Gå til innhold
Superb lll

Hvilken Haldex er det på Octavia Scout 2018


Anbefalte innlegg

Skrevet

Snakket litt med en kollega ang. Haldex, og han mente at VW Passat nå blir levert med Haldex 6 og at da hadde også Skoda gått over til denne. Jeg for min del tror vel at Skoda har Haldex 5, men det er jeg på ingen måte sikker på, det er som sagt bare noe jeg tror.

 

Så da er det jo enklere å spørre de som besitter kunnskapen om dette her inne, 

Hvilken Haldex er det på bilen jeg har bestilt?

Skoda Octavia Scout 1,8/180 TSi 4x4 DSG 6 FL 2018

 

Er dette noe du/dere vet, eller finnes det et oppslagsverk til dette. Jeg fant tilslutt noen tabeller når det gjelder DSG kasser for en stund tilbake, men når det gjelder Haldex så synes jeg det ikke var like opplysende, i hvert fall så har ikke jeg funnet det..........

Skrevet
18 minutter siden, Superb lll skrev:

Snakket litt med en kollega ang. Haldex, og han mente at VW Passat nå blir levert med Haldex 6 og at da hadde også Skoda gått over til denne. Jeg for min del tror vel at Skoda har Haldex 5, men det er jeg på ingen måte sikker på, det er som sagt bare noe jeg tror.

 

Så da er det jo enklere å spørre de som besitter kunnskapen om dette her inne, 

Hvilken Haldex er det på bilen jeg har bestilt?

Skoda Octavia Scout 1,8/180 TSi 4x4 DSG 6 FL 2018

 

Er dette noe du/dere vet, eller finnes det et oppslagsverk til dette. Jeg fant tilslutt noen tabeller når det gjelder DSG kasser for en stund tilbake, men når det gjelder Haldex så synes jeg det ikke var like opplysende, i hvert fall så har ikke jeg funnet det..........

Søkte litt på nett, vanskelig å finne informasjon om dette, fant en side, som omtaler Haldex 5 på Octavia Scout når den ble lansert som facelift utgave. Om dette stemmer i år, er jo ikke godt og si. Men, har vel ikke vært så mange endringer det siste året?

http://www.autoexpress.co.uk/skoda/octavia/scout

Skrevet
3 timer siden, Marius skrev:

Søkte litt på nett, vanskelig å finne informasjon om dette, fant en side, som omtaler Haldex 5 på Octavia Scout når den ble lansert som facelift utgave. Om dette stemmer i år, er jo ikke godt og si. Men, har vel ikke vært så mange endringer det siste året?

http://www.autoexpress.co.uk/skoda/octavia/scout

Jeg fant den jeg også, og var vel nesten den eneste jeg fant som nevnte noe som helst om hvilken Haldex utgave som var i bilen de prøvde. Men jeg ble først litt skeptisk til om det var en eldre test de bare har byttet ut bildene på, for på det første bildet så står det 2014 model.........

5adf7ae047329_Skjermbilde2018-04-24kl_20_30_53.thumb.png.76e17a1905ec1b01500fa59d0316d8e5.png

Stort sett så skriver de fleste som tester Octavia 4x4 at det er en Haldex, men aldri hvilken utgave det er. Men jeg føler meg jo mer sikker på at det faktisk er Haldex 5 som sitter i Octavia/Octavia Scout.

Takk for info og link @Marius :) 

Skrevet
20 timer siden, PaulusA skrev:

Ser ingen praktiske fordeler med 5 mot 4?

5 griper inn litt kjappere enn 4, mener jeg at jeg leste et sted.

Skrevet

Ok ?

Uansett funker det tålig greit, skulle bare gjerne ha hatt en form for sperre eller precharge man kunne ha slått på

  • 3 måneder senere...
Skrevet
På 25.4.2018 den 20.59, PaulusA skrev:

Ok ?

Uansett funker det tålig greit, skulle bare gjerne ha hatt en form for sperre eller precharge man kunne ha slått på

MTM har 2 typer til din bil, men tipper kost/nytte ikke henger på greip, men verdt å sjekke ut

 

https://www.mtm-online.de/en/Skoda/Octavia-III/2-0-TDI-110-kW-150hp-4x4?FZID=OCT3TDI110Q&KIT=m-2rs3haldex-s

https://www.mtm-online.de/en/Skoda/Octavia-III/2-0-TDI-110-kW-150hp-4x4?FZID=OCT3TDI110Q&KIT=m-2rs3haldex-r

Skrevet (endret)
På 24.4.2018 den 22.19, Superb lll skrev:

Det bekreftet jo bare det jeg også mente i utg.pkt. når det gjelder Octavia, men vet du noe om hvor en kan finne slike opplysninger @PaulusA?

Bekreftelsen på at det ikke er en ny versjon er vel MANGELEN på informasjon. Det hadde nok vært reklamert med en ny versjon HVIS det hadde vært det, i alle fall hvis det hadde vært en vesentlig forbedring på systemet. Det er selvfølgelig mulig at der er noen justeringer på det elektroniske styringssystemet, men det mekaniske er nok det samme.

Etter at BorgWarner kjøpte Haldex, så har det minket på informasjon. Når det var Haldex selv som drev markedsføringen, så var der en viss forbrukerinformasjon, som nå er totalt fraværende. Nå er det en del av et større konsern og det går mest i salgstall og inntjening, og lite om oppbygging og virkemåten av systemet (dessverre)

Endret av Sjåføren
Skrevet

Kundemottakeren bekreftet også det dere har skrevet så langt her, det er Haldex 5 i Octavia Scout 2018.

Gleder meg til å prøve litt mer ut hvordan den fungerer på glatt underlag, men det betyr ikke at jeg venter på vinteren av den grunn, tvert i mot ;) 

Skrevet

Inntrykket mitt er at veldig mange produsenter som har en enklere 4x4 ala haldex er ganske forsiktig med å fortelle at det ikke er et skikkelig offroad system.
Men leser man i for eksempel brukermanualen på Kodiaq, så står det nettopp det, at Kodiaq ikke er en skikkelig offroad bil, og at kjøring i terreng kan føre til at garantien ryker.

Men at både Haldex og alle andre slike systemer er til god hjelp på vinterføre har jeg liten tvil om.

 

Sjekket for øvrig nettopp Rav4,  X-Trail og Outlander sine brosjyrer. Kun Outlander viser bilde av bilen sin på noe så vågalt som grusvei. Sier litt om hvilken forventninger produsentene vil at vi skal ha til bilene.

Tiguan vises også på litt grus, men også gress(!).

Subaru, som er det 4x4 systemet med mest pondus i denne prisklassen, tør faktisk vise at Outbacken krysser en elv :) Helt utrolig! Hadde jeg ikke gått for Skoda, så hadde jeg mest sannsynlig endt opp med en Subaru Outback.

 

Skrevet (endret)

Haldex er ofte montert i "vanlige" personbiler for ekstra fremkomlighet og stabilitet, og ikke hardcore offroad nei. Men Skoda har jo i reklamen sin vist litt inspirert kjøring der asfalten slutter.

 

Screenshot_2018-08-20-12-58-21.png

Endret av Sjåføren
Skrevet
12 timer siden, tronna skrev:

Inntrykket mitt er at veldig mange produsenter som har en enklere 4x4 ala haldex er ganske forsiktig med å fortelle at det ikke er et skikkelig offroad system.
Men leser man i for eksempel brukermanualen på Kodiaq, så står det nettopp det, at Kodiaq ikke er en skikkelig offroad bil, og at kjøring i terreng kan føre til at garantien ryker.

Men at både Haldex og alle andre slike systemer er til god hjelp på vinterføre har jeg liten tvil om.

 

Sjekket for øvrig nettopp Rav4,  X-Trail og Outlander sine brosjyrer. Kun Outlander viser bilde av bilen sin på noe så vågalt som grusvei. Sier litt om hvilken forventninger produsentene vil at vi skal ha til bilene.

Tiguan vises også på litt grus, men også gress(!).

Subaru, som er det 4x4 systemet med mest pondus i denne prisklassen, tør faktisk vise at Outbacken krysser en elv :) Helt utrolig! Hadde jeg ikke gått for Skoda, så hadde jeg mest sannsynlig endt opp med en Subaru Outback.

 

Den uthevede skriften finner jeg ikke i instruksjonsboka til min Octavia Scout, det står kun at selv med aktivert Offroad-modus, så blir dette aldri en SUV.

Men ingenting om at garantien kan ryke, om en er i terrenget. Men det holder kanskje at de skriver at det aldri er en SUV uansett hvilken innstilling en har på Octavia Scout.........?

Det står derimot at offroad-modus ikke er laget for vanlige veier, og for at offroad-modus skal fungere skikkelig, så må bilen være utstyrt med 4 like dekk, og skal  i tillegg være godkjent av Skoda.

 

Haldex er jo definitivt ikke det «råeste» 4x4 systemet som finnes, men om en bare skal kjøre på vanlige veier under alle slags forhold og underlag, så skal det nok svært mye til for at en ikke kommer frem dit en skal. Det en derimot kan glemme når en kommer dit en skal på glatt underlag, er at en slik bil stopper ikke noe fortere, selv om den tar seg bedre frem...........

Skrevet

@Superb lll Neida, jeg tok det ikke slik, jeg ble bare litt usikker, da det er godt over et halvår siden jeg leste nettopp det. Men for sammenligning, så er dette noe av det som står om Offroad kjøring i bruksanvisningen til Kodiaq:

Offroad-modusen inneholder funksjoner som bidrar til å takle vanskelig veidekke, når man kjører på uasfalterte veier.

Men selv med aktivert Offroad-modus, blir kjøretøyet aldri en ekte SUV.

ADVARSEL Vær oppmerksom på de generelle merknadene om bruk av assistentsystemer » Side 207,  i avsnitt Introduksjon.
VÆR FORSIKTIG

■ Offroad-modus er ikke laget for bruk på vanlige veier.

■ For at Offroad-modus skal fungere på riktig måte, må alle fire hjulene være utstyrt med samme type dekk og disse skal være godkjent av ŠKODA AUTO.

  
Funksjonsmåte
Bilde 263 Offroad-tast/Infotainmentskjerm: Visning ved aktivering  Les først og vær oppmerksom på  og  på side 210.
Offroad-modus griper inn ved en hastighet på 30 km/t. Vi anbefaler at du aktiverer Offroad-modus for all kjøring utenfor asfalterte veier. ›For å aktivere/deaktivere trykker man på tasten.

Ved aktivering lyser varsellampen for Offroad-modus i kombiinstrumentet  samt bakkekjøringsassistenten  . På Infotainmentskjermen vises Offroadmodus » Bilde 263 – .

Følgende funksjoner er integrert i Offroad-modus. ▶ Bakkestartassistent » Side 211 ▶ ESC Offroad » Side 211 ▶ ASR Offroad » Side 211 ▶ EDS Offroad » Side 211 ▶ ABS Offroad » Side 211

 

 

Moroa står på side 210.

Men dette med garantien må jeg ha lest en annen plass.

Skrevet

Det er bra @tronna:) 

Ordlyden er ikke helt i min instruksjonsbok som den er i din @tronna, men kjenner den likevel godt igjen. 

Så en kan vel kort og godt si at en bør bruke hodet, og egentlig bare kjøre på de veiene/stedene en pleier å gjøre med en tohjuls trekk bil, bare at nå er det enklere å komme frem i snø og/eller andre former for glatt underlag. jeg har definitivt ikke valgt denne typen bil for å teste den i terrenget, på jorder eller andre steder jeg normalt ikke ville ha kjørt. 

Jeg ønsket kun en høyere bakkeklaring, og bedre fremkommelighet vinterstid :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Hm, jeg har visst tolket det du skrev litt feil. Det er vanskelig å feilsøke på nett, jeg har ikke direkte hatt en sånn feil. Men har du sjekka hjula for ubalanse i maskin? Det kan være bakhjula. Har du firehjulstrekk så kan det være bakakseldiff/Haldex også. 
    • Det rister ikke i rattet og bilen går rett frem uansett 
    • Heihei. Det er mange ting som kan gjøre at det rister i rattet. Som du sier, det kan være en foring eller bærekule i hjulopphenget, eller en drivakselknute. Et dårlig motorfeste eller f.eks en skjev drivaksel vil vel merkes i lavere hastigheter også? Og du vil ha hørt at lydnivået har blitt forskjellig i bilen fra tidligere. For eksempel klunkelyder når du kjører over fartshumper eller dumper og kanter i vegen. Hva mener du med at du har sjekket alle dekk? Har alle hjul blitt sjekka i avbalanseringsmaskin? Som oftest er risting i rattet i et gitt fartsområde ubalanse i dekk/felg. Det kan også være at ett eller flere balanselodd i en felg har ramlet av. Har du nettopp lagt om til sommerdekk? Lykke til, håper du finner ut av det. Og kom gjerne med tilbakemelding og oppfølging her.
    • Det er mobiltelefonen som er tilkoblet bilen som har lavt batterinivå.
    • Hva betyr det at denne batteri-indikatoren står på laveste trinn og er rød? Finner ikke ut av dette i brukerhåndboken.
    • Medlem Skrevet 7 minutter siden Hei. Har ein Roomster som plutselig begyntge å gå på 3 sylindere. Feilkode: misfire cyl 3. Bytta tennplugg, sjekka for gnist, bytta om på dyse 2 og 3 utan at feil fulgte over til cyl 2. Målt motstand i spoler til  alle dyser 6 ohm, alle. Sjekka kompresjon sylinder 3, ok. Sjekka at det faktisk er cyl 3 det er feil på ved å dra ut pluggledning med motor i gang. Sjekka om det kjem spenning "pulsvis" til dyse 3. Her får jeg litt variabel blink i prøvelampe inntil det ikkje kjem puls i de heile etter ca 10 sek. Sjekka kabling frå ECU til innsprøytingsdyse så lant det lar seg gjera, ingen feil funnet. Konkluderer med defekt ECU. Så til spørsmålet. Dersom jeg kjøper ECU frå høgger , kva må til for å ta denne i bruk. Er det mulig å montere denne og teste om bilen starter og deretter eventuelt kode om dørlåser osv, eller må koding gjøres først for at vi skal få strata bilen ( startsperre osv) Takknemlig for alle seriøse tips til kva som må til for å få bytta ECU 🙂
    • Hei har en karoq 2018 som har begynt å riste når jeg kjører i 90 km/t , det starter i 85 men mer voldsomt i 90 . Har sjekket alle dekk og  det er ikke noen risting I dekk, ratt det er i selve bilen under 85 er det ingen risting.  Er litt redd for at det  kan være foringer,motorfeste,kulelager o.s.v for hvis jeg slipper rattet så går bilen 100 % rett frem og null risting . Er det noen som har opplevd dette og funnet ut hva det kan være , det er litt lettere enn at jeg må innom flere verksted for å finne ut hva som er galt. 
    • Hei. Jeg har en Octavia 2018 med Columbus, og har hittil oppdatert kartene hvert halvår.  Når jeg slår inn mitt VIN nummer får jeg opp kartene over Indonesia? Noen ganger 29GB, andre ganger 9GB. Jeg tør ikke teste installasjon av 29GB som jeg tror er den rette, da filene ikke er likadan som tidligere, jeg er redd for å ødelegge hele kartsystemet. Er det andre som har opplevd dette?  https://updateportal.skoda-auto.com/en-US  
    • Hei. Har hat samme Symptom. Har vært 2 grunner til at den  ikke starter. For lav spenning (Ladeproblem) Eller at bilen er på reservetank.
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...