Jump to content
Search In
  • More options...
Find results that contain...
Find results in...

Velkommen gjest!

Hvis du registrer deg vil du få mulighet til å delta i diskusjoner og laste ned filer. Du vil også få tilgang til medlemsfordelene dersom du når et visst antall innlegg.

Superb lll

Hvilken Haldex er det på Octavia Scout 2018

Recommended Posts

Snakket litt med en kollega ang. Haldex, og han mente at VW Passat nå blir levert med Haldex 6 og at da hadde også Skoda gått over til denne. Jeg for min del tror vel at Skoda har Haldex 5, men det er jeg på ingen måte sikker på, det er som sagt bare noe jeg tror.

 

Så da er det jo enklere å spørre de som besitter kunnskapen om dette her inne, 

Hvilken Haldex er det på bilen jeg har bestilt?

Skoda Octavia Scout 1,8/180 TSi 4x4 DSG 6 FL 2018

 

Er dette noe du/dere vet, eller finnes det et oppslagsverk til dette. Jeg fant tilslutt noen tabeller når det gjelder DSG kasser for en stund tilbake, men når det gjelder Haldex så synes jeg det ikke var like opplysende, i hvert fall så har ikke jeg funnet det..........

Share this post


Link to post
Share on other sites
18 minutter siden, Superb lll skrev:

Snakket litt med en kollega ang. Haldex, og han mente at VW Passat nå blir levert med Haldex 6 og at da hadde også Skoda gått over til denne. Jeg for min del tror vel at Skoda har Haldex 5, men det er jeg på ingen måte sikker på, det er som sagt bare noe jeg tror.

 

Så da er det jo enklere å spørre de som besitter kunnskapen om dette her inne, 

Hvilken Haldex er det på bilen jeg har bestilt?

Skoda Octavia Scout 1,8/180 TSi 4x4 DSG 6 FL 2018

 

Er dette noe du/dere vet, eller finnes det et oppslagsverk til dette. Jeg fant tilslutt noen tabeller når det gjelder DSG kasser for en stund tilbake, men når det gjelder Haldex så synes jeg det ikke var like opplysende, i hvert fall så har ikke jeg funnet det..........

Søkte litt på nett, vanskelig å finne informasjon om dette, fant en side, som omtaler Haldex 5 på Octavia Scout når den ble lansert som facelift utgave. Om dette stemmer i år, er jo ikke godt og si. Men, har vel ikke vært så mange endringer det siste året?

http://www.autoexpress.co.uk/skoda/octavia/scout

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 timer siden, Marius skrev:

Søkte litt på nett, vanskelig å finne informasjon om dette, fant en side, som omtaler Haldex 5 på Octavia Scout når den ble lansert som facelift utgave. Om dette stemmer i år, er jo ikke godt og si. Men, har vel ikke vært så mange endringer det siste året?

http://www.autoexpress.co.uk/skoda/octavia/scout

Jeg fant den jeg også, og var vel nesten den eneste jeg fant som nevnte noe som helst om hvilken Haldex utgave som var i bilen de prøvde. Men jeg ble først litt skeptisk til om det var en eldre test de bare har byttet ut bildene på, for på det første bildet så står det 2014 model.........

5adf7ae047329_Skjermbilde2018-04-24kl_20_30_53.thumb.png.76e17a1905ec1b01500fa59d0316d8e5.png

Stort sett så skriver de fleste som tester Octavia 4x4 at det er en Haldex, men aldri hvilken utgave det er. Men jeg føler meg jo mer sikker på at det faktisk er Haldex 5 som sitter i Octavia/Octavia Scout.

Takk for info og link @Marius :) 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det er definitivt Haldex 5 i Octavia, har vært nr5 i minst 2 årsmodeller

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det bekreftet jo bare det jeg også mente i utg.pkt. når det gjelder Octavia, men vet du noe om hvor en kan finne slike opplysninger @PaulusA?

Share this post


Link to post
Share on other sites
20 timer siden, PaulusA skrev:

Ser ingen praktiske fordeler med 5 mot 4?

5 griper inn litt kjappere enn 4, mener jeg at jeg leste et sted.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok ?

Uansett funker det tålig greit, skulle bare gjerne ha hatt en form for sperre eller precharge man kunne ha slått på

Share this post


Link to post
Share on other sites
På 25.4.2018 den 20.59, PaulusA skrev:

Ok ?

Uansett funker det tålig greit, skulle bare gjerne ha hatt en form for sperre eller precharge man kunne ha slått på

MTM har 2 typer til din bil, men tipper kost/nytte ikke henger på greip, men verdt å sjekke ut

 

https://www.mtm-online.de/en/Skoda/Octavia-III/2-0-TDI-110-kW-150hp-4x4?FZID=OCT3TDI110Q&KIT=m-2rs3haldex-s

https://www.mtm-online.de/en/Skoda/Octavia-III/2-0-TDI-110-kW-150hp-4x4?FZID=OCT3TDI110Q&KIT=m-2rs3haldex-r

Share this post


Link to post
Share on other sites
På 24.4.2018 den 22.19, Superb lll skrev:

Det bekreftet jo bare det jeg også mente i utg.pkt. når det gjelder Octavia, men vet du noe om hvor en kan finne slike opplysninger @PaulusA?

Bekreftelsen på at det ikke er en ny versjon er vel MANGELEN på informasjon. Det hadde nok vært reklamert med en ny versjon HVIS det hadde vært det, i alle fall hvis det hadde vært en vesentlig forbedring på systemet. Det er selvfølgelig mulig at der er noen justeringer på det elektroniske styringssystemet, men det mekaniske er nok det samme.

Etter at BorgWarner kjøpte Haldex, så har det minket på informasjon. Når det var Haldex selv som drev markedsføringen, så var der en viss forbrukerinformasjon, som nå er totalt fraværende. Nå er det en del av et større konsern og det går mest i salgstall og inntjening, og lite om oppbygging og virkemåten av systemet (dessverre)

Edited by Sjåføren

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kundemottakeren bekreftet også det dere har skrevet så langt her, det er Haldex 5 i Octavia Scout 2018.

Gleder meg til å prøve litt mer ut hvordan den fungerer på glatt underlag, men det betyr ikke at jeg venter på vinteren av den grunn, tvert i mot ;) 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Inntrykket mitt er at veldig mange produsenter som har en enklere 4x4 ala haldex er ganske forsiktig med å fortelle at det ikke er et skikkelig offroad system.
Men leser man i for eksempel brukermanualen på Kodiaq, så står det nettopp det, at Kodiaq ikke er en skikkelig offroad bil, og at kjøring i terreng kan føre til at garantien ryker.

Men at både Haldex og alle andre slike systemer er til god hjelp på vinterføre har jeg liten tvil om.

 

Sjekket for øvrig nettopp Rav4,  X-Trail og Outlander sine brosjyrer. Kun Outlander viser bilde av bilen sin på noe så vågalt som grusvei. Sier litt om hvilken forventninger produsentene vil at vi skal ha til bilene.

Tiguan vises også på litt grus, men også gress(!).

Subaru, som er det 4x4 systemet med mest pondus i denne prisklassen, tør faktisk vise at Outbacken krysser en elv :) Helt utrolig! Hadde jeg ikke gått for Skoda, så hadde jeg mest sannsynlig endt opp med en Subaru Outback.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Haldex er ofte montert i "vanlige" personbiler for ekstra fremkomlighet og stabilitet, og ikke hardcore offroad nei. Men Skoda har jo i reklamen sin vist litt inspirert kjøring der asfalten slutter.

 

Screenshot_2018-08-20-12-58-21.png

Edited by Sjåføren

Share this post


Link to post
Share on other sites
12 timer siden, tronna skrev:

Inntrykket mitt er at veldig mange produsenter som har en enklere 4x4 ala haldex er ganske forsiktig med å fortelle at det ikke er et skikkelig offroad system.
Men leser man i for eksempel brukermanualen på Kodiaq, så står det nettopp det, at Kodiaq ikke er en skikkelig offroad bil, og at kjøring i terreng kan føre til at garantien ryker.

Men at både Haldex og alle andre slike systemer er til god hjelp på vinterføre har jeg liten tvil om.

 

Sjekket for øvrig nettopp Rav4,  X-Trail og Outlander sine brosjyrer. Kun Outlander viser bilde av bilen sin på noe så vågalt som grusvei. Sier litt om hvilken forventninger produsentene vil at vi skal ha til bilene.

Tiguan vises også på litt grus, men også gress(!).

Subaru, som er det 4x4 systemet med mest pondus i denne prisklassen, tør faktisk vise at Outbacken krysser en elv :) Helt utrolig! Hadde jeg ikke gått for Skoda, så hadde jeg mest sannsynlig endt opp med en Subaru Outback.

 

Den uthevede skriften finner jeg ikke i instruksjonsboka til min Octavia Scout, det står kun at selv med aktivert Offroad-modus, så blir dette aldri en SUV.

Men ingenting om at garantien kan ryke, om en er i terrenget. Men det holder kanskje at de skriver at det aldri er en SUV uansett hvilken innstilling en har på Octavia Scout.........?

Det står derimot at offroad-modus ikke er laget for vanlige veier, og for at offroad-modus skal fungere skikkelig, så må bilen være utstyrt med 4 like dekk, og skal  i tillegg være godkjent av Skoda.

 

Haldex er jo definitivt ikke det «råeste» 4x4 systemet som finnes, men om en bare skal kjøre på vanlige veier under alle slags forhold og underlag, så skal det nok svært mye til for at en ikke kommer frem dit en skal. Det en derimot kan glemme når en kommer dit en skal på glatt underlag, er at en slik bil stopper ikke noe fortere, selv om den tar seg bedre frem...........

Share this post


Link to post
Share on other sites

Skal prøve å finne fram i boka. Så jeg er sikker på at jeg ikke finner på ting :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det var ikke det jeg mente da @tronna  :)

Kun at det er en annen ordlyd i instruksjonsboka til Octavia Scout :)

Edited by Superb lll

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Superb lll Neida, jeg tok det ikke slik, jeg ble bare litt usikker, da det er godt over et halvår siden jeg leste nettopp det. Men for sammenligning, så er dette noe av det som står om Offroad kjøring i bruksanvisningen til Kodiaq:

Offroad-modusen inneholder funksjoner som bidrar til å takle vanskelig veidekke, når man kjører på uasfalterte veier.

Men selv med aktivert Offroad-modus, blir kjøretøyet aldri en ekte SUV.

ADVARSEL Vær oppmerksom på de generelle merknadene om bruk av assistentsystemer » Side 207,  i avsnitt Introduksjon.
VÆR FORSIKTIG

■ Offroad-modus er ikke laget for bruk på vanlige veier.

■ For at Offroad-modus skal fungere på riktig måte, må alle fire hjulene være utstyrt med samme type dekk og disse skal være godkjent av ŠKODA AUTO.

  
Funksjonsmåte
Bilde 263 Offroad-tast/Infotainmentskjerm: Visning ved aktivering  Les først og vær oppmerksom på  og  på side 210.
Offroad-modus griper inn ved en hastighet på 30 km/t. Vi anbefaler at du aktiverer Offroad-modus for all kjøring utenfor asfalterte veier. ›For å aktivere/deaktivere trykker man på tasten.

Ved aktivering lyser varsellampen for Offroad-modus i kombiinstrumentet  samt bakkekjøringsassistenten  . På Infotainmentskjermen vises Offroadmodus » Bilde 263 – .

Følgende funksjoner er integrert i Offroad-modus. ▶ Bakkestartassistent » Side 211 ▶ ESC Offroad » Side 211 ▶ ASR Offroad » Side 211 ▶ EDS Offroad » Side 211 ▶ ABS Offroad » Side 211

 

 

Moroa står på side 210.

Men dette med garantien må jeg ha lest en annen plass.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det er bra @tronna:) 

Ordlyden er ikke helt i min instruksjonsbok som den er i din @tronna, men kjenner den likevel godt igjen. 

Så en kan vel kort og godt si at en bør bruke hodet, og egentlig bare kjøre på de veiene/stedene en pleier å gjøre med en tohjuls trekk bil, bare at nå er det enklere å komme frem i snø og/eller andre former for glatt underlag. jeg har definitivt ikke valgt denne typen bil for å teste den i terrenget, på jorder eller andre steder jeg normalt ikke ville ha kjørt. 

Jeg ønsket kun en høyere bakkeklaring, og bedre fremkommelighet vinterstid :) 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Reply to this topic

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

  • Emner

  • Siste Innlegg

    • Noen som vet om man kan slå av GPS på bilen.. gjøre bilen usynlig? 
    • Hi.Er det noen som har erfaring å slå av beltevarsler lyd på bak seter for en kodiaq?takk
    • Hei. Noen som har opplevd å miste bluetooth tilkobling? Har hørt noen biler har for liten resistor på tenningen, slik at det blir et spenningsfall som fjerner telefonknappen. Nå går den bare i mute modus.
    • Hehe, ja fargevalg er aldri en enkel sak   Selv har jeg hatt ønske om Business Grey metallic om jeg skulle bestille en ny Skoda Superb i dag, men etter at Race Blue metallic nå er tilgjengelig på Superb, så er jeg jammen ikke helt sikker lenger........ Tror nok likevel at jeg hadde blitt for «pinglete» og tatt det trygge valget med Business Grey metallic, men hadde muligens gått for Sportline i stedet for L&K som jeg har i dag, men helt sikker på det er jeg heller ikke   Årsaken til det er at jeg ikke er noen tilhenger av alle chrome-detaljene på L&K (eller Style), og så ønsker jeg Alcantara seter i stedet for skinnseter, og akkurat det har jeg blitt enda mer sikker på etter mitt første år med skinnseter i min Superb....... Lava Blue metallic er en stillig farge, det er det ingen tvil om, så denne Superben blir du nok meget fornøyd med @Marius  De forandringene jeg hadde tatt i forhold til din bestilling er 19" sommerhjul (fordi jeg ikke liker hverken de tidligere -eller det nye 18" felgdesignet til Superb L&K), men det er jo opptil enhver hva en synes om det   Ellers så hadde jeg også tatt med gir-paddles på rattet, men det er det eneste også, for som du allerede har skrevet her @Marius så er jo Superb L&K utgaven virkelig fylt opp med utstyr, og noe av det er jo heller ikke tilgjengelig på hverken Style eller Sportline som tilleggsutstyr. Får håpe at ventetiden din ikke blir for lang @Marius, for å vente på en bestilt bil er ikke det artigste som finnes......... Lykke til  
    • Å bli korrigert er ikke noe problem @Sjåføren, og når en at på til lærer noe også, så er det jo veldig bra   Jeg har blitt forklart av kundemottakeren hos mitt lokale Møller verksted at det er ikke uten grunn at denne DSG 7 kassen kalles tørrplateclutch, og det er fordi det ikke er olje i den. Men han nevnte aldri at det er olje som smører den mekaniske kassen som du skriver @Sjåføren, så dette var helt ukjent for meg.
    • "Bilhold" appen til Møller ble i går oppdatert til at bestilt bil er 2021 mod. 2.0 TDI 200 Hk. Selv om det er lang ventetid, så er det positive at med nyere og renere motor, så blir avgiftene lavere, og bilen billigere☺
    • I starten var det noen 7 trinns DSG kasser som det ble byttet olje på mechatronic enheten. Dette er en oljefylt styringsenhet til gearkassen. Det ble byttet til en annen type olje enn originalt. Jeg mener det var gjort som en kampanje på dem som opplevde det du beskriver. Mulig at det er det som er gjort på din? Jeg må korrigere @Superb lll litt: Selve gearkassen er oljefylt den (1,7 liter) , og det er denne som normalt ikke trengs å byttes. Dette er vanlig gearolje som smører den mekaniske kassen (altså tannhjul og lagre). Men clutch-pakken er ikke oljefylt på denne gearkassen, det er tørr-clutcher.  Det beste er nok å gjøre som @Marius skriver, å dra til forhandler og ta en sjekk.  
    • Takk, takk ja, prisene på nye motorene kom på fredag som var.  Du ble nok berørt av covid-19 nedstenging på fabrikken. Dem hadde vel 1 mnd tror jeg det var tidligere i sommer. Håper jo jeg får den så tidlig så mulig positivt for deg, er jo at du får 2021 modell, med ny motor, nytt ratt, MIB3 osv. Selv om det blir lang ventetid
    • Gratulerer.  Jeg bestilte min Superb Sportline i mai, og har enda ikke fått bekreftet bygge dato. Det eneste jeg nå vet er at det blir en 2021 modell, da 200Hk TDI motorene skulle bygges med f.o.m. denne uka her. Skal se du får bilen din før jeg får min. Begynner å bli lang ventetiden nå. 
    • Takk !   Fargevalg var en lang vurdering, gikk først for Racing blue, men... Ombestemte meg etter noen timer og havnet på Lava Blue, fin mørkeblå farge  Har ikke sett mange Superb her heller, med den fargen, så blir spennende. (Hjertet mitt sa Quartz grey denne gangen også, men samboer var ikke helt enig, selv om det er kun jeg som skal kjøre bilen, da hun har egen bil) Kunne gjerne tenkt meg 2.0bensin jeg også, men med startpris på 626900,- Så, er det liksom ikke verdt det   Denne ble "dyr" nok den, endte opp på en pris så jeg kunne vurdert veldig mye annet på markedet for å si det slik...  
  • Other new topics

  • Andre nye innlegg

    • Ligger an for overgang til Audi, nærmere bestemt e-tron🙄 Har ikke bestilt enda, men nært forestående... Er vel litt leveringstid, så Octavian må nok holde ut med meg noen måneder til!
    • Den var både artig og stilig @Tommy Thon  
    • I dag fikk jeg en t-shirt med en kombinasjon av favoritt bil merke, og favoritt rockeband. Litt barnslig for en gubbe i 50åra, men det får stå til...😎😉
    • Det  tror jeg nok kan være et godt valg @Helge (selv om det ikke er Skoda ), bilen ser flott ut    Så er det som du sier at det er lov å håpe at oppfølgeing og serviceinnstillingen til BOS er bedre enn hva den kan være hos Møller på litt for mange verksteder etter hva en leser. Det er jo snart på tide at de forstår at de er avhengig av sine kunder for å overleve, synd at det er merkeverksteder/forhandlere som ødelegger slik at flere bileiere velger andre bilmerker fordi de har fått for dårlig oppfølging, da har det sviktet i flere grunnleggende ledd etter min mening............

Skodaforum Norge

Uoffisielt forum for Skoda eiere og andre interesserte

Nyttig informasjon:

Populær kategori:

×
×
  • Create New...