Gå til innhold
Core2Duo

Temperatur på motor etter bruk av Webasto


Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har noen formening om temperaturen på motoren (kjølevæska) etter å ha brukt Webasto? 

Jeg mener nemlig at motortemperaturen min, i fjor blant annet nesten var oppe i 70-80 grader etter bruk av Webasto. Det er den ikke nå lenger. 

Legger ved et bilde, her har jeg brukt Webastoen i 30 minutter ved hjelp av fjernkontrollen, og som dere ser så rører ikke temperaturnåla seg i det hele tatt. 12,5 minus i går som dere ser. Legger til at jeg vet at Webasto gikk i sine 30 innstilte minutter, så den har ikke stoppet underveis. Hva er deres erfaringer på dette området? 

Jeg vet den låser seg etter 3 forsøk med lite drivstoff blant annet, noe som kan ha skjedd i fjor da jeg trudde jeg hadde problemer med Webastoen. Da kan jeg nok ha startet den litt for mange ganger med lite drivstoff, men om det da har skjedd så får jeg vel ikke startet Webastoen i det hele tatt, eller kan den gå på 50% av det den egentlig klarer osv? 

24882914_10155076092521198_1028413424_o.thumb.jpg.92dc1bc85812b41bb5a7fceaa96e51e9.jpg

I dag var det 8 - 9 minus ute, og da brukte jeg ikke Webastoen før jeg dro avgårde, jeg lot dog bilen stå på tomgang i en 4-5 minutter før jeg reiste. Etter da å ha kjørt ca 500 meter var motortemperaturen på god vei opp, altså kun med 5 minutter tomgang. Så da burde vel Webastoen i går klare å få god temperatur på motoren i går da, med sine 30 minutter, eller? :D 

Skrevet (endret)

@Core2Duo. Det skal være varme i motoren etter kort gangtid, selv i streng kulde. Selv om Webasto'n din går, så varmer den ikke. Er du sikker på at den ikke er innstilt på kun ventilasjon da?

Endret av Sjåføren
Skrevet
6 timer siden, Sjåføren skrev:

@Core2Duo. Er du sikker på at den ikke er innstilt på kun ventilasjon da?

Sjekket nå for sikkerhetsskyld, og den står på oppvarming. :)

Skrevet
20 minutter siden, Core2Duo skrev:

Sjekket nå for sikkerhetsskyld, og den står på oppvarming. :)

Anng. Tomgangkjøring uten bruk av webasto..  så har du sikkert huka av tileggsvarmer ellerno sånt i menyen. Da starter webasto når du starter bilen, så lenge ute temperaturen er under et visst nivå :)

Skrevet
4 timer siden, Marius skrev:

Anng. Tomgangkjøring uten bruk av webasto..  så har du sikkert huka av tileggsvarmer ellerno sånt i menyen. Da starter webasto når du starter bilen, så lenge ute temperaturen er under et visst nivå :)

Stemmer det, husker det når du sier det. ;) Men trudde kanskje tilleggsvarmeren var et varmeelement i dashbordet, og ikke Webastoen? Eller tar jeg feil? 

Skrevet
4 timer siden, Core2Duo skrev:

Stemmer det, husker det når du sier det. ;) Men trudde kanskje tilleggsvarmeren var et varmeelement i dashbordet, og ikke Webastoen? Eller tar jeg feil? 

Ja, såvidt jeg vet eksisterer det i mange biler, altså varmeelement i dashbordet.
Jeg kan bare snakke for min Octavia, for har jeg en kort tur der, kjapp tur på butikken 5min kjøring maks, så hører jeg når jeg stopper bilen igjen, at Webasto'en går. Og så stopper den automatisk etter noen sekunder, hører at den snurrer ned.

Men, det er så sinnsykt vanskelig å finne informasjon om disse diesel/bensin varmerene direkte fra Skoda, tror ikke informasjon eksisterer i det hele tatt for å være ærlig. Men, når du åpner panseret på bilen, så er det et klistremerke/Metallskilt med informasjon anng. Webastoen som er montert på bilen din der, mulig man kan få noe mer informasjon ved å søke modell og type.
Tar meg en tur ut etterpå for å ta bildet av min :)

Skrevet

Det kan godt hende det er Webastoen på min også, har bare ikke tenkt over det. Mener det er diskutert før også, om det virkelig er webastoen eller om det er varmeelementet i dashbordet som jeg snakker om. Husker ikke hva man kom fram til i den diskusjonen akkurat nå.

Har prøvd å søke i det store og brede på google, og det er ikke mye informasjon å finne fra Skoda som du sier @Marius. Vet du akkurat hvor det merke sitter? Snøstorm ute, så er ikke så lysten på å stå å lete lenge etter den :P 

Skrevet
5 minutter siden, Core2Duo skrev:

Det kan godt hende det er Webastoen på min også, har bare ikke tenkt over det. Mener det er diskutert før også, om det virkelig er webastoen eller om det er varmeelementet i dashbordet som jeg snakker om. Husker ikke hva man kom fram til i den diskusjonen akkurat nå.

Har prøvd å søke i det store og brede på google, og det er ikke mye informasjon å finne fra Skoda som du sier @Marius. Vet du akkurat hvor det merke sitter? Snøstorm ute, så er ikke så lysten på å stå å lete lenge etter den :P 

:) Har sett den lappen/plata helt forran på venstre eller høyre side av låsen til panseret :)

Skrevet
9 minutter siden, Marius skrev:

:) Har sett den lappen/plata helt forran på venstre eller høyre side av låsen til panseret :)

Der var den, ja. Takk ;) 

  • Lik 1
Skrevet

Jeg fikk opp motortemperaturen til 60 grader i dag, 5 minus ute - med bruk av tidsinnstillingen på infotainmentet. Og da starter jo Webasto også etter hvor kaldt det er, uavhengig av hva jeg har satt kjøretiden på, da kjøretiden kun styres av fjernkontrollen og ikke tidsinnstillingen på infotainmentet. 

Skal ikke den starte når jeg bruker tidsinnstillingen, så tidlig til at motortemeraturen skal være et sted rundt 75-80 grader? Det er jeg ihvertfall bombesikker på skjedde i fjor, at jeg hadde god og varm motor. Noen som igjen kan bekrefte før jeg sender mailen til forhandler? 

Skrevet

Her har du bildet av lappen til webasto på Octavian min. Litt usikker på hvor varmt kjølevannet skal bli.. har lest noe om 60 grader.. før den åpner opp til viftene osv

20171206_184825.jpg

Skrevet
4 minutter siden, Marius skrev:

Her har du bildet av lappen til webasto på Octavian min. Litt usikker på hvor varmt kjølevannet skal bli.. har lest noe om 60 grader.. før den åpner opp til viftene osv

Så og så samme lapp som meg da, bare at det står forskjellig Part.Nr og at jeg har bensin. :) 

Jeg mener jeg har lest noe om 50-60 grader jeg også, men jeg får da noe varme i kupéen etter kanskje 10 minutter, jeg så på bilen at det så smått begynte å smelte på ruta 20 minutter før Webatoen skulle være ferdig. Så jeg får jo varme i kupéen, men motortemeraturen vil som sagt ikke opp.. Stoppet på 60 grader i dag, med tidsstyringen som nevnt. 50 grader eller mindre om jeg bruker fjernkontrollen på 30 minutter. Noe varme i kupéen får jeg alltids. 

Skrevet

Nå har jeg ikke brukt hverken Webastoen eller Superben på flere uker, så kan ikke helt si hvordan den fungerer ang. motortemperatur. Men når det gjelder en VW Caddy TDi (2.0/102hk) som jeg benytter på jobben, så har det mye å si hvilken temperatur varmeapparatet er stilt inn på, det gjelder faktisk både for hvor varmt det blåser i kupeen, men også hvor varm motoren er. Akkurat det med hvor varm motoren er, kan ha noe med hvor lenge den har stått på å gjøre sammen med utetemperaturen. For jo kaldere det er,  jo kjøligere er motortemperaturen.

Sett temperaturen for klimaanlegget ditt på max, og se om det kan utgjøre noen forskjell. I Caddyen så er det i hvert fall står forskjell på hvor varmt det er i kupeen og hvor isfrie vinduene er, avhengig av hvilken temp klimaanlegget er stilt inn på. Nå er det riktignok bare et manuelt klimaanlegg i Caddyen, men dette husker jeg også at gjorde en forskjell i min Superb, var en merkbar forskjell om den stod på 20ºC eller 27ºC (max/high).

  • Lik 1
Skrevet

Det skal prøves @Superb lll. Den står vel vanligvis på 22 grader. Ellers så står det i instruksjonsboka at den vil åpne viftene inn til kupeen når kjølevæsketemperaturen har nådd 50 grader, noe bilen min gjør etter en 10-minutters tid. Da har den jo 20 minutter på seg til å varme kjælevæska enda mer, så er det ikke litt merkelig da at den da fortsatt er på 50 grader etter endt syklus? 

Skrevet

Jeg gjorde et forsøk på Caddyen denne morgenen, da justerte jeg temperaturen til rett over midten(uten å vite helt hva gradene er da), og lot den gå de 30 min den er aktiv. Da hadde jeg en temperaturmåler til motoren som knapt hadde beveget deg, og da var det varmegrader ute. Dagen før (torsdag morgen), så stod temperaturhjulet på fullt, og jeg hadde nesten 70ºC når jeg startet motoren etter 30 min bruk av Webastoen, da var det rett under null utetemperatur. For den TDi moroen som står i Caddyen så har det i hvert fall noe å si for hvor varmt det er i kupeen og hvor varm motoren er.

Vet ikke om Webastoen ikke går for fullt når temperaturvelgeren inne i bilen ikke står på max, men det har jeg intet grunnlag for å si, var bare en tanke (og muligens en veldig dårlig en også........?). Skulle jo ikke trodd det skulle hatt noe å si for Caddyen som det er et manuelt klimaanlegg i, men det har det altså. Om det har noen betydning for et automatisk klimaanlegg som ikke står på fullt vet jeg ikke, ikke vet jeg hvor temperatursensoren i bilen (kupeen) sitter heller, men mulig den løser ut for tidlig slik at Webastoen ikke går for fullt eller blir redusert for hva den gir på en eller annen måte.

Men igjen, jeg har ingen kunnskap om dette, det er kun basert på elimineringsmetoden når det gjelder Caddyen, Superben har jeg som sagt ikke brukt på en stund, så der husker jeg ikke helt hvordan det fungerer, for der har ikke Wbastoen hatt behov for å bli kjørt på den måten siden i vinter, har kun latt den gå som kjørevarmer for å ha den i gang minst en gang i mnd.

Skrevet
På 8.12.2017 den 20.34, Superb lll skrev:

Jeg gjorde et forsøk på Caddyen denne morgenen, da justerte jeg temperaturen til rett over midten(uten å vite helt hva gradene er da), og lot den gå de 30 min den er aktiv. Da hadde jeg en temperaturmåler til motoren som knapt hadde beveget deg, og da var det varmegrader ute. Dagen før (torsdag morgen), så stod temperaturhjulet på fullt, og jeg hadde nesten 70ºC når jeg startet motoren etter 30 min bruk av Webastoen, da var det rett under null utetemperatur. For den TDi moroen som står i Caddyen så har det i hvert fall noe å si for hvor varmt det er i kupeen og hvor varm motoren er.

Kanskje det er det som er greia. Jeg prøver å tenke meg om hva jeg gjorde i fjor, men jeg klarer ikke å huske om jeg stilte opp temeraturen i kupéen i fjor. Det er verdt et forsøk iallefall! 

Temperaturføleren i kupéen på Superben sitter i midten av det hjulet du styrer viftehastigheten med. Den svarte lille "knappen" er sensoren. :) 

Skrevet
På 6.12.2017 den 7.08, Core2Duo skrev:

Sjekket nå for sikkerhetsskyld, og den står på oppvarming. :)

Da SKAL det bli varme i motorens kjølevann etter en halv times kjøring av Webasto'n, så sant "oppvarming" er valgt. Selv om det er 10-15 minus ute så kan jeg ikke forstå hvorfor du ikke får LITT utslag på kjølevannsmåleren. Brenneren skal varme vannet, og sirkulasjonspumpa i Wabasto'n skal pumpe vannet rundt. Hvor vannet pumpes rundt (motorblokk/kjølevannskrets/radiator) vet jeg ikke på en moderne motor, men antar at motorblokk og varmeapparatskrets er prioritert. Det skal komme varme inn i kupeen fra varmeapparatet etterhvert, men DET er selvfølgelig avhengig av innstillingen på varmeapparatet. Hvis varmeapparatet står på lav varme, så skal faktisk kjølevannet bli VARMERE, fordi mindre varme trekkes ut til kupéoppvarming.

  • Lik 1
  • 1 måned senere...
Skrevet

Nå harjeg testet litt forskjellige Octavia, 2.0 TDi og 180 hk bensin, med varmere

Har inntrykk av at begge har grei varme i kupé, etter 30 minutter, men bensin noe høyere og varmere kjølevann med bensin. Etter fem minutter kjøring er det ingen forskjell, begge på 90 grader

Skrevet

Jeg har bensinvarmer på min 180 hk/2017 mod. Etter 15 min / -8 grader viser tempmåler på kjølevann ca 60 grader. Da har den oppnådd estimert kupetemp på 22/23 grader også. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • En bruktbilhistorie. Etter litt fundering og nøling, så tenker jeg å lage en tråd her om min bruktkjøpte Octavia Scout. Altså en 2015 modell, som er kjøpt brukt i februar 2024. Nå, etter å ha brukt den 11 måneder, så er det kanskje på sin plass. Funderingen har egentlig gått på manglende aktivitet og interesse for forum-plattformen. Det virker som det langt større aktivitet for Facebook, og det er kanskje greit nok. Men FB har en del negative sider, og jeg begynner ærlig talt å miste interessen for FB, med all reklamen og alle de uinteressante innleggene som står i kø i feeden. Men altså... Jeg har altså "hoppet av" nybil for en tid tilbake, etter at Karoq'en ble levert inn etter leasingperioden på 3 år. Da prøvde jeg meg på en 2014 Rapid 1,2 TSI , men ble aldri helt fortrolig med den. Mest på grunn av manglende firehjulstrekk, lav bakkeklaring og den lave sitteposisjonen. Men jeg likte godt bilens enkelhet og den var faktisk ganske sporty. I Rapid-perioden leita jeg endel etter en passende bensin-Yeti med firehjulstrekk. Men det er et magert marked for slike (selv om jeg har merket en større bruktsirkulasjon nå de siste månedene). Så dukka denne Octavia Scout'en opp lokalt. Den hadde det meste av utstyret jeg ønsker, og jeg skjønte ganske fort at det var et godt kompromiss, og det ble handel. Bare gått litt over 100' og så ut til å være ganske godt holdt. Så var det å finne noen representative bilder av klenodiet, da. Begynner med noen fra salgsannonsen på Finn. Den har fått kallenavnet "Dølle Grå" (selv om den er i en noe blå nyanse og har MØRK BRUNT interiør (!). Nå har jeg kjørt bilen i snart et år og rundt 10' km. Så vil jeg komme tilbake med "putlerier og rariteter" som jeg har ordnet på bilen og beskrive litt av inntrykkene jeg har fått av denne "Norgesfavoritten".
    • Er det noen som vet om billige alternativ til orginallykt og nivåsensor til min Skoda Octavia scout?
    • Reg.reim tenker eg på, ikkje multireima. Reg.reima er jo under dekselet. Har den vore bytta tidligare?
    • Som i drivreim? I så fall så er den hel. 2,0 16V diesel 4 sylinder  tdi 4x4 Automat  Generasjon 2…
    • Kva type motor?  Har du sjekka registerreim?
    • Hei. Jeg har hatt flere Skodaer og ikke hatt problemer med sinkslipp. Jeg tror det kan være årsmodeller som er mere utsatt enn andre, men jeg vet ikke helt. Haldex. Her må du være nøye med oljeskift og rens av sil (på Octavia 3 og nyere). Tidligere versjoner hadde sil på pumpa + oljefilter på Haldex'en. Men på de nyere versjonene, så ble filteret tatt bort (Haldex ble solgt til Borg Warner). Da forsvant også forbruker-informasjonen om dette systemet. I tillegg ble silen i pumpa IKKE sjekket og dermed ikke renset ved behov. Og det er behov for rensing av silen. Så dette MÅ du be om ved hvert oljeskift. Og olja bør helst skiftes oftere enn anbefalt intervall. Da har du større sikkerhet for at firehjulstrekken faktisk virker når du trenger det, og at pumpa ikke skjærer seg på grunn av manglende oljegjennomstrømning. Oljepumpa går så lenge motoren går (eller kanskje til og med så lenge tenningen er på). Bildet viser silen på min ca. et halvt år etter at jeg kjøpte bilen (brukt). Jeg vet ikke hvor lenge det var siden siste oljeskift eller silrens, men det er absolutt verdt å passe litt ekstra på.
    • Hei @Lars1988 Trykket i dekkene er det som bærer vekten av bilen. Det er mange faktorer som virker inn på hva som er "riktig" trykk i dekka, dekkgummien er fleksibel og vil forme seg etter underlaget, innvendig trykk og generell belastning (statisk og dynamisk). Så på vinterdekk ville jeg absolutt ikke brukt for lavt eller for høyt trykk i forhold til det som står oppgitt i tanklokket. På vinterdekk ville jeg lagt på 10-15%, men ikke mer. Alt er relativt, og det er forskjellige vinterforhold gjennom sesongen, pluss at føret varierer mye. Kjører du mye på motorvei med "svart" asfalt og høy hastighet, så kan høyt trykk være greit for å få ned forbruket. Men kjører du på varierte forhold der vinteregenskapene er viktigst, så hadde jeg ikke satset på at høyt trykk gir godt grep når du trenger det som mest. Jeg hadde i alle fall satt forbruk lengre ned på prioriteringslista på vinterdekk. På vinteren er det flere andre forhold som uansett drar opp forbruket. Hvis du synes 2,5 bar gir gode egenskaper, så hadde i alle fall jeg fortsatt å kjøre på det. Men igjen, alt er relativt.
    • Hei. Min skoda har gått helt fint uten problemer frem til nå. Kjørte hjem fra jobb, satte fra meg bilen. Sto en 5-6 timer. Startet den på kvelde, sto på tomgang ca 10 min, for å bli varm. Kom en rar lyd fra motoren, (som om noen sto med en spade og hakket i grusen) Så stoppet den plutselig. og vil ikke starte igjen. Er strøm på batteriet. full tank diesel. Alt av lys i dash og bil + radio og varmeapparat  funker. Drivreima er hel, tenninga funker, ingen fare varsellamper har begynt å lyse.....vil bare ikke starte...som om den ikkemfår diesel kan virke som... Har kjørt diagnose på den, men ingen fornuftige feilkoder som dukker opp... annet  enn :  vannpumpe 2, - brudd på strømkrets.  og dieel-varmer, men den har vært ute av drift lenge. + cruisecontroll- noe jeg ikke visste at jeg hadde en gang... Kan nesten virke som en plutselig nødmodus har slått inn eller noe. startsperre? Hva kan jeg gjøre?  Er en utomat, så får jo  ikke akkurat tauet den til verksted.... Noen ideer?  Kan det  evt være noen sikringer ssom forårsaker dette? hvor finner jeg evt de?  HJELP. Takker for svar.
    • Hei! Jeg kjører vinterdekkene Continental VikingContact 7 på min Octavia og pleier å holde trykket på 2,5 bar foran og bak. Synes de gir veldig godt grep på is og snø, men vurderer å øke til 2,6 bar for å redusere rullemotstand. Har noen erfaring med hvordan dette påvirker komforten eller slitasjen på dette dekket?  
    • Hei alle sammen! Dette forumet er skikkelig nyttig. Jeg ser noen nevner utfordringer med zinkslipp – er det noe som bare gjelder spesifikke årsmodeller? Og er det noe spesielt å være obs på når det gjelder service for Haldex-systemet? Setter stor pris på innspill!
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...