Jump to content
Search In
  • More options...
Find results that contain...
Find results in...

Velkommen gjest!

Hvis du registrer deg vil du få mulighet til å delta i diskusjoner og laste ned filer. Du vil også få tilgang til medlemsfordelene dersom du når et visst antall innlegg.

Core2Duo

Temperatur på motor etter bruk av Webasto

Recommended Posts

Noen som har noen formening om temperaturen på motoren (kjølevæska) etter å ha brukt Webasto? 

Jeg mener nemlig at motortemperaturen min, i fjor blant annet nesten var oppe i 70-80 grader etter bruk av Webasto. Det er den ikke nå lenger. 

Legger ved et bilde, her har jeg brukt Webastoen i 30 minutter ved hjelp av fjernkontrollen, og som dere ser så rører ikke temperaturnåla seg i det hele tatt. 12,5 minus i går som dere ser. Legger til at jeg vet at Webasto gikk i sine 30 innstilte minutter, så den har ikke stoppet underveis. Hva er deres erfaringer på dette området? 

Jeg vet den låser seg etter 3 forsøk med lite drivstoff blant annet, noe som kan ha skjedd i fjor da jeg trudde jeg hadde problemer med Webastoen. Da kan jeg nok ha startet den litt for mange ganger med lite drivstoff, men om det da har skjedd så får jeg vel ikke startet Webastoen i det hele tatt, eller kan den gå på 50% av det den egentlig klarer osv? 

24882914_10155076092521198_1028413424_o.thumb.jpg.92dc1bc85812b41bb5a7fceaa96e51e9.jpg

I dag var det 8 - 9 minus ute, og da brukte jeg ikke Webastoen før jeg dro avgårde, jeg lot dog bilen stå på tomgang i en 4-5 minutter før jeg reiste. Etter da å ha kjørt ca 500 meter var motortemperaturen på god vei opp, altså kun med 5 minutter tomgang. Så da burde vel Webastoen i går klare å få god temperatur på motoren i går da, med sine 30 minutter, eller? :D 

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Core2Duo. Det skal være varme i motoren etter kort gangtid, selv i streng kulde. Selv om Webasto'n din går, så varmer den ikke. Er du sikker på at den ikke er innstilt på kun ventilasjon da?

Edited by Sjåføren

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 timer siden, Sjåføren skrev:

@Core2Duo. Er du sikker på at den ikke er innstilt på kun ventilasjon da?

Sjekket nå for sikkerhetsskyld, og den står på oppvarming. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
20 minutter siden, Core2Duo skrev:

Sjekket nå for sikkerhetsskyld, og den står på oppvarming. :)

Anng. Tomgangkjøring uten bruk av webasto..  så har du sikkert huka av tileggsvarmer ellerno sånt i menyen. Da starter webasto når du starter bilen, så lenge ute temperaturen er under et visst nivå :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 timer siden, Marius skrev:

Anng. Tomgangkjøring uten bruk av webasto..  så har du sikkert huka av tileggsvarmer ellerno sånt i menyen. Da starter webasto når du starter bilen, så lenge ute temperaturen er under et visst nivå :)

Stemmer det, husker det når du sier det. ;) Men trudde kanskje tilleggsvarmeren var et varmeelement i dashbordet, og ikke Webastoen? Eller tar jeg feil? 

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 timer siden, Core2Duo skrev:

Stemmer det, husker det når du sier det. ;) Men trudde kanskje tilleggsvarmeren var et varmeelement i dashbordet, og ikke Webastoen? Eller tar jeg feil? 

Ja, såvidt jeg vet eksisterer det i mange biler, altså varmeelement i dashbordet.
Jeg kan bare snakke for min Octavia, for har jeg en kort tur der, kjapp tur på butikken 5min kjøring maks, så hører jeg når jeg stopper bilen igjen, at Webasto'en går. Og så stopper den automatisk etter noen sekunder, hører at den snurrer ned.

Men, det er så sinnsykt vanskelig å finne informasjon om disse diesel/bensin varmerene direkte fra Skoda, tror ikke informasjon eksisterer i det hele tatt for å være ærlig. Men, når du åpner panseret på bilen, så er det et klistremerke/Metallskilt med informasjon anng. Webastoen som er montert på bilen din der, mulig man kan få noe mer informasjon ved å søke modell og type.
Tar meg en tur ut etterpå for å ta bildet av min :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det kan godt hende det er Webastoen på min også, har bare ikke tenkt over det. Mener det er diskutert før også, om det virkelig er webastoen eller om det er varmeelementet i dashbordet som jeg snakker om. Husker ikke hva man kom fram til i den diskusjonen akkurat nå.

Har prøvd å søke i det store og brede på google, og det er ikke mye informasjon å finne fra Skoda som du sier @Marius. Vet du akkurat hvor det merke sitter? Snøstorm ute, så er ikke så lysten på å stå å lete lenge etter den :P 

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 minutter siden, Core2Duo skrev:

Det kan godt hende det er Webastoen på min også, har bare ikke tenkt over det. Mener det er diskutert før også, om det virkelig er webastoen eller om det er varmeelementet i dashbordet som jeg snakker om. Husker ikke hva man kom fram til i den diskusjonen akkurat nå.

Har prøvd å søke i det store og brede på google, og det er ikke mye informasjon å finne fra Skoda som du sier @Marius. Vet du akkurat hvor det merke sitter? Snøstorm ute, så er ikke så lysten på å stå å lete lenge etter den :P 

:) Har sett den lappen/plata helt forran på venstre eller høyre side av låsen til panseret :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 minutter siden, Marius skrev:

:) Har sett den lappen/plata helt forran på venstre eller høyre side av låsen til panseret :)

Der var den, ja. Takk ;) 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg fikk opp motortemperaturen til 60 grader i dag, 5 minus ute - med bruk av tidsinnstillingen på infotainmentet. Og da starter jo Webasto også etter hvor kaldt det er, uavhengig av hva jeg har satt kjøretiden på, da kjøretiden kun styres av fjernkontrollen og ikke tidsinnstillingen på infotainmentet. 

Skal ikke den starte når jeg bruker tidsinnstillingen, så tidlig til at motortemeraturen skal være et sted rundt 75-80 grader? Det er jeg ihvertfall bombesikker på skjedde i fjor, at jeg hadde god og varm motor. Noen som igjen kan bekrefte før jeg sender mailen til forhandler? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Her har du bildet av lappen til webasto på Octavian min. Litt usikker på hvor varmt kjølevannet skal bli.. har lest noe om 60 grader.. før den åpner opp til viftene osv

20171206_184825.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 minutter siden, Marius skrev:

Her har du bildet av lappen til webasto på Octavian min. Litt usikker på hvor varmt kjølevannet skal bli.. har lest noe om 60 grader.. før den åpner opp til viftene osv

Så og så samme lapp som meg da, bare at det står forskjellig Part.Nr og at jeg har bensin. :) 

Jeg mener jeg har lest noe om 50-60 grader jeg også, men jeg får da noe varme i kupéen etter kanskje 10 minutter, jeg så på bilen at det så smått begynte å smelte på ruta 20 minutter før Webatoen skulle være ferdig. Så jeg får jo varme i kupéen, men motortemeraturen vil som sagt ikke opp.. Stoppet på 60 grader i dag, med tidsstyringen som nevnt. 50 grader eller mindre om jeg bruker fjernkontrollen på 30 minutter. Noe varme i kupéen får jeg alltids. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nå har jeg ikke brukt hverken Webastoen eller Superben på flere uker, så kan ikke helt si hvordan den fungerer ang. motortemperatur. Men når det gjelder en VW Caddy TDi (2.0/102hk) som jeg benytter på jobben, så har det mye å si hvilken temperatur varmeapparatet er stilt inn på, det gjelder faktisk både for hvor varmt det blåser i kupeen, men også hvor varm motoren er. Akkurat det med hvor varm motoren er, kan ha noe med hvor lenge den har stått på å gjøre sammen med utetemperaturen. For jo kaldere det er,  jo kjøligere er motortemperaturen.

Sett temperaturen for klimaanlegget ditt på max, og se om det kan utgjøre noen forskjell. I Caddyen så er det i hvert fall står forskjell på hvor varmt det er i kupeen og hvor isfrie vinduene er, avhengig av hvilken temp klimaanlegget er stilt inn på. Nå er det riktignok bare et manuelt klimaanlegg i Caddyen, men dette husker jeg også at gjorde en forskjell i min Superb, var en merkbar forskjell om den stod på 20ºC eller 27ºC (max/high).

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det skal prøves @Superb lll. Den står vel vanligvis på 22 grader. Ellers så står det i instruksjonsboka at den vil åpne viftene inn til kupeen når kjølevæsketemperaturen har nådd 50 grader, noe bilen min gjør etter en 10-minutters tid. Da har den jo 20 minutter på seg til å varme kjælevæska enda mer, så er det ikke litt merkelig da at den da fortsatt er på 50 grader etter endt syklus? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg gjorde et forsøk på Caddyen denne morgenen, da justerte jeg temperaturen til rett over midten(uten å vite helt hva gradene er da), og lot den gå de 30 min den er aktiv. Da hadde jeg en temperaturmåler til motoren som knapt hadde beveget deg, og da var det varmegrader ute. Dagen før (torsdag morgen), så stod temperaturhjulet på fullt, og jeg hadde nesten 70ºC når jeg startet motoren etter 30 min bruk av Webastoen, da var det rett under null utetemperatur. For den TDi moroen som står i Caddyen så har det i hvert fall noe å si for hvor varmt det er i kupeen og hvor varm motoren er.

Vet ikke om Webastoen ikke går for fullt når temperaturvelgeren inne i bilen ikke står på max, men det har jeg intet grunnlag for å si, var bare en tanke (og muligens en veldig dårlig en også........?). Skulle jo ikke trodd det skulle hatt noe å si for Caddyen som det er et manuelt klimaanlegg i, men det har det altså. Om det har noen betydning for et automatisk klimaanlegg som ikke står på fullt vet jeg ikke, ikke vet jeg hvor temperatursensoren i bilen (kupeen) sitter heller, men mulig den løser ut for tidlig slik at Webastoen ikke går for fullt eller blir redusert for hva den gir på en eller annen måte.

Men igjen, jeg har ingen kunnskap om dette, det er kun basert på elimineringsmetoden når det gjelder Caddyen, Superben har jeg som sagt ikke brukt på en stund, så der husker jeg ikke helt hvordan det fungerer, for der har ikke Wbastoen hatt behov for å bli kjørt på den måten siden i vinter, har kun latt den gå som kjørevarmer for å ha den i gang minst en gang i mnd.

Share this post


Link to post
Share on other sites
På 8.12.2017 den 20.34, Superb lll skrev:

Jeg gjorde et forsøk på Caddyen denne morgenen, da justerte jeg temperaturen til rett over midten(uten å vite helt hva gradene er da), og lot den gå de 30 min den er aktiv. Da hadde jeg en temperaturmåler til motoren som knapt hadde beveget deg, og da var det varmegrader ute. Dagen før (torsdag morgen), så stod temperaturhjulet på fullt, og jeg hadde nesten 70ºC når jeg startet motoren etter 30 min bruk av Webastoen, da var det rett under null utetemperatur. For den TDi moroen som står i Caddyen så har det i hvert fall noe å si for hvor varmt det er i kupeen og hvor varm motoren er.

Kanskje det er det som er greia. Jeg prøver å tenke meg om hva jeg gjorde i fjor, men jeg klarer ikke å huske om jeg stilte opp temeraturen i kupéen i fjor. Det er verdt et forsøk iallefall! 

Temperaturføleren i kupéen på Superben sitter i midten av det hjulet du styrer viftehastigheten med. Den svarte lille "knappen" er sensoren. :) 

Share this post


Link to post
Share on other sites
På 6.12.2017 den 7.08, Core2Duo skrev:

Sjekket nå for sikkerhetsskyld, og den står på oppvarming. :)

Da SKAL det bli varme i motorens kjølevann etter en halv times kjøring av Webasto'n, så sant "oppvarming" er valgt. Selv om det er 10-15 minus ute så kan jeg ikke forstå hvorfor du ikke får LITT utslag på kjølevannsmåleren. Brenneren skal varme vannet, og sirkulasjonspumpa i Wabasto'n skal pumpe vannet rundt. Hvor vannet pumpes rundt (motorblokk/kjølevannskrets/radiator) vet jeg ikke på en moderne motor, men antar at motorblokk og varmeapparatskrets er prioritert. Det skal komme varme inn i kupeen fra varmeapparatet etterhvert, men DET er selvfølgelig avhengig av innstillingen på varmeapparatet. Hvis varmeapparatet står på lav varme, så skal faktisk kjølevannet bli VARMERE, fordi mindre varme trekkes ut til kupéoppvarming.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nå harjeg testet litt forskjellige Octavia, 2.0 TDi og 180 hk bensin, med varmere

Har inntrykk av at begge har grei varme i kupé, etter 30 minutter, men bensin noe høyere og varmere kjølevann med bensin. Etter fem minutter kjøring er det ingen forskjell, begge på 90 grader

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg har bensinvarmer på min 180 hk/2017 mod. Etter 15 min / -8 grader viser tempmåler på kjølevann ca 60 grader. Da har den oppnådd estimert kupetemp på 22/23 grader også. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Reply to this topic

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Emner

  • Siste Innlegg

    • Bare hyggelig @RuneT   Ja jeg bremser i hvert fall så effektivt jeg kan (når muligheten byr seg), men det er selvfølgelig avhengig av kjøreforhold/underlag og trafikken bak meg. På biler jeg har hatt med manuelt brekk så har jeg strammet det forsiktig inntil at jeg merker at det tar og så holdt det der en liten stund, for så å gjenta dette ved jevne mellomrom, for det er noe som er enkelt å kontrollere med hvor mye en strammer håndbrekket. Når det gjelder bil med elektrisk håndbrekk som gjør ikke jeg det, for det er enten av eller på og etter min mening ikke så enkelt å kontrollere. Det bruker litt tid på å stramme seg og det samme på å løse ut igjen, har brukt det litt for å forsøke å ta en «brekksladd» vinterstid på snøen på en parkeringsplass e.l., men det synes jeg ikke så mye om. Sier ikke at det er umulig, men det krever nok litt øving og trening før det får ønsket effekt og blir mer kontrollerbart, og det har jeg rett og slett ikke prøvet mer på........ Jeg for min del synes det er enklere med harde og kontrollerte oppbremsninger, altså bremsepedalen hardt inn ( «panikkbrems» ), men det behøver selvfølgelig ikke være løsningen for alle.   Jeg savner et manuelt håndbrekk, for det er enklere å kontrollere og ha det morsomt med når anledningen byr seg  
    • Tusen takk for utfyllande svar @Superb lll☺️ Da er mulig at desse bakbremsane må brukast veldig aktivt ved å f. eks "dra i handbrekket" og bremse hardt for å helde rusta unna. Eg ser jo at dine bakbremsen er veldig fine i forhold til mine og har vel ikkje antydning til rust (takk for bilder forresten).  Eg skal snart på service med bilen, så då får dei sjå på dei. Blir spande å sjå utfallet😊
    • Gammel post, så du har sikkert funnet ut av det allerede 😊 Møller bruker diagnoseverktøy til å kode fjernkontrollen. På Octavia skal du ha den ovale, lille fjernkontrollen frem tom 16-modellen, og den rektangulære typen fra facelift på 17-mod. På e-bay står det ofte feil ang dette. De har forskjellig sendefrekvens, så de virker ikke om hverandre. 
    • Hei @RuneT   Ser jo tydelige forskjeller på bildene dine av bakbremsene, det øverste av dem (dag 1) ser jo helt forferdelig ut, bakbremser som ser slik ut som dette må jeg ærlig si at jeg aldri har hatt. Det nederste bildet av bremseskiva bak ser jo vesentlig bedre ut, selv om en kan se antydninger av rusta som tidligere har vært på skivene. Verkstedene påstår mye som er riktig i teorien, men det eneste som kan forhindre rust på bremseskiver er at de er i bruk, og jo hardere oppbremsinger jo bedre er det for bremseskivene og calipere, ulempen er selvsagt at det sliter mer på både bremseklosser og bremseskiver. At bremseskivene bak er av en annen kvalitet er det ingen tvil om, foran er det større skiver i diameter, de er tykkere og ventilerte (dvs at de er doble med luft i mellom for kjøling om noen skulle lure på det). Skivene foran skal ta opp betydelig mer bremseenergi (varme) og de er jo i bruk hver eneste gang bremsepedalen blir berørt, slik er det ikke for bremsene bak. Har lest litt forskjellig om bremsekraftfordeling foran/bak fra 55/45 -----> 70/30, og da sier det seg selv at en må være veldig hard på bremsepedalen om en skal få skikkelig bremseeffekt på bremsene bak. Nedover bakker f.eks. så er det mye bedre med få harde bremsninger enn å holde forsiktig på bremsepedalen ned hele bakken, en unngår da varmgang (og glasserte skiver, det skjer mest på tunge kjøretøy) på bremseskiver og bremsevæsken, og en har også da med seg bremsene bak. Men igjen, da må en være flink til å følge med i speilet bakover. Legger ved bilder av mine bremseskiver, nå har min bil stått helt rolig i godt over 1 uke (sist i bruk 31.12.19), og sist den var i bruk så var utrolig mye salt og fuktighet på veien, likevel så ser de slik ut som dette. Slik hadde de ikke sett ut om jeg ikke hadde brukt bremsene så aktivt som det jeg gjør, de er definitivt ikke blanke det ser jeg også, men så har som nevnt bilen ikke vært i bruk på over 1 uke......... Bilen står i garasjen så det er dårlig lys, og det er (dessverre) lenge siden jeg har hatt muligheten til å vaske bil, og det synes godt på eikene til felgene........    
    • Om du har DSG kan du sannsynligvis få den gjennom der clutchwiren skal gå på biler med manuell. Det har iallefall vært tilfelle på Superb og Octavia
    • Takk for mange gode svar!  Første gongen eg merka noko til dette problemet var i sommer på veg til Italia på bilferie. Det var sommer, sol og tørre vegar, men plutseleg merka eg ein romlelyd bak når eg bremsa. Eg kjørte på adaptiv cruise (ACC) når dette skjedde. Eg la merke til at bakbremsane hadde eit slags svart belegg på seg og var ikkje glatte som frambremsane når ein kjente på overflata med fingeren (etter at dei hadde kjølt seg ned såklart😅). Gav beskjed om dette til verkstedet og dei skulle sjå på da ifm. neste service.  No har eg kjørt i over eit halv år sidan dette skjedde første gongen, og har snart passert 30 000 km. Køyre aktivt og langt når eg først køyre, og brukar bilen "skikkeleg" . Likevel er bakbremsane i betydeleg dårlegare stand enn framme. For meg ser da ut som to forskjellige stålkvalitetar som er brukt, der den "billigaste" er brukt bak. Bildene her visar tydeleg forskjell og er tatt parvis samstundes: Bakbrems dag 1 Frambrems dag 1: Bakbrems ein annan dag: Frambrems ein annan dag: Da kan jo hende at bremsetrikset med å parkere etter å ha varma bakbremsane opp hadde fungert, men da er jo litt merkverdig å måtte lage deg til denne rutinen på ein såpass dyr bil. Dette avkrefta også verkstedet skulle vera nødvendig. Eg har heller ikkje hatt ein såpass markant forskjell på fram- og bakbrems på tidlegare bilar, men da trenger ikkje bety at dette som skjer her på min bil no er unormalt for typen. Tanken som likevel slår meg  er at da er brukt bremseskiver bak av ein lavare kvalitet (legering) enn framme.   
    • Hei, skal koble opp ekstralys på min kodiaq. Jeg skal koble alt på egen bryter, men vet ikke hvor jeg får trekt kabelen. Noen som vet evt har noen bilder hvor jeg skal presse igjennom en kabel? 
    • På min kant av landet (Nord-Norge) fungerte Connect en periode i går formiddag for så å falle ut igjen. Internett (carstick) funker feilfritt.
    • Er det noen som vet om Kodiaq og Superb har den samme funksjonen på bremsene bak, altså at de legger seg litt på ved kjøring regn (da må pusseren være aktiv i noen minutter før de gjør det), det hjelper veldig mye for å ha tempererte/tørre bremser bak.. Selv etter at jeg bare har vasket bilen så tar jeg en liten kjøretur med noen harde oppbremsninger, slik at jeg ikke parkerer bilen med våte bremseklosser som vil kunne gi rust på bremseskivene. Jeg gir på litt ved nesten hver anledning jeg har (opp mot 80 -100 km/t når det er mulig med tanke på lovlig hastighet)) og bremser hardt for at bremsene bak skal være i bruk/bevegelse og ikke sette seg, men da er det som det blir nevnt her meget viktig å se i speilet bakover og ikke gjøre dette på glatt underlag slik at en ikke forårsaker en ulykke!  Hardere og mer aktiv bruk av bremsepedalen er nok den enkleste veien å gå for å fjerne og fortsette å holde rusten borte fra bremseskivene bak, for det meste av bremsekraften ligger jo foran inntil en trykker hardere på bremsepedalen. Regner med at det ikke er den store forskjellen på kvaliteten på bremseskivene for Kodiaq og Superb, men det er ikke noe jeg har kunnskap om.. De to foregående bilene jeg har hatt fra Skoda (Superb 2016 og Octavia 2018) var det heller ikke rust på bremseskivene bak pga det jeg har beskrevet her. Jeg kjører nesten hele vinteren på våte/saltede veier, og har heller ikke rust på bremseskivene bak på min Superb 2019, så det virker som det jeg gjør har har en misjon for å unngå rust på bremseskivene bak. Det er selvfølgelig heller ingen fasit, men fungerer i hvert fall i mitt tilfelle.
    • Som nevnt, er det  nok lurt å ha litt varme (og dermed tørre bremser..) når du parkerar.  Eg tar og "nødbremser" litt med det elektriske håndbrekket av og til for å slite vekk evnt.rust; og varme opp skivene. ( OBS!! pass på biler bak deg og fare for sladd ved våt veg.)  Brekket er jo kun av, eller fullt på, så det gjelder å vera varsom ved denne manøveren. Som du ser på bildet, so er det rusta akkurat der klossen har lagt inntil. Ganske vanlig om det er fuktig imellom skive  og kloss ved parkering. Ellers er min erfaring  at Skoda sine bremseskiver ikkje er spesielt bra. Både eg og ein arb.kollega har fått kast i skiver både framme og bak tidlig. (før bilane var passert 60000-km.)  Eg har no EBC skiver på bilen, og det vil vise seg om dei er bedre eller verre..  (Har bra erfaring med dei frå andre bilar.)   Er uansett ikkje dyrare, heller billigare enn originalskiver. Uansett er det største problemet salting/fuktig klima/regn.    
  • Other new topics

  • Andre nye innlegg

Skodaforum Norge

Uoffisielt forum for Skoda eiere og andre interesserte

Nyttig informasjon:

Populær kategori:

×
×
  • Create New...