kommer til å forholde meg til 10-15k intervall på Oljebytte, Så tar jeg det derifra, da jeg ikke vet hvor lenge jeg kommer til å beholde bilen enda.

Skrevet

Tviler på at vi her på berget har så mye mer småkjøring enn hva de har ellers i Europa, men vi har litt andre klimaforhold her, og i tillegg så har vi her i Skandivia såkalt vinterdiesel som skal hindre at diesefiltere skal bli tette av voks. Det har de ikke nedover i sentral Europa, og enkelte av landene her har jo helt andre fartsgrenser også, så de har nok oftere riktig arbeidstemperatur på sine motorer.

Er ikke  noe problem å skifte serviceprogram på bilen heller slik at du har service/oljeskift hver 15.000km, jeg er absolutt ikke uenig at det kan være smartere, men jeg har som nevnt bestemt for å følge opp hva bilen gir meg beskjed om. Jeg har jo heller ikke noe servicehefte som kan gi meg en indikasjon om hva som skal gjøres på neste service, det er kun digitalt og kun noe som verksted/forhandler har tilgang til. Så jeg har ingen andre ting å forholde meg til enn hva bilen gir beskjed om. Jeg fikk riktignok en skjermdump av serviceprogrammet til min bil når jeg hadde den på service, men den er jo spesifikk for min bil/motor/drivverk/girkasse, andre biler med andre specs vil ha noen andre intervaller for enkelte ting.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Takk for det @Sjåføren 🙂 Har tittet innom forumet, men ikke vært aktiv siden jeg byttet over til et annet merke i fjor høst, blir nok litt mer aktiv til tider etter at jeg har mottatt bilen. Ja bilen virker meget bra, var svært behagelig å kjøre. RS har 4-hjulstrekk og er vel den utgaven av Skoda som har mest krefter, selv om det er mer enn nok i hverdagen, så er det jo veldig lite i forhold mange andre elbiler. Den er jo egentlig meget rask fra 0-100km/t om en tenker noen få år tilbake i tid, men blir jo likevel regelrett «parkert» av svært mange andre i dag. Den utviklingen går meget fort i dag, prøvekjørte Tesla M Y Juniper Performance tidligere i uken, og der var det 0-100km/t på 3,5 sekunder. Ingen som trenger dette i hverdagen selvfølgelig, men Norges desidert mest solgte bil har altså slike «ess i ermet» for dem det betyr mye for. Etter snart 1 år med elbil, så må jeg bare si at det fungerer helt utmerket for min del. Synd jeg ikke gikk over til elbil tidligere, men var lenge meget skeptisk og synes de alle sammen hadde altfor kort rekkevidde etter hva jeg var vant til fra før med mine bensin/diesel biler.  Rekkevidde er jo ikke noe jeg tenker på engang lengre, det som er mye mer interessant er jo ladehastigheten når en først stopper for å ta en pause. Der er jo ikke Enyaq noen racer, verken i hvor høy effekt den kan ta i mot (max 185kW), eller hvor fort det går. De beste elbilene har i dag 800V DC og lader med +/- 400kW, og da går det virkelig unna. Men det er ikke noe jeg har behov for til mitt bruk, men at det er et viktig punkt for mange andre i hverdagen forstår jeg veldig godt. 99% av min lading gjør jeg hjemme i garasjen, så har kun prøvet hurtiglading 3-4 ganger i løpet de 10 mnd jeg har hatt elbil, trengte det ikke da heller, men det var bare for å ha prøvet det slik at en har litt erfaring den dagen en skulle ha et konkret behov. Dessverre så er tilhengervekten den kan dra svært begrenset (1.200kg). Jeg vet at det kommer versjoner i 2026 som får øket det til 1.800kg, og det vil jo ble vesentlig bedre. VW id4 GTX 2026 mod. har allerede fått øket det til 1.800kg. Så det er høyst usikkert om bilen jeg har bestilt kommer med 1.800kg hengervekt, men nå drar jeg aldri på campingvogn eller andre store/tunge tilhengere, så for min del er det ikke et problem uansett. 21'' sommerhjul kler den bilen veldig godt synes jeg, og det sammen med DCC (adaptivt understell), så blir det en bil som sitter ganske bra på veien. Har 21'' sommerhjul på den jeg har i dag og 20'' vinterhjul, og det er helt uproblematisk. Det som virkelig er behagelig med denne typen bil er jo hvor stille og rolig det er, billige driftskostnader, effekten/dreiemomentet er der umiddelbart og har jo nm i massevis. Er ferdig oppvarmet på under 5 min, og det kan også gjøres i en lukket garasje. Men elbil passer selvsagt ikke til alle, selv om det blir flere og flere elbiler på markedet som gjør at det nå er vanskelig å ikke finne noe som passer. Men enkelte bor slik til at det ikke er mulig med hjemmelading og at det er langt til en ladestasjon, mens andre drar på store campingvogner, båthengere, etc, og det er klart at da er det ikke like bra med elbil. Med tung tilhenger/campingvogn etter en elbil, så forsvinner strømmen fort, og da må det lades desto oftere. Kulda gjør jo også sitt med tanke på rekkevidde, så er det greit å ha litt størrelse på batteriet. En ting er i hvert fall helt sikkert, jeg har eid min siste bil som det må fylles bensin/diesel på 😉
    • Wow, gratulerer! Så kjekt å ha deg tilbake igjen. Vi får ta opp igjen tråden, men det har vært temmelig stilt på forumet det siste året. Spennende bil du har gått for. 21" sommerstørrelse  er heftig. Jeg er ikke så veldig i elbil verdenen, har RS 4-hjulstrekk? Du har ikke campingvogn eller tung henger du skal dra på?
    • Da er jeg på vei tilbake til Skoda igjen, gresset er definitivt ikke grønnere på andre steder i VAG universet. Har nå bestilt en, Skoda Enyaq RS 2026 Graphite Grey metallic MAXX 21'' Vision antrasitt sommerhjul Svingbart tilhengerfeste Bagasjeromspakke Delingsnett Skvettlapper foran 20'' Neptune sort/polert vinterhjul Levering forespeilet i desember 2025 Skal bli artig å være en del av Skoda «universet» igjen 🙂
    • Hei!   Har en trofast Yeti Adventure med 348.000 km på telleren. Den begynte å bruke mye kjølvæske, som viste seg at det var sprekk i kjølerøret: Det er det vistnok ikke lagervare hos Møller, og verkstedet vet ikke når de kan få tak i det. OE nr: Kjølerør 03L 121 151 L. Noen som har erfaring med dette, eller kan det røret tettes/sveises?  mvh Bjørn H Bergseth    
    • Leter meg grønn og blå etter bilbur til hunden som og passer i vår Skoda Octavia 2014 modell.  Hund str stor, som en stor schäefer eller stor boxer, han er nesten 70 cm i skulderhøyde. Finner ikke bur som både passer han og bilen. Har nedsenket bagasjerom.  Noen som har erfaring eller tips?
    • Litt sent svar... Har hatt to stk type III hvor sirkulasjonspumpa er defekt. Denne sitter under innerskjermen høyre side ved siden av Webastoen. Kjøpte begge på Autodoc. Hjelper ikke å slette feilkode på denne, den må "låses" opp på en feilkodeleser som takler det.
    • Skoda Superb 2011. Fra å fungere feilfritt har Columbus lyd- og navigasjonssystemet plutselig sluttet å virke. Verken skjerm eller knapper på sidene av skjermen responderer. Knappene på rattet til å styre lyd med er også døde. Eneste som virker er av/på-knappen og cd-spilleren ettersom den starter automatisk. System-reset med knapper fungerer ikke ettersom knappene er blitt inaktive. Har noen tips til noe som kan forsøkes?  Om systemet er kaputt er det dyrt å kjøpe ny Columbus, og å kjøpe brukt innebærer risiko for at det samme skjer igjen. Vet noen om alternative lydsystemer som passer inn fysisk?  
    • Har kjøpt en Superb 2013 mod diesel som  ligger inne med noen feil koder og cruis kontroll som ikke virker. Feilkodene som kommer og som ikke kan slettes er  B121112 B115411 U000200 B105F13 B111A13 P056800 U11300 Har hørt at feil koder kan medføre at blant annet cruis kontrollen ikke virker. Mener å huske at jeg hadde samme feilen på en Golf jeg hadde for noen år siden men klarer ikke å huske hva løsningen blei men den fungerte på slutten. Kan noen komme med tips.
    • Hei! Jeg har problemer med min Skoda octavia 2014 modell 4x4 diesel    har fått opp en blinkende lampe som tydeligvis skal være forvarmer dieselmotor. Så kom vanlig motorlampe opp så bilen går i nødmodus. Har fått opp 2 feilkoder som jeg legger ved her på bildet. Er det noen som har noen tips til hva jeg kan gjøre? 
    • Hei! Jeg har fått samme varsel på Skoda Octavia 2019 mod. Det kom på vei til hytta, men var borte dagen etter. På hjemveien etter ca en time kom det tilbake igjen, og etterhvert virket kun oddetalls-gir. Skoda-verkstedet har ikke tid før om to uker. Kan bilen brukes som normalt (korte turer) fram til det...?
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...