Jump to content
Search In
  • More options...
Find results that contain...
Find results in...

Velkommen gjest!

Hvis du registrer deg vil du få mulighet til å delta i diskusjoner og laste ned filer. Du vil også få tilgang til medlemsfordelene dersom du når et visst antall innlegg.

Core2Duo

Temperatur på motor etter bruk av Webasto

Recommended Posts

Noen som har noen formening om temperaturen på motoren (kjølevæska) etter å ha brukt Webasto? 

Jeg mener nemlig at motortemperaturen min, i fjor blant annet nesten var oppe i 70-80 grader etter bruk av Webasto. Det er den ikke nå lenger. 

Legger ved et bilde, her har jeg brukt Webastoen i 30 minutter ved hjelp av fjernkontrollen, og som dere ser så rører ikke temperaturnåla seg i det hele tatt. 12,5 minus i går som dere ser. Legger til at jeg vet at Webasto gikk i sine 30 innstilte minutter, så den har ikke stoppet underveis. Hva er deres erfaringer på dette området? 

Jeg vet den låser seg etter 3 forsøk med lite drivstoff blant annet, noe som kan ha skjedd i fjor da jeg trudde jeg hadde problemer med Webastoen. Da kan jeg nok ha startet den litt for mange ganger med lite drivstoff, men om det da har skjedd så får jeg vel ikke startet Webastoen i det hele tatt, eller kan den gå på 50% av det den egentlig klarer osv? 

24882914_10155076092521198_1028413424_o.thumb.jpg.92dc1bc85812b41bb5a7fceaa96e51e9.jpg

I dag var det 8 - 9 minus ute, og da brukte jeg ikke Webastoen før jeg dro avgårde, jeg lot dog bilen stå på tomgang i en 4-5 minutter før jeg reiste. Etter da å ha kjørt ca 500 meter var motortemperaturen på god vei opp, altså kun med 5 minutter tomgang. Så da burde vel Webastoen i går klare å få god temperatur på motoren i går da, med sine 30 minutter, eller? :D 

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Core2Duo. Det skal være varme i motoren etter kort gangtid, selv i streng kulde. Selv om Webasto'n din går, så varmer den ikke. Er du sikker på at den ikke er innstilt på kun ventilasjon da?

Edited by Sjåføren

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 timer siden, Sjåføren skrev:

@Core2Duo. Er du sikker på at den ikke er innstilt på kun ventilasjon da?

Sjekket nå for sikkerhetsskyld, og den står på oppvarming. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
20 minutter siden, Core2Duo skrev:

Sjekket nå for sikkerhetsskyld, og den står på oppvarming. :)

Anng. Tomgangkjøring uten bruk av webasto..  så har du sikkert huka av tileggsvarmer ellerno sånt i menyen. Da starter webasto når du starter bilen, så lenge ute temperaturen er under et visst nivå :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 timer siden, Marius skrev:

Anng. Tomgangkjøring uten bruk av webasto..  så har du sikkert huka av tileggsvarmer ellerno sånt i menyen. Da starter webasto når du starter bilen, så lenge ute temperaturen er under et visst nivå :)

Stemmer det, husker det når du sier det. ;) Men trudde kanskje tilleggsvarmeren var et varmeelement i dashbordet, og ikke Webastoen? Eller tar jeg feil? 

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 timer siden, Core2Duo skrev:

Stemmer det, husker det når du sier det. ;) Men trudde kanskje tilleggsvarmeren var et varmeelement i dashbordet, og ikke Webastoen? Eller tar jeg feil? 

Ja, såvidt jeg vet eksisterer det i mange biler, altså varmeelement i dashbordet.
Jeg kan bare snakke for min Octavia, for har jeg en kort tur der, kjapp tur på butikken 5min kjøring maks, så hører jeg når jeg stopper bilen igjen, at Webasto'en går. Og så stopper den automatisk etter noen sekunder, hører at den snurrer ned.

Men, det er så sinnsykt vanskelig å finne informasjon om disse diesel/bensin varmerene direkte fra Skoda, tror ikke informasjon eksisterer i det hele tatt for å være ærlig. Men, når du åpner panseret på bilen, så er det et klistremerke/Metallskilt med informasjon anng. Webastoen som er montert på bilen din der, mulig man kan få noe mer informasjon ved å søke modell og type.
Tar meg en tur ut etterpå for å ta bildet av min :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det kan godt hende det er Webastoen på min også, har bare ikke tenkt over det. Mener det er diskutert før også, om det virkelig er webastoen eller om det er varmeelementet i dashbordet som jeg snakker om. Husker ikke hva man kom fram til i den diskusjonen akkurat nå.

Har prøvd å søke i det store og brede på google, og det er ikke mye informasjon å finne fra Skoda som du sier @Marius. Vet du akkurat hvor det merke sitter? Snøstorm ute, så er ikke så lysten på å stå å lete lenge etter den :P 

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 minutter siden, Core2Duo skrev:

Det kan godt hende det er Webastoen på min også, har bare ikke tenkt over det. Mener det er diskutert før også, om det virkelig er webastoen eller om det er varmeelementet i dashbordet som jeg snakker om. Husker ikke hva man kom fram til i den diskusjonen akkurat nå.

Har prøvd å søke i det store og brede på google, og det er ikke mye informasjon å finne fra Skoda som du sier @Marius. Vet du akkurat hvor det merke sitter? Snøstorm ute, så er ikke så lysten på å stå å lete lenge etter den :P 

:) Har sett den lappen/plata helt forran på venstre eller høyre side av låsen til panseret :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 minutter siden, Marius skrev:

:) Har sett den lappen/plata helt forran på venstre eller høyre side av låsen til panseret :)

Der var den, ja. Takk ;) 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg fikk opp motortemperaturen til 60 grader i dag, 5 minus ute - med bruk av tidsinnstillingen på infotainmentet. Og da starter jo Webasto også etter hvor kaldt det er, uavhengig av hva jeg har satt kjøretiden på, da kjøretiden kun styres av fjernkontrollen og ikke tidsinnstillingen på infotainmentet. 

Skal ikke den starte når jeg bruker tidsinnstillingen, så tidlig til at motortemeraturen skal være et sted rundt 75-80 grader? Det er jeg ihvertfall bombesikker på skjedde i fjor, at jeg hadde god og varm motor. Noen som igjen kan bekrefte før jeg sender mailen til forhandler? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Her har du bildet av lappen til webasto på Octavian min. Litt usikker på hvor varmt kjølevannet skal bli.. har lest noe om 60 grader.. før den åpner opp til viftene osv

20171206_184825.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 minutter siden, Marius skrev:

Her har du bildet av lappen til webasto på Octavian min. Litt usikker på hvor varmt kjølevannet skal bli.. har lest noe om 60 grader.. før den åpner opp til viftene osv

Så og så samme lapp som meg da, bare at det står forskjellig Part.Nr og at jeg har bensin. :) 

Jeg mener jeg har lest noe om 50-60 grader jeg også, men jeg får da noe varme i kupéen etter kanskje 10 minutter, jeg så på bilen at det så smått begynte å smelte på ruta 20 minutter før Webatoen skulle være ferdig. Så jeg får jo varme i kupéen, men motortemeraturen vil som sagt ikke opp.. Stoppet på 60 grader i dag, med tidsstyringen som nevnt. 50 grader eller mindre om jeg bruker fjernkontrollen på 30 minutter. Noe varme i kupéen får jeg alltids. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nå har jeg ikke brukt hverken Webastoen eller Superben på flere uker, så kan ikke helt si hvordan den fungerer ang. motortemperatur. Men når det gjelder en VW Caddy TDi (2.0/102hk) som jeg benytter på jobben, så har det mye å si hvilken temperatur varmeapparatet er stilt inn på, det gjelder faktisk både for hvor varmt det blåser i kupeen, men også hvor varm motoren er. Akkurat det med hvor varm motoren er, kan ha noe med hvor lenge den har stått på å gjøre sammen med utetemperaturen. For jo kaldere det er,  jo kjøligere er motortemperaturen.

Sett temperaturen for klimaanlegget ditt på max, og se om det kan utgjøre noen forskjell. I Caddyen så er det i hvert fall står forskjell på hvor varmt det er i kupeen og hvor isfrie vinduene er, avhengig av hvilken temp klimaanlegget er stilt inn på. Nå er det riktignok bare et manuelt klimaanlegg i Caddyen, men dette husker jeg også at gjorde en forskjell i min Superb, var en merkbar forskjell om den stod på 20ºC eller 27ºC (max/high).

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det skal prøves @Superb lll. Den står vel vanligvis på 22 grader. Ellers så står det i instruksjonsboka at den vil åpne viftene inn til kupeen når kjølevæsketemperaturen har nådd 50 grader, noe bilen min gjør etter en 10-minutters tid. Da har den jo 20 minutter på seg til å varme kjælevæska enda mer, så er det ikke litt merkelig da at den da fortsatt er på 50 grader etter endt syklus? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg gjorde et forsøk på Caddyen denne morgenen, da justerte jeg temperaturen til rett over midten(uten å vite helt hva gradene er da), og lot den gå de 30 min den er aktiv. Da hadde jeg en temperaturmåler til motoren som knapt hadde beveget deg, og da var det varmegrader ute. Dagen før (torsdag morgen), så stod temperaturhjulet på fullt, og jeg hadde nesten 70ºC når jeg startet motoren etter 30 min bruk av Webastoen, da var det rett under null utetemperatur. For den TDi moroen som står i Caddyen så har det i hvert fall noe å si for hvor varmt det er i kupeen og hvor varm motoren er.

Vet ikke om Webastoen ikke går for fullt når temperaturvelgeren inne i bilen ikke står på max, men det har jeg intet grunnlag for å si, var bare en tanke (og muligens en veldig dårlig en også........?). Skulle jo ikke trodd det skulle hatt noe å si for Caddyen som det er et manuelt klimaanlegg i, men det har det altså. Om det har noen betydning for et automatisk klimaanlegg som ikke står på fullt vet jeg ikke, ikke vet jeg hvor temperatursensoren i bilen (kupeen) sitter heller, men mulig den løser ut for tidlig slik at Webastoen ikke går for fullt eller blir redusert for hva den gir på en eller annen måte.

Men igjen, jeg har ingen kunnskap om dette, det er kun basert på elimineringsmetoden når det gjelder Caddyen, Superben har jeg som sagt ikke brukt på en stund, så der husker jeg ikke helt hvordan det fungerer, for der har ikke Wbastoen hatt behov for å bli kjørt på den måten siden i vinter, har kun latt den gå som kjørevarmer for å ha den i gang minst en gang i mnd.

Share this post


Link to post
Share on other sites
På 8.12.2017 den 20.34, Superb lll skrev:

Jeg gjorde et forsøk på Caddyen denne morgenen, da justerte jeg temperaturen til rett over midten(uten å vite helt hva gradene er da), og lot den gå de 30 min den er aktiv. Da hadde jeg en temperaturmåler til motoren som knapt hadde beveget deg, og da var det varmegrader ute. Dagen før (torsdag morgen), så stod temperaturhjulet på fullt, og jeg hadde nesten 70ºC når jeg startet motoren etter 30 min bruk av Webastoen, da var det rett under null utetemperatur. For den TDi moroen som står i Caddyen så har det i hvert fall noe å si for hvor varmt det er i kupeen og hvor varm motoren er.

Kanskje det er det som er greia. Jeg prøver å tenke meg om hva jeg gjorde i fjor, men jeg klarer ikke å huske om jeg stilte opp temeraturen i kupéen i fjor. Det er verdt et forsøk iallefall! 

Temperaturføleren i kupéen på Superben sitter i midten av det hjulet du styrer viftehastigheten med. Den svarte lille "knappen" er sensoren. :) 

Share this post


Link to post
Share on other sites
På 6.12.2017 den 7.08, Core2Duo skrev:

Sjekket nå for sikkerhetsskyld, og den står på oppvarming. :)

Da SKAL det bli varme i motorens kjølevann etter en halv times kjøring av Webasto'n, så sant "oppvarming" er valgt. Selv om det er 10-15 minus ute så kan jeg ikke forstå hvorfor du ikke får LITT utslag på kjølevannsmåleren. Brenneren skal varme vannet, og sirkulasjonspumpa i Wabasto'n skal pumpe vannet rundt. Hvor vannet pumpes rundt (motorblokk/kjølevannskrets/radiator) vet jeg ikke på en moderne motor, men antar at motorblokk og varmeapparatskrets er prioritert. Det skal komme varme inn i kupeen fra varmeapparatet etterhvert, men DET er selvfølgelig avhengig av innstillingen på varmeapparatet. Hvis varmeapparatet står på lav varme, så skal faktisk kjølevannet bli VARMERE, fordi mindre varme trekkes ut til kupéoppvarming.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nå harjeg testet litt forskjellige Octavia, 2.0 TDi og 180 hk bensin, med varmere

Har inntrykk av at begge har grei varme i kupé, etter 30 minutter, men bensin noe høyere og varmere kjølevann med bensin. Etter fem minutter kjøring er det ingen forskjell, begge på 90 grader

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg har bensinvarmer på min 180 hk/2017 mod. Etter 15 min / -8 grader viser tempmåler på kjølevann ca 60 grader. Da har den oppnådd estimert kupetemp på 22/23 grader også. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Reply to this topic

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

  • Emner

  • Siste Innlegg

    • Hei. Noen som har opplevd å miste bluetooth tilkobling? Har hørt noen biler har for liten resistor på tenningen, slik at det blir et spenningsfall som fjerner telefonknappen. Nå går den bare i mute modus.
    • Hehe, ja fargevalg er aldri en enkel sak   Selv har jeg hatt ønske om Business Grey metallic om jeg skulle bestille en ny Skoda Superb i dag, men etter at Race Blue metallic nå er tilgjengelig på Superb, så er jeg jammen ikke helt sikker lenger........ Tror nok likevel at jeg hadde blitt for «pinglete» og tatt det trygge valget med Business Grey metallic, men hadde muligens gått for Sportline i stedet for L&K som jeg har i dag, men helt sikker på det er jeg heller ikke   Årsaken til det er at jeg ikke er noen tilhenger av alle chrome-detaljene på L&K (eller Style), og så ønsker jeg Alcantara seter i stedet for skinnseter, og akkurat det har jeg blitt enda mer sikker på etter mitt første år med skinnseter i min Superb....... Lava Blue metallic er en stillig farge, det er det ingen tvil om, så denne Superben blir du nok meget fornøyd med @Marius  De forandringene jeg hadde tatt i forhold til din bestilling er 19" sommerhjul (fordi jeg ikke liker hverken de tidligere -eller det nye 18" felgdesignet til Superb L&K), men det er jo opptil enhver hva en synes om det   Ellers så hadde jeg også tatt med gir-paddles på rattet, men det er det eneste også, for som du allerede har skrevet her @Marius så er jo Superb L&K utgaven virkelig fylt opp med utstyr, og noe av det er jo heller ikke tilgjengelig på hverken Style eller Sportline som tilleggsutstyr. Får håpe at ventetiden din ikke blir for lang @Marius, for å vente på en bestilt bil er ikke det artigste som finnes......... Lykke til  
    • Å bli korrigert er ikke noe problem @Sjåføren, og når en at på til lærer noe også, så er det jo veldig bra   Jeg har blitt forklart av kundemottakeren hos mitt lokale Møller verksted at det er ikke uten grunn at denne DSG 7 kassen kalles tørrplateclutch, og det er fordi det ikke er olje i den. Men han nevnte aldri at det er olje som smører den mekaniske kassen som du skriver @Sjåføren, så dette var helt ukjent for meg.
    • "Bilhold" appen til Møller ble i går oppdatert til at bestilt bil er 2021 mod. 2.0 TDI 200 Hk. Selv om det er lang ventetid, så er det positive at med nyere og renere motor, så blir avgiftene lavere, og bilen billigere☺
    • I starten var det noen 7 trinns DSG kasser som det ble byttet olje på mechatronic enheten. Dette er en oljefylt styringsenhet til gearkassen. Det ble byttet til en annen type olje enn originalt. Jeg mener det var gjort som en kampanje på dem som opplevde det du beskriver. Mulig at det er det som er gjort på din? Jeg må korrigere @Superb lll litt: Selve gearkassen er oljefylt den (1,7 liter) , og det er denne som normalt ikke trengs å byttes. Dette er vanlig gearolje som smører den mekaniske kassen (altså tannhjul og lagre). Men clutch-pakken er ikke oljefylt på denne gearkassen, det er tørr-clutcher.  Det beste er nok å gjøre som @Marius skriver, å dra til forhandler og ta en sjekk.  
    • Takk, takk ja, prisene på nye motorene kom på fredag som var.  Du ble nok berørt av covid-19 nedstenging på fabrikken. Dem hadde vel 1 mnd tror jeg det var tidligere i sommer. Håper jo jeg får den så tidlig så mulig positivt for deg, er jo at du får 2021 modell, med ny motor, nytt ratt, MIB3 osv. Selv om det blir lang ventetid
    • Gratulerer.  Jeg bestilte min Superb Sportline i mai, og har enda ikke fått bekreftet bygge dato. Det eneste jeg nå vet er at det blir en 2021 modell, da 200Hk TDI motorene skulle bygges med f.o.m. denne uka her. Skal se du får bilen din før jeg får min. Begynner å bli lang ventetiden nå. 
    • Takk !   Fargevalg var en lang vurdering, gikk først for Racing blue, men... Ombestemte meg etter noen timer og havnet på Lava Blue, fin mørkeblå farge  Har ikke sett mange Superb her heller, med den fargen, så blir spennende. (Hjertet mitt sa Quartz grey denne gangen også, men samboer var ikke helt enig, selv om det er kun jeg som skal kjøre bilen, da hun har egen bil) Kunne gjerne tenkt meg 2.0bensin jeg også, men med startpris på 626900,- Så, er det liksom ikke verdt det   Denne ble "dyr" nok den, endte opp på en pris så jeg kunne vurdert veldig mye annet på markedet for å si det slik...  
    • Men DSG 7 kassa på bilen din er vel ikke oljefylt etter hva jeg vet @halgeir? Oljefylt DSG 7 ble først tilgjengelig på Kodiaq og Octavia 2,0/150hk TDi FL (facelift). Så enten har du DSG 6 oljefylt girkasse @halgeir, ellers så har du en tørrplate clutch DSG 7 kasse (som det ikke skal byttes olje på eller flushes, fordi det ikke er noe olje i den i det hele tatt). Jeg har selv hatt en VW Golf 2014 og en Superb 2016 med DSG 7 kassa, og den kan etter mine erfaringer oppleves som både litt brå og rykkete, spesielt ved igangkjøring og køkjøring (lave hastigheter). Jeg fikk beskjed av verkstedet at det var slik den DSG 7 kassa var, og det kunne de ikke gjøre noe med....... Jeg hadde også en Octavia Scout 1,8/180hk TSi 2018 modell (FL) og den var det en oljefylt DSG 6 kasse på, det var først i fjor sommer når jeg handlet en Superb 2,0/190hk TDi 4x4 2019 modell at jeg fikk min første Skoda med oljefylt DSG 7 kasse.
    • Gratulerer med bestilling av ny bil @Marius   Ser ut til at du har bestilt deg en versjon av denne bilen omtrentlig som jeg ville ha gjort det selv   Spennende farge du har valgt denne gangen, den er ikke så ofte benyttet på Superb i området her jeg bor, jeg ser den mest på Kodiaq her. Joda en kan jo alltids ønske seg en ny/annen bil, men tiden er ikke der akkurat nå for min del. Ellers så har jeg jo fremdeles et ønske om ny Superb 2,0/272hk 4x4, men fremdeles er både «sparegrisen» og fruen ikke helt enig med meg i det........  
  • Other new topics

  • Andre nye innlegg

    • Ligger an for overgang til Audi, nærmere bestemt e-tron🙄 Har ikke bestilt enda, men nært forestående... Er vel litt leveringstid, så Octavian må nok holde ut med meg noen måneder til!
    • Den var både artig og stilig @Tommy Thon  
    • I dag fikk jeg en t-shirt med en kombinasjon av favoritt bil merke, og favoritt rockeband. Litt barnslig for en gubbe i 50åra, men det får stå til...😎😉
    • Det  tror jeg nok kan være et godt valg @Helge (selv om det ikke er Skoda ), bilen ser flott ut    Så er det som du sier at det er lov å håpe at oppfølgeing og serviceinnstillingen til BOS er bedre enn hva den kan være hos Møller på litt for mange verksteder etter hva en leser. Det er jo snart på tide at de forstår at de er avhengig av sine kunder for å overleve, synd at det er merkeverksteder/forhandlere som ødelegger slik at flere bileiere velger andre bilmerker fordi de har fått for dårlig oppfølging, da har det sviktet i flere grunnleggende ledd etter min mening............

Skodaforum Norge

Uoffisielt forum for Skoda eiere og andre interesserte

Nyttig informasjon:

Populær kategori:

×
×
  • Create New...